m

Maersk satsar på fossilfri metanol
Köper in åtta miljövänligare fartyg för 12 miljarder kronor

Världens största rederi, danska Maersk, har beställt åtta fartyg som kommer att göra deras flotta lite miljövänligare. De åtta fartygen kommer att drivas på så kallad e-metanol, metanol som tillverkas av förnybara energikällor. Fartygen kommer att kosta 175 miljoner dollar styck vilket gör att de nya fartygen sammanlagt kommer att kosta Maersk 1,4 miljarder dollar. Fartygen kommer att tillverkas av Hyundai Heavy Industries och vara redo för leverans någon gång under 2024. De kommer att ersätta äldre fartyg i Maersk flotta och beräknas minska Maersk koldioxid-utsläpp med runt en miljon ton om året. Maersk har även ett val att beställa ytterligare fyra e-metanol-fartyg vilka i så fall skulle levereras 2025. I ett uttalande skriver Maersk att över hälften av deras 200 största kunder har målsättningen att bli skapa koldioxidfria logistikkedjor i framtiden. Att driva fartygen med e-metanol beräknas bli minst dubbelt så dyrt som det är att driva fartyg med olja. Maersk räknar dock med att deras kunder är beredda att betala den extra kostnaden för att uppnå sina miljömål. Här nedan hittas en skiss över hur e-metanol framställs. Tumnagel
59.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Containerfartyg har korsat Arktis för första gången
Northern Sea Route öppen för kommersiell trafik snart?

Det danska rederiet Maersk har för första gången fraktat gods över den så kallade "Northern Sea Route" i Arktis. Detta har blivit möjligt på grund av att isarna runt Arktis smälter i allt snabbare takt. Maersk containerfartyg Venta Maersk lämnade ryska Vladivostok 23 augusti och har haft med sig en rysk atomdriven isbrytare som sällskap på resan. Fartyget och dess last, som består av fisk från Ryssland och elektronik från Sydkorea, förväntas vara framme i St. Petersburg nästa vecka. Maersk ser dock den här transporten mer som ett slags test och bedömer att det än så länge inte är ekonomiskt försvarbart att frakta gods längs Northern Sea Route. I takt med att isarna antagligen smälter ännu mer i framtiden kan detta givetvis att komma att ändras. Något som med stor sannolikhet kommer att drabba det redan känsliga området miljömässigt negativt. Tumnagel
17.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Fartyg ska testa metallsegel för att spara bränsle
Ser ut som snurrande skorstenar

Nästa år drar ett rätt så intressant projekt igång då det finska företaget Norsepower ska installera sina "metallsegel" på ett fraktfartyg tillhörande danska Maersk och en färja som ägs av finska Viking Line. Metallsegeln ser ut som stora snurrande skorstenar som genom aerodynamik genererar energi med en metod som kallas för Magnuseffekten. Tekniken är inte ny och redan i början av 1900-talet försökte ingenjören Anton Flettner att driva fartyg med liknande metallsegel. På den tiden var dock bränslet så billigt och det fanns inga direkta miljökrav på fartygen så det blev inte ekonomiskt att driva fartyg på det sättet. Nu har dock bränslet blivit betydligt mycket dyrare än vad det var för hundra år sedan och med hjälp av nya typer av material har metallseglen även blivit effektivare. Enligt Science ska den här typen av segel kunna spara in upp till 10 procent av ett fartygs bränslekostnader. Tumnagel
54.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

TV-tips Maersk - världens största fartyg
Börjar ikväll på Discovery Channel Sverige

Ikväll kickar Discovery Channel Sverige igång TV-serien "Maersk - världens största fartyg" vilket är en serie som handlar av konstruktionen om rederiets Maersks enorma Triple-E-fartyg. Det handlar om ett skepp som är 400 meter långt och 59 meter brett. I TV-serien, som är i sex delar, får vi följa designprocessen samt konstruktionen hela vägen framt till då fartyget far iväg på sin jungfrufärd som skedde i somras. "Maersk - världens största fartyg" börjar sändas ikväll klockan 22:00 på Discovery Channel Sverige. Under "Läs mer" hittas ett kort smakprov ur programmets innehåll. Tumnagel
50.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Världens största skepp i Lego
Maersk Triple-E

Världens största skepp, Maersk Triple-E, kommer att komma som Lego-modell. Vill du köpa får du vänta tills i januari men då får du ett set som innehåller över 1500 delar, varav ett gäng har ovanliga färger. 129 euro kommer det att kosta, runt 1200 kronor alltså. Och nej, den flyter inte. Tumnagel
43.0°
+
Roger Åberg
0

Trailer för Captain Phillips
Om kapningen av MV Maersk Alabama 2009

Regissören Paul Greengrass nya film, Captain Phillips, berättar den sanna historien om kapningen av MV Maersk Alabama som gjordes av somaliska pirater 2009 – det första lastfartyget att bli kapat på 200 år. Tom Hanks spelar huvudrollen och den senaste trailern ger en känsla av hur filmens historia kommer att berättas. Captain Phillips har svensk biopremiär den 11 oktober. Tumnagel
45.0°
+
Josephine Sjöqvist
0

Snällt svenskt piratskydd
Inte mot nätpirater då

Scanjet Marine är ett svenskt företag som bygger spolsystem för stora tankar på ännu större fartyg. För några år sedan kom de dock på ett nytt användningsområde för deras uppfinning och nu har det tydligen börjat snurra rejält. Istället för att montera systemet i tankarna så har de nu börjat montera sprutorna på sidan av fartyg, något som bildar ett bra försvar mot pirater. Vattenstrålarna stoppar illasinnade att klättra upp på kanten av fartyget och om man kommer för nära med småbåtar för att borda så kommer även båtarna att fyllas med vatten och kapsejsa. Enligt DI så sålde företaget tusentals sådana här system förra året och nu har Maersk bestämt sig för att montera sådana här på sina fartyg. Det går bra nu. Lite annorlunda skydd mot pirater som är lite sådär småsnällt på typiskt svenskt vis. Tumnagel
48.1°
+
Gordon Andersson
0

Världens största skepp byggs på 76 sekunder
Timelapse-klipp

Ett timelapse-klipp på bygget av Maersks första Triple-E-skepp som konstruerades i Okpo, Korea. Timelapsen är producerad av Discovery Channel och består av 50 000 bilder som togs över en tremånadersperiod. Mer information om detta skepp kan hittas via länken nedan. Tumnagel
48.8°
+
Frode Wikesjö
0
2011

Världens största motor - 109 000 hästar
Driver lastfartyget Emma Maersk

Finska Wartsila har byggt världens största och mest kraftfulla motor. Diesel-motorn är lika hög som ett fyrvåningshus och har en effekt på sanslösa 109 000 hästar och ett vrid på smått ofattbara 7 600 000 Nm. Motorn är en common-rail-diesel på 1 820 liter med 14 cylindrar. En såpass stor motor kräver givetvis en hel del soppa, och den sörplar i sig 271.32 liter, per minut. Den väger 2 300 ton och mäter 13,4 meter i höjd och 27,4 meter i längd. Spisen sitter i Emma Maersk, ett utav de största lastfartygen i världen. Ett vanligt fraktfartyg brukar ha en maxfart på 18-20 knop, men Emma Maersk toppar hela 31. Fartyget är dubbelt så stort som Titanic var och väger 170 000 ton. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Maersk bygger världens största skepp
Triple-E blir 400 meter långa fraktfartyg

Det danska rederiet Maersk har beställt tio stycken nya fraktfartyg som kommer att bli världens största fartyg när de väl är klara. Modellen kallas för Triple-E och kommer att bli cirka 400 meter långa vilket är 100 meter längre än USA:s senast färdigställda hangarfartyg USS George W. Bush och ungefär lika långt som fyra fotbollsplaner. Mellan 2013 och 2015 kommer fartygen att byggas av sydkoreanska Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering Co. Ltd till en okänd kostnad. De kommer antagligen inte att bli helt billiga dock. Tumnagel
42.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida