m

Microsoft kommer ta bort Flash-stöd i Windows 10 i juli
På tiden

Praktiskt taget hela världen har vänt Adobe Flash ryggen, men Microsoft verkar ha velat behålla stöd lite längre. Nu har mjukvarujätten meddelat att Flash-stöd kommer försvinna från Windows 10 i sommar. Mer specifikt kommer Windows 10 version 21H1 släppas senare i maj och denna uppdatering kommer ta bort Flash-mjukvaran från operativsystemet. Microsoft meddelar dock att detta endast gäller Flash-spelaren som kommer förinstallerad i Windows 10 och om man installerat mjukvaran manuellt så kommer mjukvaran inte tas bort. Tumnagel
42.3°
+
André Stray
0

Zooms nya Immersive View kan sätta alla i ett digitalt rum
Skapar en lite bättre möteskänsla

Känner du att Zoom-möten där alla deltagare har ett eget fönster är lite trista? Då har vi goda nyheter då Zoom börjat rulla ut en funktion vid namn Immersive View som kan vara intressant. Det hela är en vidareutveckling av virtuella bakgrunder och gör det möjligt för mötesvärden att flytta runt alla deltagare till specifika platser i bilden, vilket kan göra mötet lite trevligare. Immersive View hittas på samma ställe som Speaker View och Gallery View och aktiveras funktionen kommer deltagarna automatiskt flyttas runt i den virtuella scenen, men kan även flyttas runt manuellt om man inte vill att två specifika personer ska sitta nära varandra. Utöver att använda de standardbakgrunder som finns tillgängliga i Zoom kan du givetvis ladda upp egna bilder som du kan använda som bakgrund, vilket gör att du utan problem kan återskapa Nattvarden med polarna på AW-zoomen om ni känner för det. Tumnagel
40.3°
+
André Stray
0

Youtube-appen ger dig mer kontroll över uppspelningskvalitet
På tiden!

Av någon anledning har Youtube varit rätt snåla med möjligheten att ge användaren kontroll över uppspelningskvalitet i appen. Via inställningarna har du endast haft möjlighet att klicka i en ruta som gör att du får HD-uppspelning när du är uppkopplad till wifi. Nu blir det ändring på detta och användare kommer ha möjlighet att välja olika kvalitetslägen för uppkoppling till wifi och mobilnät, mer specifikt kommer vi kunna välja mellan auto-läge, högre bildkvalitet eller databesparing. De nya inställningarna kommer nås direkt från videorutan. Detta är förstås trevligt, men om du brukar justera upplösningen manuellt när du tittar på videor i telefonen så kommer det bli lite försämring i framtiden. Nu behöver du bara klicka på tre-punkts-ikonen uppe i högre hörnet för att komma åt upplösningsinställningar, men med den nya ändringen kommer du behöva gå ett extra steg för att komma åt specifika upplösningar. I vanlig ordning när det kommer till uppdateringar av den här typen så kan det dröja någon vecka innan du får tillgång till nymodigheterna. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Parler välkommen tillbaka till App Store
Ska ha skärpt till sin moderering av inlägg

Den kontroversiella sociala medie-appen Parler, som efter attacken mot Kapitolium i början av året kickades ut från både App Store, Google Play och Amazons lagringstjänst AWS, ska nu åter vara välkommen tillbaka till Apples App Store rapporterar CNN. Anledningen till att Parler inte längre är portad från App Store uppges vara att de ska ha ändrat sina rutiner för modereringen av inlägg på tjänsten, något som förhoppningsvis innebär att inlägg som uppmanar till hat, våld och andra otrevligheter inte blir kvar på tjänsten särskilt länge. Parler uppgav i ett meddelande att man kommer att återlansera sin app till iOS på App Store 26 april. Appen finns i dagsläget inte tillgänglig på Google Play men går att ladda ner via Parlers webbplats och installera manuellt till Android för de som känner för det. Tumnagel
34.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Garry Kasparov lanserar shackplattform
Kasparovchess heter den

Schackmästaren Garry Kasparov har bestämt sig för att lansera shackplattformen Kasparovchess. Här kommer Kasparov kunna dela med sig av sina bästa shacktips till sajtens användare. Här kan man också hitta dokumentärer, podcasts, artiklar, intervjuer och Kasparovchess ska också ha en egen Discord-server för medlemmarna. Sajten kommer också innehålla fler än 50 000 manuellt skapade shackutmaningar så man kan förbättra sina schackkunskaper. Det kostar dock att få ta del av majoriteten av materialet på Kasparovchess. Månadskostnaden ligger på 13,99 dollar eller 119,99 dollar för ett år. Kasparov menar att den stora skillnaden mellan andra liknande plattformar är att Kasparovchess fokuserar på communityn. Initialt, under uppstartsperioden, kommer endast 6 400 spelare släppas in på sajten och vill man vara en av dem kan man anmäla sitt intresse via länken nedan. Tumnagel
38.1°
+
Frode Wikesjö
0

OnePlus Watch ger ett gott första intryck
Vi har tagit en titt på OnePlus första klocka

OnePlus presenterade Watch vid sidan av 9-serien och det hela såg kort och gott ut som en lovande smart klocka. Eller smart är väl att ta i. Till skillnad från andra klockor som Samsung Galaxy Watch och Apple Watch är OnePlus klocka mer en förlängning än en fristående enhet, men efter att ha pillat med klockan ett tag känns det som att den ger användaren allt som behövs, egentligen. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Är nya BMW M4 med manuell låda den du ska köpa?
Matt Farah tar reda på det

Man kan säga vad man vill om nya BMW M4 men den är ju faktiskt byggd för att köras med, och gör man det sitter man på insidan och slipper titta på den från utsidan. Ni vet när man vänder sig om efter bilen efter att man har parkerat? Kanske inte något som händer här, men oavsett. Hur den är att köra är minst lika viktigt, och här försöker Matt Farah bena ut om det är den manuella sexpetade växellådan du ska välja om du är spekulant. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Chris Harris kör Alfaholics GTA-R 290
Och blir kär - igen

Alfaholics GTA-R 290 är en riktigt het version av en gammal klassisk Alfa Romeo Giulia Sprint GT. Den här har en fyra på 2,3 liter som ger 240 hästar vilket är precis lagom i en bil som väger 830 kilo. Till det en fempetad manuell låda som driver bakhjulen och man behöver inte så mycket mer än så. Jo, en del pengar såklart, eftersom en sån här kostar 250.000 dollar. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Bugg i WebView fick många androidappar att krascha
Uppdaterad version utan buggar släppt nu

De senaste dagarna har många Anroid-användare rapporterat att en del av apparna på mobilen kraschar eller inte går att dra igång, något som jag även drabbats av själv. Detta ska ha berott på en bugg i Androids WebView, ett verktyg som gör att app-utvecklare kan inkludera data från webbsidor i sina appar. Buggen i WebView fick många välkända appar, som till exempel Instagram, Gmail och Google Maps, att sluta fungera så väl som andra appar vilka var beroende av att kunna hämta in data från webbservrar för att kunna fungera. Skulle du själv vara drabbad av problem med kraschande Android-appar så går det att uppdatera WebView till en buggfri version i Google Play. Detta var något jag själv gjorde manuellt igår och sedan dess har jag inte haft några problem med kraschande appar på Android. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jeep visar helt eldriven Wrangler
Dock bara som koncept just nu

Snart är det påsk och precis som vanligt anordnas då Easter Jeep Safari och i samband med detta brukar Jeep presentera ett gäng nya koncept, så även i år. Eventet drar igång nu den 27 mars i Moab, Utah. Bilarna som Jeep visar upp i samband med detta är Wrangler Orange Peelz, Rubicon Red Bare, den oerhört charmiga Jeepster Commando Beach och Wrangler Magneto som är en helt eldriven version av modellen. Om vi börjar med Magneto så kan det här vara en förhandsvisning av en produktionsmodell. Under skalet på denna finns fyra stycken batteripack på sammanlagt 70 kWh som i sin tur förser en elmotor på 290 hästar och 370 newtonmeter med kraft. Denna är kopplad till en sexpetad manuell växellåda som skickar kraften till alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 6,9 sekunder. Vad bilen har för räckvidd och liknande får vi dock inte reda på just nu. Om den här kommer att bli verklighet återstår som väntat att se. Wrangler Orange Peelz är en orange sak som bland annat har en Corning Gorilla Glass-vindruta men den saknar både sidorutor fram och bakruta för att ge en mer öppen känsla. Framdörrarna är också väldigt låga och man kan ta bort taket. Vidare är bilen höjd och har feta terrängdäck monterade. Under huven sitter en V6:a på 3,6 liter som ger 290 hästar och 353 newtonmeter. Till denna sitter en åttastegad automatlåda som driver på alla fyra. Pickupen Rubicon Red Bare har fått Dana-axlar, vinsch, skydd för grillen, BFGoodrich-däck och lite annat smått och gott för att klara terrängen bra. Under huven sitter en dieselsexa på 3,0 liter som ger 264 hästar och 599 newtonmeter i vrid. Denna är också kopplad till en åttastegad automatlåda. Sist men inte minst är den retrotuffa Jeepster Commando Beach från 1968 som renoverats och uppdaterats med en del moderna grejer. Den gamla motorn har man slängt ut och ersatt med en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 345 hästar och 500 newtonmeter i vrid. Den guldiga lacken och röda interiören är pricken över i:et, även om jag tycker att insidan är på tok för modern för denna typ av bil. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Breadwinner håller koll på din surdeg
Smart surdegsstartare

Att starta och hålla koll på en surdeg är inte alltid helt lätt då man konstant måste hålla koll på degen så den hålls levande och god. Om man har integrerat surdegsrutinerna i vardagen så är det oftast inga konstigheter men har man inte det kan det kännas lite jobbigt att hålla koll på skiten. Det är för dem människorna som några personer har tagit fram en mackapär som heter Breadwinner som håller koll på surdegen åt dig. Breadwinner kopplas till en tillhörande app som då notifierar användaren när det är dags att ge surdegen lite kärlek eller när den är redo att användas. Helt automagisk är den dock ej då du fortfarande manuellt måste trycka in när man matat surdegen. Mackapären är dock inte helt färdig då modellen som säljs nu är mer eller mindre en prototyp som kan köpas av allmänheten. 140 dollar kostar Breadwinner och man kan väl lugnt säga att det är en bit kvar till en färdig produkt, ett exempel på det är att den använder Micro USB istället för USB-C. När den färdiga enheten släpps är oklart men köper man prototypen får man 50 dollar rabatt när det väl händer. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

Harry Metcalfe kör BMW M3 E46 CSL med manuell låda
Ger sin syn på saken

Vi har redan visat när Henry Catchpole kör den BMW M3 E46 CSL som fått manuell låda i sig istället för SMG II-lådan som alla bilar kom med från fabrik. Men det spelar liksom ingen roll, för när Harry Metcalfe laddar upp en video på samma sak tittar man på den också, så här kommer den. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Shelby Super Snake nu även som Speedster
Firar Carroll Shelbys 98-årsdag

2012 gick legendaren Carroll Shelby bort efter ett långt och racingfyllt liv. I år skulle han ha fyllt 98 och detta hyllar Shelby American genom att presentera en Speedster-version av deras hårdnackade Shelby Super Snake. Här har man kapat bort taket och skapat en öppen bil som har en kåpa över bakdelen istället. I övrigt har man inte ändrat något på receptet vilket innebär att det under huven här sitter en kompressormatad V8:a på 5,0 liter som ger 825 hästar. Till den kan man antingen få en sexpetad manuell växellåda eller en automat. Drivningen sker som väntat endast på bakhjulen. Tillval man kan göra är att skippa baksätet helt, få ännu vassare fjädring från Penske och lägga till ett breddningspaket. Endast 98 stycken exemplar kommer att tillverkas men vad man får betala är oklart för tillfället. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Gunther Werks senaste Porsche-bygge
En 993:a som väcker habegär

Okej, Gunther Werks bygger endast 933:or och jag har habegär för alla de har presenterat, men ändå. Den här tilltalar mig ändå lite extra, kan det vara färgen månntro? Det här är i alla fall den senaste 993 Remastered-versionen och den är döpt till Irish Green Commission. Förutom den läckra gröna lacken har bilen två stycken kolfibermönstrade linjer som går över hela karossen. I hjulhusen sitter guldfärgade fälgar i Fuchs-stil. Motorluckan som har en fet ankstjärt på sig har även ett grillgaller med hexagonmönster i kolfiber. Insidan badar i ljus skinnklädsel och svart Alcantara. Stolarna som också de är i kolfiber är rejält skålade. Under luckan där bak sitter en boxersexa på 4,0 liter som Rothsport Racing har satt ihop. Den ger 441 hästar och 454 newtonmeter i vrid. Till paketet sitter en sexpetad manuell växellåda. I övrigt har bilen Brembo-bromsar och uppdaterad fjädring från Eisenlohr Racing och JRZ Suspension Engineering. Vad köparen har fått betala för den här skapelsen framgår inte, men det var nog en slant. Tumnagel
45.7°
+
Bobby Green
0

Hyundai presenterar Bayon
En till kompakt SUV

Hyundai har nu presenterat den nya modellen Bayon som är ytterligare en kompakt SUV. Modellen som är i B-segmentet vill sno kunder från exempelvis Ford Puma, Nissan Juke och Volkswagen T-Cross. Namnet uttalas "Bye-Onn" och det kommer från franska Basque Country. Man valde detta för att påvisa ytterligare att bilen designats specifikt för den europeiska marknaden. Måtten är 4,1 meter på längden, 1,77 på bredden med en hjulbas på 2,58 meter. Bayon baseras på i20 och drivningen sker endast på framhjulen. Kraften kommer dit via en av två stycken versioner av en turbomatad trecylindrig bensinmotor på 1,0 liter. Den kan man få med antingen 100 eller 120 hästar. Vridet är oavsett val 172 newtonmeter. Båda är mildhybrider och sexstegad manuell växellåda är standard, sjustegad DCT finns som tillval. Insidan hämtar mycket från i20 och man får ett digitalt instrumentkluster på 10,25 tum och antingen en infotainmentskärm på åtta eller 10,25 tum beroende på utrustningsval. Bayon börjar säljas i sommar och priset väntas ligga på runt 17.000 pund. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

GTO Engineerings Ferrari 250 GTO är nu under utveckling
Bellissima!

I november förra året meddelade GTO Engineering att de skulle bygga en modern hyllning till Ferrari 250 GTO. Bilen som går under namnet Project Moderna är nu under utveckling och det beslutet togs efter den mycket trevliga responsen man fick. Grundaren Mark Lyon säger följande: "After the exceptional reception from interested owners and fans who would like to own a car such as ours, we’re now making it happen and publicly documenting the development process. For our team, the engine and the aesthetics are two of the most important parts of any car, especially this one, which is why we were keen to start here. To ensure we keep to our goals we’re working around a custom ‘muletto’ chassis, which is situated in the GTO Engineering workshops. It’s a daily reminder of how we need to not only keep the design’s proportions right, as well as weight distribution and ergonomics. People have got a little taller since the Sixties, so we’re looking at the packaging with the design too, ensuring that the driver and passenger have enough room in the cabin and ample luggage space in the car." Bilen kommer att ha en V12:a utan överladdning med fyra överliggande kamaxlar. Till denna kopplas en manuell växellåda. Målvikten för ekipaget ligger på under ett ton. Orderböckerna är nu officiellt öppna så den som är intresserad behöver bara ladda Swishen ordentligt och kontakta GTO Engineering för att lägga en beställning. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Testa hur webben ser ut när techjättar blockeras
Tillägg i Chrome blockerar Google, Facebook, Amazon och Microsoft

Att världens techjättar är inblandade i en hel del av världens internettjänst är ingen direkt nyhet. Skulle man själv vilja se hur webben skulle se ut om webbsidor som använder olika tjänster från dessa företag blockeras finns det nu ett tillägg till webbläsaren Chrome som gör precis det. Chrome-tillägget "Big Tech Detective" analyserar webbsidor som besöks via Chrome och upptäcks det att det finns någon komponent på webbsidan som anropar Google, Facebook, Amazon eller Microsoft så blockeras sidan. Det finns inställningar i tillägget som låter användaren styra vilka av de fyra företagens tjänster som ska blockeras eller så kan man blockera samtliga. Big Tech Detective måste installeras manuellt i Chrome och gör man det så är det väldigt få webbsidor som går att komma åt via webbläsaren. Efter att ha testat diverse nyhetssajter, företagssajter, myndighetssajter och universitetssajter så har jag faktiskt inte hittat någon sajt som inte blockeras av Big Tech Detective. I Big Tech Detectives inställningar så kan man även se statistik liknande den som hittas här nedanför om hur många sajter som blockerats på grund av komponenter från någon av de fyra techjättarna. Tumnagel
49.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gunther Werks bygger egen 993 Speedster
En modern tolkning

Gunther Werks senaste projekt är döpt till 993 Speedster Remastered och det är en hyllning till väldigt sällsynta Porsche 993 Speedster. Modellen släpptes aldrig officiellt och endast två stycken exemplar ska ha blivit till. Flera personer har dock byggt egna versioner av bilen och nu ska alltså Gunther Werks göra samma sak. Som motor har man valt en boxersexa på 4,0 liter som Rothsport Racing har byggt. Den ska ge hela 440 hästar och 454 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på bakhjulen och kraften dit kommer via en uppgraderad version av 993:ans manuella Getrag-låda. För att få bilen att ha lika bra köregenskaper som deras tidigare 400R har väldigt mycket tid och energi lagts på att förstärka chassiet eftersom ett fast tak saknas. För att kompensera för detta är bland annat den främre huven i kolfiber. Vidare utrustas bilen med ett 3D-printat Inconel-avgassystem, backspeglar och dörrhandtag i aluminium och smidda Fuchs-kopior i hjulhusen. Under de två pucklarna bakom stolarna finns ett tygtak att montera för när vädret är tråkigt. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och planen är att dra igång med detta i början av nästa år. Vad man får betala är oklart. 400R börjar på 565.000 dollar och den här lär bli snäppet dyrare. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Mercedes C-Klass
Laddhybriden klarar tio mil på el

Så, då har skynket fallit från nya Mercedes C-Klass. Tidigare uppvisning av interiören och läckta officiella pressbilder gör att bilen utseendemässigt inte är någon överraskning, men nu får vi även lite fakta kring vad som döljer sig under skalet. Det som sticker ut mest är nog att laddhybriden klarar tio mil på bara el vilket säkert är välkommet av många. Alla versioner av C-Klass är elektrifierade, antingen är det mildhybrid eller laddhybrid som gäller. Mildhybriderna har ett 48-voltsystem som kan ge 20 hästar extra om du gasar hårt, och gör det även möjligt att "coasta" om du kör på motorväg. Laddhybriderna får ett batteripack på 25,4 kWh och en ombordladdare på 11 kW. Man ska kunna snabbladda batteriet med upp till 60 kW. Precis som vi har skrivit tidigare kommer nya C-Klass endast att erbjudas med fyrcylindriga motorer. Exakt vilka specar som är aktuella här i Sverige vet vi inte än. C300 som kommer till USA har i alla fall den turbomatade M254-maskinen på 2,0 liter. Effekten anges till 259 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 5,9 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 208 km/h. Ingen manuell växellåda kommer att erbjudas till nya C-Klass utan alla får den niostegade 9G-Tronic-lådan. Bilen har vuxit sex centimeter på längden och har en hjulbas som nu är 2,5 centimeter längre. Det ska bland annat göra modellen rymligare på insidan, speciellt i baksätet. Totalt mäter bilen 4,68 meter på längden, 1,86 på bredden och 1,47 på höjden. På insidan hittar vi bland annat generation två av infotainmentsystemet MBUX. Detta styrs via en stor skärm på mittkonsolen och det finns möjlighet att uppdatera systemet via molnet. I övrigt har mycket teknik hämtats från storebror S-Klass. En nyhet är Mercedes Digital Light som finns på tillvalslistan. Det innebär att strålkastarna kan projicera bilder på vägen - exempelvis visa hur bred bilen är om man kör där det är trångt, eller peka ljuset på något som skulle kunna innebära en fara. Nya C-Klass börjar säljas i slutet av mars och de första kunderna ska få sina bilar i sommar. Hur priserna ser ut vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

BMW förklarar saker kring nya M3 och M4
Går in mer på djupet

BMW har gjort ett antal olika klipp där man går igenom olika saker kring nya M3 och M4. I klippet ovan snackas det exempelvis om den manuella växellådan vilket kanske kan vara intressant att lyssna på. Övriga klipp som gjorts hittills hittar ni här nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Morgan visar skisser på specialaren Plus 8 GTR
Endast nio stycken exemplar ska byggas

Biltillverkaren Morgan visar nu upp skisser på en kommande specialare av modellen Plus 8. Denna får tilläggsnamnet GTR och endast nio stycken exemplar kommer att bli till. Det som skiljer denna från en vanlig Plus 8 kommer vara stora fälgar med centrumbult, fetare skärmar, annan front med en splitter, en hardtop och ett överlag kaxigare utseende. Under huven kommer BMW:s N62-maskin sitta vilket är en V8:a utan överladdning på 4,8 liter. I standardutförande ger den 370 hästar men vad den kommer att bjuda på i GTR återstår att se. Till motorn kommer man att kunna få antingen en sexpetad manuell låda eller en sexstegad automat från ZF. Drivningen sker på bakhjulen. Tillverkningen ska dra igång i sommar. Vad man kommer att få betala för ett exemplar framgår inte för tillfället. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Nissan rullar ut nya Qashqai
Går bara att få som hybrid

Då var det dags för Nissan att presentera den tredje generationen av den mycket populära crossovern Qashqai. Den här bygger på en ny plattform, ska ha bättre köregenskaper, ny teknik och mer utrustning. Dessutom går den bara att få som hybrid - antingen mildhybrid eller som e-Power. Drivning kan man få på bara framhjulen eller på alla fyra. Som växellåda finns det en sexpetad manuell eller en ny sjuväxlad Xtronic CVT-automat. Nya Qashqai blir Nissans första modell i Europa som får e-Power. Här kombinerar man ett batteri med en elmotor på 140 kW och en bensinmotor på 157 hästar. Förbränningsmotorn fungerar som en räckviddsförlängare och ser till att ladda batteriet till elmotorn som är den som driver bilen framåt. Allt om nya Qashqai finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Pris och lanseringsdatum vet vi dock inte än. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - nya Porsche 911 GT3
Bättre på alla punkter

Porsche presenterar nu precis som utlovat sin senaste GT-modell - 911 GT3. Bilen är proppad med racingteknik från Porsche Motorsport och är en bil för dig som gärna svänger av den allmänna vägen och rastar loss på banan då och då. Motorn är en boxersexa på 4,0 liter som ger 510 hästar. Den bygger på samma drivlina som sitter i 911 GT3 R och saknar överladdning - ingen turbo eller kompressor här alltså. Till maskinen kopplas en sexpetad manuell låda eller en dubbelkopplingslåda. Med den sistnämnda avklaras 0-100 km/h på 3,4 sekunder och toppfarten ligger på 318 km/h. Med manuell låda toppar bilen 320 km/h. På Nürburgrings nordslinga har den nya modellen klockat 6:59,927. Tjänstevikten med manuell låda landar på 1493 kilo, med PDK är vikten 1510 kilo. Saker som håller vikten nere är inget baktsäte, främre huv i kolfiber, lättviktsglas, smidda fälgar och lätt avgassystem. Bilen går att beställa nu och kommer till återförsäljarna i juni. Priset börjar på 1.840.000 kronor. Läs allt om den i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Ny smart gasolgrill från Weber
Kör Junes operativsystem

I början av året köpte Weber upp företaget June som säljer smarta ugnar. Nu presenterar de en gasolgrill som har Junes operativsystem inbyggt i sig. Den nya grillen finns i Genesis och Spirit-kollektionen och den har bland annat Wifi, blåtand, temperaturpinnar att sticka in i köttet och en inbyggd LED-skärm som visar temperaturen och när grejerna är klara. Du kan även koppla upp Webers app till grillen och övervaka allt därifrån. Appen plingar bland annat till när det är dags att vända på biffen. Till skillnad från Junes smarta ugnar måste du dock reglera temperaturen på grillen manuellt, men något får du bannemej göra själv. Grillarna med den nya tekniken kommer att släppas "snart" men vad de då kommer att kosta är oklart just nu. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green

Lotus säger farväl till Elise och Exige
Med Final Edition

Lotus meddelade nyligen att modellerna Elise och Exige kommer att sluta tillverkas i år. För att säga farväl till bilarna presenteras nu dessa Final Edition-versioner. Totalt handlar det om fem stycken olika versioner - två för Elise och tre för Exige. Det köparna får är unika färgalternativ, andra fälgar, nya inredningsdetaljer och diverse dekaler som skvallrar om specialversion. Det digitala instrumentklustret som vanligtvis är tillval är också standard. Man får även en ratt med flat botten och den senaste versionen av den manuella växelspaken med synligt länkage. Nedan ser ni när Carfection kör den sista utgåvan av modellen Elise. Läs mer om bilarna på länken nedan. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Porsche smygvisar nya 911 GT3
Har premiär den 16 februari

Det är snart dags för Porsche att presentera en ny upplaga av 911 i vass kostym - nya 911 GT3. Här har vi en första smygtitt på bilen som kommer att täckas av den 16 februari. Som bilden visar får versionen en så kallad svanhalsvinge baktill. I övrigt väntas bilen få boxersexa på 4,0 liter utan överladdning och över 500 hästar. Till detta en manuell sexpetad växellåda eller sjustegad PDK om man så vill. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Nya Dacia Sandero och Sandero Stepway lanseras i Sverige
Kostar 116.900 respektive 126.900 kronor

I september förra året presenterade Dacia nya Sandero och Sandero Stepway. Nu är det dags att öppna orderböckerna för modellerna och därmed får vi prislappen. Sandero kommer att kosta från 116.900 kronor medan den lite mer ruggade versionen Sandero Stepway kommer att börja på 126.900 kronor. Det här är tredje generationen Sandero och de båda versionerna baseras på en helt ny plattform. De har också mer teknik än tidigare, modernare design och nya LED-strålkastare. Bilen har blivit 19 millimeter längre, 21 millimeter bredare och 20 millimeter lägre. Benutrymmet har ökat 42 millimeter i baksätet och nu går det in 328 liter i bagagerummet mot tidigare 320. Stolarna är helt nya och ska ge bättre stöd och bättre ergonomi överlag. Det finns även ett helt nytt mediasystem som kan parkopplas med en smart telefon. Motormässigt är det en turbomatad bensintrea med 90 hästar som gäller. Den kan fås med manuell eller automatisk växellåda och drivningen sker på framhjulen. Lansering sker vecka 9. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Cadillac presenterar CT5-V och CT4-V Blackwing
Får 677 respektive 479 hästar

Cadillac rullar nu ut prestandamodellerna CT5-V och CT4-V Blackwing. Båda två är rejäla krutpaket försedda med förbränningsmotorer helt utan hybridteknik. CT5-V Blackwing har en kompressormatad V8:a på 6,2 liter under huven som fått topplock i aluminium och insugsventiler i titan. Jämfört med en vanlig CT5-V har den även ett omarbetat avgassystem och en ännu bättre insug som ska ge upp till 46 procent bättre luftflöde. Den handbyggda motorn lämnar hela 677 hästar och har ett vrid på 893 newtonmeter. Det är 28 hästar fler och 39 newtonmeter bättre än toppmodellen CTS-V bjuder på. 0-100 km/h ska klaras av på runt 3,8 sekunder (med den tiostegade automatlådan, sexpetad manuell är standard) och toppfarten anges till 322 km/h. Drivningen sker endast på bakhjulen. I övrigt har bilen fått sig ett vassare kjolpaket runt om, smidda 19-tumsfälgar och de största bromsarna någonsin på en Cadillac. Dessa kommer från Brembo och har sexkolvsok med 398 millimeter stora skivor fram, fyrkolvsok med 374 millimeter stora skivor bak. Keramiska skivor som minskar vikten med hela 24 kilo finns som tillval. Priset för CT5-V Blackwing börjar på 84.990 dollar. CT4-V Blackwing är den lite snällare versionen och under huven på denna sitter det istället en dubbelturbomatad V6:a på 3,6 som ger 479 hästar och 603 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder och toppfarten anges till 304 km/h. Även här är det sexpetad manuell låda som driver bakhjulen som gäller, men den tiostegade automaten finns som tillval. Priset för denna börjar på 59.990 dollar. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Ferraris brödbil lever igen
Baserad på 550 Maranello

För två år sedan skrev vi att Niels van Roij Design som tidigare bland annat byggt kombi av Tesla Model S och coupé av Land Rover skulle ge sig i kast med att bygga en nytolkning av Ferraris klassiska Breadvan. Det var en Ferrari 250 GT SWB som Ferrari 1962 byggde om för att ha och tävla med. Nu är Niels skapelse klar och man kallar den kort och gott för Breadvan Hommage. Den baseras dock inte på en 250 utan istället en 550 Maranello. Bilen är framtagen åt en kund som efter att ha sett originalet köra på Goodwood kände att han ville ha en egen version av denna udda skapelse. Att valet föll på en 550 beror på att man ville använda en GT-modell, och 550 var den första bilen med frontmatad V12:a kopplad till manuell låda sedan Daytona. Alla karosspaneler har ändrat form på något vis och det enda som egentligen är kvar från ursprunget är vindrutan. I alla fyra hörnen sitter Koni-stötdämpare och ett nytt specialbyggt avgassystem har tillverkats. Motorn har dock lämnats orörd så det är 485 hästar och 568 newtonmeter som gäller här. Insidan har fått sig ett par skålade sportstolar i kolfiber med blå Alcantara på. Maranellos plastiga knappar på mittkonsolen har även bytts ut mot frästa aluminiumswitchar. Vad kunden har fått betala för denna bil framgår inte men det spelar ju heller egentligen ingen roll. Vad tycker ni om bygget? Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida