m

NoClip tar ett snack med CD Projekts Marcin Iwinski
Om utvecklarnas resa

NoClip har dragit igång en ny serie vid namn Sessions där de tar ett snack med diverse utvecklare. Först ut är CD Projekt-chefen Marcin Iwinski som pratar om succén med Witcher och lite framtidsplaner med Cyberpunk 2077. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0
2015

The Witcher 3 har sålt i över fyra miljoner exemplar
Under de första två veckorna

Över fyra miljoner sålda exemplar. Det är resultatet av de första två veckornas försäljning för The Witcher 3: Wild Hunt. Det meddelar CD Projekt Red, via företagets delgrundare Marcin Iwinski, som också säger att försäljningen inspirerar studion att leverera riktigt bra expansioner framöver. "Since day one, you have given us tons of positive feedback and support -- the sheer volume of emails we’ve gotten since launch simply congratulating us for our efforts is both epic and heartwarming, and I wish every developer comes to have such a fantastic community. In terms of media reception, we’re really humbled by the scores the game has received all around the world. With an average of 90+ on every platform, Wild Hunt is our dream coming true." "I’d also like to take this opportunity to thank the four million gamers worldwide who bought The Witcher 3: Wild Hunt in the first two weeks from launch. Four million RPG fans spending their hard-earned money on our game is a sign that we did something right, and you can be sure that we’ll harness all that positive energy and make the upcoming expansions worthy of the grand adventure that you’re telling us Wild Hunt already is! Until then, keep on enjoying Wild Hunt, do not forget to grab your weekly set of free DLCs, and stay tuned for constant updates and enhancement to the game we are continuously working on." Tumnagel
65.5°
+
Emmy Zettergren
0

The Witcher 3 får två stora expansioner
Ytterligare 30 timmar speltid

Vi har tidigare berättat att The Witcher 3: Wild Hunt kommer att erbjuda över 200 timmar speltid om man förutsätter sig att göra allt i spelet. Men det kommer mer. Redan innan spelet har släppts meddelar CD Project att det kommer att få två massiva expansioner som tillsammans erbjuder ytterligare 30 timmars speltid. Expansionen Hearts of Stone kommer att släppas redan i oktober och Blood and Wine beräknas anlända i början av 2016. Tidigare har CD Project även meddelat att spelet kommer att få 16 gratistillägg och det har inte förändrats. Skillnaden är att de tillägg som är gratis är väldigt mycket mindre och att de två tilläggen ovan är betydligt matigare. Enligt studion ska de med andra ord erbjuda så pass mycket innehåll och förändringar att de är värda att betala för. Så här säger delgrundaren Marcin Iwinski: "We remember the time when add-on disks truly expanded games by delivering meaningful content. As gamers, we’d like to bring that back. We’ve said in the past that if we ever decide to release paid content, it will be vast in size and represent real value for the money. Both our expansions offer more hours of gameplay than quite a few standalone games out there." Expansionerna kommer att kunna köpas separat eller tillsammans där Hearts of Stone kostar 10 dollar, Blood and Wine 20 dollar och där de tillsammans kostar 25 dollar. Det går också att köpa dem tillsammans med hela spelet för 80 dollar. Men Marcin Iwinski råder endast spelare att göra det om de är helt säkra på att de kommer att gilla spelet. "Donx27t buy it if you have any doubts. Wait for reviews or play The Witcher and see if you like it first." Tumnagel
51.0°
+
Emmy Zettergren
0
2014

The Witcher 3: Wild Hunt får gratis DLC
16 stycken för att vara exakt

Det är många som väntar på releasen av The Witcher 3: Wild Hunt. Och nu kommer glädjande nyheter för de som gillar serien. Spelet kommer nämligen att få hela 16 gratistillägg och Marcin Iwinski, CEO för Witcher 3 developer CD Projekt RED, säger att konsumenter inte ska behöva punga ut med extra pengar när de precis har köpt ett spel. "As gamers, we nowadays have to hold on tight to our wallets, as surprisingly right after release, lots of tiny pieces of tempting content materialize with a steep price tag attached. Haven’t we just paid a lot of cash for a brand new game?" Erbjudandet om gratis DLC kommer att gälla alla oavsett plattform och oavsett om man förhandsbokat spelet eller inte, och Iwinski tillägger: "Det här är vårt sätt att säga tack för att ni köper vårt spel". Tumnagel
76.7°
+
Emmy Zettergren
0

The Witcher 3: Wild Hunt maxar konsolerna
IGN intervjuar Marcin Iwinski

Folket från IGN fick sig en liten pratstund med Marcin Iwinski från CD Projekt RED där man pratade om The Witcher 3: Wild Hunt. Bland annat så kom det fram att man var nära att maxa kapaciteten i PlayStation 4 samt Xbox One och varför man valde att endast, utöver Windows, släppa spelet till denna konsolgeneration. There is a lot of power in these machines, and I don’t want to say we’re using them to their capacity, but we’re fairly close to doing so. We made a decision to go next-gen roughly two and a half years ago, so we’ve spent a lot of time with these machines, and it’s been a great experience across all three platforms. On the old platforms, namely the Xbox 360 and PS3, we probably would have had to sacrifice nearly half of our vision. Angående minimumkraven för Windows-versionen nämnde Marcin att de inom kort kommer avslöja dessa men han sa också att man redan nu kan börja spara för en uppgradering. Tydligen skall spelet ha 36 (kanske mer) olika slut och att man definitivt kommer vilja spela om spelet mer än en gång. Angående spellängd så nämnde han att en genomspelning av huvudhandlingen tar ungefär 50 timmar men om man vill göra en massa sidouppdrag och så tar det ungefär 100 till 120 timmar. The Witcher 3: Wild Hunt släpps till Windows, PlayStation 4 och Xbox One senare i år. Intervjun kan läsas i sin helhet via länken nedan. Tumnagel
53.8°
+
Frode Wikesjö
0
2013

Inget DRM för The Witcher 3
Trevligt

CD Projekt Red har bekräftat att de inte kommer använda sig av något DRM-skydd för sitt kommande spel The Witcher 3: Wild Hunt. I en intervju med Kotaku så nämnde folket bakom spelet att folk som vill piratkopiera spelet kommer ändå att göra det så för att göra livet bättre för alla som betalar vill man inte har något DRM-skydd. Nu är detta kanske inte helt oväntat då VDn för CD Projekt Red Marcin Iwinski förra året nämnde att man framöver inte kommer använda sig av DRM-skydd längre då det bara gör saker mer komplicerat. Tumnagel
44.9°
+
Frode Wikesjö
0
2012

CD Projekt lägger ner piratjakten
På grund av fansens reaktion

Förra året så lackade den polska utvecklaren bakom The Witcher-spelen, CD Projekt Red, på att det var så många som hade piratkopierat The Witcher 2. Detta ledde till att de stämde några pirater på pengar vilket i sin tur ledde till att många fans lackade på just CD Projekt Red. På grund av detta så har utvecklaren nu bestämt sig för att lägga ner jakten på att få ersättning från piraterna. "Being part of a community is a give-and-take process," said studio co-founder Marcin Iwinski in an open letter to fans. "We only succeed because you have faith in us, and we have worked hard over the years to build up that trust. We were sorry to see that many gamers felt that our actions didnx27t respect the faith that they have put into CD Projekt RED." "We donx27t support piracy," continued Iwinski. "It hurts us, the developers. It hurts the industry as a whole. Though we are staunch opponents of DRM because we donx27t believe it has any effect on reducing piracy, we still do not condone copying games illegally. Wex27re doing our part to keep our relationship with you, our gaming audience, a positive one. Wex27ve heard your concerns, listened to your voices, and wex27re responding to them." Ett helt klart sund inställning till DRM tycker jag. Tumnagel
43.0°
+
Frode Wikesjö
0
2011

Pirater gillar The Witcher 2
4.5 miljoner gånger

Ett av årets bästa rollspel The Witcher 2 har numera sålt mer än en miljon exemplar. Dock estimerar utvecklaren CD Projekt RED att det finns runt 4.5 miljon piratkopior av spelet. I en intervju med PC Gamer nämnde en av studions grundare, Marcin Iwinski, att siffran är ett optimistiskt estimat men även att de inte kommer ändra utvecklarens DRM-policy. "The result is roughly 4.5 million illegal downloads. This is only an estimation, and I would say thatx27s rather on the optimistic side of things; as of today we have sold over 1 million legal copies, so having only 4.5-5 illegal copies for each legal one would be not a bad ratio. The reality is probably way worse." "From the very beginning our main competitors on the market were pirates. The question was really not if company x or y had better marketing or better releases, but more like x27How can we convince gamers to go and buy the legit version and not to go to a local street vendor and buy a pirated one?x27 We of course experimented with all available DRM/copy protection, but frankly nothing worked. Whatever we used was cracked within a day or two, massively copied and immediately available on the streets for a fraction of our price". Tumnagel
36.7°
+
Frode Wikesjö
0