m
2020

Asus ROG Zephyrus G14 ACRNM börjar säljas i Sverige
Både tjusig och kraftfull

Är du sugen på en gaminglaptop och suktar efter någonting kraftfullt, tjusigt och unikt? Då har vi goda nyheter då Asus lanserat Acronym-versionen av ROG Zephyrus G14 i Sverige. ROG Zephyrus G14 ACRNM, som enheten heter, är en kraftfullare variant av G14 med rätt trevlig hårdvara som Ryzen 9 4900HS, RTX 2060, 32GB ram, 1TB SSD och AniMe Matrix-skärm på locket, vilket låter dig skapa egna rörliga eller statiska motiv. Asus ROG Zephyrus G14 ACR finns tillgänglig hos Komplett och Inet och priset ligger på 28.990 kronor. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Hur mycket bättre är LED och laser än halogen?
Trevlig förklaring om skillnaden på billysen

Jag är så gammal att jag minns när halogenlamporna kom och folk var tveksamma eftersom de skulle kosta så mycket att byta de lamporna. I dag är halogen old school och LED blir mer och mer i standard även på billiga bilar. I den här videon visar CarExpert dels hur de olika teknikerna fungerar, inte bara halogen och LED utan även matrix-LED och laser. Man testar dem även under körning och mäter hur starkt de lyser. Man kan konstatera att LED är väldigt mycket bättre än halogen, att matrix-LED är väldigt trevligt och gärna får bli standard snart och att laser mest är ploj. Tumnagel
41.0°
+
Roger Åberg
0
2019

Audi lyfter A5
Liknar nu syskonen mer

Audi ser nu till att lyfta A5 Sportback, A5 Coupé och A5 Cabriolet för att låta modellen leva vidare en stund till. 5:an följer nu 4:an i utseende som fick sig ett lyft i våras. LED-strålkastare är standard, Matrix-LED och laser-strålkastare finns på tillvalslistan. Vid lansering kommer fyra av motoralternativen att vara utrustade med ett mildhybrid-system. Nytt på insidan är en större pekskärm för MMI-systemet som numera mäter 10,1 tum. Som tidigare modeller är nu S-versionen dieseldriven här i Europa. I S5 bjuder den på en turbomatad V6:a på 3,0 liter som ger 350 hästar och 700 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går på under fem sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Till maskinen kopplas en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Försäljningen av det uppdaterade utbudet kommer att dra igång nu i höst, men några priser har vi tyvärr inte fått än. Audi kommer givetvis till Frankfurt och där kommer de att visa upp två stycken världspremiärer - konceptet Audi AI:TRAIL som är en vision av en framtida helt eldriven offroad-bil och nya RS 7 Sportback. I montern kommer även A4, Q7, A1 Citycarver, Q3 Sportback och nya RS 6 Avant att stå. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Mini lyfter Clubman lite lätt
Går nu att få med sportfjädring

I Minis utbud finns en version som kallas för Clubman och nu får denna sig ett litet ansiktslyft. Men det är inga dramatiska förändringar som har skett direkt. Ny design på grillen, nya Matrix-LED-strålkastare, LED-dimljus och ny design på baklamporna är det som gäller. Det tillkommer även ett par nya lackalternativ, nya fälgar och andra färger till insidan. På tillvalslistan finns nu även sportfjädring som sänker en centimeter och även adaptiv fjädring. Precis som tidigare går det att få Clubman som One, Cooper, Cooper S, One D, Cooper D eller Cooper SD. Vad man får betala för nyheterna framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0
2016

Audi lyfter A3-familjen
Får Matrix-Led och mer kraft

Audi rullar nu ut en uppfräschning av modellen A3 och förutom lite nytt utseende är xenon numera standard och man kan få bilen med Matrix Led-strålkastare. Utöver det får motorerna mer kraft och lägre förbrukning och fem nya lackalternativ erbjuds. "Virtual Cockpit" som är en stor skärm istället för analoga instrument finns nu även att få här. Skärmen mäter 12,3 tum men den lilla på sju tum finns fortfarande kvar i mittkonsolen. Motormässigt blir instegsversionen en turboladdad trecylindrig maskin på 1,0 liter och 115 hästar. En ny turbodiesel på 1,6 liter och 110 hästar hittar in i programmet och e-tron-versionen med 204 hästar finns också att tillgå. S3 blir starkast innan nya RS3 kommer och den har fått tio extra hästar vilket ger totalt 310 hästkrafter. Nya A3 börjar säljas i maj och kostar då från 232 500 kronor. Alla nyheter finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
46.0°
+
Bobby Green
0
2015

Audi presenterar nya A4
Ny plattform och 120 kilo lättare

Audi har i dag dragit täcket av nya A4 och förutom nytt utseende fylls inte helt oväntat bilen med massa mumsig teknik. Dessutom bygger den på en helt ny plattform som bland annat gör den 120 kilo lättare än föregångaren. Bilen har fått lite skarpare linjer men det går ju inte att ta miste på från vilken biltillverkare den kommer. Matrix-led-strålkastarna som debuterade i A8 för några år sedan går nu även att få till A4. Sju stycken motoralternativ erbjuds från början och fyra av dessa är dieslar med effektspannet 150 till 272 hästar. Det finns då alltså tre stycken bensinare och dessa sträcker sig mellan 190 till 252 hästar. Växlar gör man antingen med en sexpetad manuell låda, en sjustegad S-tronic med dubbelkoppling eller en åttastegad automat. På insidan har A4 fått samma layout som nya TT med en stor bortrensning av knappar, ett mer minimalistiskt tänk och en nätt och väldigt trevlig ratt. Instrumentpanelen saknar vanliga klockor och består nu istället av en 12.3 tum stor skärm. Mittkonsolens skärm mäter 8.3 tum och den har givetvis det senaste MMI-systemet. På tillvalslistan finns bland annat ett nytt Bang & Olufsen-system på 755 watt med 19 högtalare. Musiken kan man spela upp via Apple CarPlay eller Android Auto. Nya A4 börjar säljas i slutet på året. Innan dess lär vi nog få både en Allroad och en ny S4 presenterad. Mer om bilen på länken nedan. Tumnagel
47.3°
+
Bobby Green
0
2014

Audi visar Sport quattro laserlight concept
På CES i Las Vegas

CES i Las Vegas må vara en elektronikmässa men trots detta finns det en del biltillverkare som visar upp sina bilar där. Audi är en av dem och i år kommer det att visa upp den här - Audi Sport quattro laserlight concept. Bilen ser likadan ut som konceptet som visades i september förra året men är fylld med ännu mera teknik som ska komma i framtiden, bland annat ett par laserstrålkastare. Audi kombinerar Matrix-LED- och laserljus i de dubbla strålkastarna. Den yttre rektangeln är halvljus och har Matrix- LED och en bländare medan den inre är helljus med laserteknik. Laserdioderna är mycket mindre än leddioderna och lyser ungefär dubbelt så brett och tre gånger så starkt som motsvarande led. Audi berättar att just laserstrålkastare kommer att finnas i tävlingsbilen R18 e-tron quattro redan nu till våren. Multifunktionsratten har fyra nya knappar under de vanliga där man styr olika saker. En startar man bilen på, en annan kontrollerar man hybriddriften på och de två sista är för att styra motorns humör och den virtuella displayen som ersatts det traditionella instrumentklustret. Motormässigt är det samma drivlina som i förra konceptet som visades upp. En V8:a på 4.0 liter med dubbla turbo (samma som i RS6 och RS7) sitter i nosen och den ger 560 hästar och 700 Nm. Mellan motorn och lådan som är en åttastegad tiptroniclåda sitter en elmotor på 110 kW och 400 Nm. På bara el ska man kunna komma fem mil. Förbrukningen uppges till 0.25 liter per mil och utsläppet till 59 gram per kilometer. Bilen driver på alla fyra hjulen och 0-100 km/h ska gå på 3.7 sekunder och vågar man ska bilen göra 305 km/h. Systemeffekten är på totalt 700 hästar och 800 Nm och tomvikten anges till 1 850 kilo. Tumnagel
51.0°
+
Bobby Green
0