m
2020
2019

Boeings vd får sparken
Efter för mycket strul med 737 MAX-flygplanen

Idag sparkade Boeing sin vd Dennis Muilenburg vilket uppges bero på företagets problemfyllda år där man fortsatt försökt få upp sina 737 MAX-flygplan i luften. 737 MAX-modellen belades med flygförbud i våras efter det att två krascher med den nya modellen resulterat i att 346 människor miste livet. Sedan dess har Boeing arbetat med att fixa till problemen med modellen men än så länge har inte modellen godkänts för passagerareflygningar av någon av världens flygmyndigheter. Detta resulterade i att Boeing förra veckan meddelade att man nu pausar tillverkningen av MAX 737-flygplan efter det att man har 400 färdigbyggda plan som inte kan levereras på grund av flygförbudet. Detta har även lett till ett ekonomiskt avbräck då flygbolag oftast betalar större delen av ett flygplans kostnad när detta levereras. Från och med 13 januari 2020 kommer Boeings ordförande David Calhoun även att ta över vd-posten för Boeing. Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 737 MAX kan vara i luften i början av nästa år
American Airlines ska börja flyga med olycksdrabbad modell igen

Det amerikanska flygbolaget American Airlines uppgav igår att man kommer att återuppta flygningar med den olycksdrabbade flygplansmodellen Boeing 737 MAX igen i början av nästa år. Detta är något som sker efter att modellen fick flygförbud i mars efter två olyckor med 737 MAX kostat runt 350 människor deras liv. Sedan dess har Boeing arbetat med att fixa till fel man upptäckte i modellen efter de båda olyckorna och detta anser man sig nu vara klara med. Boeing MAX 737 ska genomgå ytterligare inspektioner för att bli godkänt för flygtrafik av det amerikanska luftfartsverket FAA någon gång senare i år. Skulle det gå vägen är det antagligen inget, förutom eventuellt passagerarnas rädsla, som hindrar American Airlines från att börja flyga modellen igen i början av nästa år. American Airlines har idag 24 stycken Boeing Max 737 och förväntas börja flyga med dessa igen 16 januari 2020. Tumnagel
25.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing tar kostnad på 46 miljarder på grund av 737 Max
Det är vad fyrtio plan kostar

Hela historien med Boeing och deras 737 Max börjar nu kosta dem pengar på riktigt. I den kommande kvartalsrapporten väntas man ta upp en kostnad på 4,9 miljarder dollar, eller knappt 46 miljarder kronor, som beror på att man måste ersätta de köpare som nu har sina plan ståendes på marken. Man säger att kostnaden inte bara gäller för de här månaderna utan över "flera år" framåt. Som jämförelse kostar ett 737 Max (enligt listpriset) 121 miljoner dollar, runt 1,1 miljarder kronor. Enligt Wikipedia har man sålt 5000 plan och levererat 387 stycken. Tumnagel
40.6°
+
Roger Åberg
0

Kommer Boeing fimpa namnet 737 MAX?
Ryanair verkar kalla sin exemplar för 737-8200 nu

Det verkar som som om åtminstone flygbolaget Ryanair lyssnade till USA:s president Donald Trump då han i våras föreslog att Boeing skulle byta namn på sin olycksdrabbade flygplansmodell 737 MAX. På nytagna bilder på ett av Ryanairs 737 MAX-flygplan har denna modellbeteckning ersatts av den betydligt mycket mer anonyma beteckningen "737-8200" som synes på bilderna i tweeten här nedanför. 737-8200 är den beteckning som den europeiska flygplansmyndígheten EASA har använt på 737 MAX sedan 2016 och av deras amerikanska motsvarighet FAA sedan 2017. HI-Res Photos: The MAX name has been dropped from the high capacity version of the #737MAX8 that @Ryanair has on order. pic.twitter.com/3q5QBN0TTg— Woodys Aeroimages (@AeroimagesChris) July 15, 2019 Varken Boeing eller Ryanair har än så länge velat kommentera MAX 737:s eventuella namnbyte. Så sent som igår rapporterade vi om att flygplanen, oavsett vad de kommer att kallas, antagligen inte kommer att flyga kommersiellt förrän som tidigast nästa år. Tumnagel
27.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing MAX 737 kanske börjar flyga igen i september
Åtminstone i USA

Förra månaden uppgav Boeing att man fixat den mjukvara i sina 737 MAX-flygplan som tros ha orsakats två flygolyckor under ett halvår där över 350 människor miste sina liv. Det innebär rent konkret att Boeing anser att flygplansmodellen nu ska vara redo att flyga kommersiellt igen, något som nu kommer att bli upp till världens flygmyndigheter och flygbolag att avgöra. Exakt när vi kan få se Boeing 737 MAX-flygplan i luften igen är inte helt spikat men det amerikanska flygbolaget American Airlines uppgav i ett pressmeddelande igår att de som tidigast kommer att ta modellen i bruk igen i september. Sedan tidigare har även de amerikanska flygbolagen Southwest Airlines och United Airlines uppgett att de kommer att ställa in alla sina tidigare planerade flygningar med 737 MAX till åtminstone augusti månads slut. Boeing är som bekant ett amerikanskt företag och att USA, Boeing och de amerikanska flygbolagen vill ha "framtidsplanet" 737 MAX i luften igen så snart som möjligt råder det antagligen igen tvekan om. Hur resten av världens flygmyndigheter och flygbolag ställer sig till att åter igen börja flyga med modellen återstår dock att se. Tumnagel
22.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida