m

Svenskar piratkopierar mest i Norden
17 procent laddar ner olagligt

Det finns mängder med tjänster för att kolla på och lyssna på mediainnehåll nu för tiden. Men det verkar inte hindra alla från att pirata. Det är Mediavision som har gjort en analys som visar att 17 procent av svenskarna mellan 15 och 74 år har "laddat ner eller på olaglig väg streamat film eller TV under den senaste månaden". Det är mest i Norden, norrmännen ligger på 14 procent och danskarna och finnarna ligger på tolv procent. Tumnagel
54.8°
+
Roger Åberg
0

Netflix tappar marknadsandelar i Sverige
Lokala spelare och Disney+ växer

Vi skaffar allt fler tjänster för att kolla på video och de lokala tjänsterna är duktiga på att hänga med i kriget mot Netflix och de andra stora. Trots att Netflix fortsätter att växa i antal prenumeranter räknat har man minskat sin marknadsandel kraftigt, från 40 procent 2019 till 28 procent 2021. En anledning är att Disney+ har kommit in på den svenska marknaden och har nu hela 10 procent efter bara ett år. Men en större anledning är att de lokala tjänsterna fortsätter att växa och trots Disney+ intåg i Sverige så ökade man i marknadsdel räknat, om än bara en procent. Tumnagel
42.7°
+
Roger Åberg
0

Hajpade Clubhouse ingen jättesuccé i Sverige
Mycket snack och lite verkstad?

Diskussions-tjänsten Clubhouse verkar inte ha blivit någon stor framgång på den nordiska marknaden trots all hajp som omgett tjänsten de senaste månaderna. Enligt analysföretaget Mediavision används Clubhouse bara av cirka 50.000 personer i åldersgruppen 15 - 74 år på den nordiska marknaden, något som motsvarar mindre än en procent i den kategorin. Mediavision skriver också att antalet nedladdningar av Clubhouse app, en app som bara finns till iOS och som man måste bli inbjuden av någon för att kunna använda, föll med 72 procent mellan februari och mars. Använder du Clubhouse? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
36.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Netflix tappar kunder i Sverige
Första gången det sker

Analysföretaget Mediavision skriver i ett pressmeddelande att marknaden för streamingtjänster i Sverige har växt det senaste året. Samtidigt rapporterar man att marknadsledaren Netflix för första gången tappar kunder jämfört med föregående år. Enligt Mediavision har Netflix nu 1,5 miljoner abonnemang i Sverige vilket innebär att man tappat 110.000 svenska hushåll som kunder jämfört med hur många man hade under samma kvartal förra året. Samtidigt har marknaden totalt växt med 700.000 abonnemang enligt Medivisions statistik. Mediavision skriver inget om vad den totala ökningen beror på men det har sannolikt att göra med att Disney lanserade sin streamingtjänst Disney+ på den svenska marknaden förra månaden. Tumnagel
47.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Disney+ ser ut att ha blivit en succé i Sverige
Uppges redan ha närmare en halv miljon abonnenter

Idag är det tre veckor sedan Disney lanserade sin streamingtjänst Disney+ i Sverige och enligt en ny analys så var det många av oss som var intresserade av den. Mediavision skriver i sin senaste analys om den svenska streamingmarknaden att man uppskattar att Disney+ redan har 450.000 svenska hushåll som abonnenter. Det tog Netflix över ett år för att få samma antal abonnenter på den svenska marknaden som Disney+ ser ut att ha fixat på mindre än tre veckor. Mediavisions vd Marie Nilsson säger i ett pressmeddelande: "Disney+ har nått rekordsnabb tillväxt i Norden och visar på en tydlig efterfrågan av denna sorts innehåll. Så här långt har Disney+ inneburit både fler nya streaminghushåll och att många hushåll skaffat ytterligare en tjänst. Vad det betyder för hushållens streamingutgifter, eller för konkurrensen, på lite längre sikt kan vi ännu bara spekulera i. Men helt klart har Disney+ på rekordtid slagit sig in på den konkurrenskraftiga nordiska streamingmarknaden." Har ditt hushåll skaffat Disney+? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det streamas som aldrig förr
Två tredjedelar av Sverige kollar på streamad tv varje dag

Analysföretaget Mediavision har släppt statistik över hur mycket tv som streamats till de svenska hushållen och sett att detta är något som ökat kraftigt jämfört med förra året. Under årets andra kvartal strömmade 66 procent av landets 15–74-åringar tv varje dag. Det är en ökning med över 600.000 tittare än under samma tidsperiod förra året. Högst ökning skedde i åldersgruppen 65 - 74 år, något som förklaras med att många i den gruppen blivit sittande hemma i högre utsträckning under pandemin. SVT Play och TV4 Play var de två streaming-tjänster som ökade mest under perioden. Detta förklaras delvis med att antalet aktualitetsprogram som strömmas ökat på streaming-tjänsterna, något som även det tros ha med pandemin att göra. Hur ofta tittar du på streamad tv? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Många i Norden planerar att skaffa Disney+
Kommer du?

Igår meddelade Disney att deras streamingtjänst Disney+ kommer att lanseras här i Sverige och övriga nordiska länder 15 september. I samband med det presenterade Mediavision en undersökning om hur många i Norden som tänkte börja abonnera på Disney+ och intresset för detta ser ut att vara stort skriver Mediavision i sitt nyhetsbrev. Enligt Mediavisions undersökning så planerar 1,5 miljoner av hushållen i Norden att teckna abonnemang på Disney+ när denna släpps i september. När tjänsten släpptes i USA i november förra året så anslöt sig 10 miljoner till tjänsten omgående. Här i Sverige kommer Disney+ att kosta 69 kronor i månaden eller 698 kronor för ett år. Planerar du på att skaffa abonnemang till Disney+? Svara gärna på vår enkät här nedanför. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Svenskarna betalar mer och mer för medier
I snitt 450 kronor per månad per hushåll

För hundra år sedan köpte vi en skiva eller två, kanske en VHS-film. Sedan piratkopierade vi och var alla elaka människor. Det talades om en hel generation som skulle få allt gratis. Det visade sig inte vara sant, vi ville ha bra tjänster som levererade bra saker till ett vettigt pris. I dag betalar vi fortfarande för tv och tidning, men har lagt på Netflix, Spotify och en massa annat. Totalt ökar pengen vi lägger och per hushåll var det under 2018 449 kronor per månad. Delen som ökar är streamingtjänster inom rörlig bild, alltså Netflix, HBO och annat. Den delen ökade från 68 kronor 2017 till 98 kronor 2018. Tumnagel
34.2°
+
Roger Åberg
0
2018

Svenskarna är de största piraterna i Norden
En av fem har laddat hem tv och film illegalt

Mediavision har genomfört en undersökning på uppdrag av Film- och TV-branschens Samarbetskommitté (FTVS) där man har kollat över hur den illegala fildelningen ser ut i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Enligt undersökningen så är det vi svenskar som tankar hem mest tv och film illegalt från tjänster som till exempel The Pirate Bay. Undersökningen genomfördes i mars månad och då uppgav 21% av svenskarna i undersökningen att de tankat hem tv och/eller film illegalt. Motsvarande siffror för Norge var 14%, Danmark 10% och Finland 6%. Enligt FTVS så har piratkopieringen inte minskat de senaste fem åren vilket man tycker är lite ledsamt skriver man i ett pressmeddelande. Tumnagel
60.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi tittar allt mer på e-sport
Och vi har blivit mer benägna att betala för detta

Mediavision har sammanställt statistik över hur mycket esport/gaming-sändningar vi tar del av här i Norden och intresset verkar fortsatt vara stigande rapporterar Dagens Media. Runt 650.000 personer i Norden tittade på esport/gaming-sändningar under fjärde kvartalet 2017. Det är ungefär lika många som tog del av sådana sändningar som under 2016 men tittartiden har ökat markant mellan 2016 till 2017. Under 2016 tittade genomsnittstittaren ungefär lite mindre än 80 minuter e-sport/gaming om dagen men denna siffran var nästan uppe i 100 minuter per dag under kvartal fyra 2017. YouTube är den populäraste plattformen för att följa esport och 80 procent av de som tittade på e-sport i Norden gjorde detta någon gång via YouTube under förra årets sista kvartal. 50 procent av tittarna hade tittat på e-sport via Twitch och 14 procent hade gjort detta via Facebook. En annan trend verkar vara att vi är allt mer benägna att betala för att titta på esport. Runt 20 procent av de som tittade på e-sport under kvartal fyra 2017 betalade för att göra detta vilket är en ökning med 40 procent jämfört med 2016. Torbjörn Axelsson, analytiker på Mediavision, säger i ett pressmeddelande: "Den ökande andelen betalande tittare pekar på att konsumtionen sakta är på väg att mogna. Samtidigt är gruppen konsumenter som står beredda att betala för innehållet betydligt större än de som i dag betalar. Detta ser vi som en tydlig markör för utvecklingspotential." Tumnagel
45.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Netflix regerar i Norden
Står tillsammans med Youtube för hälften av all strömmad video

När Mediavision har tittat på vilka det är som är vinnarna på strömmad video i Norden är det Netflix, Youtube och HBO som är de tydliga vinnarna. En helt vanlig dag så strömmar vi nordbor mellan 15 och 74 video i någon form, vilket är 15 procent mer än förra året. Samtidigt så minskar linjär-tv med sju procent. Mer än hälften av all strömmad video ses hos Netflix och Youtube. Netflix, HBO och Amazon har tillsammans mer än fyra miljoner abonnenter i Norden. De lokala aktörerna kommer bara upp i hälften av den summan. Netflix hade i år en innehållsbudget på 6 miljarder euro vilket är dubbelt så mycket som alla de lokala tv-bolagen har tillsammans. Och trenden ser ut att fortsätta nästa år. Tumnagel
41.2°
+
Roger Åberg
0

Svenska ungdomar ser främst på underhållning online
Youtube, Twitch och Netflix dominerar

Hela 60 procent av de svenska ungdomarna i åldern 15-24 kollar vanligtvis på webb-tv. I åldrarna 15-74 är antalet svenskar som tittar på webb-tv en vanlig dag 45 procent. Det anger Mediavision i en ny rapport. Dock ökar webb-tv-tittandet mest i de övre åldrarna. Främst är det påkostat innehåll liksom serier på tjänster som Netflix, eller mer enkla klipp från Youtube och Twitch som gäller. Det ökade intresset för strömmat innehåll online gör samtidigt att det blir allt svårare för lokala aktörer på mediemarknaden att konkurrera och dra in pengar. Tumnagel
45.4°
+
Emmy Zettergren
0

Svenskar konsumerar mycket video via sociala medier
Inte helt oväntat kanske

En analys från Mediavision menar att det här med video på internet blir allt mer populärt. Analysen säger att närmare 5,5 miljoner svenskar använde sociala medier en genomsnittlig dag under årets första kvartal och att två tredjedelar av dessa tittar på videoinnehåll när de besöker de olika plattformarna. Som man kanske kunde räkna ut själv så är det de yngre som konsumerar mest video på sociala medier. 80 procent av 15-34-åringarna tittar på videoklipp på sociala medier och bland 55-74-åringar är det endast 50 procent som gör det. Marie Nilsson, vd på Mediavision, hade detta att säga om det hela: – Under det senaste året har video blivit allt viktigare i sociala medier. Med nya funktioner för live och dessutom satsningar på professionellt innehåll ser vi hur gränserna mellan sociala och traditionella medier blir alltmer diffusa. Detta får betydelse både för innehållsskapare och för reklamen. Och vi ser ju tydligt att sociala medier växer kraftigt också som andel av annonsinvesteringarna. Facebook är såklart plattformen som används mest med sina fem miljoner dagliga svenska användare. Efter det kommer Instagram som har ungefär tre miljoner svenska användare en genomsnittlig dag. Värt att nämna är att YouTube inte ingår i Mediavisions siffror. Tumnagel
36.2°
+
Frode Wikesjö
0

Varje dag kollar 370 000 svenskar på esport
Ökning med 35 procent

Det är inte bara omsättningen inom esport som ökar. Antalet tittare gör det också. En ny undersökning från Mediavision visar att 370.000 svenskar varje dag kollar på esport. Det är fler än antalet som kollar traditionell sport online. Där ligger siffran på 280.000 per dag i snitt. De nya siffrorna utgår från hur tittandet såg ut under fjärde kvartalet 2016. Jämför man med samma period under år 2015 har tittandet ökat med hela 35 procent. Fortfarande är det i den yngre målgruppen som intresset är störst. Av ungdomarna i åldern 15-24 tittar drygt 15 procent på esport eller gaming varje dag. Och Youtube dominerar. Intresset för Youtube ökar dessutom jämfört med förra året medan tjänsten Twitch minskar i intresse bland tittarna. Tumnagel
56.9°
+
Emmy Zettergren
0

70 procent av unga män är pirater
24 procent av hela befolkningen

Mediavision har undersökt hur stor andel av befolkningen som laddar ner eller strömmar film eller tv-serier från illegala källor. Resultatet är tydligt, speciellt bland unga män är fenomenet vanligt. Över hälften av de mellan 15 och 24 år säger att de laddat ner eller strömmat illegalt innehåll den senaste månaden. För män i samma ålder är siffran 70 procent. Sett till alla mellan 15 och 74 år är siffran 24 procent. Mediavision började mäta detta sedan 2010 och andelen ökade de första åren men har de tre senaste åren legat still runt 25 procent. Svenskar laddar och strömmar illegalt betydligt mer än norrmän, danskar och finnar. Domen mot Bredbandsbolaget är en stor sak i detta sammanhang, säger Natalia Borelius, projektledare på Mediavision. De åtgärder som vidtagits hitintills, med t ex nedstängning av illegala webbsidor, har visat sig ha begränsad effekt på den illegala konsumtionen. I Finland och Danmark där man sedan länge tillämpar blockering, är piratanvändandet mindre än hälften så utbrett som i Sverige. Det återstår dock att se hur svenska konsumenter svarar på denna åtgärd. Tumnagel
47.7°
+
Roger Åberg
0
2016

En fjärdedel av alla svenska hushåll har Netflix
Större än digital-tv i vissa åldersgrupper

Enligt en undersökning från Mediavision så abonnerar nu en fjärdedel av alla svenska hushåll på streamingtjänsten Netflix vilket gör att runt en miljon svenskar kan ta del av tjänsten. På andra- och tredjeplatsen för streamade tv-tjänster hittas Viaplay och HBO Nordic. Idag har 35 procent av de svenska hushållen någon streamad tv-tjänst vilket kan jämföras med de 60 procent av hushållen som har tillgång till traditionell digital-tv. I åldersgruppen 25-34 år är det dubbelt så många som har tillgång till en streamad tv-tjänst som digital-tv. Marie Nilsson, vd för Mediavision, säger i ett pressmeddelande: "Vi ser ingen inbromsning i tillväxten för strömmade betal-tv-tjänster. De unga har redan tagit till sig de nya tjänsterna och nu sker tillväxten framför allt i äldre målgrupper. I takt med att marknaden mognar kommer nya utmaningar där traditionella distributions- och marknadsföringskanaler kan komma att spela en viktig roll." Tumnagel
57.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi kollar på allt mer tv via Apple TV och Chromecast
40 procent av svenskarna kollar på webb-tv dagligen

Mediavision har släppt en ny rapport där man har undersökt hur det ser ut med webbtv-tittandet i Danmark, Finland, Norge samt Sverige och i Sverige är det 40 procent som dagligen tittar på en webbtv-sändning. Många som väljer att ta del av webbtv-sändningar gör detta via Apples eller Googles streamingmanicker Apple TV och Chromecast. Marie Nilsson, VD på Mediavision, kommenterar undersökningen: "När nu kännedomen ökar för dessa enheter och att användarvänligheten förbättras, blir det lätt också för mindre teknikmogna konsumenter att titta på onlinebaserad media via TV-skärmen. Detta spär på konkurrensen mellan traditionell betal-TV och streamingtjänster ytterligare." I Mediavisions undersökning ingick 1.100 personer från varje land och i Sverige var det 14 procent som uppgav att de hade en Apple TV och lika många som uppgav att de hade en Chromecast. Har du en Apple TV eller Chromecast? Svara gärna på enkäten nedan. Tumnagel
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nästan hälften av svenskarna använder Facebook som nyhetskälla
Enligt analysföretaget Mediavision

Analysföretaget Mediavision genomförde nyligen en undersökning som visade att nästan hälften av alla svenskar använder Facebook för att läsa nyheter. Enligt undersökningen svarade 49 procent av de tillfrågade att de dagligen använder Facebook för att konsumera nyheter. Med sådana siffror är Facebook, sett till daglig räckvidd, en av landets största nyhetskällor och konkurrerar därmed med sidor som Aftonbladet. Hur siffrorna sedan överensstämmer med verkligheten är oklart men hur som helst så tillfrågades 1 000 till 1 500 slumpmässigt utvalda personer mellan 15 och 74 år. Tumnagel
-3.9°
+
Frode Wikesjö
0

Traditionella tv-operatörer tappar intäkt
Mer streamat, mindre linjärt

Fram till 2014 har intäkterna hos traditionella betal-tv-operatörer, som Com Hem och Boxer, ökat sakta men säkert. Förra året skedde det dock ett trendbrott och intäkterna hos operatörerna landade på 9 miljarder kronor, 11 miljoner kronor mindre än året innan. Detta skriver konsultfirman Mediavision i ett pressmeddelande och i samma veva får vi även reda på att intäkterna för streamingtjänster som Netflix, HBO Nordic och Viaplay ökar. 2015 drog streamingtjänsterna in 1,6 miljarder kronor, vilket är 400 miljoner kronor mer än året innan. Hela pressmeddelandet hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
94.6°
+
André Stray
0

Vi tittar på strömmande TV som aldrig förr
Youtube och Netflix äger

Jag köpte en ny TV innan jul och den har aldrig haft en vanlig antennsladd inkopplad i sig, något som verkligen inte känns så konstigt i dag. Att titta på strömmande TV är verkligen inget som några få sysslar med längre, närmare 40 procent av 15-74-åringarna tittade under det sista kvartalet förra året på strömmande TV, vilket betyder nästan tre miljoner svenskar. I snitt tittar vi 36 minuter per dag, i åldrarna 15-34 är tittandet nästan en timme. Siffrorna kommer från Mediavision och gäller för det sista kvartalet 2015. Det är en ökning i antal tittare med 20% och i titt-tid med 47% mot året innan. Inte oväntat är det Netflix och Youtube som står för en stor del av den där ökningen. Netflix och Youtube var för sig är större än de flesta linjära TV-kanalerna nu, det är endast TV4 och SVT1 som fortfarande har fler tittare, SVT2, TV3 och Kanal 5 får alla smisk. Av online-tittandet står Netflix och Youtube för över 50%. - Strömmade videotjänster är inte längre en företeelse på marginalen, för unga konsumenter. Vi har passerat en ny brytpunkt och vi ser en kraftig tillväxt för rörlig bild online över hela linjen. Det är helt följdriktigt att reklamen speglar detta och att annonsörerna omfördelar sina budgetar mer mot online, säger Marie Nilsson, VD Mediavision. Tumnagel
52.0°
+
Roger Åberg
0

Användare stänger av Adblock om innehållet är intressant
Enligt ny undersökning

Det oberoende konsultbolaget Mediavision gjorde nyligen en undersökning där de frågade ett gäng svenskar om, eller hur, de använder annonsblockerare som Adblock och Crystal. De fick då reda på att drygt 40 procent använder Adblock, eller liknande, på sina datorer, plattor eller mobiler. I undersökningen får vi också reda på att drygt 40 procent av Adblock-användarna verkar vara villiga att stänga ner tjänsten för att få tillgång till visst innehåll som kan vara låst för Adblock-användare, vilket Mediavision tolkar som att användare är villiga att stänga ner annonsblockeringen om innehållet är intressant nog. Marie Nilsson, VD på Mediavision, har detta att säga om undersökningens resultat: Annonsblockering är ännu ett exempel på hur konsumenten får allt större makt på mediemarknaden. I dagsläget ser vi hur aktörer angriper utmaningen på olika sätt; exempelvis genom att inte tillåta adblock-användare att ta del av innehåll, kräva kontoregistrering eller att experimentera med nya, innovativa annonsformat. Tumnagel
58.4°
+
André Stray
0
2015

Var femte svensk tittar på Youtube dagligen
Youtube är Sveriges tredje största "kanal"

Analysbyrån Mediavision har tagit en titt på hur vi i Sverige konsumerar media och skriver i ett pressmeddelande att svenskar spenderar 21 procent av befolkningen tittar på Youtube dagligen. Detta är en siffra som gjort att Youtube har hamnat på tredje plats när det kommer till vilken kanal som har flest tittare. SVT och TV4 har norpat första, respektive andra, plats. Enligt Mediavision har unga varit i framkant med att spendera sin tid på Youtube, men under det senaste året har fler i äldre målgrupper vänt sig till Googles videosajt för att tillfredsställa sitt mediebehov. I gruppen 65-74 har antalet tittare dubblats sedan förra året. Fler svenskar väljer också att prenumerera på fler Youtube jämfört med tidigare och kanaler om matlagning, hälsa, skönhet och mode växer ständigt, samtidigt som kanaler med komedi- musik- och spel-fokus håller en stadig nivå. Vi får se om denna Youtube-trend fortsätter att växa, eller om det kommer bli mer utspritt med streamandet mellan Youtube, Netflix, Viaplay och liknande. Ovan ser ni ett exempel på en Youtubevideo som både handlar om matlagning och är rolig. Tumnagel
49.9°
+
André Stray
0

En av tre svenskar betalar via mobilen
Vi gillar betaltjänster

Antalet betaltjänster i mobilen ökar och vi svenskar gillar att använda dem. Det meddelar mediakonsultföretaget Mediavision. Sammanlagt använder idag var tredje svensk mobila betaltjänster liksom Pay Pal, Swish och Wy Wallet. Antalet betallösningar ökar också och bland annat har både Facebook och Apple nyligen lanserat egna lösningar vilket gör att utbudet blir större och att användandet lär öka ännu mer. Så nu är frågan. Använder du betaltjänster i mobilen? Tumnagel
50.9°
+
Emmy Zettergren
0
2014

Nu flyr tittarna från svenska TV-bolagen
Youtube inte oväntat vinnaren

Att det linjära tv-tittandet minskar vet vi sedan länge, exakt hur mycket är man dock inte överens om men Mediavision säger fyra procent hittills i år. Nu tappar inte de svenska bolagen bara tittare till sina egna webbtjänster utan nu minskar även deras total och samtidigt fortsätter tittarna att flytta till utländska tjänster. Det här har mer betydelse än att de svenska TV-bolagen inte kommer att ha lika mycket stålar i framtiden, det betyder även att en hel del annonspengar fortsätter att flöda över till främst Google och därmed ut från landet. Youtube hade under årets tredje kvartal en räckvidd på 1.3 miljoner dagliga tittare. Man är också överläget störst när det handlar om tittade minutrar, man äger 25% av allt webb-tv-tittande. Som jämförelse är det ungefär lika mycket som TV-aktörerna SVT, TV4, MTG och SBS Discovery har tillsammans. - Youtube har varit etta länge redan och fortsätter växa snabbt i alla åldersgrupper. I termer av räckvidd kommer ingen annan onlinetjänst i närheten. De svenska aktörerna slåss dessutom om tittarna med andra amerikanska aktörer som Netflix och HBO Nordic. Trots att även de svenska kanalhusen haft tillväxt online så har de totalt sett tappat tittare under det senaste året. Konkurrensen är helt enkelt mycket tuffare nu, säger Marie Nilsson, VD Mediavision. Efter Youtube är det SVT som regerar som har 13% av tittande på webb-tv - linjärt står SVT för 30% av tittandet, med andra ord en härlig halvering av tittandet. Tumnagel
56.7°
+
Roger Åberg
0

Netflix tillväxt i Sverige har stannat av
Nu är det HBO Nordic som växer snabbast

Ända sedan Netflix lanserades i Sverige har man stadigt plockat nya marknadsandelar men enligt analysföretaget Mediavision är detta en tillväxt som avstannade tidigare i år och man ska inte ha ökat sin marknadsandel mellan kvartal ett och kvartal två 2014. Istället säger Mediavision är det Netflix konkurrent HBO Nordic som nu ska vara den snabbast växande streamingstjänsten för TV i Sverige. Totalt sett ska nu lite över en miljon svenska hushåll ha tillgång till en eller flera streamingtjänster. Det motsvarar en fjärdedel av Sverige hushåll och runt 640.000 ska ha ett abonnemang hos marknadsledande Netflix. Mediavision förutspår att en tredjedel av de svenska hushållen kommer att abonnera på minst en tv-streamingtjänst inom de kommande tolv månaderna. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Netflix når lika många som SVT Play
1.5 till 2 miljoner med andra ord

Att Netflix är stora vet vi, men exakt hur stora vet vi inte riktigt. Nu har Mediavision försökt mäta deras räckvidd och kommit fram till att de når nästan lika många som SVT Play. – Det är ett stort skifte inom TV-industrin som pågår just nu, med ökad kamp om tittaren. Netflix entré 2012 innebär att lokala nordiska aktörer upplever ökad konkurrens. Idag är det dagliga tittandet på Netflix lika stort som tittandet på de nationella public servicebolagens Play-kanaler, säger Ingrid Salomonsson, senioranalytiker på Mediavision. Trafiken till SVT Play är så klart olika från vecka till vecka men någonstans mellan 1.5 miljoner och 2 miljoner unika webbläsare når man varje vecka, vilket borde betyda att Netflix ligger i ungefär samma nivå. Tumnagel
48.8°
+
Roger Åberg
0

825 000 svenska hushåll betalar för streamingtv
Netflix störst

Analsyföretaget Mediavision har tagit fram lite statistik över hur många som betalar för streamingtv i Sverige och det verkar inte helt oväntat gå stadigt uppåt. Enligt Mediavision är det nu 825.000 svenska hushåll som betalar för någon sorts streamingtjänst för TV. Absolut störst på den svenska marknaden är Netflix vars tjänst tillhandahåller runt 600.00 hushåll med streamingtv i Sverige. Exakt hur många abonnenter de övriga leverantörerna har framgår inte av Mediavisions rapport. Vidare skriver man att en av tre svenskar mellan 15-74 kollar på TV via internet varje dag och man räknar med att den svenska streamingmarknaden för tv-tjänster kommer att omsätta runt en miljard kronor 2014. Tumnagel
57.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

En halv miljon svenskar abonnerar på en TV-streamingtjänst
Flest använder Netflix

Enligt en undersökning från Mediavision så har runt 500 000 svenskar nu tillgång till en tv-streamingtjänst och utav de undersökta aktörerna så hade Netflix vuxit snabbast och har flest kunder på den svenska marknaden. Även HBO Nordic samt Viaplay har blivit större under det första kvartalet 2013 jämfört med det sista kvartalet förra året. Resultatet är en del i en återkommande undersökning som Mediavision genomför varje månad där 1 000 slumpvist utvalda personer mellan 15 - 74 år deltar. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2011

320 000 surfplattor i Sverige
De allra flesta av dem iPads

Mediavision har de senaste kvartalen undersökt hur många surfplattor som finns i Sverige och den senaste siffran är, enligt dem, 320 000 - upp från drygt 200 000 förra kvartalet. Vilket betyder att det säljs ungefär 100 000 per kvartal. Vid årsskiftet i år räknar man att det kommer att finnas 400 000 i Sverige. Exakt hur många av plattorna som är iPads är oklart, mer än att "de flesta" är iPads. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0

iPad-appar för 60 miljoner i Sverige i år
Ny undersökning säger så

Enligt en ny undersökning från Mediavision så kommer det att säljas appar till iPad för 60 miljoner kronor på den svenska marknaden i år. Enligt samma undersökning så framkommer att 75% av iPad-användarna laddat ner en app till sin iPad och den senaste månaden hade 30% av de svenska användarna köpt en app. Genomsnittspriset för en köpt app på den svenska marknaden är 30 kronor och det finns 65 000 iPad-specifika appar i AppStore. Härom dagen skrev vi om en SIFO-undersökning som antydde att det fanns 171 000 iPads på den svenska marknaden och att ytterligare 307 000 svenskar planerade att köpa en i år. Enligt Dagensmedia så har 655 000 svenskar planer på att köpa en surfplatta oavsett format i år. Jag misstänker att några av dessa beslutade sig för en iPad efter att sett gårdagens presentation (140 kommentarer!!!). Jag vet hur som helst att jag blev övertygad. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida