m

Emanuel Karlsten vinner Stora Journalistpriset
Tilldelas pris som Årets Förnyare

Den här veckan delas Stora Journalistpriset ut i de fem olika kategorierna "Årets Avslöjande", "Årets Berättare", "Årets Förnyare", "Årets Röst" samt "Lukas Bonniers Stora Journalistpris". Idag tilldelades journalisten Emanuel Karlsten priset som "Årets Förnyare" för sitt arbete med "Coronaveckan som gått". Juryns motivering till att ge Karlsten priset som "Årets Förnyare" lyder: "Med en outsiders blick för blinda fläckar har han ställt sig till sina läsares förfogande, och brutit fruktbar mark för ensamjournalistiken." Karlsten har under året drivit "Coronaveckan som gått" på sin egen blogg och där rapporterat om hur pandemin har utvecklats och påverkat vårt samhälle. Projektet är fristående från traditionella mediehus och finansieras genom läsarna bidrag via plattformen Patreon. Här ovanför kan ni kolla in dagens sändning från Stora Journalistpriset där Emanuel Karlsten tar emot priset som årets förnyare. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Även Bokmässan blir digital i år
Hoppas kunna öka mässans räckvidd

Arrangörerna av den årligt återkommande Bokmässan har meddelat att årets bokmässa kommer att bli helt digital. Det är första gången på 35 år som det inte blir någon fysisk bokmässa, en mässa som vanligtvis brukar anordnas på Svenska Mässan i Göteborg. Istället för en fysisk mässa kommer de intresserade att kunna delta i en digital version av tillställningen. Det innebär att flera svenska mediehus och dagstidningar kommer att streama olika programpunkter under mässan till besökarna, något som man hoppas kan leda till att räckvidden ökar. Den digitala Bokmässan kommer även att delas upp i två delar. 24–25 september kommer man att arrangera något som man kallar för Bokmässan bildningshubb vilken ska lyfta aktuella frågor inom skolans och bibliotekens värld. 26 - 27 september tar sedan Bokmässans litteraturfestival vid där man kommer att köra ett program utifrån årets bok-utgivning. Programmet för Bokmässan håller nu på att arbetas fram och ska presenteras på en presskonferens den 25 augusti skriver DN. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

SVT ska inte konkurrera med TV4:s nyhetssändning
Backar från kritiserad tablåkrock

SVT har meddelat att man inte kommer att dra igång en ny nyhetssändning i SVT 1 klockan 22:00, en sändning som om den skulle blivit av skulle ha konkurrerat med TV4:s nyhetssändningar. Det var i oktober som SVT meddelade att man planerade att dra igång ett nytt nyhetsblock i SVT 1 med start klockan 22:00. Det här fick kritik från både TV4 och andra håll. TV4:s vd Casten Almquist sa då i SVT-programmet Fönster mot medievärlden: "I mina ögon är det tondövt. Det är precis tvärtom vad ni lovat i sändningstillståndet. I min värld är det en krigsförklaring kring nyheter." Nu verkar dock SVT ha kommit på bättre tankar och backar från planerna att börja konkurrera med TV4:s nyhetssändningar. SVT:s mediedirektör Jan Helin säger till SVT Kulturnyheterna: "Vår ambition har aldrig varit att motarbeta TV4, utan att stärka vår lokala nyhetsleverans till publiken. Det kommer att vara vårt fokus även i det fortsatta arbetet, liksom ett fortsatt lyssnande och deltagande i diskussionen om mediers utveckling. SVT kommer före 2021 av tekniska och kostnadsmässiga orsaker att behöva samla alla lokala sändningar i SVT1. Vi fortsätter nu arbetet med att hitta en annan lösning som blir bra både för publiken och för medielandskapet i stort." TV4:s vd Caste Almqvist välkomnar SVT:s beslut och säger till Kulturnyheterna: "Vi vill gärna ge en eloge till SVT som fattat det här beslutet. Jag förstår att det funnits interna svåra tablåpusselfrågor. Men det är ett sundhetstecken att vi mediehus kan föra den här typen av debatter på ett bra sätt, både i, och utanför, offentligheten.I min värld har det här beslutet bara vinnare, och den som vinner allra mest är publiken som slipper välja mellan två kvalificerade nyhetssändningar." Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Metro 2033 blir film
Rysslands största mediehus ligger bakom projektet

Det verkar som att vi kommer få betydligt mer Metro i framtiden. Dmitry Glukhovsky-romanserie om Artyoms äventyr i ett postapokalyptiskt Moskva där befolkningen måste hänga i stadens tunnelbanesystem för att överleva. Bokserien har redan genererat ett gäng högkvalitativa spel, men det verkar som att ännu mer Metro är på ingång. Variety meddelar att Glukhovsky velat filmatisera sin berättelse sedan tio år tillbaka, men ingen har delat Glukhovskys vision. Nu verkar det vara andra bullar då Glukhovsky verkar ha kommit överens med de Gazprom-Media-ägda filmbolagen TNT-Premier Studios Company, TV-3 channel och Central Partnership för att göra film av berättelsen. “In Russia, I didn’t see any producers who could make a good [screen adaptation of] this book. It just seemed impossible. But now I finally met a team that I can entrust ‘Metro’ with. Our ambitions turned out to be similar: to create a world-class blockbuster and stun even those who have read the trilogy and know it by heart. So as not to disappoint them, I am ready to become a creative producer of the movie and help create it with both my advice and action.” Metro-filmen kommer ha premiär 2033 och mer information om rullen lär dyka tills dess. Tumnagel
53.4°
+
André Stray
0

Metro blir en debattsajt
Ska dock fortsätta som nyhetförmedlare

Förra veckan ryktades det om tidningen Metro skulle läggas ner men det verkar inte helt stämma även om det inte är långt ifrån sanningen. Enligt Metros ägare Christen Ager-Hanssen kommer Metro nu att göra sig av med alla sina anställda journalister och istället köpa in nyhetsmaterial från Custos-sfären som nu även äger Metro. Tanken är vidare att Metros tänker att börja ta betalt från företag, privatpersoner eller andra som vill publicera debattartiklar på Metro. Ager-Hanssen säger till Dagens Media: "Varför ska man betala journalister när man kan få betalt för att publicera innehåll. Det är olönsamt att bedriva journalistik i ett litet mediehus som Metro. Det man kan göra är att bredda innehållet, få fram fler åsikter och plocka in det som sker i sociala medier i ett större rum. Företag och intresseorgansiationer är intresserade av att betala för att bli publicerade. Vi ska bli en helkommersiell kanal." För att publicera en debattartikel på Metro kommer företag få betala 30.000 - 50.000 kronor, privatpersoner i arbetsför ålder 5.000 kronor och pensionärer kommer undan med en tusenlapp. Tumnagel
17.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nyheter24-gruppen köps upp av Life of Svea
Familjeliv och Nyheter24 får nu samma ägare

Breakit rapporterar att Nyheter24-gruppen köps upp av mediehuset Life of Svea, ett företag som sedan tidigare bland annat driver den välbesökta sajten Familjeliv. I Nyheter24-gruppen ingår, förutom Nyheter24.se, även sajter som Modette, blogg.se, kwiss.me och Tyda. Peter Scheffer, ägare Life of Svea, kommenterar uppköpet för Breakit: "Det känns jättekul att vi fick till den här affären! Nyheter24-Gruppen är en väldigt bra match till våra befintliga medier, och vi har en snarlik målgrupp i form av kvinna 18-45 år. Med den här sammanslagningen öppnas många nya, spännande möjligheter upp för våra annonsörer, där vi kan ta ett samlat kreativt grepp över mediegränserna." Vad Life of Svea betalar för Nyheter24-gruppen finns det inga uppgifter om för tillfället. Nyheter24-gruppen omsatte 189 miljoner kronor förra året och gick 2 miljoner back skriver Breakit. Tumnagel
33.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Politism.se läggs vilande
Kan återuppstå under LO-flagg

Politism.se startades 2013 och var ett lite udda samarbete mellan Schibsted, kommunal och LO. Man siktade på läsare mellan 18 och 35 år och man var tydligt vänster. Man har haft 250.000 besökare i veckan och uppnått sina trafikmål, men annonsaffären har inte fungerat. Bolaget och sajten läggs nu vilande och överlåts till LO, som har en idé om att den ska leva vidare via LO Mediehus. Tumnagel
50.0°
+
Roger Åberg
0
2017

Debatt SVT svarar på kritik från Aftonbladet och TU
Anser inte att man bryter mot sändningstillståndet

I en debattartikel i DN kritiserade VD:n för mediehusens branschorganisation TU, Jeanette Gustafsdotter, och Aftonbladets VD och chefredaktör, Sofia Olsson Olsén, SVT då de anser att SVT snedvrider konkurrensen genom att lägga upp en del av sitt material på Facebook. Detta har nu SVT:s programdirektör Jan Helin svarat på och han anser att det är "konstig kritik mot SVT:s nyhetsredaktion". Helin anser inte att SVT bör "låsas in" i tv-apparaten utan har lika stor rätt att verka på digitala plattformar som Aftonbladet och andra medier har: "Det är helt centralt för SVT att nu klara att återuppfinna public service för en ny generation. Det är inte säkert att vi lyckas. Men det är alldeles säkert att det måste ske på digitala plattformar." Helin nämner vidare att medelåldern för SVT:s nyhetsprogram Rapport idag är 64 år och att det är centralt för SVT att "återuppfinna" public service för en ny generation och att detta måste ske på digitala plattformar. Aftonbladet och TU antydde i sin debattartikel att SVT kunde bryta mot sitt sändningstillstånd men så anser inte Helin är fallet då SVT har rätt att använda sina anslag från staten till "kompletterande" verksamhet. Helin medger dock att det var fel av SVT att köpa följare på Facebook som man gjorde när man lanserade sin sporttjänst: "Ett dåligt exempel var när vi lanserade vår videocentrerade sporttjänst och köpte följare av Sportbladet på Facebook för cirka 700 kronor. Det var fel av oss, så ska vi inte agera. Vi har dragit slutsatser av det misstaget." Helin avslutar sin replik till Aftonbladet och TU med: "Låt oss bara konstatera att SVT:s verksamhet inte kan definieras negativt, alltså att det enda som ska vara tillåtet för SVT att göra är sådant som kommersiella medier inte kan eller vill göra. SVT kan också inom genren nyheter bidra med en konstruktiv konkurrens som i längden höjer kvaliteten och stärker hela det svenska medielandskapet." Tumnagel
49.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Debatt SVT:s närvaro på Facebook snedvrider konkurrensen
Anser TU och Aftonbladet

VD:n för mediehusens branschorganisation TU, Jeanette Gustafsdotter, och Aftonbladets VD och chefredaktör, Sofia Olsson Olsén, skriver i ett debattinlägg på DN att de anser att SVT:s närvaro på Facebook snedvrider konkurrensen. Anledningen till att man anser detta är för att SVT använder public service-pengar för att lägga ut material på Facebook vilket i förlängningen gör Facebook attraktivare för användare och annonsörer. Detta kan i sin tur innebära att traditionella medier missar annonsintäkter då annonsörerna hellre väljer att lägga sina annonspengar på Facebook. I debattinlägget skriver man bland annat: "Vår slutsats är att SVT i dag, och i tilltagande grad, agerar långt utanför det regelverk som är förutsättningen för den statliga finansieringen. I stället för att stötta en unik verksamhet med ett unikt mervärde finansierar svenska folket via tv-licensen en verksamhet som antar karaktären av en statsunderstödd konkurrent till landets medieföretag, mitt i den ekonomiskt tuffaste tid som branschen upplevt. Antingen kan vi uttrycka det som att SVT tagit sig friheten att omformulera sitt eget uppdrag. Eller så kan vi gå hela vägen och helt enkelt konstatera att bolaget bryter mot sändningstillståndet." Regeringen eller ansvariga på SVT har än så länge ej kommenterat debattinlägget från TU och Aftonbladet. Tumnagel
17.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Aftonbladet lanserar nyhetsbot
Så man kan följa Silly Season i Messenger

Aftonbladet lanserade nyligen en Facebook-bot som under fotbollsvärldens Silly Season ska servera Sportbladets läsare med uppdateringar direkt i Messenger. Aftonbladet är det första mediehuset i Sverige som lanserar en sådan bot som rapporterar alla rykten inom fotbollsvärlden helt automatiskt. Som användare kan man via boten få nyheter om lagen och/eller spelarna man är intresserad av så fort en nyhet om det man är intresserad av publiceras. Aftonbladet var dock noga med att säga att boten inte kommer att ersätta något eller någon och att den vanliga Silly season-bloggen kommer finnas kvar på sajten. Tanken är dock att boten ska skapa en mer intim läsarkontakt med nyheter som är riktad direkt till användaren. En betaversion av boten släpptes i går och den skarpa versionen ska släppas den 26 december. Tumnagel
31.3°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida