LIVE 19:00 Apple visar nya Macar!
m

Sony presenterar Alpha 7R IV
Med fullformatssensor på 61MP

Sony har presenterat en sprillans ny spegellös kamera med en ordentlig fullformatssensor på 61MP. A7R IV är en ordentlig uppgradering från A7R III med en ordentlig uppgraderad fullformatssensor som enligt Sony ska leverera bilder med kvalitet i klass med mellanformatskameror samt att den höga upplösningen låter dig fånga betydligt fler detaljer. A7R IV kommer även med flådigheter som femaxlad bildstabilisering och burst-fotografering med 10 FPS med AF/AE aktiverat. Utöver det använder autofokussystemet 567 punker för att hitta rätt fokus och systemet har även eyetracking för både människor och djur, vilket även fungerar med videoinspelning. Sony Alpha 7R IV kommer släppas i augusti och det svenska priset är för tillfället ännu inte spikat. I USA kommer kamerahuset gå för 3500 dollar. Ovan och under hittar ni diverse produktvideor om nya Alpha 7R IV samt en hands on från Kai W. Tumnagel
40.7°
+
André Stray
0

Hasselblad presenterar X1D II 50C
Kompakt och kraftfull

Hasselblad har presenterat en sprillans ny kamera vid namn X1D II 50C. Eller rättare sagt en uppgradering av den spegellösa mellanformataren X1D som lanserades 2016. Den nya versionen kör samma CMOS-sensor på 50MP, har samma storlek och snarlik design jämfört med sin föregångare, men kommer med en större pekskärm, mer högupplöst sökare och förbättrad prestanda. Och en betydligt lägre prislapp på 6000 euro för kamerahuset. Den nya pekskärmen ligger på 3,6 tum, upp från 3,0 tum, och är ljusare och mer högupplöst än föregångaren. Sökaren kör fortfarande en liten OLED-panel, men har blivit 55 procent mer högupplöst och fått bättre förstoring. På prestandafronten har X1D II 50C fått en ordentlig boost och Hasselblad meddelar att kameran startar 46 procent snabbare, tar kontinuerliga bilder 35 procent snabbare och live view-bildfrekvensen har uppats med 62 procent. Hasselblad har även tagit fram ett nytt system som låter dig koppla in kameran till en iPad Pro som låter dig redigera bilder illa kvickt, vilket är rätt smidigt. Hasselblad X1D II 50C har som sagt en prislapp på 6000 euro för kamerahuset och release kommer ske i juli. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0
2017

Kai W tar en titt på Hasselblad X1D
Spegellös mellanformatare med 50 megapixlar

Hasselblad X1D släpptes tidigare i år och nu har kameravetaren Kai W tagit en ordentlig titt på kameran. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0

Fujifilm bjuder på detaljer kring GFX 50S
51,4 megapixlar

Det har kommit en hel del nyheter från Fujifilm i dag. En av dem rör deras kommande kamera GFX 50S där nu specifikationer presenterats tillsammans med pris och lanseringsdatum. Bland annat får vi veta att den kommer att ha en mellanformatsensor på 43,8x32,9 mm och hela 51,4 megapixlar. ISO-omfånget ligger i sin tur på 100-12.800 (kan utökas till 102.400) och den 3,2 tum stora skärmen är rörelsekänslig samt kan vinklas i tre riktningar. Kameran är dessutom ganska lätt och väger 825 gram. Den har också plats för dubbla minneskort. Till kameran kommer Fujifilm även att släppa ett gäng objektiv som passar den nya G-fattningen. De går under namnet GF och har utvecklats för att klara en upplösning på upp till 100 megapixlar för framtida kameror. Det handlar om GF 63mm f/2.8 (14999 kr), GF 32-64mm f/4.0 (24999 kr) och makroobjektivet GF 120mm f/4.0 (28999 kr). Själva kamerahuset kommer att gå på 69999 kronor och släpps i mars 2017. Samtliga specifikationer kan ni se nedan. Tumnagel
38.1°
+
Emmy Zettergren
0
2016

Hasselblad presenterar kameran H6D med 100 megapixel
Och en variant med 50 megapixel

Hipp hurra! Hasselblad firar 75 år och vad passar då bättre än att presentera två nya mellanformatskameror som bjuder på 100 respektive 50 megapixel. Det handlar om H6D-50c och H6D-100c som båda har byggts om helt från grunden jämfört med H5D och bland annat har de fått ett ett utökat ISO-omfång. De tar även fler bilder per sekund och har ett utökat omfång för slutartider som sträcker sig från 60 minuter till 1/2000. Om vi börjar med den billigaste versionen H6D-50c, som kommer att kosta 22900 euro exklusive moms, har den en CMOS-sensor ( 43.8×32.9mm) på 50 megapixel (8272x6200px), ett ISO-omfång på 100-6400 och stöd för HD-video. Den dyrare varianten H6D-100c, som går loss på 28900 euro exklusive moms, har i sin tur en CMOS-sensor (53,4x40,0mm) på 100 megapixel (11600×8700px), stöd för videoinspelning i 4K och ett ISO-omfång på upp till 12800. Båda kamerorna har stöd för wifi, port för USB 3.0 Type-C, dubbla kortplatser (CFast och SD) och är kompatibla med alla Hasselblads objektiv. Sugen på att lägga vantarna på en av dem? Det är bara att börja spara och räkna ner till april då 50c släpps och juni då värstingen 100c anländer. Tumnagel
45.0°
+
Emmy Zettergren
0

Phase One släpper mellanformatskamera med 100 megapixel
Ingen billig pryl

Phase One försöker flytta gränserna och presenterar nu mellanformatskameran Phase One XF 100MP Camera System med en CMOS-sensor i fullformat på 100 megapixel som är utvecklad i samarbete med Sony. Kameran erbjuder också ett ISO-omfång på 50-12800 och ska ta "rena" bilder ända upp till 12800. Phase One XF 100MP kommer att finnas tillgänglig nu direkt till en angenäm prislapp på 48990 dollar. Då ingår dock även objektivet Schneider Kreuznach 80mm LS Tumnagel
42.5°
+
Emmy Zettergren
0
2014

Phase One och Alpa släpper kameror
Dyra mellanformatare

Phase One har nu släppt den serie med mellanformatskameror som det ryktats om ett tag och som läckte ut förra månaden. Kamerorna är ett samarbete med Alpa som är kända för att göra högklassiga mellanformatskameror som använder sig av storformatsobjektiv för bästa kvalitet. Det släpps tre stycken kameror vilka skiljer sig åt via det bakstycke som sitter på kameran. Det kommer en modell med ett IQ250, en modell med IQ260 och en med ett IQ280 monterat. till dessa kameror finns det tre objektiv som de är kalibrerade mot för att fungera optimalt. Dessa är Alpagon 23mm/5.6, Alpar 35mm/4.0 samt Alpagon 70mm/5.6 vilka motsvarar brännvidderna 15mm, 22mm samt 45mm på småbildsformatet. Priset för dessa kameror ligger på mellan 36 000 euro till 43 000 euro, det vill säga inte helt billigt. Tumnagel
39.0°
+
Gordon Andersson
0

Kommer Fujifilm att släppa en mellanformatare?
Enligt rykten så ja

Detta är ett ganska löst rykte men jag tycker det var så kul så tänkte skriva ändå. Enligt sajten Fujirumors så har de haft två källor som nämnt att Fujifilm är på väg att släppa en mellanformatskamera i slutet av sommaren. Ryktena säger även att kameran i så fall kommer att se ut lite som en X-Pro1 fast större förstås, lite som en GF670. Sist men inte minst så ska kameran använda sig av Sonys senaste 50-megapixelssensor som nu används av både Hasselblad, Phase One samt Pentax i deras senaste kameror. Tumnagel
39.9°
+
Gordon Andersson
0

Mellanformatskamera med ISO 204 800
Pentax chockerar med nya 645Z

Vi har tidigare i år sett nya bakstycken från Hasselblad och Phase One med CMOS-sensorer och idag är det dags för Pentax att släppa sin mellanformatskamera med CMOS-sensor. Kameran heter Pentax 645Z och har då alltså en CMOS-sensor på 50 megapixlar, en vinklingsbar skärm, maximalt ISO på 204 800 och den kan ta hela tre bilder i sekunden. Detta är specifikationer som är helt nya i mellanformatssegmentet. Kameran tar upp till 10 bilder innan bufferten är full och den har en autofokus med 27 AF-punkter (25 korslagda) som ska klara av att fokusera ned till -3 EV. Ännu en sak som är helt nytt för en mellanformatskamera är att 645Z kan filma i 1080p med 30 bilder i sekunden och om man vill så kan den även göra time lapse-filmer direkt i kameran i 4K-upplösning. Precis som andra Pentax-kameror så är 645Z även väderskyddad så att man kan ta med den på lite tuffare resor. Prislappen för kamerahuset kommer att ligga på 94 300 kronor och om man vill ha ett 55mm-objektiv också så får man ge 106 200 kronor. Tumnagel
41.6°
+
Gordon Andersson
0

Snart släpps Pentax nya mellanformatskamera
Cirka två veckor kvar

För inte jättelänge sedan så släppte både Hasselblad samt Phase One nya mellanformatsbakstycken, båda med en 50-megapixelssensor från Sony. Om två veckor så är det dags för Pentax att släppa sin nya mellanformatskamera, en kamera som även den verkar få samma sensor och nu så har Ricoh lagt upp en liten teasersajt inför släppet. Frågan är dock vad Pentax sellingpoint blir, blir det pris eller satsar de på något annat som snabbhet och väderskydd? Eller kanske både och för troligen blir detta ej ett bakstycke utan en kamera med inbyggd sensor. Tumnagel
38.4°
+
Gordon Andersson
0

DxO Mark ger sig på RED Epic Dragon
Första kameran med betyg över 100

DxO Mark är en kul liten sajt om man är väldigt tekniskt inriktad. De håller bland annat på med att testa olika kamerors sensorer för att se hur bra de är på lite olika punkter som dynamiskt omfång och brusprestanda. Oftast så testar de endast stillbildskameror men då allt från mellanformatare ned till proffsiga kompaktkameror. Nu har de dock gett sig på RED och deras dyra videokameror för professionella filmproduktioner. Testet av RED Epic Dragon vilken är den senaste av RED:s sensorer visade att den inte var helt tokig då det blev den första kameran att få över 100 i betyg. Kameran har lika brett färgdjup som Phase One IQ180 vilket är ett bakstycke för mellanformatskameror och pratar man dynamiskt omfång så har kameran 0,4 steg bättre än sensorn i Nikon D800 vilken nu ligger på andraplats på den punkten. Vad som gör det hela riktigt intressant är att även brusegenskaperna är i toppklass trots att den slår mellanformatssensorerna på fingrarna. Tumnagel
38.5°
+
Gordon Andersson
0

Udda kompaktkameror från Sigma
Fortsätter att släppa kameror med Foeveon-sensor

Sigma är mest kända för sina objektiv som gått från plastiga budgetkopior till riktigt fina gluggar för bra pris. De har dock under årens lopp producerat några udda digitalkameror med en väldigt speciell sensor-teknik som varit hyllad men som även gjort kamerorna fruktansvärt dyra. Trots att dessa modeller inte sålt speciellt mycket så fortsätter Sigma med att lansera kameror och idag är det dags för en sprillans ny serie med tre nya modeller som inte ser ut som något annat på marknaden just nu. De tre kamerorna delar alla samma specifikationer sånär som på en detalj och det är objektivet. Det vill säga att du istället för att köpa en kamera och flera objektiv får köpa flera kameror beroende om du vill ha flera brännvidder. Kamerorna heter Sigma dp1 Quattro, Sigma dp2 Quattro samt Sigma dp3 Quattro. Dessa kameror har alla en Foveon X3-sensor i storleken APS-C där de fått plats med 30 megapixel (vilket enligt Sigma motsvarar runt 39 megapixel på en traditionell sensor). I objektivväg så har dp1 ett objektiv med brännvidden 19mm, dp2 har ett 30mm-objektiv och dp3 har en glugg med en brännvidd på 50mm. Enligt Sigma så ska sensorn tillsammans med helt anpassade objektiv ge mellanformatskvalitet i ett fickformat. Om man bortser från känslan som stora sensorer och stora objektiv ger så är nog detta heller ej en omöjlighet under rätt omständigheter men vem vet, det ska i alla fall bli väldigt intressant att se vad de går för när de släpps. Tyvärr så har Sigma ej sagt något om när de kommer att gå att köpa eller för vilket pris men det borde komma inom kort. Tumnagel
39.4°
+
Gordon Andersson
0

Phase One lanserar IQ250
Plåta mellanformat med högt iso

Phase One lanserar idag ett nytt bakstycke vid namn IQ250 och precis som väntat så sitter det en CMOS-sensor i bakstycket istället för en CCD-sensor. Enligt Phase One så ska det dessutom vara den bästa CMOS-sensorn någonsin. Bakstycket har 50 megapixel och klarar av att plåta med 6 400 iso vilket är helt nytt för en mellanformatskamera. Prislappen är väl sedan en helt annan sak, just nu har jag inget svenskt pris men kort och gott, måste du fråga så har du inte råd. Nu har ett svenskt pris dykt upp och prislappen var inte så farlig, 225 000 plus moms kostar bakstycket om du är sugen. Tumnagel
38.3°
+
Gordon Andersson
0

Ny Hasselblad på gång
Går över till CMOS-sensor

Mellanformatsmarknaden är hårt attackerad från de mindre kamerorna då de börjar komma upp i samma klass vad gäller upplösning samt att de även närmat sig rejält vad gäller dynamiskt omfång. Därför så kan man tänka sig (eller i alla fall hoppas) att vi kan få se lite nya innovationer från Hasselblad samt Phase One och nu verkar det faktiskt vara så. Hasselblad har gått ut med att de arbetar på en ny mellanformatskamera som kommer att använda CMOS-sensor istället för CCD-sensor som dessa kameror traditionellt har använt. CCD-sensorn har haft ryktet om att ge bättre färgåtergivning vilket har varit anledningen till detta val men problemet är att den har urusel ISO-prestanda samt är betydligt långsammare än CMOS-tekniken. Kameran kommer att ha 50 megapixel och den kommer att vara bättre på just ISO, bildhastighet samt bättre live view. Den riktiga lanseringen kommer att ske i mars. Det ska även tilläggas att läckor menar att även Phase One är på väg med ett mellanformatsbakstycke med 50 megapixel och CMOS-sensor. Den säga ha 15 stegs dynamiskt omfång, kunna fota två bilder i sekunden samt klara av att dra upp ISO till 6400. Denna kamera sägs lanseras redan nu på fredag. Tumnagel
47.9°
+
Gordon Andersson
0
2013

Test av Nikon AF-S 58mm f/1.4
Trevligt men svindyrt

Här om veckan så fick jag äran att leka med Nikons nya lite udda glugg Nikon AF-S 58mm f/1.4G och här är lite av mina tankar om objektivet. Först och främst lite info om objektivet för detta är inte någon standardglugg. Detta objektiv är en liten homage till ett gammalt 58mm-objektiv som Nikon kallade Noct, det objektivet var specialbyggt för de som gillar att fotografera på kvällen och de som fotograferar stjärnor. Vad som var speciellt med objektivet var att det kunde avbilda små ljuspunkter i fjärran som just ljuspunkter även i bildens hörn. Detta fanns det inget annat objektiv som gjorde utan istället så smetas punkter ut till konstiga streck om man tittar noga, det är en form av distorsion som kallas koma. Nu är det så att det problemet kvarstår än idag då ingen kameratillverkare lagt ned någon större energi på detta problem som ändå bara rör ett extremt fåtal fotografer. Tills nu det vill säga för detta objektiv är byggt speciellt för de som vill att ljuspunkter ska vara punkter och tydligen är det varken enkelt eller billigt att göra. Ni hittar en bild här nedan där ni kan se Nikon AF-S 50mm f/1.4G jämföras med det nya objektivet och där kan ni se hur stor skillnad det blir. Skillnaden är direkt märkbar vid just sådana bilder men om vi pratar större ljuskällor än så så känns det inte nödvändigt att ha ett specialobjektiv. Detta är dock inte objektivets enda funktion, tanken är även att bokehn är specialdesignad för att vara väldigt trevlig för porträtt och visst är den det, särskilt om vi pratar närliggande oskärpa (ta bara en titt hur håret suddas ut). På porträttet ovan kan ni se hur snabbt objektivet flyter över till oskärpa och det för tankarna till objektiv med ännu större bländare. Detta beror nog först och främst på två stycken anledningar, först att objektivet har en brännvidd på 58mm istället för 50mm och sen att där det är skarpt inte är knivskarpt. Är du nämligen ute efter knivskarpa bilder så är detta inte objektivet för dig. Skärpan är tillräckligt bra för att det ska se skarpt ut men objektivets konstruktion gör att övergången till oskärpa blir luddigt skön och ger en känsla som man ofta ser hos mellanformatskameror. I många fall så har dagens tokskarpa objektiv en distinkt kant mellan skärpa och oskärpa men så är det alltså inte här. Jag gillar verkligen detta objektiv som porträttobjektiv just pågrund av den känsla det ger på närgångna headshots och jag skulle utan tvekan vilja äga ett exemplar. Problemet ligger dock i att objektivet kostar cirka 15 000 kronor och det är bara galet. Prislappen kommer förstås från den första funktionen vi tog upp och om man även har stor användning för det så anser jag att detta är ett klart köp men för bara porträtt så är det på tok för dyrt. Under mitt test av objektivet så fick jag tag på det bra mycket billigare Voigtländer Nokton 58mm f/1.4 SL-II som visserligen är ett objektiv med manuell fokus men om man kan leva med det så är skillnaderna vad gäller bokehn extremt små, om vi inte pratar koma det vill säga. Jag har säkert glömt att ta upp massor av saker i texten så om ni undrar något är det bara att kommentera. Tumnagel
39.8°
+
Gordon Andersson
0

Kan Suzuki iV-4 vara nästa Vitara?
Inte helt omöjligt

På mässan i Frankfurt i höst kommer Suzuki att visa upp den här konceptbilen, iV-4. Det är en suv i mellanformat vilket alltså skulle kunna innebära att det här är grunden till en ny Vitara. Nuvarande version har levt i hela åtta år så det är verkligen på tiden att den byts ut. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Ta extremt högupplösta bilder med en Sony NEX
Perfekt för landskap och produktfoto

Ibland kanske inte en liten APS-C eller fullformats-sensor är nog och ibland kanske man vill ha ja låt säga en bild med över 100 megpixel? I så fall kanske man köper en mellanformatskamera för en halv miljon men om man ej har de pengarna så lanseras nu en lösning för den som gillar Sonys NEX-system. RhinoCam är en rigg där du monterar din NEX-kamera på ena sidan och ett mallanformatsobjektiv på den andra. Sedan låter den dig komponera bilden via en mattskiva precis som på storformatskameror för att sedan sätta dit NEX:en och börja plåta. När man sedan fotograferar så får man flytta kameran till några olika positioner för att få ett gäng bilder man sen får sätta ihop i datorn. På så vis kan man få många pixlar och stora fina bilder utan konstigt distorsion av att vinkla kameran då objektivet sitter helt fast. 500 dollar kostar riggen, sen behöver du bara en NEX-kamera och ett gammalt mellanformatsobjektiv. Tumnagel
39.1°
+
Gordon Andersson
0

Phase One släpper nya bakstycken
Ett helt svartvitt

Idag så lanserar Phase One en ny serie bakstycken för mellanformatskameror och den nya serien heter IQ2 (förra serien hette IQ). I serien kommer som vanligt tre stycken olika bakstycken men vi får dock inte tre olika upplösningar som det brukar handla om utan det är ett bakstycke som verkligen sticker ut. De tre modellerna heter IQ280, IQ260 samt IQ260 Anchromatic varav de två första är vanliga bakstycken med 80 megapixel respektive 60 megapixel. Alla bakstyckena har vad som klassas som en fullformatssensor med måtten 53,9 x 40,4 mm. De har alla en CCD och en iso-känslighet på max 800 iso om man inte sätter på en specialfunktion som drar ned antal pixlar men låter en fotografera med iso 3200. IQ280 som förstås är flaggskeppet kan ta 0,7 bilder i sekunden medan de andra två modellerna ligger på en bild i sekunden. Alla bakstyckena har 3,2 tum stora pekskärmar på baksidan som alla rymmer 1,15 miljoner pixlar. Andra funktioner är 13 stegs dynamiskt omfång, 16-bit färgdjup, USB3 samt FireWire 800 (ingen thunderbolt?), live view samt inbyggt wifi för att skicka bilder till dator eller tablet. IQ260 Achromatic är ett bakstycke som endast fotograferar i svartvitt vilket innebär färre saker mellan objektivet och sensorn. Något som i sin tur leder till skarpare bilder med bättre brusprestanda. Troligen så är detta bakstycke först och främst tilltänkt för forskning och industriella användningsområden men man kan förstås plåta med det precis som vanligt också. Vi vet inget om pris än så länge. Tumnagel
37.6°
+
Gordon Andersson
0

Ny kamerasensor för mobiler filmar i 4K
Aptina satsar på högupplöst

Aptina är en av de största inom kamerasensorer och man kan hitta dem i allt från mellanformatskameror till mobiltelefoner. Idag på Mobile World Congress så lanserar de två stycken nya sensorer för just mobiltelefoner. En av sensorerna har 12 megapixel och den andra 13 megapixel. Båda sensorerna är riktade mot toppmodeller i mobilvärlden och förväntas hamna i modeller redan i kvartal två eller tre i år. Den värsta av sensorerna har dessutom en riktigt cool möjlighet. Den sensorn kan nämligen spela in 4K-video med 30 bilder i sekunden om man vill ha riktigt högupplöst video. Tycker man att 4K är lite överdrivet på en sådan liten sensor så innebär det dock även möjligheten att spela in 1080p i hela 96 bilder i sekunden. Tumnagel
43.9°
+
Gordon Andersson
0

Lomography släpper ny film
Lila är det nya svarta, eller i alla fall gröna

Lomography släpper idag en ny film som de kallar Lomochrome Purple 400. Filmen är en remake av Kodak Aerochrome med en stor förändring. Filmen är till viss del känslig för infrarött ljus vilket gör allt lite mysko men sedan så ändras även alla gröna toner i bilden till lila precis som på originalet. Skillnaden ligger i att denna film framkallas i vanligt C41 och är en negativ film istället för originalet som var en diafilm. Filmen kommer att börja säljas i juli och kommer du i formaten 135 och 120. En rulle 135-film kommer att kosta 8,90 pund medan en rulle mellanformatsfilm kommer att gå på 9,90 pund. Tumnagel
38.5°
+
Gordon Andersson
0
2012

Lomography släpper mellanformats-panoramakamera
Första i sitt slag med automatisk exponering

Förra veckan så lanserades det en ny kamera och för ovanlighetens skull var det ej en digitalkamera. Det var Lomography som lanserade kameran Belair X 6-12 som är en mellanformatskamera med bälg. Designen är väldigt retro och påminner en hel del om gamla klassiska mätsökarkameror som använda sig av bälg för att man skulle kunna fälla ihop dem till en portabel storlek. Belair X 6-12 kan exponera negativen i tre olika storlekar, 6x6, 6x9 samt 6x12 förstås. Den har automatisk exponering, manuell fokus (zonfokusering), möjlighet att ställa iso mellan 50 till 1600 iso, blixtsko, en maximal bländare på 1/125 samt bulb-möjlighet. Kameran har även sådana high tech-funktioner som dubbelexponeringsmöjlighet samt utbytbart objektiv. Nu har den dock endast två objektiv att välja på, en 90mm och en 58mm, men att kunna plåta 6x12-format med en 58mm vidvinkel kan bli riktigt kul. Kameran kommer i svart, silver och en variant med fejkat ormskin, priserna ligger på 249, 299 respektive 349 euro beroende på modell. Den kommer att skeppas den 19 januari men beställer man redan nu så får man 30% rabatt. Tumnagel
37.8°
+
Gordon Andersson
0

DxOMark testar Nikon D600
Tredje bästa kamerasensorn just nu

DxOMark har redan hunnit testa sensorn i Nikon D600 och den visar sig vara den totalt sett näst bästa sensorn just nu efter Nikon D800/E. Eftersom D800 och D800E räknas som två olika kameror så är det egentligen tredjeplatsen men ändå. För att jämföra kamerans sensor med några andra tillverkare så har den bättre dynamiskt omfång än Phase One IQ180 (14,2 vs. 13,6) och jämför man med den bäst rankade Canon-kameran så är det åter en utklassning. Nu säger detta dock inte allt utan mycket ligger i hur mjukvaran kan få hårdvaran att prestera men vissa saker går bara inte att fixa i efterhand. Exempelvis så är det väldigt mycket lättare att plocka fram detaljer i skuggan hos en D800 än en 5D Mark III men det är ungefär det som är skillnaden mellan ett dynamiskt omfång på 14,4 jämfört med 11,7. På DxOMarks tio-i-topp ligger nu sex Nikon-kameror, tre Phase One mellanformatskameror samt Pentax 645D mellanformatskamera. Tumnagel
39.1°
+
Gordon Andersson
0

Leica uppdaterar sin mellanformatskamera
Tar bort siffran och heter nu endast Leica S

Leica uppdaterar även sitt mellanformatssystem och uppföljaren till Leica S2 får namnet Leica S. Kameran använder sig av samma 37,5-megapixelssensor som föregångaren men har uppdaterad bildprocessor med mera som ska innebära bättre brusprestanda. Kameran har även fått inbyggd GPS samt att den ska vara snabbare på det mesta. Kameran har även fått en förbättrad autofokus som ska vara både snabbare och mer exakt. Den har även en följande AF som räknar ut var den tror att ditt objekt kommer att vara när bilden väl tas. Detta räknar den ut beroende på hur kameran flyttats innan och på så vis ska actionbilder bli bra mycket skarpare. Kameran kommer nu i december med en prislapp på 16 000 euro. Till kameran släpps även tre nya objektiv i form av Leica Super-Elmar-S 24mm f/3.5 ASPH, Leica Vario-Elmar-S 30-90mm f/3.5-5.6 ASPH samt Leica TS-APO-Elmar-S 120mm f/5.6 ASPH. Den senare ett Tilt/shift-objektiv och Vario-Elmar-objektivet den första zoomen till systemet. Priserna landar på 5 330, 7 380 respektive 4 920 euro och de två första objektiven släpps i november medan den som vill tilta får vänta tills februari. Tumnagel
37.2°
+
Gordon Andersson
0

Hasselblad släpper H5D
En välbehövlig uppdatering

Hasselblad lanserar även de nytt nu innan Photokina och det i form av en ny kamera samt ett nytt objektiv. Hasselblad H5D är förstås en direkt uppföljare till H4D och den ska vara bättre på massor av saker, bland annat har den True Focus II, bättre vädertätning, bättre grepp och lite annat smått. Det är ingen jätteuppdatering och kameran ser fortfarande ut som innan men detta är nog endast positivt för de som redan arbetar med Hasselbladssytemet. Kameran kommer med bakstycken på 40, 50 eller 60 megapixel. Den går även att köpa med multishot-bakstycket som kan ta stilleben-foton med upp till 200 megapixels upplösning. De lanserar även ett smått galet objektiv på 24mm vilket i småbildsformatet skulle vara runt 17mm. Objektivet har en maximal ljusstyrka på f/4.8. Kameran ska skeppas i december för ett än så länge okänt pris. Tumnagel
39.6°
+
Gordon Andersson
0

Nytt mellanformatsobjektiv från Pentax
Macro-glugg med bildstabilisering

Pentax lanserar även ett nytt objektiv till sin mellanformatskamera. Det nya objektivet heter HD PENTAX-D FA645 MACRO 90mm F2.8 ED AW SR vilket kort och gott betyder att objektivet är ett 90mm macro med maximal bländare på f/2.8 samt att det har inbyggd bildstabilisering. 90mm på en 645D motsvarar 71mm i småbildsformatet och med hjälp av den bra närgränsen så kan man få en förstoringsgrad på 0.5 gånger. AW betyder att det är väderskyddat, ED att det finns högkvalitativt glas inuti objektivet, SR står för bildstabiliseringen och HD är Pentax nya antireflex-coating. Pris och leveransdatum meddelas på Photokina. Tumnagel
37.3°
+
Gordon Andersson
0

Nytt bakstycke från Sinar
192 megapixel torde väl räcka?

Sinar släpper nu ett nytt bakstycke som till första hand är riktad mot stilleben-fotografer. Bakstycket heter Sinarback eXact och har en sensor i storleken 48 x 36 mm på vilken de klämt in 48,8 miljoner pixlar. Precis som andra Sinar-bakstycken så saknas en skärm på baksidan då det är tänkt att används i studio kopplat till en dator. Det finns även två olika speciallägen där sensorn flyttas pyttelite mellan exponeringarna och sedan lägger ihop dessa till en högupplöst bild. Maximal upplösning blir då 192 megapixel vilket borde räcka för de flesta. Bakstycket finns för alla de olika mellanformatskameror ni kan tänka er plus Sinar storformatare och andra Graflock-kameror. Pris? Jadu, det är ännu inte känt men om för att dra en klassiker; måste du fråga så har du troligen inte råd. Tumnagel
38.3°
+
Gordon Andersson
0

Lågpassfilter i objektivet?
Mysko patent från Nikon

På senare har det pratats mycket om en liten designdetalj hos digitalkameror som du inte hörde mycket om för några år sedan. Jag pratar om lågpass-filtret, det där lilla filtret på sensorn som motverkar moiré. Filtret gör nämligen att man tappar lite skärpa i bilden vilket gjort att Fujifilm har löst moiréproblemet på ett annat sätt, Nikon D800 kommer både med samt utan så man kan välja vad som är viktigast, skärpa eller bli av med moirén. Även mellanformatskameror samt Leica M9 har skippat detta filter för maximal upplösning. Nu kommer Nikon med ett lite udda patent som placerar lågpassfiltret inuti objektivet istället för att ha det framför sensorn. Exakt vad detta ska vara bra för är en bra fråga men någon smart idé bakom det hela finns det säkert. I patentet pratas det om ett 300mm f/2.8. Tumnagel
37.3°
+
Gordon Andersson
0

Hasselblad sänker priserna rejält
Över 20% billigare kameror i vissa fall

Vi ser varje år småbildskamerorna närma sig mellanformatskamerornas kvalitet, något som får mellanformatarna att gå ned i pris för att vara konkurrenskraftiga. Det finns fortfarande skillnad mellan de två men det finns numera en stor målgrupp som för 5 år sedan skulle köpt mellanformat men nu klarar sig med småbild. Nu har Hasselblad gått ut med stora prissänkningar, vissa över 20%. Den billigaste kameran H4D-31 kostar nu i paket med 35-90mm 11 995 euro vilket är en prissänkning med 3 565 euro. Värstingmodellen H4D-60 har blivit hela 6 200 euro billigare och har nu ett rekommenderat pris på 23 900 euro. Det visar också en del på att det finns bra med marginal på dessa svindyra monster. Tumnagel
39.5°
+
Gordon Andersson
0

Nya objektiv till Leica S2
Fem väldigt fina gluggar

Okej, dagens sista Leica-nyhet kommer här och den kanske inte är superintressant för de flesta då den handlar om S-systemet. Leica lanserar nämligen en adapter för att använda Hasselblad H-objektiv på Leica S2 samt att de lanserar fem nya objektiv själva. De nya objektiven har alla centralslutare med en maximal slutartid på 1/1000 sekund. Fördelen med centralslutare är att man kan synka blixtar på alla hastigheter men S2 har även en "klassisk" slutare som klarar av 1/4000 sekund. Objektiven som nu lanseras är följande: Leica Elmarit-S 30 mm f/2.8 ASPH Leica Summarit-S 35 mm f/2.5 ASPH Leica Summarit-S 70 mm f/2.5 ASPH Leica APO-Macro-Summarit-S 120 mm f/2.5 Leica APO-Tele-Elmar-S 180 mm f/3.5 Som ni ser är alla extremt ljusstarka och jag skulle verkligen vilja testa dessa men prislapparna är nog inte helt små. Tyvärr vet vi icke pris än men det är ett tag till innan de ska ut i butik, oktober är det nämligen sagt. Tumnagel
36.9°
+
Gordon Andersson
0

Profoto släpper nya dagsljuslampor
Prodaylight 200/400 Air

Idag kommer Profoto med två stycken nya roliga produkter, två produkter varav jag har haft den lilla lyxen att testa en av dem lite grann. Idag lanserar de nämligen två stycken nya HMI-lampor, det vill säga fasta ljus med dagsljustemperatur. Profoto har sedan innan en HMI på 800 watt vid namn Prodaylight 800 Air och idag utökas sortimentet med en Prodaylight 200 Air och en Prodaylight 400 Air. Som namnen antyder så är det watt-styrkan som är den stora skillnaden. Den medför dock även att man får en mindre ballast samt förstås ett billigare pris. Den nya ballasten känner automatiskt av om man kopplar in en 200 eller en 400 wattslampa så du kan använda samma enhet för båda lamporna men inte 800 wattaren. Det finns två stora fördelar med Profotos fasta ljus jämfört med andra tillverkare varav en är att dessa till skillnad från många andra tillverkares ljus inte använder sig av någon fläkt men på något vis ändå kan hålla sig tillräckligt svala. Den andra skillnaden är vad som gör att jag gillar dessa, man kan nämligen slänga på nästan alla Profotos blixt-tillbehör på dessa. Det gör att man som stillbildsfotograf kan arbeta som man är van vid med ljuset samt att det öppnar upp massor av nya sätt att ljussätta. Jag testade 400-wattaren för både en kort plåtning och lite video och mina kortfattade tankar är att den är lätt att använda och fungerar precis som resterande Profoto-prylar. Om du som jag gillar fast ljus för stillbildsfoto så skulle jag rekommendera att gå upp till 800:an då 400 watt är lite för lite för bra kontroll i studion. Du behöver nämligen köra på väldigt stora bländare med denna ljusstyrka, vilket i och för sig kan vara trevligt, men kanske inte jämt? Kör du exempelvis mellanformat så är det nog bara att glömma. Nya kameror kan dra upp iso:n utan större problem så visst fungerar det men blixtar är både billigare och bättre. För video så fungerar det bättre då man kan oftas kör på en slutartid på 1/50 sekund medan man för stillbild gärna vill köra i alla fall två steg snabbare. Jag skulle säga att tack vare den lätta vikten så är det ett bra intervjukit för den som vill ha högkvalitativt ljus. just för intervjuer så är också möjligheten att slänga på en bra softbox helt underbart. Pris för 200-wattaren med ballast ligger på ca: 38 000 och för 400 watt får du betala 40 500 kronor och med den lilla prisskillnaden så skulle jag rekommendera 400:n. Här är en liten testfilm samt tre testbilder fotograferade med 400-wattaren som ljuskälla. Filmen är filmad med D800, 45mm PC-E, f/2.8, 1/50s samt iso 200 eller 400 (kommer ej ihåg). Bilderna är tagna med D800 utan objektiv som fotograferar genom en storformatskamera, 1/30s, iso 800 och bländare runt f/5,6-8. Tumnagel
36.9°
+
Gordon Andersson
0
Nästa sida