m

Napster säljs vidare ännu en gång
Ska nu bli ett VR-musikföretag?

Den gamla musiktjänsten Napster byter nu ännu en gång ägare när nu VR-företaget MelodyVR köper upp Napsters varumärke och tillhörande streamingtjänst. Napster drog igång 2001 som en illegal plattform för delning av musik vilket gjorde företaget till ett av de mest (ö)kända på nätet. Efter lite olika juridiska turer köptes företaget upp av Real Networks musiktjänst Rhapsody 2012 och de döpte 2016 om sin streamingtjänst till Napster. Det är denna som nu säljs till vr-företaget MelodyVR. Napster har i dagsläget cirka 3 miljoner betalande användare vilket inte är särskilt mycket om man jämför med till exempel Spotifys över 130 miljoner betalande användare. Tillsvidare kommer MelodyVR, som specialiserat sig på musikframträdanden i virtual reality, fortsätta driva Napster vidare som en fristående tjänst. På sikt hoppas dock MelodyVR integrera sin egen tjänst med Napsters och skapa någon slags plattform för användare som vill ta del av musikupplevelser i virtual reality. MelodyVR:s vd Anthony Matchett säger i ett pressmeddelande: "MelodyVR’s acquisition of Napster will result in the development of the first ever music entertainment platform which combines immersive visual content and music streaming. For music fans today, live and recorded music are intrinsically linked. We are as keen to see our favourite artists perform live as we are to listen to their albums. Our purchase of Napster, one of the music industry’s original disruptors, is born out of our wish to deliver the world’s foremost music experience, available seamlessly across audio and visual media and in turn presenting a truly next generation music service." MelodyVR köper Napster för 70 miljoner dollar och då ingår åtaganden om att ta över Napsters skulder till divers musikförlag på cirka 44 miljoner dollar. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0