m
2020

Användandet av kontanter minskar
Cash är inte längre king

Användningen av kontanter har rasat i pandemins spår. Varje år brukar användandet minska med mellan åtta och tolv procent men i år verkar det som att siffran kommer att vara den dubbla, upp mot 25 procent. – Vi hade räknat med en tioprocentig nedgång i år och 25 procent är ju en tydlig effekt av pandemin, säger Johan Nilsson, kund- och marknadschefen Johan Nilsson på Bankomat AB till TT. Anledningen till minskningen är troligen att de som främst gillar kontanter är också de som är i riskgruppen nu, nämligen de äldre. Att kunna blippa har gjort att många har gått över till den digitala sidan. Men samtidigt som användandet minskar ökar andelen svenskar som vill ha kvar kontanterna. I Bankomats årliga undersökning i frågan svarade 75 procent att de vill ha kvar kontanterna. Tumnagel
45.7°
+
Roger Åberg
0
2019
2017

#MeToo har fått stort genomslag i sociala medier
Hashtaggen som används för att belysa sexuella trakasserier

Har du inte bott under en sten de senaste dagarna så har du säkerligen sett hashtaggen #MeToo swisha förbi i sociala medier eller i nyhetsartiklar du läst. Det handlar alltså om en hashtagg som används av, mestadels, kvinnor som blivit sexuellt trakasserad eller av andra som vill stötta personer som blivit sexuellt trakasserade. Analysföretaget Meltwater har tagit fram lite statistik över hur #MeToo har använts de senaste dagarna och kan konstatera att det publicerats över 830.000 inlägg på Twitter som taggats med #MeToo de senaste dagarna. Utav dessa ska närmare 15.000 publicerats av svenska twittrare. Här i Sverige har #MeToo främst använts av kvinnor som stått för 92 procent av alla de inlägg som märkts med taggen på Twitter. Internationellt sett så har 76 procent av alla #MeToo-inlägg på Twitter skickats av kvinnor. DN skriver att 6,5 miljoner användare delat #MeToo-inlägg på Facebook fram till midnatt i måndags. Dessa ska i sin tur ha genererat 18,3 miljoner kommentarer. Har du engagerat dig i #MeToo-kampanjen i sociala medier? Svara gärna på vår enkät nedan. (flervalsfråga, tryck på den mer eller mindre osynliga grå knappen under enkäten för att se resultatet) Tumnagel
46.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Samir & Viktor störst i sociala medier
Bland deltagarna i Melodifestivalen

Analysföretaget Meltwater har tagit fram statistik över vilka av årets deltagare i Melodifestivalen som varit mest synliga i sociala medier och absolut mest har Samir & Viktor synts. Utav alla inlägg som relaterat till Melodifestivalen på Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, bloggar och forum har Samir & Viktor synts i 18,1% av dessa. Efter Samir & Viktor kommer Frans på 14,3% och Oscar Zia på 14,2%. De tre artister som nämnts minst i sociala medier under finalveckan är Boris Renee, Wiktoria och David Lindgren som alla omnämnts i färre än 4% av alla inlägg som relaterat till Melodifestivalen. Tumnagel
-37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0