m

Nästa Dragon Age-spel blir singleplayerfokuserat
Efter Anthem-strulet

Biowares senaste titlar har inte precis erbjudit samma högkvalitativa upplevelse som studions tidigare titlar. Detta har till stor del berott på tryck från EA-ledningen om att spelen ska vara mer live service-spel som ska generera pengar under längre perioder. Efter strulet med Anthem och succén med Jedi: Fallen Order verkar EA ha insett att det kanske är en dålig idé med ett sådant fokus. Bloomberg rapporterar om att den initiala planen för nästa Dragon Age har tidigare varit att lägga mer fokus på en multiplayer-komponent, men nu ska fokus ha skiftat till att göra en singleplayerfokuserad upplevelse. Detta är förstås kalas för alla inblandade då Bioware ska fokusera på feta berättelser än något annat, men EA:s dåliga beslut har redan lett till en del skada hos Bioware. Den tidigare ansedda spelstudion har förlorat väldigt många tunga namn som bland annat Casey Hudson, Ben Irving, Mark Darrah och Mike Laidlaw som tidigare jobbat på Bioware-titlar som Knights of the Old Republic, Dragon Age och Mass Effect. Utöver att låta Bioware göra vad de gör bäst, verkar EA ha tagit ett steg tillbaka och kommer börja låta sina spelstudior ha mer kontroll över spelfranchises studiorna har skapat. I en intervju med IGN berättar Laura Miele, chief studios officer, bland annat att Respawn kommer få mer kontroll över vad som händer med Titanfall. Mer specifikt sägs detta: "That team will determine what the future holds for Apex and Titanfall. I don’t believe in directing or telling games teams what to create, it has to come from the player community, and the inspiration and motivation of developers." Nästa Dragon Age-spel väntas släppas någon gång efter april 2022 och förhoppningsvis kommer vi få ett svinbra singleplayeräventyr där Bioware verkligen får visa vad de går för. Tumnagel
49.0°
+
André Stray
0
2020

Bioware-veteranen Mike Laidlaw startar Yellow Brick Games
Med andra veteraner från Bioware och Ubisoft

Mike Laidlaw jobbade en herrans massa år på Bioware och var bland annat lead designer för Dragon Age, Mass Effect och Jade Empire. För några år sedan lämnade han bygget och hoppade över till Ubisoft där han fick jobba med Assassinx27s Creed: Odyssey-utvecklarna för att ta fram ett spel baserat på King Arthur-berättelsen, vilket skrotades av en av Ubisoft-cheferna som i somras fick lämna bygget. Nu har det blivit känt vad Laidlaw ska göra i stället och inte helt oväntat är det mer spelutveckling som gäller. Men något oväntat är att han startat en ny spelstudio vid namn Yellow Brick Road tillsammans med veteraner från både Bioware och Ubisoft. I ett uttalande till Gamesindustry.biz säger Jeff Skalski, en av medgrundarna, detta om den nya studion: "We have learned a lot from working on world-class, multi-year projects with thousands of colleagues and we want to take a different approach. Leveraging a smaller talented team where people come first, we will create amazing worlds and experiences for all others to enjoy. The market is moving fast, and we have no desire to play catchup and chase it when we can influence where it goes. These goals drove us to found Yellow Brick Games." Den nya spelstudion är baserad i Quebec City och vill man ansluta sig till studion på något sätt så kan ni klicka på länken här nere till vänster och skicka iväg ett mail med intresseanmälan. Tumnagel
42.3°
+
André Stray
0
2018

Bioware-veteran hoppar över till Ubisoft
Mike Laidlaw börjar jobba med Assassin's Creed: Odyssey-gänget

Mike Laidlaw jobbade på Bioware i 14 år och jobbade bland annat med Jade Empire, Dragon Age och Mass Effect. I oktober förra året lämnade Laidlaw utvecklarstudion för att gå en egen väg och har spenderat det senaste året med att jobba som konsult för andra spelstudior och har bland annat varit inblandad i Waylanders, som i somras körde en lyckad runda på Kickstarter. Nu verkar det som att Laidlaw har fått nytt jobb på Ubisofts spelstudio i Quebec. Vad Laidlaw kommer göra hos Ubisoft är för tillfället oklart, men på sin LinkedIn-sida skriver Laidlaw att han jobbar på ett för tillfället icke utannonserat projekt. Ubisoft Quebec är för övrigt gänget som ligger bakom Assassinx27s Creed: Odyssey som släpptes i oktober. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0
2017

Dragon Age lead designer lämnar Bioware
Mike Laidlaw tackar för sig

Det är dags för veteranen Mike Laidlaw att gå vidare från Bioware. Det meddelar han i ett avskedsbrev. Mike har varit lead designer för Dragon Age men även jobbat med så väl Jade Empire som Mass Effect. Vad han ska göra framöver är oklart, men enligt uttalandet ska han i alla fall spela en massa spel. Hela hans brev kan ni läsa nedan. Tumnagel
35.9°
+
Emmy Zettergren
0

Bioware hintar om ännu ett Dragon Age
Och andra nya projekt

I poddcasten The 1099 har Dragon Age creative director Mike Laidlaw hintat om en ny uppföljare i Dragon Age-serien. Han uttryckte sig dock väldigt vagt och sa: "Something is happening with Dragon Age" och "As Ix27ve jokingly said, I am the creative director of the Dragon Age franchise and they havenx27t fired me yet". Samtidigt meddelade han att Bioware just nu anställer en massa folk. Men det är inte bara med Dragon Age det händer saker. Laidlaw berättade också att Bioware jobbar med andra projekt som han inte kan prata om ännu. Det enda han bekräftade var att det handlar om flera projekt. Skulle ni vilja se ytterligare en Dragon Age-uppföljare? Tumnagel
41.6°
+
Emmy Zettergren
0
2015

Vi lär få se mer innehåll till Dragon Age: Inquisition
Och Jaws of Hakkon blir cross-buy

Gillar du Dragon Age: Inqusition kommer nu två trevliga nyheter. Först och främst verkar det som om det kommer att komma mer innehåll till spelet och då med fokus på mer handling. Det hintade Mike Laidlaw om via Twitter där han skriver att de inte riktigt är klara med berättelsen i Dragon Age: Inquisition. Om det sedan handlar om ett större DLC eller något mindre vet vi inte ännu. Den andra trevliga nyheten gäller tillägget Jaws of Hakkon. Bioware meddelar att tillägget blir cross-buy vilket innebär att om du någon gång byter från en förra generationens konsol till en nyare variant och dessutom köper spelet igen på den nya konsolen kommer det att bli gratis att flytta över, eller rättare sagt ladda ner, Jaws of Hakkon igen. Tumnagel
36.7°
+
Emmy Zettergren
0
2014

Tio minuter Dragon Age: Inquisition
Direkt från mässgolvet

Dragon Age: Inquisition-utvecklarna Mark Darrah och Mike Laidlaw gästade nyligen Twitch-båset på E3-mässan för att visa upp ett tio minuter långt demo för Dragon Age: Inquisition. Tumnagel
41.5°
+
Frode Wikesjö
0
2013

Gameinformer kollar närmare på Dragon Age: Inqusition
I nästa nummer

Gameinformer har fokuserat på Dragon Age: Inqusition i sitt kommande septembernummer och givetvis har en hel del information redan börjat spridas online. Bland annat får vi veta att den öppna världen i spelet, där man kan knata från östra Ferelden till västra Orlais, är rejält tilltagen och varje område är extremt mycket större än i de föregående spelen. Därför har Bioware också fokuserat på att väcka äventyrslystnaden hos spelarna med möjligheter att bara ströva omkring och upptäcka saker. Mindre linjärt med andra ord vilket är välkommet. Förutom information om den öppna världen får vi också veta mer om själva karaktären, The Inquisitor, där klasserna mage, warrior och rogue finns att välja mellan. Bioware trycker också på att Dragon Age: Inquisitor kommer att vara ett spel fullt med val i klassisk Bioware-anda och att det aldrig finns en given väg. Vill du inte vänta på den fysiska tidningen som kommer om ett par veckor så finns den redan nu att läsa digitalt, om man är prenumerant det vill säga. Och ett udrag av informationen som publicerats på All Games Beta kan ni läsa efter hoppet. Ovan kan ni också se en film från Gameinformer där de helt enkelt visar en trailer inför den kommande tidningen. Det ni. Tumnagel
39.8°
+
Emmy Zettergren
0
2012

Concept art från Dragon Age III
Det blir ett stort spel

En av nivåerna i Dragon Age III kommer att vara lika stor som hela Dragon Age II säger cinematic designer Jon Perry på Bioware. Samtidigt meddelar creative designer Mike Laidlaw att möjligheterna att modifiera karaktärer, inklusive bikaraktärerna i ditt följe, kommer att vara större än i Dragon Age: Origins. Det låter som om Bioware slår på stort den här gången. Som vi tidigare har berättat beräknas spelet släppas i slutet av 2013 och nu börjar detaljer kring spelet rullas ut. En annan nyhet är att huvudkaraktären kommer att vara människa. Nu kan ni också kolla in tre concept art-bilder som nyligen släppts. Tumnagel
45.0°
+
Emmy Zettergren
0