m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Tisdagens bästa på Black Week!

Spelserier från Activision Blizzard kommer till mobil
Do you guys not have phones?

Det verkar som att Activision Blizzard ska satsa rejält på mobilspel i framtiden. I sin senaste kvartalsrapport pratas de om hur bra det gått för Call of Duty Mobile sedan spelet släpptes, 300 miljoner nerladdningar är verkligen inte illa pinkat, och det verkar som att företaget kommer satsa mer på mobila upplevelser i framtiden. Mer specifikt berättar företaget att det ska satsas mer på att leverera mobilversioner av populära spelserier. We need to make sure that wex27re enabling our franchises on the billions of mobile devices that are available right now. Thatx27s by far our biggest opportunity, and wex27re investing meaningfully to capitalize on this and to take all our franchises to mobile over time. Thatx27s really, really important for us. Det låter lite som att samtliga spelserier från Activision Blizzard kommer till mobiler i sinom tid, men hur tidsplanen ser ut är lite okänt. Oavsett så verkar det som att även mobilspelare kommer kunna avnjuta relativt vassa spelupplevelser från spelgiganten i framtiden. Ovan har ni en trailer för mobilspelet Diablo Immortal, som för övrigt kommer börja testas externt inom kort. Vill ni grotta ner er i kvartalsrapporten så har ni länk till denna här nere till vänster. Där hittar ni flådig information som att företaget dragit in 1,2 miljarder dollar via mikrotransaktioner det senaste kvartalet. Tumnagel
22.1°
+
André Stray
0

Årets NHL 21 överraskar med variation
Alexander har lirat årets hockeysimulator

Till att börja med: ja, allting är i stort sett som vanligt. Spellägena alla har vant sig vid finns kvar. På gott och ont fungerar själva spelet på isen precis som vanligt. Å ena sidan är det tråkigt att spelmotorn inte fått någon uppgradering värd namnet, å andra sidan är det fortsatt inte mycket som är trasigt med det här spelet. Förhoppningsvis renoveras spelet i grunden nästa år, så att potentialen i nästa generations konsoler kan utnyttjas mer. Tumnagel
35.8°
+
Alexander Karlsson
0

Inga planer för extra innehåll till Star Wars: Squadrons
Det man köpt är vad man får

EA har en historia av att släppa massvis med DLC:s och mikrotransaktioner till sina olika spelserier, men nu verkar speljätten ta det lite lugnare på den fronten. I alla fall när det gäller Star Wars-spel. Jedi - Fallen Order har endast fått gratisuppdateringar efter release och det finns för tillfället inga officiella planer att släppa någon expansion. När det kommer till Squadrons verkar tankarna gå i samma linje. I en intervju med UploadVR berättar spelets creative director Ian Frazier att det inte finns några planer att släppa mer innehåll till spelet i form av DLC:s eller spellägen. "We donx27t want to say x27itx27s almost done!x27 and then dribble out more of it over time, which to be honest is how most games work these days. So wex27ve tried to treat it in kind of an old-school approach saying, x27youx27ve paid the $40, this is the game and itx27s entirely self-contained. Wex27re not planning to add more content, this is the game, and we hope you understand the value proposition." Att Jedi - Fallen Order inte uppdateras frekvent med nya spellägen och/eller material känns rimligt i och med att det är ett singleplayer-spel, men att skippa sådana planer för Squadrons är lite underligt. Folk verkar uppskatta den nya rymdflygsimulatorn ordentligt och att hålla kvar dessa spelare med nytt innehåll vore ju ändå en rätt bra idé. Star Wars: Squadrons finns tillgängligt till PC, PS4 och Xbox One. På PC och PS4 kan man spela i VR om man har VR-headset. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0

Pac-Man Geo gör Pac-Man-banor av kvarter
Pac-Man GO typ

Bandai Namco presenterade nyss sitt kommande mobilspel som hater Pac-Man Geo. Som man kanske kunde räkna ut från namnet kommer man i spelet spela lite Pac-Man fast då på geografiska platser där man befinner sig med data från Google Maps. Det vill säga att gatorna man har runtomkring sig förvandlas till en Pac-Man-labyrint som du då kan jaga pellets i. Det kommer också finnas möjlighet att spela förgjorda banor om man nu inte orkar bege sig ut i regnet. Pac-Man Geo kommer vara free-to-play, med diverse mikrotransaktioner, när det släpps senare denna månad och kommer komma till både iOS samt Android. Tumnagel
40.1°
+
Frode Wikesjö
0

Inga mikrotransaktioner i kampanjen i Cyberpunk 2077
CD Projekt RED tydliggör igen

I ett finansmöte berättade CD Projekt RED att utvecklarna undersöker hur de på ett smärtfritt sätt skulle kunna få spelare att kasta in en krona eller tre i Cyberpunk 2077 utan att spelarna blir buttra, vilket ofta händer när det pratas om mikrotransaktioner. Detta ledde till lite häxjakt på internet då CD Projekt RED tidigare meddelat att spelet inte kommer ha några mikrotransaktioner, men nu har utvecklarna klargjort hur läget ser ut: Nothing changed. Cyberpunk 2077 is a single player game with zero microtransactions. One single purchase. No tricks. Donx27t believe the clickbait. https://t.co/qX0iZwsAf2— Cyberpunk 2077 (@CyberpunkGame) September 7, 2020 Kort sagt kommer singleplayerkampanjen inte ha några som helst mikrotransaktioner. Punkt slut. Multiplayerdelen utvecklas fristående från kampanjen, och som kommer släppas vid senare tillfälle, kommer innehålla mikrotransaktioner. CD Projekt-chefen Adam Kicinski säger detta om saken: "Well, we are never aggressive towards our fans. We treat them fair and wex27re friendly. So of course not, we wonx27t be aggressive. But you can expect great things to be bought. The goal is to design the monetisation in a way that makes people happy spending money. And no, Ix27m not cynical. Ix27m not trying to hide something. Itx27s about giving the feeling of value, always. Same as with our base game, our single-player games. We want gamers to be happy while spending money on our products. Same with microtransactions. So you can expect them, of course, and Cyberpunk 2077 is a great setting to sell things, but it wonx27t be aggressive. So it wonx27t upset gamers, but it will make them happy. Thatx27s our goal at least." Multiplayerdelen av Cyberpunk 2077 kommer inte släppas förrän 2021 som tidigast. Singleplayerversionen kommer 19 november. Tumnagel
57.5°
+
André Stray
0

Facebook Gaming släppt till iOS utan spel
Går nu bara att titta på andra som spelar spel

Facebook satsar som bekant en hel del på spel nu för tiden och en del av deras spelsatsning är den dedikerade Facebook Gaming-appen. Facebook Gaming släpptes till Android redan i april och Facebook har sedan dess försökt att få Apple att godkänna appen även för iOS app-butik App Store. Facebook uppgav i slutet av juni att Apple portat appen från App Store på grund av att spel som inkluderades i Facebook Gaming innehöll mikrotransaktioner som inte Apple fick någon del av. Detta är något som inte är tillåtet enligt App Stores riktlinjer och därför har appen lyst med sin frånvaro i App Store fram tills nu. Facebook har dock tvingats att släppa Facebook Gaming-appen till iOS utan spel. Det enda som idag går att göra med appen är i stort sett att titta på när andra spelar spel som till exempel Grand Theft Auto, PUBG: Mobile, Fortnite och Pokémon Go. Ni hittar Facebook Gaming till iOS gratis i App Store här och till Android på Google Play här. Tumnagel
32.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Crash Bandicoot 4 kommer inte ha mikrotransaktioner
Kommer inte göra som med Crash Team Racing

Activision drog en rackabajsare till fuling med släppet av Crash Team Racing: Nitro-Fuelled förra året. Mikrotransaktioner var inte tillgängliga i spelet över huvud taget när spelet släpptes, men petades in en tid efter release. Med Crash Bandicoot 4: Itx27s About Time verkar Activision inte vilja upprepa historien. Spelets butikssidor på digitala spelbutiker har varit markerade med en mikrotransaktionsstämpel, vilket har fått folk att tro att spelet kommer vara fullt av sådant. Utvecklarna Toys for Bob har nu gått ut och meddelat världen via Twitter att spelet inte kommer ha några sådana över huvud taget, vilket är trevliga nyheter. Förhoppningsvis håller gänget vad de lovat även efter release. Crash Bandicoot 4 kommer släppas 2 oktober till PS4 och Xbox One. Versioner till PC och Switch är på ingång, men dessa kommer släppas vid senare tillfälle. Tumnagel
45.7°
+
André Stray
0

Facebook får inte släppa sin gaming-app till iOS
Apple anser att den bryter mot deras regler

New York Times rapporterar att Facebook har gjort ett femte försök att släppa sin gaming-app till iOS men att Apple återigen har vägrat ta in appen i App Store. Detta ska bero på att Apple anser att appen bryter mot deras regler då en del av spelen erbjuder mikrotransaktioner som sker utanför Apples kontroll. Det vill säga Apple får inte ta del av de eventuella pengar spelare betalar för att köpa uppgraderingar i spelen. Facebooks gaming-app finns sedan i april på Google Play och innehåller bland annat spel som Words With Friends, Thug Life och andra. Tumnagel
33.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Inga mikrotransaktioner i Star Wars: Squadrons
Låter vettigt

Under fredagens EA Play-tjohej visade EA upp sitt kommande Stjärnornas krig-spel Star Wars: Squadrons. I detta spel ska du flyga diverse små rymdskepp i lag med fem spelare. Lagen strider sedan ute i rymden i flera olika spellägen. Det finns ett flertal olika skepp att välja mellan och de fungerar lite som klasser då alla har olika förmågor. Dessa skepp kommer du kunna pimpa loss med en massa kosmetiska detaljer. Men lite halvt oväntat så kommer alla kosmetiska grejer fås genom att spela spelet och inte via diverse mikrotransaktioner. Som bekant fick EA massvis med kritik för mikrotransaktionerna i Star Wars: Battlefront II så det är väl kanske inte helt oväntat att de chillar lite med mikrotransaktionerna ett tag nu. Squadrons kommer också innehålla en ordentlig kampanj som ska förbereda en för flerspelarläget, typ som kampanjen i Star Wars: Battlefront II gjorde. Handlingen utspelar sig efter Jedins återkomst under kriget mellan New Republic och det som återstår av Rymdimperiet efter den andra dödsstjärnan sprängdes. Spelet är på gång för PlayStation 4, Windows och Xbox One med släpp den 2 oktober. PlayStation 4- och Windows-versionen kommer gå att spela i VR. Tumnagel
49.5°
+
Frode Wikesjö
0

Misslyckade The Culling 2 återvänder med dum betallösning
Betala för att köra en runda

The Culling var bland de första populära Battle Royale-spelen innan PUBG och Fortnite tog över den titeln. Utvecklarna Xaviant försökte återuppliva hypen med uppföljaren The Culling 2, men det gick sådär och efter bara några dagar på marknaden gick det inte ens att komma in i matcher på grund av för få spelare. Utvecklarna har nu försökt återuppliva uppföljaren än en gång och har släppt spelet på Xbox One, men upplägget för att spela verkar vara lite sådär. Spelare som äger The Culling 2 sedan tidigare kan hoppa in i den nya versionen på studs, men om man inte köpt det så kostar det 5,99 dollar. En skulle kunna tro att man får spela hur mycket man vill efter man lagt kosing på spelet, men så är inte fallet. I stället får spelaren en gratis-token varje dag som låter spelarna starta en Battle Royale-runda och vill spelarna spela mer så måste man spendera ytterligare en token. Token kan fås genom att vinna matcher, eller så kan man köpa tokens för riktiga pengar. Man pröjsar alltså för möjligheten att vinna en ny token, men om man avlider i matchens första minuter så är det mer eller mindre pengar i sjön. The Culling 2 har dock inga mikrotransaktioner längre, så det är ju bra i alla fall. Tumnagel
13.3°
+
André Stray
0

Battlefront II-fans gör hyllningsfilm till utvecklarna
Fint ändå

Battlefront II hade onekligen en rätt knackig start med rätt aggressiva mikrotransaktioner och pay to win-element. Utvecklarna DICE, Criterion och Motive har dock lagt ner massvis med tid för att förbättra spelupplevelsen sedan dess och detta är något som verkligen uppskattats av fansen. Spelet fick nyligen sin sista stora uppdatering och för att hylla utvecklarna har ett gäng kända ansikten i Battlefront-communityt medverkat i en video där de pratar om vad de gillar med spelet. Tumnagel
41.5°
+
André Stray
0

Uppdaterad ESRB introducerar nytt märke för slumpade lootlådor
Tydligare markering på spel med mikrotransaktioner

Entertainment Software Rating Board, ESRB, levererade redan i februari 2018 ett nytt märke för spel som innehöll mikrotransaktioner av olika slag. Det hela har dock ansetts vara en för bred beskrivning då alla mikrotransaktioner inte är lika jävliga, och ESRB har nu levererat ett uppdaterat märke som är lite tydligare. Den nya markeringen lyder som sådan "In-Game Purchases (Includes Random Items)", vilket visar att ett spel innehåller lootlådor du kan köpa för riktiga pengar vars innehåll genereras slumpmässigt. ESRB beskriver markeringen på detta sätt: “This new Interactive Element, In-Game Purchases (Includes Random Items), will be assigned to any game that contains in-game offers to purchase digital goods or premiums with real world currency (or with virtual coins or other forms of in-game currency that can be purchased with real world currency) for which the player doesn’t know prior to purchase the specific digital goods or premiums they will be receiving (e.g., loot boxes, item packs, mystery awards)." Huruvida PEGI, den europeeiska motsvarigheten till ESRB, också kommer erbjuda en mer detaljerad markering är för tillfället okänt. För tillfället har PEGI ett märke som endast meddelar om ett spel har in-game-köp. Uppdatering: Nu har även PEGI meddelat att de kommer implementera en mer detaljerad märkning som visar om ett spel har in-game-köp med slumpmässiga lootlådor. Dessa spel kommer märkas med In-Game Purchase-märke samt texten Includes Paid Random Items. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Forza kommer till mobiltelefoner som Forza Street
Släpps 5 maj till iOS och Android

Forza Street har tidigare endast varit tillgängligt till PC via Microsoft Store, men nu har Microsoft och utvecklarna Turn 10 meddelat att det räserfräsiga bilspelet kommer släppas till mobiltelefoner. Release kommer ske 5 maj och du kan "förboka" spelet redan nu på Play Store samt Galaxy Store, men kommer även till iOS. Spelet kommer vara gratis att ladda ner, men kommer innehålla mikrotransaktioner av olika slag. Forza Street är en mer avskalad upplevelse jämfört med sina lite matigare syskon och kommer erbjuda diverse olika race som kommer kunna klaras av på ungefär en minut. Spelet lär dock vara knökfullt med olika bilar samt ett story-läge. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Nytt Crash Bandicoot-spel på gång
Utvecklas av King för telefoner

I går avslöjades det att Activision har ett nytt Crash Bandicoot-spel på gång för telefoner. Spelet utvecklas av King och ser ut att vara en sådan där endless runner-grej. Det passar väl rätt så bra men känns ju inte direkt så spännande. Eftersom det är ett mobilspel av King kan man väl förvänta sig att man i spelet kommer kunna samla på sig en massa onödig spelvaluta samt stora möjligheter för mikrotransaktioner. Det är för tillfället oklart när Crash Bandicoot Mobile kommer släppas. Tumnagel
20.7°
+
Frode Wikesjö
0

EA tjänade nästan en miljard dollar på mikrotransaktioner
Under tre månaders tid

EA offentliggjorde nyss hur mycket pengar de drog in under förra årets sista kvartal. Inte helt oväntat så tjänade de en del pengar på att sälja spel som FIFA 20 och Star Wars Jedi: Fallen Order under julhandeln. Men det som kanske är mest fascinerande är att de drog in nästan en miljard dollar på mikrotransaktioner under dessa månader. Totalt drog EA in 1,593 miljarder dollar under detta kvartal där 361 miljoner dollar av dem var vinst. Av dessa 1,593 miljarder dollar drogs 993 miljoner dollar in via diverse mikrotransaktioner och live-tjänster. En stor del av dessa mikrotransaktioner kommer från Ultimate Team-lägen i EAs olika sportspel men också från köp i Apex Legends. Totalt för 2019 hade EAs live-tjänster en inkomst på 2,835 miljarder dollar. Tumnagel
-1.1°
+
Frode Wikesjö
0

DOOM Eternal kommer inte ha några mikrotransaktioner
Allt låses upp genom att spela

Det är lite tråkigt att vi lever i en tid där detta är en nyhet, men som rubriken lyder kommer DOOM Eternal inte ha några mikrotransaktioner eller liknande när spelet släpps i mars. Spelets creative director, Hugo Martin, fick nyligen en fråga på Facebook om mikrotransaktioner i Eternal och Martin svarade med detta: “No store. Nothing you can unlock in Eternal with XP has anything to do with player abilities or content that would impact your game in any way. The only thing you can unlock with XP is COSMETICS. These cosmetics have no impact on how you play, they just look cool. Eternal is a $60 game, not a free to play game or mobile game – we are giving you a complete experience with no store just like you’d expect. Unlocking skins with XP is a part of the experience if you care about that stuff or you can completely ignore it and it will have no impact on your experience AT ALL and it’s all free.” Så, det är ju kalasers. Tumnagel
68.8°
+
André Stray
0
2019

Prenumerera på gamla iOS spel
GameClub är typ Apple Arcade fast med bortglömda spel

Tidigare i veckan lanserades speltjänsten GameClub till iOS. Målet med GameClub är att återuppliva gamla iOS-spel som inte längre finns tillgängliga på App Store. Det kan till exempel handla om spel som utvecklaren inte längre kunnat underhålla av diverse anledningar. Dessa spel har GameClub lyckas fånga upp och modifierat källkoden till så de funkar på ett modernt iOS. Precis som Apple Arcade ska spelen i GameClub inte innehålla några mikrotransaktioner eller reklam. Du kan testa GameClub gratis i en månad sedan kostar det runt 50-lappen i månaden. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

Nedladdningssuccé för Call of Duty: Mobile
Mer än 35 miljoner nedladdningar på tre dagar

Under början av veckan släpptes mobilspelet Call of Duty: Mobile vilket mer eller mindre är Call of Duty fast på mobilen. Det verkar som folk är intresserade av spelet då det på bara tre dagar hade laddads ner drygt 35 miljoner gånger. Den siffran har så klart fortsatt växa sedan dess så det verkar som Activision har en ny mobil succé på gång. Spelet finns till både Android och iOS. Det är gratis att spela men innehåller en del mikrotransaktioner om man nu vill se lite tuffare ut än alla andra. Tumnagel
36.0°
+
Frode Wikesjö
0

Respawn-chefen ber om ursäkt för anställdas utbrott mot fans
"Some of our folks crossed the line with their comments"

Iron Crown-eventet i Apex Legends har väckt en hel del känslor, både bland spelare och utvecklare. Det hela började med att Respawn tidigare pratat om att de inte kommer ha några överjävliga mikrotransaktioner, men i Iron Crown-eventet petade gänget in överjävliga mikrotransaktioner. Fans visade sitt missnöje på Apex Legends-subredditen och vissa förmedlade kritik mot Respawn och mikrotransaktionerna på ett lugnt och sansat sätt, medan andra skickade dödshot till utvecklarna och var allmänt osköna. Vissa Respawn-utvecklare slog dock tillbaka med snarlika mynt och skrev inlägg i affekt och kallade de osköna spelarna för freeloaders, rövhattar och kukar. Svaren var befogade i kontexten, men gav inte precis en trevlig bild av Respawn. Nu har Respawn-chefen Vince Zampella satt ner foten och levererat ett uttalande om situationen. I ett Twitter-inlägg, som ni kan skåda nedan, skriver Vince att Respawn-utvecklarna som uttalade sitt missnöje gick över en gräns och att utvecklarna ska föregå med gott föredöme, i stället för att sänka sig till den osköna nivå som arga spelfans verkar älska att vara på. Att visa sitt missnöje över en produkt är helt acceptabelt. Att hoppa på produktens skapare med diverse dödshot och andra personliga påhopp är verkligen inte acceptabelt. Att folk 2019 har problem med detta är helt ärligt vansinne. Hur som helst. Respawn kommer troligtvis testa sig fram för att hitta en gyllene mellanväg när det kommer till skinsen i spelet. Iron Crown-eventet är knasigt och kommer justeras och troligtvis har Respawn lärt sig en läxa om att spelare inte vill punga ut 2 lök för en yxa och kommer undvika lika aggressiva mikrotransaktioner i framtiden. Tumnagel
35.7°
+
André Stray
0

Call of Duty: Modern Warfare tänder COD-lågan igen
Vi har lirat multiplayer i nya Modern Warfare

Activision har pumpat ut ett Call of Duty-spel på årlig basis sedan urminnes tider. Episka äventyr har levererats, men helt ärligt har undertecknad inte tillbringat mer än några timmar i spelen sedan Modern Warfare 3. Sedan dess tycker jag att vapnen har känts som ärtpuffror och progressionsystemet har försämrat multiplayerupplevelsen, vilket är riktigt trist då jag fullkomligt älskade att spela de tidiga Modern Warfare-spelen. Efter att ha fått lägga vantarna på multiplayerdelen i nya Modern Warfare har Activision och Infinity Ward lyckas tända intresselågan igen. Tumnagel
47.6°
+
André Stray
0

Google testar prenumerationstjänst för appar
Play Pass heter det

Android Police rapporterar att Google testar en prenumerationstjänst för spel som heter Play Pass. Med Play Pass kan användare få tillgång till en klase Android-spel och -appar för en månadskostnad på knappa 50 kronor. Spelen samt apparna är då så klart premiumversioner som inte har några mikrotransaktioner, extra kostnader eller någon reklam. Google har bekräftat att de testar Play Pass med utvalda användare men de har inte sagt något om när eller var det kommer släppas. Som vi tidigare rapporterat har Apple ett liknande initiativ på gång i form av Apple Arcade som lanseras under hösten. Tumnagel
33.0°
+
Frode Wikesjö
0

Call of Duty: Modern Warfare har presenterats
Samma namn, ny action

Infinity Wards Call of Duty 4: Modern Warfare släpptes 2007 och praktiskt taget revolutionerade FPS-spelen. I år verkar det som att Infinity Ward vill göra en favorit i repris med det nyligen presenterade Call of Duty: Modern Warfare, vilket är lite utav en reboot på spelserien. Till skillnad från förra årets Black Ops 4 så kommer Modern Warfare ha en ordentlig story. Det kommer inte vara någon direkt uppföljare till Moern Warfare 3, utan det hela handlar om en mjuk reboot med en sprillans ny story, men givetvis kommer några tidigare kända ansikten som Captain Price dyka upp under spelets gång. Storyn kommer skifta mellan två perspektiv då du får spela som en elitsoldat samt en rebell i Mellanöstern. Enligt folk som fått se spelet tidigt kommer spelet vara betydligt hårdare och råare än tidigare Call of Duty-berättelser. Några trevliga nyheter är att spelet kommer ha stöd för crossplay mellan PC och konsol, vilket är riktigt goda nyheter, och Activision och gänget kommer skrota säsongspasset för Modern Warfare, vilket också är goda nyheter. I vanlig ordning lär det dyka upp några mikrotransaktioner i spelet, men vi kan i alla fall glädjas åt att spelarbasen inte kommer delas upp på grund av olika tillgång till DLC-banor. 25 oktober kommer Call of Duty: Modern Warfare släppas till PC via Battle.net, Playstation 4 och Xbox One. Här under har ni en preview-video från Easy Allies där gänget snackar om det kommande spelet. Tumnagel
45.6°
+
André Stray
0

Gearbox klargör läget om mikrotransaktioner i Borderlands 3
"Ja, men nej"

Tidigare i veckan visade Gearbox upp nytt gameplay från kommande Borderlands 3 och i samma veva passade Gearbox-chefen Randy Pitchford på att meddela att spelet inte kommer ha några mikrotransaktioner. Uttalandet klingade inte riktigt med verkligheten då spelet faktiskt kommer ha innehåll som går att köpa med riktiga pengar, vilket lett till en hel del förvirring på nätet de senaste dagarna. Nu har Pitchford och gänget klargjort situationen och till Eurogamer säger gänget detta om alternativ intäktsgenerering: "Players will have the option to purchase certain cosmetic items like character, vehicle, and weapon skins, but none of these purchases would be considered pay-to-win or impacting on the gameplay, like weapons or actual gear." Mikrotransaktioner kommer alltså finnas i spelet i form av skins och andra kosmetiska ting. Hur planerna ser ut för kommande skins och liknande är oklart, men troligtvis kommer gänget sikta på samma upplägg som med Borderlands 2. Det vill säga att det kommer släppas mindre paket med nya skins till spelets karaktärer som du kan köpa för riktiga pengar, vilket kommer säljas vid sidan av storytilläggspaket som utökar berättelsen. Tumnagel
36.4°
+
André Stray
0

Att låsa upp alla skins i Mortal Kombat 11 sägs kosta 60 lök
Annars får du lägga 3390 timmar

Mortal Kombat 11 släpptes i tisdags och även om spelet är en riktigt tight fightsimulator har spelet fått en hel del uppmärksamhet för överdrivna mikrotransaktioner. I spelet har du möjlighet att låsa upp skins, fatalities och annat för Time Krystals och denna valuta kan du få genom att spela men den går även att köpa för riktiga pengar. För att undersöka problemet bestämde sig en Reddit-användare vid namn AccomplishedPoet8 att undersöka hur mycket pengar det skulle kosta att låsa upp alla skins i spelet, och det är en rätt dyr historia. I inlägget, som ni hittar via länken här nere till vänster, skriver AccomplishedPoet8 att ett skin kostar i genomsnitt 500 Time Krystals, som i sin tur kostar 5 dollar, och de 23 karaktärerna har 56 unika skins som går att låsa upp. Slås siffrorna samman landar vi på 6440 dollar, eller närmare 60.000 svenska riksdaler. Och det är väldigt mycket pengar. Redditören räknade även ut hur mycket tid det skulle ta för att läsa upp skinsen genom att bara spela vanligt och då det tar drygt fyra timmar att skrapa ihop 760 Krystals så landar slutsiffran på 3390 timmar för att låsa upp allt. För att sammanfatta så kostar det väldigt mycket pengar eller väldigt mycket tid att låsa upp alla skins i spelet. I föregångaren Mortal Kombat X från 2015 hade spelaren möjlighet att låsa upp praktiskt taget allt i spelet utan att spendera hutlösa mängder kosing eller tid. Mortal Kombat-pappan Ed Boon har kommenterat frågan och hävdar att detta är rent skitsnack och menar att majoriteten av de tillgängliga skinsen inte går att låsa upp med Time Krystals, utan måste förtjänas genom att spela. Boon och Netherrealm har dock tidigare meddelat att balansen i mikrotransaktionerna för tillfället är lite skeva och detta kommer justeras i framtiden. Bonusvideo nedan med lite åsikter om spelet från Easy Allies. Tumnagel
19.6°
+
André Stray
0

Storytrailer för Star Wars Jedi: Fallen Order
Släpps 15 november

Respawn Entertainment har presenterat Star Wars Jedi: Fallen Order ordentligt i samband med Star Wars Celebration. Mer specifikt har gänget pratat om spelets berättelse samt avslöjat att Fallen Order kommer lanseras 15 november, vilket betyder att Respawn ännu en gång kommer konkurrera med EA-kollegorna DICE på FPS-fronten. I spelet kommer vi få kontrollera en Jedi Padawan vid namn Cal Kestis. Spelet utspelar sig efter Star Wars: Episode 3 och Kestis är en av de få som överlevde Order 66. I trailern, som ni kan se ovan, får vi se Cal hålla sig undan Rymdimperiet och försöker överleva. Tidigare idag blev det även känt att Star Wars Jedi: Fallen Order kommer vara ett rent singleplayer-spel och det kommer inte finnas någon multiplayer eller några mikrotransaktioner, vilket hela spelvärlden lär uppskatta. Star Wars Jedi: Fallen Order kommer släppas 15 november till PC, PS4 och Xbox One. Tumnagel
59.6°
+
André Stray
0

Nintendo vill att deras mobilspel ska vara roliga att spela
Ber utvecklare att fokusera mindre på intäkt

Mobilspel och mikrotransaktioner går hand i hand som kesokaka och saftsås, men Nintendo verkar inte vilja att folk som spelar deras mobila spel ska spendera för mycket kosing i spelet. Enligt Wall Street Journal vill Nintendo inte verka giriga och ska ha kontaktat de utvecklare som jobbar med Nintendo-licenserade mobilspel och har bett utvecklarna att fokusera på att göra spelen roliga före att maximera intäkterna. Detta är rätt trevliga nyheter då Nintendos mobila titlar har krävt en hel del kosing från spelare. Super Mario Run, Animal Crossing: Pocket Camp och Fire Emblem Heroes har haft rätt aggressiva in-app-köp, så denna nyhet är helt ärligt riktigt trevlig. Nintendos kommande mobilspel är Mario Kart Tour och Dr. Mario World och dessa väntas släppas senare i år. Tumnagel
59.3°
+
André Stray
0
2018

Sony släpper Lemmings till mobila enheter
Oj, vilken överraskning!

Sony överraskar med att släppa en ny version av det klassiska spelet Lemmings där du får kontrollera ett gäng lämlar att ta sig igenom olika banor. I spelet kommer vi få tillgång till flertalet olika lämlar med olika förmågor som kan göra livet lite lättare, eller mer utmanande, på resans gång. Lemmings finns tillgängligt till Android och iOS och är gratis att ladda ner. Det innehåller mikrotransaktioner, men ska enligt Sony gå att spela ordentligt utan att du behöver lägga ut extra kosing. Tumnagel
48.9°
+
André Stray
0

Rockstar drar igång mikrotransaktionerna i Red Dead Online
Skynda att fynda!

När Rockstar släppte Red Dead Online för några veckor sedan blev det snabbt känt att det kommer bli en dyr historia om man vill ha det bästa online-läget har att erbjuda. Priser på hästar, kläder och vapen är betydligt högre jämfört med i singleplayer-läget och den mängd kosing du får av diverse äventyr är rätt liten. Det sistnämnda har, och kommer, justeras men nu har Rockstar låst upp möjligheten att köpa riktigt låtsasguld som du kan använda för att låsa upp saker lite snabbare. Det finns fem olika guldpaket som kostar olika mycket. 25 guldtackor för 109 kronor och vill du ha 350 guldtackor får du lägga ut 1049 kronor. Rockstar kör med ett starterbjudande med 25 guldtackor för 54 kronor. Rockstar har lite guldregn för "veteranspelare" som lirat sedan start, eller mer specifikt loggar in i spelet innan 20 december, och ge dessa 15 guldtackor som ni kan spendera på diverse saker i spelvärlden. Tumnagel
-1.6°
+
André Stray
0

EA jobbar på remaster av Command & Conquer
Tiberian Dawn samt Red Alert!

Nyligen berättade EA om att det kommer dyka upp lite Command & Conquer-nyheter inom kort. Och nyheten är att EA kommer släppa remastrade versioner av Command & Conquer: Tiberian Dawn och Command & Conquer: Red Alert. Nu kanske ni tänker "amen helvete nu kommer EA försöka suga ur varenda krona ur spelaren med mikrotransaktioner och annat trams", men så kommer det inte bli! Förhoppningsvis. I ett blogginlägg skriver EA-producenten Jim Vessella att spelet inte kommer ha några mikrotransaktioner. Och utvecklingen kommer skötas av Petroglyph Games som består delvis av Westwood-veteraner som förhoppningsvis kommer se till att de remastrade versionerna kommer ha samma feeling som originalen. Det finns för tillfället ingen information om release, men Vessella har tidigare snackat om att remastern kommer släppas i samband med seriens 25-årsdag, vilket är två år bort. Tumnagel
69.3°
+
André Stray
0

EA verkar vilja satsa på remaster av Command & Conquer
För att fira 25-årsdagen

Nyligen presenterades Command & Conquer: Rivals till mobila enheter som fick ett rätt svalt mottagande av fansen som hellre ville se ett nytt Command & Conquer-spel till PC. EA verkar lyssna på fansen och har meddelat att gänget undersöker möjligheten att leverera en remaster av det anrika strategispelet i samband med spelets 25-årsdag, vilket är två år bort. Mer specifikt skrev EA-producenten Jim Vessella nyligen detta i ett inlägg på Command & Conquer-subredditen. As most of you may know, we recently announced Command & Conquer: Rivals, a mobile game set in the Command & Conquer universe. Following the reveal of Rivals, we heard you loud and clear: the Command & Conquer community also wants to see the franchise return to PC. And as a fan of C&C for over 20 years, I couldn’t agree more. With that in mind we’ve been exploring some exciting ideas regarding remastering the classic PC games, and already have the ball rolling on our first effort to celebrate the upcoming 25th Year Anniversary. Nu kanske ni tänker "Amen vänta nu. Det kommer ju betyda att EA kommer dränka remaken i mikrotransaktioner av olika slag". Det kommer inte ske. I Reddit-tråden är detta den mest uppröstade frågan och Vessella säger att remaken inte kommer ha några mikrotransaktioner. Ovan har ni introsekvensen till Command & Conquer. Tumnagel
59.3°
+
André Stray
0
Nästa sida