m

Pininfarinas nya konceptbil är presenterad
Har intressant drivlina

Pininfarina har nu också visat upp sin senaste konceptbil i Genève och den heter alltså HK GT. Bilen har jättelika måsvingedörrar och en slank design som påminner lite om det Mercedes presenterade tidigare idag. Det finns sittplats för fyra stycken personer och där fram sitter man i fåtöljer medan det där bak mest liknar en bulkig soffa. Under skalet finns fyra stycken magnetmotorer med en tvåstegad växellåda kopplad till sig och ett batteripack på 38 kWh. Till detta adderas en mikroturbin som ska fungera som en räckviddsförlängare. Den sammanlagda effekten anges till 1.087 hästar och 0-100 km/h ska klaras av på 2,7 sekunder. Toppfarten anges till 350 km/h. På bara el ska man kunna köra i upp till 16 mil men med hjälp av förlängaren ska den totala räckvidden vara hela 100 mil. Bilen mäter 4,98 meter på längden, 2,0 på bredden, 1,36 på höjden och har en hjulbas på 2,97 meter. Vad Pininfarina har för framtida planer för bilen framgår inte för tillfället. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Techrules visar banracern Ren RS
Har också avancerad turbinteknik

Förra året visade Techrules upp superbilen Ren. Till mässan i Genève tar man med sig dess racerbansfokuserade syskon Ren RS och så här ser bilen ut. Precis som vanliga Ren har den ett TREV-system (Turbine-Recharging Electric Vehicle) ombord med avancerad mikroturbinteknik. Två stycken elmotorer sitter på framaxeln, fyra stycken sitter där bak och alla samsas med en liten dieseldriven turbin som fungerar som räckviddsförlängare. Enligt tillverkaren ligger effekten på 1.305 hästar och vridet på 2.340 newtonmeter. Det ska räcka för att man ska kunna nå 100 km/h från stillastående på tre sekunder och kunna toppa 330 km/h. Fyller man tanken på 80 liter med diesel ska man få en total räckvidd på 117 mil. En något klenare version med fyra stycken elmotorer och "bara" 870 hästar ska också erbjudas. Chassiet och karossen är helt och hållet i kolfiber och bilens vikt ligger på 1.854 kilo. Bromsarna är också de i kolfiber och fram mäter de 380 millimeter, bak 355 millimeter. Exakt vad som är planen med Ren RS är oklart men det är ju alltid ett bra sätt att kunna visa upp ny teknik på. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0
2017

Maffigt koncept från Pininfarina
Har turbinhybrid med 800 hästar

Pininfarina som numera ägs av den indiska biltillverkaren Mahindra plockade med sig den här rätt feta konceptbilen till mässan i Genève. Bilen som ser ut att ha lånat ansikte av Maserati Levante heter H600 och under skalet finns det en mikroturbinhybridlösning på 800 hästar. Exakt hur det hela fungerar och är uppbyggt är oklart men det ska i alla fall finnas ett par elmotorer som får sin kraft från denna turbin som fungerar som en räckviddsförlängare. 0-100 km/h ska gå att klara av på raska 2,9 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Tesla hjälper Sierra Nevada brygga grönare öl
Och med grönare menar vi klimatsmartare

Det amerikanska ölbryggeriet Sierra Nevada Brewing Co. har nu fått ett gäng Tesla-batterier och -solpaneler installerade vid sin anläggning i Chico, Kalifornien. Förutom det har man även slängt in en mikroturbin på två megawatt. Att brygga öl på den skalan som Sierra Nevada gör kräver en hel del energi vilket kan bli kostsamt, speciellt under de timmarna som elen kostar mer. Så för att reducera den kostnaden en aning kan de nu använda sina egna strömkällor under den tiden. Sierra Nevada är inte det enda bryggeriet som satsar lite pengar på Teslas Powerpack-system. Även Maui Brewing Company på Hawaii håller på att installera Powerpacks för att spara solens energi. Tumnagel
59.3°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Ny kinesisk elsuperbil med räckvidd på 200 mil
Techrules lovar mycket

Techrules är namnet på ett nytt kinesiskt företag som jobbar med forskning och utveckling kring bilar. De är just nu och ställer ut på bilmässan i Genève och med sig har de en bil med turbin- och elmotorer och den ska ha en räckvidd på 200 mil. Företaget säger sig ha utvecklat en helt nytt system för hybriddrivlinor och de kallar detta för Turbine-Recharging Electric Vehicle (TREV). Det hela fungerar som så att en mikroturbin laddar upp ett batteripack som i sin tur förser elmotorerna med kräm. Drivlinan ska ha 1 030 hästar och ett vrid på hela 8 640 Nm vilket ska göra att man tar sig från 0 till 100 km/h under 2,5 sekunder och vidare mot en begränsad toppfart på 350 km/h. Planen är att bygga en liten serie av superbilen inom några år, för att sedan fokusera på smarta och smidiga stadsbilar. Videon visar AT96, den andra kallar man för GT96. Tumnagel
51.8°
+
Bobby Green
0
2009

CMT-380
Superbil utrustad med batterier, och jetmotor

Batteridrift och miljötänk snackas det mycket om och Capstone Turbine tar det hela ett steg till. De stoppar ner en jetmotor tillsammans med en elmotor under skalet på deras nya koncept CMT-380. Bilen drivs av litium-plymer-batterier som är kopplade till en mikroturbin-motor. Capstone hävdar att denna kombinationen gör att CMT-380 tar sig från stillastående till 100 km/h på 3,9 sekunder och att den har en toppfart på 240 km/h. 80 mil ska man komma på en tank, och av dessa står batterierna för 13 mil av körsträckan, innan jetmotorn kickar igång och laddar batterierna igen. Den lilla turbinmotorn drivs av diesel eller biodiesel och ger 40 hästar vilket kanske inte låter så imponerande, men fördelen är att den inte behöver någon avgasrening för sitt utsläpp och ska kräva mindre underhåll än en vanlig förbränningsmotor. En utav de som varit med och utvecklat bilen är ingen mindre än Richard Hilleman, som är kreativ chef på Electronic Arts. Konceptet visades för första gången inför publik idag på bilsalongen i Los Angeles, men tekniken sitter då inuti ett skal från Factory Five Racing GTM. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0