LIVE Nu Goodwood SpeedWeek
m

Jaguar lyfter XF
Får trevligare interiör

Det har blivit dags för en uppdatering av Jaguars modell XF och så här ser den ut. I vanlig ordning är det lite nytt utseende här och där, uppfräschad interiör och nya motoralternativ som står på schemat. Bilen får nya strålkastare, ny stötfångare fram och bak och andra bakljus. Under huven kan man välja mellan två stycken olika fyrcylindriga maskiner - den ena ger 250 hästar och den andra 300. Den förstnämnda har en åttastegad automatlåda som driver bakhjulen, fyrhjulsdrift finns dock som tillval. Den starkare har samma låda men går bara att få med drivning på alla fyra. En del marknader kan även få en turbomatad diesel med mildhybrid-teknik. Insidan får en ny kurvad skärm på 11,4 tum där man sköter infotainmentsystemet. Den kör det senaste operativsystemet Pivi Pro och Apple CarPlay och Android Auto är standard. Instrumentklustret består också av en skärm och denna är på 12,3 tum. Vad uppdaterade XF kostar och när den lanseras är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Jaguar lyfter F-Pace
Första Jaggan som erbjuds som laddhybrid

Hösten 2015 presenterade Jaguar deras allra första SUV F-Pace och nu har det blivit dags för modellen att få sig en facelift. Detta innebär lite uppdaterat utseende här och där samtidigt som man har tryckt in mer teknik i bilen. Det tillkommer även en del nya motoralternativ, däribland en laddhybrid. Insidan får en ny kurvad pekskärm på 11,4 tum och den stödjer både Apple CarPlay och Android Auto. Den här kör Jaguars senaste infotainmentsystem Pivi Pro. På tillvalslistan finns även en 12,3 tum stor skärm för instrumenten framför den nydesignade ratten. Interiören överlag ska ha förbättrats på många punkter. Bland annat ska det här finnas aktiv brusreducering, mjukare materialval och en luft-jonisator som ska göra det trevligare att vistas inne i bilen. Alla sex stycken motoralternativ får en åttastegad automatlåda från ZF och alla driver på alla fyra hjulen. Insteget är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 250 hästar och 365 newtonmeter i vrid. Nästa steg är en sexa på 3,0 liter med mildhybrid-teknik. Den här ger 335 hästar och 480 newtonmeter. Sen finns det även en sexa som ger 395 hästar och 550 newtonmeter. Laddhybriden kallas för P400e och den kombinerar en turbomatad fyra på 2,0 liter med en elmotor. Den sammanlagda effekten anges till 404 hästar och 640 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på omkring fem sekunder och på bara el ska man kunna ta sig 5,3 mil. En SVR-version lär också komma men den presenteras inte nu. Uppdaterade F-Pace börjar skeppas till de första kunderna i december och på prislappen står det från 40.860 pund. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Hyundai Tucson
Ser ganska frän ut

Teaserbilderna vi nyligen fick på nya Hyundai Tucson visade att designen var på väg att ändras radikalt, och det kändes nästan som att det var en konceptbil på gång snarare än en produktionsbil. Men så var det inte, utan det här är the real deal. Man kallar designspråket för Sensuous Sportiness och det är en herrans massa linjer som ska samsas med varandra överallt. Kanske stökigt enligt vissa men det är svårt att göra en SUV snygg, jag tycker ändå att Hyundai har lyckats helt okej här. Speciellt fräsig är fronten i mina ögon, som blir helt mörk när strålkastarna inte är tända eftersom dessa smälter ihop ganska bra med hela grillen. Insidan är inte lika spännande som utsidan men här finns i alla fall ett digitalt instrumentkluster och en pekskärm på 10,25 tum för infotainmentsystemet i mittkonsolen. Bilen kommer att erbjudas med en rad olika motoralternativ och där bland finns både hybrid och en laddhybrid som ska klara fem mil körning på bara el. Några fler detaljer kring den sistnämnda har man tyvärr inte släppt än. På den svenska marknaden kommer nya Tucson att erbjudas med tre stycken olika elektrifierade drivlinor - mildhybrid, hybrid och laddhybrid. Den sistnämnda kombinerar en bensinfyra på 1,6 liter och 265 hästar med en elmotor. Lansering av denna sker någon gång nästa år. Mild- och hybridversionen ska finnas hos återförsäljare i slutet av året. Vad bilen kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Hyundai uppdaterar Kona
Kommer i N Line-version

Hyundai presenterar nu ännu en gång en uppdaterad version av modellen Kona. Förutom lite nytt utseende är det nya att den erbjuds i N Line-version. Ingen riktig N alltså, utan en N Line som innebär lite sportigare detaljer. Bilen har fått nya DRL-ljus, en ny nedre del på stötfångaren, svart grill, nya bakljus och nya strålkastare. N Line får fräsigare kjolpaket runt om, större fälgar och tre extra små luftintag i nosen. Under huven har bland annat den starkaste T-GDI Smartstream-motorn uppdateras. Den turbomatade fyran är på 1,6 liter, ger 200 hästar och kopplas till en sjustegad dubbelkopplingslåda. Den här kan man få med drivning på endast framhjulen eller alla fyra. Det finns även fler bensin- och dieselmotorer och mildhybrider att välja mellan. En hybrid erbjuds också och den kombinerar en bensinfyra på 1,6 liter med en elmotor som får sin kraft från ett batteripack på 1,56 kWh. Effekten är 140 hästar och paketet kopplas till en sexstegad dubbelkopplingslåda som driver framhjulen. Insidan har ett digitalt instrumentkluster på 10,25 tum och man kan få samma storlek på infotainmentskärmen på mittkonsolen. Annars är det nya färger, nya materialval och stämningsljus som är nyheterna här. De första exemplaren av uppdateringen ska komma till återförsäljare i slutet av året. Några priser har vi tyvärr inte än. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Passat får leva vidare!
Det tackar nog svenskarna för

I kombilandet Sverige kan det verka märkligt att Volkswagen ens har funderat på om man ska låta Passat leva vidare, men alla är inte lika kombivänliga som vi svenskar. Och om du jämför sedanversionen av Passat med den mycket snyggare Arteon så är frågeställningen betydligt rimligare. När man dessutom kollar in helt eldrivna ID. Vizzion och ID. Space Vizzion så blir det återigen rimligt att undra om Passat ska få leva vidare. Men nu är det bestämt, Passat kommer att komma i en ny version 2023 som kommer att bygga på en ny version av MQB-plattformen som även Skoda Superb kommer att byggas på. Det ryktas om mildhybrider, pluginhybrider och helt eldrivna versioner. Eftersom Arteon finns så har Volkswagen bestämt sig för att fokusera på utrymmen och praktikalitet, något som vi svenskar nog kommer att gilla. Men förvänta dig inte en revolution. Senaste generationen av Golf är en riktigt tråkig uppdatering när allt fokus ligger på ID.3 och det lär bli samma sak här, även om vi ju kan hoppas på annat. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Mazdas elbil kommer även som mildhybrid
MX-30 lanseras med bensinmotor innan elversionen

I höst sker en försenad lansering av Mazdas elbil MX-30 i Japan. Men nu får vi reda på att det inte alls är en eldriven version som är först ut, utan en mildhybrid med bensinmotor. Den kallar man för MX-30 e-Skyactiv-G. Bilen har en fyra på 2,0 liter som får hjälp av en startmotor/generator som lagrar energi i ett 24-voltsbatteri. Om denna version kommer att lanseras på andra marknader än i Japan återstår att se. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Audi SQ7 och SQ8 har nu 500 hästar stark bensin-V8:a
Dieseln ersätts

2016 presenterade Audi SQ7 som var en prestandaversion av suven med kraftig diesel-V8:a på 435 hästar och hela 900 newtonmeter. För ett år sedan rullade man ut SQ8 som hade samma recept. Nu ersätter man dock oljebrännaren med en bensinmotor istället. Det handlar fortfarande om en V8:a och effekten här är istället 500 hästar. Maskinen är på 4,0 liter och har dubbla turbo. Vridet ligger på 770 newtonmeter. 0-100 km/h tar 4,1 sekunder för båda bilarna vilket är en förbättring med 0,7 jämfört med föregångaren. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Dieselmaskinen var en mildhybrid men det är inte den nya bensinaren. Dock har den bränslebesparande funktioner som exempelvis cylinderdeaktivering som släcker halva cylinderbanken vid låg belastning. Fyrhjulsstyrning är numera standard, precis som luftfjädring, fyrhjulsdrift och åttastegad automatlåda. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Det här är uppdaterade Maserati Ghibli
Nu som mildhybrid

Maserati drar nu täcket av uppdaterade Ghibli som de hajpat så mycket om det senaste. Och inte nog med att utseendet knappt har förändrats, allt snack om elektrifiering resulterade inte i en laddhybrid eller ens en vanlig hybrid, utan bara en fjuttig mildhybrid. Designmässigt har bilen en ny grill och uppdaterade strålkastare. Sen finns det även lite nya blåa detaljer för som ni vet måste alla elektrifierade fordon ha sådant på sig, annars räknas det inte. Under huven sitter en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 330 hästar och har 450 newtonmeter i vrid. Den i sin tur får sällskap av ett 48-voltssystem som alltså är det som gör den till en mildhybrid. 0-100 km/h ska gå på 5,7 sekunder och toppfarten anges till 255 km/h. Jämfört med Ghibli Diesel väger den här 80 kilo mindre. Den blandade förbrukningen anges till mellan 0,85-0,96 liter per mil. Maseratis första helt eldrivna modell blir nya GranTurismo och GranCabrio som ska dyka upp någon gång nästa år. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Maserati ersätter Ferrari-V8:an med V6:a
Och Ghibli får turbofyra

Maserati har i många år använt sig av V8-motorer från Ferrari men nu är det slut med det. När den nya sportbilen MC20 lanseras i september kommer den istället att ha en V6:a under skalet. Och förutom denna nya maskin är även en turbomatad fyra på väg. V6:an är på 3,0 liter och har dubbla turbo. Det ryktas om att effekten kommer att ligga runt 550 hästar. Den här kommer man att använda i fyra stycken framtida modeller och den kommer att bli elektrifierad på något vis - troligtvis handlar det om mildhybrid-teknik. Motorn får något man kallar för "turbulent jet ignition" som ska göra den effektivare och minska utsläppen. Den turbomatade fyran som är på 2,0 liter kommer att hamna i nästa version av modellen Ghibli som presenteras den 15 juli. Det här är en version av den maskin som redan sitter i Alfa Romeo Giulia och Stelvio och Jeep Cherokee och Wrangler. I Ghibli erbjuds den med mildhybrid-teknik. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Skoda visar upp nya Octavia Scout
Ut på tur, aldrig sur!

I november förra året rullade Skoda ut nya Octavia. I mars presenterades bilen i RS-utförande och nu är det dags för det man kallar för Scout. Den här versionen bjuder på lite högre markfrigång, fyrhjulsdrift, plast runt hjulhusen, hasplåtar och är tänkt för körning där det är lite terräng. Även om det som vanligt är på asfalten i en trång bilkö vi kommer att få se den. Som tillval finns faktiskt framhjulsdrift för den som bara vill ha looken och inte funktionen bilen annars bjuder på. Under huven sitter en ny turbomatad dieselmaskin på 2,0 liter som ger 200 hästar och 400 newtonmeter i vrid. På dragkroken får man hänga upp till två ton. Sen finns det en effektsvagare diesel på 115 hästar, en bensinare på 1,5 liter med 150 hästar och en e-TEC-version som har mildhybrid-teknik. Vidare erbjuds en diesel på 150 hästar och ytterligare en bensinare på 190 hästar. Modellversionen har premiär nästa månad, men vad den kommer att kosta vet vi tyvärr inte just nu. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Alpina presenterar B5 och D5 S
Förfinade versioner av nya BMW 5-serie

För knappt två veckor sedan rullade BMW ut nya 5-serien och nu presenterar Alpina sina versioner av modellen. Här erbjuds B5 och D5 S och gemensamt för båda är som vanligt uppdaterat utseende, vassare maskineri och ännu mer förfinad insida. Under huven på B5 sitter en dubbelturbomatad V8:a på 4,4 liter som ger 630 hästar och 800 newtonmeter i vrid. Det sistnämnda finns tillgängligt redan från 2000 varv. 0-100 km/h ska gå på 3,4 sekunder för sedanen, 3,6 för kombin. Toppfarten anges till 330 respektive 322 km/h. D5 S som går på diesel får istället en dubbelturbomatad rak sexa på 3,0 liter med mildhybrid-teknik. Här är effekten 352 hästar och vridet som är 730 newtonmeter finns där från 1750 varv. 0-100 km/h ska gå på 4,4 sekunder för sedanen, 4,6 för kombin. Toppfarten ligger här istället på 286 respektive 283 km/h. Oavsett vilken du är sugen på så går de att beställa nu och de första kunderna ska få sina bilar i oktober. Priserna har inte släppts ännu. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Ford uppdaterar Fiesta
Kommer nu som mildhybrid

Det har blivit dags för Ford att uppdatera modellen Fiesta och en av de största nyheterna är att den blir elektrifierad. Men det är ingen ren eldrift eller hybrid det handlar om, utan den något snällare varianten mildhybrid. Bilen får samma grejer som sitter i Kuga och Puma vilket innebär en bensinmotor på 1,0 liter som går att få med 125 eller 155 hästar. Till den kopplas en starkare startmotor/generator som är det som gör den till mildhybrid. Man ska kunna köra på bara el upp till 25 km/h. Till paketet får man en sexväxlad manuell låda, något automatiskt alternativ erbjuds inte. Förbrukningen anges till 0,5 liter per mil och utsläppen till 112 gram. När lansering sker och hur prislistan ser ut vet vi inte för tillfället. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

BMW kör ut nya 4-serien
Grillsäsongen är här på riktigt!

Precis som utlovat presenterar BMW idag nya 4-serien. Vi har tidigare fått teasers och sen så har även officiella pressbilder läckt ut, så hur bilen ser ut vet vi redan. Nu kommer dock all tillhörande information och ännu fler bilder att gotta ner sig i. Det här är alltså andra generationen av 4-serien och den har kodnamnet G22. Det finns massa nytt under skalet men givetvis är det utsidan i detta fall som väcker mest uppmärksamhet - i synnerhet grillen. Här visar BMW att stora grillar inte är något man kommer att sluta med utan snarare tvärtom, och nu växer de även på höjden. Här breder näsborrarna ut sig över hela fronten och det här lär bli en rejäl vattendelare. Insidan bjuder dock inte på lika många överraskningar utan ser i princip exakt ut som den man hittar i 3-serien (G20), som nya 4-serien även delar plattform med. Den som är van vid hur BMW:s senaste bilar ser ut kommer alltså att känna igen sig bra. Motorerna man inledningsvis kommer att kunna välja mellan är en fyrcylindrig diesel, två fyrcylindriga bensinare och toppversionen M440i xDrive. Den har en rak sexa som ger 374 hästar. I mars nästa år lanseras modellen även med två raka diesel-sexor. Dieslarna och den raka sexan har mildhybrid-teknik som består av en startgenerator på 48 volt som kan ge en extra boost på elva hästkrafter när det behövs. Oavsett val kopplas alltid en åttastegad Steptronic-växellåda till motorn. Åttastegad Steptronic Sport-låda finns som tillval. Lansering sker i oktober och priserna börjar på 441.000 kronor. M440i xDrive kostar från 663.000 kronor. Läs allt om bilen på länken nedan. Tumnagel
25.1°
+
Bobby Green
0

BMW:s uppdaterade 5- och 6-serie är här
Kommer både som mildhybrid och laddhybrid

Precis som utlovat presenterar BMW idag uppdaterade 5-serie Sedan, 5-serie Touring och 6-serie. Gemensamt för alla är att det går att få med mildhybridteknik eller som laddhybrider. På det sistnämnda temat presenterar man även nyheten X2 xDrive25e. Bilarna har fått ett nytt uppdaterat utseende och tydligast är LED-strålkastarna, den större grillen och de nya bakljusen. Adaptiva LED-strålkastare och laserljus finns på tillvalslistan. Insidan får infotainmentsystem med skärm på upp till 12,3 tum, sporträtt i läder och nya perforerade Sensatec-komfortsäten. Dragvikten för laddhybriderna ökas från 750 till 1700 kilo. Har du fyrhjulsdriften xDrive får du dra upp till 2000 kilo. Mildhybridtekniken består av en 48-volts startgenerator som kan lagra bromskraftsenergi och vid tillfälle kan ge extra elektrisk kraft. 5-serie Sedan och 5-serie Touring har premiär i juli. Då erbjuds 530e och 530e xDrive Sedan som båda fått 40 extra hästar och som nu bjuder på 292 hästar. I höst lanseras laddhybriderna 530e Touring, 530e xDrive Touring och 545e xDrive Sedan. 6-serie Gran Turismo lanseras i slutet av sommaren. 5-serie Sedan kostar från 436.000 kronor, Touring från 454.900 kronor och 6-serie GT från 557.600 kronor. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Kia lyfter Rio
Erbjuds nu som mildhybrid

Det är nu dags för Kia att rulla ut en facelift på den fjärde generationen av modellen Rio och så här ser bilen ut. Utseendet har uppdaterats en aning och man har tryckt in lite mer teknik. Den största nyheten är dock att Rio nu erbjuds med ett mildhybrid-system. En något smalare grill, lägre och bredare stötfångare fram med nya dimljus, LED-strålkastare, lackalternativen Perennial Grey och Sporty Blue och nya åttaekrade 16-tumsfälgar tillhör nyheterna på utsidan. Insidan får bättre materialval, bättre kvalitet på alla grejerna och en ny pekskärm på åtta tum för infotainment-systemet. Trådlös Apple CarPlay och Android Auto finns. Uppdaterade Rio blir Kias första bensindrivna mildhybrid. Man kallar drivlinan för EcoDynamics+ och den kombinerar den turbomatade trecylindriga Smartstream-motorn på 1,0 liter med ett 48-voltssystem. Effekterna man kan välja mellan är 100 eller 120 hästar. Till maskinen kopplas den nya intelligenta manuella växellådan där kopplingen är elektronisk. Den hjälper bland annat till med mellangas och ska göra växlingarna mjukare överlag. Försäljningen drar igång under årets tredje kvartal men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

D3 S - ny Alpina för dig som gillar brutal dieselkraft
Bjuder på 730 newtonmeter

Alpina presenterar nu den nya modellen D3 S och eftersom det är ett D med i namnet är det diesel som gäller. 3:an står för 3-serie och S:et för supersnabb. Alpina har utgått från BMW M340d och gett den ännu mer kraft och bättre prestanda. Effekten är vanligtvis 340 hästar och 700 newtonmeter men det har Alpina skruvat upp till 355 respektive 730. Vridet ska finnas tillgängligt redan vid 1750 varv. Motorn är en turbomatad rak sexa på 3,0 liter. Den har mildhybridteknik och det här blir första gången Alpina bygger en modell som har detta. Till paketet kopplas en åttategad automatlåda som driver alla fyra hjulen och 0-100 km/h går på 4,6 sekunder för sedanen och 4,8 för kombin. Toppfarten ligger på 273 respektive 270 km/h. Fjädrar och stötdämpare har man hämtat från Alpina B3 och bromsarna kommer från B5 Biturbo. Interiören är på vanligt vis också tillpiffad och här finns bland annat en ny ratt, mer skinn och andra sömmar. Är man sugen går det bra att beställa nu och de första leveranserna ska ske i november. Priset för sedanen börjar på 70.500 euro medan kombin kostar från 71.900 euro. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0

Land Rover lanserar trecylindrig laddhybrid
Drivlina som går att få till Evoque och Discovery Sport

För ett år sedan fick sig Land Rover Discovery Sport en facelift och lanserades som mildhybrid. Man berättade i samband med detta att även en laddhybrid-version skulle dyka upp och nu presenteras den. Drivlinan består av en trecylindrig bensinare på 1,5 liter som ger 200 hästar. Den i sin tur paras ihop med en elmotor på 110 hästar som får sin kraft från ett batteri på 15 kWh. Alltsammans är kopplat till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Även Evoque får ta del av drivlinan och den kommer att erbjudas till andra modeller framöver, Defender lär vara en av dessa. Batteriet ska man kunna ladda från tomt till 80 procent på 30 minuter om man har tillgång till snabbladdning. På bara el kommer Evoque 6,6 mil, Discovery Sport 6,2 mil. Den blandade förbrukningen anges till 0,14 respektive 0,16 liter per mil. Vad de nya drivline-alternativen kommer ha för prislappar är oklart för tillfället. Lansering ska ske efter sommaren. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Audi presenterar nya A3 Sedan
Säljstart direkt

Audi har bakat ihop premiären och säljstarten för nya A3 Sedan så idag får vi se hur den ser ut samtidigt som vi serveras svenska priser. Modellen har blivit lite större, rymligare, sportigare och mer förarfokuserad. Inledningsvis erbjuds den som 35 TFSI med bensinfyra på 1,5 liter och 150 hästar som går att få med sexpetad manuell låda eller sjustegad automat. Den sistnämnda är även en mildhybrid. Sen finns även 35 TDI som är en diesel på 150 hästar. Prislappen börjar på 286.000 kronor och det går bra att beställa ett exemplar från och med den här veckan, de första kunderna ska få sina bilar i augusti. Allt om nya A3 Sedan finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0

Nya Audi A3 blir din för 277.000 kronor
Börjar säljas nu

För snart två veckor sedan presenterade Audi nya A3 Sportback. Nu är det säljstart och i samband med detta får vi de svenska priserna. Bilen kostar från 277.000 kronor och för den slanten får du en 35 TFSI med 150-hästars bensinmotor och sexväxlad manuell låda. Till en början finns den och två stycken dieslar att välja mellan (30 TDI 116 hästar för 287.000 kronor och 35 TDI 150 hästar för 339.500 kronor), senare under året kommer även mildhybrider, laddhybrider och gasversionen g-tron. Lansering hos återförsäljarna sker i slutet av april. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Fjärde generationen av Audi A3 Sportback är här
Kommer som laddhybrid

Audi presenterar nu den senaste upplagan av modellen A3 Sportback. Det här blir den fjärde generationen och den får bland annat godsaker som progressiv styrning och adaptivt chassi samtidigt som den lovar att leverera sportiga köregenskaper. Inte helt oväntat kommer den att erbjudas som mildhybrid men även som laddhybrid och med gasdrift. I Europa lanseras modellen till en början med tre olika motoralternativ - bensindrivna 35 TFSI med 150 hästar, dieseldrivna 30 TDI med 116 hästar och 35 TDI med 150 hästar. För växlingarna står antingen en sexpetad manuell låda eller en sjustegad S Tronic-låda. Senare under året kommer även fyrhjulsdrivna versioner att presenteras tillsammans med de alternativa drivmedels-versionerna. Försäljningen av bilen drar igång den här månaden och de första bilarna levereras till kunder i början av maj. Några priser har vi dock inte fått än. Allt om nya A3 finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Nya eldrivna Fiat 500 läcker ut
Läcker?

Förra året sa Fiat att nästa generation av Fiat 500 skulle bli helt eldriven. I januari fick vi se en mildhybrid-version av modellen men den tillhör föregående generation. Nu har den nya bilen läckt ut på nätet och så här ser den alltså ut. Utseendet är något uppdaterat och ny front och bak samsas med nya strålkastare och nya baklampor. Insidan ska också ha fått sig en helt ny interiör. Vad som döljer sig under skalet gällande räckvidd och prestanda får vi tyvärr inte reda på just nu. Officiell lansering väntas ske i mitten av året. Tumnagel
47.5°
+
Bobby Green
0

Volvo uppdaterar S90 och V90
Alla versioner går nu att få som mildhybrider

Volvo Cars uppdaterar nu modellerna S90 och V90 med en liten försiktig facelift, nytt ljudsystem från Bowers & Wilkins och nyheten att alla versioner nu går att få som mildhybrider med ett 48-voltssystem. Uppdateringarna utseendemässigt finns både i fronten och baken och det handlar om nya dimljus, ny spoilerdesign och ny nedre del på stötfångaren fram. Volvo pratar även om den helt nya designen på bakljusen men den är det nog bara skarpsynta som lägger märke till. Dessa har i alla fall äntligen fått LED-blinkers vilket nästan känns som en självklarhet i dagsläget. Nya lackalternativ och fälgar erbjuds också. Läs allt om uppdateringarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Seat Leon!
Seat presenterar viktig modell

Leon är Seats bäst säljande modell, deras Golf, och när man släpper en helt ny modell är det så klart viktigt. Seat har ju annars varit Volkswagen-koncernens tråkigaste del och det kändes ett tag till och med som att märket skulle läggas ner, men förra året sålde man rekordmånga bilar (570.000 stycken). Man satsar också framåt, man har lagt ner 1,1 miljard euro på nya Leon. Bilen är designad och kommer även att byggas i Barcelona. Hela floran av motoralternativ kommer. Bensin och diesel så klart, men även gas, mildhybrid och plug-in-hybrid kommer att finnas. Leon tar också steget in i framtiden genom att vara uppkopplat, det blir märkets första helt uppkopplade bil och självklart finns Android Auto och Apple CarPlay. En hatchback och en sporttourer-version kommer, alltså en vanlig och en kombi. Inga priser finns ännu, men bilen kommer under andra kvartalet i år. Tumnagel
40.6°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida