m

Dessa drivlinor kommer nya Nissan Qashqai att få
Räckviddsförlängare och mildhybrid

Senare i år kommer nya Qashqai att ha premiär och inför detta delar Nissan med sig av vad den kommer att få för drivlinor. Förutom en mildhybridversion kommer det här att bli Nissans första modell i Europa med räckviddsförlängaren e-Power. Nya Qashqai kommer alltså inte att erbjudas som laddhybrid utan det är dessa två alternativ som Nissan valt att begåva bilen med. e-Power kombinerar en bensinmotor på 1,5 liter och 160 hästar med en elmotor på 190 hästar. Bensinmotorn ser till att ladda batteriet som sedan skickar sin kraft till elmotorn som är den som driver framhjulen. Enligt Nissan ska bilen accelerera snabbare än sina laddhybrid-rivaler samtidigt som den gör det med ett lägre varvtal på förbränningsmotorn. Precis som i den helt eldrivna modellen Leaf kommer nya Qashqai också att få e-Pedal som ska se till att du i princip endast behöver använda gaspedalen när du är ute och kör, regenereringen ser till att hand om bromseriet. Mildhybrid-versionen är en uppdaterad version av systemet som är utvecklat av Nissan, Renault och Daimler. Den har en bensinmotor på 1,3 liter och i det här utförandet är den parad med ett mildhybridsystem på tolv volt. Kommer gå att få med antingen 140 eller 158 hästar. Den sistnämnda ska man kunna få med fyrhjulsdrift och en ny generation CVT-automatlåda. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0
2020

Kia investerar 70 miljoner euro i sin Europafabrik
För att möta efterfrågan på elektrifierade bilar

Alla stora biltillverkare plöjer ner pengar i elektrifiering av fordon för tillfället. Kia är en av dem och nu får vi reda på att man investerat investerar 70 miljoner euro i sin fabrik i Slovakien för just detta ändamål. Detta är ett steg för att kunna trycka ur sig ännu fler hybrid- och elmodeller. I år har 60 procent av bilarna Kia säljer i Sverige varit laddbara. Samma siffra på hela marknaden är runt 30 procent. Kia har nya mildhybrider, hybrider och plug-in hybrid-varianter på gång och inom kort ska de berätta mer om dessa. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Audi börjar sälja Q5 Sportback och SQ5 Sportback
Kostar från 470.800 respektive 726.000 kronor

Nu drar Audi igång försäljningen av Q5 Sportback och SQ5 Sportback. Det här är alltså den version av Q5 med en sluttande taklinje för lite mer statuspoäng och lite mindre plats. Eller CUV som Audi kallar det - Crossover Utility Vehicle. Priset börjar på 470.800 kronor och den för pengen får man 40 TDI quattro Proline edition. Den har en turbomatad diesel-snurra på 2,0 liter som ger 204 hästar och 400 newtonmeter i vrid. En sjustegad S tronic-låda fördelar kraften till alla fyra hjulen och 0-100 km/h ska gå på 7,6 sekunder. Det finns även en bensinare. Den heter 45 TFSI quattro Proline edition och kostar från 496.900 kronor. Här får du en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 265 hästar och 370 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 6,1 sekunder. Precis som sitt TDI-syskon har denna sjustegad S Tronic-låda, fyrhjulsdrift och ett 12-volts mildhybridsystem. Toppversionen är SQ5 Sportback som drivs av en dieselmaskin på 3,0 liter som ger 341 hästar och 700 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h avklaras på 5,1 sekunder. För denna får du betala från 726.000 kronor. Lansering i Sverige blir under första halvåret 2021. Beställa kan du göra från och med den här veckan. Senare under nästa år släpps även en laddhybrid som kallas för 40 TFSI e. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
29.0°
+
Bobby Green
0

Nya Mercedes-Maybach S-Klass är här
En bil du inte vill köra

I början av september rullade Mercedes ut nya S-Klass. Nu kommer den i det lyxigaste utförandet man kan tänka sig - Maybach. Bilen sticker ut genom att ha lack i två toner, mer krom, annan design på fälgarna och en grill med vertikala ribbor i sig. Den är dessutom hela 29 centimeter längre än en vanlig S-Klass vilket innebär att den mäter 5,47 meter på längden. Busenkel att fickparkera alltså. Allt för att man ska förstå att det här inte är någon vanlig vagn som kommer rullandes. Med den här vill man utmana bilar som Bentley Flying Spur och Rolls-Royce Ghost. Som väntat är det i baksätet man vill hänga i den här bilen. Här dryper det av lyx i överflöd, benutrymme så det räcker och blir över och alla tekniska prylar du kan tänkas behöva. Du kan öppna och stänga dörrarna elektriskt med en knapp eller genom att göra en gest - för att öppna en dörr manuellt är för tjänstefolk. Här bak finns det två stycken fåtöljer att plantera ändan i och dessa är givetvis utrustade med massage, värme och kyla. Sitter man bakom passagerarstolen kan man även fälla sin stol och få en mer liggande position. Då fälls även ett stöd för benen ut från sätet framför, och detta kan ge dig massage av vaderna. Som om inte allt detta vore nog är även dörrsidorna och armstöden uppvärmda för att du inte ska frysa om dina armbågar. Skärmarna på framstolarna mäter 11,6 tum och via dessa kan du styra allt från musik till klimatanläggning. Mellan stolarna finns en skärm till som du kan ta loss och använda som surfplatta. Sist men inte minst finns här ett kylskåp för dina drycker och specialdesignade glas att hälla upp detta i. Under den långa motorhuven finns det antingen en V8:a eller en V12:a. Den förstnämnda versionen heter S580 4Matic och den har den välbeprövade dubbelturbomatade vinkelåttan på 4,0 liter. Den ger här 500 hästar och kan via ett mildhybrid-system bjuda på en extra dos med 25 hästar vid behov. S650 har istället tolv stycken burkar, dubbla turbo och maskinen är på 6,0 liter. Effekten är 625 hästar och drivningen sker på alla fyra hjulen. Längre fram kommer även en laddhybrid-version att erbjudas. Den kombinerar en rak bensinsexa på 3,0 liter med en elmotor och ska ha en sammanlagd effekt på 510 hästar. Lansering sker i mitten av nästa år men något pris har vi inte fått än. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Nissan teasar nya Qashqai
Lanseras nästa vår

Qashqai är en av Nissans absolut bäst säljande modeller. Den lanserades 2007, 2014 kom generation två och i vår lanseras generation tre som man nu har börjat teasa lite. Den här bygger på en ny plattform, har förbättrade köregenskaper, ny teknik och mer utrustning än tidigare. Nya Qashqai kommer att erbjudas med två stycken olika motoralternativ. Den ena är en 1,3-liters turbomatad bensinare med mildhybridsteknik och två olika effekter. Det andra alternativet är hybrid som använder sig av e-Power-systemet. Här kombineras en elmotor, en generator, en växelriktare och en bensinmotor. Men det handlar alltså inte om en laddhybrid utan en vanlig hybrid utan sladd. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Audi uppdaterar SQ5
Har nu dieselmaskin under huven igen

I somras fick Audis mellan-SUV Q5 sig ett lyft. Nu presenteras prestandaversionen SQ5 i samma utförande. Men där tidigare SQ5 innebar bensinsexa är det nu återigen dieselsexa som gäller för Europa. Den är på 3,0 liter och ger 341 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Jämfört med föregångaren har den här fått kolvar i härdat stål istället för aluminium samtidigt som man förbättrat och modifierat insprutningen. Istället för en laddluftkylare i nosen har man monterat en luft/vatten-kylare i V:et mellan cylindrarna. Turbon har även fått ett mindre turbinhjul som snurrar snabbare. Bilen är en mildhybrid och har en kombinerad startmotor och generator med 48-voltsteknik. 0-100 km/h ska gå på 5,1 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Den blandade förbrukningen anges till 0,82 liter per mil och utsläppen till 215 gram per kilometer. Nya SQ5 lanseras under första kvartalet nästa år och den kostar från 687.500 kronor. Beställa ska man kunna göra från och med den här veckan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Land Rover lyfter Discovery
Får uppdaterad ut- och insida

Det är nu fyra år sedan nya Land Rover Discovery lanserades och därmed hög tid för en facelift. Så här ser den alltså ut och som vi kan se matchar den nu storebrodern Range Rover ännu mer än tidigare. Som väntat innebär faceliften förutom lite designuppdateringar även nya motoralternativ och mer teknik under skalet. Utsidan får en ny grill, nya strålkastare, nya stötfångare och uppdaterade bakljus. Insidan får bland annat ett helt nytt infotainmentsystem som liknar det man får i nya Defender. Det består av en pekskärm på 11,4 tum som kan ta emot OTA-uppdateringar. Nytt är också ratten, växelväljaren och hela mittkonsolens design. De som sitter i baksätet ska ha fått bekvämare säten, nya luftutblås och uppdaterade klimatanläggningsknappar. Under huven erbjuds en rad olika motoralternativ. Det finns bland annat en ny turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och en ny rak sexa på 3,0 liter med mildhybridteknik och 360 hästar. Lansering sker någon gång nästa år och priset börjar på 53.900 dollar. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

En rejäl genomgång av nya Mercedes S580
Mildhybrid sprängfylld med teknik

Folk har börjat få recensera nya Mercedes S-Klass som presenterades i början av september och här ser vi när Autogefühl går igenom den nuvarande toppversionen S580. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Nu säljs det fler elektrifierade bilar än dieslar i Europa
Första gången det händer

De senaste siffrorna från analysföretaget Jato Dynamics visar att det hände något mycket speciellt under september månad. För första gången någonsin såldes det då fler elektrifierade bilar än dieslar i Europa. Under månaden såldes 327.800 stycken bilar med någon sorts elmotorhjälp på 27 stycken olika marknader. I den kategorin ingår elbilar, laddhybrider, hybrider som mildhybrider och det var de två sistnämnda som sålde allra bäst och som stod för 53 procent av försäljningen. Bilar med dieselmaskin stod för 24,8 procent av nyregistreringen. För tio år sedan var den siffran istället 50 procent. Som ren elbil sålde Tesla Model 3 bäst med 15.702 stycken exemplar. Renault Zoe hamnar på andra plats med 11.023 stycken bilar och på tredje plats hittar vi nykomlingen Volkswagen ID.3 med 7897 stycken sålda exemplar. Tumnagel
57.3°
+
Bobby Green
0

Jaguar lyfter E-Pace
Kommer nu som laddhybrid

För tre år sedan presenterade Jaguar den kompakta suven E-Pace och nu har det blivit dags för den att få sig en uppdatering så att den bättre matchar det övriga utbudet. Förutom lite nytt utseende här och där är det som vanligt mer teknik som gäller. Framtill hittar vi en ny stötfångare, annan design på grillen och dess nät och nya LED-strålkastare. Baktill finns också nya LED-lampor som inspirerats av de som sitter på den eldrivna modellen I-Pace. Insidan ska nu kännas mer premium än tidigare och här finns bland annat en ny kurvad skärm på 11,4 tum för infotainmentsystemet, en ny växelväljare och en trådlös laddplatta för telefonen. Det sitter även en ny ratt. Motormässigt är en nyhet E-Pace 300 Sport som har en turbomatad fyra med mildhybrid-teknik, 300 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Det erbjuds även en laddhybrid-version som kallas för P300e. Den kombinerar en trecylindrig bensintrea på 1,5 liter som ger 200 hästar med en elmotor som ger 109 hästar. Batteriet är på 15 kWh och på bara el ska man kunna göra upp till 5,5 mil. De första leveranserna ska ske i början av nästa år men hur prislistan ser ut vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Uppdaterade Hyundai i30 blir din från 204.900 kronor
Nu som mildhybrid

Igår drog Hyundai igång försäljningen av uppdaterade i20 som vi fick en skymt av i februari för första gången. Bilen kostar från 204.900 kronor och för de pengarna får du i30 5-dörrars. i30 Kombi kostar från 214.900 kronor och i30 Fastback från 234.900 kronor. Förutom en ny design bjuder bilen bland annat på uppkopplingsmöjligheter och mildhybridteknik. Nytt är också att man för första gången även erbjuder i30 Kombi med N Line-paketet. Läs allt om nyheterna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Jaguar lyfter XF
Får trevligare interiör

Det har blivit dags för en uppdatering av Jaguars modell XF och så här ser den ut. I vanlig ordning är det lite nytt utseende här och där, uppfräschad interiör och nya motoralternativ som står på schemat. Bilen får nya strålkastare, ny stötfångare fram och bak och andra bakljus. Under huven kan man välja mellan två stycken olika fyrcylindriga maskiner - den ena ger 250 hästar och den andra 300. Den förstnämnda har en åttastegad automatlåda som driver bakhjulen, fyrhjulsdrift finns dock som tillval. Den starkare har samma låda men går bara att få med drivning på alla fyra. En del marknader kan även få en turbomatad diesel med mildhybrid-teknik. Insidan får en ny kurvad skärm på 11,4 tum där man sköter infotainmentsystemet. Den kör det senaste operativsystemet Pivi Pro och Apple CarPlay och Android Auto är standard. Instrumentklustret består också av en skärm och denna är på 12,3 tum. Vad uppdaterade XF kostar och när den lanseras är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Jaguar lyfter F-Pace
Första Jaggan som erbjuds som laddhybrid

Hösten 2015 presenterade Jaguar deras allra första SUV F-Pace och nu har det blivit dags för modellen att få sig en facelift. Detta innebär lite uppdaterat utseende här och där samtidigt som man har tryckt in mer teknik i bilen. Det tillkommer även en del nya motoralternativ, däribland en laddhybrid. Insidan får en ny kurvad pekskärm på 11,4 tum och den stödjer både Apple CarPlay och Android Auto. Den här kör Jaguars senaste infotainmentsystem Pivi Pro. På tillvalslistan finns även en 12,3 tum stor skärm för instrumenten framför den nydesignade ratten. Interiören överlag ska ha förbättrats på många punkter. Bland annat ska det här finnas aktiv brusreducering, mjukare materialval och en luft-jonisator som ska göra det trevligare att vistas inne i bilen. Alla sex stycken motoralternativ får en åttastegad automatlåda från ZF och alla driver på alla fyra hjulen. Insteget är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 250 hästar och 365 newtonmeter i vrid. Nästa steg är en sexa på 3,0 liter med mildhybrid-teknik. Den här ger 335 hästar och 480 newtonmeter. Sen finns det även en sexa som ger 395 hästar och 550 newtonmeter. Laddhybriden kallas för P400e och den kombinerar en turbomatad fyra på 2,0 liter med en elmotor. Den sammanlagda effekten anges till 404 hästar och 640 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på omkring fem sekunder och på bara el ska man kunna ta sig 5,3 mil. En SVR-version lär också komma men den presenteras inte nu. Uppdaterade F-Pace börjar skeppas till de första kunderna i december och på prislappen står det från 40.860 pund. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Hyundai Tucson
Ser ganska frän ut

Teaserbilderna vi nyligen fick på nya Hyundai Tucson visade att designen var på väg att ändras radikalt, och det kändes nästan som att det var en konceptbil på gång snarare än en produktionsbil. Men så var det inte, utan det här är the real deal. Man kallar designspråket för Sensuous Sportiness och det är en herrans massa linjer som ska samsas med varandra överallt. Kanske stökigt enligt vissa men det är svårt att göra en SUV snygg, jag tycker ändå att Hyundai har lyckats helt okej här. Speciellt fräsig är fronten i mina ögon, som blir helt mörk när strålkastarna inte är tända eftersom dessa smälter ihop ganska bra med hela grillen. Insidan är inte lika spännande som utsidan men här finns i alla fall ett digitalt instrumentkluster och en pekskärm på 10,25 tum för infotainmentsystemet i mittkonsolen. Bilen kommer att erbjudas med en rad olika motoralternativ och där bland finns både hybrid och en laddhybrid som ska klara fem mil körning på bara el. Några fler detaljer kring den sistnämnda har man tyvärr inte släppt än. På den svenska marknaden kommer nya Tucson att erbjudas med tre stycken olika elektrifierade drivlinor - mildhybrid, hybrid och laddhybrid. Den sistnämnda kombinerar en bensinfyra på 1,6 liter och 265 hästar med en elmotor. Lansering av denna sker någon gång nästa år. Mild- och hybridversionen ska finnas hos återförsäljare i slutet av året. Vad bilen kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Hyundai uppdaterar Kona
Kommer i N Line-version

Hyundai presenterar nu ännu en gång en uppdaterad version av modellen Kona. Förutom lite nytt utseende är det nya att den erbjuds i N Line-version. Ingen riktig N alltså, utan en N Line som innebär lite sportigare detaljer. Bilen har fått nya DRL-ljus, en ny nedre del på stötfångaren, svart grill, nya bakljus och nya strålkastare. N Line får fräsigare kjolpaket runt om, större fälgar och tre extra små luftintag i nosen. Under huven har bland annat den starkaste T-GDI Smartstream-motorn uppdateras. Den turbomatade fyran är på 1,6 liter, ger 200 hästar och kopplas till en sjustegad dubbelkopplingslåda. Den här kan man få med drivning på endast framhjulen eller alla fyra. Det finns även fler bensin- och dieselmotorer och mildhybrider att välja mellan. En hybrid erbjuds också och den kombinerar en bensinfyra på 1,6 liter med en elmotor som får sin kraft från ett batteripack på 1,56 kWh. Effekten är 140 hästar och paketet kopplas till en sexstegad dubbelkopplingslåda som driver framhjulen. Insidan har ett digitalt instrumentkluster på 10,25 tum och man kan få samma storlek på infotainmentskärmen på mittkonsolen. Annars är det nya färger, nya materialval och stämningsljus som är nyheterna här. De första exemplaren av uppdateringen ska komma till återförsäljare i slutet av året. Några priser har vi tyvärr inte än. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Passat får leva vidare!
Det tackar nog svenskarna för

I kombilandet Sverige kan det verka märkligt att Volkswagen ens har funderat på om man ska låta Passat leva vidare, men alla är inte lika kombivänliga som vi svenskar. Och om du jämför sedanversionen av Passat med den mycket snyggare Arteon så är frågeställningen betydligt rimligare. När man dessutom kollar in helt eldrivna ID. Vizzion och ID. Space Vizzion så blir det återigen rimligt att undra om Passat ska få leva vidare. Men nu är det bestämt, Passat kommer att komma i en ny version 2023 som kommer att bygga på en ny version av MQB-plattformen som även Skoda Superb kommer att byggas på. Det ryktas om mildhybrider, pluginhybrider och helt eldrivna versioner. Eftersom Arteon finns så har Volkswagen bestämt sig för att fokusera på utrymmen och praktikalitet, något som vi svenskar nog kommer att gilla. Men förvänta dig inte en revolution. Senaste generationen av Golf är en riktigt tråkig uppdatering när allt fokus ligger på ID.3 och det lär bli samma sak här, även om vi ju kan hoppas på annat. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Mazdas elbil kommer även som mildhybrid
MX-30 lanseras med bensinmotor innan elversionen

I höst sker en försenad lansering av Mazdas elbil MX-30 i Japan. Men nu får vi reda på att det inte alls är en eldriven version som är först ut, utan en mildhybrid med bensinmotor. Den kallar man för MX-30 e-Skyactiv-G. Bilen har en fyra på 2,0 liter som får hjälp av en startmotor/generator som lagrar energi i ett 24-voltsbatteri. Om denna version kommer att lanseras på andra marknader än i Japan återstår att se. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Audi SQ7 och SQ8 har nu 500 hästar stark bensin-V8:a
Dieseln ersätts

2016 presenterade Audi SQ7 som var en prestandaversion av suven med kraftig diesel-V8:a på 435 hästar och hela 900 newtonmeter. För ett år sedan rullade man ut SQ8 som hade samma recept. Nu ersätter man dock oljebrännaren med en bensinmotor istället. Det handlar fortfarande om en V8:a och effekten här är istället 500 hästar. Maskinen är på 4,0 liter och har dubbla turbo. Vridet ligger på 770 newtonmeter. 0-100 km/h tar 4,1 sekunder för båda bilarna vilket är en förbättring med 0,7 jämfört med föregångaren. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Dieselmaskinen var en mildhybrid men det är inte den nya bensinaren. Dock har den bränslebesparande funktioner som exempelvis cylinderdeaktivering som släcker halva cylinderbanken vid låg belastning. Fyrhjulsstyrning är numera standard, precis som luftfjädring, fyrhjulsdrift och åttastegad automatlåda. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Det här är uppdaterade Maserati Ghibli
Nu som mildhybrid

Maserati drar nu täcket av uppdaterade Ghibli som de hajpat så mycket om det senaste. Och inte nog med att utseendet knappt har förändrats, allt snack om elektrifiering resulterade inte i en laddhybrid eller ens en vanlig hybrid, utan bara en fjuttig mildhybrid. Designmässigt har bilen en ny grill och uppdaterade strålkastare. Sen finns det även lite nya blåa detaljer för som ni vet måste alla elektrifierade fordon ha sådant på sig, annars räknas det inte. Under huven sitter en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 330 hästar och har 450 newtonmeter i vrid. Den i sin tur får sällskap av ett 48-voltssystem som alltså är det som gör den till en mildhybrid. 0-100 km/h ska gå på 5,7 sekunder och toppfarten anges till 255 km/h. Jämfört med Ghibli Diesel väger den här 80 kilo mindre. Den blandade förbrukningen anges till mellan 0,85-0,96 liter per mil. Maseratis första helt eldrivna modell blir nya GranTurismo och GranCabrio som ska dyka upp någon gång nästa år. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Maserati ersätter Ferrari-V8:an med V6:a
Och Ghibli får turbofyra

Maserati har i många år använt sig av V8-motorer från Ferrari men nu är det slut med det. När den nya sportbilen MC20 lanseras i september kommer den istället att ha en V6:a under skalet. Och förutom denna nya maskin är även en turbomatad fyra på väg. V6:an är på 3,0 liter och har dubbla turbo. Det ryktas om att effekten kommer att ligga runt 550 hästar. Den här kommer man att använda i fyra stycken framtida modeller och den kommer att bli elektrifierad på något vis - troligtvis handlar det om mildhybrid-teknik. Motorn får något man kallar för "turbulent jet ignition" som ska göra den effektivare och minska utsläppen. Den turbomatade fyran som är på 2,0 liter kommer att hamna i nästa version av modellen Ghibli som presenteras den 15 juli. Det här är en version av den maskin som redan sitter i Alfa Romeo Giulia och Stelvio och Jeep Cherokee och Wrangler. I Ghibli erbjuds den med mildhybrid-teknik. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Skoda visar upp nya Octavia Scout
Ut på tur, aldrig sur!

I november förra året rullade Skoda ut nya Octavia. I mars presenterades bilen i RS-utförande och nu är det dags för det man kallar för Scout. Den här versionen bjuder på lite högre markfrigång, fyrhjulsdrift, plast runt hjulhusen, hasplåtar och är tänkt för körning där det är lite terräng. Även om det som vanligt är på asfalten i en trång bilkö vi kommer att få se den. Som tillval finns faktiskt framhjulsdrift för den som bara vill ha looken och inte funktionen bilen annars bjuder på. Under huven sitter en ny turbomatad dieselmaskin på 2,0 liter som ger 200 hästar och 400 newtonmeter i vrid. På dragkroken får man hänga upp till två ton. Sen finns det en effektsvagare diesel på 115 hästar, en bensinare på 1,5 liter med 150 hästar och en e-TEC-version som har mildhybrid-teknik. Vidare erbjuds en diesel på 150 hästar och ytterligare en bensinare på 190 hästar. Modellversionen har premiär nästa månad, men vad den kommer att kosta vet vi tyvärr inte just nu. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Alpina presenterar B5 och D5 S
Förfinade versioner av nya BMW 5-serie

För knappt två veckor sedan rullade BMW ut nya 5-serien och nu presenterar Alpina sina versioner av modellen. Här erbjuds B5 och D5 S och gemensamt för båda är som vanligt uppdaterat utseende, vassare maskineri och ännu mer förfinad insida. Under huven på B5 sitter en dubbelturbomatad V8:a på 4,4 liter som ger 630 hästar och 800 newtonmeter i vrid. Det sistnämnda finns tillgängligt redan från 2000 varv. 0-100 km/h ska gå på 3,4 sekunder för sedanen, 3,6 för kombin. Toppfarten anges till 330 respektive 322 km/h. D5 S som går på diesel får istället en dubbelturbomatad rak sexa på 3,0 liter med mildhybrid-teknik. Här är effekten 352 hästar och vridet som är 730 newtonmeter finns där från 1750 varv. 0-100 km/h ska gå på 4,4 sekunder för sedanen, 4,6 för kombin. Toppfarten ligger här istället på 286 respektive 283 km/h. Oavsett vilken du är sugen på så går de att beställa nu och de första kunderna ska få sina bilar i oktober. Priserna har inte släppts ännu. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida