Quantcast
m

Stängda krogar i Stockholm får öppna igen
Uppges ha vidtagit åtgärder mot trängsel

De fem krogar i Stockholm som i helgen fick stänga ner på grund av att Miljöförvaltningen ansåg att de var en smittorisk har nu fått öppna upp igen skriver Aftonbladet. Det var i helgen de fem krogarna Carmen, Charles Dickens, The Central Bar på Folkungagatan, International Bar och Raw Sushi & Bowl tvingades stänga ner efter att Miljöförvaltningen anmält dem till Smittskydd Stockholm. Nu uppges dock samtliga av de fem krogarna ha vidtagit tillräckliga åtgärder för att det åter ska få öppna upp. Åtgärderna som genomförts handlar bland annat om att ta bort ytterligare sittplatser i lokalerna samt i vissa fall sätta upp plexiglas mellan borden. Samtidigt uppges krogen Crocs inn i Södertälje ha fått stänga ner efter det att det kommit in rapporter till Region Stockholms smittskyddsläkare om stående servering och trängsel. Tumnagel
28.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fem Stockholms-krogar fick stänga ner i helgen
Ansågs utgöra en smittofara

Efter helgens så kallade coronainspektioner i Stockholm anmäldes sju stycken krogar till Smittskydd Stockholm och fem av dessa har nu fått stänga ner. Det var miljöförvaltningen som stod för helgens inspektioner och anmälningar till smittskyddsenheten. De fem krogarna som tvingades stänga ned var Carmen, Charles Dickens, The Central Bar på Folkungagatan, International Bar och Raw Sushi & Bowl. Fyra av de fem krogarna ligger på Södermalm och kan väl beskrivas som någorlunda klassiska vattenhål. För att krogarna ska få återuppta sin verksamhet krävs att dessa åtgärdar de brister som Miljöförvaltningen anser finns på krogarna. Därefter kan de begära att bli inspekterade igen. De kan även överklaga ärendet till Förvaltningsrätten om de tror att det är en smidigare väg att gå för att åter få öppna upp sina verksamheter igen. Tumnagel
74.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nästa vecka införs miljözon klass 2 i Stockholm
Äldre bensin- och dieselbilar förbjuds på Hornsgatan

Den 15 januari, på onsdag nästa vecka, införs miljözon klass 2 på Hornsgatan i centrala Stockholm. Det innebär att endast personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar som minst uppfyller kraven för utsläppsklass Euro 5 får köra där. Äldre bensin- och dieselbilar förbjuds alltså för att luftkvaliteten ska förbättras och för att få ned nivåerna av kvävedioxid (NO2). Dock kan den nya zonen ge ett motsatt resultat. Stockholms stads miljöförvaltning har sammanställt mätningar från förra året och dessa visar att NO2-nivåerna redan har sjunkit mycket snabbare och kraftigare än vad både miljöförvaltningen och trafikkontoret tidigare förutspått. En fullständig rapport kring detta släpps under våren. Gunnar Söderholm som tidigare varit miljöchef i Stockholm säger till Sveriges Radio P4 Stockholm att miljözoner istället kan göra att människor väljer bensinbilar i stället för dieselbilar vilket enligt Gunnar skulle ge en negativ klimateffekt med en större klimatpåverkan. Tumnagel
34.6°
+
Bobby Green
0
2019

Trafikdirektör kritisterade miljözoner – fick sparken
Granskning försökte tystas av Daniel Helldén

Den 19 december stod det klart att trafikdirektören Jonas Eliasson fått sparken från sitt jobb. Nu får vi reda på varför. En kritisk granskning av de nya miljözonerna för bilar publicerades av Trafikkontoret och miljöförvaltningen i Stockholm, något som trafikborgarrådet Daniel Helldén försökte tysta ned så mycket det bara gick då han är en av de drivande parterna bakom zonerna. Daniel ska även ha försökt att påverka rapporten på olika sätt. Jonas vägrade att vika sig, och fick därför kicken. Uppgifterna kommer från Dagens Industri. Tumnagel
-11.1°
+
Bobby Green
0