m

Razer vill förse alla i Singapore med munskydd
Planerar att tillverka 10 miljoner munskydd i månaden

Datortillverkaren och speltillbehörs-företaget Razer fortsätter sin ambitiösa satsning på att förse alla i Singapore med munskydd. Företaget, som har huvudkontor i både USA och Singapore, inledde en satsning på att förse befolkningen i Singapore med munskydd redan förra månaden men nu uppger man att man ska öka produktionen av dessa. Initialt hade Razer tänkt att ge bort 1 miljon munskydd men detta höjdes sedan till 5 miljoner, tillräckligt för att förse alla vuxna i Singapore med varsitt munskydd. Detta räcker som bekant inte särskilt långt då munskydd måste bytas med jämna mellanrum. Därför ökar nu Razer produktionen av munskydd och siktar på att kunna producera 10 miljoner munskydd i månaden som kommer att delas ut gratis till Singapores befolkning genom varuautomater som Razer har ställt ut här och där. För att hämta ut Razers munskydd krävs det dock att man laddar ner Razers app, något som mött en del kritik. I sociala medier har Razers bland annat kritiserats för att använda gratis munskydd för att locka in fler användare till Razers betalplattform Razer Pay. I ett Facebook-inlägg förklarar Razers vd Min-Liang Tan varför gjort så vilket ni kan läsa nedan. Här nedan hittas även ett videoklipp från Razers munskydds-fabrik. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Lyssna och titta på THX nya trailer för Deep Note
På med hörlurarna!

THX har tagit fram en ny trailer för sin ljudcertifiering, en trailer som brukar visas på THX-certifierade biografer innan filmen man ska kolla på drar igång. THX kallar det hela för Deep Note och i trailern demonstrerar man 7.1-ljud och lite andra tricks som används för att höja ljudupplevelsen på THX-certifierade biografer. THX vd Min-Liang Tan säger: "We are thrilled to release the new THX Deep Note trailer to entertainment lovers around the world. As a nod of appreciation for THX fans and as a bridge to new fans, we’re offering this trailer in THX Spatial Audio with incredible pre-rendered immersive sound. We engaged brilliant and imaginative people to create a remarkable audio-video experience for broad appeal, that looks and sounds the best it can and can be enjoyed where and when people want it - in the theater, in your home, or on the go from any mobile devices." YouTube-versionen av Deep Note som hittas ovan ska vara specialframtagen för att lyssna på i hörlurar men sitter du framför ett 7.1-högtalarsystem så kanske det funkar lika bra. Tumnagel
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Razer börjar konkurrera med Valve med egen spelbutik
Razer Game Store

Speltillbehörsmakarna Razer har dragit igång en ny spelbutik vid namn Razer Game Store. I butiken hittar du en rad olika spel från diverse Razer-partners, som Rockstar, Ubisoft och Bethesda, och köper du ett spel så får du en kod du kan lösa in på antingen Steam eller UPlay. USP:en med Razer spelbutik är att du får Razers egna valuta zSilver när du köper spel via spelbutiken och denna digitala valuta kan du spendera på diverse fysiska Razerprodukter. I ett pressmeddelande om tjänsten skriver Razer-chefen Min-Liang Tan detta: “As gamers, we know the importance of a good deal and the Razer Game Store delivers that to everyone. We have been delighting gamers with our high-performing peripherals, laptops and software, and we’re now also able to provide the content itself that fuels their passion.” Länk till spelbutiken har ni här nere till vänster. Tumnagel
18.9°
+
André Stray
0
2017

Razer-VD förklarar varför hörlursuttag slopades i Phone
Mer batteri och bättre prestanda

Sedan Razer Phone lanserades har Razer fått en del kritik från telefonens användare. Mer specifikt att telefonen saknar hörlursuttag. Nu har Razer-chefen Min-Liang Tan svarat på kritiken på Facebook och skriver att avsaknaden av hörlursuttaget tillät telefonmakarna att göra telefonen lite vassare. Mer specifikt skriver Tan att tack vare att de skippade utgången så kunde batterikapaciteten öka med 500mAh och värmefördelningen kunde förbättras, vilket resulterar i att du kan spela på telefonen längre utan att processorn klockas ner. Hela Min-Liang Tans meddelande hittar ni här nere. Tumnagel
39.8°
+
André Stray
0

Razer vill bygga världens bästa linux-laptop
Vill ha linux-entusiasters hjälp till det

Datortillverkaren Razer har länge varit kända för sina speldatorer och man säger att man nu även att Razer Blade är "standard"-valet för många kodare. Dock så har Razer fram tills nu fokuserat på stöd för Windows men säger att man nu även vill ge sig in på att ta fram bra linux-alternativ på laptop-sidan. Företagets VD och grundare Min-Liang Tan efterlyser nu därför hjälp med vad linux-världen kräver för att Razer Blade ska bli världens bästa laptop för linux. Förslag och idéer till hur Razer ska kunna tillfredsställas linux-användare diskuteras i Razers nyöppnade forum "Linux Corner" som hittas på länken nedan. Tumnagel
58.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Razer erbjuder 25 000 dollar för stulna Valerie-prototyper
Gänget vill ha tillbaka sina datamaskiner

Razer visade under CES-mässan upp nya prototypdatorn Project Valerie som är en variant av Blade Pro med GTX 1080 samt tre stycken 4K-skärmar som vecklas ut. Det var en ypperligt flådig dator och det verkar som att någon var lite extra sugen på dessa då två enheter stals från Razers pressrum i samband med mässan. Razer-chefen Min-Liang Tan vände sig till Facebook och sa att han inte alls var så glad över situationen och nu har företaget gett ett uttalande till Polygon där de säger att de kommer ge upp till 25 000 dollar för information som leder till att datorerna hittas och skurkarna åker fast. This note is to confirm that two Razer Project Valerie laptop prototypes were stolen from the Razer booth at CES. The product was taken from the Razer press room at approximately 4 p.m. on Sunday, January 8, 2017. A $25,000 reward is being offered for original information leading to the identification, arrest and conviction of a criminal suspect. Razer, in its sole discretion, will decide who is entitled to a reward and in what amount. Tumnagel
44.1°
+
André Stray
0

Prototyper från Razer stulna efter CES
Chefen är inte jättenöjd

Razer visade upp två stycken prototyper under CES; Project Valerie och Project Ariana. Razer-chefen Min-Liang Tan meddelar via sin Facebooksida att två stycken prototyper har försvunnit under mässans gång och Tan är inte precis glad över detta faktum och kallar hela situationen för fusk och utesluter inte industrispionage: We treat theft/larceny, and if relevant to this case, industrial espionage, very seriously – it is cheating, and cheating doesn’t sit well with us. Penalties for such crimes are grievous and anyone who would do this clearly isn’t very smart. Mer specifikt vilka enheter som stals är för tillfället okänt, men troligtvis handlade det om den treskärmade besten Valerie. Hela Tans Facebookinlägg hittar ni här nere. Tumnagel
15.0°
+
André Stray
0

CES 2017 Razer visar bärbar konceptdator med tre skärmar
Det här är riktigt galet

Gillar du att vara bärbar men saknar känslan av att kunna jobba med flera skärmar? Razer har lösningen. En bärbar dator med tre skärmar. Låter det galet? Det är det, men också endast ett koncept än så länge. Projekt Valerie, som Razer kallar datorn, är baserad på Razer Blade Pro och är utrustad med så väl mekaniskt tangentbord som tre 17,3 tum stora skärmar. De två extra skärmarna fälls ut från den ordinarie mittenskärmen. Upplösningen på vardera skärm är 4K vilket innebär att datorn totalt erbjuder en upplevelse i 12K. Grafikkortet består av ett GTX 1080 och datorn har även stöd för G-sync. Så här säger Razers delgrundare Min-Liang Tan om konceptdatorn. “The complexities of a traditional multi-monitor setup are a thing of the past with Project Valerie. Equally important, the power of a desktop computer and graphics capabilities of three top-end monitors are included in the system. There is no shortcoming in the way of performance in the face of its amazing portability and features.” Om datorn faktiskt någonsin kommer att släppas är oklart. Men konceptet är onekligt rätt häftigt. Visst, datorn är nästan fyra centimeter tjock och väger 5,5 kilo. Men ändå. Den tar ändå mindre plats på skrivbordet än en stationär dator. Tumnagel
54.9°
+
Emmy Zettergren
0
2016

Razer donerar intäkterna från That Dragon Cancer till forskning
Spelet släpptes i går

Spelet "That Dragon, Cancer" släpptes i går via Steam och till Ouya och lär bli ett av de tyngsta spelen som kan spelas i år. Och då pratar vi emotionellt. Spelet handlar om en fyraåring som slåss mot cancer och bara själva trailern får det att stocka sig i halsen. Nu meddelar Razer via CEO Min-Liang Tan att alla intäkter som kommer in för spelet via Ouya kommer att doneras till cancerforskning och välgörenhet. “When we first acquired Ouya, it was with the vision of bringing Android gaming to the living room. By doing that, we now have the opportunity to give back to the community in a big way, by bringing this game to the public and by making sure all our proceeds go right back into the fight against cancer.” Tumnagel
47.7°
+
Emmy Zettergren
0
2015

Razer börjar samarbeta med Lenovo
Prototyp visades upp på Dreamhack

Razer har lanserat ett par möss, tangentbord samt några andra speltillbehör och har nosat lite på laptopmarknaden med sin Blade. Nu verkar företaget vilja satsa lite hårdare på datorer genom att börja samarbeta med Lenovo för att leverera lite flådig pc-hårdvara. Razer och Lenovo avslöjade sitt samarbete under Dreamhack som hölls i helgen och passade då på att visa upp den första prototypen i den gemensamma gamingfokuserade Y-serien. I ett pressmeddelande skriver Razer-chefen Min-Liang Tan detta: This agreement opens opportunities to advance the gaming lifestyle through world-class product in unprecedented ways. Lenovo is the world’s #1 PC maker. Razer is the world’s #1 gaming lifestyle brand. Together we have the passion, insight and operational capabilities to delight and empower the PC gaming community worldwide. När företagen kommer göra denna datorserie tillgänglig för allmänheten är för tillfället okänt, men några enheter från Y-serien kommer att visas upp på CES-mässan i Las Vegas som drar igång i januari och då kommer vi få reda på mer om enheterna. Tumnagel
35.7°
+
André Stray
0

Razer kommer betala OUYA:s skuld till spelutvecklare
Som OUYA lovat betala ut

När OUYA:s Kickstartades så lovade OUYA praktiskt taget guld och gröna skogar till utvecklare som tog fram spel till Androidkonsolen. 1 miljon dollar lovade OUYA att spelutvecklarna skulle dela på, vilket gjorde att OUYA snabbt fick ett värdigt spelbibliotek som för tillfället ligger på drygt 1 500 titlar. Under gårdagen berättade Razer att företaget har köpt upp OUYA och berättade om de framtida planerna. Sedan kom frågan upp om hur det ligger till med pengarna som skulle betalas ut till utvecklarna då OUYA endast 380 000 dollar av den 1 miljon stora klumpsumman och nu har Razer-chefen Min-Liang Tan berättat att Razer kommer betala ut pengarna som OUYA lovat bort. What we want to do is make sure we support indie developers. Razer will be backing the new Ouya publishing arm. So we are going to try and make good on this fund and give these developers an option. Free The Games, som dealen mellan utvecklare och OUYA kallas, handlade om att OUYA ville ha exklusiva titlar till sin konsol och om spelen som utvecklas nådde vissa mål så skulle utvecklarna få en del av denna 1 miljon dollar stora kaka. Anledningen till att endast 380 000 dollar betalades ut var för att utvecklarnas spel helt enkelt inte nådde upp till målen. I och med upphandlingen av Razer kommer det skrivas en ny deal mellan utvecklarna och Razer. Den nya dealen kräver fortfarande att utvecklarnas spel behöver nå vissa milstolpar när det kommer till försäljningen, men kravet om OUYA-exklusivitet har slopats, vilket betyder att utvecklarna kan släppa sina spel på vilka plattformar som helst och fortfarande kunna lägga vantarna på pengarna som OUYA lovade dem. The financial terms remain largely the same. This was a marketing campaign for Ouya to bring games to the Ouya platform exclusively. We donx27t want exclusives for any platform. What we will ask for is that whatever sums we invest in a game, we would like that same amount to be given away on Cortex. Ovan ser ni en video där Julie Uhrman snackar om Free the Games-programmet. Tumnagel
51.7°
+
André Stray
0

Razer berättar mer om det tysta uppköpet av OUYA
Och OYUA:s grundare Julie Uhrman lämnar företaget

För drygt en månad sen blev det känt via en bank att Razer hade köpt upp OUYA och roffat åt sig mjukvaran samt ett gäng anställda. Den utdaterade konsolen och den urusla handkontrollen ville Razer inte ha. Varken OUYA eller Razer har nämnt någonting om upphandlingen, men nu har Polygon tagit ett snack med Razers chef Min-Liang Tan för att se vad det egentligen är frågan om. Och det handlar om Android TV och den fortsatta satsningen på Razer Forge TV. I intervjun berättar Tan att det som var attraktivt hos OUYA var de 1 500 spel som för tillfället ligger på OUYA:s egna butik och som nu går att hitta på Forge TV, men planen är att låta andra Android TV-enheter komma åt dessa spel också via Google Play Store samt Razers egna spelbutik Cortex. I och med upphandlingen fick som sagt ett gäng OUYA-anställda följa med till Razer. Och OUYA-chefen Julie Uhrman kommer inte att följa med till Razer: .@Razer Canx27t wait to see what you do. Take care of my incredible team and community...I know you will.— Julie Uhrman (@juhrman) July 27, 2015 Tumnagel
36.1°
+
André Stray
0
2014

Razer har problem att få igång Project Christine
OEM:er är inte så heta på idén

I januari så tillkännagav Razer Project Christine, en modulär PC-dator som designats för att lätt kunna uppgraderas. Än har ingen riktig produkt dykt upp men det kom nyligen information om varför. Razers VD, Min-Liang Tan, säger själv följande angående Christine: "The challenge is that itx27s not something wex27d like to undertake alone. Wex27ve had conversations with OEMs. Itx27s not entirely promising right now because OEMs are excited about pushing products and not really innovating on that front." Tan är dock hoppfull om att Razer snart kan tillkännage partnerskap med två eller tre OEM:er mot slutet av det här året. Man kan ändå förstå OEM:ernas ovilja att ta sig an projektet då det verkar kräva ganska komplex och dyr hårdvara som endast lönar sig i högpresterande system. Tan vill dock att den modulära designen ska finnas tillgänglig i ett bredare prisspektrum, något som kanske inte är möjligt. Razer vill också introducera en abonnemangsmodell för moduler till Christine, något som kanske kan lösa problemet där lite äldre hårdvara inte längre används när man uppgraderar. Tumnagel
30.5°
+
Samuel Paulsson
0

Razer visar Project Christine
En modulär PC-dator för datorspelare

Razer är väl kanske mest kända för att tillverka datortillbehör men har nu släppt något som de arbetat på i två år, en tyst PC som är enkelt att modifiera och som säkerligen kommer tilltala datorspelare som vill bygga sina egna maskiner men inte riktigt vet hur man gör. Företaget kallar sin skapelse för Christine och har visat upp det modulära projektet nu under CES 2014. Målet med det hela enligt Razers VD, Min-Liang Tan, är att bara släppa produkten och se om de gillar den. Razer brukar gilla att testa sina idéer på sina kunder men saker som Kickstarter passar inte företaget. De bygger istället häftiga prylar som företaget tror ska passa och visar upp dem för media. 2012 hade Razer en ganska kraftfull tablet som även fungerade att spela på kallad Fiona, ett koncept som många gillade och som senare blev Razor Edge. Project Christine är i stort sett ett monteringsrack där spelare kan montera olika moduler, inklusive processor, grafikkort, minne och annat. Modulerna har inbyggd vattenkylning och kräver inga kablar för att anslutas. Det kan till och med bli så att moduler kan säljas av tredjepart men det är ingenting man har planerat i nuläget. Får Christene bra respons från datorspelare så kan företaget komma att släppa produkten på marknaden men det finns i nuläget ingen tidsplan för när det kan ske. Tumnagel
74.0°
+
Samuel Paulsson
0

Razer släpper smart armband
Säg hej till Razer Nabu

Det har dykt upp en hel del smarta armband det senaste året och det är en trend som sannolikt kommer fortsätta om man ser på alla som presenteras på den pågående CES-mässan. Ett företag som också hoppar på detta tåg är Razer som nyligen presenterade sitt egna smarta armband, Nabu. Enligt Razer själva är detta världens första handledsburna enhet som har kapacitet för meddelanden, Life Tracking, social uppkoppling från band till band och spelifiering. Razer Nabu kan ta emot meddelanden direkt från smarta telefoner och registrera utvald personlig information. Den använder sig även av en öppen plattform som kan användas tillsammans med applikationer från tredjepartsuvecklare som då kan skapa egen mjukvara. Min-Liang Tan, som är Razers medgrundare, VD och kreativa chef, hade detta att säga om Nabu: Smarta klockor är i sin nuvarande form för otympliga och motionsenheter är lätta att glömma när det inledande intresset försvunnit, men det problemet har vi löst nu. Razer Nabu är en revolutionerande ny plattform som överbryggar luckan mellan så kallade smarta klockor och träningsarmband. Den ger dig bara den information du behöver, samlar in de data du vill ha och fördjupar dina sociala kontakter. Det mest spännande är att utvecklarna kan använda vår öppna plattform tillsammans med data som har samlats in med Nabu och skapa otroliga upplevelser åt människor via mobila appar och skrivbordsappar – både sociala och andra typer av appar. Armbandet kan paras ihop med både iOS- och Android-enheter via en tillhörande app som man kan använda för inställning av bandet, profil-ID, mottagna meddelanden, frivilliga data, synkronisering av appar samt en hel del annat. Någon gång mot slutet av årets första kvartalet planerar Razer att släppa Nabu till folket till ett ännu okänt pris. Tumnagel
44.6°
+
Frode Wikesjö
0
2012

Razers Project Fiona får specifikationer
Core i5 eller i7 med Windows 8

Utvecklingen av Razers "Project Fiona" ser ut att rulla på och företagets VD, Min-Liang Tan, har lagt upp specifikationer som satts ihop efter feedback från Facebook communityn. Razer har till och med använt Facebook-sidan för att mäta intresset för spel-tableten. Project Fiona kommer basera sig på en x86-plattform och ska använda Windows 8 som operativsystem. Den optimeras för spel genom att ha en spelkontroller med knappar på båda sidorna. Enligt Razer kommer paddan att ha följande specifikationer: CPU: Intel Core i5 eller Core i7 GPU: Mid-range dedikerad GPU, som ska räcka att driva 720p upplösning. Ingenting är sagt om märket. Storlek/vikt: "Omkring dubbla vikten och tjockleken av Apples iPad" Löstagbara kontrollers Pris: Någonstans omkring 1299-1499 dollar Tumnagel
34.7°
+
Samuel Paulsson
0