m

Det ser inte lovande ut för kombin
Volvo gör superresultat - men V-modellerna säljer dåligt

Det har varit suv-fest de senaste åren och eftersom det är det segment som säljer bäst så blir de allra flesta nya elbilar i det formatet. Och varje gång vi skriver om en ny suv så finns det ett gäng bland kommentarerna som skriker att tillverkarna ska satsa på kombis, för det är ju det "som alla vill ha". Tydligen inte, i alla fall inte stora kombins, för V90 säljer sämst i Volvos utbud. När Volvo nu har släppt rapporten för första halvåret 2021 så ökar alla modeller i försäljning utom V60 (-0,2%) och V90 (-5,6%). Nu är dessa siffror jämförda med första halvåret 2020 då pandemin kickade in med full kraft, så i andel av Volvos försäljning ser det ännu värre ut. Backar vi bara till 2018 så stod V-modellerna för en rejäl del av försäljningen, men nu för tiden är det XC-modellerna som stor för den stora delen. V-modellerna säljer nu för tiden även sämre än S-modellerna. Anledningen till det är så klart att USA och Kina har ökat för Volvo och där är det SUV som gäller, i USA har Volvo till och med slutat sälja V90. Men även här i Sverige är det segt för kombin. Visst säljer V60 bäst med drygt 10.000 sålda bilar och tillsammans med V90 blir det drygt 14.000 bilar. Vi räknar med S-bilarna här eftersom de är så få i Sverige. Men räknar vi ihop XC-modellerna så landar vi på drygt 17.000 bilar och inte ens här vinner alltså kombin. Tittar vi på Volvos resultat för halvåret så landar det på en vinst på 13 miljarder vilket är rekord. 25 procent av bilarna man sålde var Recharge-modeller och alltså laddbara. I Europa var siffran 41 procent. Tumnagel
29.3°
+
Roger Åberg
0

Många av dagens klockor kommer inte att fixa Wear OS 3
Google har släppt lite mer information om kommande operativsystem

Det kommande året kommer Google att rulla ut en ny version av sitt operativsystem till smarta klockor. Nu har Google snackat lite mer om den kommande versionen vilken officiellt kommer att gå under namnet "Wear OS 3". I ett blogginlägg skriver Google lite om vilka nuvarande Wear OS-klockor som även kommer att ha möjlighet att köra Wear OS 3. Det rör sig om en väldigt kort lista modeller och det ser ut som om alla smarta klockor som rullar på Snapdragon Wear 3100-plattformen inte kommer att kunna ta del av Wear OS 3. Google uppger dock att man fortsatt kommer att stödja den nuvarande versionen av Wear OS. Det innebär med andra ord att klockor som idag kör Wear OS inte kommer att bli obrukbara bara för att Google släpper en ny version av operativsystemet. Funderar man på att köpa en ny smartklocka så ska man dock kanske undvika att köpa en klocka som rullar på Snapdragon Wear 3100 om man framöver vill köra Wear OS 3. Bland de klockor som finns idag som Google säger kommer att kunna ta del av Wear OS 3 finns Mobvois TicWatch Pro 3 GPS, TicWatch Pro 3 Cellular/LTE, TicWatch E3 samt Fossils kommande smarta klockor, klockor som alla kör Snapdragon Wear 4100. Klockorna ovan kommer att få Wear OS någon gång under det kommande året men Google kommer inte att släppa Wear OS brett innan någon gång i mitten av 2022. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Corning utvecklar Gorilla Glass till mobilkameror
Repfritt glas som släpper in mycket ljus

Corning, företaget som främst är känt för sitt skyddsglas Gorilla Glass till mobilskärmar, har nu utvecklat ett nytt glas avsett för att skydda linser i mobilkameror. Corning har döpt sina nya mobilkamera-glas till Gorilla Glass with DX och Gorilla Glass with DX+. Glasen baseras på en variant som Corning tidigare utvecklat för att skydda skärmen på smarta klockor. Glaset har dock vidareutvecklats för att ha möjlighet att släppa in så mycket ljus som möjligt, något som givetvis att föredra när det är kameror som kommer att sitta bakom de nya glas-varianterna. Jaymin Amin som är chef för Cornings Gorilla Glass-division säger om de båda DX-glasen: "We’ve engineered the ideal solution for camera lens covers. By capturing 98% of light for the camera lens, our glass composites augment the full capability of the camera design and help create high-quality images and videos. Our Gorilla Glass DX products offer the industry’s best combination of optical performance and protection for the ultimate consumer experience." Samsung kommer att bli den första tillverkaren som kommer att börja använda Gorilla Glass DX för att skydda kamerorna på sina mobiler. När så kommer att ske eller vilka modeller det då kommer att handla om finns det än så länge ingen information om. I videoklippet ovan kan ni kolla in lite mer om Cornings senaste skyddsglas-variant. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elbilar är miljövänligare än fossildrivna bilar
66–69 procent bättre under sin livstid

Något man ibland kan höra från vissa är att elbilar släpper ut mer eller lika mycket växthusgaser totalt än en fossildriven bil, beroende på om bilen drivs med förnybar energi eller inte. En ny studie menar nu att detta inte stämmer. Detta ska gälla oavsett om bilen exempelvis körs och laddas i Europa, som har relativt stor andel förnybar energi, eller Indien som främst förlitar sig på kolkraft. Enligt studien ska utsläppen för en elbil i Europa jämfört med en fossildiven bil vara 66–69 procent lägre under bilens livstid, i USA 60–68 procent, i Kina 37–45 procent och i Indien 19–34 procent. Georg Bieke, forskare hos det icke-vinstdrivande International Council on Clean Transportation (ICCT), som bedrivit studien säger: We have a lot of lobby work from parts of the automotive industry saying that electric vehicles are not that much better if you take into account the electricity production and the battery production. We wanted to look into this and see whether these arguments are true... Studien har beräknat hur stora utsläppen är för mellanstora elbilar som registrerats 2021 i antingen Indien, USA, Kina eller Europa. Dessa länder ska utgöra 70% av alla nyregistrerade bilar globalt. De ska även representera försäljningen av bilmodeller i andra länder. Studien räknar också med att bilarna kommer att användas i 18 år. Tumnagel
65.6°
+
Hugo Engström
0

Ubtech visar upp roboten Walker X
Ny humanoid robot från Kina

Den kinesiska robottillverkaren Ubtech har visat upp en ny version av roboten Walker, en humanoid robotmodell som företaget visade upp första gången 2019. Den nya versionen kallas för "Walker X" och är tänkt att fungera som en slags assistent eller betjänt åt sin ägare. Som synes i klippet ovan så tänker sig Ubtech att Walker X ska kunna hjälpa till med både det ena och det andra hemma hos sina ägare. Huruvida den i praktiken faktiskt klarar av alla dessa uppgifter är än så länge oklart. I klippet här nedanför kan ni kolla in när Walker X vaggar omkring på WAIC Robot Expo 2021 vilket nyligen gick av stapeln i Shanghai. Till skillnad från Hondas numera insomnade robotmodell Asimo så planerar Ubtech att börja sälja Walker X till konsumenter. Vad den kommer att kosta och när den kan komma att börja säljas finns det dock än så länge inga uppgifter om. I de inlänkade artiklerna nedan hittas några tidigare robotmodeller från Ubtech som vi skrivit om de senaste åren. Tumnagel
35.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Casio släpper Pac-man-klocka
Retroklocka med retrosspels-design

Casio har släppt ett gäng med retromodeller under varumärket "Casio Vintage" och en av dessa är en modell med Pac-man-tema. Den officiella beteckningen på Casios Pac-man-klocka är "A100WEPC-1BJR" och dess design baseras på Casios klassiska digitalklocka Casio F-100 som släpptes 1978. Det var en modell som bland annat blev känd efter att Sigourney Weavers karaktär Ripley bar denna i filmen Alien vilken hade premiär 1979. I Japan kommer "Casio Vintage X Pac-Man" kosta 12.100 yen vilket motsvarar nästan 1000 svenska kronor. I videoklippet här nedanför kan ni ta er en närmare titt på klockan. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Finska Valmet Automotive ska börja bygga Lightyear One
Vid fabriken i Nystad

Valmet Automotives fabrik i finska Nystad ska snart börja tillverka elbilen Lightyear One som har tagits fram av det nederländska start up-företaget Lightyear. Dessa bilar har solceller på hela ovansida som ska kunna generera upp till 1,2 mil extra per timme. Lightyears Lex Hoefsloot säger i ett pressmeddelande att de hittat en utmärkt samarbetspartner för att tillverka deras bilar med Valmet Automotive då de har tillverkat elbilar i över tio års tid. Tydligen ska de också dela samma och en liknande företagskultur vilket ju brukar underlätta samarbeten. När de första modellerna av Lightyear One kommer rulla ut ur fabriken återstår dock att se. Men om alla papper skrivs på rätt så kommer de första bilarna börja tillverkas där under första halvåret 2022. Lightyear har lyckats köra dryga 700 km på en enda laddning med sin prototypmodell. Tumnagel
42.6°
+
Frode Wikesjö
0

Vapentillverkare slutar sälja LEGO-pistol
Dumt att tillverka vapen som ser ut som leksaker

Den amerikanska vapentillverkaren Culper Precision har tagit fram en riktig pistol som är modellerad att se ut som om den vore tillverkad av lego-bitar. "Block19"-pistolen har dock fått duktigt med kritik då många anser att den är allt för lik en leksak för att få säljas på marknaden. Även Lego har riktat kritik mot Culper Precision och krävt att företaget slutar sälja sin lego-pistol. Detta verkar ha fungerat då Block19 nu tagits bort från Culper Precisions webbplats. I USA är det förbjudet att tillverka leksaker som ser ut som riktiga vapen men det finns inget förbud mot att tillverka vapen som ser ut som leksaker. Tumnagel
52.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Porsche ansiktslyfter Macan en smula
Sista med fossil?

Snart kommer en ny Macan som drivs av el och den är nog väldigt efterlängtad av Porsche-handlarna eftersom fossilversionen inte finns som hybrid och därför är rejält dyr att köpa här i Sverige. Men fossil-Macan kommer att finnas kvar ett tag till eftersom Sveriges skatteregler inte gäller i hela världen och det finns ett fortsatt sug efter mindre bensin-suvar. Man skakar om lite i versionerna av bilen. Turbon kommer att försvinna och GTS kommer att bli den nya toppmodellen. I förra generationen var S starkare än GTS men inte i den här generationen. Både S och GTS drivs av en 2,9 liter stor V6 med biturbo men som GTS levererar den 440 hästar (+60) och som S "bara" 380 hästar (+26). 0-100 går på 4,3 respektive 4,6 sekunder. Som insteg finns vanliga Macan som har 265 hästar och tar 6,2 sekunder till hundra. Alla modeller har PDK-låda och fyrhjulsdrift. Chassit ska enligt Porsche reagera snabbare och känsligare på körstil och körsituationer och de aktiva dämparna har justerats efter Macan. Dessa är standard i S och GTS. Luftfjädring är numera också standard i GTS och där har man sänkt karossen 10 mm. Ska man se skillnaderna i design ska man vara riktigt vaken. I fronten har lite olika detaljer lackats i bilens färg eller på GTSen svarta. LED-strålkastarna är numera standard vilket även backspeglar i sport design är. Tre nya färger finns för den som vågar, de heter Papaya, Gentian Blue och Python Green. Som standard är nu också större fälgar där Macan nu har 19, Macan S 20 och Macan GTS 21 tum. På insidan har det hänt lite saker och Macan har fått en ny mittsonsol. Du kan numera också få 911:ans GT-ratt. Baspriserna ligger på 655.000 kronor för Macan, 735.000 kronor för Macan S och 870.000 för Macan GTS. På bilderna nedan är den orangea S och den röda och gröna GTS. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0

Ny iPhone SE under första halvan av 2022
Ska vara utrustad med A14 Bionic och 5G

Enligt rykten ska Apple ha planer på att uppdatera sin 4,7 tums iPhone SE med A14 Bionic från iPhone 12-serien och 5G. Uppgifterna kommer från DigiTimes och understryker det den relativt tillförlitliga Apple-analytikern Ming-Chi Kuo redan rapporterat. iPhone SE är just nu den enda iPhone som forftfarande har kvar hemknappen och Touch ID, enligt de tidigare nämnda källorna kommer nästa års modell behålla dessa funktioner. Först 2023 ska en ny design komma med ett kamerahål i skärmen istället för en "notch" som finns på alla andra iPhone-modeller. Tumnagel
39.0°
+
Hugo Engström
0

Rykte Ska skärmen på iPhone alltid vara på?
Verkar så

Det har tidigare gått rykten om att nästa nästa version av Apples iPhone kommer ha en skärm som alltid är på, precis som skärmen man kan hitta på Apple Watch. Nu rapporterar även Bloomberg att de också hört detta från pålitliga källor vilket då sannolikt innebär att dessa rykten stämmer. Skärmen använder sig av LTPO-skärmtekniken som då konstant kan visa enklare saker som tiden, batterinivån och vädret utan att man då behöver väcka telefonen. Denna information visas med så pass låg ljusstyrka att det knappt påverkar telefonens batteritid. Det är inte första gången som det ryktas om att Apple ska få denna skärmteknik och folk som kör Android har redan kunnat utnyttja tekniken på en rad olika modeller. Som vanligt kommer Apple sannolikt visa upp sin nya iPhone-modell under september månad. Tumnagel
45.7°
+
Frode Wikesjö
0

Tencent köper in sig i Doktor.se
Nihao

DI rapporterar att nätläkaren Doktor.se, som nyligen in lite över 520 miljoner kronor i en nyemission, har fått lite mer kapital, denna gång från kinesiska Tencent. Tencent har köpt existerande aktier för 100 miljoner kronor då Tencent, enligt Doktor.se-medgrundaren Martin Lindman, ser att nätläkaren har en skalbarhet i sina modeller och möjlighet till snabb internationell expansion. Tencent köper ju in sig lite överallt numera och det återstår att se om de är intresserade av att köpa fler aktier framöver. På tal om Doktor.se så har nätläkaren planer på att börsnotera sig inom ett år. Tumnagel
-26.3°
+
Frode Wikesjö
0

Easypark flyttar in i vissa Volvos
De med Android Automotive

Att ha parkeringsappen i bilen är verkligen supertrevligt. Tidigare i år släppte Easypark sin app för CarPlay och i slutet av förra året kom man till Polestar, som köra Android Automotive. Eftersom en del nya Volvo-modeller också gör Android Automotive så släpper man nu även appen för dessa. En trevlig funktion som appen har är att den automatiskt avslutar parkeringen när man börjar köra eftersom man ju då inte längre står parkerad. Smart! Modellerna som kan köra appen är XC40 recharge, C40, samt 2022-versionerna av XC60, S90, V90 och V90 CC. Appen finns att ladda ner i Play Store. Tumnagel
47.6°
+
Roger Åberg
0

Kia uppdaterar Ceed
Med nya detaljer och mjukvara

Kia säljer bra och bäst säljer Ceed-modellerna. Bättre säljer faktiskt bara Volvo XC40, XC60 och V60. Nu uppdateras hela linjen och Kia är tydliga med att modellerna är utvecklade för den europeiska marknaden. Skillnaderna är inte gigantiska om man säger så och är en regelrätt ansiktslyftning med detaljer. Grillarna har fått lite annan stil lite mer krom och lyktorna har också uppdaterats. Nya fälgar har även hittat in i utbudet liksom fyra färger med coola namn (Machined Bronze, Lemon Splash, Yucca Steel Gray och Experience Green). Enklast att känna igen den uppdaterade varianten är på den nya loggan som nu finns både fram och bak på bilen. På insidan har man ändrat detaljer och materialval, till exempel på växelväljare och knappar. I mitten finns en 12,3 tum stor skärm och framför föraren en skärm på 10,25 tum. Ny mjukvara finns också, inte bara på skärmarna utan också för den som vill koppla upp sig mot sin bil med Kias app. På drivlinjefronten är det inga nyheter förutom att en 1,4 liters bensinare har ersatts av en 1,5 T-GDi. Räckvidden på laddhybriden, som så klart är viktigast i skaran av modeller, är numera 57 kilometer. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Ny iPad Mini kan komma i höst
Ska ha ny design med större skärm

iPad Mini, som inte fått någon ny hårdvara sedan början av 2019, ska enligt Mark Gurman uppdateras i höst. Den minsta modellen i iPad-familjen har till skillnad från alla andra modeller aldrig fått några större design-ändringar. Just nu har Apples största iPhone en 6,7 tum stor skärm, medan iPad Mini ligger på 7,9 tum. Den nya modellen ska enligt Gurman ha tunnare ram runt skärmen, en större skärm och snabbare processor. Designen ska likna den vi sett i senaste generationens iPad Air, som släpptes i våras. Tumnagel
40.8°
+
Hugo Engström
0

BMW släpper frostsvarta versionen av X5/X6/X7
Men är mattsvart fortfarande coolt?

Tydligen så är var åttonde bil som BMW säljer en X5, X6 eller X7. Inte så förvånande kanske, modellerna är populära. Nu släpper man en specialversion av de stora suvarna som man kallar för Black Vermilion edition. Det går att få alla motoralternativ med tillägget som ger en färg som BMW kallar för Frozen Black och en del röda detaljer, som grillen. Bilarna har även laser-lysen och M Sport-paketet. Självklart har man feta fälgar, svarta 22-tummare. Vi har inte hittat några svenska priser men i Tyskland kostar dessa från 93.200 euro för X5, 100.700 euro för X6 och 108.700 euro för X7. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Genesis visar sin G70 Shooting Brake
Fler bilder på bilen gjord för Europa

Hyundais lyxmärke Genesis är på väg till Europa och ett antal modeller är på gång. Först ut är G80, GV80, G70 och GV70, men för att riktigt passa in så har man inte bara sedaner och suvar. Nä, för att blidka våra hjärtan har man tagit fram en kombi av G70. Så mycket mer får vi inte veta om bilen just nu, men märket har börjat säljas i Europa i juli och först ut va länderna Tyskland, Storbritannien och Schweiz. När märket kommer till Sverige är okänt. Tumnagel
38.7°
+
Roger Åberg
0

Opel kommer att ge oss en ny Manta
Satsar på att bli 100% elektriska 2028

Opel har kanske inte varit det credigaste märket men nu satsar man på ledorden Young, Green och Global. Det betyder bland annat att man 2024 kommer att erbjuda någon form av elektrifiering i alla modeller man säljer och 2028 kommer hela utbudet att vara 100% el. Det betyder också att man ska försöka inta Kina och kommer göra så med enbart elbilar. Runt 2025 kommer man även att släppa en ny version av Manta, den klassiska bilen. Men ni som hoppas på en retromod-version av klassikern får glömma det, inte så mycket är kvar av originalet. Tumnagel
39.5°
+
Roger Åberg
0

VW och BMW fick miljardböter för kartellverksamhet
Daimler slapp eftersom de skvallrade

Vi skrev om Margrethe Vestager häromdagen då hon uttalade sig om Apples verksamhet och i dag är hon aktuell igen. Den här gången för att BMW, Daimler och Volkswagen tyckte att det var en bra idé att hålla på med kartellverksamhet. Det hela handlar om AdBlue-tillägget i dieselmotorer som hjälper till att minska utsläppen. Det är ju en bra sak, men tillverkarna kom överens om att bara använda AdBlue till en gräns som var tvunget enligt lagen om utsläpp i EU. Hade man velat hade man kunnat minska utsläppen ytterligare. Man kom också överens om storleken på AdBlue-tanken så att denna skulle vara densamma på alla modeller. Daimler slipper alltså undan böter eftersom man har skvallrar. VW får böter sänkt med 45 procent eftersom man har samarbetat och får böter på 502 miljoner euro. BMW får ingen sänkning och åker dit på böter på 373 miljoner euro. Nästa gång ni hör ett företag (eller någon som älskar företag framförallt annat) säga att lagar och regler inte behövs utan man kommer att ordna allt till det bästa ändå, då kan ni tänka på den här domen. Tumnagel
53.6°
+
Roger Åberg
0

Trimmad Polestar 2 visas upp i Goodwood
Snabbare och fetare

Just nu pågår Goodwood Festival of Speed, vilket gör att många biltillverkare visar upp lite snabbare och roligare versioner av sina modeller. Polestar visar upp en Polestar 2 med levererar 476 hästar vilket är 68 mer än i den vanliga versionen. Man har även uppdaterat bromsar och hjul samt justerat fjädringen. Chefsdesignern Joakim Rydholm har fått äran att köra bilen upp för den klassiska sträckan i Goodwood. “Jag utmanade design- och ingenjörsteamet till att vara lekfulla med Polestar 2 och ta fram något som visar på bilens potential just till Goodwood,” säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar. ”Jag har under några månader njutit av att köra en annan specialbyggd Polestar 2 – som fick smeknamnet ’Beast’. Det inspirerade teamet att utveckla den här bilen för Goodwood. Vi ville spänna bågen och utforska våra möjligheter.” Bilen har lite bredare spårvidd (+10 mm på varje sida) och är sänkt 30 mm. Fälgarna är på 21 tum och bromsarna från Akebono. Däcken är 275/30R21 Pirelli PZero Rosso. Jag tycker att bilen känns riktigt fläskig och arg. Vad tycker ni? Tumnagel
45.1°
+
Roger Åberg
0

Det här är helt nya BMW 2-serie coupe
Med minimala njurar!

BMWs 2-serie har länge varit en favorit hos mig, bilen har en skön storlek och känns tight och rolig att köra. Men då snackar vi coupé, övriga delar av 2-serien är bilar som inte borde ha fått ett godkännande att produceras. Men hur som helst så är nya 2-serie coupé här nu. Och bilen har helt nya njurar, som inte är stora som elefantöron. Hurra! Istället är njurarna vertikala, har en ny form och luftklaffarna i njurarna går att öppna och stänga. Kanske har BMW kommit till sans här? Två modeller kommer från start. Fetast är M240i xDrive som har en rak sexa som levererar 374 hästar (+34 från tidigare versionen) och 500 Nm. Lär vara riktigt, riktigt rolig och ska göra 0-100 på 4,3 sekunder. Lite mer sansad är 220i som har en fyra och bakhjulsdrift och levererar 184 hästar. På bilderna är den lila M240i och den vida 220i. 2-serien har varit en favorit hos mig på grund av storleken i takt med att 3-serien blivit allt större. Nya 2-serien har dock växt till sig rejält och är 10,5 cm längre, 6,4 cm bredare men 2,8 cm lägre. Längre, lägre och bredare med andra ord. Delar av chassit är hämtat från 4-serien. Som tillval finns variabel M Sport-fjädring. Bagaget är på rimliga 390 liter och baksätet går att fälla 40/20/40. Man kan också ha dragkrok och dra 1600 kilo, så lite praktiskt är den allt. 220i kostar från 359.000 kronor, M240i xDrive kostar från 550.000 kronor. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Bra vill erbjuda elflyg till Visby
Helst inom fem år

Flygbolaget Bra planerar att flyga elflygplan reguljärt till och från Visby flygplats inom fem år. Bra undersöker just nu de tekniska förutsättningarna tillsammans med Region Gotland så denna plan kan bli verklighet inom tidsramen. En stor utmaning för flygplatsen är att säkerställa laddmöjligheterna för flygplanen och få till statliga incitament för att understödja utvecklingen. Via ett pressmeddelande säger Bras vd, Ulrika Matsgård, att Gotland är en av flygbolagets viktigaste marknader där flyget utgör en betydande del för tillgängligheten. Med elflygets möjligheter anser de kunna komma öka tillgängligheten inte bara till Stockholm, utan till flera orter på fastlandet som inte har några effektiva förbindelser i dag. Redan i dag finns det elflygplansmodeller som klarar att ta ett mindre antal passagerare, och flera utvecklingsprojekt pågår runt om i världen mot större elflygplan. Flygplanen som kan komma att bli aktuella från 2026 utvecklas av Heart Aerospace och har 19 säten med en räckvidd om cirka 40 mil. Driftskostnaden uppskattas bli jämbördig med dagens flygplan. Tumnagel
54.0°
+
Frode Wikesjö
0

Oppo och OnePlus slå ihop sin kodbas
För Color OS och Oxygen OS

Vi har tidigare rapporterat att telefontillverkarna OnePlus och Oppo skulle börja samarbeta. Nu har OnePlus sagt att de kommer slå ihop deras operativsystem Oxygen OS och Color OS samt dela kodbasen. De två operativsystemen kommer dock fortsätta att behålla sina namn och grundläggande funktioner. Istället kommer förändringar ske under ytan så som slutanvändare märker man antagligen inte någon jättestor skillnad. På tal om OnePlus så kommer de framöver erbjuda uppdateringar för sina telefoner längre än tidigare. Flaggskeppen ska få tre stora Android-uppdateringar och minst fyra år av säkerhetsuppdateringar. Vanliga Nord-modellerna ska få två stora Android-uppdateringar och minst tre år av säkerhetsuppdateringar medan Nord N-serien endast får en stor Android-uppdateringar och minst tre år av säkerhetsuppdateringar. Tumnagel
35.0°
+
Frode Wikesjö
0

Renault Zoe läggs ner 2024
Ersätts av andra modeller

I går skrev vi att Renault storsatsar på elektriskt, sju egna modeller är på gång och tre hos koncernsyskon. Hittills har modellen Zoe varit en stor del av märkets elektriska satsning och man kan tro att den skulle vara viktig även i framtiden. Istället berättar Renault att modellen läggs ner 2024. Anledningen är att man skapat en ny plattform för elbilar som man kallar för CMF-BEV. Denna gör att kostnaderna för att bygga en elbil minskar med 33 procent jämfört med i dag, vilket så klart är grymt. Man kommer att släppa en helt ny version av klassikern Renault 5 och det kanske även kommer en Renault 4-variant. Men när nya, roligare och billigare bilar får helt enkelt Zoe svårt att finnas till. Istället för att bygga en ny Zoe på den nya plattformen väljer man alltså att göra nytt och roligare. Vilket jag kan förstå. Tumnagel
41.7°
+
Roger Åberg
0

LG C1 och G1 får stöd för Dolby Vision vid 120Hz
Nu behövs bara fler spel med Vision-stöd

Med LG:s flådiga OLED-apparater C1 och G1 kommer användare inte behöva välja om de ska köra spel med Dolby Vision-HDR eller hög framerate. LG har meddelat att de kommer vara först ut med att stödja både HDR-standarden och 120Hz samtidigt i årets tillskott i C- och G-serierna. Stödet för Vision i 120Hz har petats in i den senaste mjukvaran och LG meddelar att fler av årets modeller kommer få stöd för båda flådigheterna i framtiden. LG säger detta: Additional premium models in LG’s 2021 TV lineup such as OLED Z1 series, QNED Mini LED QNED99 series and NanoCell NANO99 series TVs will also receive the update in July. Additional 2021 and 2020 TV models are also being tested for Dolby Vision gaming in either 60Hz or 120Hz. Även förra årets 4K-apparater som CX och BX kommer att få stöd för Vision i 120Hz, men när den mjukvaran släpps är för tillfället okänt. Utöver att lägga till HDR-flådigheter när man lirar med hög uppdateringsfrekvens så kommer den nya TV-mjukvaran även med en ny spelfokuserad meny vid namn Game Dashboard. Med menyn får du snabb tillgång till en rad olika funktioner och förinställningar som kan se till att ditt spel ser tjusigt ut jämt. Tumnagel
41.3°
+
André Stray
0

Jaguar ska åter bli ett lyxbilsvarumärke
Modern lyx är ledorden

Jaguar har haft en konstig resa. För mig är det ett varumärke som gjort lyxiga läckerheter, men sen kom Ford och köpte märket och gjorde någon Ford Mondeo-deluxe-soppa av det. Efter Ford har Tata försökt få fart på märket och placerat det som en konkurrent till BMW och de andra tyskarna, något som har gått sådär. Nu har nya chefen Thierry Bolloré tagit tag i saken och i en intervju med Auto Express från förra veckan berättar han mer om framtiden. Jaguar ska sluta kriga med tyskarna utan istället kliva upp en klass och konkurrera med Bentley. Prislappen ska börja runt 100.000 pund och alla modeller ska bli elektriska. Man fokuserar på tre grundmodeller, bland annat en två dörrars sportbil och en crossover. Man kallar det hela för modern lyx. Thierry verkar hålla med om att Jaguar är rätt söndermanglat som varumärke. "When Jaguar was incredibly successful, at the time when the E-Type got onto the market, it was a copy of nothing. That is what we are preparing now. I think Land Rover is a fantastic story and the potential of Range Rover, Defender, Discovery is extraordinary. But the situation of Jaguar was really a concern from outside, and more than a concern from inside, because the brand has been damaged to a certain extent." Även om det alltså verkar komma en crossover i framtiden så vill Thierry inte att Jaguar ska ha en massa suvar i sortimentet. Han säger att det i dag finns modeller hos Jaguar och Land Rover som överlappar varandra och att så ska det inte vara. Land Rover ska få ta den bilen av kakan helt enkelt, så får Jaguar göra något annat. Men det betyder inte att Jaguar kommer att göra små bilar, Thierry säger att kunderna efterfrågar bilar med gott om utrymmen och det ska man leverera. Problemet för Jaguar i det korta scenariet är att man inte har en elbilsplattform som man gillar. Men man letar efter detta och planerar att vara helt elektriska 2025. Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0

Samsung Galaxy Z Fold 3 och Z Flip 3 läcker ut
Så här ser Samsungs nästa vikbara telefoner ut

Snart är det dags för Samsung att visa upp årets modeller av sina vikbara telefoner. Som vanligtvis är fallet nu för tiden så har det redan börjat läcka ut bilder på de kommande modellerna. Tech-entusiasten och mästerläckaren Evan Blass har redan kommit över lite bilder på Galaxy Z Fold 3 and Galaxy Z Flip 3 som han nu publicerat på Twitter. Det kanske mest intressanta är det som syns på den inbäddade bilden nedan. Där visas Galaxy Z Fold 3 upp tillsammans med stylusen S-Pen, något som kanske kan göra den vikbara telefonen lite mer intressant för dem som gillar sådant. När Samsung kommer att visa upp sina nästa vikbara modeller är än så länge oklart. Mobilmässan Mobile World Congress drar igång nästa vecka och det är väl inte helt omöjligt att det kan komma att ske redan då. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Inga nya fossilbilar från Audi efter 2026
*Gäller inte Kina

Att fossilt är på väg ut vet vi alla, men hur lång tid det kommer att ta tvistar de lärde, och politikerna, om. Nu får vi dock lite besked från Audi som säger att inga nyutvecklade modeller kommer att presenteras efter 2026 som inte är helt elektriska. Bilbranschen vill verkligen mjölka ur det sista ur fossilmodellerna, eftersom de tjänar mer pengar på dem just nu, men någonstans tar det alltså stopp. Under de närmsta åren kommer vi att få se ansiktslyftningar på nuvarande modeller på nuvarande plattformar, som A4 och A6, samtidigt som det presenteras elversioner av dessa, alltså A4 e-tron och A6 e-tron. Så räkna med att populära modeller av i dag kommer att fräschas till och säljas även de närmsta åren, men att antalet helt nya generationer av fossilmodeller kommer att vara något sällsynt. Men trots att man inte kommer att släppa några nya modeller efter 2026 så kommer man att fortsätta sälja fossilbilar. Sista datumet för det är satt till 2033 för Audis del, då är det helt slut. Men Audi säger samtidigt att datumet till stor del bestäms av lagar och regler och kundernas efterfrågan. Just av den anledningen ser man att slutdatumet för fossilbilar kommer att bli senare än 2033 för fossilbilar i Kina och att man där kanske kommer att ha lokal tillverkning även efter det. Om lagar och regler blir hårda här i Europa så kan alltså datumet här bli tidigare än 2033. Tumnagel
44.2°
+
Roger Åberg
0

Det här är nya Porsche GTS!
Coupé, cabriolet eller Targa

Nu är det äntligen dags för en GTS-version av senaste generationens 911. Porsche räds inte att fylla på i modellförrådet för denna kommer i hela fem versioner. Du kan välja mellan 911 Carrera GTS som coupé eller cabriolet, 911 Carrera 4 GTS som coupé eller cabriolet och 911 Targa 4 GTS. Den senare är ser riktigt trevlig ut! Under ytan är det samma lika på alla modeller. En sexcylindrig boxermotor med turbo levererar 480 hästar (+30) och 570 Nm (+20) vilket tar bilen till hundra på 3,3 sekunder (911 Carrera 4 GTS Coupé med PDK) (-0,3 sekunder). Chassit och fjädringen är hämtade från 911 Turbo och ger en sänkning på 10 mm, dock inte i targan som har chassit från 911 Targa 4S som har lite mer komfort. Fälgarna med centrumbult (20" fram, 21" bak) och bromsarna hämtas från 911 Turbo. Man kan välja mellan åttastegad PDK eller sjuväxlad manuell. Vill man kan man också välja ett Lightweight Design-paket som lättar bilen 25 kilo. Då får man skalstolar, lättviktsglas på sidan och i bakfönstret, lättare batteri och så slipper man baksätet. Som vanligt är GTS-modellerna väldigt snygga med en massa svarta detaljer. Pris då? Från 1.415.000 kronor. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Rykte Det kanske inte blir någon iPhone 13
Apple ryktas istället släppa iPhone 12S i år och iPhone 14 nästa år

Allt mer pekar på att Apple inte kommer att släppa någon iPhone 13-modell i år. Flera källor uppger nu att Apple istället tänker satsa på en modell som tros få namnet "iPhone 12S". Det skulle inte vara första gången Apple slänger på ett "S" på en uppgraderad modell. Detta är något Apple tidigare gjort med iPhone 4S (2011), iPhone 5S (2013), iPhone 6S (2015) och iPhone XS (2018). Då har det oftast handlat om modeller som fått lite mindre uppgraderingar jämfört med sina föregångare. En del rykten gör även gällande att det inte heller nästa år kommer att släppas någon iPhone 13. Istället uppger dessa rykten att Apple tänker gå direkt på iPhone 14. Detta förklaras med att "13" anses vara ett otursnummer i många länder, något som kanske skulle göra att en del avstår från att köpa en iPhone 13. Apple har dock tidigare släpps både sitt A13 Bionic-chip såväl som iOS 13 så vi får väl se hur Apple resonerar kring en eventuell iPhone 13-modell. Tumnagel
32.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida