m

Cogo samlar fordonstjänster i en app
Praktiskt?

I veckan lanserades tjänsten Cogo vars ambition är att samla flertalet fordonstjänster i samma app. Cogo samlar elscootrar, cyklar, elcyklar, elbilar och mopeder från mer än 130 mobilitetsoperatörer i 400 städer runtom i världen. Detta gör att man slipper har flertalet appar installerade för alla olika fordonstjänster man användar. Appen visar helt enkelt vilka fordon som finns runtomkring dig samt vad de kostar. Sen är det bara till att hyra, tuta och köra. Cogo finns för Android och iOS. Tumnagel
43.1°
+
Frode Wikesjö
0

Svedea visar mc-förare om var det finns rullgrus
Vill att vi ska upplysa varandra om trafikfaran

Försäkringsbolaget Svedea fortsätter sin kamp mot det förrädiska rullgruset som finns på våra vägar, en trafikfara som leder till ökad olycksrisk för framför allt motorcyklister. Tidigare i år gick försäkringsbolaget ut och varnade för rullgrus och man har även tagit bort självrisken för mc-olyckor orsakade av rullgrus under årets sommarmånader. Nu har Svedea även dragit igång en tjänst där man varnar för vägar där det finns rullgrus. Det handlar om en tjänst där motorcyklister och andra själva kan anmäla var det finns rullgrus på vägar runt om i landet. Dessa rapporter läggs sedan in på en karta så att andra trafikanter kan uppmärksammas om den eventuella faran. Tjänsten är med andra ord långtifrån heltäckande över var det kan finnas rullgrus på vägarna. Svedeas verkar med sin nya tjänst även vilja rikta en känga mot Sveriges väghållare och skriver i ett pressmeddelande: "Svedea och Sveriges MotorCyklister, SMC, har i flera år lyft problemet med rullgrus, det vill säga löst grus på belagda vägar, ofta som följd av vägarbeten. Gruset utgör stor risk för mc- och mopedförare som lätt kan förlora vägfästet, men det drabbar även bilister genom kostsamma glas- och lackskador. Väghållaren har ansvar att följa Trafikverkets riktlinjer, men här slarvas det ganska ofta och mc-förarna drabbas." Ni hittar Svedeas rullgrus-tjänst på länken nedan och där går det även att skicka in sina egna tips om var det eventuellt kan finnas rullgrus på vägen. Tumnagel
47.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

BlackTea - en scrambler-inspirerad eldriven moped
Lek att du är 15 igen

Minns ni när man var 15 år gammal och sladdade runt med moppen i något övergivet grustag? Man byggde små hopp, gjorde ringar och var typ coolast i hela världen. Det är den känslan tyska BlackTea vill återskapa med det här bygget. Det är en eldriven moped med inspiration från Scrambler-stuket som råkar toppa 80 km/h men så fort vet vi ju att man inte får köra, och det gjorde man ju heller aldrig med sin moped back in the days. Räckvidden på en laddning ska vara sju mil. Detta kan dock dubblas om man köper till ytterligare ett batteri. Man vände sig till IndieGoGo där man sökte motsvarande en miljon kronor, i skrivande stund är man dock redan uppe i 2,8. Hakar man på kampanjen nu ska man få ett exemplar för 2290 euro. Planen är att börja leverera i april nästa år. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Coola moped-byggen i Indonesien
Kanske inte de mest trafiksäkra dock

I Indonesien är det många som far omkring på mopeder och Vespa är den mest populära bland scootrarna. Många nöjer sig dock inte med att köra original utan modifierar rejält, och några av dessa rätt speciella byggena får vi se här. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

8000 körkortsprov har avbokats
All ny bokning är stängd fram till 4 maj

På grund av virusutbrottet har Trafikverket stoppat all ny bokning av teoriprov för bil, motorcykel och moped fram till 4 maj. I samma veva meddelar Trafikverket att man har bokat av 8000 stycken prov i Stockholm. Anledningen är inte helt oväntat att proven utförs i stora salar och där är det just nu rätt så dumt att trycka in massa människor för att göra prov. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Citroën visar liten gullig elbil som får köras av 14-åringar
Konceptet Ami har blivit verklighet

För ett år sedan visade Citroën upp en konceptbil som lånat det klassiska namnet Ami. Nu presenteras bilen i produktionsutförande och det är en synnerligen gullig liten krabat. Det som gör den lite speciell är att du bara behöver ha fyllt 14 år för att få köra den, i alla fall i Frankrike. I många andra länder räcker det med att du fyllt 16 år. Det här är alltså en mopedbil som har en toppfart på 45 km/h. Under skalet finns en elmotor på åtta hästar, ett batteripack på 5,5 kWh och på en full laddning ska man kunna ta sig sju mil. Att sedan ladda tar tre timmar via ett vanligt vägguttag. I Frankrike kostar nya Ami 6000 euro och man kommer att kunna beställa den från och med nästa månad. Man ska även kunna prenumerera på bilen för 19.99 euro i månad efter att ha betalat en deposition på 2644 euro. De första exemplaren kommer dyka upp på gatorna i juni. Förutom här kommer bilen även att lanseras i Spanien, Italien, Belgien, Portugal och Tyskland några månader senare. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Vässla släpper Vässla Bike
En mix av elsparkcykel, cykel och elmoped?

Svenska Vässla har under några år nu sålt elmopeder och elsparkcyklar. Nu lanserar man sitt tredje fordon som man kallar för Vässla Bike. Enligt grundaren Rikard Bröms är det inte en elsparkcykel, inte en cykel, inte en elmoped utan alla tre. Minst två versioner kommer att finnas, en som går i 20 km/h och som då kommer att ha samma regler som elsparkcyklarna har i dag. Motorn kommer att vara på 250W och räckvidden upp till 4 mil. Den andra versionen går i 45 km/h och klassas då som EU-moped. Motorn är då dubbelt så stor, 500W. Båda versionerna väger nätta 17 kilo, har ett portabelt batteri på 1,5 kilo (från Samsung), laddar fullt på en timme och till 80 procent på 20 minuter. Vässla Bike ska vara förberedd för delningstjänster. I november så lanserades delningstjänsten Wheels i Stockholm som använder ett liknande fordon, ett fordon som jag inte alls var imponerad av vilket mest berodde på den lilla motorn. I elmopedsversion kanske det blir intressantare! Vässla Bike lanseras i dag. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

2019 var ett toppenår för Renaults elbilar
Ökade med 23,5 procent - sålde 62.447 stycken

Under förra året sålde Renault 62.447 stycken helt eldrivna bilar vilket är en ökning med 23,5 procent jämfört med året innan. Bara i december lyckades tillverkaren leverera hela 6947 exemplar. Den mest populära modellen är Zoe som man såldes 48.269 stycken av följt av Kangoo Z.E med 10.349 levererade bilar. Modellen Twizy är inte med i beräkningarna eftersom att den anses vara en mopedbil och inte en riktig bil på många marknader. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Olyckor med mopedbilar upp 256 procent sedan 2015
Statistiken fortsätter att gå åt fel håll

I var och varannan stad finns det numera mopedbilar. Perfekta fordon för den som har fyllt 15 år, har AM-körkort och som inte vill sitta och frysa på en vanlig moped när det ska ut och åkas. Om man har råd vill säga, för de är helt sjukt dyra mot vad man får. Idag finns det 9458 stycken registrerade i Sverige och tyvärr, och inte helt oväntat, har olycksstatistiken kring dessa fordon ökat rejält de senaste åren. Bara sedan 2015 har antalet olyckor med mopedbilar gått upp 256 procent och förra året registrerades 132 stycken olyckor. Problemet är att bilarna har dåliga bromsar, dåligt krockskydd och att de som kör dem inte är tillräckligt införstådda med riskerna och hur utsatta de faktiskt är i trafiken. På grund av detta har oroliga föräldrar ordnat så att en halkutbildning dragits igång på Gillinge-banan så att ungdomarna kanske kan vara bättre förberedda om en olycka skulle vara på väg att inträffa. Nu snackas det om att en mopedbilsutbildning kan bli en del i det ordinarie kursutbudet. Ett inslag om det hela hittas på länken nedan. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

CES 2020 Segway visar teaser för elmotorcykel
Det här är Segway Apex

Förra året läckte det ut lite information om en kommande elmotorcykel från Segway-Ninebot och nu har Segway släppt en teaser-video till denna, ett fordon som man kallar för Segway Apex. Enligt Segway ska Apex ha göra 0 - 100 km/h på 2,9 sekunder och ha en topphastighet på 201 km/h. Hur lång batteritid ekipaget har finns det än så länge inga uppgifter om. Då det hela än så länge handlar om ett koncept så lär det antagligen dyka upp mer konkreta uppgifter om det i det fallet att Segway någon gång släpper Apex på marknaden. Segway kommer att visa upp Apex och lite andra nya elfordon på årets CES-mässa i Las Vegas, en mässa som redan smygstartat men som kickar igång på allvar nästa vecka. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

El-mopeder och El-motorcykel från Segway läcker ut
Kommer visas upp officiellt nästa månad

Segway är antagligen mest kända för sina självbalanserade tvåhjuliga elfordon men sedan Segway köptes upp av Ninebot har man även börjat satsa på andra elfordon. Här kan ni kolla in bilder på tre stycken elfordon som Segway-Ninebot kommer att visa upp lite närmare på nästa månads CES-mässa i Las Vegas. Det handlar elmotorcykeln APEX som syns på bilden ovan, en motorcykel som än så länge bara är ett koncept. Den ska ha en topphastighet på 200 km/h och kunna göra 0 - 60 km/ på 3,2 sekunder. Här nedanför hittas även bilder på Segway-Ninebots eMoped och eScooter vilka är produkter som kommer att lanseras till konsument under nästa år. eMoped kommer i lite olika modeller varav den kraftfullaste har en räckvidd på 75 kilometer på en laddning batterier. Även eScooter kommer att släppas i flera olika modeller varav toppmodellen E200P har en räckvidd på 200 km och en maxhastighet på 100 km/h. Under CES-mässan kommer Segway-Ninebot även att visa upp eScooter T vilket är ett självbalanserande koncept baserat på eScooter. Den kommer att gå att styra med hjälp av en fjärrkontroll och ska även till viss del vara självkörande. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Zündapp GTS från 1967 såldes för 93.500 kronor
Dyraste veteranmopeden någonsin på Tradera

Intresset för veteranmopeder har ökat kraftigt. Under förra året såldes det moppar på Tradera för nästan 20 miljoner kronor och man räknar med att slå dessa siffror i år. I söndags såldes den dyraste någonsin - en Zündapp GTS från 1967 vars 269:e bud slutade på 93.500 kronor. Modellen är tillverkad i endast 107 stycken exemplar och som vi kan se var exemplaret som såldes i ypperligt skick. Sofia Hagelin som är pressansvarig på Tradera säger följande: "Vi ser en kraftig uppgång för mopedförsäljningen på Tradera i hela landet. Många har fått upp ögonen för veteranmopeder från 1960- och 70-talet. Vi ser att det är framförallt är nostalgiska 50- och 60-talister som slåss om objekten, men även den del av dagens ungdomar som attraheras av de här sällsynta, vackra klenoderna." De mest populära gamla mopederna kommer från tillverkarna Crescent, Puch och Zündapp. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Jag har kört runt på elfordonet från Wheels
Och kommer aldrig göra det igen

Jag älskar fordon. Av alla storlekar och i alla versioner. Jag köpte mig en elsparkcykel innan Voi kladdade ner stan med dem och njöt av det. Ok, jag blev lite hånad men jag såg på det hånande folket att de mest var avundsjuka för det var ju så smidigt och väldigt roligt att åka runt på den där. Så när Wheels nu har ställt upp sina fordon på stan var jag så klart tvungen att testa. Tyvärr har utvecklarna på Wheels inte kollat på hur Bird har gjort sin app så jag kan inte logga in med Apples inloggning eller använda Apple Pay utan jag måste mata in mitt telefonnummer, få ett bekräftelse-sms och mata in mina kortuppgifter. Tar någon minut men är helt ok. Sedan låses fordonet upp, som rent tekniskt är en cykel men som inte har trampor. Jag hoppar på. Och åker iväg. Långsamt. För att få klassas som en cykel får inte motorn vara på mer än 250W och den får inte gå snabbare än 20 km/h. Det första blir ett problem när jag med mina 94 kilo och en väska ska knuffas iväg. Med en elsparkcykel kan jag hjälpa till, men inte här. De där 20 km/h kommer med tiden när jag åkt tillräckligt länge och tillräckligt platt, det är lite som att accelerera med en Trabant detta. Väl där i 20 km/h så känns det jobbigt av två anledningar. Dels för att 20 km/h på en elsparkcykel är helt ok snabbt, på en cykel avslappnad om än lite långsam takt men på något som känns som en moppe är det för långsamt. Världen går i slowmotion. Och det är här någonstans som jag börjar tänka på hur jag måste se ut där på den konstiga "cykeln" som snarare är gjord för någon som är 150 cm lång och väger 45 kilo än mig som är 182 cm och väger det dubbla. Jag anar att folks tankar inte är positiva och inte är i stil med "kolla vilken frän kille som kommer här!". Efter en lång färd kommer jag fram till backen vid Slussen. Efter ett rödljus ska jag få fart på fordonet igen och backen vid Slussen här i Stockholm är brant. Jag kommer knappt framåt och får hjälpa till med fötterna. Jag måste se katastroftöntig ut nu. När jag kommer till första bästa ställe att parkera den här "cykeln" på så gör jag det. Låser den och raderar appen. El är fantastiskt. Elcykeln är underbar för alla som numera kan elcykla rätt långa sträckor till jobbet utan att bli svettiga, elsparkcykeln är fantastiskt smidig att ta sig den där sista kilometern och jag önskar verkligen att jag var tillräckligt trygg på en bräda för att kunna köra elskateboard. Men en långsam, minimoped behövs inte. Tumnagel
50.7°
+
Roger Åberg
0

Liten moppe med larvband
Ser kul ut

Här får vi se när Make It Extreme bygger en liten moped som istället för vanliga hjul har ett gammalt däck som fungerar som ett larvband. Den har fullt fungerande belysning, riktig fjädring och ser ut att vara rätt så kul att köra. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Olyckor med mopedbilar fortsätter att öka dramatiskt
Dubblerats i år

I takt med att de så kallade mopedbilarna ökar i popularitet så ökar även problemen. "Bilarna" är ju inte alls krockskyddade och förarna har väldigt lite utbildning. Resultatet är en ökning i antalet olyckor och siffrorna dubbleras per år. Länsförsäkringar Älsvborg går nu ut med siffror som visar att antalet olyckor dubblerats de senaste åren. Sett till första halvåret i var det 17 olyckor 2017, 37 olyckor 2018 och 77 olyckor i år. – Det är en väldigt allvarlig situation. Mopedbilar har inte alls samma säkerhet som en personbil, den är i stort sett en moped med regnskydd. Är man inblandad i en krock kan det sluta riktigt illa, säger Hannah Enesten Andersson – produktansvarig privatmotor på Länsförsäkringar Älvsborg. Om man köper en mopedbil till sina barn bör man vara medveten om den låga trafiksäkerheten och se till att övningsköra mycket. Bilarna är dyra, ofta kostar de 150.000 kronor eller mer, men eftersom de enligt reglerna inte får väga mer än 425 kilo finns det inte plats för speciellt mycket säkerhet. Tumnagel
30.2°
+
Roger Åberg
0

Bästa juni i trafiken i modern tid!
Transportstyrelsen halvårsrapport har kommit

Det är positiva siffror när Transportstyrelsen berättar om hur många som har omkommit i trafiken under första halvåret i år. 111 personer har omkommit, vilket är 20 mindre än samma period förra året och lite lägre än snittet de senaste åren som är 119 personer. 71 av de omkomna var skyddade trafikanter (alltså personer i bil, buss, lastbil) och 40 var oskyddade trafikanter (alltså personer på mc, moped, fotgängare, cykel och numera även elsparkcykel). Året började tråkigt med 30 döda i januari men sedan har det sett bättre ut. Juni blev den bästa juni-månaden i modern tid med endast 16 döda. Av dessa var 9 oskyddade trafikanter. Tumnagel
45.0°
+
Roger Åberg
0

Vois framtid är inte bara elscootrar
Nu kommer cyklar och i framtiden också andra fordon

Voi är mest kända för sina elsparkcyklar och i dag visade de upp sina egna modeller. Rätt imponerande modeller faktiskt, speciellt för ett så ungt företag. Men man heter Voi technology och det slutgiltiga målet är inte att syssla med elsparkcyklar utan att flytta människor på ett vettigt sätt. Klyschorna står som spön i backen och det handlar om delad ekonomi och mikromobilitet. Men det finns något där som jag går igång på. Voi har byggt sin helt egna plattform på under ett år och verkar kunna leverera. Man verkar vara extremt datadrivna och väldigt nyfikna på hur deras användare rör sig, vilken typ av resor de gör och vilka behov de har. Och de verkar vilja dela med sig av detta till de städer där de befinner sig. Ett exempel ser ni nedan, det är en karta där man kan dra musen över kartan och så ser man vart resorna som startade på den punkten avslutades och vilken tid på dygnet som de utfördes. Testa själv här! Som ni ser på presentationen ovanför så har man strax egna elsparkcyklar och elcyklar, men att det inte kommer att stanna där. Med i planen finns också eldrivna mopeder och vad man kallar för e-pods. Det här är ju inte direkt något som ingen annan har försökt sig på tidigare så varför skulle Voi lyckas? En anledning är att man inte ser själva fordonet som produkten. Man är inte BMW som vill kränga bilar och därför ställer ut just sina egna bilar på stan. Man kan istället anpassa fordonen efter behovet som finns och som bekant är behoven väldigt olika i olika städer. Men en meny av olika typer av fordon kan man alltså lösa invånarnas vilja att förflytta sig och anpassa det efter stad och befolkningens vanor. Tillsammans med staden. Voi skryter gärna om att man är proaktiva och ofta, som i Stockholm, är de som tar upp frågan med staden istället för tvärtom. Om så är fallet vette tusan, men eftersom de skryter om det kommer det att se väldigt illa ut om de som får förbud lagda på sig. Det är inte direkt någon självklar väg till succé här, men det ska bli intressant att se om de lyckas. Om några år vet vi om vi har fått ett nytt svenskt bolag i Spotify-klass eller om det har gått åt pipsvängen. Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0

Nu kommer Blinkee till Stockholm
Uthyrningstjänst för elmopeder

Bor du i Stockholm och har tröttnat på att hyra elsparkcyklar lanseras nu tjänsten Blinkee i staden och med den kan man hyra eldrivna mopeder för att transportera sig. Blinkee är rätt liknande de tjänster som hyr ut elsparkcyklar och med tjänstens tillhörande app kan man hyra en elmoped i Stockholm för en kortare eller lite längre åktur. Standardpriset ligger på runt 4 kronor i minuten med 1 kr/minuts tillägg för kortare stopp. Maxkostnaden för ett dygn, om man skulle vilja hyra moppen så länge, ligger på 395 kronor. Blinkees app hittas till iOS i App Store och till Android på Google Play. Tumnagel
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stockholm börjar förbereda sig för sparkcykel-invasion
Funderar på att införa särskilda parkeringsplatser för dessa

Våren verkar vara på ingång över delar av Sverige och det innebär antagligen att det snart kommer att dyka upp betydligt många fler eldrivna sparkcyklar och hyrcyklar på våra gator. Redan idag har företaget som Voi, Blinkee, EU-bike och Lime etablerat sin verksamhet i Stockholm och även företagen Tier, Ubers cykeldel Jump, tyska Nextbike och den nederländska elmopedtjänsten Felyx verkar vara intresserade av att etablera sig i staden. Det kan innebära störningar i trafiken då dessa eldrivna fordon i dagsläget går att lämna lite var som helst. För att det inte ska leda till kaos i staden har nu Stockholms stad och de sju företagen haft ett möte för att undersöka vad man kan göra för att hantera situationen innan problem uppstår. En lösning som diskuterades var att ordna särskilda parkeringsplatser där användarna kan lämna av fordonen, så kallade "hotspots". Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) säger till DI Digital: "Trafikkontoret jobbar just nu med att ta fram förslag på hur man kan jobba med den här x27hotspotx27-lösningen. Vad vi gör är att vi hyr ut marken gratis till dem och markerar upp den, deras uppgift är att hålla rent och snyggt på platsen." Tumnagel
36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Vässla släpper två nya scooters
En att sitta på, en att sparka på

Ibland dyker det upp ord som inte alls betyder samma sak på flera språk. Eller alltså, det är väldigt vanligt så klart men ibland dyker det upp uttryck som är förvirrande. Scooter är ett sådant. I Sverige är en scooter för mig precis som Wikipedia beskriver det, " en typ av moped eller motorcykel med små hjul, vindskydd framför knäna och inbyggd motor". Men jänkarna tycker att sparkcyklar med elmotor är en scooter. Hur som helst så släpper nu svenska märket Vässla en av varje. Vässla 2 är version två av deras scooter (i den formen man sitter på) och den har fått lite annan design med ny framlykta. Motorn har också blivit lite kraftigare (Bosch 1200W) så att backar klaras bättre. Toppfarten är fortfarande 45 km/h och räckvidden är mellan 4 och 6 mil. Batteriet går att lyfta ur så att man inte behöver ha sladd till scootern. Den andra versionen är en sån där scooter som man sparkar på. Den kallas för Vässla Kick och här gäller toppfarten 25 km/h, räckvidd på mellan 1,5 och 2,5 mil och motor på 250W. Båda två säljs nu i en specialversion som man kallar för Black Edition. Beställer och betalar man nu får man Vässla 2 för 22.500 kronor och Vässla Kick för 4500 kronor. Väntar man blir priset 25.000 respektive 5000 kronor. Tumnagel
44.6°
+
Roger Åberg
0

Nu är pengarna för elcykelbidraget slut
Oklart om eller när det kommer några nya

Naturvårdsverket uppger nu att pengarna för den så kallade elfordonspremien nu är slut vilket innebär att det inte längre är möjligt att få bidrag för att köpa en elcykel, elmoped eller elmotorcykel. Det går fortfarande ansöka om bidraget men då pengarna nu är slut så kommer man att få avslag på sin ansökan skriver Naturvårdsverket på sin hemsida. Sedan det blev möjligt att ansöka om elfordonspremien från 1 februari i år hade cirka 75.000 ansökningar om detta inkommit till Naturvårdsverket i slutet av augusti och då trodde man att pengarna skulle räcka till ytterligare cirka 17.000 ansökningar. Då Sverige varken har regering eller budget nu för tiden så är framtiden för elfordonspremien högst oklar. Får vi en alliansregering så är det risk att bidraget försvinner medan det finns lite större möjlighet att detta får finnas kvar om vi får någon typ av socialdemokratisk regering. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vespa Elettrica kommer att kosta runt 70.000 kronor
Det kostar om man vill köra eldriven skoter!

Snart börjar Vespa sälja sin eldrivna skoter Elettrica här i Europa och i samband med det så meddelade man att priserna för denna startar på 6390 euro vilket motsvarar närmare 67.000 svenska kronor. Elskotern har en räckvidd på cirka 100 kilometer och det tar cirka fyra timmar att ladda upp batteriet i Elettrica. Här i Europa börjar skotern säljas i november efter att tidigare ha fått sitt premiärdatum framflyttat flera gånger. Skotern lanseras i USA och i Asien nästa år. Vespa nämnde inget mer om den eventuella hybridmodellen Elettrica X som det har sagts ska komma. Den har förutom elmotorn även en liten bensinmotor som utökar Elettricas räckvidd till 150 kilometer. Tumnagel
22.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Försäkringsbolag varnar för mopedbilar
Har för dålig krocksäkerhet

Glöm Puch Dakota och trimmade Yamaha FS1:or. Idag ska kidsen ha mopedbil när åldern slagit över till 15 år. Att dessa kostar över 100.000 kronor verkar inte skrämma köparna, för antalet på vägarna ökar kraftigt. Mellan 2016 och 2017 ökade försäljningen med över 60 procent. För tillfället finns det runt 10.000 stycken exemplar på Sveriges vägar. Nu går försäkringsbolaget If ut och varnar för bilarna då de har väldigt dålig krocksäkerhet. Johan Granholm som är motorexpert på företaget säger följande: "Olyckorna är ofta allvarliga, mopedbilen demoleras totalt och föraren blir inte sällan fastklämd. De säkerhetssystem som finns i vanliga personbilar är bortprioriterade på grund av att bilen inte får väga mer än 425 kilo. Krocksäkerheten är usel. Vi vill verkligen varna för olycksrisken med mopedbilarna och vänder oss både till lagstiftare och konsumenter. Det är alltid säkrare att sitta i någon form av kaross jämfört med att sitta på en vanlig moped. Men eftersom karossen är så undermålig finns risken att föraren vaggas in i en falsk trygghet och tar större risker än på en vanlig moped." 2016 gjorde Euro NCAP krocktester med mopedbilar och i betyg fick de noll eller en stjärna. Samma år var antalet personskador i mopedbil 26 stycken, förra året 63 och fram tills 31 juli i år 60 stycken. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Pengarna till elfordonspremien snart slut
Räcker kanske i fem veckor till

Den första februari infördes den så kallade elfordonspremien vilken har visat sig vara väldigt populär. Kanske till och med lite för populär för nu meddelar Naturvårdsverket att de 350 miljoner kronorna man budgeterat för elfordonspremien snart är slut. Nu finns det bara 42 miljoner kronor kvar av de budgeterade pengarna vilka tros räcka till lite mer än 17.000 premieutbetalningar. Då Naturvårdsverket får in mellan 3000 - 5000 ansökningar om elfordonspremie varje vecka tror man att pengarna kommer att räcka i cirka fem veckor till. Förra veckan uppgav Naturvårdsverket att man hittills tagit emot cirka 75.000 ansökningar om elfordonspremier. Några nya pengar till elfordonspremien förväntas inte dyka upp innan valet. Det är överlag osäkert om det blir några mer pengar till elfordonspremien. Vinner det rödgröna blocket, de som även tagit fram förslaget om elfordonspremien, kommer det nya pengar. Alliansen har varit kritiska till premien och skulle de bilda Sveriges nästa regering så är det antagligen väldigt osäkert att det kommer nya pengar för elfordonspremier. Den så kallade elfordonspremien innebär att privatpersoner kan få bidrag på upp till 10.000 kronor eller maximalt 25 procent av elfordonets inköpspris. Premien gäller elcykel, elmoped samt elmotorcykel men inte för elektriska skateboards eller andra typer av eldrivna rullbrädor. Tumnagel
28.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Naturvårdsverket polisanmäler elcykelbidrags-ansökningar
Ett hundratal bedrägerier

SVT rapporterar att Naturvårdsverket misstänker att ett hundratal utbetalningar av den så kallade elfordonspremien handlar om bedrägerier och polisanmäler nu en del av dessa. I ett tiotal fall har Naturvårdsverket hunnit stoppa utbetalningarna till de misstänkta bedragarna. Det ska handla om ett hundratal privatpersoner som mestadels uppger att de handlat elcyklar värda upp till 40.000 från tre stycken olika företag. Tomas Hallqvist som är chef för Miljöbidragsenheten på Naturvårdsverket säger till SVT: "Det överensstämmer inte med verkligheten. Transaktionerna har inte skett, det är ett samordnat försök till omfattande bedrägeri." Naturvårdsverket har nu polisanmält de misstänkta bedrägerierna skriver man i ett pressmeddelande. Sedan det blev möjligt att ansöka om elfordonspremien från 1 februari i år har cirka 75.000 ansökningar om detta inkommit till Naturvårdsverket. Den så kallade elfordonspremien innebär att privatpersoner kan få bidrag på upp till 10.000 kronor eller maximalt 25 procent av elfordonets inköpspris. Premien gäller elcykel, elmoped samt elmotorcykel men inte för elektriska skateboards eller andra typer av eldrivna rullbrädor. Tumnagel
47.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Förbipasserande stoppar motorcykeltjuvar
Backar in i deras moped

I Storbritannien finns det något som heter UK Motorcycle Theft Protest Community som har som syfte att uppmärksamma alla motorcykelstölder som sker i landet. Det brukar ofta handla om tjuvar som åker runt på mopeder och spanar in lämpliga hojar att stjäla. Här ser vi när ett försök till detta inträffar, men en förbipasserande som först blir bortjagad ger inte upp i första taget och lyckas till slut skrämma iväg tjuvarna. Tumnagel
70.6°
+
Bobby Green
0

Trafikdöden ökar i Sverige
Nollvisionen inte i sikte?

Enligt preliminära uppgifter från Transportstyrelsen så har det hittills i år dött 176 personer i olyckor i den svenska trafiken. Så hög har inte siffran varit sedan 2011 och ett avbräck från förra årets lite mer positiva statistik. Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen, säger i ett pressmeddelande: "Antalet omkomna i trafiken brukar vara högt under sommarmånaderna maj till juli men i år var det tyvärr betydligt fler som omkom. Singelolyckor är den vanligaste olyckstypen men vi ser att mötesolyckor bland bilister har fördubblats jämfört med samma period 2017." Av de 176 personer som dog på de svenska vägarna mellan januari till juli var 109 stycken bilister och 67 var så kallade oskyddade trafikanter, motorcyklister, mopedister, cyklister eller gående. Tumnagel
27.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dansk el-cykel har dragit in 20 miljoner
Det här är Mate X

Danska elcykeln Mate kom till efter en lyckat crowdfunding-kampanj. Nu är det dags för uppföljaren och den här är, enligt mig, ännu intressantare. Namnet är Mate X och allt är lite tjockare, från däck till motor till batteri. I skrivande stund har man dragit in över 2,2 miljoner dollar vilket är nästan 20 miljoner kronor. Anledningen? Priset är rätt bra för vad man får. Tre versioner finns. Den billigaste kallas 250, har en motor på just 250W, går i 25 km/h och en räckvidd på 55 kilometer. Prislappen ligger på 799 dollar, i affär kommer den att kosta 2200 dollar enligt gänget på Mate. Det är väl kanske att ta i, men en Mate (alltså den första versionen) kostar 1200 dollar så lite billigare är det. För hundra dollar mer får man 250+ som har en räckvidd på 80 kilometer och lite mer punch från batteriet. För ytterligare 100 dollar (det vill säga 999 dollar) får man en 750 och den har en motor på hela 750W. Den har också gasreglage och går i 32 km/h och är egentligen den man vill ha, men den är inte laglig som elcykel i Sverige. Den ska gå att köra i Danmark på mopedlicens men hur det är i Sverige vet jag faktist inte. Jag såg hur som helst några såna i Köpenhamn i somras och de swischade verkligen fram på gatorna! Tumnagel
43.0°
+
Roger Åberg
0

Vi har lirat Adventure Time: Pirates of the Enchiridion
Ett måste för fans, annars inte

Har du varit sugen på att segla runt i Ooo tillsammans med Jake och Finn från Adventure Time? Det har i alla fall jag varit sedan Adventure Time: Pirates of the Enchiridion presenterades. Vid första anblick såg det ut att efterlikna Witcher 3 eller Wind Waker med farliga vatten, pirater och äventyr utan dess like. Efter att ha spelat ett gäng timmar känns det som en rätt orättvis jämförelse då Pirates of the Enchiridion endast snuddar in på äventyret. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Elcykelpremie mest populär i Halland
Minst poppis i Norrbotten

Naturvårdsverket har tagit fram statistik om hur många som har sökt den så kallade elcykelpremien i landets län och populärast har det varit att ansöka om denna i Hallands län skriver TT. I Halland ansöktes det om elcykelpremie 6,3 gång per tusen invånare och därefter kommer Gotland (6,1 ansökningar per 1000 invånare) och Östergötland (4,3 ansökningar per 1000 invånare). Minst populärt har det varit att söka elcykelpremie i Norrbotten där 1,4 elcykelspremie-ansökningar har kommit in per tusen invånare. Totalt har det än så länge kommit in 53.600 ansökningar om elcykelpremie. Denna omfattar dock även batteridrivna mopeder och motorcyklar samt en del fordon för personer med fysisk funktionsnedsättning. Fortfarande kommer det in cirka 3000 ansökningar i veckan om elcykelpremie uppger Naturvårdsverket. De som ansöker om elcykelpremie kan beviljas att få 25 procent av inköpskostnaden beviljad som premie. Max utbetalning är 10.000 kronor. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida