m

Squad är en liten eldriven mopedbil
Laddas upp med inbyggda solceller

Det nederländska företaget Squad Mobility har tagit fram en liten mopedbil vars batteri går att ladda upp via fordonets inbyggda solcellspaneler. Bilen kallas för Squad och har plats för två personer. Den har en topphastighet på 45 km/h och en räckvidd på 100 km. Enligt Squad Mobility så kan de inbyggda solcellspanelerna ladda upp bilen så att den kan ta sig cirka 20 km om dagen enbart med hjälp av solkraft. Skulle man behöva färdas längre så kan batteriet laddas upp via ett traditionellt eluttag. Squad är tänkt att att börja säljas nästa år och priserna börjar på 5750 euro exklusive moms. Tumnagel
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu lanseras Klicket
Ny tjänst för fordonsköpare

Idag slår den nya marknadsplatsen Klicket upp sina portar och där kommer besökare att kunna hitta bilar och andra fordon från svenska fordonshandlare. Tjänsten ser primärt ut att vara en konkurrent till liknande tjänster som till exempel Wayke och Blocket. I skrivande stund finns över 75.000 både nya och begagnade bilar listade på Klicket. Förutom personbilar så går det även att söka i kategorier som till exempel Arbetsmaskiner, ATV, bilar, bussar, båtar, husbilar, husvagnar, hästbilar, hästsläp, lastbilar, mopeder, motorcyklar, släpfordon, snöskotrar och transportbilar .Clas Lundh, försäljningschef på Klicket, säger i ett pressmeddelande om den nya tjänsten: "Vi vill skapa fordonsbranschens träffsäkraste sökmotor och är nu redo att utmana de andra aktörerna på marknaden för sundare konkurrens genom bättre funktioner, innehåll och pris." Här nedanför hittas en bil på Klickets gränssnitt för sökningar och ni hittar själva tjänsten på länken nedan. Tumnagel
35.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Man på trimmad elcykel dömd för fortkörning
Gled fram i över 80 kilometer i timmen

En man på Gotland har dömts till dagsböter efter att han "cyklat" fram på en elcykel i 84 km/h rapporterar Helagotland. Den 40-årige mannen hade redan fått sitt körkort indraget och han döms nu av tingsrätten för grov olovlig körning. Mannen sa själv att han hade kopplat om några kablar på elcykeln för att få denna att komma i de för en elcykel rätt svindlande hastigheterna. I tingsrätten ansåg mannen att hans cykel borde klassas som en moped och därför borde vara laglig att framföra för honom. Mopeder får dock högst gå i 45 km/h vilket gjorde att det argumentet föll. Tumnagel
52.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Citroën lanserar fraktversion av sin elbil Ami
Ami Cargo är antagligen den sötaste budbilen på marknaden

För ett år sedan lanserade Citroën den lilla elbilen Ami och nu har man presenterat en version av denna som är tänkt att fungera som budbil i stadstrafik. Citroën Ami hade två säten men i Ami Cargo har ett av dessa slängts ut och ersatts av ett modulärt lastutrymme där man kan förvara paket i olika storlekar. Precis som Ami är Ami Cargo försedd med ett 5.5kWh batteri vilket ska ge den en räckvidd på cirka 75 kilometer. Maxhastigheten ligger på 45 km/h vilket gör att det inte krävs något bilkörkort för att köra den. En Citroën Ami Cargo kommer att kosta cirka 6500 euro i Frankrike men kommer även gå att avbetala med 25 euro i månaden om man först hostar upp 2500 euro. Tumnagel
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Husqvarna visar upp konceptet E-Pilen
En elmotorcykel för stadskörning

Husqvarna har visat upp ett koncept på en elmotorcykel som kallar för E-Pilen vilken kanske kan tilltala dem som föredrar motorcyklar framför mopeder och elsparkcyklar när de tar sig fram i städer. E-Pilen har effekt på 8kW vilket ska motsvara ungefär 10 hästkrafter. Motorcykelns batteri ge en räckvidd på cirka 100 kilometer och det går enkelt att byta batterier om man har två och det första skulle laddas ur. Husqvarna säger inget om eller när man planerar att släppa E-Pilen på marknaden. Här nedan hittas ett litet klipp på härligheten samt lite fler bilder. Tumnagel
56.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Motorcykeltillverkare samarbetar kring utbytbara batterier
Honda, KTM, Piaggio och Yamaha går samman

Honda, KTM, Piaggio och Yamaha har nu skrivit på ett gemensamt avtal och bildat ett konsortium där målet är att utveckla och ta fram utbytbara batterier till motorcyklar och andra mindre elektriska fordon. Ett standardiserat system för batteribytena skulle göra allt så mycket enklare och att omställningen till el skulle kunna gå snabbare. Systemet ska fungera för de fordon som är i kategorin L vilket innebär motorcyklar, mopeder, trehjulingar och fyrhjulingar. Den gemensamma verksamheten drar igång i maj. Tumnagel
62.9°
+
Bobby Green
0
2020

Detta är Toyotas nya lilla elbil C+pod
Dock endast för den japanska marknaden

Redan 2017 visade Toyota upp det som vi ser här i konceptform. Förra året kallades den för BEV och har utseendemässigt inte förändrats sedan dess, och nu ska den lanseras officiellt i Japan. Den lilla krabaten mäter strax under 2,5 meter på längden, 1,29 på bredden och 1,55 på höjden. Man kan trycka in två stycken personer och har man bagage med sig är det nog bäst om det inte är mer än en liten kasse. Bilen har ett batteripack på 9 kWh och elmotorn ger 12,3 hästar. Räckvidden anges till 15 mil och toppfarten till 60 km/h. Måtten och effekten i den här gör att den med råge klarar Kei-reglerna i Japan och därmed blir väldigt förmånlig att äga. Ett perfekt alternativ till moped! I Japan kostar C+pod motsvarande runt 130.000 svenska kronor. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

I år sökte vi efter hundar, husbilar och skrivbord på Blocket
Pandemieffekten

I år har varit ett annorlunda år, helt klart, och så även på Blocket. Med runt 100 miljoner besökare per månad så är sajten en bra måttstock för trender i våra konsumtionsmönster. - Det har varit ett intressant år, och när vi tittar på vad svenskarna sökt efter mest så är det saker kopplat till det typiska “Svensson-livet”. Det har sökts hejvilt efter hundar, husvagnar, Volvo och båtar under året. Kanske är det trygghet vi söker efter när omvärlden är osäker, säger Annette Karlberg, marknadsplatsdirektör för Köp & Sälj på Blocket. Hundar är alltså den populäraste sökningen på Blocket i år, framför till och med bilar. Hela topplistan osar hemmaliv och hemester med soffor, katter, husbilar, båtar, husvagnar och utemöbler. Även skrivbord har det sökts mycket efter, vilket inte är så konstigt när folk har jobbat hemma. På techsidan är det faktiskt inte tv som är i topp utan iPhone regerar. Tumnagel
36.8°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen ska göra om grekisk ö till elfordonsparadis
Alla fordon med förbränningsmotor ska bytas ut

Volkswagengruppen och Grekland meddelar nu att den lilla ön Astypalea ska "förvandlas" till ett paradis för eldrivna fordon. De 1500 stycken bilarna med förbränningsmotorer som idag finns där ska ersättas med omkring 1000 stycken eldrivna fordon istället. Och man ska dra igång en bildelningstjänst där dessa ingår. Förutom bilar ska det finnas eldrivna mopeder och elscootrar. På ön bor det 1300 stycken personer och varje år (kanske inte detta året) besöks den av 72.000 stycken turister. Även lokala bussar, polisbilar, ambulanser, brandbilar och liknande ska också bytas ut mot elfordon. Volkswagen ska installera 230 stycken laddstolpar runt om på ön. Och elen till dessa ska komma från förnybara energikällor. Tumnagel
69.0°
+
Bobby Green
0

Cogo samlar fordonstjänster i en app
Praktiskt?

I veckan lanserades tjänsten Cogo vars ambition är att samla flertalet fordonstjänster i samma app. Cogo samlar elscootrar, cyklar, elcyklar, elbilar och mopeder från mer än 130 mobilitetsoperatörer i 400 städer runtom i världen. Detta gör att man slipper har flertalet appar installerade för alla olika fordonstjänster man användar. Appen visar helt enkelt vilka fordon som finns runtomkring dig samt vad de kostar. Sen är det bara till att hyra, tuta och köra. Cogo finns för Android och iOS. Tumnagel
43.2°
+
Frode Wikesjö
0

Svedea visar mc-förare om var det finns rullgrus
Vill att vi ska upplysa varandra om trafikfaran

Försäkringsbolaget Svedea fortsätter sin kamp mot det förrädiska rullgruset som finns på våra vägar, en trafikfara som leder till ökad olycksrisk för framför allt motorcyklister. Tidigare i år gick försäkringsbolaget ut och varnade för rullgrus och man har även tagit bort självrisken för mc-olyckor orsakade av rullgrus under årets sommarmånader. Nu har Svedea även dragit igång en tjänst där man varnar för vägar där det finns rullgrus. Det handlar om en tjänst där motorcyklister och andra själva kan anmäla var det finns rullgrus på vägar runt om i landet. Dessa rapporter läggs sedan in på en karta så att andra trafikanter kan uppmärksammas om den eventuella faran. Tjänsten är med andra ord långtifrån heltäckande över var det kan finnas rullgrus på vägarna. Svedeas verkar med sin nya tjänst även vilja rikta en känga mot Sveriges väghållare och skriver i ett pressmeddelande: "Svedea och Sveriges MotorCyklister, SMC, har i flera år lyft problemet med rullgrus, det vill säga löst grus på belagda vägar, ofta som följd av vägarbeten. Gruset utgör stor risk för mc- och mopedförare som lätt kan förlora vägfästet, men det drabbar även bilister genom kostsamma glas- och lackskador. Väghållaren har ansvar att följa Trafikverkets riktlinjer, men här slarvas det ganska ofta och mc-förarna drabbas." Ni hittar Svedeas rullgrus-tjänst på länken nedan och där går det även att skicka in sina egna tips om var det eventuellt kan finnas rullgrus på vägen. Tumnagel
47.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

BlackTea - en scrambler-inspirerad eldriven moped
Lek att du är 15 igen

Minns ni när man var 15 år gammal och sladdade runt med moppen i något övergivet grustag? Man byggde små hopp, gjorde ringar och var typ coolast i hela världen. Det är den känslan tyska BlackTea vill återskapa med det här bygget. Det är en eldriven moped med inspiration från Scrambler-stuket som råkar toppa 80 km/h men så fort vet vi ju att man inte får köra, och det gjorde man ju heller aldrig med sin moped back in the days. Räckvidden på en laddning ska vara sju mil. Detta kan dock dubblas om man köper till ytterligare ett batteri. Man vände sig till IndieGoGo där man sökte motsvarande en miljon kronor, i skrivande stund är man dock redan uppe i 2,8. Hakar man på kampanjen nu ska man få ett exemplar för 2290 euro. Planen är att börja leverera i april nästa år. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Coola moped-byggen i Indonesien
Kanske inte de mest trafiksäkra dock

I Indonesien är det många som far omkring på mopeder och Vespa är den mest populära bland scootrarna. Många nöjer sig dock inte med att köra original utan modifierar rejält, och några av dessa rätt speciella byggena får vi se här. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

8000 körkortsprov har avbokats
All ny bokning är stängd fram till 4 maj

På grund av virusutbrottet har Trafikverket stoppat all ny bokning av teoriprov för bil, motorcykel och moped fram till 4 maj. I samma veva meddelar Trafikverket att man har bokat av 8000 stycken prov i Stockholm. Anledningen är inte helt oväntat att proven utförs i stora salar och där är det just nu rätt så dumt att trycka in massa människor för att göra prov. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Citroën visar liten gullig elbil som får köras av 14-åringar
Konceptet Ami har blivit verklighet

För ett år sedan visade Citroën upp en konceptbil som lånat det klassiska namnet Ami. Nu presenteras bilen i produktionsutförande och det är en synnerligen gullig liten krabat. Det som gör den lite speciell är att du bara behöver ha fyllt 14 år för att få köra den, i alla fall i Frankrike. I många andra länder räcker det med att du fyllt 16 år. Det här är alltså en mopedbil som har en toppfart på 45 km/h. Under skalet finns en elmotor på åtta hästar, ett batteripack på 5,5 kWh och på en full laddning ska man kunna ta sig sju mil. Att sedan ladda tar tre timmar via ett vanligt vägguttag. I Frankrike kostar nya Ami 6000 euro och man kommer att kunna beställa den från och med nästa månad. Man ska även kunna prenumerera på bilen för 19.99 euro i månad efter att ha betalat en deposition på 2644 euro. De första exemplaren kommer dyka upp på gatorna i juni. Förutom här kommer bilen även att lanseras i Spanien, Italien, Belgien, Portugal och Tyskland några månader senare. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Vässla släpper Vässla Bike
En mix av elsparkcykel, cykel och elmoped?

Svenska Vässla har under några år nu sålt elmopeder och elsparkcyklar. Nu lanserar man sitt tredje fordon som man kallar för Vässla Bike. Enligt grundaren Rikard Bröms är det inte en elsparkcykel, inte en cykel, inte en elmoped utan alla tre. Minst två versioner kommer att finnas, en som går i 20 km/h och som då kommer att ha samma regler som elsparkcyklarna har i dag. Motorn kommer att vara på 250W och räckvidden upp till 4 mil. Den andra versionen går i 45 km/h och klassas då som EU-moped. Motorn är då dubbelt så stor, 500W. Båda versionerna väger nätta 17 kilo, har ett portabelt batteri på 1,5 kilo (från Samsung), laddar fullt på en timme och till 80 procent på 20 minuter. Vässla Bike ska vara förberedd för delningstjänster. I november så lanserades delningstjänsten Wheels i Stockholm som använder ett liknande fordon, ett fordon som jag inte alls var imponerad av vilket mest berodde på den lilla motorn. I elmopedsversion kanske det blir intressantare! Vässla Bike lanseras i dag. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

2019 var ett toppenår för Renaults elbilar
Ökade med 23,5 procent - sålde 62.447 stycken

Under förra året sålde Renault 62.447 stycken helt eldrivna bilar vilket är en ökning med 23,5 procent jämfört med året innan. Bara i december lyckades tillverkaren leverera hela 6947 exemplar. Den mest populära modellen är Zoe som man såldes 48.269 stycken av följt av Kangoo Z.E med 10.349 levererade bilar. Modellen Twizy är inte med i beräkningarna eftersom att den anses vara en mopedbil och inte en riktig bil på många marknader. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Olyckor med mopedbilar upp 256 procent sedan 2015
Statistiken fortsätter att gå åt fel håll

I var och varannan stad finns det numera mopedbilar. Perfekta fordon för den som har fyllt 15 år, har AM-körkort och som inte vill sitta och frysa på en vanlig moped när det ska ut och åkas. Om man har råd vill säga, för de är helt sjukt dyra mot vad man får. Idag finns det 9458 stycken registrerade i Sverige och tyvärr, och inte helt oväntat, har olycksstatistiken kring dessa fordon ökat rejält de senaste åren. Bara sedan 2015 har antalet olyckor med mopedbilar gått upp 256 procent och förra året registrerades 132 stycken olyckor. Problemet är att bilarna har dåliga bromsar, dåligt krockskydd och att de som kör dem inte är tillräckligt införstådda med riskerna och hur utsatta de faktiskt är i trafiken. På grund av detta har oroliga föräldrar ordnat så att en halkutbildning dragits igång på Gillinge-banan så att ungdomarna kanske kan vara bättre förberedda om en olycka skulle vara på väg att inträffa. Nu snackas det om att en mopedbilsutbildning kan bli en del i det ordinarie kursutbudet. Ett inslag om det hela hittas på länken nedan. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

CES 2020 Segway visar teaser för elmotorcykel
Det här är Segway Apex

Förra året läckte det ut lite information om en kommande elmotorcykel från Segway-Ninebot och nu har Segway släppt en teaser-video till denna, ett fordon som man kallar för Segway Apex. Enligt Segway ska Apex ha göra 0 - 100 km/h på 2,9 sekunder och ha en topphastighet på 201 km/h. Hur lång batteritid ekipaget har finns det än så länge inga uppgifter om. Då det hela än så länge handlar om ett koncept så lär det antagligen dyka upp mer konkreta uppgifter om det i det fallet att Segway någon gång släpper Apex på marknaden. Segway kommer att visa upp Apex och lite andra nya elfordon på årets CES-mässa i Las Vegas, en mässa som redan smygstartat men som kickar igång på allvar nästa vecka. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

El-mopeder och El-motorcykel från Segway läcker ut
Kommer visas upp officiellt nästa månad

Segway är antagligen mest kända för sina självbalanserade tvåhjuliga elfordon men sedan Segway köptes upp av Ninebot har man även börjat satsa på andra elfordon. Här kan ni kolla in bilder på tre stycken elfordon som Segway-Ninebot kommer att visa upp lite närmare på nästa månads CES-mässa i Las Vegas. Det handlar elmotorcykeln APEX som syns på bilden ovan, en motorcykel som än så länge bara är ett koncept. Den ska ha en topphastighet på 200 km/h och kunna göra 0 - 60 km/ på 3,2 sekunder. Här nedanför hittas även bilder på Segway-Ninebots eMoped och eScooter vilka är produkter som kommer att lanseras till konsument under nästa år. eMoped kommer i lite olika modeller varav den kraftfullaste har en räckvidd på 75 kilometer på en laddning batterier. Även eScooter kommer att släppas i flera olika modeller varav toppmodellen E200P har en räckvidd på 200 km och en maxhastighet på 100 km/h. Under CES-mässan kommer Segway-Ninebot även att visa upp eScooter T vilket är ett självbalanserande koncept baserat på eScooter. Den kommer att gå att styra med hjälp av en fjärrkontroll och ska även till viss del vara självkörande. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Zündapp GTS från 1967 såldes för 93.500 kronor
Dyraste veteranmopeden någonsin på Tradera

Intresset för veteranmopeder har ökat kraftigt. Under förra året såldes det moppar på Tradera för nästan 20 miljoner kronor och man räknar med att slå dessa siffror i år. I söndags såldes den dyraste någonsin - en Zündapp GTS från 1967 vars 269:e bud slutade på 93.500 kronor. Modellen är tillverkad i endast 107 stycken exemplar och som vi kan se var exemplaret som såldes i ypperligt skick. Sofia Hagelin som är pressansvarig på Tradera säger följande: "Vi ser en kraftig uppgång för mopedförsäljningen på Tradera i hela landet. Många har fått upp ögonen för veteranmopeder från 1960- och 70-talet. Vi ser att det är framförallt är nostalgiska 50- och 60-talister som slåss om objekten, men även den del av dagens ungdomar som attraheras av de här sällsynta, vackra klenoderna." De mest populära gamla mopederna kommer från tillverkarna Crescent, Puch och Zündapp. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Jag har kört runt på elfordonet från Wheels
Och kommer aldrig göra det igen

Jag älskar fordon. Av alla storlekar och i alla versioner. Jag köpte mig en elsparkcykel innan Voi kladdade ner stan med dem och njöt av det. Ok, jag blev lite hånad men jag såg på det hånande folket att de mest var avundsjuka för det var ju så smidigt och väldigt roligt att åka runt på den där. Så när Wheels nu har ställt upp sina fordon på stan var jag så klart tvungen att testa. Tyvärr har utvecklarna på Wheels inte kollat på hur Bird har gjort sin app så jag kan inte logga in med Apples inloggning eller använda Apple Pay utan jag måste mata in mitt telefonnummer, få ett bekräftelse-sms och mata in mina kortuppgifter. Tar någon minut men är helt ok. Sedan låses fordonet upp, som rent tekniskt är en cykel men som inte har trampor. Jag hoppar på. Och åker iväg. Långsamt. För att få klassas som en cykel får inte motorn vara på mer än 250W och den får inte gå snabbare än 20 km/h. Det första blir ett problem när jag med mina 94 kilo och en väska ska knuffas iväg. Med en elsparkcykel kan jag hjälpa till, men inte här. De där 20 km/h kommer med tiden när jag åkt tillräckligt länge och tillräckligt platt, det är lite som att accelerera med en Trabant detta. Väl där i 20 km/h så känns det jobbigt av två anledningar. Dels för att 20 km/h på en elsparkcykel är helt ok snabbt, på en cykel avslappnad om än lite långsam takt men på något som känns som en moppe är det för långsamt. Världen går i slowmotion. Och det är här någonstans som jag börjar tänka på hur jag måste se ut där på den konstiga "cykeln" som snarare är gjord för någon som är 150 cm lång och väger 45 kilo än mig som är 182 cm och väger det dubbla. Jag anar att folks tankar inte är positiva och inte är i stil med "kolla vilken frän kille som kommer här!". Efter en lång färd kommer jag fram till backen vid Slussen. Efter ett rödljus ska jag få fart på fordonet igen och backen vid Slussen här i Stockholm är brant. Jag kommer knappt framåt och får hjälpa till med fötterna. Jag måste se katastroftöntig ut nu. När jag kommer till första bästa ställe att parkera den här "cykeln" på så gör jag det. Låser den och raderar appen. El är fantastiskt. Elcykeln är underbar för alla som numera kan elcykla rätt långa sträckor till jobbet utan att bli svettiga, elsparkcykeln är fantastiskt smidig att ta sig den där sista kilometern och jag önskar verkligen att jag var tillräckligt trygg på en bräda för att kunna köra elskateboard. Men en långsam, minimoped behövs inte. Tumnagel
50.7°
+
Roger Åberg
0

Liten moppe med larvband
Ser kul ut

Här får vi se när Make It Extreme bygger en liten moped som istället för vanliga hjul har ett gammalt däck som fungerar som ett larvband. Den har fullt fungerande belysning, riktig fjädring och ser ut att vara rätt så kul att köra. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Olyckor med mopedbilar fortsätter att öka dramatiskt
Dubblerats i år

I takt med att de så kallade mopedbilarna ökar i popularitet så ökar även problemen. "Bilarna" är ju inte alls krockskyddade och förarna har väldigt lite utbildning. Resultatet är en ökning i antalet olyckor och siffrorna dubbleras per år. Länsförsäkringar Älsvborg går nu ut med siffror som visar att antalet olyckor dubblerats de senaste åren. Sett till första halvåret i var det 17 olyckor 2017, 37 olyckor 2018 och 77 olyckor i år. – Det är en väldigt allvarlig situation. Mopedbilar har inte alls samma säkerhet som en personbil, den är i stort sett en moped med regnskydd. Är man inblandad i en krock kan det sluta riktigt illa, säger Hannah Enesten Andersson – produktansvarig privatmotor på Länsförsäkringar Älvsborg. Om man köper en mopedbil till sina barn bör man vara medveten om den låga trafiksäkerheten och se till att övningsköra mycket. Bilarna är dyra, ofta kostar de 150.000 kronor eller mer, men eftersom de enligt reglerna inte får väga mer än 425 kilo finns det inte plats för speciellt mycket säkerhet. Tumnagel
30.2°
+
Roger Åberg
0

Bästa juni i trafiken i modern tid!
Transportstyrelsen halvårsrapport har kommit

Det är positiva siffror när Transportstyrelsen berättar om hur många som har omkommit i trafiken under första halvåret i år. 111 personer har omkommit, vilket är 20 mindre än samma period förra året och lite lägre än snittet de senaste åren som är 119 personer. 71 av de omkomna var skyddade trafikanter (alltså personer i bil, buss, lastbil) och 40 var oskyddade trafikanter (alltså personer på mc, moped, fotgängare, cykel och numera även elsparkcykel). Året började tråkigt med 30 döda i januari men sedan har det sett bättre ut. Juni blev den bästa juni-månaden i modern tid med endast 16 döda. Av dessa var 9 oskyddade trafikanter. Tumnagel
45.0°
+
Roger Åberg
0

Vois framtid är inte bara elscootrar
Nu kommer cyklar och i framtiden också andra fordon

Voi är mest kända för sina elsparkcyklar och i dag visade de upp sina egna modeller. Rätt imponerande modeller faktiskt, speciellt för ett så ungt företag. Men man heter Voi technology och det slutgiltiga målet är inte att syssla med elsparkcyklar utan att flytta människor på ett vettigt sätt. Klyschorna står som spön i backen och det handlar om delad ekonomi och mikromobilitet. Men det finns något där som jag går igång på. Voi har byggt sin helt egna plattform på under ett år och verkar kunna leverera. Man verkar vara extremt datadrivna och väldigt nyfikna på hur deras användare rör sig, vilken typ av resor de gör och vilka behov de har. Och de verkar vilja dela med sig av detta till de städer där de befinner sig. Ett exempel ser ni nedan, det är en karta där man kan dra musen över kartan och så ser man vart resorna som startade på den punkten avslutades och vilken tid på dygnet som de utfördes. Testa själv här! Som ni ser på presentationen ovanför så har man strax egna elsparkcyklar och elcyklar, men att det inte kommer att stanna där. Med i planen finns också eldrivna mopeder och vad man kallar för e-pods. Det här är ju inte direkt något som ingen annan har försökt sig på tidigare så varför skulle Voi lyckas? En anledning är att man inte ser själva fordonet som produkten. Man är inte BMW som vill kränga bilar och därför ställer ut just sina egna bilar på stan. Man kan istället anpassa fordonen efter behovet som finns och som bekant är behoven väldigt olika i olika städer. Men en meny av olika typer av fordon kan man alltså lösa invånarnas vilja att förflytta sig och anpassa det efter stad och befolkningens vanor. Tillsammans med staden. Voi skryter gärna om att man är proaktiva och ofta, som i Stockholm, är de som tar upp frågan med staden istället för tvärtom. Om så är fallet vette tusan, men eftersom de skryter om det kommer det att se väldigt illa ut om de som får förbud lagda på sig. Det är inte direkt någon självklar väg till succé här, men det ska bli intressant att se om de lyckas. Om några år vet vi om vi har fått ett nytt svenskt bolag i Spotify-klass eller om det har gått åt pipsvängen. Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0

Nu kommer Blinkee till Stockholm
Uthyrningstjänst för elmopeder

Bor du i Stockholm och har tröttnat på att hyra elsparkcyklar lanseras nu tjänsten Blinkee i staden och med den kan man hyra eldrivna mopeder för att transportera sig. Blinkee är rätt liknande de tjänster som hyr ut elsparkcyklar och med tjänstens tillhörande app kan man hyra en elmoped i Stockholm för en kortare eller lite längre åktur. Standardpriset ligger på runt 4 kronor i minuten med 1 kr/minuts tillägg för kortare stopp. Maxkostnaden för ett dygn, om man skulle vilja hyra moppen så länge, ligger på 395 kronor. Blinkees app hittas till iOS i App Store och till Android på Google Play. Tumnagel
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stockholm börjar förbereda sig för sparkcykel-invasion
Funderar på att införa särskilda parkeringsplatser för dessa

Våren verkar vara på ingång över delar av Sverige och det innebär antagligen att det snart kommer att dyka upp betydligt många fler eldrivna sparkcyklar och hyrcyklar på våra gator. Redan idag har företaget som Voi, Blinkee, EU-bike och Lime etablerat sin verksamhet i Stockholm och även företagen Tier, Ubers cykeldel Jump, tyska Nextbike och den nederländska elmopedtjänsten Felyx verkar vara intresserade av att etablera sig i staden. Det kan innebära störningar i trafiken då dessa eldrivna fordon i dagsläget går att lämna lite var som helst. För att det inte ska leda till kaos i staden har nu Stockholms stad och de sju företagen haft ett möte för att undersöka vad man kan göra för att hantera situationen innan problem uppstår. En lösning som diskuterades var att ordna särskilda parkeringsplatser där användarna kan lämna av fordonen, så kallade "hotspots". Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) säger till DI Digital: "Trafikkontoret jobbar just nu med att ta fram förslag på hur man kan jobba med den här x27hotspotx27-lösningen. Vad vi gör är att vi hyr ut marken gratis till dem och markerar upp den, deras uppgift är att hålla rent och snyggt på platsen." Tumnagel
36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida