3 i dag 11 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Local Motors tackar för sig Pengarna har tagit slut 2009 presenterade Local Motors den fräsiga leksaken Rally Fighter. En offroad-maskin som hade en 6,2 liter stor V8:a under skalet. Verkade riktigt kul och gick faktiskt i produktion även om det inte finns så många. 2015 visade företaget även upp en 3D-utskriven bil men det blev aldrig något av den. 2016 fasades även Rally Fighter ut och man började istället att fokusera på en självkörande eldriven pod döpt till Olli. Nu verkar det dock som att företaget kastar in handduken och tackar för sig. Det är den före detta Vice President of Sales, Chris Stoner, som gått ut och sagt att företaget från och med idag inte kommer att finnas mer. Inte helt oväntat är anledningen till detta pengabrist. Tumnagel
35.9°
0
Noble presenterar lillebror till M600 - M500 Har turbomatad V6:a och manuell låda Den brittiska biltillverkaren Noble har lovat att presentera en ny modell ända sedan 2018 och nu är det dags. Men det handlar inte om något revolutionerande utan om ett småsyskon till numera klassiska M600. Den här heter M500 och här har man ersatt Volvo-V8:an med en dubbelturbomatad Ford-V6:a istället. Den är på 3,5 liter och ska bjuda på 550 hästar. Tillräckligt för att klara av 0-100 km/h på 3,6 sekunder och toppa 320 km/h. Till motorn kopplas en sexpetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Saker som aktiv fjädring, låsningsfria bromsar och airbags finns inte utan här är det avskalat och enkelt som gäller. Bilen har i princip samma rörramskonstruktion som M600 och kaross i glasfiber för att hålla nere kostnaderna. De första leveranserna ska ske i sommar och frånpriset sägs börja omkring 150.000 pund vilket är 50.000 pund mindre än M600 kostar. Tumnagel
40.2°
0
2021
BMW visar upp monster-suven Concept XM Laddhybrid med 750 hästar BMW presenterar nu Concept XM som är en SUV med laddhybrid-teknik. Kanske inte låter så speciellt men här har fokus inte bara legat på att få till något bränslesnålt med bra räckvidd på el utan prestanda står i första rummet. Det här är M-divisionens första helt egna modell (BMW M1 räknas tydligen inte riktigt) som inte är baserad på någon befintlig och man menar allvar. Än så länge bara ett koncept, men BMW säger att den här ska komma och att designen inte är långt från det som produktionsversionen bjuder på. Det innebär enorm grill, slimmade strålkastare, skarpa vinklar överallt och en rätt så annorlunda bakdel. Under huven sitter en helt ny V8:a som är parad med en elmotor. Effekten anges till 750 hästar och vridet till 1000 newtonmeter. Siffrorna gör det här till den mest kraftfulla BMW:n hittills. Hur stort batteripacket är får vi inte reda på just nu men man ska i alla fall kunna ta sig runt åtta mil på bara el. Allt om hur BMW har tänkt kring konceptet kan ni se i klippen nedan. Produktionen av modellen väntas dra igång i slutet av nästa år. Tumnagel
37.2°
0
Carlex visar renderingar på restomoddad Jaguar XJ Coupé Inget för puristen Det polska företaget Carlex Design visar nu upp renderingar på en klassisk Jaguar XJ Coupé som de i den virtuella världen har moddat rejält. Den har fått ordentliga skärmbreddare, enorma fälgar, renare linjer överlag och en helt ny interiör som osar läder och tobak. Carlex har tidigare moddat just en XJC men då blev slutresultatet betydligt mer nedtonat. Här har man alltså gått all in och det lär råda delade meningar om vad som är rätt och vad som är fel. Själv fullkomligt avskyr jag moderna strålkastare på gamla bilar men här har man ändå lagt lite energi (om än i datorn) på att få det att se ut som något annat än de Wish-prylar man brukar se. Jag får nästan lite Bentley-känsla över strålkastarna som liksom ger ett djup som ändå passar bilen rätt bra. Hjulen och fälgarna är givetvis helt åt skogen fel så där måste storleken ner extremt mycket innan det ser rätt ut. Men annars är den ganska fin tycker jag, vad tycker ni? Det här är bara renderingar som sagt, men Carlex ska redan ha börjat bygga tre stycken exemplar. Två av dessa kommer att säljas, fast vad de kommer att kosta är oklart för tillfället. Under huven ska det sitta en V8:a som ger 400 hästar och den är kopplad till en automatlåda som driver bakhjulen. Bromsar, upphängning och stötdämpare är givetvis av modernt snitt. Tumnagel
46.2°
0
Kolla in hydrokoptern Amphibian 3000 Amfibiefordon från 70-talet som renoverats av Feberläsare Här kommer ett kort klipp där ni kan kolla in ett nyrenoverat exemplar av hydrokoptern Amphibian 3000 som renoverats av Feberläsaren Oscar och hans polare Richard. Amphibian 3000 bygges ursprungligen av det finska företaget Pargas 1979 och är försedd med en V8-motor från Rover. Den går att framföra på vatten, is och på land. På is kan fordonet komma i upp i en hastighet på uppe emot 100 km/h. I videoklippet ovan kan ni kolla in när Oscar och Richard tar sig en tur med sin nyrenoverade Amphibian 3000 på Mälaren. Tumnagel
57.3°
0
Aston Martin DBX finns nu med mildhybrid-sexa Även den är hämtad från Mercedes-AMG Aston Martins SUV DBX har dubbelturbomatad Mercedes-AMG-V8:a på 4,0 liter och 550 hästar under huven. Det har snackats om att den kanske kan komma att erbjudas med V12:a i framtiden, men det är inte det som är aktuellt just nu. Det senaste är istället att modellen nu även erbjuds med en turbomatad rak sexa på 3,0 liter som ger 441 hästar, 520 newtonmeter i vrid och som har mildhybrid-teknik. Även denna maskin kommer från Mercedes-AMG. Växellådan är en niostegad automat som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska klaras av på 5,4 sekunder och toppfarten anges till 259 km/h. Den blandade förbrukningen anges till 1,05 liter per mil. V8:an dricker 1,43 liter per mil. Den ny instegsversionen är framtagen för den kinesiska marknaden och det är oklart om den kommer att erbjudas på några andra ställen. Tumnagel
36.6°
0
Audi uppdaterar A8 Flaggskeppet förfinas ytterligare Audi ger ny flaggskeppet A8 en facelift och förutom uppdaterad design fylls den med ännu mer teknik än tidigare. Bilen får nya strålkastare och digitala OLED-bakljus och på modernt manér utför dessa nu en slags dans när man låser och låser upp bilen. Även grillen har breddats lite och fått mer krom och luftintagen på sidorna är mer uppträtta. Som väntat kan man bocka för mängder av saker i tillvalslistan och nu även ett S line exteriörpaket som blir första gången för A8. Detta ger bilen ett lite sportigare utseende. Elva stycken exteriörfärger erbjuds och distriktgrön, firmamentblå, manhattangrå och ultrablå är nya. Fyra olika motoralternativ erbjuds - 3.0 TDI, 3.0 TFSI, laddhybriden TFSI e med V6:a eller S8 som har V8:a. Uppdaterade A8 börjar säljas i december och A8 50 TDI quattro kostar från 1.052.000 kr. A8 60 TFSI e quattro börjar på 1.199.900 kr och S8 kostar från 1.498.100 kronor. Thomas berättar om alla uppdateringar i klippet här nedan, eller så finns de listade i pressmeddelandet. Tumnagel
39.3°
0
Engineering Explained snackar motorn i nya Corvette Z06 Så fick ingenjörerna ut den höga effekten I veckan presenterade Chevrolet helt nya Corvette Z06. Den har en ganska så mustig motor - världens starkaste V8:a utan överladdning i en produktionsbil närmare bestämt. Den snackar Engineering Explained om i det här klippet och förklarar hur man lyckades klämma ut hela 679 hästar ur maskinen. Tumnagel
39.5°
0
Mercedes rullar ut nya SL Kommer som laddhybrid Så då var det dags för Mercedes att presentera helt nya SL - sjunde generationen. Modellen är inte en roadster längre utan får ett litet baksäte för folk utan ben, och för första gången erbjuds den med fyrhjulsdrift som standard. Även fyrhjulsstyrning är standard. Andra nyheter är förstås utseendet som nu rimmar bättre med övriga familjen och att den kommer att erbjudas som laddhybrid längre fram. Taket fäller man på 15 sekunder och jämfört med föregångaren så är detta nu i tyg istället för i plåt. Ett drag som bland annat sänker vikten med 21 kilo. Mercedes säger att nya SL är sportigare och har mer fokus på körkänsla än tidigare, inte längre bara en fläskig glidarbil alltså. Instegsversionen blir SL 55 och den har en turboladdad V8:a på 4,0 liter som ger 470 hästar. Den ska göra 0-100 km/h på 3,9 sekunder och toppa 295 km/h. På andra delen av skalan hittar vi Mercedes-AMG SL 63 som istället bjuder på 577 hästar ur samma motor. Den klarar 0-100 km/h på 3,6 sekunder och toppar istället 314 km/h. Oavsett vilken du väljer är det niostegad automatlåda som gäller. Vad laddhybriden kommer att bjuda på för uppsättning återstår att se. När bilen lanseras och vad den då kommer att kosta vet vi tyvärr inte just nu. Du hittar allt om bilen på länken nedan. Tumnagel
43.5°
0
Nya Chevrolet Corvette Z06 är här Har världens starkaste sug-V8:a i produktionsbil Då har det blivit dags för Chevrolet att visa upp nya Corvette Z06 och nu är Corvetten verkligen uppe och leker med superbilsgänget. Den här har som vi tidigare har nämnt en flat-plane-crank-V8:a som bland annat gör att den låter helt makalöst fint, och effekten skäms inte heller för sig. Maskinen som är på 5,5 liter är placerad bakom sittbrunnen och den utvecklar 679 hästar och har 623 newtonmeter i vrid. Varvstoppet ligger på 8600. Eftersom den saknar överladdning ska det här vara den starkaste V8:an av detta slag som monterats i en produktionsbil. Effekten skickas till bakhjulen och 0-100 km/h ska gå på snabba 2,7 sekunder. Motorn, som kanske är det mest spännande i den här bilen, är helt i aluminium och har torrsump. På insidan hittar vi bland annat smidda kolvar i aluminium och smidda stakar i titan. Utseendemässigt får bilen ett annat kjolpaket runt om med vingar och flärpar här och var. Bakskärmarna breddar bilen 9,4 centimeter jämfört med en vanlig Corvette och i hjulhusen sitter 21 tum höga och 13 tum breda fälgar bak skodda med 345/25-däck. Fram sitter istället 20 tum höga och 10 tum breda fälgar med 275/30-däck. Fläskigt! Pilot Sport 4S Zp-däck är standard, köper man Z07-paketet får man istället Sport Cup 2 R ZP. Bromsarna kommer från Brembo och de har sex kolvar fram och mäter där 370 millimeter. Bak sitter 380-millimeterskivor med fyrkolvsok. Tillverkningen drar igång nästa sommar, några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
41.4°
0
Nästa sida