m

Gräsklipparmotor i en Harley-Davidson
Liten maskin i stor hoj

Hos Harbor Freight kan du köpa en motor som heter Predator. Den är på 212 kubik, bjuder på hela 6,5 hästar och passar utmärkt om du exempelvis behöver byta maskin i din gräsklippare. Kostar bara 119 dollar också. Tokfransarna på YouTube-kanalen Bikes and Beards bestämde sig för att montera motorn i en Harley-Davidson Ultra Classic istället, och det här är resultatet. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0
2019

Kompakt elmotor redo att stoppas i ditt projekt
Framtidens motorbyte?

Det brittiska företaget Swindon Powertrain håller just nu på att utveckla en elmotor med en så kallad "turn-key"-lösning. Du köper alltså deras elmotor med tillhörande prylar som ett paket och sen är allt redo att stoppas ner i ditt projekt. Motorpaketet väger 70 kilo och mäter 60 centimeter på bredden, 44 på längden och 28 på höjden. En ganska kompakt enhet alltså som levererar 110 hästar. Till motorn hör en enstegad växellåda och ett kylsystem. På motorn sitter flera olika monteringspunkter men givetvis måste du själv modda ditt projekt så att motorn passar. Du måste även leta reda på ett lämpligt batteripack att mata motorn med. Initialt planerar Swindon Powertrain att sälja motorpaketet till nischade elbilstillverkare men det sägs att man även som privatperson kommer att kunna köpa grejerna i framtiden. När lanseringen sker och vad paketet kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
54.2°
+
Bobby Green
0

Nya Toyota Supra med 2JZ-motor
Inte direkt oväntat att detta skulle hända

Toyota Supra är världskänd mycket tack vare den härliga 2JZ-motorn. Men den får man inte i den nya generationen A90 utan där sitter det istället en BMW-snurra. Så kan man ju inte ha det tyckte den japanska driftkungen Daigo Saito som såg till att stoppa ner den gamla motorn i det nya skalet. Här ser vi en första tur med den nya skapelsen. Fler bilder på bilen hittas här. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0
2014

Vad tror ni om en Alfa Romeo 4C med 738 hästar?
Lazzarini Design hänger i en trimmad Ferrari-motor

Dagens Alfa Romeo 4C har 240 hästar men om man tycker att det är på tok för lite och inte orkar vänta på att Alfa ska trimma upp bilen själva kan man ju alltid gå till Lazzarini Design. De presenterar nu nämligen sin 4C Definitiva och där har den ettriga turbofyran bytts ut mot en V8:a på 4.3 liter från Ferrari som fått behandling av Hennessey. Motorn förses med dubbla turbo och effekten landar på hela 738 hästar och 720 Nm. Det här ska innebära att den lätta bilen tar sig till 100 km/h på omkring 2.6 sekunder. Förutom motorbytet får bilen ett komplett nytt kjolpaket, fet vinge på bakluckan och mängder med kolfiber. Den första prototypen väntas vara klar inom ett par månader och för den som är sugen kan jag berätta att prislappen kommer att landa på runt 250 000 euro. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

Porsche byter ut alla motorer i GT3
De nya ska inte brinna

Porsches nya GT3 är fantastisk. Fylld med massa spännande teknik, råstark på racerbanan och med en klassisk design som alla känner igen. Den har bara ett problem - den har en tendens att börja brinna. De senaste månaderna har flera exemplar helt plötsligt fattat eld och Porsche tvingades ta beslutet att kalla tillbaka alla bilar de sålt för undersökning. Nu har felet identifierats och det sägs vara vevstakarnas fastsättning som orsakar bränderna. För att råda bot på problemet kommer Porsche därför att byta ut alla motorer i de 785 stycken bilarna som levererats. Motorerna kommer att bytas så fort som det bara är möjligt, och när en motor väl har anlänt hos en handlare ska bytet ta omkring en dag. Trist för alla köpare att inte kunna nyttja sina bilar nu när våren är på väg, och enormt dålig marknadsföring för den nya bilen. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0
2013

Nissan Patrol med Skyline-motor
Hej vad det går!

"Fel" motor i "fel" bil är det bästa jag vet, nästan. Här har en stackars oskyldig gammal Nissan Patrol fått ett nytt hjärta, från en Nissan Skyline. Den här motorn har ju som vi vet ganska så bra trimpotential och det verkar som att byggmästaren inte lämnat detta åt sidan. Tumnagel
64.7°
+
Bobby Green
0

Pro Evolution Soccer använder Fox Engine
För att vara redo för nästa konsolgeneration

Det har tidigare surrats om att Konamis fotbollsspelserie Pro Evolution Soccer skulle använda sig av en modifierad version av Kojima Productions spelmotor Fox Engine. Nu har detta bekräftats genom en intervju som Edge gjorde med seriens Creative producer Kei Masuda. Anledningen till att man plockade in den nya spelmotorn var att man ville vara redo för nästa konsolgeneration och att man inte ansåg det var lönt att försöka uppgradera den gamla spelmotorn för detta. "We couldnx27t overhaul our old engine in the yearly development cycle. The schedule was too demanding. We reflected on the difficult transition, and could see the next-gen coming. We needed to make a new engine." Fox Engine kommer även ge Konami möjligheten bättre flexibilitet att anpassa spelet för andra plattformar så som mobila enheter. Om detta motorbyte innebär att vi kommer få se ett riktigt snygg spel med buggig gameplay de närmsta åren återstår dock att se. Tumnagel
37.6°
+
Frode Wikesjö
0
2012

Shelby Cobra med NASCAR-motor
Låter ju inte helt fy skam

Den här videon har några månader på nacken men jag tyckte den kunde vara lite kul att slänga upp ändå. En herre har nämligen stoppat ned en NASCAR-motor i sin Shelby Cobra från 1965. Det låter väl ganska mumsigt? V8:an på 8.0 liter var tidigare på 800 hästar men har tonats ned något till 650, antagligen för att den inte ska braka ihop efter varje åktur och behöva fixas med. Fantastiskt ljud och att ha en såpass stor motor i en såpass liten bil måste kännas väldigt speciellt att köra kan jag tänka mig. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Egyptier monterade V8:a från BMW M3 i 120d
Vägrade betala dyra pengar för en 1-serie M Coupé

I USA kostar en ny BMW 1-serie M Coupé från 47 000 dollar. Bor du däremot i Egypten kostar samma bil hela 150 000 dollar på grund av löjligt höga skatter. Detta gjorde en person riktigt förbannad och istället för att strunta i att köpa en bil över huvud taget köpte han en BMW 120d och monterade motorn från den senaste M3:an under skalet istället. Den nya V8-motorn är på 4.0 liter och ger 420 hästar, 80 mer än i en 1-serie M Coupé alltså. För hela rasket som sattes ihop på under en månad fick han betala 45 000 dollar. Då fick han även rätt kjolpaket, bromsar och fjädring på plats. Grymt bygge! Men hur han ska lyckas få bilen genom besiktningen är ju en annan femma antar jag. Fler klipp hittas under "Läs mer". Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget DeSoto Business Coupe
Störtskön!

Daniel aka Pipewrench Dale har ett helt gäng med bilar och denna är en i gänget. Störtskön kärra med 72 (!) år på nacken. Vi frågade Daniel följande frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Har hållit på med äldre amerikanare sedan jag tog körkort. Har alltid gillat de äldre modellerna innan fenorna kom vid mitten av 50-talet. Framförallt gillar jag designen på coupemodellerna som lanserades precis innan andra världskriget. I många fall är detta bilar som aldrig importerades till Europa på grund av krigsutbrottet. Just detta är en Desoto Business Coupe från 1940. Enda registrerade exemplaret i Sverige. Mig veterligen finns det inga andra i Sverige så detta är en helt unik bil i landet. Bilen kom till Sverige i slutet av 90-talet, tror det var runt -97. Den ställdes då i ett garage i många år. Dåvarande ägare hade planer på V8 och kompressor genom huven. Han kroknade innan han satte igång med projektet och jag hittade den på annons vintern 2003/2004. Fick laga en hel del rost i golvet och fixa en spräckt ventil i motorn. Registrerade den 2005 och har kört i detta skicket sedan dess. Har aldrig haft några ambitioner att renovera den. Jag reparerar det som går sönder och kör med bilen. Under motorhuven sitter det en rak sidventilssexa på 265 kubiktum. Något av det största som finns när det gäller dessa motorer. Motorn är inte original utan är en industrimotor från 1954. Detta innebär att det är en bilmotor avsedd för industribruk från början. Motorbytet är sannolikt gjort innan bilen kom till Sverige. Växellådan är treväxlad med rattväxel och overdrive. Många får uppfattningen att det är ganska trög bil. Men motorn och överväxeln gör att man hänger med trafikrytmen fint. Det bästa med bilen är att det är en bil. Den känns att köra och man får tänka på vad man gör. Sen blir folk glada och kommer alltid fram och pratar när man stannar. Genom åren har jag lärt mig dess personlighet. Den skramlar, läcker in regnvatten, ratten sitter lite snett. Sidorutor saknas och när man skall göra en kallstart vill den ha en slurk startgas. Men jag ser alltid fram mot första starten på vårkanten. När den byggdes var Roosevelt president och USA hade inte dragits in i kriget. När Vietnam kriget började ansågs den gammal. När jag föddes var den redan en gammal veteranbil. Nu har den rullat i i 72 år och att greppa ratten är obeskrivligt. En del undrar om det är en gammal racer. Men det är det inte. Jag har gjort målningen på den för att ge intrycket av detta. Inuti sitter det en störtbåge och på bagagen står namnet Conquistador. Conquistadoren Ferdinand Desoto gick ju uppför Mississippi så det var ett naturligt namn på en stock-car. Original var bilen mörkblå." Tack för att du delade med dig Daniel! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green
0

Corvette från 1971 med LS9-motor
Mumma!

Jag fullkomligt älskar sleepers och bilar med gamla skal men modernt inre, så därför tänkte jag dela med mig av den här. Det är en Chevrolet Corvette från 1971 som fått motorn utbytt mot samma spis som sitter i Corvette ZR1. Den starkaste motorn som någonsin har suttit i en original-Corvette. Cabbens hjärta är nu alltså istället ett frustande V8-paket med kompressor på 6.2 liter, 640 hästar och 820 Nm. 540 av dessa är rena bakhjulshästar enligt ägaren. Bilen byggdes av företaget Fastlane i Houston och har förutom den nya motorn uppgraderade bromsar och fjädring för att palla trycket. För att sitta bra har man även monterat dit samma stolar som sitter i ZR1. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0
2010

BMW M3 med 700 hästar!
Motor från X6 M

Företaget Emotion-Wheels hjälper alla BMW M3 E92-ägare att få lite fart i sin kärra. Med hjälp av hjärtat från BMW X6 M får man en mer än rapp M3:a att busa med. Förutom motorbytet monteras även en kolfiberhuv, som endast väger 8,6 kilo. Nya sidokjolar, sänkningssats från H&R och 19-tummare kompletterar utsidan. Men motorn är som sagt hela grejen med den här bilen. V8:an på 4,4 liter försedd med dubbla turbo ersätter den nuvarande V8:an på 420 hästar. Den nya motorn har trimmats från 555 till hela 707 hästar, vilket är mer än tillräckligt. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
2009

Extrem Twingo
Sånt här får mina nackhår att resa sig

Jag måste erkänna att jag har en förkärlek för små bilar med alldeles för stor motor. Bilar som ser skygga ut men som döljer något djävulskt under skalet, något som när man minst anar det kan skrämma skiten ut dig. Den här helgalna Renault Twingon är långt ifrån diskret och osar verkligen busbil, med all rätt. Bakom de två sportstolarna som finns i bilen sitter en V8:a från Range Rover på 3,5 liter. En fempetad manuell växellåda skickar kraften till bakjulen och även om effekten visserligen inte är mer än 180 hästar, bör man ha i åtanke att kärran inte väger många kilo. Och en V8:a är alltid en V8:a, man kan ju mysa till ljudet i alla fall om man nu känner att man skulle skämma ut sig vid ett rödljusrace. Skaparna, Lazareth (fransk firma som bygger grymma bilar och motorcyklar), har modifierat Twingon in i minsta detalj för att den ska palla den nya spisen och få den rätta looken. Utöver motorbytet har bilen breddats lite grann som ni ser på bilderna, och under de smått hysteriska bakskärmarna gömmer sig slicks som mäter 320 mm, 320 mm! Det är bredare än en Subway-macka, I love it! Kort videoklipp där bilen testas Vill du ha en egen? Bygg själv eller slanta upp med 105 000 dollar. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0