m

Volkswagen börjar sälja Taigo i Europa
En liten coupé-suv

Volkswagen har under ett år sålt modellen Nivus i Sydamerika och nu är det dags för Europalansering. Här kommer den dock att heta Taigo och enkelt uttryckt skulle man kunna säga att det är en coupé-variant av T-Cross. Modellen byggs på samma plattform (MQB) som Polo och T-Cross. I Sverige har Volkswagen valt att inte sälja Polo med motiveringen att T-Cross säljer så mycket bättre. Trenden med coupé-varianter av suvar fortsätter alltså, det här är Volkswagens första men det lär inte vara den sista. Till Sverige kommer modellen i höst och man kommer att erbjuda två varianter, båda med R-line-utrustning och bensinmotorer, den ena på 110 och den andra på 150 hästar. R-line betyder mycket standardutrustning som LED-strålkastare och digital cockpit. Vill man köpa snik får man helt enkelt välja T-Cross. Trots den sluttande taklinjen får man in 438 liter i bakluckan. Åtta färger kan man välja mellan och det går att få taket i svart färg. Det finns även en version som man kallar för Black Style. Pris är inte satt ännu. Tumnagel
35.1°
+
Roger Åberg
0

Starliner-test flyttas fram
På grund av strulet som Nauka-modulen orsakade på ISS

Idag var det tänkt att Boeing och NASA skulle skicka Boeing Starliner-farkost till ISS i ett obemannat test men så kommer inte att bli fallet. Att Starliner-testet nu flyttas fram beror på att det uppstod lite problem på ISS igår när den ryska Nauka-modulen hade dockat med ISS. Av någon anledning så drog Nauka-modulens motorer igång efter denna hade dockat med ISS, något som gjorde att ISS kom något ur kurs. Det hela löste sig dock förhållandevis snabbt och ISS är nu tillbaka på rätt kurs. NASA tar ändå det säkra före det osäkra och flyttar fram Starliners OFT-2-test (Orbital Flight Test). Starliners OFT-2-test är nu istället tänkt att genomföras 3 augusti. I klippet ovan kan ni kolla in hur det såg ut när Nauka-modulen dockade med ISS. Tumnagel
36.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google börjar berätta varför du ser vissa sökresultat
Få koll på vilka variabler Googles sökalgoritm tar med i beräkningarna

Google har utökat den funktion som visar varför användare får se vissa sökresultat när de söker efter något via Googles sökmotor. Den utökade funktionen visar nu vilken typ av logik som Googles sökmotor använder när den presenterar ett specifikt sökresultat för användaren. Som synes i exemplet ovan så har denne användare fått se ett sökresultat baserat på att hen antagligen sökt efter ett recept samt baserat på vilket språk som användes och var användaren befann sig när sökningen gjordes. Googles utökade information om sökresultat kommer initialt att rulla ut till användare i USA som använder Googles sökmotor på engelska. Google planerar att släppa den utökade funktionaliteten även på andra marknader framöver men när så kan bli fallet finns det än så länge ingen information om. Tumnagel
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX motortestar Super Heavy
Raketen som ska ta Starship till rymden

SpaceX har nu för första gången genomfört ett så kallat statiskt motortest av ett av raketstegen till sin jätteraket Super Heavy, raketen som en dag ska ta deras rymdfarkost Starship till rymden. Motortestet av Super Heavy görs efter det att SpaceX genomfört ett antal tester med en lång rad Starship-prototyper. Raketsteget som testades var försett med tre stycken av SpaceX Raptor-motorer. När Super Heavy ska lyfta Starship mot rymden kommer dock raketen att förses med hela 30 stycken motorer. I videoklippet här ovanför kan ni kolla in hur det såg ut när SpaceX motortestade Super Heavy Booster 3. Tumnagel
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

EU föreslår stopp för nya förbränningsmotorer efter 2035
Del av en plan för att minska utsläpp

EU-kommisionens nya klimatpaket vill se ett stopp för nya bilar med förbränningsmotorer efter 2035. Detta är en del av en större plan som bland annat ska bidra med att minska utsläppen från nya bilar inom EU med 55% till 2030 och 100% till 2035. Innan låg målet på 37,5% minskning till 2030. Personbilar står idag för cirka 12% av de totala utsläppen inom EU. För att möjliggöra denna utveckling föreslår man att medlemsländer installerar laddstationer med som mest 60 kilometers avstånd från varandra på större vägar innan 2025. Man förväntar sig att det byggs 3,5 miljoner laddare till år 2030 och 16,3 miljoner till år 2035. Förslaget måste godkännas av samtliga 27 medlemsländer. Vissa länder har redan kommit ut med liknande mål och flera biltillverkare lika så. Det finns dock motstånd, Frankrike har till exempel planer på att ge plug-in hybrider längre tid. Utanför EU har till exempel Storbritannien satt som mål att stoppa försäljningen av bilar med förbränningsmotor till 2030. Tumnagel
36.7°
+
Hugo Engström
0

Stellantis storsatsar på elektrifiering
Ska lägga 30 miljarder euro på utveckling

Nu är det verkligen dags för elektrifiering och även de som har varit sena på pucken börjar vakna. Nu är det Stellantis tur, bolaget som kanske har flest varumärken under sitt paraply, här hittar vi varumärken som Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Maserati, Opel, Peugeot, Citroen och Alfa Romeo. I dag hade man en EV-dag och berättade om sin framtid. Man kommer att investera 30 miljarder euro på elektrifiering och mjukvara till 2025. Trots att man verkligen slänger pengar på projektet så säger man att man ska få ut 30 procent bättre effekt per krona än snittet i branschen. I Europa räknar man med att sälja 70 procent elektrifierad fordon 2030 och i USA räknar man med 40 procent. Man har också hittat på ett nytt uttryck, LEV, som står för Low emission vehicle. Man säger att alla varumärken ska erbjuda el-lösningar som är "best in class". Fyra olika plattformar kommer att tas fram som är baserade på storlekar. Tre är liten, mellan, stor och fokuserar på bilar. Den sista fokuserar på pickups och större fordon. Räckvidden för bilarna ska vara mellan 50 och 80 mil och man ska ta fram snabbladdning som klarar av att fylla på med 32 km per minut. Plattformarna har alltså olika storlekar men kommer att dela mycket komponenter som batterier, motorer och mjukvara. Man kommer att bygga batterier motsvarande 260 GWh 2030 och det ska man göra i fem gigafabriker som ska ligga i Europa och Nordamerika. Man har hittat på fyndiga små slogans för alla varumärken. Känn på den här raddan! Abarth – “Heating Up People, But Not the Planet” Alfa Romeo – “From 2024, Alfa Becomes Alfa e-Romeo” Chrysler – “Clean Technology for a New Generation of Families” Citroën – “Citroën Electric: Well-Being for All!” Dodge – “Tear Up the Streets… Not the Planet” DS Automobiles – “The Art of Travel, Magnified” Fiat – “It’s Only Green When It’s Green for All” Jeep – “Zero Emission Freedom” Lancia – “The Most Elegant Way to Protect the Planet” Maserati – “The Best in Performance Luxury, Electrified” Opel/Vauxhall – “Green is the New Cool” Peugeot – “Turning Sustainable Mobility into Quality Time” Ram – “Built to Serve a Sustainable Planet” Commercial Vehicles – “The Global Leader in e-Commercial Vehicles” Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

VW och BMW fick miljardböter för kartellverksamhet
Daimler slapp eftersom de skvallrade

Vi skrev om Margrethe Vestager häromdagen då hon uttalade sig om Apples verksamhet och i dag är hon aktuell igen. Den här gången för att BMW, Daimler och Volkswagen tyckte att det var en bra idé att hålla på med kartellverksamhet. Det hela handlar om AdBlue-tillägget i dieselmotorer som hjälper till att minska utsläppen. Det är ju en bra sak, men tillverkarna kom överens om att bara använda AdBlue till en gräns som var tvunget enligt lagen om utsläpp i EU. Hade man velat hade man kunnat minska utsläppen ytterligare. Man kom också överens om storleken på AdBlue-tanken så att denna skulle vara densamma på alla modeller. Daimler slipper alltså undan böter eftersom man har skvallrar. VW får böter sänkt med 45 procent eftersom man har samarbetat och får böter på 502 miljoner euro. BMW får ingen sänkning och åker dit på böter på 373 miljoner euro. Nästa gång ni hör ett företag (eller någon som älskar företag framförallt annat) säga att lagar och regler inte behövs utan man kommer att ordna allt till det bästa ändå, då kan ni tänka på den här domen. Tumnagel
53.6°
+
Roger Åberg
0

Volvo och Geely startar bolag för drivlinetillverkning
Så att Volvo slipper detta

Inte bara Polestar utan även Volvo är på gång att bli helt elektriska. Det där med förbränningsmotorer, växellådor och hybridlösningar är därmed inte så superintressant längre, men någon måste göra det. Därför startar nu Volvo och Geely tillsammans bolaget Aurobay som får ta hand om detta. Volvo Cars äger i dag Powertrain Engineering Sweden och nu kommer detta bolag, inklusive motorfabriken i Skövde, att flyttas till det nya bolaget. Man kommer även att flytta forsknings- och utvecklingsverksamheten i Powertrain Engineering Sweden samt motorfabriken i Kina till det nya bolaget. Förflyttningen är väl kanske inte något superintressant, men visar hur mycket Volvo är fokuserade på el. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

Det här är Lotus Emira
Märkets sista fossilbil!

Så har då Lotus visat upp sin allra sista fossilbil, en liten snygging med namn Emira. Det handlar om en sportbil med motorn placerad i mitten och rimlig prislapp (från 72.000 euro). Två motorer kommer att erbjudas, dels en tvåliters fyra från AMG och dels V6:an på 3,5 liter som även funnits i Exige och Evora. Hästkrafterna kommer att vara mellan 360 och 400, 0-100 ska gå på 4,5 sekunder och toppfarten ligger på 290 km/h. I sin lättaste form väger Emira 1405 kilo. Så mycket mer än så vet vi inte just nu. Men bilen verkar riktigt lovande. Tumnagel
45.5°
+
Roger Åberg
0

Volvo släpper billigare variant av XC40
Prislapp: 529.900 kronor

Både Polestar och Volvo har bara haft dyra versioner av sina elbilar, men för ett tag sedan kom Polestar med en billigare variant av sin Polestar 2. Nu gör Volvo samma sak med XC40, men man kommer inte ner under halvmiljonen som Polestar gjorde. För att spara pengar har man bara en elmotor i den nya versionen, som då driver på framhjulen. Denna version kommer att kallas XC40 Recharge och versionen med två motorer och fyrhjulsdrift kallas för XC40 Recharge Twin. XC40 Recharge kommer att ha 231 hästar och ett batteri på 69 kWh. Räckvidden sägs vara 40 mil enligt WLTP och 10-80 procent ska laddas på 32 minuter. Grundpriset ligger på 529.900 kronor. Då får man Core-utrustning och en motor. Plus kostar 25.000 kronor och då får man elbaklucka, nyckellöst låssystem, LED-strålkastare, elmanövrerat säte och värmepump. Detta vill man ha. Pro kostar 50.000 kronor och innehåller Plus men även Harman kardon-ljud och 360-kamera. Vill man ha två motorer, fyrhjulsdrift och högre effekt får man lägga till 120.000 kronor. Med Pro-paketet landar man på 699.900 kronor. Bilen kostar 5290 kronor per månad med 36 månaders bindningstid och 6590 kronor med tre månaders uppsägningstid. Tumnagel
34.1°
+
Roger Åberg
0

Rimac och Bugatti går ihop
Kommer att ledas av Mate Rimac

Rimac är ett litet bolag som gör elbilar, eller det var ett litet bolag. Det har gått fort de senaste åren och nu har man slagits ihop med Bugatti. Japp, det Bugatti. Bolaget har ägts av Volkswagen Group som i sin tur ägs av holdingbolaget Porsche SE. Porsche SE äger alltså Volkswagen Group, eller stora delar av det i alla fall, som i sin tur äger Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG som är bolaget som vi till vardags förknippar med Porsche. Porsche äger tillsammans med Hyundai, grundaren Mate Rimac och ett gäng till Rimac Group. Rimac Group kommer från och med nu äga 55 procent av Bugatti Rimac där Porsche är 45 procent av bolaget. Porsche äger alltså Bugatti Rimac från två håll. Bugatti Rimac äger i sin tur Bugatti Automobiles och Rimac Automobili som är de två bolagen som gör bilarna med Bugatti- och Rimac-loggor. Rimac Group äger även Rimac Technologies som utvecklar batterier, elmotorer, infotainmentsystem och annat åt andra tillverkare. Några av dessa är Porsche, Hyundai och Kia, Koenigsegg, Aston Martin och Pininfarina. Bugatti och Rimac kommer att fortsätta som två märken men kommer så klart att dela mycket teknik. Rimac kommer att bygga ett nytt campus utanför Zagreb med 2500 anställda. Där kommer Rimacs bilar att byggas, men man kommer även att bygga e-axlar, batterier och annat som kommer att hitta in i Bugattis. Detta är så klart intressant, inte bara för bilmärkena Bugatti och Rimac utan också för Porsche, Audi, Volkswagen-gruppen och andra delar av branschen. Tumnagel
46.4°
+
Roger Åberg
0

Kommer Volvo XC90 enbart att bli elektrisk?
Får hur som helst LiDAR

Nästa år kommer en ny generation av XC90, en modell som så klart kommer i en version som är helt elektrisk. Det har tidigare varit snack om att bilen ska byggas på SPA2-plattformen, som är en uppdaterad version av den plattform som Volvo i dag bygger sina bilar på. Att den skulle byggas på SPA2 sa oss, i alla fall tidigare, att bilen skulle få elektrisk drivning men att fossila motorer också skulle vara med och leka. Men för två veckor sedan gick Polestar ut med att kommande Polestar 3 skulle byggas i Volvos fabrik i South Carolina, USA. Där bygger man i dag S60. Polestar har fabrik i Kina, men när man berättade att Polestar 3 även skulle byggas i USA trodde vi att det mest handlade om tullar och sånt. Men nu Volvo gått ut med att fabriken i USA kommer att bli helt fokuserad på att bygga elbilar och enbart elbilar. I ett pressmeddelande från Volvo som släpptes dagen innan midsommar, och som jag missade då, så berättar Volvo att kommande XC90 ska få LiDAR-teknik. Tekniken kommer att matchas med Nvidias Drive Orin och ge stora möjligheter till autonom körning. Men i den pressreleasen så skriver Volvo "kommande helt elektriska flaggskepps-SUV" och "den helt elektroniska efterföljaren till Volvo Cars XC90". Alla dessa pusselbitar får i alla fall mig att tro att Volvo har lagt om sina planer och att kommande XC90 kommer att bli helt elektrisk men också enbart elektrisk. Kommande XC90 år inte ännu presenterad och just nu vill Volvo inte berätta mer än detta kring modellen, men det kan bli spännande detta. Volvo har pratat mycket om att man ska ställa om till el men att man skulle skrota fossilalternativen redan nu vågade man kanske inte riktigt tro. Ett alternativ är ju att man släpper en helt ny XC90 som är helt fokuserad på el och samtidigt fortsätter att bygga nuvarande XC90 ett tag för de som verkligen vill ha fossildrivet. Tumnagel
44.7°
+
Roger Åberg
0

Audi e-tron får större uppdatering nästa år
Längre räckvidd med ny generation batterier

Audi e-tron är en riktigt trevlig bil, men den har verkligen sina brister. Bland annat så är räckvidden och förbrukningen inte något att hurra över, speciellt med det lilla batteriet. Men nästa år kommer modellen att få sig en uppdateringen ger bilen nytt liv. Enligt Autocar handlar det främst om en ny generation batterier vilket ska ge en längre räckvidd, 60 mil enligt källor vilket är betydligt längre än de 43 mil som dagens modell kommer med största batteriet. Men det är inte bara batteriet som ska bli effektivare, även motorerna ska uppdateras rejält vilket kanske är än viktigare. Audi är på gång att släppa en Q6 e-tron vilket gör att det är smått förvirrande att e-tron uppdateras. Q6 e-tron kommer inte att byggas på MEB-plattformen som Q4 e-tron utan på nya PPE-plattformen som Audi bygger tillsammans med Porsche. På den plattformen kommer vi även att få se A6 e-tron och Macan i elektrisk form att byggas. Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0

Geely-chef inte imponerad av Tesla
Säger sig vara bättre på en rad punkter

Geely äger som bekant Volvo, Polestar och en hög med andra märken och även för Geely är framtiden elektrisk. Därför har man tagit fram plattformen SEA, en plattform som enbart är gjord för elbilar, även om det ska gå att lägga till en motor i form av en räckviddsförlängare. Volvo ska börja att bygga en mindre bil på plattformen, men först ut blir Zeekr 001 som är allt annat än liten, tvärtom, och som kommer att bli en snabb rackare som gör 0-100 på 3,8 sekunder. Volvos bilar som tyvärr även måste rulla med fossilmotorer ett tag till kommer att använda SPA2, en ny version av den nuvarande plattformen som Volvo använder och som nästa XC90 kommer att byggas på. SEA är alltså helelektrisk och då är det så klart lätt att man jämför den med Tesla. Hur bra den kommer att leverera återstår att se, men SEA-chefen Kent Bovellan gillar sin egen plattform. Till Paultran säger han... – We are better than Tesla when it comes to the mechanical architecture. They are very skilled in the software part, but in terms of mechanical architecture, we are better. We have a more cost-efficient solution and beat them in more or less everything, except for performance. Kent säger alltså att Tesla är före dem på mjukvara och hastighet, men 3,8 sekunder till hundra räcker nog gott och väl. Kent fortsätter att säga att Geelys plattform är bättre på interiörutrymmet, ljudnivån i bilen och de inte helt oviktiga delarna produktionskostnad och ägandekostnad. Han påstår även att Geelys plattform levererar lättare bilar än Tesla. – We are not impressed by Tesla. I like that they are going the right way with an electric architecture, we’re going the same way as well. They are one of the first to introduce core systems, but mechanically, nope, never. That, we do better. Hur det blir med den saken återstår att se. Zeekr 001 lanseras under året och sedan är det helt enkelt upp till bevis. Nästa år kommer Polestar 3 som också kommer att rulla på SEA-plattformen och efter det lär en hel hög med nya bilar att komma. Och inte bara från Geelys egna märken utan även andra, om det finns någon som är intresserad. Geely kommer nämligen att licensiera ut plattformen till de som vill använda den. Tumnagel
38.7°
+
Roger Åberg
0

Brave lanserar sökmotor
Hoppas kunna bli en konkurrent till Google

Brave, företaget som är mest kända för sin webbläsare med samma namn, lanserar nu den egna sökmotorn Brave Search. Till skillnad från flera andra sökmotorer, som oftast förlitar sig på ompaketerade sökresultat från Google och Bing, så har Brave byggt upp ett eget sökindex som man använder i sin sökmotor. Vissa delar av Braves sökmotor, till exempel bildsökningar, använder sig dock av resultatet från Microsofts sökmotor Bing. Brave Search visar för tillfället inga annonser. Längre fram kommer Brave dock att börjar visa annonser i sökmotorn för de användare som inte väljer att betala för premiumversionen av sökmotorn. Någon gång i framtiden kommer även Brave att göra sin egen sökmotor som standardsökmotor i den egna webbläsaren. Tumnagel
46.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skoda Enyaq 80x har fyrhjulsdrift och 256 hästar
Och minstingen får värmepump

Skoda Enyaq verkar ha blivit en favorit och nu breddas utbudet. Nu kan man nämligen beställa Enyaq 80x, där x står för fyrhjulsdrift. Det betyder också att man kommer att leverera bilen med två motorer, vilket betyder mer kraft. Den version som bara heter Enyaq 80 har en motor som levererar 204 hästar på bakaxeln, 80x får en motor även på framaxeln som levererar 61 hästar och totalt blir det 265 hästar. Eftersom 204 räcker men är i det minsta laget för en så här stor bil är de där 65 extra ett riktigt trevligt tillägg. Bakhjulsdriven är i och för sig trevligt, men den här bilen blir trevligare på vägen med drivning på alla fyra. Man får dock tumma lite på räckvidden, istället för 532 kilometer är det 491 kilometer som gäller. Ökat har däremot dragvikten gjort, den är nu på 1200 kilo. Prislappen för 80x ligger på 590.000 kronor och med utrustningsnivån Sportline får man betala 607.800 kronor. För en Enyaq 80 utan fyrhjulsdrift får man betala 571.500 kronor. Nytt modellår med bättre utrustning Nu går vi in i modellår 2022 för de flesta modeller och för Enyaq betyder det bättre standardutrustning. Bra snabbladdning ingår numera (120 kW för Enyaq 60 och 125 kW för Enyaq 80 / 80x). Än viktigare är att Enyaq 60 numera har värmepump som standard och blir ett lite mer attraktivt val än tidigare. Ingår gör även Infotainment Basic Navigation. Viktiga Tumnagel
45.8°
+
Roger Åberg
0

MG Marvel R på väg till Sverige
Rimligt prissatt med intressant prestanda

Det klassiska märket MG är inte längre brittiskt utan kinesiskt och ägs i dag av SAIC Motor. De har nu sadlat om till elbilar men de modeller som de har släppt hittills har väl inte varit superspännande direkt. Priserna har dock varit låga, en MG ZS går att få från 1990 kronor per månad. Nu verkar det som att modellen MG Marvel R är på väg och med en lite snyggare front, inredning och bättre prestanda kanske denna kan vara lite mer intressant. Bilen kommer med tvåhjuls- eller fyrhjulsdrift och med drivning på två hjul får man ok prestanda. 180 hästar gör att man kan ta sig till 100 km/h på 7,9 sekunder. Räckvidden är då 40,2 mil enligt WLTP. Med fyrhjulsdrift blir det roligare, då tar de tre motorerna dig till hundra på 4,9 sekunder. Räckvidden sjunker som väntat något och landar på 37 mil. Båda varianterna har ett batteri på 70 kWh laddning på 90 kW och 5 till 80 procent ska ta 43 minuter. På insidan ser det också lite trevligare ut än i tidigare modeller. Framför näsan finns en digital cockpit på 12,3 tum och i mitten en stor skärm på 19,4 tum. Även den billigaste versionen ska ha värmepump och panoramasoltak. Man ska även få dra med bilen, om än bara 750 kilo. Några svenska priser finns inte ännu, men riktpriset i Europa kommer att vara mellan 40.000 och 50.000 euro. Tumnagel
39.9°
+
Roger Åberg
0

Google ryktas släppa tjänst för att lära ut språk
Tivoli ser ut att bli en konkurrent till DuoLingo

The Information har varit i kontakt med källor som uppger att Google håller på och utvecklar en tjänst med vilken användare ska kunna lära sig olika språk. Det skulle givetvis inte vara helt konstigt att Google satsade på en sådan tjänst då man redan idag har en väldigt bra översättningstjänst. Enligt The Informations källor ska Googles språktjänst heta Tivoli och kunna lära ut språk via Googles sökmotor, YouTube och Google Assistant. Tjänsten verkar baseras på LaMBDA, den AI-baserade konversationsmodell som Google presenterade på årets utvecklarkonferens Google I/O. Google tros kunna lansera Tivoli någon gång senare i år. Marknaden för språkutbildningar online förutspås vara värd 21,2 miljarder dollar år 2027 enligt analysföretaget Meticulous Research. Bland de som pysslar med sådant idag finns bland andra Babel, Duolingo och Rosetta Stone. I klippet ovan kan ni kolla in när Googles vd Sundar Pichai presenterade LaMBDA på årets Google I/O. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Klarna lanserar prisjämförelsetjänst
Som inte är särskilt bra

Den svenska betaltjänsten Klarna meddelade idag att man lanserar en prisjämförelsetjänst på 21 olika marknader. På tjänsten Klarna CSS (Comparison Shopping Service) kan användare söka efter en produkt och hitta dessa från olika företag som använder sig av Klarnas tjänst. Tanken verkar vara att Klarna CSS ska kunna fungera som ett alternativ till Prisjakt, Pricerunner och liknande tjänster. Efter att ha testat Klarna CSS lite snabbt här under morgonen kan jag bara konstatera att Klarna CSS inte kommer i närheten av tjänster som man eventuellt vill konkurrera med. Sökfunktionen på Klarna CSS är undermålig när det gäller att hitta produkten man faktiskt är intresserad av. Detta gör att mycket av idén med tjänsten helt faller. Söker man på till exempel en specifik mobiltelefonsmodell blir de första resultaten mobilskal till denna. Söker man efter en spekonsol så listas spel till denna innan själva konsolen. Tittar man på andra prisjämförelsetjänster så skulle jag vilja säga att man oftast hittar varan man söker som första resultat vid varje sökning. I Klarna CSS fall kan den sökta varan hamna på plats tio i sökresultatet och även förekomma flera gånger. Ska jag vara lite elak så kan jag väl säga att sökmotorn i Klarna CSS verkar fungera som sökmotorer gjorde för 20 år sedan. Vill ni testa Klarna CSS själva så hittas tjänsten på länken här nedanför. Tumnagel
9.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Första Tesla Model S Plaid levererad
"Snabbare än en Porsche, säkrare än en Volvo"

I natt så levererade Tesla sina första Model S Plaid. Det här är superversionen av deras i dag klassiska modell. Plaid har 1020 hästar och klarar 0 till 100 på ner mot två sekunder. Dessutom med en räckvidd på 62,8 mil och plats med både en hög personer och packning. Toppfarten är satt till 322 km/h men då behöver man ha andra däck än de bilen levereras med, dessa kommer senare. När den första Model S visades klarade man 0-100 på 4,2 sekunder och kom dryga 42 mil, vilket då 2012 var imponerande. Bilen har tre motorer och Tesla kallar lösningen för "relentless". Tidigare har Porsche varit stolta över att deras Taycan kan köra 0-100 om och om igen och en Tesla Model S klarade inte detta, men nu är Tesla alltså där. På tal om Porsche, till skillnad mot dem så har Tesla bara en växel och det gör att motorn snurrar galet fort, över 20.000 rpm som värst. Luftmotståndet är väldigt, väldigt lågt: 0,208. Tesla säger att detta är när hjulen snurrar och inte stillastående. Laddningen har snabbats upp och man ska få i 30 mils räckvidd på en kvart. Man har även skapat en ny värmepump som man säger ger 30 procent bättre räckvidd i kallt väder och att lösningen behöver 50 procent mindre energi för att värma upp bilen. Enligt Musk kommer man att ha väldigt lite skillnad på räckvidd i bra och dåligt väder. Häromdagen gick Elon Musk ut med att man skrotar toppmodellen Plaid+ eftersom den (enligt honom) helt enkelt behövdes, vanliga versionen blev tydligen tillräckligt bra. Plaid+ var runt 300.000 kronor dyrare än den vanliga, så i natt passade Tesla på att höja priset med 100.000 kronor för den vanliga. Prislappen ligger nu på 1.379.990 kronor. Elon Musk är säker på att bilen kommer att klassas som den säkraste bilen någonsin. Den har dock inte testats ännu av någon officiell instans. Musk sa under presentationen att bilen är "snabbare än en Porsche, säkrare än en Volvo". På insidan är mycket nytt. Den nya ratten ska ge bättre sikt och skärmen har vänts från stående till liggande format. Man har lyckats minska storleken på paketet framför framsätet och storleken på saker i kupén överlag vilket gör att baksätet numera är helt ok. Ljudet i bilen ska också ha blivit bättre, både det som kommer ur högtalarna och det som (inte) kommer in från omvärlden. Bilen har bland annat extra tjocka glas. Tesla levererade de första 25 bilarna i natt och kommer att tillverka "hundratals" i veckan nu och över 1000 framåt. Detta kommer alltså inte bli någon massproducerad modell, men så är ju prislappen rätt fet också. Tumnagel
32.8°
+
Roger Åberg
0

Det här är BMW 4-serien som gran coupe
Fossilversionen av i4

I förra veckan presenterade BMW sin elektriska i4. Det var en gran coupe, alltså en fyrdörrars coupe. Nu presenterar BMW även bilen med vanliga, trista (nåja) fossilmotorer. Tre bensinare och en diesel bjuder man på. 420i levererar 184 hästar och gör 0-100 på 7,9 sekunder. Prislapp på 479.200 kronor. 430i levererar 245 hästar och gör 0-100 på 6,2 sekunder. Prislapp på 510.200 kronor. M440i xDrive levererar 374 hästar, gör 0-100 på 4,7 sekunder och är dessutom en mildhybrid. 681.200 kronor. På dieselsidan finns en 420d antingen med eller utan xDrive. Utan kommer man till hundra på 7,3 sekunder och prislappen ligger då på 495.200 kronor. Med tar det 7,6 sekunder och prislappen ligger på 515.200 kronor. Båda har mildhybridteknik. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Det här är helt elektriska BMW i4
M4-prestanda för mindre peng!

Vi har sett ett antal olika elbilar från olika tillverkare som liksom är nya typer av bilar och inte direkt ersätter någon av de nuvarande modellerna. Nu börjar det dock komma modeller som ska ersätta äldre modeller och en av dessa är BMWs i4. Detta är alltså framtidens 4-serie, men versionen med fossilmotorer som rätt nyligen har presenterats kommer att leva kvar vid sidan av denna. På utsidan känner vi igen modellen, likheterna med just 3 och 4-serien är många. Bland annat hittar vi de gigantiska njurarna i fronten. Precis som med 4-serien så ska det här vara en bil som är riktigt trevlig att köra och får bra prestanda. Två modeller kommer att släppas vid lanseringen, den enklare kallas eDrive40 och BMW vill nog att vi ska jämföra denna med M440i vilket fungerar på vissa plan men inte alla. eDrive40 har 340 hästar vilket är snudd på M440i som har 374 hästar, men noll till hundra går på 5,7 sekunder vilket är 1,2 sekunder långsammare än M440i, här är den snarare jämförbar med en 430i. eDrive40 har också bakhjulsdrift precis som 430i. Prislappen på denna ligger på 625.000 kronor, vilket efter skattereduktioner är en bit över vad en 430i kostar (488.200 kronor) men inte galet mycket dyrare faktiskt. Den fetare versionen kallar man för M50 och som namnet antyder är det fart på denna. Här får man två elmotorer som tillsammans ger 544 hästar och som bonus även ger fyrhjulsdrift. 544 hästar är mer än de 480 man får i en M4:a vilket gör att accelerationen faktiskt blir bättre, 3,9 sekunder för M50 mot 4,2 för M4. Av någon anledning så har BMW valt att "bara" ta 100.000 kronor extra för denna vilket gör att prislappen landar på 725.000 kronor, en M4 börjar på 885.400 kronor. Nu är M50 inte en "riktig" M-bil även om M-gänget har varit med och hjälpt till, bilen ska ha M-fjädring, variabel sportstyrning och M-bromsar. Hur denna står sig mot M4 får vi alltså återkomma till, men det känns lovande detta. Batteriet är på 83,9 kWh i båda modellerna men räckvidden skiljer sig lite. eDrive40 kommer 59 mil medan M50 kommer 51,1 mil. Inte så illa det. På gatorna kommer i4 att börja rulla i november. Folk som vet något säger att elbilar kommer att vara billigare än motsvarande fossilbilar 2025 ungefär, men kanske är vi där i vissa fall långt tidigare. Den blåa bilen bland bilderna är M50, den vita eDrive40. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Det här är Rimac Nevera med 1914 hästar
Produktionsversionen av C_Two för 2 miljoner euro

Rimac har äntligen visat upp produktionsklara versionen av C_Two, ett koncept som visades upp 2018. Det här är alltså en bil du kommer att kunna köpa, om du är snabb och har rejält med pengar. 150 bilar kommer att tillverkas och prislappen ligger på 2 miljoner euro. Då får du en hyperbil med 1914 hästar och toppfart på 412 km/h. Precis som Koenigsegg gillar att köpa sina bilar med lite svensk touch har Rimac valt Nevera efter deras ursprung Kroatien. Översätter man ordet från kroatiska betyder det misstro, men det är också ett begrepp för lokalbefolkningen på en storm som snabbt och oväntat drar upp och som flyger fram längs kusten med blixtar och mycket kraft. Flera delar kan styras för att styra hur mycket downforce som skapas, bland annat vingen och diffusorn bak. Rimac är kända för sina elektriska drivlinor och bilen har fyra motorer som tillsammans ger 1914 hästar och ett vrid på 2360 Nm. Batteriet har en H-form och är vätskekylt. 6960 celler ger 120 kWh. Noll till 60 mph går på 1,85 sekunder och till 161 km/h kommer man på 4,3 sekunder. Till 300 km/h kommer man på 9,3 sekunder och kvartsmilen går på 8,6 sekunder. Bromsa ska man ju också kunna och det gör man dels med klassiska bromsar men också med motorerna. Fördelningen mellan dessa ska vara riktigt avancerad och inget föraren behöver bry sig om. Motorerna ska kunna bromsa med 300 kW och till det har man Brembobromsar på 390 mm. Galen prestanda, men Rimac lovar att bilen ska vara härlig att köra. Ställbara dämpare och automatisk justeringen av höjden ska ge en trevlig upplevelse när man ligger och tuggar mil. Under nästa år kommer en uppgradering som man kallar för Driving Coach. Med hjälp av tolv ultraljudssensorer, 13 kameror och sex radars tillsammans med Nvidias Pegasus-system får man som förare aktiv guidning när man kör på ett antal racerbanor. Nedan hittar ni lite videos om bilen! Tumnagel
45.3°
+
Roger Åberg
0

Venus Aerospace vill bygga rymdflygplan för resor över jorden
Skulle kunna flyga Los Angeles - Tokyo på en timma

Nyhetsbyrån Bloomberg har skrivit lite om det amerikanska startup-företaget Venus Aerospace vilka verkar ha rätt så högtflygande planer. Venus Aerospace mål är att utveckla ett rymdflygplan som ska kunna starta från jorden för att sedan transportera passagerare till andra destinationer via en rymdflygning över jorden. Tanken är att flygplanet ska starta som ett traditionellt flygplan och när det sedan är i luften ska planets raketmotorer starta och ta flygplanet till rymden. Därefter kommer flygplanet att flyga mot sin destination i hastigheter på över 14.000 km/h i några minuter för att sedan återvända mot jorden och landa som ett traditionell flygplan. Enligt företaget skulle en resa mella till exempel Los Angels och Tokyo kunna ta runt en timma med ett sådant här rymdflygplan, en resa som vanligtvis tar 11 - 13 timmar med ett traditionellt flygplan. Att använda rymdfarkoster för att flyga mellan destinationer på jorden är ingen ny idé. Elon Musk visade redan 2017 upp SpaceX "Earth to Earth"-koncept där man tänker använda SpaceX Starship för att flyga mellan olika platser på jorden på mindre än en timma. Att vi någon gång i framtiden kan komma att resa på det här sättet är antagligen, åtminstone tekniskt sett, inte omöjligt. Det lär nog dock ta många år innan resor som dessa kommer att bli kommersiellt tillgängliga för passagerartrafik. Här nedan kan ni kolla in en animerad film som visar upp SpaceX "Earth to Earth"-koncept. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Arevo släpper 3D-printade elsparkcykeln Scotsman
Som går att individanpassa

Förra året släppte det amerikanska företaget Arevo elcykeln Superstrata som hade en 3D-utskriven ram. Samma företag lanserar nu elsparkcykeln Scotsman vars ram går att individanpassa för att sedan skrivas ut av en 3D-skrivare för kompositmaterial. Själva individanpassningen innebär att Scotsmans kunder kan anpassa höjden och basen på elsparkcykeln efter sitt eget tycke. Det går även att välja en av fem färger på fordonet. Vidare går Scotsman att få med tre olika motoralternativ. Den billigaste modellen, Scotsman 500, levereras med dubbla motorer som tillsammans har en kapacitet på 2x 250W och en topphastighet på 30km/h. Scotsman 1000 har motorer på 2x500W och en topphastighet på 50 km/h medan Scotsman 2000s motorer levererar 2x1000W och kan komma upp i en hastighet på 73km/h. Samtliga modeller levereras med ett batteri som ger dem en räckvidd på 120 km. Det går dock att förse fordonen med ett extrabatteri som dubblar räckvidden. Scotsman crowdfundas nu på IndieGoGo. Priserna för en Scotsman 500 startar på cirka 11.600 kronor, Scotsman 1000 på cirka 13.300 kronor och Scotsman 2000 på cirka 16.600 kronor. Extrabatterierna kostar mellan 2000 - 3150 kronor på IndieGoGo. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu finns Jeep Wrangler som laddhybrid
Kör lite miljövänligare i skogen

Jeeps Wrangler är en av de där riktiga klassikerna och nu finns den som laddhybrid. Istället för bara en stor bensinare finns det här en lite mindre bensinare på 2,0 liter som tillsammans med två elmotorer levererar 380 hästar och 637 Nm vrid. Det gör att 0 till 100 går på 6,4 sekunder, så helt ok fartresurser. Batteriet är på 17,3 kWh och det ska enligt Jeep ta bilen 5 mil på vanliga vägar. Självklart är bilen fyrhjulsdriven. Bilen ska komma till Europa redan nästa månad men någon prislapp är inte satt. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Nästa Audi A4 kommer som två olika bilar
En med förbränning och en med el

Det är dags att hoppa på elbilståget, men vissa modeller är alldeles för viktiga för att enbart säljas med el. Det är helt enkelt så att folk fortfarande vill ha förbränningsmotorer, speciellt i de delar av världen som inte ha så hårda utsläppskrav. Därför kommer Audi att släppa nästa generation av A4 på två olika plattformar, precis som Porsche väntas göra med sin Macan. Förvänta er alltså två olika A4:or, där den ena är en facelift av den nuvarande som då alltså bygger på MLB-plattformen. Här är det förbränningsmotorer som gäller, även om det så klart kommer att elektrifieras i form av laddhybrider och annat. Sedan kommer en helt ny version som byggs på den helt nya plattformen som heter PPE och denna lär få namnet A4 e-tron. På PPE-plattformen kommer bland annat Macan och nya A6 e-tron att byggas. Här är det bara eldrift som gäller och det är ingen högoddsare att Audi kommer att se till att det finns modeller som går undan, men det lär även finnas lite mer rimliga versioner så klart. Enligt Autocar så kommer vi att få se både elektriska RS-versioner och RS-versioner med hybriddrift. Vi kan ju hoppas att kommande A4 e-tron kommer att vara lika sexig som kommande A6 e-tron som också kommer att byggas på PPE-plattformen. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

Nu kan du lösenordsskydda dina sökningar på Google
Kan vara bra om du delar din dator med någon annan

Google har lagt till en ny funktion som gör det möjligt att skydda sin aktivitet på Google lite extra genom att lösenordsskydda denna. På sidan "Min aktivitet" listas saker som vad man har sökt efter på Google, webbhistorik, kommandon till Google Assistant, sökningar på Google Maps och annat. Denna sida går nu att lösenordsskydda så att inte någon annan kan kolla in detta genom att besöka sidan. Det kanske framför allt kan vara intressant om man delar sin dator eller mobil med någon annan. På Min aktivitets-sidan går det även att ställa in om Google ska spara grejer som Webb- och app-aktivitet, platshistorik och YouTube-historik samt ange om denna ska raderas automatiskt efter vissa tidsintervall. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

MeowEver är en kattkudde som kan hålla dig sällskap
Om du behöver något att klappa

Från Japan kommer nu den mekaniska kudden som kallas för MeowEver. Kudden är formad som torson, svansen och huvudet på en katt. Den saknar dock ansikte såväl som de fyra ben som levande katter vanligtvis levereras med. Inuti MeowEver finns lite sensorer och motorer som gör att kudden ska börja spinna likt en katt om dess användare klappar den. Kudden har även inbyggd värme och väger ungefär lika mycket som en katt, något som kanske kan ge känslan av att det faktiskt är en riktig katt man klappar. En MeowEver kostar lite över 9000 yen vilket motsvarar cirka 690 svenska kronor. Tumnagel
43.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Neste är på gång med förnybar bensin
Testar tillsammans med Volvo

Bolaget Neste, alltså inte Nestle, jobbar med förnybara bränslen och har i dag förnybar diesel och förnybart flygbränsle till försäljning. Nu håller man även på att testa förnybar bensin och man är i slutfasen av testningen, bland annat med Volvo. Bolagets förhoppning är att man ska kunna leverera förnybar bensin och att den ska kunna användas som förnybar diesel (HVO100) görs. Man räknar med att den förnybara bensinen ska minska växthusgasutsläppen med upp till 65 procent, men man vill komma upp i en minskning på 90 procent på sagt. Med tanke på att den el som elbilar drivs på i många fall också ger utsläpp i någon form är det ungefär på samma nivå som elbilar. Neste säger att lösningen ska kunna användas i befintliga och nya bensinbilar och även i hybridbilar. Man testar som sagt tillsammans med Volvo, eller snarare med deras dotterbolag Powertrain Engineering som tillverkare motorer åt Volvo. Testningen görs i motortestbädd och i två fordon som rullar i trafik. När testerna är klara ska de utvärderas och sedan är det dags för kommersiella testerna och dessa kommer att ske i Sverige. När det kan bli en färdig produkt är lite oklart, men man hoppas kunna lansera "inom en snar framtid". Precis som med HVO100 är det inte bara att börja tanka direkt, i alla fall inte om man vill ha garantin kvar, utan biltillverkarna behöver också testa. Med tanke på att det sakta men säkert blir fler och fler tillverkare som tillåter HVO100 och att det borde vara ett stort intresse kring detta hos tillverkarna finns det möjlighet att det blir verklighet. Många tillverkare är intresserade av att fortsätta sälja bensinbilar, bland annat sportbilstillverkare som Porsche. För att man ska få detta behövs förnybara bränslen komma ut för att de inte helt ska förbjudas, även om många länder och städer redan har planer på att förbjuda förbränningsmotorer. Tumnagel
51.7°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida