m

Nya Audi RS6 går som en skållad R8

Nu i veckan stack jag till München en sväng för att provköra helt nya Audi RS6 och S3 (mer om den bilen i en annan artikel). Det jag visste att jag hade att vänta mig var en fläskig toksnabb kombi, eftersom RS6 nu endast finns i Avant-utförande, och att det i Tyskland finns en väg som heter Autobahn. En kombination som är svårslagen och en plats där man alltså för en gångs skull kan testa en bils toppfart. Om det inte vore för att det regnade förstås... Tumnagel
347kg
+
Bobby Green
2011

Underbar motorsång från Maserati GranTurismo MC Stradale

Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0
2010

Ferrari 599 GTO bjuder på lite eldflammor
Och kanske världens vackraste motorsång?

En Ferrari 599 GTO bjuder här på lite skönsång och sprutar lite eld ur avgaspiporna. Som en påminnelse väger 599 GTO 1495 kilo, har en monster-V12:a på 670 hästar, gör 0-100 km/h på 3,35 sekunder och har en toppfart på 335 km/h. Njut av klippet. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

BRM V16 F1
Ljudporr!

BRM V16 F1 byggdes i slutet på 40-talet och i början på 50-talet. Den lilla ettriga bilen hade en kompressormatad V16-motor på 1,5 liter (!) och runt 600 hästar. Motorn kunde varva till hela 12 000 varv och bjuder på ett helt fantastiskt ljud. Skruva upp volymen, luta er tillbaka och njut av denna underbara motorsång! Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Provkörning Porsche 911 Turbo PDK
En hästspark i ryggen vid gaspådrag gör var man glad

Det är något med Porsche som får de flesta bilälskare att haja till. Bilarna väcker flera olika känslor, vissa tycker att de är fula medan andra avgudar designen som hängt med i många år nu. Jag har varit i mellanlandet och inte riktigt vetat vad jag ska tycka. Visst, en Porsche är alltid en Porsche, men ibland har jag inte riktigt kommit överens med designen. Tills nu. Nya Porsche 911 Turbo PDK har det där lilla extra som i mina ögon har saknats tidigare. Baklamporna ser äntligen inte så säckiga ut och frontspoilern gör att bilen inte ser ut som en båt. Att det sedan kan rymmas så våldsamt mycket effekt i en svansmonterad boxersexa gör ju inte saken sämre direkt. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Det är något speciellt med Carrera GT
Skönaste motorsången någonsin?

Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

RS5 ute i det fria
Broschyr full med bilder har läckt ut på nätet

Det verkar som om ett tyskt företag av misstag råkat släppa den officiella broschyren på nya Audi RS5 Coupé ut på nätet. Premiären för bilen är satt till den andra mars i Genéve så vi får en liten förhandstitt. Uppdaterad med fler bilder och mer information! På bilderna ser vi att bilen fått lite större luftintag i fronten, som sig bör på en RS-modell. RS5 är sänkt med 20 millimeter om man jämför med vanliga A5, och har fläskiga 19-tummare skodda med 265/35-däck. Bakspoilern har fått lite förändringar och har numera en integrerad diffusor och två stora ovala pipor. Vingen som sitter placerad på bakluckan är infällbar och fälls automatiskt ner vid 80 km/h och går upp igen vid 120 km/h. Baklyktorna är nu också självklart försedda med LED-teknik. Motorn i nya RS5 blir densamme som sitter i S5 och R8 men är nu lite mer uppskrämd. I S5:an ger V8:an på 4,2 liter 354 hästar och i råttan så mycket som 420. I RS5 ger den däremot hela 450 hästar och 430 Nm, vilket lär innebära en helt underbar motorsång, som man för övrigt kan reglera själv med genom att öppna extra ventiler, sånt gillar vi! Motorn är kopplad till Audis sjuväxlade S-tronic som är standard. RS5 ska ändå trots sin effekt inte dra mer än 10,8 l/100 km, vilket är förvånansvärt bra för en bil av den här sorten. RS5 har även fått sig en ny mittdifferential som ska förbättra greppet och ge ökad kontroll i kurvor. Den har även ett lamellpaket som man kan styra elektroniskt. Som mest kan man skicka 70 % av klöset till framhjulen och hela 85 % till bakhjulen, standard är det på numera vanligt Audi-vis 60 % bak och 40 % fram som gäller. Vad åket kommer att kosta i Sverige återstår att se, en S5:a börjar på 560 000 kronor så det lär ju bli allt annat än billigt. Men som alltid, smakar det så kostar det! Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0
2009

Audi R8 Spyder 5.2 FSI Quattro
Snuskigt snygg

Som förväntat visade Audi upp sin läckra R8 i cabrioletutförande. På tillvalslistan finns en mängd olika saker men man kan nu också kryssa i en liten smart och säker sak, nämligen säkerhetsbälten med integrerad mikrofon för handsfree. Perfekt att ha när du vill kunna prata i telefon utan att behöva höja rösten när taket är nere. Förutom de vanliga funktionerna i cockpiten finns det även en lap timer för att hålla koll på varvtiderna vid bankörning. Skinnet i bilen erbjuds i sex olika färger och sätena är färgade på ett speciellt sätt så att de reflekterar den infraröda strålningen från solen. Detta gör att det blir upp till 20 grader svalare än traditionellt läder. Bang & Olufsen står för musikanläggningen, om du nu mot förmodan skulle tröttna på motorsången. För att veta att det är en Spyder man sitter i har Audi också piffat upp instrumenteringen och växelspaksknoppen med röda dekorringar. Hårda fakta då: Motor: V10 FSI med direktinsprutning, mestadels handbyggd i aluminium Effekt: 525 hk vid 8000 v/min Vridmoment: 530 Nm vid 6500 v/min 0-100 km/h: 4,1 sekunder 0-200 km/h: 12,7 sekunder Toppfart: 313 km/h Bränsleförbrukning: 14,9 l/100 km (13,9 l/100 km med R-Tronic) Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Bobby Green
Det är jag som är han

Namn: Bobby Green Bor: Stockholm Datar på: Macbook 13" Telefon: iPhone 3G Spelar på: Xbox 360 Fotar med: iPhone 3G iPad: Nej Favoritresmål: Kroatien Åker primärt: T-bana och massa pressbilar Tittar på TV: Action, comedy, thriller, Family Guy Tittar på film: Dum och dummare Spelar helst: FPS, GTA IV, Forza 3 Lyssnar på: Motorsång. Sen allt verkligen, melodisk dödsmetall ena dagen, klassisk pianomusik den andra Tre webbplatser du älskar: Facebook, klart.se, tyda.se Favorituppfinning: Allt som är trådlöst, död åt sladdar Husdjur: Nej Annat: Har världens konstigaste frisyr Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0