m

En närmare titt på nya Volkswagen Multivan
Personbilsfeatures för den stora familjen

Volkswagens klassiska buss används ju för en massa saker, bland annat av den riktigt stora familjen som behöver mycket plats. Men kunderna har börjat bli lite kinkiga och vill ha laddhybrid och annan modern teknik vilket gjorde att Volkswagen nu har flyttat versionen som är just för den stora familjen till samma plattform som deras personbilar, alltså MQB-plattformen. Här får vi se våra tyska vänner gå igenom hela bilens funktioner. Skåpbilsversionen av denna kommer att stanna kvar på den äldre plattformen eftersom MQB inte passar så bra för det syftet. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen presenterar sjunde generationens folkabuss
Det här är nya Multivan

Folkabussen är en klassiker och nu är det dags för generation sju. Den här ska inte blandas ihop med ID.Buzz som är en elektrisk version av folkabussen på MEB-plattformen, samma som ID.3 och ID.4 bygger på. Men nya Multivan byter ändå plattform och kommer numera att byggas på MQB-plattformen, som många av Volkswagens "vanliga" fossilbilar byggs på. Det betyder att vi kommer att få se laddhybridsteknik i denna. Batteriet i denna ligger på 13 kWh och elmotorn ger 116 hästar, tillsammans med bensinmotorn får den 218 hästar. Vill man inte ha laddhybrid kan man få en bensinare på antingen 136 eller 204 hästar, nästa år kommer diesel på 150 hästar. Alla har DSG som standard. Golvet är platt i bilen och det finns plats för sju. Skenor i det platta golvet gör att man kan möblera rätt fritt utifrån vad man har för krav på andra passagerare och last. Nya versionen är bredare och längre än föregångaren men också lite lättare. På insidan är måtten ungefär desamma som tidigare men väljer man panoramaglastak blir takhöjden bättre. Lasta kan man. Med alla säten får det plats 469 liter, med bara två rader säten 1844 liter och utan säten där bak 3672 liter. Det finns även en lång version och där är siffrorna 762, 2171 och 4005 liter. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen visar upp lite mer av nästa folkabuss
Nya Multivan presenteras officiellt nästa månad

Volkswagen har skickat ut en ny teaser inför presentationen av den sjunde generationens folkabuss. Nu visar man bland annat upp en designskiss på nya Multivan samt en smidig bordslösning som går att få som tillval i nästa generations folkabuss. Nya Multivan kommer att vara en laddhybrid som för det mesta rullar på el tills batteriet laddats ur. Volkwagen skriver i ett pressmeddelande: "Räckvidden på el ska räcka för de flestas vardagsbehov. Om maximal med kraft skulle behövas, eller om batteriet tömts, kliver en turbomatad bensinmotor (TSI) in och hjälper till eller tar över framdriften. För den upp till 7-sitsiga Multivan är detta ett optimalt system eftersom det tillåter avgasfria resor i staden, samtidigt som den inte kompromissar med en av sina paradgrenar – möjligheten till bekväma långresor." Volkswagen kommer att presentera nya Multivan officiellt 10 juni. Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Första skissen på T7 Multivan
Kommer som laddhybrid

"Om några veckor" kommer Volkswagen att presentera T7 Multivan som är uppföljaren till T6.1. Nu får vi en första skiss som visar fronten av bilen och på moderiktigt vis har den en LED-list som löper längs med hela grillen. Spionbilder avslöjar att bilen bland annat kommer att få en kortare huv än tidigare. T7 kommer att erbjudas som laddhybrid och den kommer att finnas tillgänglig vid lansering. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! 65 år sedan den första folkabussen byggdes!
Fabriken där det hela började ställer nu om till elektrifiering

I mars 1956 startade Volkswagen produktionen av "Folkabussen" i den helt nya fabriken i Hannover. Det innebär att modellen i år fyller 65 år vilket givetvis är värt att fira. Fram tills idag har över 10,3 miljoner tillverkats på stället och av dessa är 9,2 miljoner skåpbilar, minibussar, pickuper, campingbilar och andra versioner av modellen Transporter. Fabriken håller just nu på att byggas om rejält för att senare i år kunna tillverka nya Multivan och från och med nästa år den helt eldrivna modellen ID. BUZZ. Då kommer fabriken för första gången att tillverka både laddhybrider och elbilar vid sidan av traditionella drivlinor. Fabriken i Hannover har en yta på 1,1 miljoner m2 (motsvarande 152 fotbollsplaner) och här jobbar 14.800 stycken personer. Läs historien om stället i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0
2019

En första titt på nästa Volkswagen California
Camping-versionen

I februari rullade Volkswagen ut en faceliftad version av Multivan. På denna bygger även camping-versionen som kallas för California och nu får vi skisser på hur den ser ut med det nya utseendet. Utsidan ser i princip likadan ut som syskonet men för denna är det ju insidan som räknas. Här har man förbättrat och optimerat ännu mer men alla nyheter går givetvis inte att se bara genom att titta på denna skiss. Premiär blir det i augusti på Caravan-Salon i Düsseldorf. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagen lyfter skåpbilen Multivan
Kommer erbjudas med ren eldrift

Volkswagen presenterar nu Multivan 6.1 som är en uppfräschning av den populära skåpbilen som även går att få som Transporter, Caravelle och California. Visuella uppdateringar ligger i ny front, bak, strålkastare, baklampor och instrumentbräda. Övrigt fokus har legat på att göra bilen mer digital, uppkopplad och säkrare. Det sistnämnda är ett par nya förarassistanssystem som nu får plats eftersom man gått från hydraulisk servostyrning till elektromekanisk. Nyheterna är Cross Wind Assist som automatiskt stabiliserar bilen när det blåser mycket, Lane Assist, Park Assist, Rear View Assist, Trailer Assist, Side Protection och vägskyltsavläsning. För första gången erbjuds modellen med digitala instrumentklockor och det senaste inom Volkswagens infotainmentsystem MIB3. Instrumenten sitter i en skärm på åtta tum och på mittkonsolen finns en pekskärm som mäter 9,2. Systemet har bland annat eSIM i sig. Motormässigt finns det turbomatade nya dieselmotorer på 2,0 liter från 90 till 199 hästar. ABT har även utvecklat en helt eldriven version med en elmotor på 112 hästar kopplad till ett batteripack på 77,6 kWh. Enligt NEDC-cykeln ska den ha en räckvidd på 40 mil. Bilen börjar säljas i höst men några priser har vi tyvärr inte fått ta del av än. Känner du dig bekväm med tyskan finns det ett klipp nedan där man går igenom nyheterna. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0
2016
2015

Volkswagen presenterar Transporter T6
65 år senare är sjätte generationen här

Som jag har skrivit tidigare fyller Volkswagens minibuss/skåpbil Transporter hela 65 år i år, och det firar man bland annat genom att lansera generation sex som kallas för T6. I går kväll hade bilen premiär och det är samma kantiga former som tidigare men med ett något uppdaterat utseende och ny teknik som gäller. Bland godsakerna finns bland annat uppvärmd framruta, elstyrd baklucka, adaptiv farthållare och tre olika körlägen för dämpare och fjädring. Under skalet sitter en ny generation turbodieslar på 2.0 liter och dessa finns med 83, 101, 148 eller 201 hästar. Det finns även en turbomatad bensinfyra på 2.0 liter som går att få med antingen 148 eller 201 hästar. En specialversion kallad Generation SIX kommer även att erbjudas och det är den vi ser på huvudbilden här ovan. Den baseras på Multivan Comfortline och kommer med led-strålkastare, krompaket, 18-tumsfälgar och ett val mellan fyra olika tvåtons-lacker. Insidan kläs med alcantara. Priserna för den mer robusta arbetsversionen börjar på 23 035 euro medan Multivanen startar på 29 952 euro. Tumnagel
47.2°
+
Bobby Green
0
2014
2011

Volkswagen Multivan med extra mos
Trimmad av B&B Automobiltechnik

Volkswagen Multivan är väl inte ett alltför upphetsande bilval. Visst, den är praktisk och lastar tusentals små barn i sig, men så vidare värst rolig har den nog aldrig varit. Tills nu. B&B Automobiltechnik har lagt handen på det fyrkantiga skåpet och trimmat bilen till 320 hästar. Utgångspunkten var en T5 2.0 TSI som piffats till både utseendemässigt och under locket. Motorn har mappats om och fått lite bättre andningsvägar tack vare ett nytt insug och nya spridare. Vidare har man även byggt ett specialbyggt oljekylningssystem, en ny kraftigare intercooler, en specialbyggd downpipe och monterat en annat turbosnurra och ett sportigare avgassystem. Allt detta resulterar i en effekt på 320 hästar och 495 Nm, vilket gör att man kan ta sig från stillastående till 100 km/h på 6,5 sekunder. Det är hela två sekunder snabbare än original. Toppfarten har flyttats från 200 km/h till 228. Motoruppgraderingen kostar 12 950 euro i Tyskland och vill man erbjuder B&B även sänkfjädrar, ställbara dämpare och fetare bromsar. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
2010

Ta tillfället i akt och kör VW:s vassaste modeller
Biltillverkaren åker på turne genom Sverige

Performance Tour 2010 är Volkswagens sätt att låta dig som är intresserad testa de lite rappare modellerna företaget har att erbjuda. I sommar och höst kommer teamet åka runt i landet och de har ett helt gäng roliga bilar med sig. Nu i helgen bjöds det på provkörningar i Växjö och nästa stopp är enligt kalendern i Gävle den 3-4 juni. Bilarna som just nu finns till förfogande är Golf GTI, Golf R, Golf GTD, Scirocco 2,0, Scirocco R, Passat Variant R36, Tiguan TSI R-line, Caddy TDI-R och Multivan Highline TDI180. Passat CC V6 var enligt vår tipsare inte på plats i Växjö men skulle komma lite senare under sommaren. Under hösten ska även nya Polo GTI och Touareg tillkomma till gruppen. För att få köra krävs såklart körkort men även att du är över 24 år gammal. Följ länken för att se när Performance Tour 2010 kommer till en stad nära dig. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
2009

VW förnyar T5-familjens front
Samt ny interiör och fler motorer

Är man i behov av ordentligt med plats så är ett alternativ Volkswagens T5-familj där både storfamilj som egna företagare kan hitta rätt version. Nytt för i höst är att Transporter, Multivan och Caravelle får ta del av ett ansiktslyft med nya strålkastare, ny grill samt lite förändringar baktill. Motorerna blir fler i antal och interiört handlar det om allt från bättre materialval till extrautrustning som exempelvis DSG-låda, navigator med pekskärm, döda-vinkeln-varning och däcktrycksövervakning. Mer att läsa nedan. Tumnagel
37.2°
+
Erik Svensson
0

VW Multivan med Porsche-motor
Förena nytta med nöje?

Är det så att ni är för många för att klara er med en kombi men samtidigt vill ha ordentligt med prestanda så finns nu lösningen. En helt tokgalen sådan. Tyska TH Automobile har tagit en styck VW T5 Multivan och bytt ut hjärtat till en 3,6-liters boxersexa från Porsche (samma motor som i 996 GT2). Därefter lät de trimma till hela paketet och siffrorna är ganska talande: 558 hk och 807 Nm. Chassi och bromsar har givetvis fått sig en genomgång (utbytt mot Porsche-diton) precis som in- och utsida. Slutligen är hela idén till salu och priset är 165 000 euro. Tumnagel
37.9°
+
Erik Svensson
0