m

Simulering visar att du bör hålla avstånd mot de som tränar
Andningsdroppar svävar längre bakom dem

Ett gäng forskare i Belgien och Nederländerna har tagit fram simuleringar som visar att folk som joggar eller tränar utomhus har en större smittradie än folk som bara vistas ute normalt. Forskarna har de senaste åtta månaderna undersökt hur partiklar rör sig runt en aktiv kropp och när coronaviruset slog ut skiftade de fokus hur det kan spridas av aktiva människor. De kom fram till att om någon springer eller cyklar så bildas det en så kallad slipstream bakom dem. Denna slipstream gör att andningsdroppar håller sig kvar längre i luften så därför rekommenderar de att man ska hålla ett betydligt längre avstånd om man går bakom en aktiv människa. Rekommendationerna de gav var att man håller sig 5 meter från andra när du går, 10 meter när du springer eller cyklar i långsam takt och 20 meter när du springer eller cyklar i en snabbare takt. Om man nu måste springa med någon är det bättre att springa bredvid varandra än bakom. Studien nämnde också att dropparna kan vara kvar längre i luften när det är fuktigt så om man vill gå runt och vara helt hobbyvetenskaplig bör man inte bara ta hänsyn till avstånd utan även till solskenstillståndet. Tumnagel
38.7°
+
Frode Wikesjö
0
2018

3D-printad snöskoter
Kul bygge!

Feber-läsaren Dennis tipsade om hans kompis som byggt en mini-snöskoter med hjälp av en 3D-skrivare. Om man skulle vilja ge sig på att göra en själv delar han med sig av ritningarna. Spana in mer på kanal-länken nedan. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Släpptrailer för Marvel's Spider-Man
Bara några veckor kvar nu!

Om tre veckor kommer Insomniacs tolkning av Spider-Man att bli spelbar på Playstation 4 och för att bygga upp lite mer hype inför releasen, som om det behövdes, så har gänget släppt en ny trailer för spelet och denna kan ni skåda ovan. Marvelx27s Spider-Man kommer släppas 7 september. Tumnagel
39.9°
+
André Stray
0
2017

Square Enix-chef vill inte ha mikrotransaktioner i konsolspel
Mikrotransaktioner passar bättre i mobilspel

Speltidningen MVC tog nyligen ett snack med Square Enix-chefen Yosuke Matsuda för att prata lite om spelbranschen i allmänhet. Samtalet rullade in på mikrotransaktioner och Matsuda berättade att han inte tycker mikrotransaktioner hör hemma i konsolspel, utan passar bättre i mobilspel: What people expect and want in a home console game is perhaps quite different from what people want in a mobile game. The way that console games are made, the volume of content and how much effort goes into them, therex27s something in that which doesnx27t fit in the mind with microtransactions. Detta är rätt trevliga ord att höra från chefen för en av världens största speldistributörer. Jag hoppar innerligt att Square Enix fortsätter på samma bana i framtiden. Tumnagel
56.6°
+
André Stray
0

Två svenska spelsläpp i dag
Heja Göteborg

I dag släpptes det två spel utvecklade i Göteborg. Det är nämligen utvecklarna Skygoblin och Image and Form som i dag släppte spelen The Journey Down: Chapter Three respektive SteamWorld Dig 2. SteamWorld Dig 2 är då uppenbarligen uppföljaren till trevliga SteamWorld Dig som gick ut på att gräva så långt ner man kunde för att hitta rikedomar. Spelet har fått lysande recensioner hitintills och en videorecension för spelet kan beskådas ovan. SteamWorld Dig 2 släpps till Switch, PlayStation 4, Windows, Playstation Vita, Linux och Mac OS. The Journey Down: Chapter Three är den tredje och sista episoden i peka-klicka-äventyret The Journey Down. Det kan hittas på Steam här (17,99 euro) om man är sugen på att kolla in det. En trailer för spelet kan hittas nedan. Tumnagel
40.9°
+
Frode Wikesjö
0

Se det elektriska VTOL-planet Lilium Jets första flygtur
VTOL = vertikal start och landning

Tyska Lilium Aviation lyckades nyligen få sitt elektriska VTOL-flygplan att starta och flyga. VTOL står för vertikal start och landning vilket innebär att planet kan lyfta som en helikopter men sedan när den väl har lyft kan flyga omkring som ett flygplan. Denna tvåsitsare kan flyga 300 kilometer på en laddning och flyga med en hastighet på 300 kilometer i timmen tack vare dess 36 minde jetmotorer. Tumnagel
64.9°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Kolla in hur Sony Mavica fungerar
Retrokameran som sparade på floppydiskar

Vad sägs om att ta en liten skön tillbakablick i dag och kolla in retrokameran Sony Mavica som släpptes i slutet av nittiotalet och som sparade materialet på floppydiskar. Rätt fascinerande. Just den modell vi kan se i videon ovan heter Sony Digital Mavica MVC-FD5 och släpptes 1997. Bilderna var på 0.3 megapixel och det tog ungefär tio sekunder att spara varje foto på 3,5-tumsdisken. Nedan kan ni också kolla in en gammal reklamfilm för kameran där dess flådiga egenskaper presenteras. Tumnagel
43.3°
+
Emmy Zettergren
0

Man hittar plånbok från 40-talet
Lämnar tillbaka den till ägaren som nu är 85 år gammal

När en man vid namn Larry renoverade en gammal biograf hittade han en gammal plånbok som visade sig vara från 1940-talet. I plånboken hittade han foton och ett ID-kort vilket gjorde att han kunde leta upp plånbokens ägare. Ägaren hette Clare McIntosh och är nu 85 år gammal. Enligt honom så tappade han plånboken när han var 15 år gammal. Tumnagel
79.1°
+
Frode Wikesjö
0

Här gör Mark Zuckerberg entré på Mobile World Congress
Glider förbi ovetande journalister

Som vi tidigare skrivit om så gjorde Facebook-grundaren Mark Zuckerberg en oväntad presentation på Samsungs presskonferens på Mobile World Congress i Barcelona igår och här kan ni kolla in hur det såg ut när Zuckerberg tog sig fram till scenen. Detta var under ett segment på presskonferensen då den samlade journalistkåren skulle kolla in en del av presentationen i VR vilket gjorde att att Zuckerberg obemärkt kunde glida fram till scenen. Det finns väl inget direkt nyhetsvärde i den här bilden men den är rätt rolig och Joshua Topolskys, tidigare chefredaktör på både Engadget och The Verge, kommentar var givetvis ännu roligare. Den hittar ni i den inbäddade tweeten nedan. Tumnagel
52.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Konceptfilm för Uncharted: Drakes Fortune
The Verge bjuder på intressant Uncharted-läsning

Borta på The Verge kan man läsa en rätt så intressant artikel om hur Naughty Dog skapade det första Uncharted-spelet. Spelet, som då gick under namnet Project Big, kunde först utspela sig på en högteknologisk undervattensstation men efter BioShock utannonserades valde man istället att satsa på en Indiana Jones-liknande historia. Artikeln nämner bland annat att Naughty Dog tidigt i spelets utveckling valde man att lägga ett stort fokus på spelets handling och karaktärer. "The thing that we wanted to focus on from the get-go were characters and story. That was something we felt that — particularly back in 2005, 2006 when this first started getting developed — was something that was sort of an afterthought in the majority of video games out there. So we really wanted not only to tell this pulpy, action adventure-style thing, but also really try to develop some relatable, entertaining characters and have the story be what pulled you through the game." I artikeln kan man även läsa att en tidig version av Nathan Drake var delvist baserad på Jackas-profilen Johnny Knoxville och var mycket mer tramsig än versionen av Drake som vi känner nu. I klippet ovan kan man se ett klipp med konceptbilder och -filmer där man försöker sälja in spelets olika nyckelpunkter. Så om man är intresserad av att veta mer om de Uncarted-seriens tidiga dagar så kan man läsa artikeln i sin helhet via länken nedan. Tumnagel
39.4°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida