m

Frankrike vill ha nattåg till Malmö
Franska regeringen vill se ett ökat antal nattåg i Europa

Frankrike verkar gilla tåg och deras transporminister Jean-Babtiste Djebbari uppger i en rapport att man vill utöka antalet nattågslinjer båda i Frankrike och i andra delar av Europa. Frankrike har redan planerat att införa två nya nattågssträckor till 2022 men siktar i rapporten på att dra igång tio nya nattliga rutter fram till 2030. En av de föreslagna sträckorna skulle vara ett nattåg som skulle gå mellan Malmö och Paris, något som kanske skulle tilltala dem som vill ta sig i lite lugnare takt mellan Sverige och Frankrike. Huruvida de föreslagna sträckorna faktiskt blir av återstår att se. Det hela måste först diskuteras i det franska parlamentet och även med olika lokala myndigheter. Tumnagel
71.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Regeringen storsatsar på nattåg till Europa
Lägger 50 miljoner på att upphandla det

Regeringen vill att vi ska skippa flyget när vi åker till olika destinationer i Europa. Därför satsar man nu 50 miljoner kronor i vårbudgeten för att utöka alternativen för de som vill ta tåget till kontinenten. Pengarna ska gå till upphandling av tågtrafik och kringkostnader för detta skriver DN. Nu blir det upp till Trafikverket att avgöra vilka europeiska städer de nya nattågen ska gå till och målsättningen är att man ska kunna nå viktiga europeiska knutpunkter som till exempel Berlin och Hamburg. Exakt när de nya nattågen till Europa från Sverige kan tänkas börja rulla finns det ingen tidsplan för men infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) säger till DN att han hoppas det kan vara igång "så snart som möjligt". Tumnagel
70.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

SJ startar miljardupphandling för snabbtåg
Tåg som ska börja tas i bruk 2021

SJ meddelade i dag at man kommer köpa ett 30-tal nya snabbtåg till en kostnad av mellan fem och sex miljarder kronor. SJ:s styrelse har bestämt sig för att att inleda en upphandling och under hösten ska de skicka ut anbudsförfrågningar till leverantörer i och utanför Europa. Tågen man vill ha ska ha en maxhastighet på 250 kilometer i timmen och de ska ha drygt 350 sittplatser per fordon. Tanken är att dessa tåg ska börja tas i bruk från och med år 2021. Förutom köpet av dessa nya tåg ska SJ även modernisera sina X2000- och nattåg. Tumnagel
45.4°
+
Frode Wikesjö
0