m

Världens största flygplan har flugit för andra gången
Stratolaunch Roc har testats igen

Rymdföretaget Stratolaunch har testflugit sitt moderskepp Roc ännu en gång, flygplanet som i framtiden är tänkt att bära med sig mindre farkoster som ska kunna skjutas ut i rymden eller över jorden. Roc har ett vingspann på lite över 117 meter vilket gör det till det flygplan med längst vingspann i världen. Under Roc:s andra försök tog sig flygplanet till en höjd på cirka 4200 meter. Därefter flög planet runt över Nevadaöknen i lite över tre timmar och uppnådde som högst en hastighet på cirka 320 km/h. Stratolaunch uppges ha börjar konstruera det mindre raketflygplanet Talon-A som är tänkt att kunna starta från Roc. Det är planerat att komma upp i hastigheter på Mach 5 - Mach 7 (6125 - 8575 km/h) och kan eventuellt kommer att börja testas någon gång under nästa år. Här ovan kan ni kolla in en amatörfilm från Rocs andra testflygning och i den inbäddade tweeten nedan hur det såg ut när planet landade. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Projektchef från Tesla börjar jobba hos Koenigsegg
Intressant

Maskiningenjören Evan Horetsky jobbade från 2015 fram till i höstas som projektchef hos Tesla. Först jobbade han på Gigafactory Nevada och nu senast på Berlin Gigafactory innan han under oklara omständigheter fick sparken. Nu börjar han istället som industrialiseringschef hos Koenigsegg. Så här säger Christian von Koenigsegg om rekryteringen: "Bringing Evan on-board is part of our forward-looking vision. Evan’s sharp engineering mind, strategies for scale, and data-driven leadership style brings new strengths to our management. I look forward to working closely with him alongside the rest of our amazing team on our ambitious mission. The journey has never been so exciting." Och så här säger Evan själv: "This is a natural next step in my career. I’ve found the most talented and humble people, with cutting-edge technology. I have followed Koenigsegg’s path and have been a huge fan of the company’s uncompromising commitment to innovation and performance. The things that are worked on, not least in Machine Learning and electrification are inspiring and contribute to sustainability broadly. Koenigsegg’s amazing journey and daring story of success are second to none; I am honored and excited to offer my professional expertise and passion to this effort." Tumnagel
54.5°
+
Bobby Green
0

NASA flyttar fram val av månlandare
Allt mindre troligt att USA landar människor på månen igen 2024

2024 är det sagt att USA ska landa en man och en kvinna på månen men många har ställt sig rätt skeptiska till om NASA kommer att fixa det. Tidsplanen har ända sedan den presenterats ansetts väldigt snäv. Raketen som ska användas till uppdraget, Space Launch System, har till exempel än så länge aldrig lyft från jorden. Den här månaden var det tänkt att NASA skulle utse de företag som gick vidare med att få bygga förslag på månlandare till USA:s månlandarprogram Artemis. Nu uppger dock The Verge att detta är framflyttat till att som senast ske sista april, något som innebär ytterligare förseningar i en viktig del av uppdraget. I dagsläget är det SpaceX, Blue Origin och Dynetics tillsammans med Sierra Nevada Corp. som tävlar om kontraktet att bygga månlandaren som ska landa människor på månen igen 2024. Det har tidigare sagts att två av dessa företag kan komma att få gå vidare i en första omgång med att fortsätta utveckla sina månlandare. Om det är samma förutsättningar som gäller även framöver framgår inte. Förutom den här förseningen så kanske det även kan bli en pengafråga om huruvida USA kommer att landa människor på månen igen 2024. NASA uppgav att man behövde 3,2 miljarder dollar för att utveckla "Human Landing System" får månfärden 2024 men i dagsläget har man bara beviljats 850 miljoner dollar, något som givetvis ytterligare kan försena projektet. Dessutom avgick NASA:s chef Jim Bridenstine, som handplockats till posten av Donald Trump, samma dag som Joe Biden blev vald till president. Som vi skrivit om tidigare så kanske det inte är helt omöjligt att Biden har en helt annan agenda när det gäller månlandningar än vad Trump hade, det finns ju trots allt en del grejer här på jorden som Biden kanske känner är lite mer akuta att lösa. Tumnagel
34.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Kolla in trailern för Nomadland
Finstämd roadmovie med Frances McDormand

Här kommer trailern för dramafilmen Nomadland där vi får se Frances McDormand spela huvudrollen som Fern, en kvinna som lämnar sin hemstad i samband med en ekonomisk depression. Efter att ha lämnat sin hemstad i Nevada ger sig Fern ut på en resa över USA i sin skåpbil och lever ett slags nomadliv där hon träffar andra likasinnade. Filmen släpps 19 februari 2021 och är då primärt tänkt att börja visas på biografer. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Virgin Hyperloop testat med passagerare för första gången
Är det så här vi transporteras i framtiden?

Virgin Hyperloop, företaget som startade 2014 och som tidigare hetat "Hyperloop Technologies" och "Hyperloop One", har nu genomfört sitt första test med passagerare i en av hyperloop-poddarna "X2", även kallade "Pegasus Pod". Det hela skedde på företagets DevLoop-anläggning i den amerikanska delstaten Nevada. Där fick två passagerare testa på att åka i den 500 meter långa testtuben som Virgin Hyperloop byggt upp där. Hastigheten höll sig till rätt så beskedliga 170 km/h. Detta på grund av att inbromsningen i den rätt så korta testtuben inte skulle bli allt för häftig för de båda passagerarna. Vid tester utan passagerare har Virgin Hyperloop fått upp podden i runt 400 km/h. När Elon Musk, som inte är inblandad i Virgin Hyperloop, först presenterade Hyperloop som ett koncept 2014 snackades det om att dessa skulle kunna komma upp i hastigheter på över 1200 km/h. Det lär nog dock dröja ett tag innan Virgin Hyperloop eller någon av deras konkurrenter når de hastigheterna. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

SSC Tuatara är nu världens snabbaste produktionsbil
Toppade 532,9 km/h och snittade 508,7 km/h

SSC North America som tillverkar superbilen Tuatara har sedan start sagt att denna kommer att bli världens snabbaste produktionsbil. För att lyckas med denna bedrift var man tvungen att klå Bugatti Chiron Super Sport 300+ toppade 490 km/h för lite mer än ett år sedan. Dock sattes det rekordet inte genom att köra åt två håll och sedan räkna ut genomsnittet som man bör. En sådan körning genomförde Koenigsegg med en Agera RS 2017 vilket gjorde att den bilen utsågs till världens snabbaste produktionsbil. Det har bubblat den senaste tiden om att SSC hyrt en vägsnutt i Nevada (samma som Koenigsegg hyrde) för att köra toppfartstester med Tuatara och visst var det så. Och visst höll man vad man lovade, och lite där till. Man lyckades nämligen att komma upp i hela 331,15 mph (532,9 km/h) och när man körde åt två håll och tog genomsnittet landade den siffran på 316.11 mph (508,7 km/h). Detta innebär alltså att vi har en ny herre på täppan och det är Tuatara. Bakom ratten under rekordkörningen satt den brittiska racerföraren Oliver Webb. "There was definitely more in there. And with better conditions, I know we could have gone faster, as I approached 331 mph, the Tuatara climbed almost 20mph within the last five seconds. The car wasn’t running out of steam yet. The crosswinds are all that prevented us from realising the car’s limit." Grattis! Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0

Nokia ska utveckla mobilnätverk som ska byggas på månen
NASA pröjsar

2018 började Nokia och Vodafone snacka om att bygga ett mobilnätverk på månen och nu ser detta ut att kanske kunna förverkligas. I veckan som gick meddelade NASA vilka företag som kommer att få dela på 370 miljoner dollar för att förse rymdorganisationen med olika tjänster på månen. Nokias amerikanska dotterföretag kommer att få 14,1 miljoner dollar, motsvarande cirka 125 miljoner kronor, för att utveckla ett LTE/4G-nätverk för mobiltelefoni som skulle kunna tas i drift på månen. NASA skriver lite kort i ett blogginlägg om detta: "Inspired by terrestrial technology, Nokia proposes to deploy the first LTE/4G communications system in space. The system could support lunar surface communications at greater distances, increased speeds, and provide more reliability than current standards." Förutom Nokia kommer cirka ett dussin företag få dela på de 370 miljoner dollarna för olika typer av tjänster som ska kunna göra att astronauter ska kunna bo och arbeta på månen i framtiden. NASA har som ambition att ha astronauter permanent boende på en månbas redan 2028 vilket är en rätt så optimistisk men spännande tidsplan. På länken nedan hittas mer information om de andra företagen, bland andra SpaceX, ULA, Lockheed Martin och Sierra Nevada, som får dela på NASA:s senaste mån-pengar och vad de ska använda dessa pengar till. Tumnagel
50.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dream Chaser ska åka till ISS nästa år
Sierra Nevadas första rymdfärja kommer att heta Tenacity

Sierra Nevada Corporation (SNC) har nu börjat förbereda sin lilla rymdfärja Dream Chaser för att denna ska börja leverera material till den internationella rymdstationen ISS nästa år. Den första Dream Chasern som ska bege sig till ISS har fått namnet "Tenacity", vilket kan översättas till "orubblig" eller "envishet" på svenska, och är tänkt att göra sin första leveransrunda till ISS i slutet av nästa år. Till skillnad från andra farkoster som fraktar saker till och från ISS så har Dream Chaser-farkosterna möjlighet att landa på en traditionell landningsbana när de återvänder till jorden, ungefär som USA:s numera skrotade rymdfärjor. När Dream Chaser började utvecklas hade Sierra Nevada Corporation som mål att denna skulle börja frakta astronauter till ISS redan 2017. Så blev inte fallet och till slut blev SNC snuvade på kontraktet för att flyga astronauter till ISS, dessa gick istället till SpaceX och Boeing. Då riktade SNC istället in sig på att börja använda Dream Chaser som transportfarkost till ISS. Huruvida Dream Chaser någon gång i framtiden kommer att användas för att skicka astronauter till och från ISS finns det i dagsläget inga uppgifter om. Här nedan kan ni kolla in en konceptvideo om Dream Chaser från när denna presenterades för första gången 2014. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det blir ingen SEMA-show i år
Kanske blir ett digitalt event istället

För några veckor sedan meddelade Tom Gattuso som är vice president för SEMA-eventen att årets SEMA-show skulle bli av trots pandemin. Det kändes som ett märkligt beslut och något som inte skulle vara hållbart, och nu har man tagit beslutet att skippa showen vilket ändå känns vettigt. Det hela skulle bli för komplicerat att få till och eftersom man befarade att faciliteter och andra service-ställen inte skulle vara tillgängliga skulle det förmodligen bli kaos. Nu fnular man på om det är möjligt att göra eventet digitalt istället, men riktigt hur det ska gå till är oklart för tillfället. Utställare och besökare ska få sina biljettpengar tillbaka. Datum för nästa SEMA är 2-5 november 2021. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Årets SEMA-show blir av trots pandemin
Men munskydd blir krav

Nästan varenda mässa där folk träffas fysiskt och kollar på grejer har ställts in i år, men den stora bilshowen SEMA har inga planer på detta. Mässan äger rum mellan den 3-6 november och trots att USA nu är mitt under en andra våg av smittspridning ser man inget problem med att anordna detta. Man ska ha vidtagit åtgärder för att öka på säkerheten och bland annat är det obligatoriskt för alla att bära mask. Tom Gattuso som är vice president för SEMA-eventen har tidigare sagt: "We are steadfast in our belief that our members and our industry will recover more quickly from the current climate by safely coming together to share ideas and look ahead to strategize for 2021 and beyond. This year’s show is one of the hardest events we have produced but also among the most gratifying." Tumnagel
35.2°
+
Bobby Green
0
2019

En närmare titt på Dream Chaser
Den lilla rymdfärjan som ska transportera grejer till ISS

Det har nu snart gått sex år sedan det privata rymdföretaget Sierra Nevada Corporation (SNC) presenterade sin lilla rymdfärja Dream Chaser och i det här klippet kan ni kolla in den lite närmare. Dream Chaser utvecklades ursprungligen för att transportera astronauter till och från den internationella rymdstationen ISS. SNC blev dock inte ett av de företag som fick NASA:s förtroende att genomföra de transporterna och då byggde man om Dream Chaser till ett transportskepp. Detta var NASA mer intresserade av och 2016 skrev SNC kontrakt med NASA gällande framtida frakttransporter till ISS. Fördelen med Dream Chaser jämfört med alla andra materialtransporter till ISS är att rymdfärjan även kan användas för att transportera grejer tillbaka till jorden från ISS. Förutom det så går den att återanvända flera gånger vilket inte heller det är möjligt med någon av de andra rymdfarkosterna som skickas till ISS. Ursprungligen var det tänkt att Dream Chaser skulle lyfta mot ISS redan i år men som så många gånger förr när det gäller rymduppdrag så har detta flyttats fram. Förhoppningen är nu istället att Dream Chaser ska kunna börja användas för att transportera grejer till och från ISS någon gång under nästa år. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA anlitar fler företag som ska ta USA till månen igen
Bland annat SpaceX och Blue Origin

NASA meddelade igår att man nu kommer inkludera ytterligare fem stycken amerikanska företag som ska få möjlighet att hjälpa NASA att skicka material till månen inför den kommande amerikanska månlandningen av en man och den första kvinnan på månen. Det handlar om de välkända rymdföretagen SpaceX, som grundats av Elon Musk, och Jeff Bezos rymdföretag Blue Origin samt de inte riktigt lika kända rymdföretagen Ceres Robotics, Sierra Nevada Corporation och Tyvak Nano-Satellite Systems. Dessa fem företag kommer nu tillsammans med de tre företag som NASA valt ut tidigare, Astrobotic, Intuitive Machines samt Orbit Beyond, få möjlighet att komma med förslag och finansiella planer på hur de tänker sig skicka material till månen inför nästa månlandning av människor där. Det hela kommer att bli en del av USA:s månlandarprogram "Artemis" och NASA har redan skrivit kontrakt med två av de tidigare utvalda leverantörerna om att göra 14 transporter av material till månen under 2021. NASA har siktet inställt på att återigen landa människor på månen någon gång under 2024. Här nedan för hittas ett gäng med illustrationer på månlandar-koncept från de företag som nu blivit utsedda till att eventuellt ta fram sådana till NASA. Här nedan hittas även ett videoklipp där NASA presenterat de utvalda företagen plus korta kommentarer från respektive företag. Tumnagel
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Teslas fjärde Gigafactory ska byggas i Berlin
Blir Teslas första fabrik i Europa

Teslas grundare Elon Musk har bekräftat att Tesla planerar att bygga sin fjärde så kallade "Gigafactory" någonstans i närheten av Berlin och deras nybyggda flygplats. Det kommer att bli Teslas fjärde gigafactory och deras första i Europa. Sedan tidigare har Tesla två stycken i Gigafactories i USA, en i Nevada och en i New York, och man håller även på att färdigställa Gigafactory 3 som ligger utanför den kinesiska staden Shanghai. Tesla siktar på att ha Gigafactory 4 i drift i slutet av 2021. På sin jobbsajt listade Tesla ett antal positioner för dem som eventuellt skulle vara intresserade av att arbeta på Gigafactory 4, se skärmdump nedan, men dessa verkar nu vara borttagna. Tumnagel
49.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Road & Track har utsett Performance Car Of The Year
Hyundai Veloster N vann

Varje år utser tidningen Road & Track vilken de tycker är årets prestandabil. I år plockade man med sig elva stycken kandidater till racerbanan Thunderhill Raceway Park och efter att ha kört dem på banan kokade man ner siffran till sex stycken. Dessa bilar tog man sedan ut och körde på bergskedjan Sierra Nevadas slingriga vägar och efter detta hade man en vinnare - Hyundai Veloster N. Något otippat kanske eftersom de övriga bilarna man hade att välja mellan var BMW M2 Competition, Chevrolet Corvette, Lamborghini Huracan Evo, Lexus RC F Track, Lotus Evora GT, Mazda Miata RF Club, McLaren 600LT Spider, Nissan GT-R NISMO, Porsche 911 och Toyota Supra. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Sierra Nevada visar upp uppblåsbar rymdbostad
Är det så här vi ska bo i rymden i framtiden?

Det amerikanska rymdföretaget Sierra Nevada visade i veckan upp en uppblåsbar modul som skulle kunna gå att använda som bostad på framtida rymdresor till månen och Mars. Den skulle även kunna användas som en rymdstation som ligger i omloppsbana runt jorden eller någon annan himlakropp vilket ni kan se på illustrationen här nedanför. Den uppblåsbara modulen är inte helt olik BEAM (Bigelow Expandable Activity Module), den uppblåsbara modul som NASA skickade upp till den internationella rymdstationen ISS för tre år sedan. Sierra Nevadas uppblåsbara modul är dock betydligt mycket större än BEAM. Intuti BEAM finns det runt 16 kubikmeter där astronauterna kan vistas medan Sierra Nevadas variant har en volym på runt 300 kubikmeter. Prototypen som syns på bilden ovan har Sierra Nevada byggt tillsammans med Boeing, Lockheed Martin, Northrop Grumman samt Bigelow Aerospace, företaget som även byggt BEAM. Det finns i dagsläget inga planerade projekt där Sierra Nevadas jätteballong ska användas som rymdbostad men det är väl inte helt omöjligt att så kan bli fallet den dagen vi landar på månen igen. Här nedanför kan ni kolla in en genomskärningsskiss samt lite interiör- och exteriörbilder på den uppblåsbara rymdbostaden från Sierra Nevada. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sierra Nevadas rymdfärja ska använda Vulcan-raketer
Dream Chaser ska börja leverera grejer till ISS nästa årtionde

Det amerikanska rymdföretaget Sierra Nevada meddelade igår att man kommer att använda Vulcan-raketer från United Launch Alliance (ULA) för att skjuta upp sin lilla rymdfärja Dream Chaser till rymden. Sierra Nevada har utvecklat den återanvändbara rymdfärjan Dream Chaser sedan 2004 och 2017 testflög man farkosten för första gången. Sierra Nevada skrev redan 2016 kontrakt med NASA om att börja leverera material till den internationella rymdstationen ISS och dessa leveranser kommer att dra igång 2021. Sierra Nevadas ursprungliga plan var att även använda Dream Chaser för att transportera astronauter till och från ISS men det kontraktet gick som bekant istället till SpaceX och Boeing. Sierra Nevada säger dock att Dream Chaser har ett visst stöd för att göra bemannade rymdresor och skulle eventuellt kunna användas i en nödsituation om man behöver evakuera personal från ISS. John Curry chefar över Dream Chasers fraktuppdrag med Dream Chaser till ISS och han sa under gårdagens presentation: "You could actually, in an emergency even today, bring people down If you had to. I’m not saying that NASA has asked us to do that. I’m just saying that the capability is there. So the bridge to a crewed vehicle is not that far." Till skillnad från alla andra rymdfarkoster som levererat material och personal till ISS de senaste åren så kommer Dream Chaser att landa på en landingsbana när den återvänder till jorden, precis som USA:s numera skrotade rymdfärjor gjorde en gång i tiden. Dream Chaser har kapacitet att flyga cirka 5500 kilo material till ISS och har i dagsläget kontrakt med NASA om att göra sex stycken fraktflygningar mellan jorden och ISS fram till 2024. Här nedan kan ni kolla in en skiss från United Launch Alliance som visar hur Vulcan-raketen och Dream Chaser lirar ihop. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lastbilsutställning i Reno
Truck yeah!

Den som gillar stora maskiner och i synnerhet lastbilar lär uppskatta ATHS Truck Show som hålls i Reno, Nevada. Här får vi flyga runt lite och se hur utställningen såg ut i år. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Kolla in bygget av Gigafactory 3
Så här ser det ut vid Teslas fabrik i Kina

Förra året blev det klart att Tesla skulle bygga upp en fabrik utanför den kinesiska staden Shanghai och detta arbete påbörjades i början av det här året. I klippet ovan, som vi även körde som bonus lite tidigare idag, kan ni kolla in hur långt man kommit med bygget sedan dess. Enligt YouTubern Jason Yang som filmat det hela är både grund, väggar och tak till den enorma batterifabriken nu på plats. Fabriken kommer att heta Gigafactory 3 och tillverka Tesla Model 3 och Model Y samt batterier till Tesla-bilar. Tesla har sedan tidigare två Gigafatorys i USA, en i Nevada och en utanför New York. Det har även under flera år varit snack om att Tesla ska bygga en Gigafactory här i Europa och att den ryktas i så fall byggas i Tyskland. Hur Teslas planer på den fronten ser ut nu för tiden är dock oklart. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in Teslas första Gigafactory lite närmare
CNBC har gjort ett studiebesök

Nu har det gått över två år sedan Tesla öppnade sin första Gigafactory-fabrik i delstaten Nevada i USA. I det här reportaget tar sig CNBC en lite närmare titt på fabriken och berättar om Teslas framtida batteriplaner. Tesla har planer på att bygga minst två nya Gigafactory-fabriker till varav en antagligen kommer att hamna i Europa och en kommer att byggas i Kina framöver. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Trailer för Bob Lazar: Area 51 & Flying Saucers
Ny kontroversiell dokumentär om USA:s "UFO-bas" i Nevada

Här är trailern till dokumentärfilmen Bob Lazar: Area 51 & Flying Saucers som hade premiär tidigare den här månaden. Filmen handlar om snubbe som heter Bob Lazar som hävdar att det var han som 1989 fick upp allmänhetens ögon för USA:s hemliga militäranläggning Area 51, en anläggning där det i flera decennier har hävdats ska finnas bevis för att utomjordingar landat på jorden. Lazar har vidare hävdat att han hjälpt den amerikanska militären att undersöka samt reverse engineera utomjordisk teknologi och så kallade UFO:n utan att kunna bevisa detta på något sätt. Filmen hade premiär i USA 8 december. Som ni säkert förstår av texten ovan så ska man nog ha sina rätt så skeptiska glasögon på sig om man väljer att kolla in den här "dokumentären". Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla stämmer före detta anställd på 167 miljoner dollar
Anklagas för sabotage mot företaget

Tidigare i år stämde Tesla en före detta anställd för sabotage och nu framkommer det att Tesla vill att mannen ska betala 167 miljoner dollar, motsvarande lite mer än 1,5 miljarder kronor, i skadestånd till företaget. Det var i våras som den före detta anställde bland annat uppgav för en rad medier att Tesla hade problem med kvaliteten på batterierna från sin batterifabrik i Nevada samt att Tesla kan ha installerat defekta batterier i Teslas Model 3-modeller. Mannen anklagas även för att ha exporterat data från Tesla till en okänd tredje part. Tesla grundare Elon Musk har tidigare kallat den före detta anställde för sabotör i ett internt mail på företaget. Det finns inga kända uppgifter som bekräftar anklagelserna från den före detta anställde om att Tesla skulle ha installerat defekta batterier i Model 3. Tumnagel
45.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Virgin Hyperloop One säger upp 15 procent av arbetsstyrkan
Runt 40 anställda får lämna företaget

Brittiska The Telegraph uppger att det hypade hyperloop-företaget Virgin Hyperloop One kommer att säga upp runt 40 anställda varav flera arbetar på företagets testanläggning i Nevada-öknen i USA. Totalt uppges företaget ha runt 250 anställda i dagsläget. Bland annat uppges både företagets ekonomichef och tekniske chef lämna företaget. Anledningen uppges vara att kassan har börjat sina i företaget och det verkar ha varit svårt att hitta investerare. I dagsläget är det Dubai-baserade företaget DP World Virgin Hyperloop One största ägare. En av anledningarna till att företaget har haft svårt att få in kapital uppges bero på att hyperloop-projekt kräver stora investeringar i infrastruktur. Det har gjort att allt fler börjar bli tveksamma till att Virgin Hyperloop One kan ha en hyperloop-bana i gång till 2021, något som man uppgett tidigare att man har haft som målsättning. Tumnagel
34.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Intel och Smithsonian gör VR av Burning Man
Kolla in hippiefestival utan att åka dit

Det amerikanska museet Smithsonian har tagit hjälp av Intel för att digitalisera sina 157 miljoner konstverk så att dessa ska gå att ta del av utan att behöva åka till Washington. Det första projektet man färdigställt kallas för "No Spectators: The Art of Burning Man" vilket är en VR-upplevelse som låter användaren ta del av Burning Man-festivalen som arrangeras i Nevada-öknen varje år. Nora Atkinson är kurator för Burning Man-utställningen på Smithsonians Renwick Gallery och hon säger om denna: "x27No Spectators’ is a long-standing saying on Playa. You are encouraged to fully participate. It’s all about being there, being fully present, and not just observing. Two of the ten principles of Burning Man are radical participation and radical inclusivity, meaning that there are no outsiders. Everyone is part of the experience." Utställningen "No Spectators: The Art of Burning Man" på Renwick Gallery håller på till 21 januari nästa år men VR-upplevelsen från utställningen kommer förhoppningsvis att finnas kvar lite längre än så. Här ovan hittas Intels presentation av VR-projektet och nedan hittas en informationsfilm från Smithsonian om själva utställningen. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nej, den här bilden är inte Photoshoppad
Huracam är en snabb kamerabil

Mycket på internet är fejk, och vid en första anblick kan man lätt ta denna Lamborghini Huracán med en löjligt stor kamerarigg monterad i fronten som ett urballat Photoshop-jobb. Men så är faktiskt inte fallet, det här är en kamerabil som finns på riktigt. Och som väntat är den ruggigt snabb. Bilen som nu givetvis går under namnet Huracam ägs av Incline Dynamic Outlet som är ett videoproduktionsbolag från Nevada. Kamerabygget gick enligt uppgift på över en halv miljon dollar. Technology has always driven us, these gimbals have gone 380 knots on jets, been underwater on #deadliestcatch and now shooting the fastest ground tracking shots we can think of! #Lamborghini #huracan #huracam Ett inlägg delat av Incline Dynamic Outlet (@idoaerials) 15 Apr 2018 kl. 5:25 PDT Tumnagel
48.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida