m

Amazon köper Atlas V-raketer till Project Kuiper
Blue Origin kommer inte att skjuta upp Amazon första internet-satelliter

Amazon ligger i startgroparna för att skjuta upp de första satelliterna som kommer att bli basen i deras rymdinternet-satsning Project Kuiper. Nu är det klart att dessa kommer att skjutas upp med Atlas V-raketer från United Launch Alliance (ULA). Amazon har tecknat ett avtal med ULA på nio stycken Atlas V-raketer för uppskjutningar av Project Kuiper-satelliter, något som innebär att Amazon-grundaren Jeff Bezos rymdföretag Blue Origin inte kommer vara inblandade i det initiala byggandet av Amazons satellit-nätverk. Det är antagligen inte så konstigt då Blue Origin i dagsläget inte har några raketer som har kapacitet att rymdsätta satelliter. Blue Origin håller dock på att utveckla raketen New Glenn som skulle användas för satellit-uppskjutningar men denna kommer som tidigast att lyfta mot rymden i slutet av 2022, något som sannolikt betyder 2023. ULA:s Atlas V-raket får räknas som en av den amerikanska rymdindustrins riktiga trotjänare. Modellen har skjutits upp till rymden 85 gånger. Utav de amerikanska raketer som fortfarande används aktivt överträffas det bara av SpaceX Falcon 9-modell som skjutits upp till rymden 113 gånger. Amazon uppgav inte när man planerar att skicka upp de första av de 3256 satelliter som ska utgöra Project Kuiper till rymden. Project Kuipers båda konkurrenter, SpaceX Starlink och OneWeb, har redan satt 1400 respektive 146 satelliter i omloppsbana runt jorden. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Blue Origins jätteraket New Glenn försenas ordentligt
Kommer som tidigast att lyfta i slutet av 2022

Jeff Bezos rymdföretag Blue Origin har nu officiellt bekräftat att företagets kommande jätteraket New Glenn kommer att försenas. När Blue Origin officiellt presenterade planerna på att bygga den 95 meter höga New Glenn-raketen för fem år sedan så sades det att denna skulle lyfta mot rymden 2020, något som alltså inte blev fallet. Nu uppger Blue Origin att man siktar på att skjuta upp den första New Glenn-raketen någon gång under fjärde kvartalet 2022. Anledningar till New Glenns förseningar verkar det finnas gott om. Ars Technica har gått igenom vad som gick fel med New Glenns tidsplan och säger bland annat om att det handlar om bristande erfarenhet från Blue Origins sida att bygga den enorma New Glenn-raketen, tidigare har företaget bara byggt den mycket mindre raketen New Shepard, en raket som har en höjd 18 meter. Vidare så verkar Blue Origins för tillfället fokusera mer på att vinna kontraktet om att få bygga den månlandare som ska landa människor på månen i NASA:s Artemis-program, ett program som även det sägs bli försenat. Huruvida New Glenn faktiskt kommer att skjutas upp till rymden i slutet av 2022 återstår att se. Precis som Ars Technicas rymdreporter Eric Berger skriver så betyder fjärde kvartalet 2022 antagligen att det hela inte kommer att ske förrän 2023. Tumnagel
36.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Blue Origins raket New Glenn godkänns av NASA
Ska börja transportera grejer till rymden i framtiden

Jeff Bezos rymdföretag Blue Origin är sannolikt mest kända för sin lilla raket New Shepard som är tänkt att ta rymdturister för kortare tripper till rymden inom kort. Vid sidan om detta har dock Blue Origin även konstruerat den betydligt mycket större återanvändningsbara raketen New Glenn och denna har nu godkänts av NASA för materialleveranser till rymden. Det innebär att Blue Origin i framtiden kanske kan hjälpa NASA att rymdsätta satelliter och transportera material till den internationella rymdstationen ISS. Det betyder även att Blue Origin kommer att börja konkurrera med SpaceX om att flyga material till rymden för NASA, något som även SpaceX raketer Falcon 9 och Falcon Heavy är godkända för att göra. New Glenn är tänkt att lyfta från jorden för första gången någon gång under nästa år. Den ska ha en kapacitet för att flyga 45 ton material till jordens lägre omloppsbana (LEO), där ISS befinner sig, och 13 ton material till geostationär omloppsbana runt jorden (GEO), omloppsbanan där satelliter följer jordens rotationshastighet. Det kan jämföras med Falcon 9 som kan leverera närmare 22,8 ton till LEO och 8,3 ton till GEO. Här ovan hittas en animerad film från Blue Origin som visar hur New Glenns start, landning och rymdsättning är tänkt att gå till. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX, Blue Origin eller Dynetics ska landa astronauter på månen igen
NASA har utsett företag som ska bygga månlandare

NASA har gett de tre företagen SpaceX, Blue Origin och Dynetics i uppdrag att utveckla var sin månlandare de kommande tio månaderna. I början av nästa år kommer NASA att utse vilken av de tre som den farkost som eventuellt kommer att landa astronauter på månen igen 2024. SpaceX planerar att använda sin Starship-farkost för att försöka ta astronauter på månen medan Dynetics har tänkt att använda sig av en farkost som kallas för Dynetics Human Landing System. Den är tänkt att lämna jorden i en av United Launch Alliances framtida Vulcan-raketer. Jeff Bezos rymdföretag Blue Origin har tänkt att Integrated Lander Vehicle (ILV), som baseras på det koncept som Blue Origin visade upp förra året, ska ta USA:s astronauter till månen. Den kommer att utvecklas tillsammans med Lockheed Martin, Northrop Grumman samt Draper och även den är tänkt att lämna jorden med hjälp av en Vulcan-raket. NASA skriver om de tre månlandarna: Blue Origin of Kent, Washington, is developing the Integrated Lander Vehicle (ILV) – a three-stage lander to be launched on its own New Glenn Rocket System and ULA Vulcan launch system. Dynetics (a Leidos company) of Huntsville, Alabama, is developing the Dynetics Human Landing System (DHLS) – a single structure providing the ascent and descent capabilities that will launch on the ULA Vulcan launch system. SpaceX of Hawthorne, California, is developing the Starship – a fully integrated lander that will use the SpaceX Super Heavy rocket. Det var för ungefär ett år sedan USA beslutade att NASA skulle flytta fram sin månplaner och försöka landa en man och den första kvinnan någonsin på månen till 2024. Initialt var tanken att detta skulle ske från den kommande rymdstationen Gateway som är tänkt att ligga i omloppsbana runt månen men dessa planer övergavs tidigare i år på grund av tidsbrist. Nu är tanken att USA:s nästa månfarare ska bege sig direkt från jorden till månen utan några "mellanlandningar", precis som man gjorde på den gamla goda tiden när Apollo-gänget hängde på månen för 50 år sedan. Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Blue Origin visar upp sin nya ledningscentral
Härifrån ska New Glenn övervakas

Förra veckan visade Jeff Bezos rymdföretag Blue Origin upp noskåpan till sin kommande jätteraket New Glenn och nu har företaget släppt en ny video som visar upp hur Blue Origins nya ledningscentral för raketen ser ut. Blue Origins nya ledningscentral har byggts upp inuti New Glenn-fabriken på rymdbasen Cape Canaveral i Florida. I framtiden är det tänkt att det är härifrån man ska övervaka New Glenns avfärder från jorden och deras vidare resor ut i rymden. När New Glenn väl är färdigbyggd kommer den kraftfullaste versionen att bli hela 95 hög och ha kapacitet att skicka 45 ton till jordens lägre omloppsbana LEO. Raketen kommer delvis att gå att återanvända genom att man landar vissa delar av raketen efter den skjutits upp, ungefär som SpaceX gör med sina Falcon 9-raketer. Tanken är att New Glenn ska bege sig till rymden för första gången någon gång under 2021. I den inbäddade tweeten här nedanför hittas ett klipp på Blue Origins nya ledningscentral på Cape Canaveral. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Blue Origin visar upp noskåpan till New Glenn
Jeff Bezos rymdföretag satsar stort

Arbetet med Blue Origins framtida jätteraket New Glenn ser ut att fortskrida och igår visade Jeff Bezos rymdföretag upp den enorma noskåpa som kommer att sitta på New Glenn-raketerna när dessa i framtiden skjuts upp till rymden. Noskåpan har en diameter på hela sju meter vilket gör den lika stor som Blue Origins rymdfarkost New Shepard, den raket som Blue Origin för tillfället testar och som är tänkt att skicka turister till rymden i framtiden. För New Shepard har dock Blue Origin andra planer då denna är tänkt att skicka satelliter, material och kanske även astronauter till rymden i framtiden. Den största versionen av New Glenn kommer att bli 95 meter hög och kommer att kunna ta med sig satelliter eller annat på en sammanlagd vikt av 45 ton. Ursprungligen var det sagt att New Glenn skulle lyfta för första gången mot rymden redan i år men så verkar inte bli fallet. Enligt den senaste tidsplanen så planerar Blue Origin att börja flyga med New Glenn till rymden 2021. I klippen ovan och nedan kan ni kolla in New Glenns noskåpa lite närmare och få en uppfattning om hur stor den faktiskt är. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019
2018

Blue Origin ska fördubbla antalet anställda
För att hinna bli klara med raketen New Glenn

Jeff Bezos rymdföretag Blue Origin ska vara på gång med massanställningar uppger källor till nyhetsbyrån Reuters. Det skulle innebära att personalstyrkan raskt skulle öka till 3000 personer vilket kan jämföras med de cirka 1500 personer som jobbar på Blue Origin i dag. Blue Origins konkurrent SpaceX har idag 6000 - 7000 anställda. Anledningen till att Blue Origin vill fördubbla arbetsstyrkan uppges vara för att man så snabbt som möjligt vill bli klara med sin jätteraket New Glenn, en framtida raket som bland annat kommer att konkurrera med SpaceX kommande Falcon Heavy. Det har tidigare sagts att New Glenn skulle bege sig till rymden 2020 men enligt källor Reuters har varit i kontakt med anses den tidsplanen vara rätt så optimistisk. Blue Origin har redan ett avtal med det franska satellitföretaget Eutelsat SA som innebär att man ska använda New Glenn för att skicka Eutelsats satelliter till rymden 2022, ett uppdrag som kommer att bli New Glenns första riktiga uppdrag. Här ovan kan ni kolla in New Glenn lite närmare och nedan hittas en storleksjämförelse på historiska, nutida och framtida raketer. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Blue Origin har testat sin nya raketmotor
Ska användas i New Glenn- och Vulcan-raketer

Amazon-grundare Jeff Bezos meddelade igår via Twitter att hans rymdföretag Blue Origin har gjort ett lyckat test av sin nya raketmotor BE-4. Blue Origin har utvecklat BE-4 under fem år och tanken är att flera av dessa motorer ska se till så att Blue Origins kommande raket New Glenn så väl som United Launch Alliances kommande raket Vulcan ska kunna ta sig till rymden. I New Glenns fall kommer det att röra sig om sju stycken BE-4-motorer som sammanlagt har en lyftkraft på lite över 17 ton. Den första New Glenn-raketen planeras att lämna jorden 2020 och den kommer initialt att användas för att rymdsätta satelliter. United Launch Alliance siktar på att ha sin första Vulcan-raket i rymden 2019. Här nedan kan ni kolla in gårdagens test av BE-4-motorn. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spana in Blue Origins nya raketmotor
Kommer att sitta i framtida New Glenn-raketer

Amazon-grundaren Jeff Bezos har postat några bilder på Twitter som visar upp BE-4-motorn som kommer installeras i hans rymdföretag Blue Origins framtida New Glenn-raket. Sju stycken BE-4 är tänkta att installeras på New Glenn, en raket som i dagsläget bara finns på ritbordet. Precis som Blue Origins nuvarande raket New Shepard kommer New Glenns försteg kunna landa igen på jorden och gå att återanvända. New Glenn kommer vara, till skillnad från New Shepard, tillräckligt kraftig för att kunna frakta material som ska lägga sig i jordens omloppsbana. I klippet nedan som Blue Origin släppte idag kan ni se animerad sekvens hur det förhoppningsvis kommer att se ut när New Glenn lyfter och dess försteg landar. Videon släppte Blue Origin samtidigt som man meddelar att deras första kund som kommer att använda New Glenn blir den franska tv-operatören Eutelsat som planerar att sätta en satellit i omloppsbana med hjälp av en New Glenn-raket 2021 eller 2022. Nedanför videoklippet kan ni se en storleksjämförelse på de båda New Glenn-raketerna, en med två steg och en med tre steg, jämfört med några andra raketer som finns (Antares, Soyuz, Ariane 5, Atlas V, Falcon 9 och Delta IV Heavy), har funnits (Saturn V) eller kommer att finnas (Vulcan och Falcon Heavy). Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jeff Bezos vill skicka leveranser till månen
Lär troligtvis inte handla om dagsleverans

Om några år kommer vi ha ett gäng kolonier på månen och Amazon-chefen Jeff Bezos har meddelat att han kommer se till att månmänniskorna kommer få leveranser av olika slag. Mer specifikt berättade Bezos att Blue Origin inte bara jobbar på farkoster och raketer, utan också en månlandare vid namn Blue Moon som ska användas för Amazon-liknande leveranser. Blue Moon ska kunna leverera en last på upp till 4,5 ton och ska kunna fästas på United Launch Alliances Atlas V eller Blue Origins New Glenn-raket för att ta sig till månen. Enligt Jeff Bezos kommer den första leveransen kunna ske redan i mitten av 2020, men detta kommer troligtvis endast ske om Blue Origin får uppbackning från NASA. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0
2016

Blue Origin ska bygga jätteraket
New Glenn blir Amazon-grundarens nästa raket

Amazon-grundaren Jeff Bezos rymdföretag Blue Origin har presenterat en ny återanvändningsbar raket som är tänkt att konkurrera med SpaceX och andra om att frakta material och längre fram kanske även människor till rymden. Raketen heter New Glenn, en hyllning till astronauten John Glenn som var den första amerikan att åka ett varv runt jorden i rymden. Den kommer att göras i två olika modeller som syns här på bilden ovan. Den största versionen av New Glenn är 95 meter hög vilket gör den nästa lika hög som USA:s legendariska Saturn V-raket som var 110 meter hög. Blue Origin satsar på att ha New Glenn färdigbyggd till någon gång i slutet av det här decenniet. Tumnagel
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015
2014
2013
Nästa sida