m
2020

Facebook tänker inte betala för nyheter som delas i Australien
Anser inte att nyheter som delas är särskilt viktiga för tjänsten

Facebook har meddelat att man inte har några planer på att betala för länkar till nyheter som postas av deras användare i Australien. Detta är ett svar på det krav som den australiensiska regeringen ställde på Facebook och Google tidigare i år, ett krav som innebar att de båda företagen skulle betala australiensiska medieföretag för nyheter som delades på Facebook eller dök upp i Googles sökmotor. Anledningen till att Australien vill att Facebook och Google ska betala för nyhetsmaterial är att de båda internet-giganterna idag tar cirka 70 procent av de annonspengar som spenderas online, en situation liknande den i flera andra länder. Facebook säger i ett uttalande till The Guardian: "We made a change to our News Feed ranking algorithm in January 2018 to prioritise content from friends and family. These changes had the effect of reducing audience exposure to public content from all pages, including news. Notwithstanding this reduction in engagement with news content, the past two years have seen … increased revenues, suggesting both that news content is highly substitutable with other content for our users and that news does not drive significant long-term value for our business. If there were no news content available on Facebook in Australia, we are confident the impact on Facebook’s community metrics and revenues in Australia would not be significant." Facebook säger dock vidare att man kommer att fortsätta att bidra finansiellt till olika nyhetsorganisationer och medieföretag via diverse program man har för sådant. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook lanserar Workplace Rooms
En professionell variant av Messenger Rooms

Förra månaden lanserade Facebook sin Zoom-konkurrent Messenger Rooms och nu kommer denna även till Facebooks jobb-satsning Facebook Workplace. Med Workplace Rooms kan företag dra igång videokonferenser med upp till 50 simultana användare. Det finns inga tidsbegränsningar för hur långa videokonferenserna får vara och de som bjuds in att delta behöver inte ha något konto på Workplace. Det går att skapa nya Workplace Rooms från Workplace Chat, Groups, News Feed eller Portal och det går sedan att skicka inbjudningar via chat, inlägg, mail eller sms. Tumnagel
34.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida