m

Spelbranschen kommer omsätta över 150 miljarder dollar i år
Och nu snackar vi dator- och mobilspel alltså

Analysföretaget Newzoo har släppt en ny rapport med prognoser för årets dator- och mobilspelande och enligt den kommer omsättningen inom branschen att öka med 9,6 procent i år. Det innebär att man räknar med att datorspelsbranschen kommer att omsätta 152,1 miljarder dollar i år, motsvarande lite över 1450 miljarder kronor. Det är ungefär en tredjedel av Sveriges totala BNP för förra året. Världens två största marknader för datorspel är USA och Kina vilka enligt rapporten kommer att omsätta 36,9 respektive 36,5 miljarder dollar under året. Det ska observeras att Newzoos senaste rapport inte har tagit med omsättningen för esport och professionellt datorspelande. I början av året släppte företaget en rapport där man uppgav att den delen av datorspels-branschen kommer att omsätta runt 1,1 miljarder dollar i år, motsvarande cirka 10 miljarder kronor. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

E-sport kommer att omsätta över 10 miljarder kronor i år
Ökning med över 25 procent sedan förra året

Newzoo, ett företag som är specialiserat på analysverksamhet inom gaming och e-sport, har släppt en ny rapport där man uppger att omsättningen inom e-sport kommer att stiga till 1,1 miljarder dollar i år, motsvarande cirka 10,2 miljarder kronor. Det är en sammanlagd ökning med 27 procent från 2018. Vidare uppger man att publiken inom e-sport kommer att växa till 453,8 miljoner i år vilket är en ökning med 15 procent jämfört med förra året. Utav dessa räknas 201,2 miljoner som "entusiaster", alltså rätt så hängivna fans, medan 252,6 miljoner faller in under kategorin "hobbbytittare", det vill säga vi som då och då kollar in något esport-event. Brukar du titta på e-sport? Svara gärna på vår enkät här nedanför. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

E-sport och gaming tros omsätta mer pengar än traditionell sport 2021
Det går bra nu!

Analysföretaget Newzoo som är specialiserade på gaming-branschen har tagit fram en ny rapport där man förutspår att e-sport tillsammans med resten av spelbranschen kommer att omsätta mer pengar än traditionell sport redan 2021. Enligt Newzoos beräkningar innebär det att bara e-sport kommer att omsätta 1,7 miljarder dollar 2021 medan spelbranschen i stort samtidigt kommer att omsätta över 180 miljarder dollar. Newzoo ser bland annat en framtid där i stort sett alla större tv-kanaler kommer att sända e-sport i en eller annan form. I ett blogginlägg skriver Newzoo bland annat: "U.S. media conglomerates such as Disney, Comcast, and AT&T are already looking into content rights for esports. As these companies look to entice younger consumers, they will become even more active in the scene. We expect these companies to not only feature esports on their linear media platforms, as seen with the Overwatch League on Disney XD, but also on non-linear live-streaming platforms, such as Disney’s upcoming streaming service." Newzoo har analyserat e-sport sedan 2016 och har väl inte alltid haft helt rätt i sina analyser då dessa ibland har varit i underkant gällande hur mycket e-sport-branschen faktiskt kommer att omsätta. Det verkar hur som helst som pengarna inom e-sporten bara komme att öka framöver. Tumnagel
48.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

E-sport kommer att omsätta över 7 miljarder kronor i år
Framtidsbransch?

Analysföretaget Newzoo har tagit fram en rapport där de försöker förutspå hur intresset för esport kommer att utveckla sig i framtiden och ska man tro på deras siffror så ser det ut som om esporten går en strålande framtid till mötes. Enligt rapporten så kommer esporten globalt bara i år att omsätta 906 miljoner dollar vilket motsvarar 7,4 miljarder kronor. Det kan jämföras med siffrorna för 2016 då esports-branschen omsatte motsvarande lite över 4 miljarder kronor. Om tre år, 2021, så tror Newzoo att esporten kommer att omsätta närmare 13,5 miljarder kronor. 2016 hade esporten cirka 160 miljoner intresserade spelare, åskådare och annat men i år tror man att den siffran kommer att växa till 215 miljoner för att 2021 uppgå till 307 miljoner. Tumnagel
51.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Rapport Esport kan omsätta 696 miljoner dollar i år
Lär nå 1,5 miljarder dollar år 2020

Esport fortsätter att vara en lukrativ marknad. Omsättningen beräknas i år uppgå till 696 miljoner dollar vilket är en ökning med 41,3 procent jämför med det uppskattade värdet för 2016. Då ingår exempelvis sponsorskap, biljettpriser, marknadsföring och försäljning av olika esportrelaterade produkter. Ökningen är markant, dock inte lika markant som mellan 2015 och 2016 då omsättningen ökade med hela 97,2 procent. Undersökningsfirman Newzoo beräknar dock att esportmarknaden år 2020 kommer att vara värd 1,5 miljarder dollar. Så det finns fortfarande utrymme för ytterligare ökningar. Tumnagel
50.8°
+
Emmy Zettergren
0
2016

Twitch och Faceit lanserar ny esportliga
Esports Championship Series får fet prispott

Ännu en esportliga är på intåg och den här gången är det Twitch och Faceit som inleder ett samarbete. Den nya ligan har fått namnet Esports Championship Series, ECS, och medan Faceit är den drivande kraften bakom ligan består Twitch roll i att vara den plattform där ligans matcher sänds exklusivt via Facitx27s Twitchkanal. Ligan kommer att fokusera på turneringar i Counter-Strike: Global Offensive där tio lag från USA och tio lag från Europa deltar. Kvalen inleds redan i dag medan lanseringen av själva ligan sker på lördag och i prispotten ligger totalt 30 miljoner kronor vilket är en rejäl hacka. Men lagen ska inte bara vara med och tävla mot varandra. Spelarna får också ingå i en kommitté som ska ta beslut om saker som regelverk, uppförandekoder, allmänt välbefinnande och semestrar vilket enligt Faceit innebär ett unikt samarbete mellan arrangörer och spelare. Att just Twitch väljer att haka på samarbetet med Faceit är heller inte speciellt konstigt. Esport är en stor del av deras verksamhet och 21 procent av de som tittar på sändningar via plattformen gör det just på grund av esporten. Det har undersökningsfirman Newzoo nyligen kommit fram till och de säger även att folk tillsammans i snitt tittar på esport under 79 miljoner timmar varje månad där de spel som genererar mest tittade timmar är League of Legends, Dota 2, Counter-Strike: Global Offensive, Hearthstone och StarCraft II. Tumnagel
45.4°
+
Emmy Zettergren
0

Esporten beräknas öka med 43 procent i år
Marknadsvärde på 463 miljoner dollar

2016 ser ut att bli ett bra år för esport om vi får tro undersökningsfirman Newzoo som nu släpper nya prognoser för året. Förra året var marknadsvärdet för esport i världen 325 miljoner dollar och i år förväntas det stiga till 463 miljoner dollar vilket innebär en ökning med 43 procent. Även publiken som följer esport entusiastiskt väntas öka med 43 procent till totalt 131 miljoner. Därpå följer ytterligare 125 miljoner slentrianmässiga tittare. Det verkar heller inte vara någon hejd på tillväxten. Newzoo räknar med att marknadsvärdet kommer att landa på 1,1 miljarder dollar år 2019. Att intresset för esport ökar märks också tydligt på antalet aktörer och investerare som nu väljer att ge sig in i branschen och tillväxten är kraftig säger Newzoo i sin rapport där de även framhäver att en hel del traditionella medieföretag under 2015 insett värdet av esport. "This year has been dominated by the amount of investors getting involved in eSports. An increasing amount of traditional media companies have become aware of the value of the eSports sphere and have launched their first eSports initiatives. With these parties getting involved, there will be an increased focus on content and media rights. All major publishers have increased their investment into the space, realizing that convergence of video, live events and the game itself are providing consumers the cross-screen entertainment they desire from their favorite franchises". Det snabbast ökande segmentet är annonsering inom esport som nästan fördubblats under 2015 med en ökning på 99,6 procent globalt. Tumnagel
55.0°
+
Emmy Zettergren
0
2015

Spelmarknaden ökade med tio procent under 2014
Kinesiska Tencent är störst

Den globala spelmarknaden fortsätter att öka och omsätter nu, efter en tioprocentig ökning under år 2014, 83.6 miljarder dollar. Det meddelar undersökningsföretaget Newzoo. Och det är de stora spelföretagen som står för den största delen. 25 företag ansvarar tillsammans för 65 procent av marknaden, eller översatt till 54.1 miljarder dollar om man vill mäta i pengar. Absolut störst är det kinesiska investeringsföretaget Tencent. På andra plats hittar vi Sony och sedan Microsoft. Då har endast vinst för spel räknats in. Vidare gick EA förbi Activision Blizzard på listan som tillsammans med Nintendo var de enda företagen på topplistan som fick minskad avkastning. Efter Activision Blizzard följde Apple, Google, King, Nintendo och Ubisoft i den ordningen. Tumnagel
41.0°
+
Emmy Zettergren
0
2014

Över 70 miljoner tittade på esport under 2013
Esport ökar explosionsartat

Enligt forskningsföretagen Super Data Research och Newzoo så tittade mer än 70 miljoner människor på esportsevenemang under 2013. Detta är dubbelt så många människor jämfört med 2012. Man nämner också att majoriteten av tittarna är män mellan 21 och 34 år. Men att den kvinnliga åskådarskaran växer starkt och nu utgör en tredjedel av åskådarna. Rapporten kan läsas i sin helhet via länken nedan. Tumnagel
46.9°
+
Frode Wikesjö
0
2011

Seriösa gamers föredrar PC
Spenderar mer tid där än med konsoler

Under mars och maj månad i år undersökte firman Newzoo över 20 000 datorspelare i flera olika länder. Resultaten har nu släppts i en officiell rapport vars resultat endast kan läsas av de som köpt rapporten men en del detaljer har ändå släppts. Datan som släppts visar grafer baserade på plattformar och de flesta av kategorierna känns vettiga även om MMO-spel har gjorts till en egen plattform, precis som spel för mobiltelefoner och konsoler. Baserat på den insamlade datan så bedömer Newzoo att amerikanska konsumenter kommer spendera 21,6 miljarder dollar på spel under 2011. Det mesta kommer gå till spel till konsoler men PC ligger inte långt efter. Lägger man ihop sålda spel i butik med nedladdade spel kommer PC-marknaden upp till 4,3 miljarder dollar. Till det kan man också lägga MMO-spel som primärt spelas på PC, vilket står för 2,6 miljarder dollar och ger då en totalsumma av 6,9 miljarder dollar. Med finns också statistik över hur mycket tid spelare spenderar på varje plattform. Av det totala antalet på 215 miljoner timmar så lägger amerikaner endast 19 % på att spela konsolspel. Tittar vi istället på PC, vilket inte innehåller casual gaming, så står det för 18 % och MMO för 12 %. Av det kan vi dra slutsatsen att seriösa spelare fortfarande lägger mest tid på PC-spel än någon annan plattform. Jag kan bara säga, "PC gaming is dead", eat my face! Tumnagel
41.8°
+
Samuel Paulsson
0