m

Ta en titt bakom kulisserna av Say No! More
Ibland är det gött att bara dra ett ordentligt Njet.

Say No! More från tyska indiestudion Studio Fizbin, som distribueras av Göteborgsbaserade Thunderful, släpptes i våras och erbjuder en unik och underhållande upplevelse där vi får möjlighet att säga nej till olika saker, vilket är något som kan vara förvånansvärt svårt för vissa. Nu har det släppts en kort dokumentärfilm om spelet där vi får följa med bakom kulisserna och höra om tankarna bakom spelet. Say No! More finns ute nu till PC, Nintendo Switch och iOS. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0
2020

Elflyg börjar testas på Åre Östersund Airport i höst
Kommersiell elflygslinje kan vara igång om fem år

Swedavia berättar nu lite kring framtiden och de har som mål att samtliga av deras tio flygplatser ska kunna hantera elflyg. En första kommersiell elflygslinje kan tas i bruk runt år 2025 och i höst planeras de första testerna att dras igång på Åre Östersund Airport. Just nu planerar man med uppställningsplatser, laddinfrastruktur och elförsörjning på flygplatsen för att kunna genomföra detta. Så här säger Swedavias vd och koncernchef Jonas Abrahamsson: "Vi menar att det finns goda förutsättningar för en första kommersiell elflygslinje i Sverige inom en femårsperiod. På sikt kan elflyget bli ett viktigt komplement till dagens linjetrafik, främst inrikesflyget. Men elflyget kan också leda till helt nya flyglinjer mellan regionala orter, vilket skulle gynna både tillgänglighet och regional tillväxt och skapa helt nya affärsmodeller för flyget." Tumnagel
52.3°
+
Bobby Green
0
2019

Ryssland vill inte ha internet från rymden
Åtminstone inte från ett brittiskt-amerikanskt företag

Det ser nu ut som om det är definitivt kört för det brittisk-amerikanska företaget OneWeb att få förse avlägsna delar av Ryssland med internetuppkoppling via satellit. OneWeb är ett av de företag som siktar på att bygga upp satellitnätverk för att beama internet från rymden till jorden och man är även ett av de företag som kommit längst med detta. OneWeb inledde redan 2015 ett samarbete med den ryska rymdstyrelsen Roskosmos i förhoppning om att det skulle underlätta deras tillgång till den ryska marknaden. Förra året så ställde sig dock ryska myndigheter mycket tveksamma till att låta OneWeb beama internet till Ryssland från rymden. Anledningen till det uppgavs vara att man inte ville ge ett utländskt företag mer eller mindre monopol på en sådan verksamhet. Det skulle givetvis även kunna bli lite mer problematiskt för Ryssland att övervaka den typen av internettrafik. OneWeb vägrade dock att ge upp och kom med ett förslag om att skapa ett ryskt företag som man skulle samäga med Roskosmos och som skulle ta hand om OneWebs ryska verksamhet. Inte heller det förslaget verkar ha fallit i god jord hos de ryska myndigheterna och nu verkar det alltså som om OneWeb kan glömma att få tillgång till den ryska marknaden. Hur SpaceX StarLink, en konkurrent till OneWeb, eller andra liknande företag har tänkt att etablera sin verksamhet i Ryssland och andra länder, som kanske inte alltid hälsar tillgång till ocensurerat internet välkommet med öppna armar. finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
33.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hejdå Sverker Lund
Skaparen av SVT:s solfilm har vandrat vidare

DN rapporterar att SVT-tecknaren Sverker Lund har avlidit efter en kortare tids sjukdom. Lund blev anställd av SVT 1965 men sitt antagligen mest sedda verk på SVT gjorde han redan två år tidigare när han frilansade för företaget. Det handlar om SVT:s så kallade "Solfilm" där tittarna får reda på när solen går upp och ner på några platser i landet. I den rätt så jazziga vinjetten så syns det när Sverker Lunds sol "Gäsper" går upp och ner på himlavalvet. Vinjetten uppges vara den mest sedda på SVT genom alla tider men den gjorde trots det inte Lund ekonomiskt oberoende skriver DN. Han ska ha fått en ersättning på 165 kronor för solfilmen 1963 och när den gjordes om för färg-tv 1969 så hade Lund blivit anställd av SVT. Sverker Lund blev 86 år gammal. Tumnagel
22.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Nu byter SF Bio namn till Filmstaden
Same same but different?

Nu har Sveriges största biografkedja SF Bio bytt namn till Filmstaden. Detta är något man har gjort då företagets nya ägare inte verkar ha köpt rättigheterna till det gamla namnet. Det var 2017 som den amerikanska filmbolaget AMC:s dotterbolag Odeon Cinemas Group köpte upp SF Bio från Bonnier. Då sa man: "SF Bio är från och med 2017 helägda av Odeon Cinemas Group, som ingår i det amerikanska biografföretaget AMC. Våra tidigare ägare, Bonnier AB, äger varumärket SF, logotypen och ljudvinjetten så ägarbytet förde med sig att vi måste ändra företagsnamn, logotyp och ljudvinjett." Förutom att ha bytt namn, logotyp och vinjett så ska det inte ha skett några större förändringar i verksamheten. Tumnagel
20.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är SF Bio/Filmstadens nya vinjett
Som röstats fram av allmänheten

Efter det att den amerikanska biografkedjan AMC köpte upp SF Bio av Bonnier förra året väntas nu lite förändringar för företaget. Det handlar dels om att företaget kommer att byta namn från "SF Bio AB" till "Filmstaden AB" och i samband med det har man även tagit fram en ny vinjett som ska ersätta SF Bios klassiska vinjett från 1943. Tidigare i år lät man allmänheten rösta på tre olika alternativ till ny vinjett och nu är omröstningen klar och en vinnare utsedd. Den nya vinjetten ska nu även förses med grafik och den kommer att ha urpremiär 26 oktober i samband med öppningen av nya Filmstaden i Helsingborg skriver DN. Filmstadens nya logga är den som syns ovan och den vinnande vinjetten kan ni lyssna på här nedan. https://biolabbet.sf.se/wp-content/uploads/2018/08/Filmstaden-vinjett-2.mp3 Tumnagel
-6.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

SF ska byta vinjett
Och vill ha din hjälp med att välja vilken

Biografkedjan SF Bio kommer i höst att byta namn till "Filmstaden" och i samband med det kommer man att byta ut den klassiska vinjetten som spelas före varje film. Företaget har nu tagit fram tre olika förslag till ny vinjett och nu vill man ha biobesökarnas hjälp med att rösta fram vilken av de tre som kommer att bli SF:s framtida vinjett. Ni kan lyssna och rösta på de tre olika bidragen på länken nedan och omröstningen är öppen till 23 september. SF:s klassiska vinjett som ni kan lyssna på i klippet ovan komponerades av Jules Sylvain år 1943. Kommer ni att sakna den när den byts ut i höst? Tumnagel
10.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart måste bussbolagen påminna om bilbältet
Eller heter det bussbälte?

Det är i dag krav på att alla som är äldre än 3 år ska använda bilbälte i bussar, om det finns och om resan inte sker i tätortstrafik. Men nu tänker Transportstyrelsen skärpa reglerna. Man lämnade i går över ett delbetänkande till regeringen där man föreslår att bussföraren kommer att behöva informera passagerarna om att de ska använda bilbälte. Det nya kravet ska gälla bussar i beställningstrafik och bussar i linjetrafik med få stopp. De nya reglerna kommer att gälla från 1 oktober. Tumnagel
46.5°
+
Roger Åberg
0

Sandloppan som även kan bli en vattenskoter
Ultimate kombo?

Hyundai har tillsammans med elever från Istituto Europeo di Design tagit fram konceptbilen Kite som de nyligen har visat upp på mässan i Genève. Det roliga med denna sandloppan är att den även kan bli en vattenskoter för en person när man känner för att brumma omkring lite på vattnet. Det viktigaste man vill veta - hur detta ska gå till, berättar man dock inte av någon konstig anledning. Inte så mycket mer heller för den delen förutom att "bilen" har en ett monocoque-chassi, en elmotor i varje hjul och en eldriven vattenjet för när man är i drickat. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0
2017

Teknikens Värld provkör Lexus LC 500h
Vill man ha V6 och el eller en V8:a?

Lexus LC är en klassisk GT, en ”Grand Turismo” i ordets rätta bemärkelse. Därför har Lexus lagt upp en ovanlig pressvisning. I?stället för att som vanligt visa den nya modellen i närheten av ett hotell, har motorpressen bjudits in att testa Lexus LC mellan Milano och München. En sämre dag på jobbet kan ju tänkas. Direkt efter landningen i Milano packar jag och en presskollega in oss i en LC 500h, hybridversionen med V6-motor. Det är tur att vi bara är två. Det finns visserligen två platser i baksätet, men när vi har ställt in framstolarna som vi vill återstår det ett par centimeter i benutrymme i baksätet. Missförstå mig rätt – det är bra att stolarna och säkerhetsbältena finns där. Men de fungerar bara som nödtransport under kortare sträckor, frampassageraren måste hjälpa till och köra fram stolen och den som sitter bak måste inta en framåt­lutad, bockande position för att inte slå i taket. Se det som en konsumentupplysning, inte som gnäll. Det är en Grand Turismo, ingen familjebuss. Under vinjetten "Teknikens Värld provkör..." delar vi med oss av vår systertidnings material. Klicka vidare på länken för att läsa hela testet och se fler bilder! Tumnagel
40.6°
+
Teknikens Värld
0

Teknikens Värld har provkört Range Rover Velar
Snygg, men är den också praktisk?

Sittandes i Velar First Edition med en treliters V6-diesel på 300 hästkrafter, 700 Nm, 1600 W i 23 högtalare och 22 tums fälgar som också skulle klä en Scania inser jag att enkelhet kan definieras på olika sätt. Men visst är den elegant. Range Rover har ett sparsmakat exteriört formspråk utan mycket utsmyckning. Med relativt låga 166 centimeter i höjd följer man Evoque i spåren, och slutresultatet tycker jag är en fullträff i suvsegmentet. Enligt Range Rovers marknadsförare fyller Velar ut tomrummet mellan Evoque och Range Rover Sport. Men i själva verket intar den prismässigt en position som ligger kannibalistiskt nära Range Rover Sport. Velar är 4,8 meter lång och kostar med dieselfyran på 240 hästkrafter 668?900 kronor. Det betyder att den är blott sju centimeter kortare än Range Rover Sport med samma motor och faktiskt kostar 1?900 kronor mer! På suv-marknaden landar den i ett tomrum. Större än Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC och Porsche Macan. Mindre än Q7, X5, GLE och Cayenne. Kanske har Range Rover hittat ett segment för kunder som vill ha en mindre uttalad suvkaraktär, utan att glida över till det infantila suv-coupé-formatet. Med två meter i bredd och 4,8 meter i längd blir det hyfsat med utrymme, men ändå överraskande litet. Paketeringen är mer elegant än effektiv. Baksätet har halvrisigt ben­utrymme och kardantunneln stjäl mycket plats. Bagageutrymmet är bättre, 673 liter ger plats åt mycket, men man får lyfta högt. Körmässigt bjuder Velar inte på några överraskningar, på gott och ont. Det räcker med att titta på databladet för att förstå att den här bilen rör på sig. V6-dieseln har 300 hästkrafter och 700 Nm, bensin-sexan på tre liter ger 380 hästkrafter. Båda är tysta och dragstarka, och tvekar inte det minsta när jag lägger mig i omkörningsfilen. Men det kostar förstås. När jag kör lugnt på norska landsvägar drar dieselmotorn strax under litern och bensinmotorn runt 1,25 liter per mil. Att hybriddrivlinor helt saknas på programmet förvånar. Under vinjetten "Teknikens Värld provkör..." delar vi med oss av vår systertidnings material. Klicka vidare på länken för att läsa hela testet och se fler bilder! Tumnagel
41.4°
+
Roger Åberg
0

Åtta smarta kameraknep du kan göra själv
Med prylar du har hemma

Har fotokreativiteten stagnerat? I den här videon kan ni kolla in några enkla kameratrick som är enkla att göra med prylar som oftast finns i hemmet. Lek med ljuset med hjälp av en telefon eller en kniv. Använd ett bälte för att panorera med kameran eller testa att skapa vinjetter med Lypsyl. Tumnagel
31.4°
+
Emmy Zettergren
0
2016

Hejdå Bud Spencer
Den italienska skådespelaren är död

Den italienska skådespelaren Carlo Pedersoli, med känd under artistnamnet Bud Spencer, har avlidit 86 år gammal. Spencer var sannolikt mest känd för sina många spagettiwesterns som han gjorde med Terence Hill. Förutom skådespelare så var Spencer även en doktor i juridik, olympier, skådespelare, manusförfattare, musiker, affärsman och politiker. Spencer hade även flygcertifikat för både helikopter samt för flygplan i linjetrafik. Tumnagel
23.9°
+
Frode Wikesjö
0
2015

Mekaniska leksakskameran Holga går i graven
R.I.P.

År 1981 lanserades Holga, en färgglad mekanisk leksakskamera som sen levde vidare i ytterligare 34 år. Men nu läggs produktionen ner meddelar Freestyle Photographic via CEO Gerald H. Karmele. Fabriken som producerade kameran ska ha upphört med all produktion. “Freestyle Photographic announced today that the factory that produces Holga Cameras has ceased operations and will no longer be producing these Cameras and accessories. Holga outlived many other cameras but, as like we have seen throughout the years, is yet another casualty of the digital age.” När kameran lanserades var den främst tänkt för den kinesiska marknaden och blev direkt populär bland konkurrenter som gjorde kopior och nästan satte företaget bakom kameran i konkurs. Men den överlevde, letade sig ut internationellt och kom att bli en kultkamera bland annat känd för sina vinjetteringar. För den som känner ett stygn av saknad kan vi dock meddela att ett Kickstarterprojekt nyligen avslutades där man satsar på att släppa en digital version av Holga och kameran går nu att förbeställa med beräknad release i januari 2016. Tumnagel
34.6°
+
Emmy Zettergren
0

Nu kan alla använda Lightroom Mobile
Utan att vara CC-kund

Tidigare har endast de som prenumererar på Adobe Creative Cloud-versionen av Lightroom kunnat redigera i Lightroom Mobile. Det här ändrar nu Adobe på och öppnar upp appen för alla, dock med vissa restriktioner. Vem som helst kan använda appen för att redigera sina bilder, men vill man synka bilderna till desktopversionen av Lightroom krävs en prenumeration. En nyhet i iOS-versionen av appen är att funktionen dehaze nu går att använda. För Androidanvändare anländer istället funktionerna för att justera kurvor, addera vinjetter och justera färgerna. Vill ni se hur det fungerar när Lightroom Mobile används tillsammans med desktopversionen kan ni göra det ovan. Tumnagel
39.9°
+
Emmy Zettergren
0
2014

Viking 29031 - terrängbil med amfibiekunskaper från Ryssland
Skulle kunna fungera som räddningsfordon

Ryska Aton Impulse ligger bakom bilen vi ser här - Viking 29031. Det är en högbyggd fyrhjulsdriven sak som ska klara av både tuff terräng och kunna köras i vattnet. Bilen mäter 5.3 meter på längden och ska ha plats för upp till sju personer eller 700 kilo last. På en tank ska man komma 100 mil och skulle man få soppatorsk mitt ute på vischan ska det inte vara några problem att klara sig en natt i bilen. För framfarten står en dieselsnurra på 2.0 liter som ger 140 hästar. När man ska ner i vattnet skickas kraften istället till ett vattenjet. Toppfarten i vatten ska vara 12 km/h. Tyvärr får vi ingen demonstration i videon på hur bra bilen är på att simma, men den ser ju ut att klara sig hyfsat i snön i alla fall. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0
2013

Sony släpper små systemkameror med fullformatssensorer
Sony a7 och Sony a7R

Det har ryktats en hel del om att Sony skulle släppa väldigt små spegellösa systemkameror med fullformatssensorer i. Idag var det dags för Sony att visa upp dessa kameror plus en kamera till och jag har precis lekt lite med dem. Det släpps två stycken väldigt liknande modeller vid namn Sony a7 samt Sony a7R. Skillnaden mellan de två kamerorna är sensorn men resten är lika. Huset är delvis byggt i en magnesiumlegering, har en vinklingsbar skärm, en ny OLED-sökare som ska vara ännu bättre än den i a99 samt att huset till viss del är vädertätat. Båda kamerorna filmar i 1080p med 50 bilder i sekunden samt att de även har inbyggt wifi och NFC. Vad gäller objektiv så kan man montera alla NEX-gluggar som finns även om de antingen ger stor vinjettering eller så får kameran beskära bilden och endast använda den mittre delen av sensorn. Det släpps med kamerorna ett gäng nya NEX-objektiv som dock klarar av fullformatssensorn men mer om det senare. På kamerahuset hittar vi massor med knappar och reglage för att man enkelt ska kunna ändra inställningar i farten och en skön grej är att många av knapparna är programmerbara att göra det du vill. Så vad är då skillnaden mellan de två modellerna? Jo a7 har en sensor med 24 megapixel och inbyggda fasdetekteringssensorer som bör göra att denna modell har snabbare/säkrare autofokus än a7R då a7R istället har en sensor med 36 megapixel, utan fasdetekteringssensorer och utan lågpassfilter. Sony a7R är alltså för den som söker maximal bildkvalitet medan a7 mer riktar sig till reportage- eller gatufotografen. Objektiv Till kamerorna släpps det några få objektiv och ett löfte att man i slutet av 2015 kommer att ha släppt cirka 15 objektiv. De objektiv som dock finns nu när kameran släpps blir en fast 35mm f/2.8, en fast 55mm f/1.8, en 24-70mm f/4 zoom samt kit-objektivet som är en 28-70mm f/3.5-5.6. Kamerorna släpps i mitten november för följande priser: Sony a7 endast hus - 14 600 kronor Sony a7 + 28-70mm - 17 300 kronor Sony a7R endast hus - 20 400 kronor Nu ska jag alldeles strax iväg för att leka lite mer med kamerorna och återkommer med vad mitt första intryck av dem är. Tumnagel
43.8°
+
Gordon Andersson
0

Montera din iPhone på en Hasselbladare
För dig som inte tycker Instagram ger rätta känslan

Har du någon gång känt att du vill koppla på din iPhone på din Hasselbladare för att på så vis få ett billigt digitalbakstycke? Nej? Inte jag heller. Tydligen finns det flera människor som tycker att detta är en bra idé och därför har nu Kickstarter-projektet Hasselnuts dragit in 7 500 dollar av sitt mål på 10 000 dollar. Hasselnuts är ett bakstycke till din kamera där du kan montera din iPhone för att ta digitala bilder med kort skärpedjup och massor med vinjettering. Inuti bakstycket sitter en liten vidvinkellins som gör att man fångar hela bilden som skulle fångats på film och det är ungefär så tekniskt det blir. Om du mot förmodan är sugen så kan du stötta projektet med 220 dollar och få en bakstycke skickat hem till din brevlåda i slutet av året. Tumnagel
30.6°
+
Gordon Andersson
0

Hej alla barn
Nu blir det barnprogram

Växte du upp under 80- eller 90-talet så kan du förbereda dig på en nostalgi-kick då klippet ovan har samlat in vinjetter från barnprogram som sändes på den tiden. Vi får bland annat se intron till Familjen Flinta, Knattarna, Jetsons och många fler. Tumnagel
69.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Beta-koder till A Mighty Quest For Epic Loot
En bunta koder för den den som vill ha

För ett tag sedan så delade vi ut ett gäng koder till alpha-versionen av "A Mighty Quest For Epic Loot". Nu har spelet gått in i betafasen och vi på Feber har fått en knippe koder även till denna version. Vill man lira så gör man precis som vanligt och kniper valfri kod efter hoppet. Koden registreras via länken nedan. Tumnagel
39.9°
+
Peter Tjärndal
0

Amfibiebilen WaterCar Panther nu i produktion
Kör Wrangler-liknande bil på vattnet

WaterCar har i hela 14 år fnulat på sin amfibiebil Panther och nu äntligen är den testad, godkänd och klar för produktion. Det du får är en Jeep Wrangler-liknande bil som du kan köra till vattnet, och sen doppa ner i det och köra vidare. Enligt WaterCar är det här också den snabbaste amfibiebilen du kan få tag i. Under huven sitter en 3.7-liters V6:a från Honda som ger 250 hästar. Den driver bakhjulen när man kör på land och vattenjeten när man är i vattnet. Bygget väger 1 360 kilo och kommer upp i 128 km/h på land och hela 70 km/h på vatten. Hjulen fäller du upp i hjulhusen när du väl är i drickat och sen är det bara att börja dansa på vågorna. 135 000 dollar och den är din! Tumnagel
49.1°
+
Bobby Green
0

Alfakoder till The Mighty Quest For Epic Loot
Massor av koder till er Feberläsare

Vi har fått en stor mängd koder till det stängda alfatestet av Ubisofts kommande Free to Play-spel The Mighty Quest For Epic Loot. Som vanligt gäller det att du plockar en kod efter hoppet, går in via länken nedan och följer dessa instruktioner: 1. Create a Uplay account http://uplay.ubi.com/ 2. Log with your Uplay account on https://www.themightyquest.com/ 3. Get to the Settings pannel 4. Redeem the Alpha code you’ve been given in the Code panel 5. You should now see a Download link in the upper part of the website to download the client. Happy gaming! I det inbäddade inlägget nedan kan du se vad jag tyckte om spelet då jag fick möjlighet att testa det för en tid sedan. Tumnagel
38.2°
+
Peter Tjärndal
0

Vinjettfilmen för Pixel Film Festival 2013
Med gästspel av Kim Bodnia

Förra veckan hölls årets upplaga av den skånska filmfestivalen PIXEL. Festivalen öppnades med den här vinjettfilmen som togs fram från koncept till färdig film på fyra veckor. Mer information om själva festivalen kan hittas via länken nedan. Tumnagel
40.1°
+
Frode Wikesjö
0

Snällt svenskt piratskydd
Inte mot nätpirater då

Scanjet Marine är ett svenskt företag som bygger spolsystem för stora tankar på ännu större fartyg. För några år sedan kom de dock på ett nytt användningsområde för deras uppfinning och nu har det tydligen börjat snurra rejält. Istället för att montera systemet i tankarna så har de nu börjat montera sprutorna på sidan av fartyg, något som bildar ett bra försvar mot pirater. Vattenstrålarna stoppar illasinnade att klättra upp på kanten av fartyget och om man kommer för nära med småbåtar för att borda så kommer även båtarna att fyllas med vatten och kapsejsa. Enligt DI så sålde företaget tusentals sådana här system förra året och nu har Maersk bestämt sig för att montera sådana här på sina fartyg. Det går bra nu. Lite annorlunda skydd mot pirater som är lite sådär småsnällt på typiskt svenskt vis. Tumnagel
48.1°
+
Gordon Andersson
0
Nästa sida