m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Våra bästa Black Friday-tips är här!

Airbus visar koncept på flygplan med nollutsläpp
Vätgasdrivna ZEROe siktar på att vara i luften 2035

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus har visat upp ett nytt koncept som man kallar för ZEROe vilket innefattar vätgasdrivna flygplan med nollutsläpp. Det handlar om tre olika flygplans-modeller vilka kommer att utvecklas med lite olika tekniker för att göra dem helt utsläppsfria. Airbus skriver i ett pressmeddelande: "These concepts each represent a different approach to achieving zero-emission flight, exploring various technology pathways and aerodynamic configurations in order to support the Company’s ambition of leading the way in the decarbonisation of the entire aviation industry." De tre konceptmodellerna kommer att ha en kapacitet på att ta mellan 100 - 200 passagerare och en räckvidd från cirka 1600 kilometer till över 3200 kilometer. Någon gång runt 2035 hoppas Airbus att de ZEROe-koncepten man nu visat upp flyger i reguljär trafik. Ni hittar lite fler bilder på de tre modellerna här nedanför och i videoklippet finns även lite mer specifik information för varje modell. Tumnagel
63.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

ZeroAvia utvecklar elflygplan inför nästa decennium
Ska drivas av bränsleceller med väte

Det finns i dagsläget ett tiotal företag runt om i världen som experimenterar med att bygga eldrivna flygplan och ett av dessa är det amerikanska startupföretaget ZeroAvia. ZeroAvia har som målsättning att utveckla mindre eldrivna flygplan för 10 - 20 passagerare. Dessa flygplan skulle få en räckvidd på cirka 800 kilometer och kunna användas som inrikesflyg mellan städer. ZeroAvia har tänkt sig att elektriciteten som flygplanen förbrukar ska genereras från bränseceller med väte. Väte är det vanligast förekommande ämnet i universum och bidrar inte heller till några utsläpp av koldioxid. ZeroAvia har genomfört ett antal lyckade testflygningar under året med ett Piper M-flygplan som man försett med sitt eget bränslecells-baserade drivsystem. Flygplanet väger 2 ton och har plats för 6 passagerare. Enligt ZeroAvia ska det vara det största eldrivna flygplanet med nollutsläpp som idag är i drift. ZeroAvia tror att man någon gång runt 2022 kommer att kunna börja förse flygplan med upp till 20 passagerare med sitt drivsystem. I klippet nedan kan ni kolla en av testflygningarna med Piper M-modellen som syns på bilden ovan. Tumnagel
46.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Första batteridrivna tankfartyget ska byggas i Japan
Ska glida runt i Tokyobukten och leverera olja

Det nystartade japanska företaget e5 Lab skriver i ett pressmeddelande att man planerar att bygga världens första tankfartyg som drivs av batterier. Även om företaget e5 Lab är helt nystartat så kommer det finnas en hel del erfarenhet i företaget då det dragits igång av de fyra japanska företagen Asahi Tanker, Exeno Yamamizu, Mitsui O.S.K. Lines samt Mitsubishi. Tankfartyget som e5 Lab planerar att bygga kommer att drivas av jättelika batterier som laddas upp via solenergi. Den batteridrivna tankern kommer initialt inte att färdas några jättestora avstånd. Tanken är att tankern till en början ska åka runt i Tokyobukten och förse andra fartyg med bunkerolja skriver Ny Teknik. Tumnagel
47.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018
2017

Forskare: Vi måste minska utsläppen innan år 2020
Annars lär vi missa klimatmålen

Fler och fler verkar övertygade om att det är bråttom att vända utsläppskurvan. Nu säger forskare i ett nytt uttalande att vi måste vända trenden med utsläpp innan år 2020 om vi ska ha någon chans att klara av Parisavtalets mål på en uppvärmning om högst 1,5-2 grader. Värms jorden upp mer riskerar följderna att bli farliga. Enligt forskarna klarar atmosfären max 600 miljarder ton till om vi ska klara målen. Totalt. Just nu släpper vi ut 41 miljarder ton varje år. Det innebär att budgeten är förbrukad om 15 år om vi fortsätter i samma takt. Då måste vi vara nere på nollutsläpp. Det kommer inte att ske över en dag och därför är det viktigt att förändringen äger rum redan nu. Innan år 2020 måste världens alla kolgruvor vara på väg att stängas och inga fler kan öppnas. Elbilar skulle behöva öka sina marknadsandelar från dagens en procent till 15 procent. Dessutom behöver skövlingen av skogen minska kraftigt och sedan upphöra helt. Innan år 2030 behöver dessutom skogen i en helt annan omfattning absorbera koldioxid ur luften. Tumnagel
35.3°
+
Emmy Zettergren
0

Riksdagen har klubbat igenom nya klimatlagen
Nollutsläpp innan år 2045

I februari i år lade regeringen fram förslag på en ny klimatlag. I den står det bland annat att Sverige ska ha nått nollutsläpp senast år 2045. I torsdags antogs den nya lagen i Riksdagen. Den nya lagen träder i kraft 1 januari 2018. En av grunderna i lagen är att sittande regeringar med jämna mellanrum måste göra en klimatredovisning där arbetet med klimatet presenteras. Första redovisningen sker under hösten 2018 medan den första handlingsplanen ska presenteras år 2019. Samtidigt antogs i Riksdagen flera delmål för år 2030 och år 2040. Regeringen har också inlett ett arbete med att inrätta ett klimatråd som ska fungera som stöd för politikerna. Klimatrådet ska vara oberoende och utvärdera huruvida den sittande regeringens politik är förenlig med klimatmålen. Tumnagel
73.8°
+
Emmy Zettergren
0

Förslag på ny klimatlag presenterad
Ska styra klimatpolitiken framöver

Klimatpolitiken behöver tydliga ramar och regler. Nu lägger regeringen fram förslag på en klimatlag som inspirerats av klimatlagar i Danmark och Storbritannien. Bakom överenskommelsen står samtliga partier utom Sverigedemokraterna. Syftet med en klimatlag är att se till att klimatfrågorna alltid ligger i fokus. Bland annat innebär förslaget att regeringen inför varje mandatperiod måste lägga fram en handlingsplan för klimatpolitiken samt att den politik som förs ska redovisas till riksdagen varje år. Några utsläppsmål skrivs inte in i själva lagen. Däremot ska lagen syfta till att nå de utsläppsmål som riksdagen tar beslut om. Just nu är de uppsatta målen att Sverige ska minska sina utsläpp med 85 procent fram till år 2045 jämfört med nivåerna år 1990. Under samma period ska Sverige ha ett netto nollutsläpp av klimatpåverkande växthusgaser, ett mål som bland annat ska uppnås genom klimatinvesteringar i andra länder. Det finns också olika delmål uppsatta där utsläppen jämfört med nivåerna år 1990 ska minska med 70 procent fram till 2040 och 63 procent fram till 2030. Tanken är att den nya lagen ska träda i kraft 1 januari 2018. Tumnagel
52.5°
+
Emmy Zettergren
0
2016
2014
2013

Världens första serieproducerade bränslecellsbil
Hyundai ix35 FCEV

Världens första serieproducerade bränslecellsbil har nu rullat av bandet i Hyundais fabrik i Korea. Det är en ix35 med tilläggsnamnet FCEV och enligt Hyundai är det här den mest miljövänliga bilen i bilindustrin. "Med ix35 FCEV banar Hyundai vägen mot framtida nollutsläppsmål. ix35 FCEV är den mest miljövänliga bilen i bilindustrin och bevisar att teknologin med en vätgasdriven bränslecellsbil för vardagstrafik inte längre är en dröm." Planen är att 2015 ha lyckats producera 1 000 exemplar. 15 stycken bilar ska levereras till Köpenhamn, två kommer till Skåne, och där ska de rulla runt som testfordon. Efter 2015 är planen att även Hyundai även ska sälja bränslecellsbilar till vanliga konsumenter. Effekten i bilen ligger på 100 kW, 136 hästar och på en full tank ska man ta sig 59.4 mil. 0-100 km/h tar 12.5 sekunder och toppfarten anges till 160 km/h. Tumnagel
49.9°
+
Bobby Green
0

Mer om Chevrolet Spark EV
Visas i Genève

Chevrolet visade upp lite av deras eldrivna version av modellen Spark redan förra året men nu får vi lite mer information och nya bilder. Den lilla bilen har en elmotor på 130 hästar och ett imponerande vridmoment på hela 542 Nm. Till 100 km/h ska man ta sig på under 8.5 sekunder. Motorn får mat från litiumjonbatterier som har en lagringskapacitet på mer än 20 kWh. Med ett vanligt vägguttag ska det ta mellan sex till åtta timmar att ladda dessa fullt och med en mer kraftfullt uttag ska det ta 20 minuter att ladda upp 80 procent. När, och om, Chevrolet kommer att ta in Spark EV till Sverige är oklart. Det gäller även priset. Hela pressmeddelandet kan ni läsa under "Läs mer". Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
2011

Volvo V60 Plug-in Hybrid lanseras nästa år
Projektet börjar bli klart

Volvo presenterade V60 Plug-in Hybrid nu i år. Bilen var då inte helt klar än men nu berättar de att den från och med nästa år kommer att börja säljas. Det var 2007 som Volvo och Vattenfall slog sina påsar ihop och började testa och utveckla laddhybrider. Samarbetet resulterade i bolaget V2 Plug-in-Hybrid Vehicle Partnership. Volvos vd Stefan Jacoby säger så här: "En viktig aspekt av detta projekt var att behålla Volvo V60-modellens utmärkta körglädje, höga säkerhet och komfort. Samtidigt halveras de genomsnittliga CO2-utsläppen och bränsleförbrukningen jämfört med vad som finns på marknaden idag. Vi tar ytterligare ett steg mot vår vision "DRIVe Towards Zero", det vill säga vi arbetar för nollutsläpp på sikt. Faktum är att när V60 Plug-in Hybrid körs enbart på el och laddas med förnyelsebar el, så har vi redan nått det målet." På enbart el ska man komma 5 mil, men kombinerat med förbränningsmotorn blir räckvidden hela 120 mil. Förbrukningen ska ligga på låga 0.19 liter per mil och bilen ska inte släppa ut mer än 49 gram per kilometer. En laddning av batteriet till elmotorn ska ta fem timmar med ett vanligt eluttag. V60 Plug-in Hybrid kommer att bli dyrare än den vanliga V60, men bränslekostnaderna kommer istället att minska en hel del. Exakt pris får vi inte reda på än. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Nytt elbilskoncept från Opel i Frankfurt
Har dock inget namn än

Vid sidan om Ampera ska Opel visa upp ett nytt elbilskoncept på bilmässan i Frankfurt. Konceptet har ännu trätt fram med något namn. Opel beskriver bilen som en ny studie för bilar med nollutsläpp och om man kan gissa borde det finnas en liten smidig stadsbil där under skynket. Tillsammans med den nya Zafiran, nya Combo och Astra GTC kommer elbilen att fylla Opels monter på mässan. Riktiga bilder lär dyka upp innan mässans start, så håll ut. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
2009

Mazda 5 som vätgasbil
Åtminstone i Japan

Redan 1991 presenterade Mazda sin första vätgasdrivna rotationsmotor och senaste åren har det varit RX-8 med en 140 hästars vätgaswankel som varit på agendan. Nu har man släppt en andra modell i form av Mazda 5 Hydrogen RE och förutom överflyttad motor handlar det om hybridteknik (elmotor med lithiumjon-batterier) samt total räckvidd av 20 mil. Plus möjlighet att köra på bensin om man har ont om vätgasstationer. Modellen kommer leasas ut till företag i Japan och mer finns att läsa nedan. Tumnagel
37.0°
+
Erik Svensson
0