m

Jeff Bezos kan tänka sig att betala för månlandare
Erbjuder NASA två miljarder dollar för att få haka på till månen

Blue Origins grundare Jeff Bezos har skrivit ett öppet brev till NASA:s chef Bill Nelson där han uppger att Blue Origin kan tänka sig att betala en stor del av utvecklingskostnaden för företagets månlandare Blue Moon. Detta är något som Blue Origin gör i ett sista försök att försöka få in en fot i NASA:s Artemis-projekt som siktar på att landa människor på månen inom några år. Tidigare i år blev det klart att NASA gav kontraktet för den bemannade månlandaren till SpaceX och deras Starship. NASA ville ursprungligen ha två olika alternativ till bemannade månlandare. Då deras budget bara räckte till en så föll valet på SpaceX, ett alternativ som var betydligt mycket billigare än Blue Origins månlandare Blue Moon. SpaceX vill ha 2,9 miljarder dollar för att göra Starship till en bemannad månlandare men säger samtidigt att man själva kommer att lägga sex miljarder dollar på att utveckla Starship för resor till månen och andra platser. I Jeff Bezos brev så uppger han att Blue Origin kan lägga två miljarder dollar på att själva utveckla Blue Moon tillsammans med sina partners Lockheed Martin, Northrop Grumman och Draper. Det innebär att NASA inte skulle behöva betala de närmare 6 miljarder dollar som Blue Origin ursprungligen ville ha för att utveckla Blue Moon. Huruvida NASA antar Blue Origins erbjudande och kanske till slut ändå står med två alternativ för bemannade månlandningar återstår att se. Tumnagel
31.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

SSC erkänner att man ljög om Tuataras hastighetsrekord
Körde inte alls över 500 km/h

Det amerikanska bilföretaget SSC uppger nu att man inte alls kom upp i hastigheter på över 500 km/h när man förra året testade sin superbil Tuatara. Efter höstens test av Tuatara uppgav SSC att denna hade kommit upp i en topphastighet på 532,9 km/h (331 mph) och en snitthastighet på 508,7 km/h (301 mph). Detta var något som många ifrågasatte och efter ett tag medgav SSC att det hade blivit något fel i videoklippen som postades på nätet. Nu uppger dock företaget att Tuataran inte alls kom upp i de hastigheter som man ursprungligen hävdade. I ett inlägg på Instagram skriver nu SSC: "If it hasn’t been made clear up to this point, we would like to acknowledge officially that we did not reach the originally claimed speeds of 331 MPH or even 301 MPH in October of 2020. We were truly heartbroken as a company to learn that we did not reach this feat, and we are in an ongoing effort to break the 300 MPH barrier transparently, officially, and undoubtedly." Varför SSC har dröjt så länge med att erkänna att man inte nådde de hastigheter som man ursprungligen uppgav framgår inte. SSC gjorde ett nytt hastighetstest med Tuatara i januari och nådde då en toppfart på 455 km/h (282,9 mph). Detta gjorde Tuataran till världens snabbaste produktionsbil, en titel den övertog från Koenigsegg Agera RS. Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av SSC North America (@ssc_northamerica) Tumnagel
13.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Voi jobbar på teknik för att få bort elsparkcyklar från trottoaren
Ja tack!

Många gnäller på elsparkcyklar och att de finns överallt, men många glömmer att det faktiskt har hänt en hel del på området på rätt kort tid. Istället för att gnälla kan man ju dessutom försöka komma på lösningar på problemen. Voi har nu börjat jobba med Luna för att göra färden med en Voi säkrare. Smarta kameror kommer att placeras på 100 elsparkcyklar i Northampton för att börja samla in data. Tekniken ska sedan veta om man kör på cykelbanan, på vägen eller på trottoaren, där man som bekant inte ska köra. Systemet ska sedan också kunna guida föraren så att elsparkcykeln parkeras på ett korrekt ställe. Voi och Luna hoppas också att den data man samlar in ska kunna användas på andra sätt för att förbättra staden. Tumnagel
46.8°
+
Roger Åberg
0

Volvo och Northvolt startar bolag tillsammans
Ny fabrik ska leverera batterier till Volvo och Polestar

Två svenska bolag gör nu gemensam sak när Volvo och Northvolt startar bolag tillsammans. Syftet är att utveckla och producera "mer hållbara batterier som är skräddarsydda för nästa generations helt elektriska Volvo- och Polestar-bilar". Första delen blir att inrätta ett forsknings- och utvecklingscenter som ska ligga i Sverige och vara igång 2022. Detta center ska utveckla battericeller och teknik för att få in dessa i bilar, och då speciellt Volvo och Polestars bilar. Man ska även bygga en gigafabrik tillsammans som ska få en kapacitet på 50 GWh per år och denna ska vara igång 2026. Men innan denna är byggd och klar så ska Volvo köpa battericeller motsvarande 15 GWh per år från Northvolts fabrik i Skellefteå. Detta ska man göra från och med 2024. Detta ska lösa Volvos behov av batterier i Europa. – Genom att samarbeta med Northvolt säkrar vi leveransen av högkvalitativa, mer hållbara battericeller för våra helt elektriska bilar, säger Håkan Samuelsson, VD och koncernchef för Volvo Car Group. – Samarbetet med Northvolt kommer också göra att vi kan stärka vår utvecklingskapacitet internt. Den första bilen som kommer att använda battericeller utvecklade av det nya bolaget kommer att sitta i nästa generation av XC60. Det kan alltså vara så att vi får vänta till 2026 innan vi får en elektrisk XC60. Vart den nya fabriken ska ligga är inte fastställt, men man tror att den kommer att sysselsätta 3000 personer. Tumnagel
64.1°
+
Roger Åberg
0

En trailer för The Ice Road
Isig thriller med Liam Neeson

Om man vill se mer av Liam Neesons action-kunskaper då kan man ju vänta på filmen The Ice Road som släpps på Netflix nästa månad. Filmen handlar om några lastbilsförare som kör sina fordon över frusna sjöar för att leverera förnödenheter innan det är för sent. After a remote diamond mine collapses in far northern Canada, a ‘big-rig’ ice road driver (Neeson) must lead an impossible rescue mission over a frozen ocean to save the trapped miners. Contending with thawing waters and a massive storm, they discover the real threat is one they never saw coming. The Ice Road har premiär på Netflix den 25 juni. Tumnagel
39.6°
+
Frode Wikesjö
0

Premiärdatum för The Northman
Med Björk och Alexander Skarsgård

Den kommande filmen The Northman förväntas ha premiär den 8 april nästa år. Filmen handlar om en vikingaprins på 900-talets Island som ska hämnas sin mördade far. Filmen är skriven av den isländske författaren Sigurjón Birgir Sigurdsson och ska regisseras av Robert Eggers som gjort grymma filmer som The Witch samt The Lighthouse. Ett gäng kändisar kommer medverka bland annat Björk, Alexander Skarsgård, Nicole Kidman, Ethan Hawke och Willem Dafoe. Tumnagel
40.4°
+
Frode Wikesjö
0

Alexas röst kan vara avslöjad
Kommande bok om Amazon säger att det är Nina Rolle

Vem som står för rösten i Amazons smarta assistent Alexa kan nu vara avslöjat då det enligt journalisten och författaren Brad Stone är röstskådespelerskan Nina Rolle som gör rösten till den smarta assistenten. Det är i sin kommande bok "Amazon Unbound" som Stone säger sig ha lyckats ta reda på vem Alexas röst faktiskt tillhör. Varken Amazon eller Rolle har dock än så länge bekräftat att Stones uppgifter stämmer och vi får väl se om de småningom gör det. Här nedan kan ni lyssna på när Nina Rolle gör rösten i en reklamfilm för det enorma köpcentrumet Cherry Creek North i Denver. The Verge skriver om detta: "You can absolutely hear Alexa’s reassuring tones in Rolle’s voice. Or, to be more precise, you can absolutely hear where Alexa’s reassuring tones come from when listening to Rolle." Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple investerar 430 miljarder dollar i USA
Siktar på att ha skapat 40.000 nya jobb i landet till 2023

Apple meddelade idag att man planerar att investera ytterligare 80 miljarder dollar, motsvarande över 670 miljarder svenska kronor, i olika anläggningar i USA fram till 2023. Detta är utöver de 350 miljarder dollar som Apple 2018 uppgav att man då skulle investera i landet de kommande fem åren. Apple hoppas att deras nya investeringsplan i USA ska skapa ytterligare 20.000 jobbtillfällen i USA utöver de 20.000 man förutsatte sig att skapa 2018. Apples vd Tim Cook säger om de nya investeringsplanerna: "At this moment of recovery and rebuilding, Apple is doubling down on our commitment to US innovation and manufacturing with a generational investment reaching communities across all 50 states. We’re creating jobs in cutting-edge fields — from 5G to silicon engineering to artificial intelligence — investing in the next generation of innovative new businesses, and in all our work, building toward a greener and more equitable future." En av Apples satsningar kommer att bli på helt nytt så kallat campus i North Carolina. Där tänker man investera 1 miljard dollar och hoppas kunna skapa 3000 jobb där i framtiden. Apple skriver i ett pressmeddelande att man redan idag, genom direktanställningar, underleverantörers anställda och annan kringverksamhet som till exempel apputveckling bidrar till 2,7 miljoner arbetstillfällen i USA. Tumnagel
51.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Respawn släpper ny Stories from the Outlands
Northstar

Respawn fortsätter bygga ut Apex Legends-universumet ytterligare och släppte tidigare idag en ny Stories from the Outlands-film och denna kan ni kika på ovan. I klippet blir vi introducerade till den nya karaktären Valkyrie, vilket är dottern till Viper från Titanfall 2. Mer info om karaktären lär dyka upp inom kort. Säsong 8 i Apex Legends lider för övrigt mot sitt slut, så om ni inte lagt vantarna på alla belöningar man får via battle pass så har ni fram till 3 maj att göra detta. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Northrop Grumman förlänger livet för ännu en satellit
Mission Extension Vehicle ger satelliter ytterligare några år i aktiv tjänst

Det amerikanska företaget Northrop Grumman har ännu en gång lyckats få en av sina MEV-satelliter (Mission Extension Vehicle) att docka med en annan satellit som ligger i omloppsbana runt jorden. Tanken bakom Mission Extension Vehicle-satelliterna är att dessa ska kunna förlänga livslängden på satelliter så att dessa kan få arbeta på i ytterligare några år. Förra året lyckades Northrop Grumman MEV-1 docka med Intelsats skrotfärdiga satellit Intelsat-901 och återförde denna till en omloppsbana där den sedan dess återigen skickar data till jorden. MEV-2 har nu dockat med Intelsats aktiva satellit Intelsat 10-02. Den höll på att få slut på bränsle och skulle bli tvungen att skrotas om inte MEV-2 hade kunnat ge den kraft att hålla sig kvar i sin nuvarande omloppsbana runt jorden. Båda MEV-1 och MEV-2 kommer att hänga kvar vid Intelsats satelliter till 2025 då satelliterna anses vara uttjänade för gott. Därefter kan MEV-satelliterna docka med andra satelliter som kanske vara värda att behålla i några år till. Runt 2035 kommer de båda MEV-satelliterna som nu befinner sig i rymden själva vara redo för skroten. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

VW ska bygga 18.000 laddstolpar i Europa
Och alla bilar ska rulla på samma plattform med samma OS

Volkswagen har hållit hov och där berättade man bland annat att man storsatsar på fabriker för batterier och gör en gigantisk deal med Northvolt. Men man berättade även lite andra intressanta saker. De två nuvarande plattformarna för elektriska bilar kommer att bli en. För fossilbilar har man använt och använder än i dag plattformarna MQB och MLB där MQB är för mindre och mellanstora bilar som Golf, A3, Passat och Tiguan och MLB är för större bilar främst från Audi och Porsche men också bilar som Touareg och Cayenne. Audi e-tron, som inte är en elbil från grunden bygger på MLB. För elbilar har man använt MEB för folkliga bilar som ID.3, ID.4, Enyaq och Q4 e-tron medan PPE-plattformen är för större och lyxigare bilar och där har vi hittills fått se Audi e-tron GT och Porsche Taycan. Nu satsar man istället på en och samma plattform för alla elbilar och den kommer att komma 2024 och heta SSP. Att ha en och samma plattform för så stor bredd av bilar är så klart inte lätt att genomföra, men det har stora fördelar när det gäller utveckling eftersom man kan fokusera all kraft på en sak. Observera att detta endast gäller elbilar, fossilbilarna kommer att fortsätta byggas på MQB och MLB. Nytt är också att Volkswagen kommer att storsatsa på sitt VW.OS och ska anställa 10.000 utvecklare till plattformen. MEB kör operativsystemet i dag och nästa år ska PPE-plattformen kommer med och 2024 är det SSP och VW.OS 2.0 som gäller. Det gemene man kanske inte vet är att väldigt lite av mjukvaran som finns i bilar görs av tillverkarna, när VW.OS 2.0 finns skulle man kunna tro att VW själva gör all mjukvara men då är planen att 60 procent ska vara skapat inhouse. I dag är den siffran 10 procent. Det är här Tesla har en stor fördel där man inte jobbar med att koppla ihop mjukvara från en stor mängd underleverantörer utan helt enkelt gör sin egen grej. Det är en bra sak, och det verkar VW nu ha fattat. Volkswagen berättade även att man kommer att storsatsa inte bara på batteritillverkning utan också på laddstolpar. Till 2025 ska man femdubbla antalet stolpar som deras kunder har tillgång till och då ska det finnas 18.000 laddstolpar i Europa. Ett rejält lyft alltså. Som jämförelse hade Tesla i slutet av förra året drygt 23.000 laddstolpar över hela världen, så det är en rejäl satsning. Tumnagel
50.9°
+
Roger Åberg
0

Även Europa Universalis IV får prenumerationstjänst
Paradox gör DLC-fyllda spel mer lättillgängliga

I februari blev det känt att Paradox-spelet Crusader Kings 2 har fått en prenumerationstjänst som ger dig tillgång till den stora mängd tillägg till spelet för en relativt låg kostnad på 50 kronor i månaden. Paradox hintade om att tilläggsprenumerationen skulle implementeras i speljättens andra DLC-täta spel och nu verkar det vara Europa Universalis IV som får en liknande tjänst. Med start 17 mars kommer prenumerationstjänsten till EU IV bli tillgänglig på Steam och priset kommer ligga på runt 50 kronor. Med prenumerationen får du tillgång till allt släppt material till spelet, vilket över 40 olika innehållspaket. Hade du köpt dessa tillägg separat, så hade du varit tvungen att lägga ut närmare 2500 kronor, så 50 pix i månaden är rätt attraktivt. På tal om Europa Universalis IV kommer spelet även få ett nytt tillägg vid namn Leviathan och en trailer för tillägget har ni ovan. Leviathan kommer lägga till fler diplomatiska och ekonomiska verktyg som ska hjälpa mindre nationer att öka sitt kapital för att kunna konkurrera med de större nationerna. Detta är inte allt som är nytt på Paradox-fronten, utan Stellaris och Crusader Kings III kommer få lite nytt DLC i form av Nemesis respektive Northern Lords Flavor Pack. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Volkswagen beställer batterier för 140 miljarder av Northvolt
Ska även bygga flera egna batterifabriker

Det svenska företaget Northvolt som tillverkar litiumjonbatterier för elbilar och för lagring av energi har nu fått en jätteorder av Volkswagen på motsvarande 140 miljarder kronor. Dels ska Northvolt leverera batterier till den tyska biltillverkaren men i summan ingår också att Volkswagen köper Northvolts andel i den gemensamma batterifabriken i Tyskland som ska stå klar 2025. Volkswagen planerar att även bygga batterifabriker i Polen eller Tjeckien och i Spanien eller Portugal. Northvolts fabrik i Skellefteå ska även byggas ut till en total kapacitet på 40 GWh. Tumnagel
66.7°
+
Bobby Green
0

NASA beställer system som kan hämta hem prover från Mars
Så att vi kan analysera grejer från Mars här på jorden

NASA har gett det amerikanska företaget Northrop Grumman att bygga den så kallade Mars Ascent Propulsion System (MAPS), ett system som ska kunna transportera prover från Mars tillbaka till jorden. MAPS kommer att bestå av två farkoster. En av dessa, Mars Ascent Vehicle (MAV) som syns på bilden ovan, kommer att landa på Mars. Där kommer den att ansluta till NASA:s senaste Mars-rover Perseverance och ta hand om prover som Perseverance samlat in under sina uppdrag. Därefter kommer MAV skjuta upp en kapsel med dessa prover till den andra MAPS-farkosten som kommer att ligga och vänta i omloppsbana runt Mars. Denna kommer sedan att återvända till jorden med proverna från Mars. Enligt den ursprungliga tidsplanen för MAPS så skulle denna lämna jorden 2026, landa på Mars 2028 och bege sig tillbaka till jorden 2031. Huruvida den tidsplanen fortfarande är aktuell är dock oklart. Northrop Grumman kommer att påbörja konstruktionen av MAPS nu och kommer att få 60,2 - 84,5 miljoner dollar för detta. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Epic svarar lootbox-grupptalan med V-Bucks
Så att folk kan köpa mer lootlådor

I USA har det pågått en grupptalan mot Epic Games gällande lootlådor med slumpmässigt innehåll och igår bestämde högsta domstolen i North Carolina att Epic Games måste betala ut lite kosing till grupptalans deltagare och hur mycket som ska betalas ut kommer bestämmas i maj. Epic Games är dock snabba på pucken och har i samband med detta meddelat att samtliga som köpt lootlådor i Fortnite och Rocket League innan odds implementerades kommer få lite extra klirr i V-Bucks-kassan. Mer specifikt 1000 V-Bucks kommer läggas till i den digitala plånboken. Detta gäller samtliga spelare i hela världen, medan den summa Epic Games måste betala ut i grupptalan kommer endast delas ut till spelare i USA. Utöver pengarna som ska betalas ut i samband med grupptalan verkar det som att ytterligare 26,4 miljoner dollar ska betalas ut för att täcka andra kostnader. Bland annat till unga spelare som lagt sina egna pengar på att köpa lootlådor och den summan verkar landa på 50 dollar per skalle, vilket kommer betalas ut i V-Bucks eller Rocket League-krediter. Tumnagel
31.0°
+
André Stray
0

Northvolt får deg för att forska om batterier
Energimyndigheten plöjer ner 238 miljoner kronor i det

Northvolt, det svenska batteriföretaget som den senaste tiden mest varit uppmärksammade för ett covid-19-utbrott på sin anläggning i Skellefteå, har beviljats bidrag av Energimyndigheten för forskning runt utveckling av batterier. DI Digital skriver att Energimyndigheten kommer att dela ut 238 miljoner kronor till Northvolt vilket ska gå till forskning och utveckling av batterier. Det hela är en del av av EU-projektet Eubatin (European Battery Innovation). Till DI Digital säger Jesper Wigardt, kommunikationschef på Northvolt: "Utvecklingen i Europa pekar på att det kommer etableras ett fåtal kluster kring batteriforskning, och vår ambition är att Västerås och Mälardalen ska var en av dessa. Därför har vi satsat enormt mycket på Northvolt Labs i Västerås och kommer fördubbla investeringen under de kommande åren." Eubatin är ett EU-projekt som initierats av Belgien, Finland, Frankrike, Grekland, Italien, Kroatien, Polen, Slovakien, Spanien, Sverige, Tyskland och Österrike. Det är ett så kallat "Important Projects of Common European Interest" (IPCEI) och syftet är att främja innovativ och hållbar batteriproduktion i EU. Förutom Northvolt ingår 41 andra direkta deltagare i Eubatin, däribland små och medelstora företag och nystartade företag med verksamhet i ett eller flera EU-länder. Tumnagel
57.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft och HPE skickar AI-dator till rymden
Spaceborne Computer-2 åker till ISS på lördag

2017 skickade Hewlett Packard Enterprises (HPE) den lilla superdatorn Spaceborne Computer till ISS och snart är det dags att skicka upp en ny modell av denna. HPE:s Spaceborne Computer-2 (SBC-2) kommer att kopplas upp till Microsofts molntjänst Azure vilket de båda företagen säger kommer att ge besättningen på ISS tillgång till att utföra analyser och annat med hjälp av artificiell intelligens. I ett pressmeddelande skriver HPE: "Spaceborne Computer-2 will offer twice as much compute speed with purpose-built edge computing capabilities powered by the HPE Edgeline Converged Edge system and HPE ProLiant server to ingest and process data from a range of devices, including satellites and cameras, and process in real-time." Bland sakerna man hoppas SBC-2 ska kunna hjälpa till med nämns bland annat att analysera data från blixtnedslag som orsakar skogsbränder, analysera ultaljudsbilder för att kontrollera besättningens hälsa och förutse väder på Mars. Spaceborne Computer-2 är planerad att lyfta mot ISS nu på lördag 20 februari med fraktfarkosten Cygnus från Northrop Grumman. Den kommer att få hjälp till rymden av en Antares-raket som skjuts upp från NASA:s Wallops Flight Facility på Wallops Island i delstaten Virginia. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

SSC Tuatara ska nu vara världens snabbaste produktionsbil
Men man missade 300 mph-gränsen

Soppan kring SSC North Americas superbil Tuatara började i oktober förra året när man hävdade att man toppat 532,9 km/h med bilen och därmed satt ett nytt rekord för produktionsbilar. Det hela visade sig vara knas och företaget lovade att återkomma med en ordentlig rekordkörning där inget skulle vara felaktigt. Nu säger man sig ha klått rekordet för snabbaste produktionsbilen i världen genom att snitta 455,2 km/h (282,9 mph) under körningar på Kennedy Space Center. Målet var ju såklart 300 mph (482,8 km/h) men det räckte inte den 3,7 kilometer långa raksträckan till. Det tidigare rekordet hålls av Koenigsegg som 2017 fick upp en Agera RS i 447,2 km/h. Grundaren Jerod Shelby säger följande: "We had Racelogic there with their VBOX equipment, we had Life Racing, we had Garmin, and we had IMRA, which is the International Mile Racing Association. We used equipment from all four groups and had staff there from three of those groups. But when it came down to it, it seems that everyone in the car community looks at Racelogic and VBOX as the most respected measurement tool, so they had multiple redundant systems in the car, and they had a gentleman named Jim Lau, their American representative, present for all the tests." Tumnagel
28.8°
+
Bobby Green
0

Kinesiskt snabbtåg som klarar av extrem kyla presenterat
Fixar 350 km/h i 40-gradig kyla

Kina har presenterat det senaste av sina höghastighetståg i deras Fuxing-serie och den här gången handlar det om ett tåg som är anpassat för att klara av extrem kyla. Det handlar om modellen "CR400AF-G" som är en ny variant av "CR400AF" som syns på bilden ovan och i videoklippet nedan. G-modellen av CR400AF ska kunna köra i upp till 350 km/h i kyla på ner till 40 minusgrader enligt China Railway Beijing Group, en del av China State Railway Group Company. Tåget ska bland annat ha fått en del komponenter utbytta just för att klara av detta och även försett med ett modifierat bromssystem. Zhou Song som är chef för China Railway Beijing Groups höghastighetståg-center säger: "If the train stops in Harbin (one of Chinax27s coldest cities in northernmost Heilongjiang) for an hour, because of the extremely cold weather, the braking system can easily freeze if it stops moving for a while. The new system will enable the brakes to move from time to time even if the train stops, like a person who stamps his feet to keep warm in cold weather." CR400AF-G är tänkt att koppla ihop Kinas huvudstad Beijing med städer som Shenyang och Harbin med en höghastighetsförbindelse. När det är dags för premiärturen var inget man uppgav när den nya tågmodellen presenterades idag. Tumnagel
47.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Aston Martin ska försöka bräcka 200 mph med Bulldog
Den över 40 år gamla konceptbilen har inte gett upp än

Bulldog är namnet på en konceptbil som Aston Martin presenterade 1979. 1981, för 40 år sedan, försökte man nå 200 mph (322 km/h) med bilen som hade en teoretisk toppfart på 237 mph (381 km/h). Det gick dock aldrig vägen och man nådde "bara" 191 mph (307 km/h). Nu vill dock den nuvarande ägaren att man ska försöka igen och det hela kommer att ske med Aston Martins egna racerföraren Darren Turner bakom ratten. Classic Motor Cars i Bridgnorth har under 18 månader gått igenom hela bilen så att den snart är i toppskick igen och redo för uppgiften. Bilen har en V8:a på 5,3 liter med dubbla turbo och över 600 hästar och 678 newtonmeter i vrid. När man ska försöka sig på 200-gränsen är oklart, men när den väl är slagen ska bilen ut på rundtur över hela världen för att visa upp sig. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0
2020

Nu är den här - Hennessey Venom F5
Siktar på toppfart över 500 km/h

Precis som utlovat presenterar nu Hennessey Performance deras helt egentillverkade superbil Venom F5. Som tidigare är målet att kunna pressa den här kärran över 500 km/h och för att göra det har man tryck in rejält med effekt under skalet. Bilens design har förändrats en aning sen vi såg den första gången för ett par år sedan. I mina ögon ser den rätt så välbyggd ut med en trevlig interiör och dörrar som öppnas på ett sådant vis som signalerar framgång hos den som kliver in och ur bilen. Venom F5 firar företagets 30-årsjubileum och är uppföljaren till Venom GT. F5 kommer från tornadon med samma namn, dessa kan nå vindstyrkor på upp till 512 km/h. Venom F5 baseras kring en kolfibermonocoque som väger 86 kilo. Tack vare användandet av lättviktsmaterial genom hela bilen stannar vågen till slut på 1360 kilo. Motorn är en speciellt framtagen V8:a på 6,6 liter. Man kallar den för Fury och den baseras på ett motorblock i gjutjärn. Topparna är i aluminium och det finns ett torrsumpsystem. På motorn sitter två stycken turbosnurror och dessa hjälper till att göra denna maskin till "the most powerful production road car engine ever made". Effekten anges till 1842 hästar och 1617 newtonmeter i vrid. Till paketet kopplas en sjustegad semiautomatisk växellåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på under tre sekunder, 0-200 på under fem. Bilen är designad för att klara hastigheter över 500 km/h, men det återstår att se om den klarar att spräcka den gränsen. Endast 24 stycken exemplar kommer att tillverkas och priset börjar på 2,1 miljoner dollar - innan skatt och leveranskostnader. De första kunderna ska få sina bilar i början av nästa år. Nästa år ska Hennessey också testa bilens prestanda på riktigt då man ska genomföra ett oberoende verifierat toppfartstest på den 5,2 kilometer långa flygraka som finns på Kennedy Space Center. Man ska genomföra testet enligt konstens alla regler så att det inte blir samma härva som det blev för SSC. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida