m

Svårare att få jobb om man inte kan skriva
Yngre generationer har fått svårare att uttrycka sig i skrift

Den generationen svenskar som är födda efter 2000 verkar ha sämre förmåga att uttrycka sig i skrift än tidigare generationer enligt två nya undersökningar från Novus som genomförts på uppdrag av Utbildningsradion. I en av undersökningarna tillfrågades 1038 chefer om bland annat skrivförmågan hos personer som man anställer. 35 procent av de tillfrågade uppgav att de någon gång valt bort att rekrytera en ung person på grund av bristande skrivförmåga, trots att de uppfyller kriterierna i övrigt. Flera lärare vittnar om sämre skrivförmåga hos den yngre generationen svenskar och Per Esbjörnsson, polis och lärare på polishögskolan i Växjö, säger: "Man litar på att den gymnasieutbildning som finns i dag ska vara fullt tillräcklig för att bli polis. Nu märker vi att det kanske inte riktigt är så." I den andra undersökningen tillfrågades 503 lärare på högskolor och universitet angående studenternas skrivförmåga. Enligt Petra Garberding, docent i etnologi vid Södertörns högskola, så återfinns bristande skrivkunskaper hos både dem som har svenska som modersmål och de som inte har det. Filippa Mannerheim, debattör och gymnasielärare i svenska och historia, tror att digitaliseringen av skolan kan vara en bidragande orsak till bristande skrivkunskaper hos dem som är födda efter år 2000. Detta då datorer och mobiler nu för tiden automatiskt korrigerar vårt språk och även kan ge förslag på vad vi ska skriva. Hon säger till Sveriges Radio: "Jag tycker att vi sviker väldigt många ungdomar. Om vi kunde lära våra ungdomar och barn att läsa och skriva förr borde vi kunna göra det i dag. Vi har ju facit, vi vet hur man gjorde när svensk skola var bra." Tumnagel
42.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Betalningshjälpen vill hjälpa äldre att betala online
Ny tjänst från Mastercard och SPF Seniorerna

Idag drar Mastercard och organisationen SPF Seniorerna tillsammans med några av Sveriges största banker igång något som man kallar för Betalningshjälpen. På tjänsten är det tänkt att Sveriges lite mer seniora medborgare ska få hjälp med att framför allt betala räkningar och annat online. Det ges dock tips och råd för äldre som även vill komma igång med att handla online, något som blivit betydligt mycket vanligare sedan pandemin drog igång. I ett pressmeddelande skriver Mastercard: "Sveriges seniorer är överrepresenterade bland dem som står utanför den digitala ekonomin. Den pågående pandemin med social distansering innebär samtidigt att digital teknik blivit ännu viktigare för såväl handel och betalningar som kommunikation och socialt umgänge. Att få Sveriges seniorer att känna sig trygga på nätet och hantera betalningar är därmed viktigare än någonsin." I en undersökning från Novus som genomförts på uppdrag av Betalningshjälpen känner sig var tredje person i åldersgruppen 65-89 år otrygga när de betalar digitalt och 3 av 4 anser att samhället borde ta större ansvar för att trygga äldres digitala betalningar. Samtidigt vill nästan 4 av 10 mellan 65–89 år lära sig mer om nya digitala lösningar. I faktarutan nedan hittas lite mer resultat från Novus undersökning. Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook döper om sin digitala plånbok till Novi
Hejdå Calibra

Facebook meddelade igår att man nu byter namn på den digitala plånboken Calibra man än så länge inte har lanserat. När plånboken presenterades för snart ett år sedan så fick den namnet Calibra men nu byter alltså Facebook namn på denna till Novi. Syftet med Novi verkar dock vara det samma som med Calibra, att ge användare ett enkelt sätt att skicka pengar mellan varandra. I ett blogginlägg skriver Facebook: "With Novi, sending money will be as easy as sending a message. You’ll be able to use Novi as a stand-alone app, as well as in Messenger and WhatsApp. There will be no hidden charges to add, send, receive or withdraw money and your transfers will arrive instantly." Varför Facebook har valt att byta namn på Calibra till Novi, ett namn som ska vara en sammansättning av de latinska orden "novus" ("ny") och "via" ("väg"), nämner man inte. Antagligen kan det bero på att Facebook inte vill att namnet ska påminna allt för mycket om Facebooks någorlunda havererade valuta-projekt Libra. Tumnagel
25.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Svenskarna tror att klimatförändringar beror på människan
Och de flesta är rätt så oroliga för klimatet

Undersökningsföretaget Novus har släppt rapporten "Novus Klimatoro" där man har undersökt vad vi svenskar tror om klimatförändringarna som pågår runt om i världen och hur vi ställer oss till dessa. Enligt undersökningen så ansåg hela 86 procent av deltagarna i undersökningen att människan spelade en mycket stor roll eller ganska stor roll i världens klimatförändringar. De flesta verkar anse att människan till viss del påverkar klimatet och endast 2 procent ansåg att människan hade en mycket liten roll i de pågående klimatförändringarna som synes i den första tabellen nedan. 2 procent av deltagarna ansåg att det inte ens fanns några klimatförändringarna. De flesta av oss verkar även oroa sig en hel del över klimatförändringarna. Enligt Novus undersökning så var 66 procent av svenskarna mycket oroliga eller ganska oroade över klimatförändringarna som synes i den andra tabellen nedan. Endast 5 procent av deltagarna i undersökningen var inte alls oroliga över det hela. !function(e,t,s,i){var n="InfogramEmbeds",o=e.getElementsByTagName("script")[0],d=/^http:/.test(e.location)?"http:":"https:";if(/^\/{2}/.test(i)&&(i=d+i),window[n]&&window[n].initialized)window[n].process&&window[n].process();else if(!e.getElementById(s)){var r=e.createElement("script");r.async=1,r.id=s,r.src=i,o.parentNode.insertBefore(r,o)}}(document,0,"infogram-async","https://e.infogram.com/js/dist/embed-loader-min.js"); Undersökningen genomfördes i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel med 1119 intervjuer på ett riksrepresentativt urval på åldern 18 – 79 år den 16 – 22 maj 2019. Tumnagel
53.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

CES 2019 Elegant men dyr eldriven motorcykel
Din för 39.500 dollar

Allt ska drivas på el nu för tiden, och det kan ju vara trevligt eftersom man kan bygga på ett lite annat sätt. Det är den eldrivna motorcykeln Novus ett bevis på. Den består i princip bara av en elegant ram som man gömt både elmotor och batteri i. Materialet man har valt att bygga med är givetvis kolfiber och hela ekipaget väger bara 38 kilo. Batteripacket är på 14,4 kWh, räckvidden anges till strax under tio mil och toppfarten ska ligga på omkring 100 km/h. På bara en timme ska man kunna ladda upp till 80 procent. Elmotorn levererar upp till 200 newtonmeter i vrid och är integrerad i navet bak. Och vad får man då betala för att bli ägare till denna skapelse? Det vet ni redan om ni har läst nedryckaren men vi kör det en gång till ändå - 39.500 dollar. Som hittat alltså! Endast 1.000 stycken exemplar ska tillverkas så sno dig på om du är sugen. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0
2018

Apoteket siktar på hemleverans inom två timmar
I Stockholm, Göteborg och Malmö

Enligt en undersökning från Novus så handlar 3 av 10 svenskar läkemedel på nätet och därför kommer statligt ägda Apoteket nu att försöka pressa tiderna för leveranser av detta. I ett pressmeddelande skriver Apoteket att man siktar på att kunna leverera beställda varor inom två timmar i vissa områden. Försöket kommer att börja i Stockholm för att därefter även rullas ut i Göteborg och Malmö. I Stockholm ska det dessutom bli möjligt att få hemleverans från Apoteket dygnet runt. Eric Lundberg, marknadsdirektör på Apoteket, säger i pressmeddelandet: "Apotekets e-handel ökade med drygt 40 procent förra året och appen Mitt Apotek har laddats ned fler än 700 000 gånger. Hemleveranserna kommer att göra det enklare för våra kunder att få snabb tillgång till sina läkemedel. Vi fortsätter också att utveckla vår rådgivning i digitala kanaler där testen av dygnet-runt-chatt med farmaceuter fortsätter. Det är viktigt för oss att möta kunden på bästa sätt både på apotek och i digitala kanaler." Tumnagel
60.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

7 av 10 tror att #metoo leder till förändring
Men 45 procent av männen tycker att #metoo är överdrivet

Ingen kan väl ha missat #metoo och nu har Novus, på uppdrag av SVT, kollat vad vi svenskar tycker om uppropet. Man frågade 1022 personer och sju av tio tror att uppropet kommer att leda till någon förändring - 67 procent av männen och 72 procent av kvinnorna. Men problemen verkar ligga hos någon annan för 84 procent av männen och 78 procent av kvinnorna anser inte att uppropet har påverkat dem eller deras beteende. På frågan ”Jag känner att det är överdrivet” svarade 45 procent av männen och 30 procent av kvinnorna att man inställer helt eller delvis. Tyvärr berättar inte SVT hur stor del som instämmer helt och instämmer delvis, det är ju tusentals berättelser som har kommit fram i uppropet och att man tycker att vissa saker är överdrivet är kanske inte så konstigt. 52 procent av männen och 65 procent av kvinnorna tycker inte att uppropen är överdrivna. På frågan om uppropet, helt eller delvis, är en häxjakt på män svarar 45 procent av männen och 30 procent av kvinnorna ja. I en tidigare undersökning från Novus kom det fram att 43 procent av männen och 32 procent av kvinnorna aldrig har sett någon bli sexuellt trakasserad. – Färre män har sett övergrepp, kvinnor däremot har sett och utsatts för detta i högre grad. Men de som inte sett detta är sannolikt inte ouppmärksamma utan det är snarare på grund av att det sannolikt sker dolt från insyn. Så är man inte offer eller förövare så ser man inget, säger Torbjörn Sjöström som är VD för Novus. Känner man inte alls till detta och sedan ser en massiv mediabevakning kan det se ut som alla drabbas av detta överallt på till exempel arbetsplatser samtidigt som man själv kanske levt ett längre yrkesverksamt liv och inte sett något alls. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Vilken kändis vill folk se fronta en reklamkampanj?
Leif GW Persson på första plats

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer försökte ta reda på vilken kändis som svenska folket helst vill se som frontfigur i en reklamkampanj. undersökningsföretaget Novus tog sig an uppdraget och frågade drygt 1 000 svenskar som fick välja mellan en av 19 uppmärksammade kändisar samt de ytterligare två alternativen "Någon annan" och "Vet ej". Den valbara kändisen som fick flest röster var Leif GW Persson som var extra populär bland män och i Mellansverige. På andra plats kom Robert Gustafsson som följdes upp av Zlatan Ibrahimovic och Sarah Sjöström. En lista på hur folk svarade kan hittas i faktalådan nedan. Tumnagel
36.0°
+
Frode Wikesjö
0

Vilket mobilvarumärke är svenskarnas favorit?
Apple, enligt Sveriges Annonsörers undersökning

Sveriges Annonsörer har med hjälp av undersökningsföretaget Novus undersökt vilket mobilvarumärke som är svenskarnas favorit. De som deltog i undersökningen fick välja mellan tolv av de kändaste varumärkena och ranka vilket som var deras favorit. Inte helt oväntat så hämnade Apple högst upp på listen då undersökningen visade att fyra av tio svenskar valde Apple som deras favoritvarumärke när det kommer till mobiltelefoni. Apple har sitt allra starkaste fäste bland högutbildade och boende i Stockholm. Men bland de med gymnasieutbildning som högsta utbildning och boende i Norrland föredras Samsung. Avståndet mellan just Apple och Samsung som ligger tvåa på listan är 14 procentenheter, ett gap som, enligt Tero Marjamäki som pressansvarig på Sveriges Annonsörer, förväntas att krympa i takt med att konkurrenter kommer med jämbördiga alternativ. Apple har haft en ikonstatus sedan de lanserade Iphone. Men i takt med att konkurrenter kommer med jämbördiga alternativ ser gapet ut att minska när det kommer till varumärkespreferens. Noterbart är att Nokia hänger kvar på listan med fyra procent och att Microsoft fick noll procent tillsammans med Honor, Lenovo samt Motorola. Tumnagel
38.8°
+
Frode Wikesjö
0

Varannan svensk möter könsdiskriminerande reklam i vardagen
Enligt en ny studie

I dag släppte intresseorganisationen Sveriges Annonsörer en undersökning som försökt kartlägga vad svenska folket tycker och tänker kring könsdiskriminerande reklam. Undersökningen är gjord av Novus, på beställning av Sveriges Annonsörer, och i undersökningen fick drygt 1 000 svenskar svara på frågor kring det här med könsdiskriminerande reklam. Undersökningen pekar på att drygt varannan person i undersökningen möter reklam i vardagen som de upplever som könsdiskriminerande. Det var framförallt åldersgruppen 18-20 och kvinnor som ansåg att de ofta möter denna typ av reklam. Undersökningen nämner även att 42 procent anser att det har blivit mindre könsdiskriminerande reklamen sett över de senaste tio åren medan 16 procent anser att den ökat. 19 procent anser att läget är det samma medan resterande procent valde att svara "Vet ej". Inte helt oväntat kanske så var det fler män än kvinnor anser att den sexistiska reklamen har minskat (47 procent jämfört med 38 procent). Även statistik från Reklamombudsmannen visar att anmälningarna om könsdiskriminerande reklam har minskat på senare år. 2016 gjordes 157 anmälningar, som resulterade i 87 ärenden och 37 fällningar. Sveriges Annonsörer försöker uppmärksamma ämnet genom en reklamkampanj som man körde igång i Stockholms förra veckan. Kampanjen heter ”Ingen tjänar på könsdiskriminerande reklam” och har syftet att belysa samt få stopp på den könsdiskriminerande reklamen här. En studie från 2015 hävdar att sex i reklam inte säljer längre, utan att den typen av reklam nästintill har motsatt effekt. För att göra det enklare för reklamare att skapa mer jämställd reklam har organisationen, i samarbete med en jämställdhets och kommunikationskonsult, tagit fram lathund som man kan hittas via länken nedan. Tumnagel
25.7°
+
Frode Wikesjö
0
2016

En fjärdedel av svenskarna föredrar Volvo
Noll procent föredrar Fiat

Sveriges Annonsörer har tillsammans med Novus gjort en undersökning om vilka bilmärken som svenskarna föredrar. Inte oväntat är det Volvo i topp, hela 24 procent väljer Volvo framför annat. Sedan är det en bit ner till Audi som föredras av elva procent och BMW som föredras av åtta procent. I botten hittar vi stackars Fiat som inte verkar föredras av någon. Inte heller Renault och Nissan, som ju är kompisar, verkar vara poppis. Tumnagel
50.4°
+
Roger Åberg
0

Reklamhatet når nya toppnivåer
Kanske inte helt oväntat

Branschorganisationen Sveriges Annonsörer har tillsammans med undersökningsföretaget Novus undersökt svenskarnas inställning till reklam och det verkar som om vi inte har särskilt mycket till övers för det. Bland annat framkommer att bara 18 procent av svenskarna har en positiv inställning till reklam. Motsvarande siffra för 2005 var 44 procent. Vidare framkommer bland annat att den mest ogillade reklamen är den i mobilappar (77%), YouTube-klipp (75%) samt spel (70%). 31% av de tillfrågade i undersökningen använder adblockers och 25% kan tänka sig att betala för att slippa reklam för en tjänst man prenumererar på. Mest negativa till reklam är män boende på landet i åldrarna 30 - 49 år medan de som är mest positiva till reklam är kvinnor i samma ålder som bor i en storstad. Siffrorna här är bara ett axplock ur rapporten och skulle du vilja läsa hela "Svenskarnas inställning till reklam" så går den att ladda ner på länken nedan. Tumnagel
51.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Veckans PSN-uppdatering
I dag är det tisdag vilket innebär nya grejer i PlayStation-affären

Den här veckan kommer PlayStation 4-ägare kunna köpa Loud on Planet X, Pang Adventures, Ratchet & Clank, Invisible, Inc. Console Edition, Shantae and the Pirate’s Curse, Blues and Bullets, Masquerade: The Baubles of Doom, Arcade Game Series: Dig Dug, Arcade Game Series: Galaga, Arcade Game Series: Ms. Pac-Man, Arcade Game Series: Pac-Man, Far Cry 4 & Far Cry Primal Bundle, MXGP2 – The Official Motocross Videogame, Max Payne (PS2 Classic), Rugby Challenge 3, Aegis of Earth: Protonovus Assault och Lichdom: Battlemage. PlayStation 3 får Grand Theft Auto Double Pack: LCS & VCS, Masquerade: The Baubles Of Doom, Rugby Challenge 3 samt Aegis of Earth: Protonovus Assault och PlayStation Vita får Axiom Verge (äntligen) samt Aegis of Earth: Protonovus Assault. Tumnagel
39.3°
+
Frode Wikesjö
0
2015

Har du söndagsångest?
Här kan du läsa mer om den svenska söndagsångesten

Undersökningsföretaget Novus har på uppdrag av utbildningsföretaget Nackademin undersökt hur många svenskar som har haft söndagsångest och det visade sig att sex av tio svenskar någon gång hade haft söndagsångest och att tre av tio hade återkommande problem med detta. Söndagsångest är vanligast bland människor i 18- till 29-årsåldern där 78% hade känt av detta någon gång medan 45% upplever återkommande söndagsångest . Vidare visade det sig att högutbildade hade söndagsångest i högre grad än dem med lägre utbildning och norrlänningar hade minst söndagsångest sett ur en geografisk synvinkel. Oro inför den kommande veckan, prestationsångest, stress eller missnöje med det man ägnar sig åt i veckorna är vanliga orsaker till söndagsångest. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

Sverigedemokraternas väljare intoleranta
Enligt ny undersökning

Professor Peter Hedström och forskaren Tim Müller som arbetar på institutet för analytisk sociologi på Linköpings Universitet skriver på DN Debatt att Sverigedemokraternas (SD) framgång i förra valet primärt inte berodde på missnöje utan att deras väljare var "extremt intoleranta och [hade] främlingsfientliga attityder". Studien har genomförts i samarbete med opinionsinstitutet Novus och man skriver i artikeln: "Våra resultat visar att 50 procent av 2014 års SD-väljare ställer sig negativa till en muslim som granne, att 45 procent ställer sig negativa till en muslimsk vårdgivare åt sin förälder och att 80 procent av SD-väljarna ställer sig negativa till att en muslim gifter in sig i familjen." I slutet av november genomförde Novus en opininonsundersökning på uppdrag av TV4 och där visade det sig att SD:s väljare var mest positiva till nyval. Man frågade då ut 1.000 personer och av dem som röstat på SD ville 79% ha nyval vilket kan jämföras med genomsnittet som låg på 43%. Tumnagel
44.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2012

Square Enix offentliggör Lightning Returns: Final Fantasy XIII
Final Fantasy XIII-3 typ

Square Enix offentliggjorde nyligen ett nytt spel i Final Fantasy XIII-sagan. Spelet heter Lightning Returns: Final Fantasy XIII och kommer vara den sista delen i Final Fantasy XIII-trilogin. Spelet utspelas sig under de tretton sista dagarna av spelets universum i Novus Partus-världen som består av fyra stora landområden. Som man kan räkna ut av titeln så är Lightning tillbaka och redo att sparka rumpa för att rädda universum från undergång. Som tur är så kommer man behålla det bästa med Final Fantasy XIII-spelen nämligen Paradigm Shift-stridsystemet dock har man uppgraderat det lite så i Lightning Returns kommer Lightning kunna röra sig fritt på stridsfältet och byta vapen direkt. Lightning Returns: Final Fantasy XIII kommer släppas någon gång nästa år för PlayStation 3 och Xbox 360. Några konceptbilder kan beskådas i galleriet och efter hoppet kan man beskåda nattens offentliggörande av spelet. Tumnagel
35.4°
+
Frode Wikesjö
0
2008

Prova Universe at War
Finns att ladda ner på marknadsplatsen

Major Nelson rapporterar om att man nu kan ladda ner ett demo för RTS-spelet Universe at War. Content: Universe at War: Earth Assault Demo Price: Free Availability: All Xbox LIVE regions Dash Text: [ESRB: T (Teen) MILD LANGUAGE,VIOLENCE] Get in the mood for global warfare with this exciting demo that features Novus and the Hierarchy, two of the three factions you can play as in Universe at War: Earth Assault! Size: 546.57 MB Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0
2007

Spelonsdag!
Lika sent som vanligt

Speldemos: Titel: FIFA Manager 08 (Bilden ovan) Genre: Sport Tanka: www.fileplanet.com (607 MB) Beskrivning: "FIFA Manager 08 by EA SPORTS gives PC players the opportunity to lead their favourite club to international success, found their own club, or even become a national team manager. Players can manage almost every aspect of a club, from player transfers, stadium upgrading, dressing room chemistry and coaching, to the line-up of the team." Titel: Strategic Command 2: Weapons and Warfare Genre: RTS Tanka: www.fileplanet.com (88 MB) Beskrivning: "The first Expansion Pack for Strategic Command 2: Blitzkrieg, this package incorporates a huge list of new features frequently asked for by the fan community, including a bigger world map, new units, naval movement and combat rules, a deeper weather model, additional terrain types and resources, the simulation of roads and railways and a much extended editor with the ability to e.g. script Image and Sound events and much more." Titel: Championship Manager 2008 Genre: Sport Tanka: www.fileplanet.com (159 MB) Beskrivning: "Championship Manager 2008 allows you to manage your football club to glory, handling everything from tactics and training to transfers. Itx27s the only way to experience the awesome highs and challenging lows of being a real-life football manager." Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0