18 i dag 32 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Priserna på begagnatmarknaden för elektronik ökar Och försäljningen av grafikkort har ökat med 123 procent Idag är det Circular Electronics Day och Tradera har släppt lite statistik för hur försäljning av begagnad elektronik sett ut under 2021. De ser bland annat stark försäljningsökning och kraftigt ökande snittpriser. Försäljningen i kategorin "Datorer och Tillbehör" var den tredje starkast växande kategorin 2021. Antal sålda enheter under 2021 jämfört med 2020 i kategorin "Datorer och Tillbehör" har ökat med 12 procent. Till exempel har försäljningen av grafikkort ökat med 123 procent, det är främst detta som drivit utvecklingen i kategorin. Snittpriserna har ökat med hela 60 procent jämfört med 2020. En annan kategori där priserna ökat är "Spelkonsoler, TV-spel och Datorspel". Antal sålda enheter i kategorin ligger dock på samma nivå 2020 och 2021, men snittpriserna i kategorin har ökat med 31 procent. Sofia Hagelin, presschef hos Tradera säger: "Så kraftiga ökningar i snittpriser tyder på en hög efterfrågan, vilket beror på flera saker. Framförallt har vi komponentsbrist, vilket gynnar begagnat-handeln. Vi har också ett attitydskifte på gång i samhället mot större miljömedvetenhet, där alltfler konsumenter börjar se över sin konsumtion och handla mer begagnat oavsett om det gäller kläder, inredning eller elektronik" Procentuell uppgång av snittpriser jämfört med 2021: Datorer & tillbehör: 60 procent Spelkonsoler, TV-spel och Datorspel: 31 procent Mobiltelefoni & tele: 21 procent Hemelektronik: 3 procent Tumnagel
37.1°
0
2021
Två av tio svenskar har handlat på Amazon.se Är du en av dem? I slutet av oktober förra året slog Amazon.se upp sina portar här i Sverige och det blev enklare för oss svenskar att köpa prylar från e-handelsbolaget. Så hur ser det ut nu så här lite mer än ett år efter öppningen? Ekonomihögskolan har gjort en undersökning tillsammans med Norstat och denna visar att bara två av tio svenskar har handlat på Amazon.se. Av de som har deltagit är de också få som rekommenderar andra att handla från Amazon.se eller som kan tänka sig att handla där själva igen. Läs mer om rapporten i Lunds universitets forskningsportal här och ladda ner hela rapporten som PDF här. Tumnagel
35.6°
0
Förare verkar ha suttit vid ratten i dödsolycka med Tesla Kraschen fick föraren att förflyttas till baksätet Det ser ut som om Tesla hade rätt när man tidigare i år uppgav att en förare satt bakom ratten där en olycka med en Tesla Model S ledde till att de två personerna i bilen dog. Det är den amerikanska myndigheten NTSB som efter sin utredning av olyckan uppger att det satt en person bakom ratten på Teslan som körde av vägen och kolliderade med ett träd. NTSB har bland annat undersökt datan från den kraschade Teslan och skriver i sin utredning: "With the assistance of the [event data recorder] module manufacturer, the NTSB Recorders Laboratory repaired and downloaded the fire-damaged EDR. Data from the module indicate that both the driver and the passenger seats were occupied, and that the seat belts were buckled when the EDR recorded the crash. The data also indicate that the driver was applying the accelerator in the time leading up to the crash; application of the accelerator pedal was found to be as high as 98.8 percent. The highest speed recorded by the EDR in the 5 seconds leading up to the crash was 67 mph." Lokal polis som var först på plats vid olyckan har tidigare uppgett att man hittade en av döda personerna i passagerarsätet och den andre i baksätet, något som lett till att det spekulerats om att ingen satt bakom ratten på bilen och att det var Teslas Autopilot som var ansvarig för olyckan. Nu verkar det istället som om kraschen fått föraren att förflyttas från förarsätet till baksätet enligt NTSB:s utredning. Tumnagel
32.0°
0
Nästan en miljard euro i GDPR-böter under årets tredje kvartal Amazon toppar GDPR-bötesligan Finbold rapporterar att det slogs ett nytt rekord för GDRP-böter som delades ut i EU-länderna under årets tredje kvartal. Sammanlagt fick företag, myndigheter och andra GDPR-böter på sammanlagt 984,47 miljoner euro under kvartalet, något som är nästan 20 gånger mer än de sammanlagda GDPR-böterna för årets första och andra kvartal. Det är även tre gånger högre än de sammanlagda böterna som delades ut under hela förra året. Det högsta bötesbeloppen för brott mot GDPR som hittills utdelats har tilldelats Amazon (Luxemburg) som fick 746 miljoner euro i GDPR-böter i juli 2021. Därefter kommer WhatsApp (Irland) med 225 miljoner euro (september 2021) och Google (Frankrike) med 50 miljoner euro (januari 2019). Svenska H&M har fått den fjärde högsta GDPR-boten då Tyskland i oktober 2020 bötfällde dem med lite över 35 miljoner euro. Under "Läs mer" hittas en infografik med Finbolds sammanställning av GDPR-böter. Tumnagel
46.0°
0
Oklart om Autopilot låg bakom Tesla-olycka som dödade två Elon Musk anser inte det i alla fall De två amerikanska myndigheterna National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och National Transportation Safety Board (NTSB) har nu dragit igång utredningar om vad som orsakade helgens dödsolycka med en Tesla Model S i Texas. Enligt polisen satt ingen vid ratten vid tillfället för olyckan, något som indikerar att Teslans Autopilot framförde fordonet. Detta är dock något som Teslas vd Elon Musk tillbakavisar. Han gick kort efter olyckan ut med ett uttalande på Twitter där han uppgav att Teslas data visar att Autopilot inte ska ha varit aktiverad vid olyckstillfället. Musk sa vidare att ägaren till bilen inte hade köpt den senaste uppdateringen FSD (Full Self Driving) till Autopilot. Enligt vittnen polisen varit i kontakt med ska dock ägaren av bilen tagit med sig en kompis på en biltur just för att visa upp bilens förmåga att köra själv. Teslas data som Musk refererar till är inte heller något som polisen eller de båda myndigheterna som utreder olyckan har fått ta del av. De har därför utfärdat en husrannsakningsorder mot Tesla för att komma åt datan från bilen som kraschade. NHTSA uppgav för nyhetsbyrån Reuters förra månaden att man då hade dragit igång 27 olika utredningar där man utreder bilolyckor med Tesla-bilar, olyckor där bilens körassistent Autopilot kan ha varit delaktig i olycksförloppet. Tumnagel
29.5°
0
Hyundai presenterar Bayon En till kompakt SUV Hyundai har nu presenterat den nya modellen Bayon som är ytterligare en kompakt SUV. Modellen som är i B-segmentet vill sno kunder från exempelvis Ford Puma, Nissan Juke och Volkswagen T-Cross. Namnet uttalas "Bye-Onn" och det kommer från franska Basque Country. Man valde detta för att påvisa ytterligare att bilen designats specifikt för den europeiska marknaden. Måtten är 4,1 meter på längden, 1,77 på bredden med en hjulbas på 2,58 meter. Bayon baseras på i20 och drivningen sker endast på framhjulen. Kraften kommer dit via en av två stycken versioner av en turbomatad trecylindrig bensinmotor på 1,0 liter. Den kan man få med antingen 100 eller 120 hästar. Vridet är oavsett val 172 newtonmeter. Båda är mildhybrider och sexstegad manuell växellåda är standard, sjustegad DCT finns som tillval. Insidan hämtar mycket från i20 och man får ett digitalt instrumentkluster på 10,25 tum och antingen en infotainmentskärm på åtta eller 10,25 tum beroende på utrustningsval. Bayon börjar säljas i sommar och priset väntas ligga på runt 17.000 pund. Tumnagel
37.2°
0
2020
Säkerhetschaufför i dödsolycka med självkörande bil åtalas Uber-chaufför anklagas nu för vållande till annans död Den säkerhetschaufför som befann sig bakom ratten när Ubers självkörande Volvo-bil körde ihjäl en kvinna i USA 2018 åtalas nu för vållande till annans död. Det har tidigare konstaterats att Ubers självkörande bil hade uppfattat kvinnan som gick över vägen men inte tolkat henne som något som bilen behövde bromsa för. Säkerhetschauffören misstänks dock ha varit i ouppmärksam då hon tros ha suttit och kollat på tv samtidigt som dödsolyckan skedde. Rättegången mot Ubers säkerhetschaufför kommer att dra igång i början av nästa år. Uber riskerar inte längre något åtal för olyckan med den självkörande bilen. Företaget förlikades med den omkomna kvinnans familj efter en uppgörelse 2018. Tumnagel
36.1°
0
2019
Ubers självkörande bil hade allvarliga brister Bilen såg gående kvinna men körde ihjäl henne ändå Nu har den amerikanska myndigheten NTSB (National Transportation Security Board) släppt sin rapport efter att ha granskat den dödsolycka där en av Ubers självkörande Volvo-bilar körde ihjäl en fotgängare i delstaten Arizona förra året. Olyckan skedde i mars 2018 efter det att en kvinna som ledde en cykel korsade vägen på en plats som saknade övergångsställen. Enligt NTSB:s rapport så ska Ubers bil ha upptäckt att det fanns någon framför den men inte identifierat detta som en fotgängare. Bilens system ska inte heller har indikerat att den var på väg att kollidera med något förrän 1,2 sekunder innan olyckan skedde. Då var det givetvis alldeles för sent att börja bromsa vilket ledde till att bilen kolliderade med den 49-åriga kvinnan som senare avled. I NTSB:s rapport står bland annat: "Although the [system] detected the pedestrian nearly six seconds before impact ... it never classified her as a pedestrian, because she was crossing at a location without a crosswalk [and] the system design did not include a consideration for jaywalking pedestrians." Efter dödsolyckan i mars 2018 pausade Ubers sina tester med självkörande bilar på allmänna vägar. När man i december förra året återupptog sina tester på allmänna vägar hade man designat om bilarnas system och genomfört simuleringar med data från olyckan i Arizona. I simuleringarna med det omdesignade systemet kunde man konstatera att bilen kunde upptäcka fotgängare fyra sekunder innan en potentiell kollision när fordonet framfördes i 70 km/h. Det gav bilen en bromssträcka på närmare 90 meter vilket bedömdes räcka gott och väl för att bilen skulle hinna bromsa i en liknande situation som den som uppstod vid dödsolyckan i Arizona. En mänsklig förare skulle behöva en bromssträcka på cirka 40 meter för att undvika en kollision i samma hastighet. En åklagare i Arizona friade tidigare Uber från straffrättsligt ansvar för dödsolyckan men säkerhetschauffören i bilen, som enligt uppgifter ska ha suttit och tittat på tv när olyckan skedde, kan eventuellt ha åtal att vänta. Tumnagel
31.2°
0
Svenskarna tror att klimatförändringar beror på människan Och de flesta är rätt så oroliga för klimatet Undersökningsföretaget Novus har släppt rapporten "Novus Klimatoro" där man har undersökt vad vi svenskar tror om klimatförändringarna som pågår runt om i världen och hur vi ställer oss till dessa. Enligt undersökningen så ansåg hela 86 procent av deltagarna i undersökningen att människan spelade en mycket stor roll eller ganska stor roll i världens klimatförändringar. De flesta verkar anse att människan till viss del påverkar klimatet och endast 2 procent ansåg att människan hade en mycket liten roll i de pågående klimatförändringarna som synes i den första tabellen nedan. 2 procent av deltagarna ansåg att det inte ens fanns några klimatförändringarna. De flesta av oss verkar även oroa sig en hel del över klimatförändringarna. Enligt Novus undersökning så var 66 procent av svenskarna mycket oroliga eller ganska oroade över klimatförändringarna som synes i den andra tabellen nedan. Endast 5 procent av deltagarna i undersökningen var inte alls oroliga över det hela. !function(e,t,s,i){var n="InfogramEmbeds",o=e.getElementsByTagName("script")[0],d=/^http:/.test(e.location)?"http:":"https:";if(/^\/{2}/.test(i)&&(i=d+i),window[n]&&window[n].initialized)window[n].process&&window[n].process();else if(!e.getElementById(s)){var r=e.createElement("script");r.async=1,r.id=s,r.src=i,o.parentNode.insertBefore(r,o)}}(document,0,"infogram-async","https://e.infogram.com/js/dist/embed-loader-min.js"); Undersökningen genomfördes i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel med 1119 intervjuer på ett riksrepresentativt urval på åldern 18 – 79 år den 16 – 22 maj 2019. Tumnagel
53.2°
0
2018
Första rapporten om Uber-krocken publicerad Volvos system var urkopplade Den första rapporten om Uber-kraschen, där en fotgängare med cykel tragiskt omkom, har kommit från NTSB (National Transportation Safety Board). I korthet kan man säga att det system som Uber använde inte borde ha fått rulla på publika gator. Med risk för att jag missförstått rapporten så gick det till så att kvinnan med cykeln gick på vägen med mörka kläder och tittade inte åt bilens håll. Volvo-bilens originalsystem för att förhindra krascher var avstängda av Uber. Systemet i bilen upptäckte kvinnan sex sekunder innan kraschen. Föraren i bilen, som hade varit självkörande i 19 minuter, var ansvarig för bilen och systemet fungerar så att de självkörande funktionerna inte akutbromsar utan det får föraren göra. Systemet ska dock ge ifrån sig varningssignaler men det skedde inte. Bilens styrsystem aktiverades, av föraren, mindre än en sekund före kollisionen och bromssystemet aktiverades, återigen av föraren, strax efter kraschen. Ni kan läsa hela utredningen på länken nedan. Tumnagel
39.5°
0
Nästa sida