18 i dag 38 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

SUISTUDIO klär inte män
Lysande reklamkampanj

Sex säljer brukar man ju säga och oftast innebär det då bilder på halvnakna eller förföriska damer som gäller då. Det finns ju decennier med reklamexempel där en välklädd man suktas efter från en inte lika påklädd kvinna. Klädmärket SUISTUDIO har vänt på det tradionella konceptet lite med sin första reklamkampanj. Kampanjens reklambilder har då klädda kvinnor men då märket kör taglinen "Not Dressing Men" innehåller bilderna helnakna objektifierade män. Tanken med reklamkampanjen är att den ska illustrera att normalisering av objektifieringen av kvinnor i reklam kanske inte borde vara så normaliserat. Tumnagel
53.7°
0
2016

Tjejer objektifieras vid Twitchströmmar
Granskning visar stora skillnader i kommentarsfält beroende av kön

Hänger du på Twitch och tittar på olika streamers så har du troligtvis upptäckt att det är en rätt stor skillnad på kommentarsfältet beroende på om det är en tjej eller kille framför kameran. Det har även Indiana University Network Science Institute gjort då de nyligen gjorde en bred granskning av Twitch där de tog en titt på kommentarsfältet hos 400 olika kanaler där hälften var killar och andra halvan var tjejer. Resultatet är häpnadsväckande. Eller inte. Granskningen visade att i kommentarsfältet hos tjejer som streamar så verkar fokus ligga på strömmarens fysiska attribut och utseende och ord som boobs, babe och cute dyker ofta upp. Hos killar som strömmar ser det lite annorlunda ut och kommenterarna fokuserar på spelet i som spelas och de mest använda orden i kommentarsfältet är melee, leaderboards och glitch. Som slutsats skriver gänget som gjorde undersökningen detta: Our analysis on both streamers and viewers shows that the conversation in Twitch is strongly gendered. The streamer’s gender is significantly associated with the types of messages that they receive. Male streamers receive more game-related messages while female streamers receive more objectifying messages. Tumnagel
22.0°
0
2015

Forskare vill förbjuda sexrobotar
Kan leda till objektifiering och lägre empatiförmåga

Ett gäng med forskare inom främst robotik har gått samman och startat kampanjen "Campaign Against Sex Robots" i vilken man uppmanar andra robotutvecklare att inte ta fram robotar som är avsedda för människor att ha sex med. Man motiverar behovet av en sådan här kampanj med att man tror att människors empati i sexuella relationer ytterligare kommer att minska om vi börjar ha sex med robotar och säger att denna typ av empati enbart går att åstadkomma i ett förhållande mellan två människor. Vidare säger man att sexrobotar ytterligare kommer att objektifiera kvinnor och barn. Dr Richardson, som är specialiserad på robotetick på De Montfort University i Leicester säger: "Sex robots seem to be a growing focus in the robotics industry and the models that they draw on - how they will look, what roles they would play - are very disturbing indeed. We think that the creation of such robots will contribute to detrimental relationships between men and women, adults and children, men and men and women and women." Utvecklingen av sexdockor har pågått sedan i början av 1900-talet [wiki] och rena sexrobotar har man börjat utveckla de senaste åren och några av de första sådana började säljas i år. Personligen har jag än så länge inte bildat mig en uppfattning om huruvida sexrobotar kan vara skadliga eller inte för samhället men jag antar att de kan vara ett bra hjälpmedel för en del. Tumnagel
16.8°
0
2007

Objektifiering
Nördigt, nördigt

För alla er som redan lärt er hur man komponerar bilder och hur kameran funkar rent tekniskt så är det dags att gå vidare till nästa steg. Hur man tillverkar delarna till kameran. Canon har en flashsida som visar hela tillverkningen och ger dig den mesta information som du skulle behöva om kameralinser. Canons Virtual Lens Plant En film med en mer handgjord variant av objektiv hittar du här under. Tumnagel
37.2°
0
Slut på artiklar...