m

Animerad Arkiv X-spinoff på gång
Lite som Star Trek: Lower Decks typ

Den amerikanska tv-kanalen FOX kommer producera en animerad Arkiv X-serie i samarbete med Arkiv X-skaparen Chris Carter. Serien kommer följa några lågrankade agenter som får undersöka sådana saker som är för ointressant för Mulder och Scully. Serien kommer heta The X-Files: Albuquerque och det är för tillfället oklart om eller när den kommer ha premiär. Tumnagel
36.3°
+
Frode Wikesjö
0

Så fungerar Apple och Googles smittspårningshjälp
Kan hjälpa till att dämpa spridningen

I helgen blev det klart att Apple och Google kommer att samarbeta runt en smittspårningsfunktion i deras respektive operativsystem iOS och Android. Det är inte direkt två bolag som är kända för att göra saker tillsammans och när man lägger till faktumet att det rör sig om spårning blir det ännu mer intressant. Vi har nu fått lite mer information från Google och Apple och det hela låter som en bra plattform, även om det så klart måste implementeras och finnas tillgängligt på riktigt innan vi ser hur det verkligen fungerar. Initiativet är alltså från Apple och Google, två bolag som båda har teams som jobbar med hälsa i olika former och det ska vara dessa teams som har gjort detta tillsammans på rekordtid. Men tanken är att det är myndigheterna i respektive land som ska ta fram sin egen app för detta och det är myndigheten som ska använda detta för smittspårning, inte för en användare att kunna se att hen varit i kontakt med en annan användare som heter X eller Y och som har blivit smittad. Kräver svensk app för att fungera I Sverige lär det bli regionerna (det som förr kallades landsting) eller Folkhälsomyndigheten som får ta tag i detta. Om de vill, och rent lagligt kan, göra detta i Sverige så får de göra en app som pratar med det API som Google och Apple kommer att släppa i maj. Användarna laddar sedan ner appen och installerar denna på sin telefon och godkänner att den börjar spara vilka andra telefoner som den träffar på. Kommunikationen sker över Bluetooth LE och ska vara extremt strömsnål, i princip ska det handla om samma förfarande som händer när du drar igång bluetooth-inställningen på bussen och ser vilka andra enheter som finns i närheten. De enheterna säger "tjena, jag finns och heter XXX" och nu ska de alltså också säga "här är en liten smittspårningskod, hej då". Rullas ut i två steg När Google och Apples släpper sina API:er i maj, vilket gör via en uppdatering av iOS och av Google Play Services, så finns stödet på telefonen men användaren måste fortfarande ladda ner en app för att det ska rulla. I framtida OS-uppdateringar från Google och Apple kommer det vara något som händer när man drar igång telefonen, då godkänner användaren att koderna skickas till andra telefoner som man träffar även utan att man laddar ner en app. ID-koderna skickas alltså ut via bluetooth och ändras en gång i kvarten, så det är inte något liknande ett id-nummer för din bluetooth-sändare som sparas. Dessa sparas på telefonen och på en server, men det ska enligt Google och Apple vara fullkomligt ointressant att titta på de koderna som finns på servern eftersom det utan telefonen inte går att identifiera någon via koderna. Det sparas alltså inte, så vitt vi förstår, på ditt iCloud- eller Google-konto och är baserat på enhet, inte id. Förenklar smittspårning rejält Om en person blir bekräftat smittad med corona kan regionen sedan använda funktionen för att förenkla smittspårningen. I dag så är det ju en sak som tar mycket mankraft och lång tid, det är helt enkelt väldigt ineffektivt. Om det här börjar användas kan alltså läkaren (eller annan lämplig person) som har bekräftat att du har corona dra igång appen på din telefon och där säga till för appen att ägaren av enheten är smittad. Detta kan göras till exempel via att en speciell QR-kod skapas av regionens system och den smittade användarens app läser av denna. Användaren kan alltså inte själv mata in att man är smittad och om någon lyckas hacka sig in på servern med koderna kan man inte heller skicka ut meddelanden om smitta. Om en läkare av någon anledning vill busa måste hen fortfarande ha användarens fysiska telefon. Användaren själv kan inte meddela sig som sjuk När appen har fått bekräftelsen av systemet om att användaren är smittad börjar den prata med systemet och alla personer som har varit i närheten av enheten får ett meddelande i sin app. Hur meddelandet ska utformas är upp till respektive land och/eller region, men förslagsvis får man ett meddelande om att man varit i närheten av någon som är bekräftat smittad och att man ska ta kontakt med smittskyddet. Man får alltså inte reda på att man träffade personen X som bor på Y-gatan ett visst datum. Just plats sparas inte alls i systemet. Plats är alldeles för luddigt i det här sammanhanget enligt Google/Apple. och det blir alldeles för komplicerat både tekniskt och med tanke på integritet. Både Google och Apple verkar övertygade om två saker runt detta, dels att man har något som kan komma till användning men också att det måste utformas på ett sånt sätt som användarna kan lita på. Och det verkar faktiskt som att man byggt något som är väldigt anonymt men som kan användas för smittspårning. Koderna kommer dessutom bara att lagras på enhet och server i 14 dagar. Men är det inte för sent om detta börjar användas i maj? Bolagen säger att man så klart gärna hade velat haft detta på plats tidigare, men att man tror att det kan hjälpa till att platta till kurvan men också få folk i arbete snabbare. När vi väl kommer tillbaka till en mer normal tillvaro så vill man ju verkligen inte att det ska blossa upp spridning igen. Men som sagt, om inte regionerna eller passande myndighet hoppar på tåget här i Sverige kommer vi här inte ha någon nytta alls av detta. Hur många samarbeten och i sånt fall med vilka är Google och Apple förtegna om just nu. Tumnagel
41.5°
+
Roger Åberg
0
2019

Årets macOS-uppdatering backas av iPad
Nu är macOS Catalina släppt!

Det har varit bråda tider för Apple den senaste månaden. Nu för tiden har man ju inte bara ett operativssystem utan fem och alla har kommit i nya versioner. Att macOS får vänta till sist med att uppdateras är lite tidens tecken men det är också bra, framförallt iOS har ju varit en buggig historia och det vill man inte ha på datorn man använder i sitt arbete. Med det sagt kan det vara klokt att ta det lite lugnt med att uppdatera macOS om du sitter i en produktionsmiljö där kritiska funktioner som går sönder kan förstöra ett helt arbetsflöde. Trots lång betaperiod är lite is i magen ett gott råd. Om du använder datorn privat hemma är det bara att köra på, jag har inte stött på något större som är konstigt. Tumnagel
40.1°
+
Roger Åberg
0

MegaBots tackar för sig
Lägger ner verksamheten och säljer jätte-mechen Eagle Prime på eBay

Det har nu snart gått fem år sedan det amerikanska startup-företaget MegaBots drog igång sin verksamhet men nu verkar deras robotäventyr ha kommit till sitt slut. Företaget har nu meddelat att man lägger ner verksamheten och man nu akutionerar ut en av de robotar man hittills har tagit fram på eBay. MegaBots affärside var att bygga stora mech-robtar som skulle kontrolleras av en människa och sedan använda dessa för att fajtas med varandra. Robotfajter i lite större skala lät som ett intressant koncept men tekniskt sett var inte robotarna riktigt redo för detta, något som gjorde de fåtal fajter som hann gå av stapeln tämligen ointressanta att titta på. Anledningen till att MegaBots lägger ner verksamheten är att man inte längre har råd att betala räntorna på sina lån. Därför auktionerar man nu ut den cirka fem meter stora roboten Eagle Prime på eBay för att få in pengar till det. Efter detta har man tänkt att försätta företaget i konkurs skriver Engadget. Skulle du vara sugen på att köpa jätte-mechen Eagle Prime så håller auktionen på till 3 oktober och i skrivande stund ligger högsta budet på lite över 50.000 dollar, motsvarande cirka en halv miljon kronor. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audi visar lite av framtiden med konceptet AI:ME
En bil för megastäder

Nu visar Audi upp sin senaste konceptbil som de ställer ut på Auto Shanghai. Den heter AI:ME och det är en självkörande elbil i nivå 4. Formatet är speciellt framtaget för att passa i framtidens megastäder. Den mäter 4,3 meter på längden, 1,9 på bredden och 1,52 på höjden. Hjulbasen anges till 2,77 meter. Interiören är flexibelt uppbyggd och fyra stycken personer ska få plats. Bilen har ett AI-system som är självlärande och tänkande och det ska bland annat kunna interagera med omgivningen och passagerarna. Kommunicera med bilen gör man genom eye-tracking, röststyrning och genom tryckkänsliga områden i dörrarna. Läs allt om konceptet som lär vara några år bort i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
2018

iPhone XR är både roligast och precis lagom
Vi har testkört Apples färgglada nykomling

När årets tre nya iPhones presenterades för en månad sedan var det så klart XS Max som blickarna drogs till och som det pratades mest om. Men den där färgglada kompisen med namn XR var så inte alls ointressant heller även om den inte hade alla nya funktioner. Det var ju den som hade möjligheten att bli lite mer av en folktelefon och på så sätt verkligen intressantast. TL;DR iPhone XR är trots att den är dyr det vettigaste valet i iPhone-familjen just nu, framförallt är den det roligaste valet. Den har det viktigaste som XS har och är verkligen en generation bättre än iPhone 8 men borde ha kostat 1000 kronor mindre för att få full pott. Men för att vara en folktelefon så måste ju priset vara folkligt, så vi börjar med det så att vi har det undanstökat. I USA är iPhone XR prissatt mellan förra årets pris på iPhone 8 och 8 Plus, som då kostade 699 respektive 799 dollar. Det betyder att en XR "over there" kostar 749 dollar vilket inte är billigt men som inte heller är svindyrt. Problemet är att den svenska prissättningen är så skev, här kostar den ju 9495 kronor. Tar man 749 dollar + moms hamnar man på 8400 kronor och det är vad denna borde kosta här. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Hur står sig batterierna i iPhone Xs och Xs Max?
Mot OnePlus 6 och Note 9

iPhone har aldrig haft de fetaste batterierna och ibland har man ändå klarat sig rätt bra. Man brukar aldrig prata om storleken på batterierna i sina telefoner, men när man presenterade Xs och Xs Max var man lite extra luddig. Man sa att Xs skulle klara sig en timme längre än X och att Xs Max skulle klara sig en och en halv timme längre. I det här testet får vi se Xs och Xs Max testas mot iPhone X men också en Note 9 och en OnePlus. Några saker är värda att noterna. Dels är Note 9 inställd på högsta upplösningen vilket gör att den drar mer batteri än med lägre upplösning. Motiveringen till detta är att man har den inställningen för att matcha upplösningen på Xs Max. Rätt eller fel vettetusan, men det går alltid att göra trix för att få lång batteritid och min personliga åsikt är att det med dessa blir ointressant att jämföra. Fullt ställ på skärmar och allt på helt enkelt. På samma ämne verkar Note 9 och OnePlus 6 ta igen lite tapp på slutet. Om det beror på smartare bygge eller att man drar ner på prestanda när batteriet börjar sina är oklart. Toms Guides test får däremot Xs och Xs Max spö av både Note 9, OnePlus och P20 Pro. I det testar har man testat konstant webbsurfande. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Vi har pratat med Alain Visser om framtiden för Lynk & Co
Han verkar, minst sagt, tro på det han gör

När vi sätter oss ner med Alain och Andreas från Lynk & Co är humöret på topp, speciellt hos Alain. Jag inbillar mig att jag är en person kan läsa andra i alla fall en smula och så där glad är man inte utan anledning. Så vad är Alain så glad för? Han är i Amsterdam. Själv är han belgare, ett stängt folk enligt honom själv. Amsterdam är open minded. Perfekt att lansera Lynk & Co 02 här, trots att bilmärket inte kommer till Europa på två år. Men i dag så tillkännager man att man kommer att tillverka de Lynk & Co-bilar som ska säljas i Europa i Volvos fabrik i Genth i Belgien. Det är väl inte någon högoddsare att det blir så, men man är noga att påpeka att man tittat på olika alternativ och valt det här alternativet själva. Lynk & Co är ett experiment som på många sätt känns oerhört självklart men som inte är en solklar succé. Det är ju inte någon som har gjort detta innan. Tesla gör på sätt och vis samma sak som Lynk & Co men Alain är noga med att det också finns många olikheter. Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Narcos blir spel
Kommer till PC och konsoler nästa år

Spelstudion Curve Digital har skrivit ett avtal med produktionsbolaget Gaumont som kommer att resultera i ett datorspel baserat på Netflix tv-serie Narcos. Gaumont har gjort tre säsonger av Narcos vilket är en tv-serie som baseras på den colombianske knarkkungen Pablo Escobars liv. Det är även en fjärde säsong på gång av Narcos till Netflix som jag antar har premiär någon gång i höst. Narcos-spelet kommer att utvecklas av Curve Digitals systerföretag Kuju men det är än så länge oklart vilken typ av spel det handlar om. Spelet släpps till pc och konsoler, oklart vilka, våren 2019. Här ovan hittas en hyfsat ointressant teaser-trailer. Tumnagel
35.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fler målvaktsbilar ska bogseras bort
Göteborgs kommun får enklare att se fuskbilarna

Att vi har en hög med så kallade bilmålvakter vet ni väl vid det här laget, personer som har tusentals bilar regisserade på sig. Kommunerna har rätt att bogsera bort bilar med mer än 5000 kronor i skulder på sig, ägaren måste sedan betala skulderna innan man får tillbaka bilen. Nu görs detta sällan eftersom bilen inte är värd skulderna. Men trots att kommunerna får plocka bilarna har de haft svårt att hitta dem. Men nu har Transportstyrelsen gjort så att parkeringsvakterna i Göteborg direkt i sina handdatorer kan se om en bil har obetalda parkeringsskulder. – Vi räknar med att nu kunna forsla bort betydligt fler bilar än tidigare. Vår förhoppning är att antalet fordon med obetalda felparkeringsavgifter ska minska, säger Carina Abrahamsson, enhetschef för Parkering Göteborg. Förra året omhändertog Göteborgs Stad drygt 350 bilar, men man tror alltså att denna siffra kommer att öka. Ju fler bilar som tas bort, ju större risk blir denna "affär" för "bilägarna". Målet är så klart att hela denna rörelse ska bli ointressant att hålla på med. Transportstyrelsen ser inga hinder för att andra kommuner ska använda lösningen. – Ambitionen från vårt håll är att möjliggöra för alla som har behovet att kunna koppla på sin kommuns parkeringsvakter. Men det krävs också att kommunerna själva gör en del utvecklingsarbete på systemområdet, avslutar Jan-Olov Öhrn. Tumnagel
82.3°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida