m

Regeringen diskuterar högre hastighet för A-traktorer
Även bälteskrav och tuffare krav på förarprov

För att göra A-traktorer till ett något mindre störande inslag i trafiken ska nu Transportstyrelsen på uppdrag av Regeringen se över regelverket kring traktorerna. Bland annat snackas det om att man ska tillåta bilarna att köra lite snabbare än dagens 30 km/h så att de kan sluta korka upp vägarna. Vidare pratas det om tuffare krav på förarprov eller ett separat körkort, krav på konstruktionen, bälteskrav och att det inte ska gå att trimma. Uppdraget ska redovisas senast den 1 november 2022. I juli förra året förenklades de tekniska kraven för ombyggnation av en bil till A-traktor, något som gjorde att antalet registrerade traktorer ökade med 27 procent till över 36.000 stycken bilar. Det är också därför ni kanske någon gång har sett en ny BMW med långsamskylt där bak. Tyvärr ökade med detta även olycksstatistiken där antalet personskador gick från 96 till 147 stycken. På länken nedan finns ett kort inslag med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) som berättar mer om förslaget. Tumnagel
54.8°
+
Bobby Green
0

Ford börjar dela med sig av insamlad olycksstatistik
Till andra biltillverkare

Ford delar nu med sig av data kring användares bilar till andra biltillverkare. Det handlar exempelvis om saker som hur många gånger en airbag har lösts ut, hur ofta folk använder dimljus och om nödbromssystemet har aktiverats. Tanken med delningen av olycksstatistiken är att ge mer uppmärksamhet kring vad som orsakar olyckorna. I förlängningen kan information även göra så att blåljuspersonal blir mer medvetna om vad som händer vilket i sin tur skulle kunna korta responstiden för när väl olyckan är framme. Initiativet kallas för Data for Road Safety och så här säger Peter Geffers som är chef över uppkopplade bilar hos Ford: "Road-safety data sharing ecosystems are more effective the more vehicles and telematics sources they include. Extending the benefits of this technology to those who do not drive Ford cars represents a significant step forwards." Tumnagel
53.5°
+
Bobby Green
0
2020

Enligt Tesla är självkörande bilar tio gånger säkrare
Presenterar ny olycksstatistik

Tesla presenterar nu lite sammanställd olycksstatistik och enligt den menar de att det är tio gånger säkrare att köra en självkörande bil än när man kör själv. Under årets andra kvartal har man registrerat en olycka per 7,29 miljoner kilometer när Autopilot har varit aktivt. Samma siffra med systemet avstängt säger en olycka per 2,51 miljoner kilometer. Enligt USA:s trafiksäkerhetsmyndighet NHTSA är siffran bland icke Tesla-ägare en olycka per 771.000 kilometer - vilket är nästan tio gånger högre. Elon Musk lovar att Teslas bilar kommer att vara helt självkörande i slutet av året och tester med det uppdaterade systemet pågår för fullt just nu. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Olyckor med mopedbilar upp 256 procent sedan 2015
Statistiken fortsätter att gå åt fel håll

I var och varannan stad finns det numera mopedbilar. Perfekta fordon för den som har fyllt 15 år, har AM-körkort och som inte vill sitta och frysa på en vanlig moped när det ska ut och åkas. Om man har råd vill säga, för de är helt sjukt dyra mot vad man får. Idag finns det 9458 stycken registrerade i Sverige och tyvärr, och inte helt oväntat, har olycksstatistiken kring dessa fordon ökat rejält de senaste åren. Bara sedan 2015 har antalet olyckor med mopedbilar gått upp 256 procent och förra året registrerades 132 stycken olyckor. Problemet är att bilarna har dåliga bromsar, dåligt krockskydd och att de som kör dem inte är tillräckligt införstådda med riskerna och hur utsatta de faktiskt är i trafiken. På grund av detta har oroliga föräldrar ordnat så att en halkutbildning dragits igång på Gillinge-banan så att ungdomarna kanske kan vara bättre förberedda om en olycka skulle vara på väg att inträffa. Nu snackas det om att en mopedbilsutbildning kan bli en del i det ordinarie kursutbudet. Ett inslag om det hela hittas på länken nedan. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0
2017

Snart kommer det att krävas tillstånd för att skjuta raketer
Nya fyrverkeriregler från MSB

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har beslutat att det från och med i mitten av 2019 kommer att krävas tillstånd för de som vill skjuta upp raketer i samband med nyårsfirande eller andra festligheter. För att få tillstånd att skjuta upp raketer krävs att personen som ansöker om detta måste genomgå en utbildning. Det finns inga uppgifter i dagsläget hur den här utbildningen kommer att se ut eller hur omfattande den kommer att vara. Drygt hälften av alla personskador som uppstår under nyårsafton orsakas av fyrverkerier och redan i början av året så föreslog SFB, Sveriges Fyrverkeribranschförbund, själva att fyrverkerier av rakettyp borde sluta säljas i Sverige. Erik Nilsson, ordförande Fyrverkeribranschen, SFB, säger till SVT: "Vi vill inte att fler människor ska skadas och det är svårt att hantera de här klassiska raketerna. Efter att Norge förbjöd raketer för snart tio år sedan gick olycksstatistiken ner med två tredjedelar bara första året." Vad tycker du om att skjuta raketer? Svara gärna på vår enkät nedan. Observera att enkäten gäller fyrverkerier av rakettyp, inte samtliga fyrverkerityper. Tumnagel
59.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Studie påstår att olyckorna ökade med Pokémon GO
Men stämmer det verkligen?

En studie som kallas för Death by Pokémon GO visar att antalet olyckor ökade med en bit över 100.000 bara under spelets fem första månader i USA. Enligt studien ska 256 personer fått sätta livet till på grund av spelet. Men studien är rätt tveksam och i amerikanska mått mätt är 256 personer på fem månader ingenting, det dör 102 personer i trafiken i USA varje dag. Om studien faktiskt stämmer ökade olyckorna på grund av Pokémon GO med 1,6 procent, den naturliga skillnaden mellan två olika år är långt högre än så. Studien är gjord av Mara Faccio och John J. McConnell och det man har gjort är att undersöka hur olycksstatistiken såg ut runt Pokéstops i Tippecanoe County, Indiana. Sedan tog man den datan och lyfte upp den på landsnivå. Tumnagel
36.5°
+
Roger Åberg
0
2016

NTF och Hankook vill få oss alla att köra som kvinnor
Gör gemensam sak i ny kampanj

Snart är torra och fantastiska vägar ett minne blott och det gäller att ta det lite lugnare i trafiken. I en gemensam kampanj går snart trafiksäkerhetsorganisationen NTF och däcktillverkaren Hankook ut med budskapet Kör som en kvinna. Anledningen är att män och speciellt yngre män (18 till 25 år) är överrepresenterade i olycksstatistiken. - Vi har identifierat körstilen som den enskilt viktigaste riskfaktorn på svenska vägar. Det första resultatet av vårt samarbete är därför att vi gemensamt går ut och uppmanar alla bilister att köra som en kvinna då statistiken visar att kvinnors körstil är mycket säkrare än mäns. Det spelar ingen roll hur bra bil eller däck du har om din körstil är riskabel, säger Christine Silfversparre, marknadschef på Hankook Tire Sverige och Marie Nordén generalsekreterare på NTF. Många män har "ursäkten" att fler män än kvinnor kör bil och att män ändå, trots statistiken, kör bättre än kvinnor. Men när det förra året omkom 201 män (en ökning med fem procent) och 58 kvinnor (en minskning med 27 procent) är det något som inte stämmer. Kvinnor har ju inte direkt slutat köra bil det senaste året. - Bland manliga bilförare cirkulerar många fördomar kring kvinnors bilkörning. Det är bara det att sanningen är en annan. Kvinnor kör betydligt bättre i fråga om säkerhet, där är statistiken entydig, säger Christine Silfversparre. Mellan fem och tio procent fler kvinnor använder bilbälte än män och 89 procent av de som misstänktes för rattfylla under 2015 var män. Att köra utan bilbälte eller köra påverkad kanske inte kan klassificeras som "körstil" men det är rejält dumt. Tumnagel
36.1°
+
Roger Åberg
0

Myndigheter ska utreda hoverboardens faror
De brinner lite väl ofta tycker de

Gång på gång dyker det upp rapporter där de där eldrivna balansbrädorna spontant börjat brinna. Bara de senaste månaderna har mer än 15 bränder rapporterats till Elsäkerhetsverket. Oftast börjar brädorna brinna i samband med laddning men ibland händer det att de börjar brinna när man rullar omkring på dem. På grund av detta höga antal rapporter och att man hittills inte kunnat se något tydligt mönster i vad som orsakar bränderna ska myndigheten nu försöka kartlägga problemen med de brinnande brädorna. Man gör detta i samarbete med Arbetsmiljöverket samt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Arbetsmiljöverket har huvudansvaret för utredningen, Elsäkerhetsverket står för kompetensen att testa den tekniska biten medan MSB ska bidra med olycksstatistiken. Någon gång nästa månad räknar man med att vara klar med utredningen. Tumnagel
43.8°
+
Frode Wikesjö
0
2015

Kemikalieinspektionen släpper webbsajt för barn
Hannas Hus ska lära dem om farliga kemikalier

I syfte att minska olyckor med farliga kemikalier som sker i hemmet lanserar nu Kemikalieinspektionen sajten Hannas Hus där man ska försöka lära barn om farliga kemikalier. Ingrid Wirén, handläggare på Kemikalieinspektionen, säger i ett pressmeddelande: "Vi hoppas att lärare ska använda hannashus.se i undervisningen. Olycksstatistiken skulle sannolikt gå ner om fler människor blev medvetna och uppmärksammande varningsmärkningarna på farliga kemiska produkter." På Hannas Hus får barnen följa med hem till Hanna och kolla in när hennes familj städar deras hus och på fotografier från detta får barnen svara på frågor om varningsmärken som finns på diverse städprodukter som används vid städningen. Hannas Hus riktar sig till barn i årskurs 2 tlll 6. Tumnagel
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014
2012

Vibrerande ratt visar vägen istället för navigatorn
Slipp bli distraherad av en skärm

Pillar man med stereon samtidigt som man kör bil är det lätt att bli distraherad. Detsamma gäller för GPS:er. Om man ska mata in adresser och annat och under tiden hålla koll på bilen framför och cyklisten till höger kan det snart sluta illa. För att försöka dämpa lite av olycksstatistiken kring detta har AT&T Labs tillsammans med forskare vid Carnegie Mellon University tagit fram en vibrerande ratt som istället burrar till och ger föraren instruktioner om när och var man ska svänga. Prototypen som har tagits fram är en ratt med 20 stycken vibrerande små motorer som alla kontrolleras individuellt. Om föraren ska köra till höger till exempel så burrar det åt samma håll klockan går i ratten, höger alltså. Mycket logiskt. Systemet kan också, likt många system som finns i dagens nya bilar, upptäcka fordon i döda vinkeln och om man ligger för nära bilen framför. Detta fungerar ju dock bara om man hela tiden kör med bägge händerna på ratten. Och det vet jag att jag sällan gör, jag gangsta-leanar alltid. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2009

Volvo bemöter kritiken
Liv i luckan mellan Toyota och Volvo

Som vi rapporterade i tisdags så har Toyota anklagat Volvo för vilseledande marknadsföring med sin XC60-kampanj och nu har Volvo gett svar på tal. Hela pressmeddelandet hittas efter hoppet men sammanfattat kan man säga att de anser sig ha rätt efter vad oberoende testresultat visat, samtidigt som man är ensam om att tillhandahålla bromsmekanismen City Safety som minskar hastigheten när en kollision är ofrånkomlig. Blir intressant att se hur Goliath (Toyota) ger svar - och hur marknadsdomstolen dömer... Tumnagel
37.6°
+
Erik Svensson
0