Quantcast
m

Crew Dragon-astronauter åter på jorden
"Thank you for flying with SpaceX"

Igår landade de båda astronauterna Robert Behnken och Douglas Hurley i Mexikanska golfen efter det att man tillbringat två månader ombord på den internationella rymdstationenm ISS. Det var första gången sedan 2011 som astronauter tagit sig tur och retur till ISS i en amerikansk farkost. De båda astronauterna använde sig av en Crew Dragon-kapsel med tillhörande Falcon 9-raket för att ta sig till ISS och samma kapsel tog dem även tillbaka till jorden. Landningen rapporteras ha gått bra. Här kan ni kolla in lite bilder från hur det såg ut när den första kommersiella farkosten som skickat människor till rymden landade igår kväll svensk tid. Tumnagel
48.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tarforms eldrivna motorcykel är redo för produktion
Luna erbjuds som Scrambler och som caféracer

Vi har tidigare skrivit om Tarform och deras eldrivna caféracer. Nu presenterar de Luna som är en vidareutveckling av den prototyp som visades 2018, och den kommer att erbjudas både som caféracer och Scrambler. Luna har ett batteripack på 10 kWh som matar en elmotor på 56 hästar. 0-100 km/h ska ta 3,8 sekunder. Räckvidden anges till 19 mil och med ombordladdaren som är på 3,3 kW ska det ta 50 minuter att ladda 0-80 procent. Hojens tank och cuts är tillverkad av återvunnet material går att byta ut och återvinna igen om man skulle råka krascha. Motorn har delar i bioplast och sätet är i veganskt läder. På tekniksidan hittar vi bromsar med bromskraftsåtervinning, tre stycken olika körlägen, trådlöst tändningslås, backkamera och döda-vinkeln-varnare med haptisk respons. Det är att förhandsboka en Luna nu för 500 dollar och det finns två stycken versioner att välja mellan - bas och Founder Edition. Priset börjar på 24.000 dollar medan Founder Edition kostar hela 42.000 dollar. För den ganska rejäla extra slanten får man en hoj som bara tillverkas i 54 stycken exemplar och som är kittad med Öhlins-dämpare och aluminiumfälgar frästa ur ett stycke. Den ska även ha lite annan design överlag. Tillverkningen ska dra igång nu i sommar och de första leveranserna ska ske någon gång nästa år. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Nissan presenterar eldrivna suven Ariya
Ser ut som konceptet och tar sig 50 mil på en laddning

I höstas visade Nissan upp konceptbilen Ariya och nu är den här i produktionsutförande. Trevligt nog så har inte mycket förändrats designmässigt vilket det brukar göra. Det här är alltså en coupé-SUV som helt och hållet går på el och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 50 mil enligt WLTP. Ariya kommer att erbjudas i fem stycken olika utföranden. Insteget har bakhjulsdrift och elmotorn bak kopplad till ett batteripack på 63 kWh. Motorn ger 218 hästar och 300 newtonmeter i vrid, 0-100 km/h ska gå på 7,5 sekunder och toppfarten anges till 160 km/h. Den här tar sig 36 mil på en laddning. Nästa version bjuder på 242 hästar och har ett större batteripack på 87 kWh och det är denna som man ska kunna köra 50 mil med innan det är dags att ladda igen. Sen är det tre stycken olika fyrhjulsdrivna versioner som gäller. Dessa får nyheten e-4ORCE som är Nissans mest avancerade fyrhjulsdrift hittills. Den första har batteripacket på 63 kWh, 279 hästar och 560 newtonmeter. Den här gör 0-100 km/h på 5,9 sekunder och toppar 200 km/h. Räckvidden ligger på 34 mil. Den andra har 87 kWh, elmotor på 306 hästar och 600 newtonmeter, gör 0-100 km/h på 5,7 sekunder och toppar 200 km/h. Här är räckvidden 46 mil. Flaggskeppet kallas för 87kWh Performance. Det bjuder på 394 hästar, 600 newtonmeter, klarar 0-100 km/h på 5,1 sekunder, toppar 200 km/h och tar sig 40 mil på en laddning. Man ska kunna snabbladda med upp till 130kW i CCS-systemet. Laddaren ombord för hemmaladdning är en 7,4 kW enfas-laddare. Versionerna med 87 kWh har dock en trefas-laddare som klarar 22 kW. På dragkroken får man hänga upp till 1500 kilo. De första leveranserna ska dra igång i Japan i mitten av nästa år, och där kommer frånpriset att ligga på fem miljoner yen vilket i svenska pengar är 428.000 kronor. Till Europa kommer bilen i slutet av 2021 och vad den kommer att kosta här ska vi få reda på inom några månader. Läs allt om Ariya i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Volvo Penta tar fram eldrivlina för brandbilar
Kommer snart börja testas skarpt

Rosenbauer är en av de ledande tillverkarna av brandbilar. Volvo Penta har tagit fram en elektrisk drivlina för bilarna och snart ska dessa börja testas skarpt i Berlin, Amsterdam och Dubai. Bilen måste klara hög hastighet, snabb acceleration, hårda inbromsningar och ha god körbarhet. Tillsammans med en oberoende hjulupphängning och ett hydropneumatiskt chassi ska den elektriska drivlinan bidra till att alla dessa krav uppfylls. Det sitter en elmotor på varje axel och det finns ett smart energilagringssystem ombord. Om resan eller arbetet vid räddningsplatsen tar lång tid så batteriet laddas ur finns en dieselmotor som backup. Tumnagel
53.5°
+
Bobby Green
0

Citroën presenterar mer kring nya C4
Den eldrivna versionen tar sig 35 mil

Efter att ha visat ett gäng bilder släpper Citroën nu lite mer uppgifter kring nya C4 och helt eldrivna e-C4. Den sistnämnda är väl kanske den mest intressanta och där kan vi berätta att bilen får en elmotor på 136 hästar och 260 newtonmeter i vrid som får sin kraft från ett batteripack på 50 kWh. 0-100 km/h ska gå på 9,7 sekunder och toppfarten anges till 150 km/h. På en laddning ska man komma 35 mil enligt WLTP, det finns en ombordladdare på 11 kW och man ska kunna snabbladda med upp till 100 kW. Gör man det kan man få 80 procent på 30 minuter. För en laddbox med 32 A tar det 7,5 timmar att ladda fullt. Kör man dock kontakten i ett vanligt vägguttag tar det mer än ett dygn. Nya C4 erbjuds även med bensin och då gäller en trecylindrig maskin på 1,2 liter som erbjuds med 100, 130 eller 155 hästar. Utöver detta finns två stycken diesel-fyror som ger antingen 110 eller 130 hästar. Åttastegad automatlåda finns på tillvalslistan. Bilen mäter 4,36 meter i längd, 1,8 i bredd, 1,52 på höjden och har en hjulbas på 2,67 meter. Det innebär att den har vuxit på alla ledder jämfört med föregångaren. I bagaget ska man få in 380 liter, 1250 om man fäller baksätet. Eftersom modellen numera är en crossover har även markfrigången ökat. Insidan får bland annat en tio tum stor pekskärm på mittkonsolen. Några svenska priser eller datum för lansering har vi tyvärr inte än. Det snackas om att orderböckerna ska öppnas i höst i alla fall. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Häng med i Lamborghinis nya banbil
Snart är SCV12 här

Lamborghinis kommande superbil för banan heter SCV12 och snart har den premiär. Innan dess hinner tillverkaren dock teasa modellen ännu lite mer och här får vi två färska klipp - ett där vi får åka med och ett där vi får se lite mer av bilen, om än maskerad. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Nu ska Sveriges tåg få bättre mobiluppkopplingar
Stor överenskommelse mellan mobiloperatörer och tågföretag

Infrastrukturdepartementet har meddelat att de flesta av Sveriges mobiloperatörer och tågföretag nu har kommit överens om att förbättra mobiluppkopplingar i Sveriges tågnät. Detta är något som beslutades efter ett runda bords-samtal med de inblandade företagen tillsammans med Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth och digitaliseringsminister Anders Ygeman. Det innebär att de inblandade parterna ska samarbeta om att förse Sveriges tågresenärer med bättre mobiltäckning, både genom förbättringar i operatörernas nät och med tekniska lösningar ombord på tågen. Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman säger i ett pressmeddelande: "Tågresenärerna har rätt att kräva betydligt bättre uppkoppling. Nu tar vi ett viktigt kliv mot bättre möjligheter att jobba och surfa på tåget." De företag som står bakom överenskommelsen är Telia, Telenor, Tele2, Tre, SJ, Vy, MTR, Transdev och Norrtåg. Sammankallande är Tågföretagen och IT&Telekomföretagen. Arbetet kommer att inledas efter sommaren skriver Infrastrukturdepartementet i pressmeddelandet. Tumnagel
61.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Evinrude slutar tillverka utombordare
Lägger dock inte ner helt och hållet

1907 grundade Ole Evinrude företaget Evinrude Outboard Motors i Milwaukee, Wisconsin. Sedan dess har de tillverkat utombordare till båtar i alla möjliga olika utföranden. Men nu lägger man ned produktionen och tillverkningen av motorerna E-Tec och E-Tec G2 kommer att upphöra direkt. Anledningen sägs vara pandemin som stökar till det i alla branscher. Hans Petter Slang som är vd för Frydenbø Marine säger till Hamnen.se att man kommer fortsätta att finnas där när det gäller service, reservdelar och support. Evinrude kommer dock i fortsättningen att ta fram olika saker till båtvärlden men exakt vad det rör sig om är oklart för tillfället. En av de kommande produkterna ska gå under namnet Ghost. Den sägs vara en ny typ av inombordare. Tumnagel
30.2°
+
Bobby Green
0

Mercedes EQV blir din för 855.000 kronor
Priset klart för den åttasitsiga elbilen

I augusti förra året presenterade Mercedes den eldrivna minibussen EQV. Nu drar man igång försäljningen av denna och i samband med det får vi reda på det svenska priset som är från 855.000 kronor. För den slanten får man en bil med sex separata fåtöljer, MBUX med navigation, ett batteripack på 100 kWh och en räckvidd på 38 mil. Drivningen sker på framhjulen och elmotorn som sköter detta är på 204 hästar och har ett vrid på 362 newtonmeter. Toppfarten ligger på 160 km/h och förbrukningen anges till 2,63 kWh/mil. Laddar gör man med en CCS-kontakt. Kör man växelströmsladdning (AC) används en ombordladdare på 11 kW. Med den laddar man fullt på tio timmar via en vanlig laddbox. Kör man likströmsladdning (DC) kan man ladda med upp till 110 kW. Då kan man gå från 10 till 80 procent på 45 minuter. EQV går som sagt att beställa nu och levereras senare i år. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

USA:s lilla rymdfärja X-37B åter i rymden
Har begett sig dit för sjätte gången

Igår lyfte en Atlas V-raket från United Launch Alliance mot rymden vars syfte var att åter en gång sätta USA:s "hemliga" rymdflygplan X-37B i omloppsbana runt jorden. Det blir sjätte gången den lilla obemannade rymdfärjan beger sig till rymden men första gången den gör detta på ett uppdrag som initierats av USA:s nya rymdförsvars-gren U.S. Space Force. Tidigare är det U.S. Air Force som stått för rymdfärderna med X-37B och de äger fortfarande farkosten rent tekniskt. Exakt vad X-37B pysslar med på sina uppdrag i rymden, uppdrag som kan sträcka sig över flera år, finns det inte så mycket information om då mycket av det som sker är hemligstämplat. På sitt senaste uppdrag sägs dock X-37B ha med sig bland annat en liten satellit som ska rymdsättas. Dessutom ska det finnas experiment ombord där NASA undersöker hur olika typer av fröer påverkas av rymdstrålning. NASA ska dessutom ha ytterligare ett experiment ombord där man testar hur mikrovågor kan användas för att överföra energi. Hur länge X-37B ska snurra runt jorden är i vanlig ordning hemligstämplat. När X37-B landade på jorden förra hösten hade farkosten tillbringat 780 dagar i omloppsbana runt jorden. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny Star Trek-serie bekräftad
Ska handla om Spock, Number One och Captain Pike

CBS meddelade i natt att de kommer släppa en ny Star Trek-serie under nästa år. Serien blir en spinoff av Star Trek: Discovery och kommer följa Captain Pike, Spock samt Number Ones äventyr i galaxen. Anson Mount, Ethan Peck och Rebecca Romijn kommer alla återvända för att reprisera sina roller i serien som kommer heta Star Trek: Strange New Worlds. CBS har inte avslöjat allt för mycket kring Strange New Worlds men tydligen utspelar sig serien i decenniet innan Captain Kirk steg ombord U.S.S. Enterprise. Om det innebär innan eller efter Enterprise stötte på Discovery återstår att se. Veteranerna Akiva Goldsman, Alex Kurtzman och Jenny Lumet kommer alla vara inblandade i att skapa seriens handling samt agera exekutiva producenter. Tumnagel
46.0°
+
Frode Wikesjö
0

Äntligen är den här - bepansrade versionen av nya Audi A8
Kostar 600.000 dollar mer än S8

Som vi har väntat! Men nu är den alltså äntligen här - Audis senaste A8 i bepansrad version. Den här kallar man för A8 L Security och det är en förlängd version som är skottsäker och som kostar 600.000 dollar mer (!) än S8 - totalt 750.000 dollar. Bilen som ska bjuda på lite mer trygghet i vardagen tar 400 timmar längre tid att bygga än en vanlig A8 och har skydd i klasserna VR9/VR10. Den ska stå emot maskingevär, prickskyttar och även handgranater. Det finns ett brandsläckarsystem ombord med munstycken placerade i motorrummet, vid bränsletanken, i hjulhusen och under hela bilen för att snabbt kunna släcka om det skulle börja pyra lite. Vidare finns ett friskluftsystem som ser till att alla ombord får syre under en tid om det skulle vara tokigt utanför bilen. Skulle man bli fast på insidan finns små sprängladdningar som kan spränga bort dörrarnas gångjärn så att man kommer ut. Fälgarna som är smidda mäter 20 tum och de är klädda med punkteringsfria däck som man ska kunna köra med i upp till åtta mil i 80 km/h även om de blir pepprade. Tjänstevikten på hela rasket anges till mellan 3,9 till 4,2 ton. Under huven sitter samma motor som i S8 vilket innebär dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 571 hästar och 800 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 6,3 sekunder och toppfarten anges till 210 km/h. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Airbus börjar testa elektronisk näsa
Känner av om passagerare luktar bomb

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus kommer snart att börja testa en slags elektronisk näsa rapporterar Financial Times. Näsan ska kunna känna av om passagerare som är på väg att kliva ombord på ett flygplan har explosiva ämnen på sig. Den elektroniska näsan är utvecklad av det lilla företaget Koniku som Airbus har samarbetat med sedan 2017. Konikus "näsa" använder sig av en processor som tillsammans med levande celler ska kunna upptäcka om någon som screenas har bomber eller annat explosivt material på sig. Till Financial Times säger Konikus grundare Oshiorenoya Agab: "We have developed a technology that is able to detect smell — it’s breathing the air, and it’s essentially telling you what’s in the air. What we do is we take biological cells, either Hek cells or astrocytes — brain cells — and we genetically modify them to have olfactory receptors." Koniku och Airbus undersöker även om den elektroniska näsan i framtiden skulle kunna användas för att till exempel upptäcka förekomsten av olika typer av virus som den som passerar "näsan" bär på. Något som givetvis skulle vara väldigt önskvärt givet den pågående pandemin. Tumnagel
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Karta visar om skånska bussar är fulla
Så folk i riskgrupper kan undvika dem

Skånetrafiken, som hanterar kollektivtrafiken i Skåne, har lanserat en ny tjänst där du som resenär kan se var bussen du väntar på är någonstans och om det är trångt ombord. Trängseln räknas med hjälp av sensorer som sitter i dörrarna som håller koll på hur många som stiger på och stiger av. En rödmarkerat buss visar till exempel att mer än 75 procent av sittplatserna är upptagna. Sensorerna finns dock inte på alla bussar eller tåg men Skånetrafiken kommer utöka systemet framöver så fler fordon i kollektivtrafiken får dessa räknare. Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson säger till TT att systemet triggades av den pågående coronasituation men att de har haft idén ganska länge. Tjänsten snabbutvecklades dock av Skånetrafiken efter att ha deltagit i eventet Hack the Crisis. Du hittar denna karta på Skånetrafikens webbplats via länken nedan. Tumnagel
50.3°
+
Frode Wikesjö
0

Tre rymdfarare åter på jorden
Bland annat svensk-amerikanska astronauten Jessica Meir

Tidigare idag återvände Expedition 62 från den internationella rymdstationen ISS och det ska ha gått helt enligt plan. Ombord på den ryska Soyuz-kapsel som landade i Kazakstan lite efter klockan 07:00 svensk tid fanns befälhavaren Oleg Skripochka från Roscosmos samt de både NASA-astronauterna Andrew Morgan och Jessica Meir. För den svensk-amerikanske astronauten Jessica Meir innebar det slutet på ett 205 dagar långt äventyr på ISS, rymdstationen som hon begav sig till i slutet av september förra året. Här nedan hittas ett sammandrag på cirka 15 minuter som visar de tre rymdfararnas avfärd från ISS och deras landning på jorden cirka fyra timmar senare. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stor polarforskningsexpedition flyttas fram
Isbrytaren Oden får stanna hemma

Polarforskningssekretariatet meddelade igår att den internationella polarforskningsexpedition "Synoptic Arctic Survey" som man hade tänkt att delta i nu flyttas fram. Tanken var att expeditionen skulle dra igång 1 augusti och från svenskt håll var det tänkt att den svenska isbrytaren Oden skulle delta i expeditionen. Så blir nu inte fallet och Katarina Gårdfeldt, Polarforskningssekretariatet direktör, säger: "Vi har arbetat intensivt med att undersöka flera karantänmöjligheter för att undvika eventuell smittspridning ombord, men bedömer att ingen av lösningarna kan eliminera risken. Beslutet är taget efter dialog med Folkhälsomyndigheten och i samråd med vår medicinskt ansvariga grupp vid Polarforskningssekretariatet." Oden var en av åtta isbrytare som skulle deltagit i Synoptic Arctic Survey. När expeditionen nu kan bli av är oklart men det lär antagligen inte hända i år. Tumnagel
35.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Världens största sjukhusfartyg på väg till New York
USNS Comfort ska vårda patienter som inte drabbats av coronaviruset

Igår meddelade den amerikanska flottan att deras sjukhusfartyg USNS Comfort nu lägger kursen mot New York för att hjälpa till med sjukvården där. USNS Comfort är världens största sjukhusfartyg och är försedd med tusen sjukhusplatser och 13 operationssalar. Tanken är att patienter som är i behov av sjukvård som inte har med coronaviruset att göra ska kunna få vård på USNS Comfort. På det sättet hoppas man kunna avlasta New Yorks sjukhus vilka nu börjar fyllas upp av patienter som smittats av Covid-19. Ni hittar ett lite äldre klipp om USNS Comfort och livet ombord på fartyget här nedanför. Tumnagel
52.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Livet ombord på ett ro-ro-fartyg
Filmat med drönare

En läsare gjorde sin sjöbefälspraktik på ro-ro-fartyget (roll on, roll off) M/V Thuleland och här får vi se lite hur det såg ut ombord. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg dundrar ut den nya modellen Gemera
GE MIG MERA!

Ingen mässa för publik i Genève men Koenigsegg såg till att visa upp sina nyheter ändå. Med sig hade man Jesko Absolut som är syskon till den banversion man visade förra året. Det här är den snabbaste Koenigseggen som någonsin har byggts, och som någonsin kommer att byggas. Under skalet finns 1600 hästar och 1500 newtonmeter i vrid. Men, den riktiga bomben är den helt nya modellen - Gemera. Precis som de tidigare ryktena skvallrat om är det här en fyrsitsig GT-vagn med ett helt nytt tänk från företaget. En Mega-GT enligt Koenigsegg. Bagageutrymme fram och bak och du kan ta med dig kompisarna när du ska ut och åka. Du kan även stoppa in en barnstol bak eftersom det finns Isofix-fästen. Och alla får två stycken mugghållare var - en kyld och en uppvärmd. Hörde ni det?! Bilen har en liten trecylindrig dubbelturbomatad motor på två liter med Freevalve-teknik bakom baksätet som lämnar hela 600 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Den får sällskap av en elmotor på vevaxeln och tillsammans driver dessa framhjulen. Sen sitter det även en elmotor på vardera bakhjul vilket gör bilen fyrhjulsdriven. Det finns även fyrhjulsstyrning. Den sammanlagda effekten anges till enorma 1700 hästar och 3500 newtonmeter och 0 till 100 km/h ska gå på låga 1,9 sekunder. När man ska stanna hjälper 415 millimeter stora keramiska skivor med sexkolvsok till fram. Bak sitter det Ø390 millimeter keramiska skivor med fyrkolvsok. Ombord finns ett 800-voltsystem och på bara el ska man kunna ta sig upp till fem mil. Man ska även på bara el kunna accelerera upp till 300 km/h. Den kombinerade räckvidden anges till 100 mil. Målet är att bilen när den kommer i produktion ska väga runt 1880 kilo. Här, här och här kan du gotta ner dig i all teknisk information. 300 stycken exemplar ska tillverkas av Gemera och prislappen verkar ligga omkring 18,5 miljoner kronor. Lanseringen är planerad till 2022. Tumnagel
99.9°
+
Bobby Green
0

The Dark Pictures Anthology: Little Hope släpps i sommar
Utvecklarna ger oss releasefönster

Supermassive Games drog igång The Dark Pictures Anthology i höstas med Man of Medan. I spelet fick kontrollera en grupp människor som hamnar i trubbel, vilket slutar med att de går ombord ett övergivet fartyg och det hela ballar ut på skräckinjagande sätt. Nu har Supermassive Games meddelat när andra delen i antologin kommer släppas och det kommer ske i sommar. Little Hope heter det nya äventyret och i spelet får vi träffa, och troligtvis kontrollera, fyra college-studenter och deras lärare som besöker småstaden Little Hope och precis som i Man of Medan kommer allt definitivt gå åt fanders. Den officiella beskrivningen lyder som sådan: Trapped and isolated in the abandoned town of LITTLE HOPE, 4 college students and their professor must escape the nightmarish visions that relentlessly pursue them through an impenetrable fog. As they journey through the town looking for a means of escape, they must understand the meaning of these events, the root of the evil, and how it is directly connected to them! Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Ny båt från Mercedes-AMG och Cigarette Racing
Matchar G63, har dock lite mer effekt

Nytt år, ny båt från Mercedes-AMG och Cigarette Racing. Den här kallar man för Tirranna AMG Edition och den ska matcha bra med Mercedes-AMG G63, extra bra med specialversionen Cigarette Edition som man har tagit fram just för detta. Båten har precis visats upp på Miami International Boat Show och det är en 18 meter lång skapelse med sex stycken kompressormatade Mercury Racing 450R-snurror påhängda där bak. Dessa är V8:or på 4,6 liter styck och precis som modellnamnet antyder producerar de 450 hästar var. Totalt snackar vi alltså om 2700 hästar vilket ska hjälpa båten att toppa 70 knop (129 km/h). 26 stycken personer får plats ombord och här finns de flesta bekvämligheter man kan tänkas behöva - dusch, stor soffa, TV, kyl och en härlig dagbädd man kan dega på när solen är framme. JL Audio Marine har även utrustat båten med ett ljudsystem på 5200 watt och 29 stycken högtalare så att alla på sjön kan höra vilken musik just du gillar. Priset för skutan börjar på 3,1 miljoner dollar. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida