m

Preem lägger ner planerna på att bygga ut i Lysekil
Drar tillbaka ansökan om tillstånd för utökat raffinaderi

Sveriges Radio rapporterar att Preems styrelse har beslutat att dra tillbaka sin omdebatterade ansökan om att få bygga ut oljeraffinaderiet Preemraff i Lysekil. Det är Preems nye koncernchef Magnus Heimburg som i en intervju med Ekot säger att detta var ett beslut man fattade igår. Vidare säger han: "Jag tycker att det här beskedet är ett väldigt viktigt beslut, det ger en stor tydlighet att vi nu skapar ett fokus på att accelerera den här omställningen mot en förnybar produktion av drivmedel. Så för mig känns det väldigt bra att presentera det här beslutet i dag." Det innebär i praktiken att Preem kommer att dra tillbaka den så kallade miljöansökan och avsluta projektet med utbyggnadsplanerna för Preemraffs raffinaderi i Lysekil. Det här innebär enligt Heimburg även att det frigörs resurser som Preem planerar att använda för accelerera deras förnybara produktion av drivmedel. Tumnagel
45.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uber Green nu även i Sverige - välj elbil och gröna transporter
Något för mig?

Nu lanseras även Uber Green här i Sverige och man börjar i Stockholm och Göteborg. Det är ett initiativ från Uber där användaren kan välja att åka elbil istället och att transporten av varor ska vara mer miljövänlig. Du väljer helt enkelt Uber Green-alternativet i appen och blir då upphämtad i en elbil. Resan är lite dyrare än den med UberX, och detta säger Uber är på grund av att man vill gynna de förare som använder elbilar. Peter Löfstrand som är Nordenchef på Uber säger följande: "Det känns bra att med hjälp av Uber Green ta ett viktigt steg i omställningen från fossila bränslen till elbilar. I vårt fortsatta hållbarhetsarbete ser vi också samarbeten som en central del i att förbättra miljön i våra städer. Därför ingår vi i partnerskap med myndigheter och företag såsom OKQ8, aktörer som kan göra det ännu mer attraktivt för våra förare att ställa om till att använda elbil." Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Volkswagens fabrik i Zwickau ställs om för elbilsproduktion
Sista bilen med förbränningsmotor har rullat av bandet

I tyska Zwickau har Volkswagen en fabrik som öppnade i maj 1990. Sedan dess har man tillverkat hela 6.049.207 stycken bilar här av modellerna Polo, Golf, Golf kombi, Passat och Passat kombi. Nu är det dock dags att röra om lite i grytan och sluta tillverka bilar med förbränningsmotor här. Fabriken ställs om för elbilsproduktion och efter att utbyggnationen av stället är klart 2021 ska sex stycken MEB-baserade elbilar från Volkswagen, Audi och SEAT tillverkas här. Målet är en produktion om 330.000 stycken bilar om året. Sist ut från Zwickau-fabriken innan omställningen var en vit Volkswagen Golf R i kombi-utförande. ID.3 började tillverkas här i november och i sommar är det dags för ID.4. Tumnagel
51.0°
+
Bobby Green
0

Ny statlig miljöbilsdefinition införs den 1 juli
Dessa krav måste uppfyllas för att få kallas miljöbil

Den 1 juli kommer en ny statlig miljöbilsdefinition att införas, detta två år efter att miljökraven för myndigheters nya bilar försvann. Regeringen har bestämt att bilar som släpper ut högst 70 gram koldioxid per kilometer eller som drivs med gas är de som får kallas för miljöbilar. För myndigheterna handlar det om cirka 700 stycken bilar om året som leasas eller köps in. Utryckningsfordon kommer att undantas från kravet. Isabella Lövin som är miljö- och klimatminister säger följande: "Staten har ett stort ansvar att gå före i klimatomställningen och då måste vi se till att bilarna vi köper in är klimatsmarta och driver utvecklingen framåt. Ställer vi tuffa krav vågar andra också göra det och då blir det lättare för både upphandlare och leverantörer." Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Audi lämnar DTM och fokuserar på Formel E
Kör årets säsong men sen är det slut

Audi ändrar nu inriktning för märkets motorsportprogram och meddelar att man inte kommer att förlänga engagemanget i DTM efter årets säsong. Istället kommer man att lägga fokus och krut på elbilsracingen Formel E. En anledning är vägen mot C02-neutral mobilitet men också corona-pandemin och de ekonomiska utmaningarna detta har fört med sig. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Snart får man köra 100 km/h med släpvagn i Finland
Något ni vill se även här?

I Sverige är den högsta tillåtna hastigheten 80 km/h om man har en släpvagn bakom fordonet. Samma gäller i Finland, men i juni kommer man att höja den här nivån till 100 km/h istället. Även om många säkert välkomnar en hastighetsökning för att slippa stoppklossar i trafiken finns det en oro i Finland i samband med detta. Just nu finns det 720.798 stycken registrerade lätta släpvagnar i landet och många av dessa är gamla, och inte godkända för att köras med snabbare än 80 km/h. Det finns heller inget krav på att besiktiga dessa. I Finland finns det heller ingen lag som säger hur gamla däcken får vara. Det kommer alltså att bli en stor omställning när hastigheten väl höjs och många antingen måste uppgradera sina vagnar eller köpa nya. Säkert är det flera som kommer att köra ändå, och då kan det ju bli lite tokigt. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Förbränningsmotorn kommer leva längre än många förutspår
Det tror i alla fall Volkswagen

Förbränningsmotorn är inte framtiden men den har en i alla fall en framtid om man frågar Volkswagen. Det är en stor omställning i bilbranschen som går mot el men som vi alla vet är det inget som kommer att ske över en natt. Förbränningsmotorn kommer inte bara att dö ut och om man tittar på exempelvis flygindustrin så kommer det att dröja väldigt lång tid innan flygplanen kan drivas helt och hållet på el, om än någonsin. Matthias Rabe som är teknisk chef för Volkswagens personbilsdivision säger att traditionella kolvmotorer kan få leva vidare länge om man ser till att satsa på klimatneutrala syntetiska bränslen baserade på biomassa. Både Volkswagen och Bentley är bland de tillverkare som forskar kring denna teknik och lär vara bland de första som hoppar på tåget när bränslet väl finns att tillgå. "We will come to e-fuels. If you look at the aviation industry, e-fuels are in high demand because planes won’t go electric, otherwise you won’t cross the Atlantic. We take our CO2 targets very seriously and want to be a role model on CO2, but that doesn’t mean we will exclude the combustion engine." Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Snart är det dags för sommartid
Klockan 02:00 blir klockan 03:00

I natt är det än en gång dags att ställa om klockan på våra VHS-spelare eftersom vi då börjar använda oss av sommartid. Tidsändringen kommer ske klockan 02:00 den 29 mars och då flyttar man fram klockan en timme. De flesta enheterna numera ställer om sina klockor automatiskt så det är väl oftast ugnen och mikron som behöver ändras. Som bekant har EU föreslagit att avskaffa den årliga omställningen helt men genomförandet av det har skjutits fram till 2021. Efter det är tanken att EU-länderna själva ska få bestämma om de vill vara kvar i sommartid eller vintertid. Tumnagel
43.7°
+
Frode Wikesjö
0

Sveriges luftkvalitet verkar inte nå målen
Attans

SVT rapporterar att Sveriges luftkvalitet inte når målen som är utsatta. De skriver att många kommuner i Sverige överskrider gränsvärdena för nivåer av luftföroreningar. Jämfört med många andra länder är trots det luftkvaliteten i Sverige hög men jämfört med miljömålen har vi tydligen en bit kvar enligt Johan Genberg Safont från Naturvårdsverket. Några exempel på kommuner som överskred gränsvärden är Gotland, Södertälje och Sundsvall där halterna för grova partiklar var för höga. Även Göteborg, Skellefteå, Stockholm, Uppsala, Umeå och Örnsköldsvik fick anmärkningar då nivåerna av kvävedioxid är för höga där. Johan Genberg Safont nämner också till SVT att det generellt sett är högre halter av fina partiklar i luften i södra delar av Sverige jämfört med norra delen. Enligt honom beror det på att utsläpp kommer upp från kontinenten och inte specifikt de lokala utsläppen även om de också bidrar. Regeringen har sedan tidigare, tillsammans med Naturvårdsverket, tagit fram ett luftvårdsprogram som ska minska utsläpp. Planen är att vid 2030 ha minskat utsläppen av kväveoxid med 66 procent jämfört med 2005. Men chansen att Sverige kan nå detta mål ser just nu mörk ut enligt Anna Forsgren på Naturvårdsverket. Enligt henne är det just kväveoxidutsläppen som är den största utmaningen att tukta. – Vi måste jobba tillsammans med klimatomställningen och hitta lösningar som både minskar utsläppen av luftföroreningar och gynnar klimatet. Det kan vara till exempel att övergå till elbilar och att använda kollektivtrafiken och cykeln mer. Tumnagel
26.9°
+
Frode Wikesjö
0

Snart kommer Rapport från 2050 på SVT
Erik Haag och Lotta Lundgren kollar in en klimatneutral framtid

Nästa vecka har SVT:s nya tv-serie Rapport från 2050 premiär på SVT och i den kommer programledarna Erik Haag och Lotta Lundgren testa på hur det skulle kunna vara att leva i ett klimatneutralt Sverige år 2050. Att det verkar handla om tv-serie som skildrar en förhållandevis positiv framtidsbild kommenterar Lotta Lundgren till DN med: "Det hade varit enklare att göra ett deppigt och sorgligt program om klimathotet. I stället valde vi att skildra hur Sverige kan tänkas se ut efter den klimatomställning vi står inför." De båda programledarna har tidigare gjort bland annat tv-serien Historieätarna där man hade tillgång till historisk fakta i ämnet. När det nu kommer handla om framtiden så kommer man istället att förlita sig på vad forskare tror kommer att att hända i framtiden. Förhoppningen med programmet från de båda programledarna är att man ska kunna teckna en bild av hur Sverige kan komma att se ut efter klimatomställningen. Rapport från 2050 sänds i fyra avsnitt med start i SVT den 15 januari. Ni hittar trailern borta hos SVT Play på länken nedan. Tumnagel
55.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Utfasningen av glödlampor har varit effektiv
Har sparat in miljardtals kilowattimmar

Nu har det gått tio år sedan EU började fasa ut traditionella glödlampor och detta ser ut att ha fått effekt säger Energimyndigheten till Sveriges Radio Jönköping. Enligt Energimyndigheten så sparar Sverige in 3 miljarder kilowatt-timmar årligen sedan den nya lagen trädde i kraft. Det motsvarar 2 procents av Sveriges energiförbrukning och skulle kunna driva 150.000 villor om året uppger Peter Bennich från Energimyndigheten. Skulle vi framöver även välja, eller tvingas, att byta ut traditionella lysrör mot LED-belysning skulle Sverige kunna spara in ytterligare 5 - 6 miljarder kilowatt-timmar om året skriver TT. I faktarutan nedan hittas hur omställningen från glödlampor till LED-belysning sett ut i EU. Tumnagel
74.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Coca-Cola testar självkörande lastbilar
Svenska Einrides lastbilar ska rulla runt på Coca-Colas lager i Jordbro

Coca-Cola har tillsammans med Axfood inlett ett samarbete med det svenska företaget Einride vilket innebär att Einrides självkörande lastbilar ska testas på Coca-Colas och Axfoods logistikcenter i Jordbro utanför Stockholm. Sofie Eliasson Morsink, VD Coca-Cola European Partners Sweden, säger i en kommentar till försöket med självkörande lastbilar: "Vårt partnerskap med Einride är början på en omställning till ett mer hållbart och effektivt transportsystem som gör att vi kan minska våra utsläpp. Som ett av Sveriges ledande FMCG-företag ("Fast-Moving Consumer Goods") arbetar vi kontinuerligt med att hitta innovativa lösningar som rustar oss för framtiden. Det känns spännande att nu inleda partnerskap med innovation- och teknikbolag och kunder, för att tillsammans skapa synergier som tar oss framåt." Någon gång under nästa år är det tänkt att Einrides lastbilar ska rulla runt på Coca-Colas anläggning i Jordbro. Einride har tidigare testat sin självkörande lastbil T-Pod med logistikföretaget Schenker här i Sverige. Tumnagel
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

PostNord ska börja testa varannandags-utdelning
Kan bli permanent i hela Sverige 2022

Det skickas allt färre brev i Sverige vilket givetvis har lett till lönsamhetsproblem för PostNord som trots att det skickas färre brev måste åka runt och dela ut dessa till mottagarna varje dag. På grund av det har PostNord föreslagit att man i framtiden kanske bara kommer att kunna dela ut brev till privata hushåll varannan dag och detta verkar man nu planera att testa skriver Expressen. Ursprungligen hade PostNord redan tänkt sig att vara igång med tester av varannandags-utdelning av brev men än så länge ska man bara ha genomfört mindre simulerade tester internt. Nästa år verkar det dock som om man kommer att börja testa det hela praktiskt i lite mindre skala för att 2021 skala upp detta till tester i lite större omfattning. Exakt hur det kommer att gå till och var testerna kommer att genomföras har PostNord än så länge inte uppget. PostNord har idag krav på sig från staten som innebär att 95 procent av breven som skickas inom Sverige ska levereras inom två vardagar, något som rent tekniskt skulle göra det möjligt med varannadags-utdelning. Emma Riblom, kommunikationschef för Postnord Sverige. säger till Expressen: "Inom den ramen skulle vi kunna gå över till en varannandagsutdelning så att vi besöker ett hushåll måndag, onsdag, fredag en vecka och tisdag, torsdag nästa vecka. Det skulle göra att kostnaderna kan hållas nere. Men det är förstås en jätteomställning.Vi har en nära dialog med politiker och PTS och så klart våra kunder. Vi har gjort småtester som inte påverkar mottagarna där vi simulerar det i vår egen verksamhet.Test som påverkar mottagarna, alltså mer omfattande tester, kan bli verklighet efter 2020." Om de lite större testerna drar igång 2021 och dessa blir lyckade så kan det bli permanent varannandags-utdelning för alla svenska privathushåll från och med 2022 erfar Expressen. Detta skulle i så fall gälla alla orter i hela landet utan några undantag uppger en källa som Expressen varit i kontakt med. Tumnagel
23.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det ska bli enklare att se resors klimatpåverkan
Det tycker i alla fall regeringen

Att långa flygresor påverkar klimatet vet vi, men hur mycket? Och den där resan med färja, är den verkligen så klimatsmart? För att det ska bli enkelt att se detta så vill regeringen att det ska bli obligatoriskt att redovisa långa resors klimatpåverkan, oavsett om det är med buss, tåg, flyg eller färga. – Transportsektorn är nyckeln i klimatomställningen och ansvaret för det vilar tungt på mig som infrastrukturminister men det ska också vara lätt för individen att ta sitt ansvar. Därför är en klimatdeklaration ett bra sätt att som konsument och företag få veta vad ens resa har för klimatpåverkan, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth. Myndigheten Trafikanalys får därför i uppdrag att se hur en klimatdeklaration skulle kunna utformas. Den måste ju vara lätt att förstå och så måste det vara enkelt att jämföra olika sätt att färdas. Konsumentverket, Naturvårdsverket, Statens Energimyndighet och Transportstyrelsen ska hjälpa Trafikanalys och resultatet ska vara klart senast 30 april 2020. Tumnagel
47.2°
+
Roger Åberg
0

Telia-chefen Johan Dennelind lämnar posten 2020
Dags för nytt blod

Telia Companys VD och koncernchef Johan Dennelind meddelar idag att han kommer lämna sin post nästa år, efter att ha suttit på posten sedan 1 septemer 2013. Dennelind har en uppsägningstid på 12 månader, men exakt tidpunkt för avhopp har inte spikats och kommer inte bli spikat förrän styrelsen hittat en värdig efterträdare. I ett pressmeddelande säger Dennelind detta: "Det är ett privilegium att vara vd och koncernchef för Telia Company, ett av Sveriges äldsta och största bolag. De senaste åren har jag med stor glädje och energi, och tillsammans med styrelsen och mitt team, genomfört en omställning och fokusering av bolaget som gjort oss både väl positionerade och väl rustade för framtiden. Telia Company är nu på väg in i en ny fas med många nya möjligheter till värdeskapande och ett starkt engagemang bland våra över 20 000 anställda. Och efter noggrant övervägande har jag nu bestämt mig för att lämna Telia och ta mig an nya utmaningar. Jag kommer dock med fullt fokus fortsätta driva nuvarande agenda och prioriteringar så länge styrelsen så önskar." Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

EU röstar för att slopa sommar- och vintertid
Nu ska vi bara bestämma vilken tid vi vill leva i

Det var inte bara upphovsrättsregler som EU-parlamentet röstade om idag och man hann även med att rösta om vinter- och sommartidens vara eller icke vara. EU-parlametet röstade för att slopa den årliga tidsomställningen vilket var ett väntat beslut. Nu är det upp till medlemsländerna själva att välja om de för alltid vill leva i sommartid eller vintertid från 2021 när tidsomställningen avskaffas. De länder i EU som fortsatt vill ställa om klockan mellan sommar- och vintertid efter 2021 kommer fortsatt få göra det. Tumnagel
75.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida