m

Svenska Jetson presenterar One
Ett litet VTOL-flygplan

Det svenska företaget Jetson presenterar nu One som är ett VTOL-flygplan för en person. Den första prototypen stod klar våren 2018 och nu är man alltså redo att lansera en version för allmänheten. Som vi kan se är bygget oerhört kompakt och det ser verkligen sjukt kul ut att flyga. Maskinen är helt eldriven och kan alltså med hjälp av sina åtta stycken propellrar starta och landa vertikalt. Flygtiden om piloten väger 85 kilo är 20 minuter och toppfarten anges till 102 km/h. En One kostar 92.000 dollar och levereras då som ett byggkit där halva är monterad men du gör den klar själv. Enligt uppgift ska hela nästa års produktion vara slutsåld redan, leverans av dessa kommer att ske innan sommaren 2023. Tumnagel
54.6°
+
Bobby Green
0

Helt eldriven Opel Astra kommer 2023
Inte bara som laddhybrid alltså

När Opel i juli presenterade nya Astra fick vi reda på att den skulle elektrifieras, men något helt eldrivet alternativ fanns inte med i planerna utan det var laddhybrid som gällde. Men nu får vi reda på att det visst gör det, och en helt eldriven version ska lanseras 2023 och den får namnet Astra-e. Modellen bygger på EMP2-plattformen och uppfattningen var att denna inte kunde husera ett såpass stort batteripack som faktiskt behövs, men på något vis har man löst detta ändå. De första leveranserna av nya Astra väntas dra igång i början av nästa år. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Opel släpper liten bil som får köras av 15-åringar
En version av Citroën Ami

Citroën Ami kan ha varit förra årets gulligaste bil och nu släpper koncernsyskonet Opel sin version. De kallar den för för Rocks-e och det är helt enkelt en Ami med lite annorlunda detaljer. Den drivs på el och toppfarten är 45 så det vi pratar om här är alltså en mopedbil som är rolig. Bilen är gjord för att vara superbillig att tillverka och därför öppnas ena dörren som vanligt och tvärtom på andra sidan, på så sätt behöver de bara göra en sorts dörr. Samma sak med front och rumpa, det är exakt samma plastbit. Smart! Hela bilen väger 471 kilo, är 2,41 meter lång och 1,39 meter bred. Räckvidden ska vara 7,5 mil vilket räcker gott för kidsen som ska till skolan och tillbaka. Batteriet är på 5,5 kWh och laddas på 3,5 timmar med vanlig sladd. Med på köpet får man en liten högtalare från JBL. Citroëns version har tyvärr inte kommit hit till Sverige. Opels version ska börja säljas i Tyskland i höst och sedan på andra marknader, frågan är om Sverige kommer att bli en av dessa. Det är för övrigt otroligt konstigt att man inte säljer den här. Ami säljs för 6600 euro vilket är ett vrakpris jämfört med övriga mopedbilar som inte bara är tråkiga utan också har trista bensinmotorer. Tumnagel
48.9°
+
Roger Åberg
0

Candela tar fram tyst elbåtmotor
Ska driva deras framtida båtar

Den svenska båtbyggaren Candela har utvecklat en ny motor till elbåtar som man uppger ska vara helt tyst, mycket tack vare att hela drivsystemet befinner sig under vattnet. Candela har döpt sin motor till C-POD och skriver om denna i ett pressmeddelande: "In other boat motors, be it electric or fossil fuel, the motor is typically situated in a box above the waterline, transferring thrust to the propeller through a complicated set of shafts, bearings and gears. The Candela C-POD gets rid of the gears altogether. Two ultra-compact yet very powerful electric motors are mounted under the water in a torpedo-like socket, directly driving the propellers. Each motor is coupled directly to a propeller, which minimizes friction losses. Contra rotating propellers add the benefit of very high propeller efficiency." Candela uppger även att deras C-POD-motor kommer att vara fyra gånger så effektiv som de elektriska utombordsmotorer som finns på marknaden idag. Candela planerar att använda sin nya motor till den eldrivna passagerarbåten Candela P-30 som vi skrivit om tidigare såväl som till deras kommande båttaxi Candela P-12 vilken ni kan se en illustration på här nedanför. Tumnagel
56.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är nya Opel Astra
En helt ny look!

Opel är verkligen på gång med en ny stil och nu presenterar man nya Astra. Bilen som förr har varit fantastiskt mellanmjölkig känns nu riktigt frän. Eller vad tycker ni? Gamla Opel köptes av FCA-koncernen som sedan gick ihop med en massa andra märken och blev Stellantis. Det kanske inte ni bryr er om, men det gör att man fått en nystart och numera rullar på samma plattform som bland andra Peugeot 308 och inte något från General Motors. Det betyder också att bilen kommer som laddhybrid men inte som helt elektrisk, tyvärr. Drivlinorna med ren bensin eller diesel är kanske inte så skoj och levererar mellan 110 och 130 hästar. Väljer man laddhybrid blir det däremot roligare och då kan man få upp till 225 hästar. Växellådorna varierar mellan sexpetad manuell och automat med åtta växlar. Astra tar även avancerad belysning till klassen, matrix-lysena har 84 LED-element i varje lykta. Tumnagel
52.2°
+
Roger Åberg
0

Opel kommer att ge oss en ny Manta
Satsar på att bli 100% elektriska 2028

Opel har kanske inte varit det credigaste märket men nu satsar man på ledorden Young, Green och Global. Det betyder bland annat att man 2024 kommer att erbjuda någon form av elektrifiering i alla modeller man säljer och 2028 kommer hela utbudet att vara 100% el. Det betyder också att man ska försöka inta Kina och kommer göra så med enbart elbilar. Runt 2025 kommer man även att släppa en ny version av Manta, den klassiska bilen. Men ni som hoppas på en retromod-version av klassikern får glömma det, inte så mycket är kvar av originalet. Tumnagel
39.5°
+
Roger Åberg
0

Stellantis storsatsar på elektrifiering
Ska lägga 30 miljarder euro på utveckling

Nu är det verkligen dags för elektrifiering och även de som har varit sena på pucken börjar vakna. Nu är det Stellantis tur, bolaget som kanske har flest varumärken under sitt paraply, här hittar vi varumärken som Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Maserati, Opel, Peugeot, Citroen och Alfa Romeo. I dag hade man en EV-dag och berättade om sin framtid. Man kommer att investera 30 miljarder euro på elektrifiering och mjukvara till 2025. Trots att man verkligen slänger pengar på projektet så säger man att man ska få ut 30 procent bättre effekt per krona än snittet i branschen. I Europa räknar man med att sälja 70 procent elektrifierad fordon 2030 och i USA räknar man med 40 procent. Man har också hittat på ett nytt uttryck, LEV, som står för Low emission vehicle. Man säger att alla varumärken ska erbjuda el-lösningar som är "best in class". Fyra olika plattformar kommer att tas fram som är baserade på storlekar. Tre är liten, mellan, stor och fokuserar på bilar. Den sista fokuserar på pickups och större fordon. Räckvidden för bilarna ska vara mellan 50 och 80 mil och man ska ta fram snabbladdning som klarar av att fylla på med 32 km per minut. Plattformarna har alltså olika storlekar men kommer att dela mycket komponenter som batterier, motorer och mjukvara. Man kommer att bygga batterier motsvarande 260 GWh 2030 och det ska man göra i fem gigafabriker som ska ligga i Europa och Nordamerika. Man har hittat på fyndiga små slogans för alla varumärken. Känn på den här raddan! Abarth – “Heating Up People, But Not the Planet” Alfa Romeo – “From 2024, Alfa Becomes Alfa e-Romeo” Chrysler – “Clean Technology for a New Generation of Families” Citroën – “Citroën Electric: Well-Being for All!” Dodge – “Tear Up the Streets… Not the Planet” DS Automobiles – “The Art of Travel, Magnified” Fiat – “It’s Only Green When It’s Green for All” Jeep – “Zero Emission Freedom” Lancia – “The Most Elegant Way to Protect the Planet” Maserati – “The Best in Performance Luxury, Electrified” Opel/Vauxhall – “Green is the New Cool” Peugeot – “Turning Sustainable Mobility into Quality Time” Ram – “Built to Serve a Sustainable Planet” Commercial Vehicles – “The Global Leader in e-Commercial Vehicles” Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

21 elbilars laddtider och räckvidder testade
Norrmännen har testat!

Norges Automobil-Forbund har testat 21 olika elbilar i ett stort sommartest. Eftersom en elbil lämnar mycket olika resultat i kyla och värme är värden som räckvidd väldigt olika på sommaren och vintern, så det här är alltså sommartestet. Resultat från vintertestet finns också med för de bilar som var med i testet då. Man har testat två olika saker; räckvidd och hur lång tid det tar att ladda till 80 procent. Räckvidden är inget konstigt, här mäter man helt enkelt hur långt man kommer. Tesla Model 3 Long Range och Ford Mustang Mach-e imponerar båda eftersom de kommer drygt 60 mil. Volkswagen ID.3 Pro S, Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4, Audi e-tron GT, Hyundai Ioniq 5, BMW iX3 och Hyundai Kona kommer alla över 50 mil, vilket också är imponerande. Längst ner på räckviddlistan hittar vi Honda e och Mazda MX-30 som kommer 24 respektive 22 mil. Båda dessa två kom bara 16 mil i vintertestet. Den andra delen av testet gäller laddning och detta är lite underligt utfört. Man har testat hur lång tid det tar att ladda mellan cirka 10 och 80 procent. Här vinner Hyundai Ioniq 5 rejält som tar sig från 6 till 80 procent på 19 minuter! Sen hittar vi en hög med bilar som kommer till 80 procent på under halvtimmen: Tesla Model 3 SR, Audi e-tron GT, Citroën e-C4, Opel Mokka-e, Fiat 500e och Mercedes-Benz EQA. Den här siffran är intressant eftersom den avgör hur lång tid du behöver hänga på laddstationen innan det är dags att åka vidare. Men den är helt värdelös eftersom 80 procent i en Tesla Model 3 Long Range ger dig över 50 mils räckvidd medan 80 procent i en Mazda MX-30 ger dig 17 mils räckvidd, alltså en tredjedel av Teslan. En mätning av hur lång tid det tar att ladda 10 mils körning hade varit intressant att se som komplement. Hela listan hittar ni på NAFs hemsida. Tumnagel
42.8°
+
Roger Åberg
0

Första bilderna på nästa Opel Astra
Blir elektrifierad

Opel ska ju få en lite annorlunda look och snart kommer en ny Astra. Det här är första bilderna på bilen och vi känner igen stilen från kommande Mokka. Man säger att nya Astra kommer att vara en del av elektrifieringen av märket så räkna med olika elektriska alternativ när bilen presenteras. Tumnagel
42.3°
+
Roger Åberg
0

Känsel förbättrar kontrollen av robotarm
Kan utföra uppgifter snabbare när användaren känner armen

Forskare på University of Pittsburgh har undersökt hur mycket effektivare en person kan kontrollera en robotarm när denna även kan ge feedback i form av en slags känsla till användaren. Det finns idag flera exempel på personer som försetts med robotarmar som kan styras via hjärnan med Nathan Copeland var den förste i världen som försågs med en robotarm som även kunde "känna". Copeland fick sin robotarm 2016 och denna styrs och ger feedback i form av känsel via implantat i hans hjärna. I den nya forskningsavhandlingen har forskarna undersökt hur mycket snabbare vissa moment gick att utföra för Copeland när han kunde känna av armen jämfört med om detta kopplades bort. Som synes i videon ovan så gick det betydligt mycket snabbare att göra vissa saker, framför allt moment där han skulle greppa tag i något, när känseln i robotarmen var inkopplad. Professor Robert Gaunt från University of Pittsburgh som var inblandad i försöken säger om studien: "When even limited and imperfect sensation is restored, the person’s performance improved in a pretty significant way. We still have a long way to go in terms of making the sensations more realistic and bringing this technology to people’s homes, but the closer we can get to recreating the normal inputs to the brain, the better off we will be." I videon här nedanför kan ni kolla in ett inslag från när Copeland fick sin robotarm 2016, en arm som han då bland annat använde för att fistbumpa den dåvarande amerikanske presidenten Barack Obama. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

14 bilmärken får tio år på sig att bevisa vad de går för
Stellantis ger Alfa Romeo, Lancia, Chrysler en chans

Stellantis är resultatet av ett gång sammanslagningar i bilbranschen, senast Fiat Chrysler Automobiles och PSA Group. Gruppen har hela 14 olika varumärken under sig och vem som helst kan räkna ut att alla inte är framgångsrika. Varumärkena är Jeep, Chrysler, Dodge, Ram, Fiat, Abarth, Lancia, Alfa Romeo, Maserati, Citroën, Peugeot, Opel, Vauxhall och DS Automobiles. När sammanslagningen skedde tidigare i år trodde många att en rad märken skulle läggas ner, men nu har Stellantis VD gått ut och sagt att alla varumärken kommer att få tio år på sig att bevisa att de har rätt att existera. – Wex27re giving each (brand) a chance, giving each a time window of 10 years and giving funding for 10 years to do a core model strategy. The CEOs need to be clear in brand promise, customers, targets, and brand communications, sa Carlos Tavares, vd på Stellantis på Financial Times Future of the Car event. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0

Filmregissör anklagar Capcom för plagiat
Anser att boss från Resident Evil: Village är en kopia av hans verk

Spoilervarning: Storyn handlar uppenbarligen om en bossfight i Resident Evil: Village, så sluta läs om ni inte vill bli spoilade. Den nederländska regissören Richard Raaphorst är lite missnöjd på Capcom då han anser att Capcom kopierat ett monster från en av hans filmer och använt denna på en av Resident Evil: Villages bossar. Mer specifikt handlar det om propellerförsedda Strum som spelare får slåss mot i Heisenbergs fabrik som enligt Raaphorst är en kopia av ett propellerförsett monster från hans film Frankensteinx27s Army. Det handlar inte bara om karaktärsdesignen, utan även att bossen brinner en aning och att hela scenen har samma färgpalett som filmen. Mer specifikt säger Raaphorst detta: "Itx27s just the same scene as in my movie, except that in my movie you have to cut loose the fuel tubes. Thatx27s the only thing that is missing. But the whole thing is getting into flames, and then it explodes, and then the way it rotates through the camera - itx27s all the same, really. Even the environments, the whole colour palette. It looks like an animatic for my movie." Raaphorst meddelar att han inte haft någon kontakt med Capcom innan spelets release och att han kommer utforska möjligheterna att få någon form av ersättning eller i alla fall lite credd från Capcom. Ovan har ni ett klipp från Frankensteinx27s Army där propeller-monstret visas och nedan har ni bossen från Resident Evil: Village. Bonus-Resident Evil: Village: Kör man spelet på PC och vill ersätta bebisen Rosemary med Chris Redfield så är det nu möjligt. Grattis världen! Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

SpaceX gör första lyckade landningen av Starship
Slutade inte med en explosion den här gången

Igår genomförde SpaceX ännu ett test med en prototyp till sin farkost Starship och för första gången lyckades man landa den enorma raketen utan att denna exploderade. Starship SN15 ("Serial No. 15") ska ha modifierats en del från sina föregångare och SpaceX skrev om SN15: "SN15 has vehicle improvements across structures, avionics and software, and the engines that will allow more speed and efficiency throughout production and flight: specifically, a new enhanced avionics suite, updated propellant architecture in the aft skirt, and a new Raptor engine design and configuration." SN15 tog sig till cirka 10 kilometers höjd och föll sedan tillbaka mot jorden, roterade och landade på SpaceX anläggning i Boca Chica. Det uppstod en mindre brand vid landningen men den var släckt cirka 20 minuter efter farkosten hade landat. Ni kan kolla in ett kort klipp på landningen här ovanför och hela färden med Starship SN15 nedan. Tyvärr var det rätt molnigt över Boca Chica igår så kamerorna på marken verkar inte ha fått några bilder på själva rotationen av farkosten. Tumnagel
62.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Blue Origin och Lockheed Martin ska designa DRACO
En kärnkraftsdriven rymdfarkost

Det amerikanska militära forskningsmyndigheten DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) har gett de båda företagen Blue Origin och Lockheed Martin i uppdrag att designa en framtida rymdfarkost med en kärnkraftsdriven motor. Projektet går under namnet DRACO (Demonstration Rocket for Agile Cislunar Operations) och är tänkt att undersöka om det skulle vara möjligt att använda så kallad Nuclear Thermal Propulsion (NTP) för att kunna göra snabba manövrar med farkoster i rymden. DARPA skriver om DRACO: "Rapid maneuver is a core tenet of modern Department of Defense (DoD) operations on land, at sea, and in the air. However, rapid maneuver in the space domain has traditionally been challenging because current electric and chemical space propulsion systems have drawbacks in thrust-to-weight and propellent efficiency, respectively. DRACO’s NTP system has the potential to achieve high thrust-to-weight ratios similar to in-space chemical propulsion and approach the high propellent efficiency of electric systems. This combination would give a DRACO spacecraft greater agility to implement DoD’s core tenet of rapid maneuver in cislunar space (between the Earth and moon)." I en första fas av utvecklingen av DRACO kommer Blue Origin att få 2,5 miljoner dollar medan Lockheed Martin kommer att få 2,9 miljoner dollar för att utveckla var sin version av DRACO-konceptet. Kärnreaktorn som är tänkt att användas till DRACO ska utvecklas av General Atomics vilka får 22 miljoner dollar av DARPA för det i den första fasen av projektet. Tumnagel
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Opel smygvisar ombyggd klassisk Manta
Är nu eldriven

1970 lanserade Opel den sportiga modellen Manta. Året efter skickade man ut en eldriven prototyp av modellen kallad Elektro GT. Den sistnämnda ser man nu till att hylla genom att bygga en ny eldriven Manta med klassisk utsida och modern insida. Det här klippet är det första vi får se av bilen som man har döpt till Manta GSe ElektroMOD. När man kommer att visa upp bilen helt är oklart men det borde ske ganska så snart. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0

DJI presenterar sin första FPV-drönare
Funkar för både nybörjare och proffs

DJI har idag presenterat lite nyheter på drönarfronten. DJI FPV heter deras senaste alster och som namnet avslöjar handlar det om en drönare som är avsedd att användas med first person view-headset, även känt som drönarbrillor. Drönaren är avsedd att användas både för att köra på bana samt för att spela in video. På drönarens framsida sitter det en ordentlig vidvinkelkamera med 150 graders synfält på en stabilisator som kan spela in med 4K-upplösning i 60 fps eller 1080p i 120 fps. Maxhastigheten ligger på 140 km/h och kan gå från 0 till 100 på 2 sekunder. Batteriet håller för 20 minuters flygande. FPV-brillorna som följer med är en uppgraderad version och erbjuder en stabil signal till drönaren som ska ge användaren videoström på 10 kilometers avstånd. Givetvis är drönaren fullknökad med funktioner och kommer med fler olika flyglägen beroende på hur van drönarpilot man är. I Normal Mode fungerar drönaren praktiskt taget som företagets tidigare drönare och använder sig av GPS och visuella positionssystem för att hålla enheten på plats i luften. I detta läge kan drönaren även identifiera hinder framför drönaren och se till att du inte flyger rakt in i dessa. Vidare har vi Manual Mode stänger av säkerhetsfunktionerna och ger dig full kontroll över drönaren. Sport Mode är ett mellanting. DJI FPV går att beställa nu via DJI:s hemsida och priset ligger på 1399 euro. För det får man drönaren, handkontroll, FPV-brillor, batteri, extra uppsättning propellrar och kablar. Ett kit med extrabatteri och en dedikerad laddhubb kostar 278 euro och enhandskontrollen med rörelsestyrning kommer kosta 149 euro. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Mercury presenterar V12-utombordare
Något att hänga på lilla gummibåten

Det börjar bli hög tid att tänka på årets båtsäsong även om snön fortfarande ligger hårt på backen. Som tur är har Mercury svaret på vilken utombordare du ska köra med i år - deras nya V12 600 Verado såklart. Det är precis som rubriken och modellbeteckningen avslöjar en motor med inte mindre än tolv stycken cylindrar i vinkel. Den är på 7,6 liter och effekten är hela 600 hästar. Förutom massa effekt och cylindrar har motorn även en automatisk tvåstegad växellåda, ett svängbart växelhus och dubbla motroterande propellrar. Mer om monstermaskinen i klippen och på länken nedan. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Chasing släpper undervattensdrönaren M2 Pro
Kolla in hur det ser ut under ytan

Chasing har släppt en ny undervattensdrönare och den här gången rör det sig om en modell avsedd för proffs och den har fått en prislapp därefter. Chasing M2 Pro är försedd med åtta propellrar vilka möjliggör att den kan färdas i vilken riktning som helst. Den har en topphastighet på 4 knop och kan ta sig ner till 150 meter under ytan. Den levereras med en kabel som ger den en räckvidd på 200 meter men det går att köpa till en kabel som ger drönaren möjlighet att ta sig upp till 400 meter från sin operatör. I drönaren sitter en kamera som kan filma i 4K-upplösning eller fota stillbilder på 12 megapixel. Det finns även inbyggd LED-belysning på sammanlagt 4000 lumen vilket gör att det går att filma och fota i lite mörkare vatten. Chasing M2 Pro släpps på den svenska marknaden den här månaden och priset ligger på 56.600 kronor. Här nedanför hittas Chasings egen video på M2 Pro. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple presenterar satsningar mot rasojämliket
En del av deras satsning på minoritetsgrupper

Idag presenterade Apple nya några nya satsningar man kommer att göra för att motverka rasojämlikhet i samhället, satsningar som är en del av det initiativ som Apple drog igång i somras efter George Floyds död. Det handlar om ett initiativ där Apple kommer att donera sammanlagt 100 miljoner dollar för att motverka rasojämlikhet. Bland satsningarna som presenterades idag finns bland annat en donation på 25 miljoner dollar för att dra igång Propel Center, en utbildningshub för universiteten som ingår i sammanslutningen Historically Black Colleges and Universities (HBCU). Förutom det kommer Apple även att dra igång Apple Developer Academy i Detroit och skapa olika stipendium som riktar sig till underrepresenterade minoritetsgrupper. Vidare kommer Apple att satsa 10 miljoner dollar i riskkapitalfonden Harlem Capital som ska investera i 1000 företag som grundats av människor från minoritetsgrupper samt investera 25 miljoner i Siebert Williams Shank’s Clear Vision Impact Fund som satsar på företag som grundats av människor från minoritetsgrupper. Tumnagel
45.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Sony köper Crunchyroll för 1,175 miljarder dollar
Rätt mycket anime för den kosingen

Tidigare i höstas blev det känt att Sony var sugna på att köpa anime-fokuserade streamingtjänsten Crunchyroll för 1 miljard dollar och baka in paketet i Sonys anime-satsning Funimation. Nu har köpet gått igenom och slutsiffran landade på 1,175 miljarder dollar. I ett uttalande från Joanne Waage, general manager på Crunchyroll, sägs detta: "We are excited to embark on this new journey. Crunchyroll has built a world-class brand with a passionate fan-base of over 3M subscribers, 50M social followers and 90M registered users. These amazing fans have helped to propel anime into a global phenomenon. Combining the strength of the Crunchyroll brand and the expertise of our global team with Funimation is an exciting prospect and a win for the incredible art form of anime.” Ovan har ni en trailer för andra säsongen av Dr. Stone som har premiär i januari på Crunchyroll. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

Opel uppdaterar sin logga
Snabbare blixt

Opel presenterar nu en uppdaterad version av den klassiska blixt-loggan de haft i många år. Den här är något skarpare än tidigare och anpassad för den digitala framtiden, eller nåt. Färgtemat kallar man för Neon Opel Yellow medan typsnittet heter Opel Next. De första modellerna som får den nya loggan på sig är Crossland och nya Mokka från och med nästa år. Xavier Duchemin som är Opels marknadschef säger följande: "We are confident, young-minded and inclusive. In this new era Opel is taking inspiration from progressive, ‘cold to cool’ Modern German culture and re-emerges bold, pure and contemporary. This is the expression of our new brand identity and absolutely represents our exciting new product line-up." Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Klein Visions flygande bil har tagit sin jungfrutur
Är det här verkligen framtiden?

Det slovakiska företaget Klein Vision har nu genomfört en första flygtur med deras flygande bil AirCar. Det handlar om en prototyp av modellen och att döma av videon ser den ut att fungera som tänkt. Vad som finns under skalet är dock oklart för tillfället. Det snackas om att AirCar kommer att erbjudas i flera olika versioner och med både tre och fyra sittplatser. Även en version med dubbla propellrar ska vara på gång och en amfibie-version. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Självkörande båtar har börjat trafikera Amsterdams kanaler
MIT visar upp Roboat II

Förra året skrev vi om den självkörande båten Roboat som utvecklats av amerikanska MIT CSAIL och Amsterdam Institute for Metropolitan Solutions (AMS). Nu har MIT visat upp efterföljaren till denna, en lite större båt som fått namnet "Roboat II" Roboat II har plats för två passagerare och kan med hjälp av GPS och LiDAR ta sig fram på egen hand i Amsterdams kanaler. Båten är försedd med fyra propellrar som ger den möjlighet att färdas i vilken riktning som helst utan att behöva svänga med hjälp av ett roder. Professor Daniela Rus säger om Roboat II: "Roboat II navigates autonomously using algorithms similar to those used by self-driving cars, but now adapted for water. We’re developing fleets of Roboats that can deliver people and goods, and connect with other Roboats to form a range of autonomous platforms to enable water activities." Framöver planerar MIT på att utveckla en ännu större version av Roboat som ska kunna transportera fyra till sex passagerare på egen hand. Här nedanför hittas ett videoklipp där Roboat II visas upp lite närmare. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Challau är en robot avsedd för virtuell turism
Telepresence-robot kan ta dig till platser du inte kan besöka själv

Det brittiska startup-företaget Propelmee har lanserast telepresence-roboten Challau vilken man uppger ska vara världens första robot avsedd för virtuell turism. Tanken är att användare ska logga in på Challaus webb-interface och därefter följa när roboten rullar runt på olika turistdestinationer dit användaren för tillfället inte kan ta sig själv. Användaren kan även logga in via sitt Facebook-konto och får då även möjligheten att i viss mån styra roboten själv. Propelmee har börjat testa Challau på sju olika turistdestinationer i Storbritannien och vill ni kolla in hur det ser ut så kan ni hoppa vidare på länken nedan och följa vad robotarna ser där. Här nedan hittas även ett videoklipp som beskriver Challau lite närmare. Tumnagel
30.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ägarmanualen till bilen tar i genomsnitt sex timmar att läsa
Ni vet den som brukar gömma sig i handskfacket

Tillhör du kategorin som ligger och bläddrar i bilens ägarmanual innan nattlampan släcks eller låter du den bara ligga i handskfacket och skämmas? I den står oftast massa matnyttigt men precis som undertecknad finns det ju många som anser att man inte behöver en manual för att klara av olika saker. Bristol Street Motors gjorde en studie med de 30 mest populära modellerna i Storbritannien och där kom de fram till att 60 procent av de som svarade på enkäten inte kikar i bilens manual innan de kör sin bil för första gången. Majoriteten valde också hellre att leta upp information på nätet eller via vänner och familj istället för att bläddra i boken. Det brukar jag också göra men när man sitter där 03 på natten i den djupaste av forumavgrunder och bara läser folks åsikter om saker och ting kan det vara bra med en manual där man faktiskt ibland kan hitta rätt svar på sin fråga. 29 procent av de som deltog i studien hävdar att de plöjer igenom hela manualen och då får vi väl hoppas att de inte äger en Audi A3. Genomsnittstiden för att läsa igenom en manual ligger på sex timmar, men har du Audins manual framför dig får du avsätta hela 11 timmar och 45 minuter. Det är lika lång tid som det tar att läsa boken Harry Potter och Halvblodsprinsen. Snabbast går manualen till Opel Zafira att läsa då den "bara" tar 2 timmar och 36 minuter. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Opel uppdaterar Crossland X
Får nytt utseende och nya funktioner

I början av 2017 lanserade Opel den lilla crossovern Crossland X och nu har det blivit dags för den att få sig en facelift. Som vanligt handlar det om uppdaterat utseende och att man har stoppat in mer teknik under skalet. Liknande designspråk som modellen Mokka dök upp med har applicerats även här och det blir mest tydligt i fronten. Strålkastarna och grillen vävs samman och den klassiska Opel-blixten tar plats i mitten. Opel Vizor kallar man tilltaget för. Den som vill ha lite sportigare utseende på sin bil väljer GS Line+ som ger dig svarta 17-tums fälgar, svart tak, röda detaljer, AGR-certifierade säten för både förare och passagerare och LED-belysning bak. Vidare har fjädring och styrning uppdaterats i nya Crossland vilket ska ge bättre precision. LED-strålkastarna är adaptiva och det finns avåkningsvarnare, fartkontroll och panoramavy från backkameran. Motormässigt kan man välja mellan bensin- och dieselmotorer på 1,2 eller 1,5 liter. När lansering sker och vad det då står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
34.6°
+
Bobby Green
0

Linda har byggt båten från Göta Kanal
Genialiskt!

För ett litet tag sedan så såg jag en fantastisk modellbåt från en av de bästa svenska filmerna genom tiderna, Göta kanal. Den var byggd av Linda Skogfeldt och jag var så klart tvungen att ta reda på mer. För även om det för mig är en självklarhet att älska filmen Göta kanal så blir man ju ändå lite nyfiken när ett sånt här bygge dyker upp. Här kommer Lindas berättelse om och bilder på hennes magiska bygge! Foto: Linda Skogfeldt Svenska klassiska filmer som Sällskapsresan och Göta kanal ligger mig varmt om hjärtat. Många känner nog, precis som jag, en hög mysfaktor när de hör oneliners som till exempel “Och jag som åkt runt hela jävla Nueva Estocolmo!” eller “Den där sorten är inte ihopfällbar!”. Det är helt enkelt den stora varma och mulliga delen av vårt kulturarv, tycker jag. I denna solvarma nostalgi tillsammans med min modellbyggarhobby kom idén om en Storebro Baltic 31 i semiskala - det vill säga den elaka båten “Uniship” i Göta kanal. Tumnagel
63.0°
+
Roger Åberg
0

Vilka elbilar är billigast och dyrast att ladda hemma?
Tibber har gjort en lista

Tibber som är ett svensk-norskt elbolaget har gjort en lista över de bilmodeller som är billigast respektive dyrast att ladda hemma. Datan har Tibber samlat in från sina kunder och enligt listan ser vi att Hyundai Kona, BMW i3, Opel Corsa och Peugeot 208 är de som hamnar i topp och som är billigast att ladda hemma. Konan kostar 1,53 kronor per mil medan övriga tre alla ligger på 1,56 kronor. I Konans fall innebär det att man kan köra mellan Göteborg och Stockholm för 72 kronor. Tittar man istället på den andra sidan av skalan ser vi att Audis modell e-tron är den som kostar mest att ladda. Här är summan istället 2,32 kronor per mil. Jaguar I-Pace kommer tvåa med 2,29 kronor per mil och på tredje plats hittar vi Tesla Model X som kostar 2,21 kronor per mil. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Lotus Carlton - superbilen från 90-talet
En av de snabbaste på sin tid

Lotus Carlton, eller Lotus Omega som den också heter, är en galen version av Vauxhall/Opels familjesedan som trots sitt lika utseende var väldigt olik bilen den baserades på. Här hade Lotus fingrat på precis allt och resultatet blev något alldeles i hästväg. Den tillverkades mellan 1990 och 1992 och planen var att bygga 1100 bilar. Men finanskrisen i början på 90-talet slog hårt och det blev bara 320 stycken Carlton och 630 stycken Omega. När den lanserades var den en av de allra snabbaste produktionsbilarna på marknaden. 382 hästar och 568 newtonmeter ur en rak dubbelturbomatad sexa på 3,6 liter räckte för en toppfart på hela 285 km/h. Men faktum är att den hastigheten faktiskt var begränsad. Om man körde till varvstoppet på femman och sen dammade i sexan deaktiverades spärren och man kunde fortsätta ända till 305 km/h istället. Obligatoriskt bonusklipp nedan. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida