m

Nu kan man köra Linux-miljöer i VR
Xrdesktop fixar det

Sedan VR återigen blev en grej har det dykt upp en del linux-spel som går att spela i VR-headset man har man velat köra linux-miljöer som KDE eller Gnome i VR har det hittills varit omöjligt. Nu ser det dock ut att bli ändring på det då ett gäng som backas upp ekonomiskt av Valve släppt något man kallar för Xrdesktop som öppen källkod. Med Xrdesktop ställs Linux fönsterhanterare om till VR-läge och istället för att använda mus och tangentbord kan användaren kontrollera de hela med hjälp av handkontroller anpassade för VR-upplevelser. Ni kan kolla in ett exempel på hur det hela kan se ut i videoklippet här ovanför. Gänget bakomXrdesktop planerar även att implementera stöd för OpenXR vilket gör att det i framtiden kanske blir möjligt att köra VR-uppleverlser utvecklade för andra plattformar på Linux via Xrdesktop. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Khronos Group släpper första versionen av OpenXR
Fixa VR/AR/MR-appar som funkar överallt

Tidigare i år presenterade Khronos Group förslag på en öppen standard för utveckling av VR/AR/MR-applikataioner och nu har man släppt en första specifikationerna till OpenXR 1.0. Tanken bakom OpenXR är att VR/AR/MR-utvecklare bara ska behöva utveckla en version av sin applikation och att denna sedan ska kunna gå att använda på flera plattformar, till exempel HTC Vive, Oculus Rift eller Microsofts HoloLens. I ett uttalande säger Brent Insko som är ordförande i OpenXR-gruppen : "The working group is excited to launch the 1.0 version of the OpenXR specification, and the feedback from the community on the provisional specification released in March has been invaluable to getting us to this significant milestone. Our work continues as we now finalize a comprehensive test suite, integrate key game engine support, and plan the next set of features to evolve a truly vibrant, cross-platform standard for XR platforms and devices. Now is the time for software developers to start putting OpenXR to work." Microsoft har redan implementerat stöd för OpenXR i HoloLens 2 och Facebook samt HTC uppger att de planerar att göra det samma för Oculus Rift respektive HTC Vive. Dessutom har det svenska företaget Tobii hoppat på OpenXR-tåget och utlovar stöd för OpenXR i deras eyetracking-appar medan även Valve uppger att SteamVR kommer att stödja OpenXR. Tumnagel
45.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

OpenXR vill bli en standard för VR/AR/MR-utveckling
Så att det blir smidigare att ta fram grejer till den virtuella verkligheten

I dagsläget finns det en hel del plattformar för VR/AR/MR-utveckling och ingen riktig standard för att utveckla upplevelser till dessa. Detta är något som Khronos Group och deras medlemmar vill ändra på med något som de kallar OpenXR. Det handlar om en standardiserad plattform med vilken det ska vara möjligt för utvecklare att skriva en version av sina kod och denna ska sedan gå att använda på en lång rad VR/AR/MR-plattformar, något som inte är möjligt idag. Ni kan se lite av hur Khronos Group ser framtiden med OpenXR jämför med idag på illustrationen här ovan. Brent E. Insko som är chef för VR-arbetet på Intel och ordförande i Khronos Group säger: "OpenXR seeks to simplify AR/VR software development, enabling applications to reach a wider array of hardware platforms without having to port or re-write their code and subsequently allowing platform vendors supporting OpenXR access to more applications. With the release of the OpenXR provisional specification, AR/VR developers and creators get their first public access to the API for review and comment." Ni hittar företagen som stödjer arbetet med OpenXR här nedanför och som synes är de flesta större företag som pysslar med VR/AR/MR med på tåget. Apple verkar dock inte vara med vilket kanske indikerar att OpenXR-grejer inte kommer att dyka upp på iPhone eller eventuella framtida AR/VR-produkter från Apple. Tumnagel
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
0