m
2020

Blancs masker skyddar både din hälsa och din identitet
Plus att du ser ut som någon i Daft Punk

Är du ute efter ett ansiktsskydd som både kan skydda mot virus och från att visa vem du är så har företaget Blanc tagit fram ett sådant. Blanc kallar sina ansiktsskydd, eller masker kanske är bättre att kalla dem för, "thousand masks in one" då panelerna på de äggformade masken är utbytbara, något som gör att man kan matcha masken mot kläder man bär eller bara fixa till det utseende man känner för av någon annan anledning. Maskerna är försedda med så kallade HEPA-filter som är godkända av det amerikanska läkemedelsverket FDA, något som innebär att användaren till viss del skyddas mot virus som sprids i luften. Blancs masker finansieras nu via crowdfundingtjänsten Kickstarter och där har de dragit in över 2,5 miljoner kronor hittills vilket är långt över tio gånger mer än vad företaget ansåg sig behöva för att börja producera ansiktsmaskerna. På Kickstarter kostar en mask, två HEPA-filter samt en uppsättning paneler 79 dollar. Vill man ha ytterligare paneler kommer dessa att kosta 15 - 25 dollar styck. Leveranserna av maskerna ska börja i mars 2021. Tumnagel
30.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kia investerar 70 miljoner euro i sin Europafabrik
För att möta efterfrågan på elektrifierade bilar

Alla stora biltillverkare plöjer ner pengar i elektrifiering av fordon för tillfället. Kia är en av dem och nu får vi reda på att man investerat investerar 70 miljoner euro i sin fabrik i Slovakien för just detta ändamål. Detta är ett steg för att kunna trycka ur sig ännu fler hybrid- och elmodeller. I år har 60 procent av bilarna Kia säljer i Sverige varit laddbara. Samma siffra på hela marknaden är runt 30 procent. Kia har nya mildhybrider, hybrider och plug-in hybrid-varianter på gång och inom kort ska de berätta mer om dessa. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Spela Super Mario Odyssey 64
Hemmagjort Super Mario Odyssey i Super Mario 64

Kaze Emanuar har under flera år flitigt hackat Super Mario 64 för att skapa andra spel i den spelmotorn. I veckan blev han klar med Super Mario Odyssey 64 som då är Super Mario Odyssey i Super Mario 64. För att få det här att funka krävs det lite emulatormagi samt enkelt romhackande. Själva filen och instruktioner hittar du i YouTube-beskrivningen via länken nedan. Tumnagel
44.3°
+
Frode Wikesjö
0
2019

Nya Audi S6 och S7 är här och bilarna får dieselmotor
Med mildhybrid-system

Audi rullar nu ut nya S6, S6 Avant och S7 Sportback och man har gjort en stor förändring, inte när det kommer till utseendet utan till det som finns under huven. V8:an har fått lämna plats för en V6:a istället och på den amerikanska marknaden är det väl inga stora konstigheter men i Europa händer det grejer - då går nämligen motorn på diesel. Motorn i den amerikanska varianten är på 2,9 liter, har dubbla turbo och ger 450 hästar och 600 newtonmeter. Det är samma maskin som sitter i RS5 Coupé. Men Europa får alltså något helt annat. Här är det en turbomatad diesel-maskin på 3,0 liter som ger 349 hästar och 700 newtonmeter som gäller. Den kopplas till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen och från stillastående till 100 km/h ska det för S6 Sedan ta fem sekunder blankt. S6 Avant och S7 Sportback behöver istället 5,1 sekunder på sig. Alla har en elektroniskt begränsad toppfart på 250 km/h. Soppaförbrukningen ligger på mellan 0,62-0,65 liter per mil. Till motorpaketet kopplas en elektrisk kompressor som ger lite extra knuff vid behov. Den drivs av en elmotor på tio hästar som i sin tur får sin kraft från ett 48-voltssystem. På vanligt S-manér får bilarna sportigare fjädrar och dämpare, större bromsar, aggressivare utseende, roligare interiör och allt detta kan kryddas ytterligare via tillvalslistan. Där finns bland annat dynamisk fyrhjulsstyrning, adaptiv luftfjädring och keramiska bromsar. Bilarna dyker upp i sommar och för en S6 Sedan får man betala från 76.500 euro. Kombin kostar 79.000 euro och S7 Sportback är dyrast i gänget med prislappen 82.750 euro. Tumnagel
30.5°
+
Bobby Green
0

Spelbolag får böter för att inte ha respekterat Spelpaus
Två företag bötfälls med 4,1 miljoner kronor

Spelinspektionen har beslutat att två spelbolag som bedriver spelverksamhet i Sverige ska beläggas med sanktionsavgifter. Detta för att det fortsatt gått att spela på deras tjänster för användare som registrerat sig på Spelpaus.nu, registret som även kallats för "NIX-registret för spel". Företaget PAF ska betala 100.000 kronor i sanktionsavgifter medan Genesis ska betala 4 miljoner kronor. Spelinspektionen utdelar även en varning till Genesis för att de inte respekterat användare som registrerat sig på Spelpaus. Spelpaus.nu är en tjänst som Spelinspektionen lanserade i samband med att Sveriges nya spellagar trädde i kraft vid årsskiftet. Tanken är att de som registrerar sig där inte ska kunna spela hos något av företagen som fått licens för spelverksamhet i Sverige. Detta fungerade dåligt när systemet lanserades och det var då Spelinspektionen inledde sin tillsyn som nu alltså resulterat i böter för två av de 31 företag som får bedriva spel på den svenska marknaden. Tumnagel
77.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snoop Dogg har köpt in sig i Klarna
Ska byta namn till Smooth Dogg

I morse när jag fick se att Snoop Dogg var det nya ansiktet utåt för Klarna blev jag lite paff. Men nu är det klart att Snoop har köpt in sig i bolaget och kommer att byta namn till Smooth Dogg. “We have been on this smoooth journey for quite a while, so we were wondering who is the smoothest person alive, that was really the background of how the name Snoop Dogg popped up in our heads. When we started speaking to Snoop Dogg, he was very keen to learn more about the tech industry, fintech, all these things, so we connected very well, säger Klarnas VD Sebastian Siemiatkowski till Forbes.” Gud vad det är skönt att man inte alltid behöver ha kostym för att göra seriösa saker. Tumnagel
49.4°
+
Roger Åberg
0
2018

Hund fick signera postavi med sin tass
Sverige i ett nötskal?

När hunden Chaya fick ett paket från England kunde inte hennes matte lösa ut det paketet då postombudet i fråga ansåg att Chaya var tvungen att legitimera sig. Då Chayas ägare förklarade att Chaya var en hund så uppgav postombudet att de inte kunde lämna ut paket om inte mottagaren kunde legitimera sig. Då undrade ägaren om det var okej att visa upp registreringsbevis från Jordbruksverket som legitimation och detta visade sig fungera bra och sedan fick Chaya "signera" postavin genom att sätta sitt tassmärke på denna. Kvinnan som äger Chaya säger till Aftonbladet: " Jag visste inte vad jag skulle säga. Jag blev så paff och full i skratt och tänkte att vilket byråkratiskt samhälle vi lever i. Det var ett oerhört seriöst ögonblick. All heder till den unga kvinnan som jobbade där. Hon ville hjälpa mig men de har sina Postnord-regler att följa. Hon hade ringt både sin chef och postansvarige." Det ska dock nämnas att enligt Postnords regler så får inte andra än fysiska och juridiska personer skriva under postavier och man anser att det här inte har gått rätt till. Postnords presstalesperson, Henrik Ishihara, säger: "Det är bara fysiska och juridiska personer som får skriva under vid uthämtning av försändelser. Vi kommer att närmare titta på det här nästa vecka. Mig veterligen har vi inte varit med om något liknande förut." Hursomhelst så fick Chaya till slut sin leksak från England och här nedan kan ni kolla in när hon leker med den. Tumnagel
52.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spelbolag inför förlustgräns
Man ska max kunna spela bort 300.000 kronor om året

Det åländska spelbolaget Paf.com blir nu det första internationella spelbolag som inför vad man kallar en "förlustgräns" för sina kunder rapporterar Dagens Industri. Det innebär att ingen som spelar på Paf.com ska kunna förlora mer än 300.000 kronor om året på sitt spelande på tjänsten. Paf.com är ett av de företag som hoppas kunna få en spellicens i Sverige när marknaden för detta öppnar den 1 januari nästa år. Företaget uppger att man även föreslagit att alla spelbolag skulle införa förlustgräns på den svenska marknaden men så blev det inte. Till DI säger Pafs vd Christer Fahlstedt: "Vi föreslog en gemensam spelgräns för hela marknaden i vårt remissvar inför den svenska omregleringen. Så blev det inte, men vi väljer ändå att ta nästa steg och hoppas att våra konkurrenter följer efter och att myndigheterna inför en gemensam gräns." Paf.coms förlustgräns införs 1 september. Tumnagel
56.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

SAS släpper Europas snabbaste wifi på flyget
Vi har testat om man kan surfa anständigt i luften

Wifi på flyget har funnits ett tag nu men det har knappats fungerat på riktigt. Man har möjligen kunnat skicka lite mail eller läsa Twitter-uppdateringar (helst utan bilder) men annars har det inte fungerat på riktigt. Nu lanserar SAS vad de kallar för Europas snabbaste Wifi i luften och man lovar upp till 12 Mbit per passagerare. Det låter ju fantastiskt, men hur fungerar det egentligen? Jag begav mig till Köpenhamn för att göra den bisarra flygningen Köpenhamn - Köpenhamn och för att testa hur det fungerar. För att logga in går man till en webbadress. Av någon anledning skickas man inte dit automatiskt men det lär väl lösa sig i framtiden. Om du använder 1.1.1.1 eller 8.8.8.8 som DNS får du ta bort det, annars kommer du ingenstans. Inte så oväntat kanske men bra att veta. Man loggar in med antingen sitt bokningsnummer eller sitt Eurobonusnummer. Tjänsten kommer att vara gratis för de som flyger i SAS Plus och som är Eurobonus Guld eller Diamant-medlemmar. Annars får du betala 49 kronor per flygning. Som vanligt när det är sparsam tillgång med uppkoppling fungerar det bättre på mobilen eller paddan än på datorn. Datorn har ju en förmåga att göra fler saker med uppkopplingen än det som råkar ligga längst fram, mobilen är mer gör-en-sak-i-taget. När jag kör Bredbandskollen på datorn får jag runt 4 Mbit ner och 0,5 Mbit upp. På mobilen får jag faktiskt 12 Mbit ner och runt 1 Mbit upp, vilket är precis den siffra som SAS och leverantören säger att varje passagerare kan komma upp i. Ett Youtube-klipp på ungefär en minut tog dryga 10 minuter att ladda upp, vilket ju är cirka 1 Mbit. Som ni ser på filmerna är det knappast supersnabbt innan det kommer igång och det är inget att använda för att spela på. När det väl börjar rulla är det dock helt ok och tittar man på 480p-material behöver man inte vänta speciellt länge. Vill man kolla på 720p-material eller ännu hellre 1080p får man vänta ett tag innan det rullar igång men min spaning är att det känns stabilt så man behöver inte vänta på att det ligger och buffrar då och då. Ljud behöver man inte vänta på alls, så vill du lyssna på Spotify eller podcasts är det bara att köra. En bra sak är att det fungerar även innan man har kommit upp i luften. När du sätter dig i flygstolen kan du alltså logga in, sätta på flygplansläge och på så sätt aldrig vara utan internet. Du kan ju inte sitta med laptopen uppe under start och landning, men annars är det lugnt. SAS kommer att rulla ut detta på 40 plan inom kort. Man sjösätter två plan om dagen just nu och innan maj är slut är de där 40 planen i luften. Till 2020 kommer man att ha 83 plan i luften med den här teknologin. Just nu är det bara kort och mellandistansflygningar som kommer att ha detta, det vill säga Europaflygningar. Långdistans får vänta. Exakt vilken lösning man kommer att använda där är inte klart ännu. Man använder Viasat som leverantör, som inte är samma bolag som vi är vana med heter Viasat här hemma i Sverige. Bolaget har fem satelliter i drift som rullar på 80 Gbit per sekund. Två till är på gång och de kommer att kunna fläska ut 1000 Gbit per sekund. Varje passagerare har som sagt upp till 12 Mbit att leka med. Eller varje device har 12 Mbit att leka med. Jag frågade hur mycket kapacitet som varje plan har och det lite kryptiska svaret var att flygplanet får så mycket bandbredd som det behöver. Om det är 160 personer på ett plan och alla använder en device fullt ut så blir det ju en del bandbredd. Man har gjort ett live-test nyligen, med vanliga passagerare, där man bad 45 personer på ett flyg strömma valfri sak samtidigt, vilket gick alldeles utmärkt. Verkligheten är ju att alla passagerare inte kommer att sitta och köra max hela resan så magkänslan är att det kommer att hålla. Men det är satellituppkoppling och det kommer alltid att ha sina begränsningar. Det är en bit till rymden. Det ska som sagt fungera över hela Europa. Två blinda fläckar finns - Biscayabukten och Nordsjön, men annars säger man sig ha bra täckning. Tjänsten finns som sagt live i detta nu på ett antal plan och fler kommer varje dag. Tumnagel
52.2°
+
Roger Åberg
0

Vi har pratat med Alain Visser om framtiden för Lynk & Co
Han verkar, minst sagt, tro på det han gör

När vi sätter oss ner med Alain och Andreas från Lynk & Co är humöret på topp, speciellt hos Alain. Jag inbillar mig att jag är en person kan läsa andra i alla fall en smula och så där glad är man inte utan anledning. Så vad är Alain så glad för? Han är i Amsterdam. Själv är han belgare, ett stängt folk enligt honom själv. Amsterdam är open minded. Perfekt att lansera Lynk & Co 02 här, trots att bilmärket inte kommer till Europa på två år. Men i dag så tillkännager man att man kommer att tillverka de Lynk & Co-bilar som ska säljas i Europa i Volvos fabrik i Genth i Belgien. Det är väl inte någon högoddsare att det blir så, men man är noga att påpeka att man tittat på olika alternativ och valt det här alternativet själva. Lynk & Co är ett experiment som på många sätt känns oerhört självklart men som inte är en solklar succé. Det är ju inte någon som har gjort detta innan. Tesla gör på sätt och vis samma sak som Lynk & Co men Alain är noga med att det också finns många olikheter. Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Mercedes elektrifierar några modeller
Heter AMG 53 och får runda avgaspipor

Mercedes har stoppat ned ett gäng elprylar under skalet på tre av sina modeller och skapat vad man kallar för AMG 53. Berörda modeller är nya CLS och E-Klass som coupé och cabriolet. Det man har gjort är att para ihop den dubbelturbomatade raka sexan på 3,0 liter med en så kallad EQ Boost som man placerat mellan motorn och växellådan. Förbränningsmotorn ger 435 hästar och har ett vrid på 520 newtonmeter men kan få en liten extra knuff av EQ Boostern på 21 hästar och 250 newtonmeter vid behov. Detta sägs eliminera turbolagget och det hjälper också som väntat till med att få ned både förbrukningen och utsläpp. På soppafronten säger siffran 0,85 liter per mil. Nyheten matar även 48-voltssystemet ombord med kräm. Till allt kopplas en niostegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på raska 4,5 sekunder och toppfarten anges till 270 km/h. Det här blir de första AMG-bilarna som får elektrifierad hjälp och såvitt jag vet även första gången en AMG förses med runda avgaspipor? Förutom detta sitter det en liten läpp på bakluckan och en lite aggressivare front monterad. Några priser för respektive modell har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0
2017

Sex nya serier till YouTube Red Originals
Bland annat Dan Harmons humorserie om esport

Under Vidcon 2017 offentliggjorde YouTube sex nya serier som kommer komma till YouTube Red under videotjänstens Originals-program. En av de nya serierna heter Good Game och är en humorserie om esport från Community-skaparen Dan Harmon. En annan serie som kommer dyka upp heter Lace Up: The Ultimate Sneaker Challenge där YouTube-stjärnan Swoozie där folk ska designa träningskor i dokusåpaformat. Colin Furze kommer också få en egen serie på YouTube Red och den kommer heta Furze World Wonders. I den tar Furze sina uppfinningar världen över för att hjälpa folk att uppnå saker och ting. Övriga nya serier som kommer till tjänsten kan beskådas ovan. Några av serierna som kommer få nya säsonger är Mind Field, Fight of the Living Dead och Rhett & Linkx27s Buddy System. Tumnagel
35.6°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Gwyneth Paltrow och Will.i.am hoppar på Planet of the Apps
Apples egna dokusåpa

Som vi tidigare rapporterar så har Apple en egen tv-serie på gång som kommer handla om appar och appekonomin. Serien heter Planet of the Apps och följer ett klassiskt dokusåpaformat där folk skall utveckla appar till iOS, macOS, tvOS eller watchOS framför kameran. I dag meddelade man att Gwyneth Paltrow, Will.i.am och entreprenören Gary Vaynerchuk kommer vara med i serien för att guida utvecklarna framåt. Både Paltrow och Will.i.am kommer även agera som producenter för serien. Planet of the Apps skall börja spelas in senare i år. Tumnagel
21.6°
+
Frode Wikesjö
0

Deep Silver visar upp berättelsen i Homefront: The Revolution
Och släpper app för spelet

I en ny trailer visar Deep Silver upp grunden för berättelsen i kommande Homefront: The Revolution. Dessutom släpper de nu appen Homefront Resistance Network för iOS och Android och inte helt oväntat kan den användas för att låsa upp saker i Homefront: The Revolution. Bland annat ska man kunna ta med sig appen till en Gamestopaffär i Sverige för att låsa upp Quartermaster Merit. Spelets kampanj kommer för övrigt att erbjuda ungefär 30 timmars spelande, enligt Deep Silver. Lanseringen sker den 17 maj på PS4, Xbox One och PC. Tumnagel
37.9°
+
Emmy Zettergren
0

Hoppande haj knuffar surfare av brädan
Närkontakt

Den här surfaren blev ganska paff när han var ute och surfade vid Jupiter Beach i Florida. Plötsligt dök nämligen en hoppande haj fram och knuffade av honom från brädan. Snabbt hoppade surfaren upp på brädan igen och konstaterade nöjt att han fångat det hela på film. Tumnagel
45.2°
+
Emmy Zettergren
0

Mythbusters återuppstår
I dokusåpaform

För bara några veckor sedan sände Discovery Channel det sista avsnittet av Mythbusters. Serien lever vidare i reprisform på Discoverys systerkanal Science Channel som då sänder repriser av de 282 inspelade avsnitten. The Hollywood Reporter rapporterar dock att det kommer spelas in nya avsnitt av serien. Dessa avsnitt kommer dock inte ha Jamie Hyneman och Adam Savage som värdar. Istället kommer man söka nya karismatiska värdar för serien genom en dokusåpaliknande tävling där 15 personer får testa diverse myter och allt eftersom kommer deltagarna röstas ut av en domarpanel. Vem som kommer sitta i denna domarpanel är oklart men alla skall tydligen ha jobbat eller varit i kontakt med den tidigare Mythbusters-produktionen. Tumnagel
-10.5°
+
Frode Wikesjö
0

Sladd i slasket med muskelbil
Nytt i garaget!

Vad är det här? Nya Ford Mustang presenterades i slutet på 2013. Den är nu inne på sin sjätte generation och en av nyheterna är att man kan få den med en fyrcylindrig turbomotor. Men en sån här bil "ska ju ha" en stor V8:a och manuell växellåda och det är också precis vad den här pumpafärgade jänkaren på bilderna har. Vad är vårt första intryck? Om det finns ett tillfälle där man ska inbilla sig att det finns små söta hundvalpar eller okläckta ägg med kycklingar i under gaspedalen så är det nu. Vad ser vi mest fram mot att testa? Om det faktiskt går att ta sig fram med en sån här typ av bil på denna sidan av året. En recension av bilen kommer senare. Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green
0
2015

Gamblingappar på väg tillbaks till svenska App Store
Anses inte bryta mot svensk lag

Tidigare i år plockade Apple på eget bevåg bort ett antal appar från spelbolag från svenska App Store efter det att Lotteriinspektionen uppmärksammat Apple på att spelbolagen och dess appar inte hade "nödvändiga licenser och tillstånd för de platser där appen erbjuds". Nu verkar det dock som om dessa appar är på väg tillbaka till App Store och Branschföreningen för Onlinespel skriver i ett pressmeddelande att de aktuella apparna inte bryter mot svensk lag. Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för Branschorganisationen för onlinespel, skriver: "Det är med stor tillfredsställelse vi nu kan lägga den här trista historien bakom oss. Sverige får inte diskriminera utländska bolag. Det har slagits fast upprepade gånger av såväl svensk rätt som EU-rätt." Branschföreningen för onlinespel, BOS, är skapad av gamblingföretagen Unibet, Betsson, Mr Green, Betfair samt Paf och representerar ett flertal av de spelbolag som har licens inom EU och vänder sig till en svensk publik skriver Dagens Industri. Tumnagel
30.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Henrik Fisker presenterar konceptet Thunderbolt
Baseras på Aston Martin Vanquish

Henrik Fisker har sedan en tid tillbaka lämnat det egna märket Fisker men han är fortfarande kvar i bilsvängen. För ett tag sedan fick vi se hans ombyggda Ford Mustang och nu är det dags att presentera nästa koncept - en Aston Martin Vanquish som fått sig en liten kosmetisk uppdatering. Bilen har försetts med ett nytt kjolpaket i kolfiber, en lägre taklinje, ny grill och huv och ett par andra baklampor. På insidan möts man av en kurvad pekskärm på 11.6 tum som sköter infotainmentsystemet. Lädret på stolarna kommer från italienska Natuzzi och i mittkonsolen sitter ett så kallat "Skeleton"-urverk. I baksätet har man bäddat in en kombinerad hållare och kylare för två skumpaflaskor. Under skalet är bilen orörd bortsett från sänkt fjädring. Det innebär att V12:an på 5.9 liter och 567 hästar är kvar och inte pillad på. Enligt Henrik är Thunderbolt för närvarande bara en designstudie men om tillräckligt med intresse finns kan den komma att byggas i en begränsad upplaga. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida