m

MG Marvel R på väg till Sverige
Rimligt prissatt med intressant prestanda

Det klassiska märket MG är inte längre brittiskt utan kinesiskt och ägs i dag av SAIC Motor. De har nu sadlat om till elbilar men de modeller som de har släppt hittills har väl inte varit superspännande direkt. Priserna har dock varit låga, en MG ZS går att få från 1990 kronor per månad. Nu verkar det som att modellen MG Marvel R är på väg och med en lite snyggare front, inredning och bättre prestanda kanske denna kan vara lite mer intressant. Bilen kommer med tvåhjuls- eller fyrhjulsdrift och med drivning på två hjul får man ok prestanda. 180 hästar gör att man kan ta sig till 100 km/h på 7,9 sekunder. Räckvidden är då 40,2 mil enligt WLTP. Med fyrhjulsdrift blir det roligare, då tar de tre motorerna dig till hundra på 4,9 sekunder. Räckvidden sjunker som väntat något och landar på 37 mil. Båda varianterna har ett batteri på 70 kWh laddning på 90 kW och 5 till 80 procent ska ta 43 minuter. På insidan ser det också lite trevligare ut än i tidigare modeller. Framför näsan finns en digital cockpit på 12,3 tum och i mitten en stor skärm på 19,4 tum. Även den billigaste versionen ska ha värmepump och panoramasoltak. Man ska även få dra med bilen, om än bara 750 kilo. Några svenska priser finns inte ännu, men riktpriset i Europa kommer att vara mellan 40.000 och 50.000 euro. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen presenterar sjunde generationens folkabuss
Det här är nya Multivan

Folkabussen är en klassiker och nu är det dags för generation sju. Den här ska inte blandas ihop med ID.Buzz som är en elektrisk version av folkabussen på MEB-plattformen, samma som ID.3 och ID.4 bygger på. Men nya Multivan byter ändå plattform och kommer numera att byggas på MQB-plattformen, som många av Volkswagens "vanliga" fossilbilar byggs på. Det betyder att vi kommer att få se laddhybridsteknik i denna. Batteriet i denna ligger på 13 kWh och elmotorn ger 116 hästar, tillsammans med bensinmotorn får den 218 hästar. Vill man inte ha laddhybrid kan man få en bensinare på antingen 136 eller 204 hästar, nästa år kommer diesel på 150 hästar. Alla har DSG som standard. Golvet är platt i bilen och det finns plats för sju. Skenor i det platta golvet gör att man kan möblera rätt fritt utifrån vad man har för krav på andra passagerare och last. Nya versionen är bredare och längre än föregångaren men också lite lättare. På insidan är måtten ungefär desamma som tidigare men väljer man panoramaglastak blir takhöjden bättre. Lasta kan man. Med alla säten får det plats 469 liter, med bara två rader säten 1844 liter och utan säten där bak 3672 liter. Det finns även en lång version och där är siffrorna 762, 2171 och 4005 liter. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

Zhurong skickar en selfie från Mars
Kinas Mars-rover bjuder på nya bilder från den röda planeten

Den kinesiska rymdmyndigheten CNSA har nu fått fler bilder som deras Mars-rover Zhurong tagit på Mars. En av bilderna är en liten selfie som tagits med en trådlös kamera. Bilden togs genom att först placera kameran på marken och sedan backade Zhurong tio meter så kameran kunde ta en fin bild. Rovern skickade också hem en panoramabild som du kan spana in nedan. Zhurong ska nu åka runt på planeten för att se om det går att hitta is eller vatten. Tumnagel
40.3°
+
Frode Wikesjö
0

Nu går det att beställa en billigare Polestar 2
Nu från 489.000 kronor

Polestar (och Volvo för den delen) har främst satsat på att leverera elbilar i det dyrare segmentet med så mycket lull-lull som möjligt. Anledningen till taktiken är precis som med Tesla att man prioriterar att leverera modeller som man tjänar mycket pengar på och när man får igång produktionen börjar man sälja billigare versioner. Nu verkar det som att Polestar är redo att ta det där klivit, för man har börjat sälja en billigare version av Polestar 2 som kostar från 489.000 kronor. Då får man så klart inte allt man får med den dyrare versionen och det man tummar på är batteri och fyrhjulsdrift, den billigare versionen är alltså framhjulsdriven. Eftersom bilen då bara får en motor blir den långsammare, 7,4 sekunder istället för 4,7 sekunder till hundra. Det verkar dock inte som att Polestar har problem att få iväg de bilar man tillverkar, för leverans är satt till oktober om man beställer i dag. Räckvidden med framhjulsdrift och det mindre batteriet är 42-44 mil enligt WLTP och den kostar alltså 489.000 kronor. För 50.000 kronor till, alltså 539.000 kronor, får man framhjulsdrift och det större batteriet som enligt WLTP ska räcka 51,5-54 mil. För ytterligare 50.000 kronor till, alltså 589.000 kronor, får man även fyrhjulsdrift och då blir räckvidden 45-48 mil. Det går inte att välja en Polestar 2 med fyrhjulsdrift och det mindre batteriet. Den vakne ser då att 589.000 kronor är mindre än de 659.000 kronor som en Polestar 2 kostade tidigare. Man kan alltså i dag få en billigare bil med större batteri och fyrhjulsdrift än tidigare, men då ingår inte samma utrustning. Förut fanns bara paketet Performance, nu finns även paketen Pilot och Plus. Pilot kostar 40.000 kronor och innehåller pixelstrålkastarna, främre LED dimljus och kurvljus, 360-graderskamera, "Driver assistance with Pilot Assist, Adaptive Cruise Control, and Emergency Stop Assist", "Driver awareness with Blind Spot Information System (BLIS) with steering assist, Cross Traffic Alert with brake support, and Rear Collision Warning & Mitigation", automatisk dimning av ytterspeglar och park assist sida. Plus kostar 45.000 kronor och innehåller värmepump, panoramatak, stereo från Harman Kardon, WeaveTech-säten, uppvärmt baksäte, ratt och torkarblad, bättre interiörbelysning, trådlös laddning för mobilen, matkassehållare och tonad bakruta. Pris med de två paketen blir 674.000 kronor, alltså 25.000 kronor dyrare än tidigare. Performance-paketet finns kvar och kostar 60.000 kronor. Uppdatering I en tidigare version av artikeln stod det att bilen var bakhjulsdriven. Det stämmer inte, den är antingen framhjulsdriven eller fyrhjulsdriven. Tumnagel
47.2°
+
Roger Åberg
0

OnePlus 9 presenteras 23 mars
Ska ha Hasselblad-märkt kamera

OnePlus har under morgonen spikat datum för OnePlus 9-show och levererat lite information om den kommande enheten. Mer specifikt handlar det om kameran och för att förbättra upplevelsen har OnePlus inlett långsiktigt samarbete med anrika kameramakaren Hasselblad, som numera ägs av DJI. OnePlus ska under de kommande åren lägga närmare 150 miljoner dollar för att förbättra kameraupplevelsen tillsammans med Hasselblad och detta kommer resultera i en rad ändringar. Redan nu har vi fått reda på att OnePlus 9-serien kommer använda ny färgkalibreringsprocess vid namn Natural Color Calibration som ska sätta en ny färgkalibreringsstandard och erbjuda bättre färgåtergivning vid plåtning. Vidare kommer Hasselblad Pro-läge flytta in i kameran som ger användare mer kontroll över sinställningar som ISO, fokuspunkt, vitbalans och mer samt möjlighet att ta bilder i 12-bit RAW. Även på hårdvarufronten kommer det ske lite trevligheter. OnePlus kommer använda Sonys bildsensor IMX789 som kan spela in 4K-video i 120fps eller 8K i 30fps. Denna ska sitta bakom ett nytt objektiv OnePlus tagit fram med Hasselblad som bland annat ska eliminera distorsion som vanligtvis brukar uppstå när vidvinkelobjektiv används. Vidare ska vi i framtiden få se flådigare kamerateknik som panoramakamera med 140 graders synfält och T-Lens-teknik som ska erbjuda snabbare fokus på selfiekameror. OnePlus 9-serien kommer presenteras 23 mars klockan 16:00. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

Kolla in Flicka med pärlörhänge
I tokigt nära detalj

Mikroskoptillverkaren Hirox har gjort en tio gigapixelstor panoramabild på av Johannes Vermeers berömda målning Flicka med pärlörhänge. Det är sammanlagt 9 100 tokdetaljerade foton som tagits med Hirox 3D-mikroskop. Då det är 3D-bilder kan tavlan också ses som ett 3D-landskap vilket är lite tufft. I klippet nedan kan du kolla in hur avbildningsprocessen gick till och resultatet kan du spana in via länken nedan. Tumnagel
44.8°
+
Frode Wikesjö
0
2020

Kinas månlandare skickar hem bild från sin landningsplats
Är redan klar med provborrning på månen

Efter det att Kinas månlandare Changx27e-5 landade på månen häromdagen har denna nu skickat hem en panoramabild på hur det såg ut vid dess landningsplats. Månlandaren påbörjade sitt uppdrag med att borra efter prover som ligger under månens yta bara några timmar efter att den landat på månen och ska nu vara klar med detta. Redan idag är det tänkt att kapseln där proverna från månen förvaras ska lyfta mot moderfarkosten som ligger i omloppsbana runt månen. Därefter är det tänkt att återresan till jorden ska påbörjas men exakt när det sker är än så länge oklart. Här nedanför kan ni kolla in ett inslag från kinesiska CCTV om Changx27e-5:s landning och borrning på månen. Tumnagel
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Priserna klara för Kia Sorento som laddhybrid
Kostar från 579.900 kronor

Nu är hela den svenska prislistan för nya Kia Sorento klar. Suven kostar från 469.900 kronor (kampanjpris, ordinarie 490.200 kronor) och för den slanten får du versionen som heter 2.2 CRDi DCT AWD Action. Hetast kanske laddhybriden blir och för den får man betala från 579.900 kronor. Då är det också utrustningsnivån Action som gäller. Vidare finns Advance (609.800 kronor), Advance Plus (639.700 kronor) och Advance Plus Panorama (654.600 kronor). Laddhybriden kombinerar en turbomatad bensinfyra på 1,6 liter med en elmotor och den sammanlagda systemeffekten ligger på 265 hästar och 350 newtonmeter. Batteripacket är på 13,8 kWh och på en full laddning ska man kunna köra 5,3 mil på bara el. Drivningen sker på alla fyra hjulen. Nya Sorento börjar säljas snart och de första kunderna ska få sina bilar nästa vår. Tumnagel
32.9°
+
Bobby Green
0

Opel uppdaterar Crossland X
Får nytt utseende och nya funktioner

I början av 2017 lanserade Opel den lilla crossovern Crossland X och nu har det blivit dags för den att få sig en facelift. Som vanligt handlar det om uppdaterat utseende och att man har stoppat in mer teknik under skalet. Liknande designspråk som modellen Mokka dök upp med har applicerats även här och det blir mest tydligt i fronten. Strålkastarna och grillen vävs samman och den klassiska Opel-blixten tar plats i mitten. Opel Vizor kallar man tilltaget för. Den som vill ha lite sportigare utseende på sin bil väljer GS Line+ som ger dig svarta 17-tums fälgar, svart tak, röda detaljer, AGR-certifierade säten för både förare och passagerare och LED-belysning bak. Vidare har fjädring och styrning uppdaterats i nya Crossland vilket ska ge bättre precision. LED-strålkastarna är adaptiva och det finns avåkningsvarnare, fartkontroll och panoramavy från backkameran. Motormässigt kan man välja mellan bensin- och dieselmotorer på 1,2 eller 1,5 liter. När lansering sker och vad det då står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
34.6°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört nya Kia Sorento
Stort och snyggt men inte riktigt premium

En Kia är svår att älska men lätt att gilla. Så är det även med nya Kia Sorento som man liksom gillar väldigt mycket som en kompis men som aldrig kommer att bli din passionerade partner. Men ibland är det mycket bättre med en bra vän än ett stormigt förhållande. Så här frän kommer inte Kia Sorento att vara i Sverige. Tyvärr! Nya Kia Sorento har fått en ny look som inte är lika rund som föregångaren. Attityden är klart bättre och jag tycker att man har lyckats få till en amerikansk känsla som ändå är bra och fungerar i Europa. Looken är inte riktigt lika fläskig som på den amerikanska storsuven Telluride, men det känns att de hör ihop. I USA har man dock vågat tuffa till specifikationerna en smula och erbjuder bilen i en X-line-version med mindre krom och svarta fälgar vilket kan blir rätt hiphop och coolt, men antar att svenska barnfamiljer inte riktigt är redo för det. Mest utstickande är de nya baklysena Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Vi har pratat med Alain Visser om att inte äga sin bil
VDn för Lynk & Co

I onsdags presenterade Lynk & Co sitt upplägg här i Europa och när man tänker börja utrullningen. Man kommer att öppna sin första klubb i Göteborg innan årsskiftet och första bilarna kommer i vår. Man har inte satt något pris mer än "aldrig över 500 euro" och tanken är att de som abonnerar ska kunna dela sin bil med andra och på så sätt sänka månadskostnaden. Det finns också bara en modell att välja mellan med två olika motorer och i två olika färger och inga tillval går att göra. Det här gör ju att man har lite funderingar, så vi tog ett snack med Alain Visser som är VD för Lynk & Co. Hej Alain! Känns det skönt att vara igång nu? - Ja! Vi berättade om Lynk & Co för första gången 2016 så det är väldigt roligt att äntligen vara redo för start. Ni kommer ju att erbjuda en tjänst där man abonnerar på en bil, en av mina första frågor och som jag också såg att våra läsare hade var vad som skiljer ert erbjudande mot andra former av ägande, till exempel privatleasing? – Den stora skillnaden är helt klart att man kan säga upp bilen på en månad. Vi tror starkt på att våra kunder vill ha en bil men inte äga en bil, varken på pappret eller på andra sätt. Vilket du iofs inte gör med en leasad bil heller, men det är ett större åtagande. Vi ser framför oss att våra kunder kan se att deras livssituation har plats för en bil i dag men att de inte vet hur det ser ut om sex, tolv eller 24 månader. Verkligen inte om 36 månader. De vill inte eller vågar inte signa upp sig på ett långt kontrakt för de vet helt enkelt inte hur framtiden ser ut. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen rullar ut Caddy California
Campingversion med minikök och tillhörande tält

I början av året rullade Volkswagen ut nya Caddy. Nu presenteras Caddy California för de som gärna använder bilen som bostad. Den här bjuder på minikök, panoramaglastak och en fristående tältlösning. Modellen erbjuds i två längder - antingen 4,5 eller 4,85 meter. Sängen som man fäller ut mäter 1,9 x 1,07 meter och den ska vara utrustad med en extra bekväm madrass. Tidigare var baksätet en del av sängen men så är det inte längre. Man kan nu därför ta ut baksätet helt och få plats med mer packning. Det finns en utdragbar köksenhet som man drar ut från bakluckan. Den innehåller en gasspis och förvaring för kastruller och stekpannor. Det är ståhöjd under bakluckan så man kan steka sina makaroner utan att få regn på sig. Som tillval finns ett panoramaglastak på 1,4 kvadrameter. När man ska sova mörklägger man alla rutor och systemet för detta ska ha förfinats ytterligare. Dessutom finns det en ny ventilationslösning till framdörrarnas rutor. Tältet som man kopplar på bilen kan utökas med en sovdel om man är fler som behöver kojplats. Behöver man åka iväg går det bra att låta tältet stå kvar. Vad Caddy California kostar och när den lanseras är tyvärr oklart för tillfället. Vid lanseringen kan man välja mellan turbomatad dieselmotor på 90 eller 122 hästar. Det kommer fler alternativ senare, och versioner med fyrhjulsdrift. Tumnagel
46.2°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.4°
+
Roger Åberg
0

Asus presenterar Zenfone 7 och 7 Pro
Börjar säljas 1 september

Asus har som lovat hållit låda och presenterat nya telefoner i Zenfone 7-serien. Det handlar om två nya enheter varav ena går kort och gott under namnet Zenfone 7 och andra kallar man för Zenfone 7 Pro. Båda enheterna kommer med en panel på 6,67 tum med 90Hz och rediga batterier med en kapacitet på 5000mAh. Givetvis skiljer sig Pro-versionen från vanliga 7 och Pro-versionen erbjuder liknande mekanisk kamera som föregående Zenfone samt erbjuder lite mer kraftfull hårdvara. Själva mekaniska lösningen har fått lite kärlek och har nu tre olika förinställda lägen för olika fotosessioner och dessa går enkelt att skifta mellan via kameramjukvaran. Användaren ska även ha möjlighet att spara egna vinklar. Utöver det har Auto Panorama-läget uppgraderats och använder nu vidvinkelkameran för att leverera tjusigare material och Motion Tracking 2.0 gör ett bättre jobb med att följa objektet. Huvudsensorn är en 64MP Sony IMX686 och ultravidvinkelkameran är en IMX363-sensor från Sony. Båda sensorerna kommer med optisk bildstabilisering. Utöver det är kameramodulen även utrustad med en telefotokamera. Vanliga Zenfone 7 är utrustad med samma kameramodul, men utan den mekaniska biten. Zenfone 7 Pro är lite mer kraftfull än sitt syskon och är utrustad med Snapdragon 865+, 8GB LPDDR5-ram och 256GB UFS 3.1-lagring. Zenfone 7 kommer med Snapdragon 865, 8GB ram och 128GB lagring. Zenfone 7-serien kommer börja säljas 1 september. Hur läget ser ut med priser är för tillfället okänt. Bonusvideo nedan med Dave 2D som pratar om nya 7-serien. Tumnagel
40.6°
+
André Stray
0

Samsung tar patent på kameramodul med sex linser
Observera mellanslaget mellan sex och linser

En patentansökan från Samsung antyder att de har en ny kameramodul på gång för telefoner som använder sig av hela sex kameralinser. Inte nog med det, varje lins kommer också kunna tiltas i olika riktningar. Det skulle till exempel kunna användas till att ta större panoramabilder. Utöver det så antyder patenten att kameramodulen också kan flyttas in och ut ur telefonen vilket kanske kan förbättra zoomkvalitén. Om eller när vi får se detta i en Samsung-telefon är oklart men det spekuleras kring att det är något som kommer finnas i Galaxy S30 som förväntas att släppas under nästa år. Tumnagel
39.9°
+
Frode Wikesjö
0

Racerbanan Mount Panorama Circuit i Lego
Består av 150.000 bitar

Mount Panorama Circuit är en racerbana som finns i Bathurst, Australien. Nu har Honda tillsammans med Ryan "The Brickman" McNaught återskapat banan i Lego. Den består av 150.000 bitar och har här fått namnet Mount Hondarama. Vikten på hela bygget ligger på 210 kilo och den mäter 3,3 meter i längd och 1,8 i bredd. Det tog åtta stycken personer 650 timmar att bygga och här finns allt från Hondas mest ikoniska bilmodeller till serviceområde och återförsäljare. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Panoramabild från Mars på 1,8 miljarder pixlar
Snyggt jobbat Curiosity

Det vi ser här är den största och mest högupplösta panoramabilden Mars-rovern Curiosity någonsin har tagit. Den består av nästan 1200 stycken bilder och är på hela 1,8 miljarder pixlar. På bilden ser vi regionen Glen Torridon som ligger vid Mount Sharp som Curiosity håller på att utforska. 360-video av platsen nedan. Tumnagel
47.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida