m

Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5
Kan laddas riktigt snabbt

Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW. Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken. Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter. Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker. Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024. Tumnagel
54.7°
+
Bobby Green
0

Apple släpper podcast till For All Mankind
Har Apple fått rymdfeber?

Apple ser ut att storsatsa på sin rymdserie For All Mankind. Efter att man tidigare släppt en augmented reality-app inför seriens andra säsong drar man nu även igång en podcast kopplad till tv-serien. Podcasten "For All Mankind: The Official Podcast" kommer att sändas parallellt med andra säsongen av For All Mankind, en säsong som drar igång på Apple TV+ imorgon 19 februari. Podcasten kommer att programledas av Krys Marshall som spelar Commander Danielle Poole i tv-serien. "For All Mankind: The Official Podcast" kommer att sändas i tio avsnitt och bland gästerna kommer det att finnas både experter och astronauter såväl som skådespelare som medverkar i tv-serien. Podcasten kommer precis som tv-serien att dra igång i morgon och kommer att gå att ta del av via Apple Podcast på länken här nedanför. Ni hittar en trailer för podcasten här nedanför. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

CES 2020 Samma skärm kan visa olika grejer samtidigt
Flygbolaget Delta visar upp Parallel Reality

Det amerikanska flygbolaget Delta har visat upp lite grejer på CES-mässan i Las Vegas som kanske kan underlätta för deras resenärer i framtiden. Det kanske mest intressanta man visade upp är ett system som kan låta flera resenärer se information om sin kommande flight på samma skärm samtidigt. Det här tricket, som låter lite som science fiction, har Delta åstadkommit med hjälp av företaget Misapplied Sciences som har arbetat med att utveckla sin teknik de senaste fem åren. Misapplied Sciences kallar det hela för "Parallel Reality" och det fungerar genom att man låter skärmens pixlar lysa i olika färger beroende på varifrån resenären betraktar skärmen. På så sätt kan två personer som står bredvid varandra se olika information på samma skärm. Informationen som visas på skärmarna går att få på olika språk och inkluderar även information om hur man tar sig till den aktuella gaten. För att det hela ska fungera så måste resenären välja detta när hen checka in och därefter börjar kameror på flygplatsen övervaka var användaren rör sig. När användaren är i närheten av en skärm med stöd för Parallel Reality så börjar pixlar på skärmen som visar personens flight lysa så att de syns från den vinkeln där resenären befinner sig. Delta kommer att börja använda Parallel Reality på Detroit Metropolitan Airport någon gång till sommaren och då kommer upp till hundra resenärer kunna se individuell information om sina flighter på en och samma skärm. Hoppar ni ner till cirka 7:30 i klippet nedan kan ni kolla in hur det såg ut när CNET kollade in Parallel Reality på CES-mässan. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Nobelstiftelsen och HTC tar fram VR-upplevelse
Utforska kroppen på cellnivå

HTC har meddelat att de kommer att hjälpa Nobelstiftelsens mediaavdelning att ta fram en VR-upplevelse som ska visualisera upptäckterna årets nobelpristagare i medicin har gjort. VR-upplevelsen kallas för The Circadian Rhythm och i den får användaren följa med på en resa på cellnivå inuti en människas kropp. Vidare kommer man att få lära sig hur växter, djur och människors biologiska rytm är kopplad till jordens rotation. Mattias, Fyrenius som är VD för Nobel Media säger i ett pressmeddelande: "Together, with HTC Vive, we are creating unique VR experiences that showcase important moments and lessons that the world can benefit from. The Circadian Rhythm’ is another great testament to how emerging technologies like VR can provide an unparalleled experience and moment of learning." The Circadian Rhythm släpps nästa år och kommer att gå att ta del av gratis på Nobelmuseet i Stockholm men kommer även att gå att ladda ner från HTC Vive:s appbutik Viveport. Tumnagel
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Capcom satsar på virtuell verklighet
Bygger specialanpassad spelmotor för ändamålet

Capcom släppte tidigare i veckan en rapport där man bland annat kan läsa hur mycket pengar det japanska spelbolaget dragit in det gångna året. Man kan också läsa att teamet bakom Resident Evil, Division 1, kommer lägga ett stort fokus på mjukvara för virtuell verklighet. Enligt rapporten så anser Capcom att virtuell verklighet är det hetaste på marknaden just nu så därav kommer Division 1 lägga resurser på att bygga en spelmotor som enkelt kan användas för virtuell verklighetupplevelser. Men bara för att Division 1 kommer fokusera en del på virtuell verklighet så kommer de inte lägga ner utvecklingen av traditionella konsolspel. Dessa kommer nämligen utvecklas parallellt. Tumnagel
43.0°
+
Frode Wikesjö
0
2014

DirectX och OpenGL tar efter AMDs Mantle
Inriktar sig på bättre kontroll över hårdvaran

AMD introducerade Mantle för att skapa ett effektivare sätt att programmera för dagens GPU:er med en modell som bättre passar hur moderna grafikkärnor fungerar. Delar bygger på reducering av overhead för CPUn som är associerad med Direct3D och OpenGL- Nu ser det dock ut som att de som ligger bakom både Direct3D och OpenGL kan ha ett svar på AMDs nya API då det under nästa månads Game Developer-konferens ska talas om nya grejer till de två. En session kallas "DirectX: Evolving Microsoftx27s Graphics Platform" och i informationen kan man läsa följande: For nearly 20 years, DirectX has been the platform used by game developers to create the fastest, most visually impressive games on the planet. However, you asked us to do more. You asked us to bring you even closer to the metal and to do so on an unparalleled assortment of hardware. You also asked us for better tools so that you can squeeze every last drop of performance out of your PC, tablet, phone and console. Come learn our plans to deliver. En annan session kommer handla om "Direct3D Futures" och där får vi veta mer om följande: Come learn how future changes to Direct3D will enable next generation games to run faster than ever before! In this session we will discuss future improvements in Direct3D that will allow developers an unprecedented level of hardware control and reduced CPU rendering overhead across a broad ecosystem of hardware. If you use cutting-edge 3D graphics in your games, middleware, or engines and want to efficiently build rich and immersive visuals, you donx27t want to miss this talk. Vi kan se att båda handlar om mer kontroll över hårdvaran och lägre overhead för CPUn, precis vad AMD arbetat med i Mantle. En utveckling i den riktning ger förstås bättre kompatibilitet med fler grafikprocessorer från även Nvidia, Intel och andra utöver AMD. Sedan finns det också en session om OpenGL kallad "Approaching Zero Driver Overhead in OpenGL" där följande kommer tas upp: Driver overhead has been a frustrating reality for game developers for the entire life of the PC game industry. On desktop systems, driver overhead can decrease frame rate, while on mobile devices driver overhead is more insidious--robbing both battery life and frame rate. In this unprecedented sponsored session, Graham Sellers (AMD), Tim Foley (Intel), Cass Everitt (NVIDIA) and John McDonald (NVIDIA) will present high-level concepts available in todayx27s OpenGL implementations that radically reduce driver overhead--by up to 10x or more. The techniques presented will apply to all major vendors and are suitable for use across multiple platforms. Additionally, they will demonstrate practical demos of the techniques in action in an extensible, open source comparison framework. Det ser alltså ut som att både DirectX och OpenGL kommer göra storsatsningar i samma riktning som AMD har tagit med Mantle. Nu återstår det bara att se hur lång tid det dröjer innan lösningarna kommer släppas till programmerare och spelutvecklare. Tumnagel
48.5°
+
Samuel Paulsson
0
2013

Allt om Alfa Romeo 4C
Gör 0-100 km/h på 4.5 sekunder

Nu har så äntligen Alfa Romeo släppt alla uppgifter kring den nya modellen 4C. Bilen kommer klara 0-100 km/h på 4.5 sekunder, väga låga 895 kilo och säkerligen vara riktigt kul att köra. Motorn är placerad i mitten och består av en fyra på 1.7 liter som försetts med turbo. Den ger 240 hästar och 350 Nm. Motorn skickar i sin tur kraften till bakhjulen via en sexstegad dubbelkopplingslåda med elektronisk diffspärr. 0 till 100 på 4.5 som sagt, och en toppfart på över 250 km/h. Förbrukningen anges till 0.5 liter per mil och utsläppen stannar på 157 gram. När bilen börjar säljas i början på nästa år kommer man att kunna välja mellan två paket, Racing eller Luxury. Det förstnämnda får ett lite hårdare chassi, sportavgassystem, racingdäck och sportratt. Luxury blir inte helt oväntat det lite lyxigare alternativet och väljer man det får man mer läder i kupén och strålkastarkåporna i kolfiber bland annat. Hela pressmeddelandet finns att läsa nedan. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0
2011

Bioware bjöd in till provspelning av Star Wars: The Old Republic
Den 20 december i år släpps det efterlängtade MMO-rollspelet över hela världen.

Feber fick i förra veckan chansen att provsmaka tidigt levlande, gruppuppdrag och PvP. The Old Republic har, likt de flesta utav Biowares spel, satt stor fokus på historieberättande och att tillåta spelaren att påverka världen runt honom eller henne. Producenten Hall Hood förklarar att företagets ideologi alltid har varit att leverera spel byggda på fyra pelare: Combat, Exploration, Progression, Story - och att traditionella MMO-spel framhäver de första tre men lämnar handling i bakvattnet. Utmaningen har varit att leverera en komplett spelupplevelse som kan locka både den storyintresserade spelarskaran (som ofta föredrar ensam-RPG över MMO) och den hårdkokta MMO-veteranen. Frågan är hur väl de har levt upp till den här visionen. Tumnagel
39.8°
+
Joakim Åhlfeldt
0
Slut på artiklar...