m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)
2019

Boeing kan tänka sig att byta namn på 737 MAX-modellerna
Till något som inte förknippas med flygolyckor?

Den här veckan pågår flygplansmässan Paris Air Show och under den passade nyhetsbyrån Bloomberg på att ta sig ett snack med Boeings ekonomichef Greg Smith om framför allt den olycksdrabbade flygplansmodellen Boeing 737 MAX. USA:s president Donald Trump föreslog redan för två månader sedan att Boeing borde byta namn på Boeing 737 MAX till något och annat. Det verkar inte som om Boeing är helt främmande för den idén enligt Smith. I intervjun säger Smith bland annat om ett eventuellt namnbyte på 737 MAX: "I’d say we’re being open-minded to all the input we get. We’re committed to doing what we need to do to restore it. If that means changing the brand to restore it, then we’ll address that. If it doesn’t, we’ll address whatever is a high priority." Det verkar dock inte som om ett namnbyte på 737 MAX är något som står högst upp på dagordningen för Boeing. Boeing gick ut med ett uttalande efter Bloomberg intervjuat Smith där man sa: "Our immediate focus is the safe return of the Max to service and re-earning the trust of airlines and the traveling public. We remain open-minded to all input from customers and other stakeholders, but have no plans at this time to change the name of the 737 Max." Tumnagel
16.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Airbus presenterar Airbus A321XLR
Får längre räckvidd än de andra modellerna i A320neo-familjen

Nu har flygplansmässan i Paris kickat igång och den europeiska flygplanstillverkaren Airbus har inlett denna med att presentera den nya flygplansmodellen Airbus A321XLR. Den nya modellen är en vidareutveckling av modellerna i Airbus A320neo-familj. Enligt Airbus kommer A321XLR att bli den flygplansmodell med två stolsrader som har längst räckvidd på marknaden. Modellen tar 180 - 220 passagerare och har en räckvidd på runt 8700 kilometer, 15 procent längre räckvidd än föregångaren A321LR. Det innebär bland annat att modellen kommer gå att använda på flygningar över Atlanten mellan Europa och USA. Airbus uppger att man redan sålt ett 30-tal av Airbus A321XLR och dessa förväntas levereras och tas i drift 2023. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018
2017
2016
2015
2014
2013

Parrot-drönare tar detaljrikt flygfoto
På tre timmar skapades denna bild

För ett litet tag sedan så gick Paris Air Show av stapeln och på plats hittade man företaget Parrot som då gjorde detta lilla projekt. De lät två stycken eBee-drönare som tillverkas av deras systerföretag SenseFly flyga över flygplatsen där eventet ägde rum för att sedan skapa denna bild. Drönarna flög över flygplatsen i ett förprogrammerat mönster och tog massor med foton under tiden. När de väl landat så laddades alla bilder in i datorn och ut kom denna jättebild som i full storlek är 18 781 x 10 995 pixlar stor samt en 3D-modell av flygplatsen vilken ni kan se i videon nedan. I videon kan ni även se lite snabbt hur det hela gick till. Drönare är tusan ganska läskiga. Tumnagel
58.0°
+
Gordon Andersson
0
2011

Boeing visar upp nya 747-8I på Paris Air Show
Det längsta passagerarflygplanet i världen

Till Paris Air Show plockade Boeing med sig några utav sina nyaste flygmaskiner, men mest efterlängtad var nog den här skutan. 747-8 Intercontinental är den senaste uppgraderingen i den populära serien som introducerades 2005. Korven tar totalt 467 passagerare, 51 fler än 747-400. Det blir också det längsta passagerarflygplanet i världen med sina 76 meter. Närmsta konkurrenten är Airbus med sin dubbeldäckare A380, men Boeing är snabba med att nämna att deras plan är både tio procent lättare per säte och drar elva procent mindre soppa. Innan det nya planet från Boeing får börja frakta vanliga dödliga ska det genomgå 1 600 flygtimmar och få sin certifiering. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Nytt konceptplan gör Mach 4.5
Det är snabbt

På Paris Air Show visades detta konceptplan framtaget av moderbolaget till Airbus, EADS, upp. ZEHST (Zero Emission Hypersonic Transport) drivs av två jetmotorer och tre raketer som alla jobbar tillsammans. Planet tar dig 32 kilometer upp i luften och når hastigheter på runt 4 800 km/h, eller Mach 4.5. Det betyder att du skulle kunna åka från New York till Tokyo snabbare än det tar att se en vanlig långfilm. Namnet säger också att planet inte släpper ut något, och det stämmer faktiskt. Jetmotorerna drivs av algbaserad biobränsle, medan raketmotorerna går på syre och väte som tillsammans bara släpper ut ånga. En fungerande prototyp räknar EADS att ha i luften 2020, men det kommer dröja ända fram till 2050 innan vi får se något sånt här för oss vanliga dödliga. Jag vill flyga i Mach 4.5 nu, så öka! Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Airbus A380 flyger i formation med flygakrobater
Inget man ser varje dag

För att riktigt slå på stort när årets Paris Air Show går av stapeln den 20 juni flyger Airbus sin fetaste skuta A380 tillsammans med flygakrobaterna Breitling Jet Team. Rätt imponerande att se. Och jisses vad stor A380:n är. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida