m

Stockholm föreslår ny avgift för elsparkcykel-företagen
1400 kronor per fordon

SVT rapporterar att Stockholm planerar att införa en ny avgift för de företag som hyr ut elsparkcyklar i staden. Enligt det nya förslaget ska företagen t få betala en årsavgift på 1400 kronor per fordon som ställs ut i Stockholm. Det kan med andra ord bli en rätt dyr historia för företagen då det förra året fanns cirka 14.000 elsparkcyklar utställda i Stockholm från de olika uthyrningsföretagen. SVT skriver att Stockholms stad räknar med att få in cirka 14 miljoner kronor om året om den nya avgiften införs. Förutom den nya avgiften planerar Stockholms stad även mer regleringar gällande var elsparkcyklarna får parkeras när de inte används. Här nedanför kan ni kolla in ett inslag från SVT där Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) och Tiers regionchef August Svenstedt medverkar. Tumnagel
47.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

ISS har parkerat om sin Crew Dragon
I väntan på nya grejer från jorden

Igår parkerade fyra av besättningsmännen på den internationella rymdstationen ISS om den Crew Dragon-kapseln som transporterade dit två astronauter i november förra året. Det ska väl tilläggas att det hela sköttes autonomt och övervakades från kontrollrummet på jorden. De fyra astronauterna var mest ombord för att bekanta sig med den farkost som snart kommer att ta dem tillbaka till jorden. SpaceX Crew Dragon-kapsel "Resilience" förflyttades från porten som kallas för "forward" på ISS till en annan anslutning som kallas för "zenith". Anledningen till förflyttningen av Resilience är att ISS inväntar en ny Crew Dragon-kapsel om några veckor såväl som en Cargo Dragon-kapsel i juni, kapslar som är tänkta att ansluta till forward-porten på ISS. Efter att nästa Crew Dragon-kapsel anlänt till ISS i slutet av den här månaden är det tänkt att Resilience ska återvända till jorden tillsammans med de fyra besättningsmän, Shannon Walker, Vic Glover, Mike Hopkins samt Soichi Noguchi, som nu var med och parkerade om farkosten. Därefter kommer Crew Dragon-2 att förflyttas till zenith-porten innan nästa Cargo Dragon anländer i juni. Här ovanför kan ni kolla in en uppspeedad timelapse på förflyttningen av Crew Dragon-1 från forward- till zenith-porten. Här nedanför kan ni kolla en repris av gårdagens livesändning om ni hellre vill ha det i en slow tv-version. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bara fem elsparkcyklar bötfällda för felparkering i Stockholm
En månad efter möjligheten att göra det infördes

Sedan den 1 mars har det varit möjligt för Stockholm stad att inkräva en avgift från företag vars elsparcyklar har parkerats fel efter användandet. Detta verkar dock inte ha varit ett särskilt stort problem i Stockholm då endast fem stycken sådana "p-böter" delats ut rapporterar DN. Det är Stockholms parkeringsvakter som avgör om elsparkcyklar anses vara felparkerade. När så är fallet flyttas fordonet och en faktura på 250 kronor skickas till företaget som hyr ut elsparkcykeln. Josefine Mittermaier, enhetschef på trafikkontoret i Stockholm som har hand om fordonsflyttarna, säger till DN om att de än så länge bara är fem stycken elsparkcycklar som blivit flyttade efter att detta avgiftsbelades i början av månaden: "Vår bild är att det har blivit bättre. Färre cyklar är felaktigt uppställda. Att det är färre felaktigt uppställda cyklar nu beror nog på flera saker. Dels är det inte lika många cyklar ute på gatorna, dels upplever vi att läget är bättre. Bolagen har egen personal som flyttar på de feluppställda cyklarna." När Stockholms stad i höstas testade att flytta felparkerade elsparkcyklar fick man flytta hela 300 stycken under en treveckors-period. Sedan i februari har fem av de företag i Stockholm som hyr ut elsparkcyklar en gemensam patrull vars arbetsuppgift är att flytta på felparkerade elsparkcyklar, något som av statistiken att döma verkar ha minskat antalet felparkerade elsparkcyklar väsentligt. Tumnagel
33.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Är nya BMW M4 med manuell låda den du ska köpa?
Matt Farah tar reda på det

Man kan säga vad man vill om nya BMW M4 men den är ju faktiskt byggd för att köras med, och gör man det sitter man på insidan och slipper titta på den från utsidan. Ni vet när man vänder sig om efter bilen efter att man har parkerat? Kanske inte något som händer här, men oavsett. Hur den är att köra är minst lika viktigt, och här försöker Matt Farah bena ut om det är den manuella sexpetade växellådan du ska välja om du är spekulant. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Teslas bilar förbjuds på kinesiska militäranläggningar
För att de kan användas för spionage

Teslas bilar säljer som smör i Kina men nu rapporterar källor att Teslas bilar inte längre är välkomna att köra in på kinesiska militäranläggningar. De ska inte heller längre vara tillåtna att köra på vissa andra platser som anses vara känsliga ur ett säkerhetsmässigt perspektiv. Anledningen till att Teslas bilar nu portas från kinesiska militäranläggningar uppges bero på att bilarnas kameror konstant filmar sin omgivning, filmer som potentiellt skulle kunna användas för spionage. Kinesiska militärer förbjuds inte att köra Teslor men sägs få parkera dessa utanför anläggningar som bedöms vara viktiga ur säkerhetssynvinkel. I helgen kommenterade Elon Musk det hela med att säga att om Teslas bilar skulle användas för spionage i Kina, eller någon annanstans, så hade företaget fått stänga ner. Under ett videoframträdande på China Development Forum i lördags så så Musk: "There’s a very strong incentive for us to be very confidential with any information. If Tesla used cars to spy in China or anywhere, we will get shut down." Över 2,5 miljoner människor tjänstgör i Kinas militär och det skulle givetvis inte vara bra för Tesla om dessa valde bort att eventuellt köpa en Tesla på grund av att de inte längre kan köra bilarna till sina jobb. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Göteborg ska börja ta betalt för felparkerade elsparkcyklar
Uthyrarna får betala 300 kronor per felparkering

Idag tog trafiknämnden i Göteborg beslut om att stadens parkeringsvakter ska börjar flytta elsparkcyklar som parkeras fel, till exempel när de ligger på trottoarer, cykelbanor eller vägar. För varje elsparkcykel som parkeringsvakterna flyttar kommer det att utgå en avgift på 300 kronor som företaget som äger elsparkcykeln kommer att få betala. Det kan dock dröja tills sista kvartalet i år innan avgiften införs då detta även måste godkännas kommunfullmäktige. De elsparkcykel-uthyrare som verkar i Göteborg lanserade i februari en "parkeringspatrull" i staden vilken har i uppgift att se till att deras elsparkcyklar inte ligger och dräller på gatorna. Eric André, Sverigechef för elsparkcykelföretaget Voi, säger till GT om denna: "I februari lanserade vi tillsammans med våra branschkollegor en parkeringspatrull i Göteborg som arbetar heltid med att ställa upp och flytta på felparkerade elsparkcyklar. Ett initiativ som fungerar mycket bra hittills, och staden har efter dagens beslut uttryckt att de fortsatt kommer att stötta initiativet." Sedan tidigare har Stockholm och Malmö börjat flytta felparkerade elsparkcyklar och låta uthyrarna betala detta. Tumnagel
71.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Parkera direkt med CarPlay!
Easypark finns nu i bilen

Att betala för parkering är tråkigt, men med appar är det enklare. Nu kan man parkera direkt i bilen eftersom EasyPark har kommit till CarPlay! Det hela är verkligen superenkelt och kommer faktiskt att göra mitt liv enklare. Bonus är att man kanske inte glömmer att sätta på parkeringen och framförallt kommer man ihåg att stänga av parkeringen, och tjänar så några kronor. Tumnagel
46.7°
+
Roger Åberg
0

Stockholm inför avgift på felparkerade elsparkcyklar
För att få lite ordning och reda på stan

Stockholm stad skriver i ett pressmeddelande att man nu kommer att införa en avgift på felparkerade elsparkcyklar i staden, något man gör för att dessa förhoppningsvis inte ska ställas där de kan orsaka problem för gående, cyklister och andra. Avgiften kommer att bli 250 kronor och kommer att skickas till företagen som hyr ut elsparkcyklarna. Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, säger i ett pressmeddelande om beslutet: "Vi vill att elsparkcyklarna ska göra det enklare att ta sig fram på Stockholms gator. I stället är det ofta precis tvärtom. Nu tar vi till nya verktyg för att få undan röran." Stockholm har sedan tidigare börjat transportera bort felparkerade elsparkcyklar och låtit företagen som hyr ut dem lösa ut dessa för 500 kronor styck. Både Voi och Lime har tidigare uppgett att man kollar på lösningar som gör att det kan bli användaren som parkerat elsparkcykeln fel som ska få betala avgiften för felparkerade elsparkcyklar. Tumnagel
65.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

TIER testar nytt system för mer exakt parkering
Av elsparkcyklar

Om man nu inte är inne i elsparkcykelsvängen så kan man nog finna dem ganska irriterande, speciellt när de står parkerade på märkliga platser. Just det här med felparkeringar är något som TIER vill ta tag i och har därför börjat samarbeta med Fantasmo för vad som påstås vara världens mest exakta parkeringssystem för elsparkcyklar. Systemet använder sig av Fantasmos Camera Positioning System (CPS) som är en positionsteknologi som ska vara tio gånger mer exakt än GPS och validerar parkeringen med hjälp av telefonens kamera. Systemet fungerar så att man efter sin åktur måste läsa av elsparkcykelns QR-kod och sedan peka kameran mot någon byggnad i närheten. Utifrån det ska systemet kunna reda ut om du har parkerat elsparkcykeln rätt. Matthias Laug, medgrundare till TIER, hade detta att säga om det hela: "With this new technology, we can directly address the concerns of vulnerable road users when it comes to how scooters are parked. The CPS mapping used by Fantasmo has a distinct advantage over GPS signals, which are often obscured by buildings, poor connectivity, trees, and atmospheric conditions. Besides educating our users, we want to provide them with the technology that they need to use escooters safely and responsibly and this partnership does just that." Initialt ska detta system testas i Paris och York. Tumnagel
41.7°
+
Frode Wikesjö
0

Harman presenterar tre nya koncept för insidan av bilen
Spela, skapa och upplev livekonserter

Sitter man i en bil och kör nu för tiden ska man ha ögonen på vägen, men så kanske det inte ser ut i framtiden för då är tanken att bilarna ska köra sig själva. Och då kan man ju hitta på andra saker samtidigt som man hänger inne i den där lådan som ska ta sig till ens destination. Det har Harman tänkt på och under CES-mässan presenterar de nu tre stycken nya koncept för insidan av bilen - både för självkörande bilar men även för "vanliga". Först ut är Gaming Intense Max som kanske inte helt oväntat handlar om spel. Det här ska vara en helt ny typ av spelupplevelse för bil. Här ska man kunna spela loss som bara den när bilen är parkerad för då åker nämligen ratten in i instrumentpanelen och en stor skärm kommer närmare dig som spelar. Högtalarna som sitter inbyggda i stolarnas ryggstöd vinklas även ner för att ytterligare omsluta dig i upplevelsen. Nästa koncept som kallas för Creator Studio är för den som exempelvis älskar karaoke eller liknande. Bilens mikrofoner och kameror på insidan riktas mot dig så att du kan spela in dina egna musikvideos och annat, som du därefter enkelt ska kunna redigera på plats. Sist ut är Drive-Live Concert och via detta ska du kunna liveströmma konserter från den stora skärmen framtill som tar upp hela vindrutan. Harman har mängder av andra saker kring detta på gång och lite av det får ni se i de två klippen här nedan. Tumnagel
35.5°
+
Bobby Green
0

Volvo Pentas nya teknik gör det enklare att lägga till med båten
En hybrid mellan automatisk och manuell tilläggning

CES-mässan är digital i år men det går som väntat utmärkt att presentera nyheter ändå. Volvo Penta delar nu med sig av branschens första helt integrerade Assisted Docking System för båtar. Detta ska ge kaptenen en helt ny kontroll och är ytterligare ett steg mot automatiserad tilläggning när båten väl ska parkeras. Systemet kompenserar för vind och strömmar och hjälper automatiskt båten att hålla den avsedda kursen. Så här säger Ida Sparrefors som är Director of Autonomous Solutions and New Business Models på Volvo Penta: "Assisted Docking är en hybrid mellan automatisk tilläggning och manuell tilläggning. Trots att det på vissa sätt skulle ha varit enklare att införa en fullständig automatisering är det fina med det här systemet att det ger kaptenen bättre kontroll. Med vårt team av experter, med allt från mjukvaruutvecklare till testförare, har vi gjort så att det beter sig intuitivt i alla lägen, så att vem som helst kan känna sig som en erfaren kapten." Läs mer om tekniken i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0
2020

Volkswagen visar mer av den automatiska laddroboten
Ska ta hand om laddningen när du har parkerat

För ett år sedan skrev vi om en laddrobot som Volkswagen tagit fram. Den rullar fram till din elbil och ser till att ladda den när du har parkerat. Nu har roboten utvecklats ytterligare och därför berättar man mer om hur den är tänkt att fungera. Den här ska i framtiden kunna placeras ut i stora garage och ta hand om laddningen istället för att man monterar upp laddstolpar vid varje plats. Den ska kunna ladda med upp till 50 kW och även byta ut ett batteripack om det skulle behövas. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Fords kommande elscooter ska vara självkörande i nivå 2
Kan tyvärr inte parkera sig själv på rätt ställe

Ford har en mikromobilitetavdelning som heter Spin. Nu presenteras planerna för Spin Insight Level 2 som är en elscooter som alltså är självkörande i nivå 2. Scootern ska kunna läsa av omgivningen i realtid och hjälpa föraren att ta säkra beslut under körningen. Tekniken som finns under skalet är framtagen tillsammans med Drover AI och den kommer att bestå av en kamera, flertalet sensorer och en dator som har koll på allt som händer. Scootern ska bland annat automatiskt kunna dra ner hastigheten om föraren kör på fel ställe och varna om en olycka är på väg att inträffa. Läs mer i pressmeddelandet på länken nedan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Nya Mercedes-Maybach S-Klass är här
En bil du inte vill köra

I början av september rullade Mercedes ut nya S-Klass. Nu kommer den i det lyxigaste utförandet man kan tänka sig - Maybach. Bilen sticker ut genom att ha lack i två toner, mer krom, annan design på fälgarna och en grill med vertikala ribbor i sig. Den är dessutom hela 29 centimeter längre än en vanlig S-Klass vilket innebär att den mäter 5,47 meter på längden. Busenkel att fickparkera alltså. Allt för att man ska förstå att det här inte är någon vanlig vagn som kommer rullandes. Med den här vill man utmana bilar som Bentley Flying Spur och Rolls-Royce Ghost. Som väntat är det i baksätet man vill hänga i den här bilen. Här dryper det av lyx i överflöd, benutrymme så det räcker och blir över och alla tekniska prylar du kan tänkas behöva. Du kan öppna och stänga dörrarna elektriskt med en knapp eller genom att göra en gest - för att öppna en dörr manuellt är för tjänstefolk. Här bak finns det två stycken fåtöljer att plantera ändan i och dessa är givetvis utrustade med massage, värme och kyla. Sitter man bakom passagerarstolen kan man även fälla sin stol och få en mer liggande position. Då fälls även ett stöd för benen ut från sätet framför, och detta kan ge dig massage av vaderna. Som om inte allt detta vore nog är även dörrsidorna och armstöden uppvärmda för att du inte ska frysa om dina armbågar. Skärmarna på framstolarna mäter 11,6 tum och via dessa kan du styra allt från musik till klimatanläggning. Mellan stolarna finns en skärm till som du kan ta loss och använda som surfplatta. Sist men inte minst finns här ett kylskåp för dina drycker och specialdesignade glas att hälla upp detta i. Under den långa motorhuven finns det antingen en V8:a eller en V12:a. Den förstnämnda versionen heter S580 4Matic och den har den välbeprövade dubbelturbomatade vinkelåttan på 4,0 liter. Den ger här 500 hästar och kan via ett mildhybrid-system bjuda på en extra dos med 25 hästar vid behov. S650 har istället tolv stycken burkar, dubbla turbo och maskinen är på 6,0 liter. Effekten är 625 hästar och drivningen sker på alla fyra hjulen. Längre fram kommer även en laddhybrid-version att erbjudas. Den kombinerar en rak bensinsexa på 3,0 liter med en elmotor och ska ha en sammanlagd effekt på 510 hästar. Lansering sker i mitten av nästa år men något pris har vi inte fått än. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

General Motors återkallar Chevrolet Bolt EV
Årsmodell 2017 till 2019

General Motors (GM) har valt att återkalla närmare 69 000 Chevrolet Bolt EV av årgångarna 2017 till 2019. Detta efter fem Bolt-bilar började brinna i samband med att batterierna laddades till maximal kapacitet. För att lösa problemet har GM uppdaterat batteriets mjukvara som nu ser till att batteriet inte laddas mer än upp till 90 procent av sin maximala kapacitet. Återförsäljare för dessa återkallade modeller kommer från och med nästa vecka börja kunna uppdatera batterierna med den nya mjukvara. Fram tills man får sitt batteri uppdaterat råder den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA att man parkerar sin Chevrolet Bolt EV utomhus, på avstånd från bostäder. Tumnagel
33.8°
+
Frode Wikesjö
0

Audi RS 6 GTO är en hyllning till quattro
Ge mig!

Som vi har skrivit tidigare fyller Audis revolutionära fyrhjulsdriftssystem quattro hela 40 år i år. Företaget har tidigare visat upp en TT RS för att hylla detta och nu presenteras Audi RS 6 GTO som är en vink till Audi 90 quattro IMSA GTO som ni kan se här nedan. Den här är framtagen av lärlingar hos Audi Sport och det vore helt okej om ett exemplar parkerades på min uppfart typ precis just nu. Tyvärr verkar det endast som att denna kommer stanna på konceptstadiet och inte mynna ut i något man kan köpa, men man kan ju alltid få drömma. Ping Jon Olsson - bygg en. Tumnagel
47.5°
+
Bobby Green
0

Vois elsparkcyklar börjar upptäcka gående
Systemet kan även hålla koll på hur elsparkcykeln parkeras

Elsparkcykel-tjänsten Voi ska börja testa ett system som gör att deras elsparkcyklar kan upptäcka gående som är i närheten av deras elsparkcyklar och varna för detta skriver Venture Beat. Det handlar om ett system som är framtaget av företaget Luna vilket använder sig av datorsyn och GPS för att hålla koll på omgivningen. Lunas system kan även hålla koll om elsparkcyklarna framförs på trottoarer och hur de parkeras. Det sistnämnda kanske kan vara intressant med tanke på att en del elsparkcykel-tjänster funderar på att skicka vidare eventuella parkeringsavgifter till användare som parkerar fel, något vi skrev lite om igår. Initialt kommer Vois egen personal att testa det nya systemet i brittiska Northampton för att sedan låta allmänheten där börja använda Vois elsparkcyklar med Lunas system. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Du kan få betala om du parkerar elsparkcykeln fel
Om det går att bevisa att det är du som gjort det

Lokaltidningen Mitti rapporterar att parkeringsböter som företagen som hyr ut elsparkcyklar drabbas av eventuellt kommer att skickas vidare till användarna om det går att bevisa att det är de som är ansvariga för det felparkerade fordonet. Sedan en tid tillbaka har både Stockholm och Malmö börjat beslagtagit eller flyttat felparkerade elsparkcyklar vilket är något de vill ha betalt för. I Stockholm planeras en "flyttavgift" på 250 kronor och det är denna som kan komma att skickas vidare till användaren som är ansvarig för felparkeringen. Lime är ett av företagen som hyr ut elsparkcyklar i Stockholm och deras användare måste nu fotografera elsparkcykeln när den parkeras, något som skulle kunna användas som eventuellt bevis om en tvist uppstår mellan Lime och användaren för eventuella felparkeringar. Även Voi tittar på en liknande lösning som man planerar att börja testa i lite mindre skala skriver Mitti. Under de tre veckorna som Stockholms parkeringvakter testat att flytta felparkerade elsparkcyklar utan att ge företagen böter gjordes runt 300 stycken sådana flyttar. Man har tidigare även transporterat bort cirka 200 felparkerade elsparkcyklar och då har det kostat företagen 500 kronor att lösa ut fordonen. Den nya "flyttavgiften" på 250 kronor planeras att införas i Stockholm 1 mars 2021. Tumnagel
62.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Polestar och EasyPark börjar samarbeta
Automatiserar parkeringsbetalningarna

Polestar och EasyPark har nu slagit sina påsar ihop för att automatisera betalningar av parkeringsavgifter. EasyParks app finns nu integrerad i Polestars Android Automotive-miljö och den gör det möjligt att betala för parkering utan parkeringsautomat eller en smart telefon. Det "enda" som behövs är en Polestar 2. Appen känner av när bilen lämnar parkeringsplatsen och avslutar då parkeringssessionen. I framtiden skulle systemet i kombination med en självkörande eller självparkerande bil helt och hållet ta hand om parkeringen - från placering till betalning. Tumnagel
55.0°
+
Bobby Green
0

You can't park there, Sir
Gammalt men väldigt roligt klipp

Finns det något mer brittiskt än detta klipp från förra våren? Troligtvis inte. En herre har kört i diket med sin bil och en förbipasserande frågar hur det står till. Tumnagel
55.4°
+
Bobby Green
0

Säljstart för Volkswagen Touareg R
Kostar från 844.900 kronor

I början av året rullade Volkswagen ut Touareg som laddhybrid - Touareg R. Nu drar försäljningen igång och vi får reda på vad det svenska priset är - från 844.900 riksdaler är det som gäller. Premiär blir det nästa månad. Bilen har en systemeffekt på 462 hästar och 700 newtonmeter i vrid. På en laddning ska man kunna ta sig 4,7 mil på endast el. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen och på dragkroken får du hänga upp till 3,5 ton. 0-100 km/h går på 5,1 sekunder och toppfarten ligger på 250 km/h. Den här blir den första Volkswagen-modellen som har den assisterade körningen Travel Assist hela vägen till 250 km/h. Annat på teknikfronten är bland annat Park Assist med fjärrkontroll som gör att du kan fjärrstyra bilen via din smarta telefon när den ska parkeras eller köras ut från en parkeringsplats. Läs allt om bilen i pressmeddelandet. Bygg din bil på länken nedan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Ny cykelgata ska underlätta för cykeltrafik
Kan inrättas av kommuner från den 1 december 2020

Nu ger Regeringen kommuner möjligheten att inrätta så kallade cykelgator. Dessa gator ska underlätta för cykeltrafik och här ska motordrivna fordon anpassa hastigheten till cyklarna. Man får heller inte parkera några fordon här förutom på utmärkta parkeringsplatser. Maxhastigheten inom området är alltid 30 km/h. Tanken är att man ska kunna införa cykelgator i täta stadsmiljöer där en ny cykelbana inte får plats. Infrastrukturminister Tomas Eneroth säger följande: "Det måste bli smidigare att ta cykeln och jag vill att det ska bli ett transportalternativ för ännu fler. Genom att förbättra och underlätta för cyklande bidrar vi både till en bättre folkhälsa och till ett klimatsmart sätt att resa. Nu ger vi ett nytt verktyg för att kommunerna ska kunna prioritera cykeltrafik." Inrättandet av cykelgator kan ske från och med den 1 december 2020. Tumnagel
54.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida