m

Göteborg ska börja ta betalt för felparkerade elsparkcyklar
Uthyrarna får betala 300 kronor per felparkering

Idag tog trafiknämnden i Göteborg beslut om att stadens parkeringsvakter ska börjar flytta elsparkcyklar som parkeras fel, till exempel när de ligger på trottoarer, cykelbanor eller vägar. För varje elsparkcykel som parkeringsvakterna flyttar kommer det att utgå en avgift på 300 kronor som företaget som äger elsparkcykeln kommer att få betala. Det kan dock dröja tills sista kvartalet i år innan avgiften införs då detta även måste godkännas kommunfullmäktige. De elsparkcykel-uthyrare som verkar i Göteborg lanserade i februari en "parkeringspatrull" i staden vilken har i uppgift att se till att deras elsparkcyklar inte ligger och dräller på gatorna. Eric André, Sverigechef för elsparkcykelföretaget Voi, säger till GT om denna: "I februari lanserade vi tillsammans med våra branschkollegor en parkeringspatrull i Göteborg som arbetar heltid med att ställa upp och flytta på felparkerade elsparkcyklar. Ett initiativ som fungerar mycket bra hittills, och staden har efter dagens beslut uttryckt att de fortsatt kommer att stötta initiativet." Sedan tidigare har Stockholm och Malmö börjat flytta felparkerade elsparkcyklar och låta uthyrarna betala detta. Tumnagel
71.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Betala parkering och biljetter i Google Maps
Googles kartapp gör resandet ännu enklare

Googles karttjänst Google Maps har lagt till en funktion med vilken det kommer att bli möjligt att betala parkeringsavgifter och biljetter till olika typer av kollektivtrafiks-resor direkt i Google Maps-appen. Initialt kommer det hela att fungera för att betala för parkering i över 400 amerikanska städer. Inom kort kommer det även att bli möjligt att köpa biljetter till kollektivtrafiken från 80 olika företag runt om i världen. Vilka företag det kommer att handla om har Google inte uppget än så länge. Betalningen för parkeringsavgifter och biljetterna sker via Googles betaltjänst Google Pay. I animationen här ovanför kan ni kolla in hur det ser ut när man betalar för parkering med Google Maps. Tumnagel
34.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Vois elsparkcyklar börjar upptäcka gående
Systemet kan även hålla koll på hur elsparkcykeln parkeras

Elsparkcykel-tjänsten Voi ska börja testa ett system som gör att deras elsparkcyklar kan upptäcka gående som är i närheten av deras elsparkcyklar och varna för detta skriver Venture Beat. Det handlar om ett system som är framtaget av företaget Luna vilket använder sig av datorsyn och GPS för att hålla koll på omgivningen. Lunas system kan även hålla koll om elsparkcyklarna framförs på trottoarer och hur de parkeras. Det sistnämnda kanske kan vara intressant med tanke på att en del elsparkcykel-tjänster funderar på att skicka vidare eventuella parkeringsavgifter till användare som parkerar fel, något vi skrev lite om igår. Initialt kommer Vois egen personal att testa det nya systemet i brittiska Northampton för att sedan låta allmänheten där börja använda Vois elsparkcyklar med Lunas system. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Polestar och EasyPark börjar samarbeta
Automatiserar parkeringsbetalningarna

Polestar och EasyPark har nu slagit sina påsar ihop för att automatisera betalningar av parkeringsavgifter. EasyParks app finns nu integrerad i Polestars Android Automotive-miljö och den gör det möjligt att betala för parkering utan parkeringsautomat eller en smart telefon. Det "enda" som behövs är en Polestar 2. Appen känner av när bilen lämnar parkeringsplatsen och avslutar då parkeringssessionen. I framtiden skulle systemet i kombination med en självkörande eller självparkerande bil helt och hållet ta hand om parkeringen - från placering till betalning. Tumnagel
55.0°
+
Bobby Green
0

Nu blir det hälften så dyrt att parkera i Göteborg
Halva priset på 11.796 platser

Den pågående pandemin gör nu att Alliansen och S beslutat att halvera taxan på avgiftsparkeringarna som ägs av Göteborgs Stads Parkering AB. Det handlar om 11.796 parkeringsplatser runt om i staden och halveringen av priset kommer att gälla alla dagar mellan klockan 08.00 och 18.00. Sänkningen ska vara genomförd senast den 20 april och kommer inledningsvis att gälla till den 30 juni. Tumnagel
52.6°
+
Bobby Green
0
2019

Antalet obetalda parkeringsböter minskar
Lagen mot bilmålvakter lär vara anledningen

2014 fick Kronofogden in 219.000 stycken obetalda felparkeringsavgifter, förra året var samma siffra istället 101.000 stycken. Anledningen till det här lär vara lagen mot bilmålvakter som infördes 2014. Förra året gick Kronofogden, Skatteverket, Transportstyrelsen och konkursförvaltare runtom i landet samman för att jaga rätt på bilmålvakter. Målet var att sätta dessa i personlig konkurs vilket gör att bilarna som står registrerade på dem då blir olagliga att använda. Det här verkar alltså ha fungerat rätt så bra. Tumnagel
64.1°
+
Bobby Green
0
2018

Parkeringsböterna ska höjas i Stockholm
Kommunen vill ha in 85 miljoner till

Att parkera fel kostar en slant, men den skiljer sig över hela landet. Nu vill Stockholms Stad höja parkeringsböterna och genom att göra detta hoppas man få in 85 miljoner kronor extra under nästa år. Höjningen kommer att gälla alla typer av böter - från felparkeringar till att man inte har betalt avgiften för platsen man står på. Allt är dock inte klart än och inget politiskt beslut har ännu tagits kring prishöjningen eller vad den kommer att ligga på. Ett beslut kommer att tas i början av nästa år, som tidigast. Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) säger följande: "Vi kommer att höja allihop. Hur det kommer att se ut återkommer vi till i ärendet. Det finns ett tak för det som staten har sagt. Vi får inte sätta högre avgift än 1.300 kronor, även om vi tycker att det borde vara högre när det gäller de mest trafikfarliga felparkeringarna. Det vi räknar med är högre böter när man parkerar fel eller ställer sig trafikfarligt. Men en effekt är förhoppningsvis att vi får fler som då också betalar parkeringsavgiften när de parkerar och inte ställer sig trafikfarligt. Det finns olika delar i det här och vi vet sedan tidigare att vi oftast får en förhöjd rättad parkeringsgrad i ärendet." Oppositionsborgarrådet Jan Valeskog (S) säger dock följande: "Det är fullständigt absurt. Den enda lösningen jag kan se på detta är att finansborgarrådet Anna König Jerlmyr och trafikborgarrådet Daniel Helldén personligen är ute och hjälper till för att få in pengarna genom att lappa hela stan. Det kommer inte att gå." 2016 fick Stockholms Stad in 314 miljoner kronor fördelade på 488.775 stycken böteslappar. Tumnagel
27.6°
+
Bobby Green
0

Nu slutar Stockholm med papper i parkeringautomater
Allt blir digitalt

SVT Stockholm rapporterar att Stockholms stad sista parkeringsautomat där man kunde få ett parkeringskvitto i papper nu har monterats ner. Det innebär att samtliga parkeringsautomater i Stockholm nu enbart registrerar parkeringstiden digitalt direkt i automaten. Förutom det så kommer det inte längre att vara möjligt att betala parkeringsavgiften kontant utan det krävs att bilisten betalar md bank- och kreditkort, eller mobila betalningar som Apple Pay och Samsung Pay. Skulle kunden vilja ha ett kvitto på sin betalning går detta att få via SMS, epost eller hämtas i efterhand på pkvitto.stockholm.se. Tidigare har Stockholms stads parkeringsautomater skrivit ut cirka 7,4 miljoner parkeringskvitton i papper årligen. Stockholms stad har runt tusen stycken parkeringsautomater skriver SVT Stockholm. Tumnagel
55.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

DriveNow stänger ner i Stockholm
För litet intresse för hyrbilstjänst

BMW:s hyrbilstjänst DriveNow som lanserades i Stockholm 2015 kommer nu att läggas ner meddelar företaget bakom tjänsten. Anledningen till det är bristande intresse jämfört med andra DriveNow-städer samt att trängselavgifter och parkeringsavgifter har gjort verksamheten dyrare. "Lägre än förväntat intresse och nyttjande av kunder i Stockholm jämfört med andra DriveNow-städer, samt höjda kostnader för trängselskatt och parkering, har lett att vi inte lyckats nå de mål som krävs för att hålla igång DriveNow i Stockholm." DriveNow kommer att stänga ner sin tjänst i Stockholm 31 oktober. Det kommer fortsatt att gå att använda tjänsten fram tills det men man kommer att minska antalet bilar i sin Stockholms-flotta så tillgängligheten på bilarna kan komma att försämras framöver. Tumnagel
26.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Swish-bedragare testar nya grejer
Försöker bluffa till sig parkeringspengar

DN rapporterar om en ny typ av bedrägeri via Swish där någon försöker få bilister att swisha sina parkeringsavgifter till bedragarnas Swish-konto. Det är privatpersoner i Solna utanför Stockholm som har sett att flera parkeringsautomater försetts med lappar där den parkerande bilisten ombedes swisha 45 kronor i parkeringsavgift till ett telefonnummer. Solna kommun har nu plockat ner de bluff-lappar man har hittat på parkeringsautomaterna och polisanmält händelsen. Solna kommun uppmanar de som eventuellt drabbats av swish-bluffen att polisanmäla detta samt bestrida eventuella parkeringsböter man fått för att ha följt den "felaktiga" skyltningen. Tumnagel
30.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny parkeringsavgift för motorcyklar i Stockholm
Kan kosta upp mot 20 000 kronor om året

Det har varit prat om det länge, men snart är den här - p-avgiften för motorcyklar och eu-mopeder i Stockholm. Omskyltning ska ske under april och maj men frågan är hur man ska betala, appen är ännu inte uppdaterad. Stockholm är indelat i ett antal olika taxe-områden, fem för att vara exakt. I den absolut dyraste delen mitt i city kostar det 50 kronor per timme att stå parkerad med sin bil. Sedan är kostnaden olika hög beroende på område och tid på dygnet. På "vanliga" platser kostar det 15 kronor i timmen, vardagar mellan 7 och 19. Tidigare har det alltid varit gratis att stå på MC-parkering, något som nu alltså kommer att förändras. Med de nya reglerna kommer det att kosta 10 kronor per timme inom taxa 1 och 2 och 5 kronor per timme inom övriga områden. Om du är boende kan du köpa boendeparkering, men inte per dygn som för bil. Kostnaden kommer att vara 550 kronor/månad i taxeområde 2 och 3, 250 kronor/månad i taxeområde 4 och 150 kronor/månad i taxeområde 5. Kostnaden blir alltså mellan 18 och 5 kronor per dag beroende på vilket taxeområde det är som gäller. Om man parkerar sin MC på en vanlig parkeringsplats, alltså inte de speciella MC-platser som finns, kostar det full avgift som om det vore en bil. Detta gäller dock inte för boendeparkering, har man betalat för boendeparkering inom ett visst område får man stå både på MC och vanliga platser. Omskyltning sker alltså nu men eftersom appen inte är uppdaterad kan man nog räkna med att stå gratis ett litet tag till. Men håll koll på skyltar och i appen, om du får böter kostar det 750 kronor precis som för bil. Om man pendlar med MC in till Stockholms dyraste områden kan kostnaden bli upp mot 20.000 kronor per år, om man nu orkar och kan använda sin MC hela året. Om man är boende på "vanliga" platser i innerstan och kör boendeparkering blir kostnaden nu 6600 kronor per år. Tumnagel
14.2°
+
Roger Åberg
0

Fler målvaktsbilar ska bogseras bort
Göteborgs kommun får enklare att se fuskbilarna

Att vi har en hög med så kallade bilmålvakter vet ni väl vid det här laget, personer som har tusentals bilar regisserade på sig. Kommunerna har rätt att bogsera bort bilar med mer än 5000 kronor i skulder på sig, ägaren måste sedan betala skulderna innan man får tillbaka bilen. Nu görs detta sällan eftersom bilen inte är värd skulderna. Men trots att kommunerna får plocka bilarna har de haft svårt att hitta dem. Men nu har Transportstyrelsen gjort så att parkeringsvakterna i Göteborg direkt i sina handdatorer kan se om en bil har obetalda parkeringsskulder. – Vi räknar med att nu kunna forsla bort betydligt fler bilar än tidigare. Vår förhoppning är att antalet fordon med obetalda felparkeringsavgifter ska minska, säger Carina Abrahamsson, enhetschef för Parkering Göteborg. Förra året omhändertog Göteborgs Stad drygt 350 bilar, men man tror alltså att denna siffra kommer att öka. Ju fler bilar som tas bort, ju större risk blir denna "affär" för "bilägarna". Målet är så klart att hela denna rörelse ska bli ointressant att hålla på med. Transportstyrelsen ser inga hinder för att andra kommuner ska använda lösningen. – Ambitionen från vårt håll är att möjliggöra för alla som har behovet att kunna koppla på sin kommuns parkeringsvakter. Men det krävs också att kommunerna själva gör en del utvecklingsarbete på systemområdet, avslutar Jan-Olov Öhrn. Tumnagel
82.3°
+
Roger Åberg
0
2016

Car2go lägger ner i Sverige
Kunde inte nå de mål man satte upp

Bildelningstjänsten Car2go lägger ner i Stockholm i mitten av november. Man säger i ett meddelande till sina kunder att man inte har nått de mål som man hade för tjänsten. När man lanserade i slutet av 2014 så hade man som mål att bli lönsamma till 2018, något som man nu alltså inte verkar kunna uppnå. Om det beror på att bilarna inte används eller om det beror på att man inte kommit överens med Stockholms Stad om parkeringsavgifterna är oklart, men det senare är så klart en stor anledning. Tjänsten har vad jag vet betalat fullt pris för parkering vilket i värsta fall kan betyda 600 kronor per dygn i Stockholm. Man hoppades från start att komma överens med staden om något liknande en boendeparkering. Enligt Breakit har verksamheten i Stockholm under 2014 och 2015 förlorat 37 miljoner kronor och haft en omsättning på 9 miljoner kronor. Car2go har i dag 250 bilar i Stockholm och är du medlem så kan du använda dem fram till mitten av november. Därefter fortsätter man att vara medlem om man vill använda tjänsten i någon annan av de europeiska städer där man finns aktiva. Tumnagel
18.4°
+
Roger Åberg
0

Google I/O Android Instant Apps
Kör androidappar på telefonen utan att installera dem

En av de ballare grejerna Google visade under dagens keynote på sin utvecklarkonferens Google I/O var något man kallar för "Android Instant Apps" vilket är en Android-funktion som gör att man kan köra appar på telefonen utan att ens ha dem installerade. Detta demonstrerade man bland annat genom köra en video i BuzzFeeds app, köp av en kamera från en kamerabutik och betala parkeringsavgifter med en parkeringsapp utan att ha någon av dessa appar installerade på telefonen. Android Instant Apps ska vara kompatibelt med alla Androidversioner från Android Jellybean (Android 4.1) och senare. Exakt när vi konsumenter kan få ta del av Android Instant Apps kunde man tyvärr inte uppge. Tumnagel
49.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gratisparkeringar försvinner och avgift även för motorcyklister
Nytt förslag kring parkering i Stockholm

I ett försök att "minska trängseln i staden och öka antalet lediga parkeringsplatser" har Stockholms stads trafiknämnd lämnat in ett förslag om att både höja priserna och utöka perioden det kostar att parkera. Platser där det tidigare har varit gratis att stå kommer att få avgift och även motorcyklister kommer att behöva betala när de parkerar sin hoj. Man föreslår att avgiftsperioden i innerstaden utökas från nuvarande 09-17 på vardagar till 07-19 på vardagar och 09-19 på helger. Det gör bland annat att kostnaden för boendeparkering kommer att öka med 300 kronor per månad. Om förslaget klubbas igenom sker detta i juni och då kommer man att börja skylta om parkeringar i slutet av året. Kostnaden för spektaklet beräknas till omkring 200 miljoner kronor. Den årliga driftskostnaden kommer att öka med 70 miljoner kronor. Man räknar med att förändringarna ska göra att den årliga intäkten ökar med hela 425 miljoner kronor. Tumnagel
1.8°
+
Bobby Green
0
2015

Nu startar car2go på riktigt i Stockholm
Utökar till Solna, Hammarby Sjöstad, Kista, Bromma Flygplats och Arlanda

Jag har testat car2go i ett tag nu och tjänsten är smått genialisk. Nu startar man på riktigt och utökar samtidigt tjänsten med 150 nya bilar och ett större "hemområde". car2go är en hyrbilstjänst som man betalar för den tid man använder bilarna och bilarna står parkerade på gatan. Efter att man registrerat sig och, tyvärr, fysiskt visat sitt körkort hos dem är det superenkelt. Man drar upp sin mobil och kollar i deras app vart den närmsta bilen befinner sig. När man är sugen på att åka lite bokar man bilen och har då 30 minuter på sig att ta sig till den. Tills igår fanns det 100 bilar utparkerade på stan och nu tillkommer alltså 150 bilar till. Målet är att det inte ska vara längre än 300 meter till närmsta bil. När man har kommit fram till bilen låser man upp den med appen och hoppar in och kör. Den stora fördelen med car2go är att man kan parkera den vart man vill inom det område som är ok, och det växte som sagt nu från att bara ha varit innerstan till att även innefatta Solna/Sundbyberg, Kista/Akalla, Hammarby Sjöstad, Bromma flygplats och Arlanda flygplats. Man kan alltså plocka en bil i Solna och lämna den på Arlanda. Man parkerar vart man vill där det är lagligt, enda kravet är att man måste kunna stå där i 24 timmar. car2go tar hand om parkeringsavgiften, något som i dag verkar vara en kostsam historia eftersom man betalar full parkeringsavgift och inte har något avtal med Stockholms stad. Rent tekniskt så skickas en ping till Easypark när man låser bilen så startar de igång betalningen. Man betalar 4 kronor i minuten, 165 kronor i timmen och 650 kronor per dygn för hyran. Parkering är gratis, det finns ingen startavgift och det finns ingen månadsavgift. På Bromma tillkommer en extraavgift på 60 kronor och på Arlanda 90 kronor. Teoretiskt kan man alltså ta sig till Arlanda för 165 + 90 kronor = 255 kronor vilket är billigare både än att ta egna bilen och att ta taxi. Det är till och med billigare än Arlanda Express som kostar 260 kronor för en enkel (de har dock rabatter då och då). Just nu finns bara Smart-bilar i tjänsten. Just nu är car2go ensamma om att erbjuda detta i Stockholm, men i många andra Europeiska städer finns det mängder med konkurrenter, bland annat BMW-ägda DriveNow (car2go ägs av Daimler). Som ni ser på bilden löser inte appen problemet med att det snöar på bilarna... Ett lite längre test kommer i helgen då jag även hunnit med att använda tjänsten hem från Arlanda. Tumnagel
79.8°
+
Roger Åberg
0
2010

Högre parkeringsavgift och fler parkeringsböter
På två år har båda ökat markant

Tro det eller ej, men i 75 % av Sveriges kommuner är det fortfarande gratis att parkera. I hälften av de kommunerna där det inte är gratis har dock avgifterna för att parkera höjts med nästan 30 % de senaste åren. Som väntat är det efterfrågan på parkeringsplatser som avgör hur dyrt det blir att parkera. Oftast är det i centrum som folk vill parkera sin bil och då får man också räkna med att betala en slant extra. Billigast att parkera sin bil är i Mora där det bara kostar tre kronor och femtio öre att stå i en timme. I centrala Stockholm är det inte helt oväntat dyrast med en avgift på 40 kronor per timme. Lapplisorna har också blivit flitigare och bötfäller nu 30 % fler bilar än för två år sedan. En orsak till detta sägs vara att det numera finns mycket fler parkeringsvakter, heltidstjänsterna har ökat från 600 till 700 på två år. I Stockholm ökade antalet vakter från 150 till 200 stycken. Det har också blivit dyrare att parkera fel, speciellt om du parkerar där det är stoppförbud eller på en parkeringsruta som endast är till för handikappade. Och visst blir det pengar av alla böteslappar och parkeringsavgifter. 2007 inbringade lapplisornas jobb 1,4 miljarder kronor, en summa som 2009 hade ökat med 20 % till 1,7 miljarder kronor. Huvudstaden är en riktig guldgruva och står för 90 % av ökningen. Dela gärna med dig av dina värsta p-böter eller liknande upplevelser kring ämnet. Själv fick jag för några månader sen en bot på 900 riksdaler då jag parkerat bilen åt "fel" håll. Parkeringsavgiften var betald men fordonet stod i fel körriktning. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0