m

Tiguan och Arteon kommer också som laddhybrider
Volkswagen har fler modeller med sladd på gång

Volkswagens laddhybrid Passat GTE säljer på bra vilket gör att man kommer att bredda utbudet av laddbara bilar. Du kan även få nya Golf och Touareg med detta alternativ men "snart" kommer även modellerna Tiguan och Arteon att innefattas. 2016 visades laddhybrid-konceptet Tiguan GTE Active men den mynnade aldrig ut i någon produktionsversion. Vad Tiguan och Arteon med sladd kommer att bjuda på under skalet är fortfarande oklart men det är väl inte helt otroligt att de får den redan befintliga GTE-drivlinan. Tiguan lär dock driva på alla fyra. Båda bilarna ska visas upp i slutet av året och vi ska få mer information kring dem senare i vår. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
2019

Nu är den här - nya Volkswagen Golf
Två olika laddhybrider erbjuds

Som tidigare nämnt så presenterade Volkswagen igår helt nya Golf. Det här är generation åtta och även om man direkt ser att det handlar om en Golf är det mycket nytt under skalet. Modellen erbjuds bland annat med två stycken olika laddhybrid-alternativ och som mildhybrid. Bilen kommer endast att erbjudas i utförandet med fem dörrar och som kombi. Det blir alltså ingen tredörrars-version och eller ingen Sportsvan. Måtten säger 4,28 meter på längden, 1,78 på bredden, 1,45 på höjden och 2,63 meter som hjulbas. Motormässigt så kanske de elektrifierade versionerna är mest intressanta initialt, innan GTI, GTD och R-versioner dyker upp. GTE som funnits tidigare erbjuds även här men ytterligare en laddhybrid och tre stycken mildhybrider adderas. Båda laddhybriderna har en turbomatad bensinfyra på 1,4 liter som får hjälp av en elmotor. Instegsversionen här kallas för eHybrid och den bjuder på totalt 204 hästar. Nya GTE har istället 245 hästar. Båda två får samma batteripack som finns i Passat GTE och det är på 13 kWh. Vad bilarna tar sig på bara el får vi dock inte reda på för tillfället. Mildhybriderna benämns eTSI och alla får ett 48-volts elsystem med en remdriven startmotor/generator och ett litiumjonbatteri. Här kan man få 110, 130 eller 150 hästar och alla motorer kopplas till en sjustegad dubbelkopplingslåda. Insidan får bland annat det den digitala mätarskärmen Digital Cockpit på 10,25 tum som standard. Infotainmentskärmen med pekfunktion mäter 8,25 tum. Det finns även en större skärm på tio tum som man får om man kryssar i Discover Pro. Skärmarna gör att man har kunnat rensa bort en hel del knappar och reglage och på så vis göra en något renare layout. Väljer man automatlåda får man dessutom en yttepyttig liten växelväljare som ytterligare minimaliserar intrycket. LED-strålkastare är standard och det finns tre stycken olika alternativ att välja mellan. Det fetaste kallas för LED-Matrix och då får man 22 stycken lysdiodsmoduler som anpassar ljusbilden efter omgivningen. Väljer man detta får man även såna där lattjolajbans-blinkers som "flyter". På säkerhetssidan hittar vi bland annat funktionen Travel Assist där bilen styr, gasar och bromsar själv. Detta fungerar i hastigheter upp till 210 km/h men bara under korta perioder. Andra saker som finns är Front Assist och Lane Assist och det förstnämnda har uppdaterats så att det nu även ser till att bromsa ner bilen om man får möte vid sväng in på annan väg. Adaptiv farthållare finns på tillvalslistan. En ordentlig genomgång av bilen får vi i vanlig ordning av Autogefühl nedan. Annars finns allt att läsa om nya Golf i pressmeddelandet och på länken nedan. Lanseringen sker i början av nästa år och i slutet av 2019 ska man kunna beställa, då lär vi få ännu mer specifikationer och pris. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Nu kan du förboka nya Volkswagen Passat GTE
Blir din för 448.500 kronor

För två veckor sedan var Roger och provkörde laddhybrid-versionen av uppdaterade Passat. Den kallas för GTE och nu kan man förboka ett exemplar. Sedanen kostar från 448.500 kronor och kombin från 458.500 kronor. Förutom uppdaterat utseende ska man nu kunna köra upp till 40 procent längre på el - vilket innebär 5,5 mil (WLTP). Nya GTE klassas som klimatbonusbil i Sverige. Förboka går att göra via länken nedan. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Nya Passat GTE kan köra längre i det gröna
Men räcker det för att klara konkurrensen?

Elbilar är fantastiskt, men de finns ju inte riktigt att köpa i den grad som vi vill just nu, så pluginhybriden får leva med oss ett tag till. En av Sveriges vanligaste är Passat GTE och för att förlänga livet på modellen så har Volkswagen nu uppdaterat den. Skillnaderna är minimala och verkligen detaljer, batteripacket har växt från 9,9 kW till 13 kW. Eller växt, det är fysiskt lika stort som tidigare men får numera plats med mer juice. 55 kilometer kommer man enligt den nya och mer rimliga WLTP-cykeln. Tumnagel
40.3°
+
Roger Åberg
0

Nu är uppdaterade Skoda Superb presenterad
Hetast är att den kommer som laddhybrid

Precis som utlovat har Skoda nu dragit täcket av uppdaterade Superb som de har teasat ett tag nu. Det är inga direkta jätteöverraskningar när det kommer till bilens utseende men under skalet är det desto fler nyheter, eller i alla fall en stor - laddhybrid. Köper man bilen med detta får man samma grejer som i Passat GTE vilket innebär en turbomatad fyra på 1,4 liter parad med en elmotor och ett batteripack på 13 kWh. Den totala effekten anges till 218 hästar och 400 newtonmeter och på ren el ska man då kunna köra upp till 5,5 mil. Att ladda batteriet ska med en laddbox ta 3,5 timmar. Paketet kopplas till en sexstegad automatlåda. Med full tank på 50 liter och batteriet fulladdat ska den kombinerade räckvidden landa på 85 mil. Vid sidan av laddhybriden finns det även tre stycken vanliga bensinare och tre stycken dieslar. Andra nyheter förutom designuppdateringarna är Matrix LED-strålkastare som ska vara väldigt avancerade. Interiören ska också ha fått sig en ordentlig uppfräschning. På tekniksidan hittar vi de nya förarassistanssystemen Predictive Cruise Control och Front Assist with Predictive Pedestrian Protection. Nytt för Superb är också att den för första gången kommer att erbjudas i Scout-utförande. Då får man lite högre markfrigång, plast runt hjulhusen och mer mod att ge sig ut bland stockar och stenar. Exakt när nya Superb börjar säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Teaserbild på uppfräschad Skoda Superb
Kommer som laddhybrid

För fyra år sedan presenterade Skoda tredje generationen av modellen Superb och snart är det dags för den att få sig en liten uppfräschning. Under IIHF Ice-Hockey World Championship i Bratislava nästa månad kommer bilen att presenteras officiellt, och den här teaserbilden är det första vi får se av den. Direkt ser vi att det inte kommer att handla om någon extrem facelift utan istället om lite ny design på strålkastarna och nedre delen av stötfångaren. På numera mode-manér kommer även modellnamnet Superb stå över hela bakluckan. Baklamporna uppdateras också och det kan bli så att bilen även får en sån där populär LED-list som sammanlänkar lamporna. Insidan får nya infotainment-skärmar och Android Auto och Apple CarPlay som standard. Den största nyheten är dock att modellen för första gången kommer att erbjudas som laddhybrid. Troligtvis kommer den att ha samma system som Volkswagen Passat GTE under skalet men det återstår att se. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Volkswagen har nu tillverkat 30 miljoner exemplar av Passat
Världens mest sålda modell i mellanklassen

Den 3 april nådde Volkswagen en stor milstolpe. Sedan tillverkningen av modellen Passat drog igång den 14 maj 1973 har man lyckats bygga hela 30 miljoner exemplar. Jubileumsbilen är en grå Passat GTE Sportscombi tillverkad i fabriken i Emden. Den kommer nu att fungera som pressbil åt media som snart ska få möjlighet att köra den senaste versionen. I Sverige har det sedan försäljningen av Passat startade sålts omkring 365.000 exemplar. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Lexus RC 300h är falsk marknadsföring!
Vänta på Lexus RC F istället

Vissa bilar ser ut som sportskor. Ni vet som de där löparskorna som bara har så sjukt fula färger utan någon annan anledning att de ska se snabba ut. Lexus RC är en sådan bil. Den ser snabb ut, speciellt när den kommer i en sån snabb färg som den här orangea. Det ska väl kanske erkännas att jag är något år för gammal för att kunna komma undan med att åka runt i en orange sportbil, men det struntar jag i. Istället känner jag mig som att jag är 28 år, slänger in väskan i det lilla men fungerande bagageutrymmet, öppnar dörren och hoppar in i den tajta kupéen. Här sitter jag bra. Cockpiten är verkligen förarfokuserad och jag börjar bekanta mig med alla reglage. Det här kan bli riktigt trevligt tänker jag, trycker ner foten på bromsen och trycker på den välplacerade power-knappen. Ingenting händer nu eftersom det är en hybrid. Jag vrider körlägesknappen till Sport. Sedan till Sport+. Ställer in stolen och ratten en extra gång. Spänner fast mig, tar tag i ratten och trycker på gaspedalen. Ingenting händer. Verkligen ingenting. Modeller jag kör heter RC 300h vilket betyder att den har 223 hästkrafter och det räcker inte alls här. Noll till hundra tar 8,6 sekunder för den 2170 kilo tunga bilen. Det är liksom inte så fantastiskt att ha en ”sportbil” som är en sekund långsammare till hundra och som dessutom har en toppfart som är 35 km/h långsammare än än en Passat GTE. Besvikelsen är alltså total. Vem köper egentligen en bil som ser ut så här och som inte alls kan leverera? Det finns ju bevisligen folk som gör det, men jag kan liksom inte riktigt förstå det. En logotyp som inte betyder någonting alls. Lexus RC 300h kostar 479.700 kronor i Executive-versionen. F Sport-versionen kostar 570.400 kronor och Luxury-versionen kostar 550.000 kronor. Det är för mycket pengar för en bil som bara ser ut som en sportbil och inte är det. Nej, vänta till RC F-versionen kommer. Den kostar visserligen 796.500 spänn vilket är betydligt mer, men så är den betydligt mer sportbil. Eller ta den där halvmiljonen och köp något annat. Tumnagel
32.5°
+
Roger Åberg
0
2018

Nu finns det fler än 50.000 laddbara bilar i Sverige
Passat GTE vanligaste modellen

Det tog tid, men nu verkar det där med laddbara bilar börjat ta fart i Sverige. Enligt elbilsstatistik.se finns det just nu 50.579 laddbara bilar som rullar. Det betyder alltså inte bara rena elbilar utan även laddhybrider. Laddhybriderna är fortfarande störst, 72 procent, och bland laddhybriderna är det Passat GTE som är den stora vinnaren. Volkswagen har verkligen gjort något rätt med den modellen, 9284 stycken har man sålt vilket är 18 procent av marknaden. Bakom Passat hittar vi Mitsubishi Outlander (7891 st), Volvo V60 (3361 st) och Kia Optima (2008 st). På elbilssidan är det Tesla Model S som regerar med 3072 sålda. Nissan Leaf ligger strax efter med 2897 sålda och även Renault Zoe har kommit över 2000-sträcket. Bäst på elbilar är Stockholmarna, i alla fall till antalet. Nästan hälften (24.670 st) av alla laddbara bilar håller till i Stockholm. Prognosen säger att vi vid slutet av året har 79.500 laddbara bilar vid slutet av året. Tumnagel
51.2°
+
Roger Åberg
0

Skoda Superb kommer som laddhybrid
Lanseras nästa år

Nu kommer det uppgifter som säger att Skoda nästa år kommer att lansera modellen Superb som laddhybrid. Under skalet kommer det att finnas en turbomatad fyra på 1,4 liter parad med en elmotor som ger en kombinerad effekt på 215 hästar. Det är samma drivlina som sitter i Volkswagen Passat GTE. Skodan ska dock få ett större batteripack på 13 kWh mot Passatens 9,9 kWh. Det ska gör att man på bara el ska man kunna köra i upp till sju mil. Om det finns önskemål från kunderna kan samma recept även hamna i modellen Kodiaq så småningom. Skodas första helt eldrivna bil kommer 2020. Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0
2017

Kia Optima vinner Teknikens Världs Stora Bilpris 2018
Grattis!

Nu står det klart vilken av de tio utvalda bilarna som utsetts till Teknikens Världs Stora Bilpris 2018, och vinnaren är Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid. Bilarna har man valt eftersom de har utmärkt sig positivt under bilåret, och för att de har egenskaper som sticker ut från mängden. När soppan var färdigkokad är det alltså Kian som står högst på pallen, med motiveringen att den bjuder på den längsta räckvidden på bara el och således gör det möjligt för fler att köra miljövänligt i vardagen. Kia anger 6,2 mil och vid test kom man 5,92 mil vilket ändå är hyfsat nära, och exempelvis två mil längre än vad konkurrenten Passat GTE Sportscombi klarade. Övriga bilar som var med och tävlade om priset var Bentley Bentayga, Volkswagen Arteon, Skoda Kodiaq, Volvo XC60, Opel Insignia, Renault Zoe, Audi A4 g-tron, Suzuki Ignis och Ford Fiesta. Var de placerade sig i ordningen och motiveringen till detta hittar ni på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Staten har betalat en miljard kronor i supermiljöbils-premier
Mest har gått till Mitsubishi Outlander-köpare

2012 infördes den så kallade "supermiljöbils-premien" och sedan dess har staten betalat ut en miljard kronor i sådana premier skriver DN som har tagit del av statistik från Transportstyrelsen. Över en fjärdedel, 270 miljoner kronor, betalades ut som premie till de bilägare som införskaffat sig laddhybriden Mitsubishi Outlander. De som köpt eldrivna Nissan Leaf fick 121,8 miljoner i kronor vilket placerar bilen på en andraplats i statistiken medan laddhybriden Passat GTE knep en tredjeplats med 111 miljoner kronor. För att klassas som en supermiljöbil krävs det att bilen max släpper ut 50 gram koldioxid per körd kilometer. Köper man en laddhybrid som klassas som supermiljöbil får man en premie på 20.000 kronor medan man får 40.000 kronor i premie om man köper en elbil. Totalt har staten betalat ut supermiljö-premier för 33.147 stycken bilar sedan 2012. Tumnagel
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida