m

Ska Sveriges framtida snabbjärnväg byggas på pelare?
Det kan eventuellt bli så

Det fortsätter att snackas om Sveriges framtida snabbjärnväg och nu har det kommer ett förslag om att denna delvis ska kunna byggas på upp till 20 meter höga pelare. Fördelen med att bygga delar av snabbjärnvägen på pelare skulle bland annat vara att byggtiden ska kunna halveras och att tågen skulle kunna köra i hastigheter på upp till 360 km/h. Det skulle leda till att tågen på de aktuella sträckorna skulle kunna avgå fem gånger i timmen till skillnad från de fyra avgångar som blir möjliga om maxhastigheten är 300 km/h. Anders Åkesson (C) som är vice ordförande i riksdagens trafikutskott säger om det nya förslaget att bygga snabbjärnvägar på pelare, eller landbroar som det även kallas: "Det finns många skäl till att pelare är mer tänkbart i dag. Då, 2010-2011, när den var på tapeten kändes det lite väl japansk-kinesiskt. Men när vi ser hur mycket dyrare det är att bygga järnväg i Sverige jämfört med övriga Europa finns skäl att studera andra metoder, som denna prefab-modell. En annan intressant faktor är att markanvändningen blir klart lägre, siffran 15 procent har nämnts." Nackdelar som nämns om det blir aktuellt att bygga snabbjärnväg på pelare är att bullret kan bli högre än om man bygger på banvallar samt att det kanske inte blir riktigt lika miljövänligt då det kommer att gå åt stora mängder betong för att bygga pelarna. Den 28 februari kommer en ny rapport angående nya snabbjärnvägar i Sverige att läggas fram. De så kallade januaripartierna vill att järnvägen ska byggas men Liberalerna har vissa reservationer. Moderaterna, KD och SD vill inte bygga nya snabbjärnvägar med hänvisning till kostnad, nytta och klimatpåverkan skriver DN. Tumnagel
56.7°
+
Wille Wilhelmsson
0