m

NFT visar upp sin flygande bil Aska
Ska börja levereras 2026

Det amerikanska företaget NFT har visat upp sin första modell av de flygande bilarna man utvecklar, flygbilar vilka man hoppas ha både på vägar och i luften om några år. Modellen heter Aska vilket betyder "flygande fågel" på japanska. Den eldrivna Aska ska, med vingarna ihopfällda som på bilden nedan, vara ungefär lika stor som en SUV och kan lyfta från marken som ett så kallat VTOL-flygplan (Vertical Take-Off and Landing). Aska är primärt utvecklad för privatpersoner som vill bo på lite mera lantliga belägna platser men kanske behöver pendla in till städer då och då. Räckvidden uppges ligga på runt 400 kilometer. NFT har börjat ta emot förbeställningar på de första 150 exemplaren av Aska som man planerar att bygga. Dessa säger man ska börja levereras 2026 och de kostar 789.000 dollar styck, motsvarande nästan 6,7 miljoner svenska kronor. Här nedanför hittas ett klipp på hur det ser ut när Aska transformeras från bil- till flygläge. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Brabus presenterar ny superbil
Värstingversion av en liten eldriven Smart

Brabus har flertalet gånger piffat till Mercedes minsting i koncernen - Smart, och nu är det dags igen med specialversionen 92R. Man beskriver den här som en "Urban Supercar" och den lilla eldrivna krabaten blir din för 46.284 euro. För pengarna får du en Smart EQ Fortwo Cabrio där man "trimmat" elmotorn till 92 hästar och 180 newtonmeter - tio hästar och 20 newtonmeter mer än originalet. Toppfarten är spärrad till 130 km/h och 0-100 km/h ska gå på inte så raska 10,9 sekunder. I övrigt får 92R ett lite fräsigare utseende, större fälgar (16 tum fram, 17 tum bak) och en mörk utsida överlag, insidan är desto färggladare med röda skinnstolar. Här finns även "driving fun switch" som låter dig välja mellan de fyra olika körlägena Basic, Eco, Sport och Sport +. Räckvidden på en full laddning anges till 12,5 mil så det här kanske inte är något man pendlar till Italien med i första taget. Endast 50 stycken exemplar kommer att tillverkas. Tumnagel
29.1°
+
Bobby Green
0

Epos GTW 270 Hybrid är dumsmarta men riktigt härliga
Vi har testat Epos nya gaminglurar

Det är lite bisarrt att det är 2021 och konsoltillverkare fortfarande inte låter oss koppla våra bluetoothhörlurar av olika slag till konsolerna. Men som tur är har vi företag som danska Epos som fixar biffen genom att släppa ett par true wireless-lurar som kan användas till alla olika sorters ljudkällor. Och extra trevligt är att de även låter bra och är bekväma. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0
2020

Gott nytt år alla underbara läsare!
Tack för allt stöd under ett väldigt annorlunda 2020

Säga vad man vill om 2020, men vi lär inte glömma bort det. Året började med att Australien nästan brann upp och ett tredje världskrig nästan startades, men det har vi nästan glömt bort nu. Men corona lär vi inte glömma bort, inte i första taget i alla fall. I början av året, innan skiten klassades som en pandemi, så gick nog tankarna hos många att det var en kinesiskt sak och många dör ju även av den vanliga influensan, det här löser sig och blir inte vårt problem. Men som det blev vårt problem. Tumnagel
102.0°
+
Roger Åberg
0

Flaklock med solceller för att ladda den eldrivna pickupen
Eller bara för att lagra el

Fler och fler eldrivna pickuper är på gång och för att ge dessa lite extra räckvidd har företaget Worksport tagit fram ett flakskydd med solceller på. Än så länge finns det ingen eldriven pickis på marknaden men när det väl gör det ska alltså ett sånt här lock kunna leverera mellan 25-30 procent av den laddning en genomsnittlig pendlare behöver. Givetvis kan man även smacka på locket på en vanlig pickup och då lagras istället elen i flera mindre batteribanker. Dessa är löstagbara och ska kunna fungera som batteripack till eldrivna maskiner och liknande. Locket är just nu bara på designstadiet och man söker efter investerare för att göra verklighet av det hela. Målet är att kunna lansera inom ett till två år om någon med massa kosing hakar på tåget. Tumnagel
48.7°
+
Bobby Green
0

Quibi får Chromecast-stöd
Titta på mobilanpassade serier på större skärm

Quibi lanserades i april och levererade ett koncept som fungerade bättre på papper än i verkligheten. Speciellt nu i coronatider. Quibi levererar munsbitar i serieform som är perfekt att bränna av när man pendlar, men då vi är ombedda att inte resa runt i onödan just nu så fallerar konceptet en aning. Efter release har tjänsten fått kritik då stöd för AirPlay och Chromecast saknats, men nu har appen äntligen fått stöd för båda teknikerna. AirPlay-stöd petades in i maj och nu har Chromecast-stöd äntligen lagts till. Så om ni använder Quibi så kan ni nu avnjuta mobiloptimerade serier på era TV-apparater. Tumnagel
36.5°
+
André Stray
0

Nu kan man se om pendeltågen i Stockholm är i tid
Trafikverket släpper tjänst för city-pendlare

Idag lanserade Trafikverket sin nya tjänst "Pendeltågets position" i Stockholm, en tjänst som man har utvecklat i nära samarbete med SL. Med den nya tjänsten kan SL-resenärer på stationerna Stockholm City och Odenplan se om pendeltåget de väntar på kommer i tid eller om det kanske är försenat. Det hela kommer att illustreras med följande färgkoder på pendeltågets linjekarta: Grönt tåg: tåget är i tid eller högst 3 minuter sent Gult tåg: tåget är 3–10 minuter sent jämfört med tidtabell Rött tåg: tåget är mer än 10 minuter sent jämfört med tidtabell Roberto Maiorana är chef för trafikledning och trafikplanering på Trafikverket och han säger i ett pressmeddelande: " Pendeltågets position är ett exempel på hur Trafikverket och SL arbetar tillsammans för att utveckla åtgärder för att förbättra trafikupplägg, punktlighet och trafikinformation för pendeltågsresenärerna." Huruvida "Pendeltågets position" kommer att dyka upp på fler av Stockholms pendeltågsstationer eller i till exempel SL:s app framgår inte för tillfället. Tumnagel
48.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Även Facebook positiva till hemmajobbande
Men hälften vill till kontoret så snabbt de kan

Corona är skit, men vissa positiva effekter har skiten. En sån är att den gamla stelheten att man måste vara på ett kontor för att arbeta har dödats, i alla fall på vissa företag. Vi har tidigare skrivit om att Twitter kommer att låta alla sina anställda arbeta hemma om de vill i fortsättningen och berättar Mark Zuckerberg om hur Facebook tänker agera. Han tycker att distansarbete kan vara positivt, man får möjligheten att anställa bra folk som inte jobbar i storstäder till exempel. Det minskar även onödigt pendlande och kan vara positivt på andra sätt. Mer än hälften av de anställda på Facebook säger att de är minst lika produktiva hemma men 50 procent säger samtidigt att de vill tillbaka till kontoret omgående. 40 procent säger att de är intresserade av att jobba hemma även i fortsättningen och av dem säger 75 procent att de skulle flytta om de fick chansen, 38 procent av de som skulle flytta skulle flytta till en annan storstad, resten till något lugnare. Att jobba hemma kan låta soft för en del, men för andra är det en plåga med barn som är hemma (även om de går i skolan är de ju inte där tills 17.00...) och för folk som bor ensamma kan det vara supertråkigt. Det Facebook och förhoppningsvis andra kanske förstår är att alla inte passar in i ett öppet kontorslandskap utan vi är olika. Vi är olika som människor, är i olika skeden i livet och har olika förutsättningar. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

Dead Cells släpps till Android 3 juni
Väntan är snart över!

Förra året blev det känt att det vassa rogue-lite-spelet Dead Cells skulle släppas till mobila enheter och iOS-användare fick tillgång till spelet i augusti. Nu har det blivit känt när Android-användare kommer få lägga vantarna på titeln och det kommer ske 3 juni och det kommer kosta runt 100 kronor. Precis som iOS-versionen kommer Android-varianten av spelet erbjuda touchkontroller som du kan anpassa fritt beroende på vilken knappuppsättning du vill ha och givetvis kommer spelet ha kontrollstöd. Mobilversionen av spelet erbjuder två olika spelsätt varav ena låter dig spela precis som vanligt genom att springa runt och slå fiender, eller så kan du aktivera auto-hit, vilket slår fiender automatisk när du kommer i närheten. I Dead Cells får du kontrollera ett odödligt väsen som måste ta sig igenom olika områden fulla av fiender av olika slag. Det är ett rogue-lite-spel där rundorna går ut på att ta sig så långt som möjligt och leta rätt på permanenta uppgraderingar på vägen och samla på sig Cells som du kan spendera på uppgraderingar mellan de olika områdena. Det är en riktigt utmanande upplevelse och i och med rogue-lite-upplägget så är spelet väldigt optimerat för kortare spelsessioner, vilket gör att du utan problem kan lira när du pendlar. Vill ni förhandsregisrera spelet, så har ni länk till spelet på Play Store här nere till vänster. Sitter ni på iOS-enhet och vill lira så kan ni köpa spelet här för 69 kronor: Dead Cells på App Store. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Google Maps fyller 15 år
Tut i luren!

8 februari 2005 lanserades Google Maps och har de senaste 15 åren hjälpt en och annan användare att hitta rätt runt om i världen. För att fira årsdagen har Google bestämt att göra om appen en skvätt och ge användare tillgång till fem användbara flikar; Explore, Commute, Saved, Contribute och Updates. Explore låter dig utforska din omgivning genom att tipsa om diverse restauranger och sevärdheter i närheten. Commute hjälper dig i pendlandet. Under Saved hittar du alla dina sparade platser, butiker och restauranger. I Contribute har du möjlighet att recensera och dela bilder från olika platser som går att skåda av andra Maps-användare. Och i Updates får du ett flöde av intressanta platser som trendar för tillfället, vilket gör att du enkelt kan hålla dig uppdaterad med vad som händer och sker i din omgivning. Både Android och iOS-versionerna kommer få den nya designen, men i vanlig ordning kan det ta en stund innan den uppdaterade vyn dyker upp i din app. Tumnagel
45.9°
+
André Stray
0

Nya regler för trängselskatten i Stockholm
Nu får man ibland betala 45 kronor för passage

Den som behöver ta bilen till jobbet i Stockholm får det svettigare nu efter nyår. Anledningen är att man inte bara höger summorna utan också perioderna som avgiften tas ut. Det första som händer är att det numera en lågsäsong och en högsäsong. Högsäsong är perioden 1 mars - dagen före midsommarafton och 15 augusti - 30 november. Under högsäsong är högsta avgiften för en passage 45 kronor, under lågsäsong 35 kronor. Maximala beloppet för ett dygn är under lågsäsong 105 kronor som i dag men under högsäsong 135 kronor. Det betyder att den som pendlar när det är som värst kommer att få betala nästan 3000 kronor i månaden i trängselskatt. Eftersom trängselskatten är ett sätt att minska trängseln kommer även fler dagar som man anser har hög trängsel att ha avgift. Numera kostar det även under första veckan i juli och ett antal dag-före-helgdag som tidigare har varit avgiftsfria. Tumnagel
17.7°
+
Roger Åberg
0
2019

André levererar Black Friday-tips!
Lite smått och gott

Igår var det Thanksgiving i USA och något som undertecknad verkligen inte är tacksam över är att högtiden lett till ordentlig nyhetstorka. Därför tar vi tillfället i akt och tipsar om lite prylar som vi varmt rekommenderar, och som jag använt/använder på nästan daglig basis, att plocka upp under Black Friday/Black Week/Cyber Monday. Och för att hålla transparensen på topp så citerar jag Roger från hans Black Friday-artikel från i onsdags: Vi samarbetar som sagt med Prisjakt men får inte betalt för att skriva den här artikeln. Om någon av er klickar sig till Prisjakt och sedan vidare till butik får vi dock en ersättning. Redo? Nu kör vi! Eller något. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Lenovo Smart Display är ett härligt komplement till G Home
Vi har pillat på nya smarta skärmen

Google lanserade nyligen Home Hub i Sverige, men vill man ha en större display än endast sju tum får man leta sig till andra enheter. Som Lenovo Smart Display som kommer med en ordentlig display på 10 tum och andra smarta funktioner. Tumnagel
36.9°
+
André Stray
0

Hälften av elcyklarna ersätter bilen
Enligt ny undersökning

Här i Stockholm är min högst empiriska känsla att antalet som cyklar istället för att ta sig till jobbet på annat sätt har ökat och framförallt blivit mer konstant. Min känsla är att med elcykeln så började folk kunna pendla längre och i vidrigare väder än tidigare. Folk cyklar verkligen i vilket skitväder som helst nu för tiden. Hur vida min känsla verkligen är korrekt går att diskutera, men nu har i alla fall Trafikverket släppt sin årliga undersökning Det nationella cykelbokslutet. I den säger man bland annat att antalet sålda elcyklar ökade från 67.500 till 103.000 stycken, så klart mycket tack vare elfordonspremien. Men antalet sålda cyklar ökade inte. En utvärdering av elfordonspremien visar att hälften av elcyklarna ersätter bilen och den andra hälften ersätter kollektivtrafik, vanlig cykel, gång och annat. Tumnagel
60.1°
+
Roger Åberg
0
2018

Motherboard kollar in personliga flygmaskiner
Är det så här vi kommer att pendla i framtiden?

I runt hundra år har det snackats om att vi i framtiden kommer att transporteras i "flygande bilar" men än så länge har det inte dykt upp några riktigt tillfredsställande lösningar för detta. De senaste tio åren har det dock börjat dyka upp några lösningar som eventuellt skulle kunna transportera en eller några personer via små personliga flygmaskiner förhållandevis snart. I dagsläget verkar de flesta gett upp tanken på en helt flygande bil, det vill säga ett fordon som både går att framföra på vägar och i luften, och de flesta verkar nu satsa på jättedrönare eller VTOL-flygplan för framtidens personliga flygfarkoster. I inslaget ovan tar sig Motherboard ett snack med Lift Aircraft vars lösning är jättedrönaren Hexa för en person vilken drivs av 18 rotorer, en drönare som vi skrev om för någon vecka sedan. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

All kollektivtrafik i Luxemburg blir gratis
Hoppas kunna styra upp trafiksituationen på det sättet

Det lilla hertigdömet Luxemburg har beslutat att all kollektivtrafiken i landet kommer att bli gratis för passagerarna från och med 2020. Anledningen till det är att man hoppas att detta ska underlätta i trafiken runt framför allt huvudstaden Luxemburg som ofta drabbas av trafikstockningar. Det bor 110.000 personer i staden Luxemburg men ytterligare cirka 400.000 personer pendlar in till staden, både från andra delar av landet och andra länder i Europa, för att arbeta varje dag. Sammanlagt bor det cirka 600.000 personer i Luxemburg men ytterligare 200.000 personer från Tyskland, Belgien och Frankrike pendlar till landet dagligen. Ett "problem" som man inte har löst ännu, men som antagligen är fixat till 2020, är hur man ska göra med första- respektive andraklass på tåg. Men jag antar att det smidigaste helt enkelt är att man sätter sig på en ledig plats, oavsett om denna är i första eller andra klass på tåget. Tumnagel
75.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify integreras i Google Maps
Google Maps får även bättre pendlar-vy

Goda nyheter, musikfans! Spotify har integrerats i Googles kartapp och det är typ lättare än aldrig förr att börja spela musik till bilresan. Spotify-användare kommer från och idag kunna aktivera Spotify-kontroll i Google Maps, vilket gör att en liten Spotify-widget dyker upp i kartvyn i Google Maps. Detta är inte den enda ändringen på ingång i Google Maps. Pendlare kommer få lite bättre funktionalitet med den nya Maps-uppdateringen tack vare en helt ny flik i appen. Den stora skillnaden är att du kommer få betydligt mer information om din pendling i nya fliken. Bland annat kommer livetrafik och transportinfo vara mer lättillgänglig i den nya fliken och Android-användare kommer även få aviseringar om någonting är försenat. De nya Google Maps-funktionerna kommer börja rulla ut till samtliga användare på både iOS och Android i veckan. Tumnagel
55.0°
+
André Stray
0

Sensorer ska göra det enklare att hitta sittplats på pendeltåget
Är tydligen svårt

När jag åker pendeltåg, tunnelbana, spårvagn eller buss står jag helst upp. Jag sitter ju för det mesta ned den övriga tiden på dagen så därför lämnar jag mer än gärna plats till de som behöver sitta. Men många som pendlar har som mål att tränga sig på så fort som möjligt för att säkra en sittplats, att stå finns liksom inte ens som alternativ. Att leta efter lediga platser skapar tydligen mycket irritation, något som tågbolaget London North Eastern Railway i Storbritannien nu vill råda bot på. Genom att montera sensorer ovanför sätena ska dessa kunna meddela var det är ledigt så att du slipper leta. De ska känna skillnad på människor och väskor så ligger det en väska på sätet räknar alltså sensorn detta som en ledig plats. Sensorerna är utvecklade av McLaren Applied Technologies som är ett systerbolag till F1-teamet. Denna månad görs en utvärdering och tester, är dessa som man har tänkt sig kan sensorerna tas i bruk redan i höst. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Ny parkeringsavgift för motorcyklar i Stockholm
Kan kosta upp mot 20 000 kronor om året

Det har varit prat om det länge, men snart är den här - p-avgiften för motorcyklar och eu-mopeder i Stockholm. Omskyltning ska ske under april och maj men frågan är hur man ska betala, appen är ännu inte uppdaterad. Stockholm är indelat i ett antal olika taxe-områden, fem för att vara exakt. I den absolut dyraste delen mitt i city kostar det 50 kronor per timme att stå parkerad med sin bil. Sedan är kostnaden olika hög beroende på område och tid på dygnet. På "vanliga" platser kostar det 15 kronor i timmen, vardagar mellan 7 och 19. Tidigare har det alltid varit gratis att stå på MC-parkering, något som nu alltså kommer att förändras. Med de nya reglerna kommer det att kosta 10 kronor per timme inom taxa 1 och 2 och 5 kronor per timme inom övriga områden. Om du är boende kan du köpa boendeparkering, men inte per dygn som för bil. Kostnaden kommer att vara 550 kronor/månad i taxeområde 2 och 3, 250 kronor/månad i taxeområde 4 och 150 kronor/månad i taxeområde 5. Kostnaden blir alltså mellan 18 och 5 kronor per dag beroende på vilket taxeområde det är som gäller. Om man parkerar sin MC på en vanlig parkeringsplats, alltså inte de speciella MC-platser som finns, kostar det full avgift som om det vore en bil. Detta gäller dock inte för boendeparkering, har man betalat för boendeparkering inom ett visst område får man stå både på MC och vanliga platser. Omskyltning sker alltså nu men eftersom appen inte är uppdaterad kan man nog räkna med att stå gratis ett litet tag till. Men håll koll på skyltar och i appen, om du får böter kostar det 750 kronor precis som för bil. Om man pendlar med MC in till Stockholms dyraste områden kan kostnaden bli upp mot 20.000 kronor per år, om man nu orkar och kan använda sin MC hela året. Om man är boende på "vanliga" platser i innerstan och kör boendeparkering blir kostnaden nu 6600 kronor per år. Tumnagel
14.2°
+
Roger Åberg
0

Hitta boende på pendlingsavstånd
Bodius fixar det

Letar du efter en bostad som ligger på hyfsat pendlingsavstånd till ditt arbete eller din skola så finns nu tjänsten Bodius som erbjuder detta. På tjänsten anger man var arbetsplats/skola ligger geografiskt, vilken typ av transport man oftast använder för att pendla samt hur lång tid man kan tänka sig att pendla mellan bostaden och arbetet. Därefter får man upp förslag på en karta som man sedan kan filtrera vidare genom att välja vilken typ av bostad man är intresserad av, hur stor den ska vara, vad den max får kosta och lite andra variabler. Bodius hittar tillgängliga bostäder via bostadstjänsten Booli och det är även dit man skickas om man hittar ett objekt man skulle vilja kolla lite närmare på. Tumnagel
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Japan hittar hyggligt stor grotta på månen
Ska vi bygga vår första månbas där?

Japans rymdmyndighet JAXA (Japan Aerospace Exploration Agency) har meddelat att deras satellit SELENE (Selenological and Engineering Explorer), även kallad för "Kaguya", har hittat en jättestor grotta på månen som kanske skulle använda för eventuella framtida kolonier på månen. Med hjälp av radar hittade Kaguya en 50x50 meter stor ingång till en grotta och efter att vidare ha analyserat datan man samlade in vid det tillfället så visar det sig att grottan vid Marius Hills-regionen på månen är cirka 100 meter bred och 50 kilometer lång. Man tror att grottan bildats efter att lava forsat fram där för cirka 3,5 miljarder år sedan. Grottor som dessa skulle kunna passa perfekt för en månbas då månens extrema temperaturer, som pendlar på mellan 130 grader till -180 grader, inte påverkar klimatet i grottorna där temperaturen ligger stadigt på runt -20 grader. Grottor kan även fungera som skydd från ultraviolett strålning från solen. Här nedan hittas ett gammalt klipp om SELENE om ni vill veta lite mer om det projektet. Tumnagel
54.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida